Å så tycker Danskarna.
GS75-1 – 2140m Auto – 11 Lykke Pelle kommer med två andraplatser i tuff konkurrens, banan kunde helt klart varit bättre, men hästen har en fin spurt, och om kusken bara får hästen grovt igenom från bakspåret, det kan lätt gå hela vägen. Första hästen. 3 Napoleon är bättre än någonsin och kan öppna från start, det låter som att de ska försöka ta ledningen hela vägen. Endast 1%. Kan vara en gigantisk peeling. 7 Pannemanne måste räknas tidigt, dock finns det risk att få fel från start på grund av banan långt ut på vingen.
GS75-2 – 2140m Auto – Lärlingslopp, men där flera av förarna är riktigt bra, och två av de bättre förarna också kör favoriterna från de bästa banorna. 2 HPRoadrunner är snabb från start och är förmodligen den ledande hästen, vars Olle Wärjesten markerar starten. Kan hålla hela vägen, såvida det inte blir ett dödsrace mellan detta och 3 Give Me Five NO, som är sämsta motbudet med Zeb Jonassen, både i spets och vinst. Dessa två sticker ut lite i mängden här.
GS75-3 – (2140m) Volt – Den tredje delen av GS75 måste sägas vara ett lågklassigt kallblodslopp över flera volt. Det luktar skal och om jag var tvungen att välja några skulle jag åka med Ulf Ohlssons drev med 7:a Sohlanna , som visat fin kontinuerlig form under vintern, om än utan vinst, men mot denna lägre tävling idag, kanske segern äntligen kommer . Endast 7% på nuvarande. 8 Sol Bris måste också vara med då det här kanske är fältets bästa häst, och som oftast också alltid gör fina löpningar.
GS75-4 – 2140m Auto – 4 Just More Fun och 5 West Wind är båda snabba från start och jag är säker på att en av dem kommer att vara den främre hästen in i första svängen, därifrån blir det helt klart hästen att slå. Från innerspår , 1 Mellby Intresse får inte glömmas bort, de kan bara komma igång bra och inte stängas in, så de får chansen på slutet, då återfinns den nog också på målbilden.
GS75-5 – 2140m Auto – Här behåller jag 1 Cherokee Face som första häst och förmodligen dagens bästa blankbud. Kommer ut efter paus, och enligt formen, är motståndet inte det sämsta och bör därför ha en bra chans. Hästen är vanligtvis snabb i starten, och ska ha goda möjligheter att hålla ledningen och köras dit. Kan vara spets och slut. Sämsta motbudet måste vara formhästen 2 Dibaba NO som spurtade starkt senast, hamnar den bara inte i återvändsgränd så ger det nog kamp till strecket.
GS75-6 – (2140m) Volt – En av omgångens mest öppna divisioner, där 6 Tekno Filur måste räknas tidigt från ledningen, som den förmodligen borde ha goda chanser att nå från sin hoppbana. 2 Kruson måste också räknas tidigt, och är förmodligen hästen som sitter i vinnarhålet. Jag tycker generellt att hästen på första volten är långt inne i loppet. Och om du tar med fler, glöm inte 3 Färsta Ted, 4 Prinsen af Sola, 8 Vessle Moen från mittvalvet, som kommer utan skor framför, vilket är ett plus. Samt från senaste tilläggsvolten 13 Blixen , som kanske är fältets bästa häst.
GS75-7 – 1640m Auto – Mycket avgörs i starten här då det är en sprint. 1 For You , 2 In Face Smart och 3 Atlas A’Lir är alla startsnabba, dock med ett litet övertag till den senare, som jag därför behåller som knappt första häst. Topphästen kommer att vara den som slår av de andra. 6 Didicoy fick komma ut utan skor till denna start vilket är ett stort plus och är lite bortglömd av de tidigare spelarna (endast 6%), detta är ett misstag då han är en av de bättre i fältet om formen bara är något bättre för den här starten.