V75-1, Brons, 1 640 m, auto
1 Mahala (Magnus A Djuse) gick bra i skymundan senast och spurtade så gott hon kunde. Hon har fått ett smaskigt läge och vi körde på ganska tufft i måndagsjobbet så det känns bra. Från det här smaskiga läget gör hon nog ett bra lopp och hon kan ju spurta. Inga ändringar, säger
Daniel Redén.
2 D.J.Spritz (Tino Keväänranta) gör det bra varje gång och utan galoppen senast är han säkert med där framme, men slår inte Admiral As. Han har fått ett bra läge och med rätt resa tar han fina pengar igen. Det blir inga ändringar, säger
Jerry Riordan.
3 Beau LeVallo (Ulf Ohlsson) har gått helt okej lopp från dåliga lägen och det känns som formen är på topp. Hon är vassare när hon får vara med där framme och med en smyglopp är får hon ses som en outsider, säger
Christoffer Eriksson.
4 In Love Mearas (Örjan Kihlström) gick fantastiskt bra senast, vi hade fräschat upp honom lite och det var en uppryckning mot gången innan. Det här ser riktigt spännande ut och på läge och hur han gick senast så är han väldigt intressant här. Det blir inga ändringar, säger
Daniel Redén.
5 Marabou Brodda (Thomas Uhrberg) var bra senast och är ett garderingsstreck.
6 Gatling (Björn Goop) kommer med toppform och hade nog vunnit senast om han hade kommit ut tidigare. Han känns stark i träningen och skulle han hitta till ledningen ser det bra ut. Tycker han är värd ett streck. Barfota bak, säger
Peter Zadel.
7 Denarius (Oskar Kylin Blom) var jag väldigt nöjd med senas och han fick ett snällt invändigt lopp och gick med full fart över mål. Det kändes som att han verkligen är på gång och han kommer ha gått framåt mycket med det loppet i kroppen. Tyvärr blev det spår långt ut, det blir till att ta sig ner i banan och spara speeden. Hästen är på rätt väg och kan avsluta vasst med rätt resa. Det blir inga ändringar, säger
Oskar Kylin Blom.
8 Life Itself (Alessandro Gocciadoro) har fått ett väldigt svårt utgångsläge. Hon gick ganska bra i Finland och kan öppna riktigt snabbt om jag laddar iväg och jag får göra ett försök härifrån att nå en position långt fram i fältet. Jag tror att hon kommer vara ännu bättre nu med två lopp i kroppen och kort distans är mer gynnsamt för hennes del. Grundplanen är att köra barfota fram och med jänkarvagn på nytt samt stängt huvudlag, säger
Alessandro Gocciadoro.
9 Mellby Korall (Johan Untersteiner) har vi inte hittat några fel på efter senast och allt är normalt i träningen. Hon är lite svårbedömd med tanke på senast, men vi får prova igen och det här kan vara ett bra smygläge. Inga ändringar, säger
Peter Untersteiner.
10 N.Y.Moet (Åsbjörn Tengsareid) missgynnas av läget, men kan tjäna fina pengar.
11 Önas Quintus (Per Lennartsson) gör bra lopp hela tiden och senast var han riktigt stark utvändigt ledaren. Synd på läget, men klaffar det kan han vara med långt framme. Inga ändringar, säger
Christoffer Eriksson.
12 Make it Schermer (Carl Johan Jepson) rusade iväg senast och blev trött vilket är förståligt. Han är speciell i humöret och vi hade förhoppningar om ett framspår för då tror jag inte dom hade kommit ikapp honom. Det ser tufft ut från spåret, men han är väldigt bra för klassen och stämmer det kan han komma längst ut, säger
Per Henriksen.
V75-2, Klass II, 2 140 m, auto
1 Vicious (Dan Sveinung Dalen) gjorde ett bra lopp senast vid segern, men det är svårt och säga hur långt hon räcker. Är hon trea-fyra är jag nöjd, säger
Harald Inge Hagen.
2 O.M.Keep on Runnin (Jorma Kontio) kommer med toppform och är ett skrällbud.
3 Manifest Boko (Thomas Uhrberg) sett förbättrad ut på slutet, men det har varit i breddlopp. Han har ett bra läge, men motståndet är tufft och han får jaga pengar.
4 Zipfer (Mikael J Andersson) stark häst som har sin bästa bit till slut. Tjänar fina pengar.
5 Xanthis Galaxy (Peter Strömberg) har inte startat då hon inte haft något riktigt lopp. Hon brukar gå bra efter vila, men det är svårt och säga om hon räcker till på V75. Vi hoppas komma ner till sargen och få smyga med och tjäna fina pengar. Tanken är barfota runt om för första gången om vi har vädret med oss, säger kusken
Peter Strömberg.
6 Wilma Weeny (Kristian Lindberg) körde jag inte senast, men hon såg riktigt fin ut efter galoppen och måste gått riktigt snabbt. Man ska kanske inte ta så hårt på tider efter galopp, men jag tror hon kommer gå fram ordentligt med loppet i kroppen. Ska man gardera loppet tycker jag man ska ha henne i åtanke, säger kusken
Kristian Lindberg.
7 Kiss Me Sisu (Kevin Oscarsson) strulade det för senast när det blev materialfel och sedan sprang han rakt upp i vingen. Det kanske inte är den lysande formen som när han vann på Vaggeryd, men det känns bra. Spåret är chansartat, men vi får köra från start och tjänar han en fin peng är vi nöjda. Inga ändringar, säger
Kevin Oscarsson.
8 One Moment in Time (Olav Mikkelborg) hade kanske varit ett platsbud om hon haft ett bättre utgångsläge. Den här gången är vi bortlottade och får vi med oss en fin placering är jag nöjd. Barfota runt om för första gången, säger
Terje Melnäs.
9 Perfect Zon (Claes Eskilsson) känns fruktansvärt bra och jag tror han bara blir bättre. Han blev störd i sista sväng senast och jag tar inte så hårt på den starten. Den här gången har vi bra startryggar och borde hamna vettigt på det och då tror jag på min häst. Spikar man inte tycker jag han är värd ett streck, säger
Joakim Eskilsson.
10 B.T.’s Vencor (Magnus Jakobsson) gick bra senast på Vaggeryd efter att vi hamnat långt bak. Han känns fin efteråt och skulle vi få ett rygglopp kan han dyka upp bland de tre. Ska testa köra honom barfota runt om i ett jobb under tisdagen och fungerar det bra kör vi eventuellt det i loppet. I övrigt som senast, säger
Magnus Jakobsson.
11 Emirre (Stefan Persson) överraskade mig positivt senast då han inte hade varit speciellt bra i träningen inför. Tror han kan väldigt mycket, men det har varit sjukdomar och skador som spökat. Är han frisk och kry tror jag han är med och slåss om segern. Inga ändringar, säger
Thomas Petersson.
12 Eminent Kronos (Johan Untersteiner) blev det trångt för strax efter start senast och så var den dagen förstörd. Johan tyckte han kändes fin annars och var nöjd med hur barfotabalansen fungerade. Han körde 1.10 i 500 meter efter galoppen och körde sedan hem. Det kan lätt bli trafikproblem härifrån och han kommer ju bli tvungen att göra jobb själv, men vi vet att det är en bra häst för klassen och vi hoppas på snabb revansch, säger
Peter Untersteiner.
V75-3, Silver, 2 140 m, volt
1 Stenson (Thomas Uhrberg) gjorde det okej senast och går säkert framåt lite med det loppet. Han har ett bra läge och är garanterad en bra resa. Tjänar fina pengar.
2 Tearsinheaven (Johan Untersteiner) känns fin och han var bra senast i Kalmar. Han håller en nyttig form och jag skulle inte bli chockad om han kommer vinna ett lopp i silverdivisionen när det klaffar. Vanlig vagn när det är volt, säger
Peter Untersteiner.
3 Night Art (Mats E Djuse) löper jämnt och bra och gick bra mellan hästar näst senast på Boden. Senast höll han sin fart och var godkänt. Allt verkar bra med honom efteråt och när han fått ett bra läge blir jag inte förvånad om han är med där framme. Skor bak och vanlig vagn, säger
Olle Wäjersten.
4 Lorenzo Boko (Tino Keväänranta) gör alltid sitt i loppen och känns bra i träningen. Han ska gå felfritt och tjänar säkert fina pengar igen, men är inget hett segerbud. Vanlig vagn, säger
Jerry Riordan.
5 Zenato (Carl Johan Jepson) var inte som bäst senast och är svårbedömd. Spåret är ingen fördel och jag räknar med tappstart. Hoppas ta en framskjuten placering.
6 Parveny (Magnus A Djuse) gick väldigt bra senast och allt känns fortsatt bra. Han är snabb i benen och vi är nöjda med förutsättningarna och kommer vi till spets kör vi där. Tycker han ska räknas med chans. Det blir vanlig vagn i volten, säger
Mattias Djuse.
7 H.C.’s Crazy Horse (Erik Adielsson) hade samlat ihop till en seger och vann välförtjänt senast. Visst var det bra tempo under vägen, men det är aldrig lätt att plocka ner dom. Det är spännande förutsättningar med Erik Adielsson i sulkyn och springspår och med fin form är han en som ska räknas tidigt. Vanlig vagn, säger
Olle Wäjersten.
8 Special Major (Victor Rosleff) tror jag kommer vara mycket bättre den här gången då han fick bli trött senast. Innerspår blir bra och skulle det stämma under vägen tror jag han kan vara bland dom fem. Vi får se hur banan ser ut och hur vi gör med balansen, säger
Mika Haapakangas.
9 Dakovo Mail (Alessandro Gocciadoro) är en smart häst som har klarat voltstart i både Italien och Sverige. Senast galopperade han, men det var mitt fel. Nu tar jag på honom bakskor och så fortsätter vi med stängt huvudlag, men får ändra till vanlig vagn när det är voltstart. Hästen håller god form, säger
Alessandro Gocciadoro.
10 Xanthis Hilton (Björn Goop) har fått en liten paus efter mycket startande och han känns fin. Det känns dock tufft att begära några stordåd direkt och jag får ligga lågt och är nöjd om han är fyra-femma. Vanlig vagn, säger
Stefan Melander.
11 Jikken (Örjan Kihlström) var fin vid segern senast och nu får vi hoppas att han har lite tur och kommer in i matchen för då kommer han leverera en bra avslutning. Han fungerade ju senast så vi hoppas att det fortsätter på det spåret. Han går som han gjorde senast, säger
Daniel Redén.
12 Triton (Mats Gunnarsson) gick jättebra senast och allt har känts bra efteråt i träningen. Vi kommer hamna bland dom sista från det här läget och då får vi hoppas det blir tempo under vägen. Vi smyger med och ser vad som händer och jag hoppas han kan ta ner några till slut. Det blir skor runt om den här gången, säger
Mats Gunnarsson.
V75-4, Kallblod, 2 140 m, volt
1 Bork Tekla (William Ekberg) kan vara en platsrysare från ett perfekt utgångsläge.
2 Eskils Stjerna (Per Lennartsson) gjorde ett sämre lopp senast och jag tror det var för långt mellan starterna. Det ska vara bättre den här gången och jag hoppas hon får en smygresa och får med sig fina pengar. Inga ändringar, säger
Erik Holm.
3 Lykkje Prinsessa (Ole Johan Östre) vann uttagningsloppet till den här finalen senast på ett bra sätt och är under fin utveckling. Det känns som hon kommer med toppform och löser det sig från spåret tror jag hon är med och gör upp om segern. Barfota bak för första gången, säger
Björn Steinseth.
4 Östby Saga (Jan Roar Mjölneröd) får tufft att vinna, men kommer hon ner på innerspår kan vi vara med och tjäna fina pengar. Inga ändringar, säger
Jan Roar Mjölneröd.
5 Madeleine R. (Carl Johan Jepson) står tufft inne och får svårt att räcka till seger.
6 Sjöli Fryd (Björn Steinseth) avslutade riktigt snabbt senast och hon är den mer speediga av mina hästar. Det är svårt och säga vem som är bättre av mina två, men den som får sitt lopp tror jag är bra nog att vinna. Tanken är att köra barfota runt om för första gången, säger
Björn Steinseth.
7 Skaane Tora (Åsbjörn Tengsareid) har inte startat medvetet då hon står perfekt inne i startvolten. Vi har siktat på det här uppgiften och jag är optimist och tror tycker min häst ska ses med chans. Skulle vi komma till ledningen växer segerchanserna. Det blir inga ändringar, säger
Gunn Tove S Buaas.
2 160 meter:
8 Nova Tabac (Claes Eskilsson) jämn och säker, men vinner inte speciellt ofta. Smyger med och kan tjäna fina pengar.
9 Tekno Tana (Robert Skoglund) drog jag på med för mycket för tre starter sedan, men samtidigt vill hon inte att man ska dra i henne för mycket. Hon har inte startat på ett tag för hon står perfekt inne på volten och jag har kört ett ordentligt jobb hemma. Det är ett jämnt lopp, men min ska räknas mycket tidigt, säger
Robert Skoglund.
10 Christina K. (Vidar Hop) tror jag mycket på i det här loppet. Hon gick bra som tvåa senast på en bra tid och det är gynnsamt med tre hästar på vår volt. Tror det blir svårt för dom bakom att ta tillägg på henne och jag tycker hon ska räknas tidigt. Det blir inga ändringar, säger
Erik Killingmo.
2 180 meter:
11 Hulte Alva (Ulf Ohlsson) var jag nöjd med i backintervallerna i fredags. Förhoppningarna är högt ställda, men det kommer bli tufft och svårt. Hon är stark och tål att göra en del jobb under vägen och jag tycker hon ska räknas tidigt, säger
Leif Jonsson.
12 Ronja N.N. (Björn Goop) är intressant med Björn Goop och har en del fart. Kan vara en rysare om man garderar brett
13 Ethel (Jorma Kontio) ofta med där framme och kommer runda många om det stämmer. Givet streck på lappen vid gardering.
14 Farmens Riska (Mats E Djuse) är det riktigt fin styrka i och hon är både snabb och stark. Det ser ut som ett öppet lopp, men garderar man ska hon med på kupongen. Inga ändringar, säger
Jan Ove Olsen.
15 Misi Ö.K. (Ove Bakkevold Reime) står sämre till och får svårt att runda samtliga.
V75-5, Klass I, 2 140 m, auto
1 Freako (Örjan Kihlström) är svårbedömd då han inte ville vara med senast. Hoppas han ska vara på humör den här gången för formen är fin och sköter han sig tror jag han kan vara bland de tre för kapacitet har han. Inga ändringar, säger
Roger Walmann.
2 Rustico (Thomas Uhrberg) höll farten bra in i mål senast och kommer med fin form. Han kan öppna och jag tror man försöker hitta till ledningen. Kan räcka till seger.
3 Nectar Occagnes (Björn Goop) har vunnit dom två senaste loppen på ett bra sätt och kommer med toppform. Förutsättningarna har blivit bra och med rätt lopp är han ett hett vinstbud och ska räknas. Vi sätter på jänkarvagn, säger
Peter Zadel.
4 Steady One (Mats E Djuse) har gjort det bra på slutet och kommer med toppform. Är distansen för kort den här gången då han lever på styrkan. Han möter dessutom tufft motstånd och får sikta på en fin placering.
5 Sultan Sea (Oskar J Andersson) har gjort tre lopp efter comeback och det känns som om det tagit honom framåt. Senast blev han bortlottad i ett tufft lopp, men var jättebra gången innan på V75. Han är rejäl från start och har ett bra utgångsläge. Vi får se om han är tillräckligt snabb för att ta ledningen, men då han har det bättre spåret av mina så håller jag honom högst. Det blir inga ändringar, säger
Oskar J Andersson.
6 General Job (Victor Rosleff) gick rekord senast och vi var nöjda med prestationen. Vi mötte en häst som var bättre den dagen. Han har visat att han trivs bra på dom svenska banorna och jag tycker han ska räcka långt i klassen. Han kan inte öppna snabbt och vi får hoppas han hamnar vettigt till för då har han styrkan att göra lite jobb på vägen och jag tror han är med långt framme. Inga ändringar, säger
Manuele Casillo.
7 Cash Forever (Carl Johan Jepson) ska normalt sätt felfri vara med och slåss om segern för kapacitet för klassen har han, men frågan som man aldrig vet är vad han är på för humör. Vi får hoppas på en bra dag för då ska han räknas, säger
Per Henriksen.
8 Global De One (Magnus A Djuse) har gjort många fina lopp och senast blev han lite pigg. Med tanke på läget får vi ligga lite lågt. Tanken är att köra med jänkarvagn för första gången, säger
Mattias Djuse.
9 Sparky’s Dream (Anders Eriksson) är i fin författning och känns stark i träningen. Det känns som han blir finare och finare för varje start och efter att vi kasterat honom i slutet på förra året har han utvecklats mycket. Han borde hamna vettigt på det ser det ut som och jag tycker inte han är helt borta. Han borde få utdelning på sin fina form snart. Inga ändringar, säger
Anders Eriksson.
10 Picobello (Erik Adielsson) kommer med två raka segrar och har jättefin form. Han presterar bra varje gång och det är klart vi hoppas han ska fortsätta på den inslagna vägen. Det är tuffare emot och kusken får försöka hitta en bra väg. Det blir inga ändringar, säger
Oskar J Andersson.
11 Max Orlando (Paw Mahony) var ute på en väldigt dålig bana senast och fick ett tufft lopp och tog stryk av den starten. Det tog tid att få igång honom igen, men nu känns han bra, men från det här utgångsläget får vi hitta en bra position och hoppas det blir tempo. Jag hoppas han gör en stark prestation. Vanlig vagn, säger
Paw Mahony.
12 Pontiac (Ole Johan Östre) hemmahäst som är bortlottad den här gången. Får hoppas på tempo och en framskjuten placering.
V75-6, Stolopp, 2 140 m, auto
1 Be My Baby (Kevin Oscarsson) är allt okej med efter senaste starten. Spets är det, men kusken får avgöra hur han lägger upp det. Hon har hög kapacitet och jag tycker inte hon är borta, säger
Dick Robertsson.
2 Eclisse Roc (Björn Goop) brukar öppna väldigt snabbt, men har inte den bästa biten till slut. Får sikta på ett rygglopp för att få med sig en fin placering. Det blir inga ändringar, säger
Peter Zadel.
3 Honey Dun Girl (Victor Rosleff) känns fin efter senast och det är en grym häst. Kan öppna och jag blir inte förvånad om hon skräller, säger
Torbjörn Simberg.
4 Beauvoir (Magnus A Djuse) har varit fin vid segrar på slutet och fortsätter hålla formen. Läget är bra och hon kan öppna bra om man vill ladda med henne. Får hon en bra position kan hon vara långt framme. Inga ändringar, säger
Mattias Djuse.
5 Önas Rose (Oskar Kylin Blom) underpresterade mycket senast och det visade sig att hon var sjuk. Hon känns bra igen och har även gått ett lättare banjobb hemma på gården. Hon är rätt snabb bakom bilen och jag hoppas att vi når ledningen då jag tycker att hon tävlar allra bäst från den positionen. Hon kommer göra ett riktigt bra lopp och visade före senaste starten att hon räcker långt i sin klass, säger
Oskar Kylin Blom.
6 Chanel Trio (Linus Lönn) blir bara bättre och täta starter är ett plus. Hade varit kul och ser henne i spets, men jag förväntar mig en stark prestation oavsett och hon är värd ett streck, säger
Veikko Haapakangas.
7 Himalaya Sisu (Kristian Lindberg)
STARTAR EJ
8 Dana Ek (Alessandro Gocciadoro) har utvecklats väldigt mycket och blivit så tuff. Hon har haft en halsinfektion efter senaste starten, men tränar riktigt bra nu. Spår åtta är alltid en utmaning, men jag tror hon kan gå bra direkt och hon visade senast hur snabbt hon kan öppna, men även klara av att göra grovjobb om så krävs. Löpningsförloppet är inte avgörande för henne. Det blir inga ändringar, säger
Alessandro Gocciadoro.
9 Ballerina Indika (Jörgen S Eriksson) såg fin ut senast och ska normalt sätt gå framåt med loppet. Tar en framskjuten placering.
10 Lady Silver (William Ekberg) står hårt inne och får svårt att vinna. Jagar pengar.
11 Mi Amore Bros (Örjan Kihlström) gick också jättebra senast. Hade hon inte fått en häst framför trodde kusken att hon hade varit längre fram. Hon fick dåligt läge här men håller toppform. Får hon smyga med är hon vass på speed och vi planerar inte att ändra något, säger
Daniel Redén.
12 Capiroska Font (Carl Johan Jepson) gör sitt varje gång och man vet vad man får henne. Läget är svårt och det måste stämma för att hon ska kunna blanda sig i segerstriden. Eventuellt skor bak, säger
Peter Zadel.
13 Heartbeat Julie (Ville Karhulahti) var riktigt bra senast och har form. Missgynnad av bakspåret? Ska med vid bred gardering.
14 Crazy Life (Jorma Kontio) ärlig och fin häst som tjänat miljonen och bara vunnit en gång. Kommer få svårt att runda alla, men tjänar fina pengar, säger
Stefan Melander.
15 Carroty (Per Lennartsson)
STARTAR EJ
V75-7, Grupp II, 1 640 m, auto
1 Decision Maker (Björn Goop) känns bra, men hon passade inte på barfotabalansen senast och blev hovöm. Vi återgår till skor runt om som hon visat passar bäst och från ett optimalt läge ser det bra ut då hon är riktigt startsnabb. Hon spetsade från bricka 6 i Elitoppsförsöket och fick offra väldigt mycket, men den här gången kommer det förmodligen inte behöva offras lika mycket och då tror jag hon gör en riktigt stark prestation. Inga ändringar, säger
Stefan Melander.
2 Floris Baldwin (Tom Erik Solberg) har gjort det bra i min regi och senast var han riktigt bra trots att han fick ett lopp utvändigt ledaren. Han kommer med toppform och förutsättningarna kan man inte klaga på. Han slår normalt inte dom bästa, men bland dom fem kan han vara, säger
Frode Hamre.
3 Missing Tooma (Paw Mahony) vann ett billigt lopp på Momarken senast och var förtjänt att få ta en seger. Han kommer med fin form och vi har inga tankar om att slåss om segern utan vi hoppas hitta ner på innerspår och få med oss en fin placering. Googles-huvudlag, säger
Paw Mahony.
4 Osterc (Torbjörn Simberg) känns ruggigt bra och jag har inte känt honom såhär fin på väldigt länge. Vi har fått ett bra utgångsläge mot tufft motstånd, men vi siktar på eldningen för att släppa till någon bra och kan vi få med oss en fin peng bakom är vi nöjda. Barfota fram, open eye-huvudlag och jänkarvagn, säger
Torbjörn Simberg.
5 Bengurion Jet (Alessandro Gocciadoro) hade problem med en hov efter Åbyloppet. Det verkade bra efter ett par veckor, men i Elitloppet återuppstod problemen. Därför har han fått ordentligt med tid efter det loppet, fick vila och allt ser bra ut nu igen i träningen. Jag ville testa honom inne på Solvalla för två veckor sedan och gillade hur han kändes och travade. Jag tror att han är nära att vara i toppslag, startspåret blev bra och hoppas att han ska vara tillbaka på samma nivå som han tävlade på vid segern på Jägersro. Det blir barfota, jänkarvagn och så bestämmer jag huvudlag under tävlingsdagen, men förmodligen blir det helstängt huvudlag, säger
Alessandro Gocciadoro.
6 Beartime (Carl Johan Jepson) duger bra i dom här sammanhangen och kan vara ett roligt skrällbud om man garderar.
7 Thereisnolimit (Ulf Ohlsson) var jättefin för tre starter sedan när han vann, men i dom två senaste har han blivit tempotorsk. Jag är nöjd med formen och vart jag har honom, men nu är det spår långt ut på vingen och frågan är vart han hamnar. Hoppas han kan vara bland de fem. Eventuellt barfota runt om, säger
Stefan Melander.
8 Hail Mary (Örjan Kihlström) var riktigt bra senast och han kändes otroligt bra i jobbet under måndagen. Han var nästan lite överladdad och skulle jäklas med alla andra vilket tyder på att han har riktigt bra form, som han brukar få på sommaren. Han har tråkigt läge men han kommer göra ett bra lopp och det ser trots läget ganska vettigt ut. Det blir inga ändringar, säger
Daniel Redén.
9 Click Bait (Per Lennartsson) är jag riktigt nöjd med och han har verkligen toppform. Jag har aldrig känt honom såhär fin och det var riktigt tråkigt med utgångsläget. Det kan ändå lösa sig när han har snabba startryggar, men jag vet inte hur kusken tänker gällande taktiken. Det känns som man kan förvänta sig en riktigt stark prestation så får vi se hur långt det räcker. Det blir inga ändringar, säger
Stefan Melander.
10 Night Brodde (Conrad Lugauer) missgynnas av spåret och får svårt att vinna. Plats.