Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Eskilstuna 14 september
V75-1, Klass I, 2 140 m, volt
1 Ferrara (Robert Bergh) har jag väntat på att han ska blomma ut en nivå till i sommar. Nu har han inte haft de här förutsättningarna sedan han vann senast och det är ett plus om han håller upp ledningen. Helstängt och barfota bak, säger
Robert Bergh.
2 Zebulon (Dwight Pieters) spurtade riktigt bra som trea i ett lopp under derbysöndagen på Jägersro. Allt har bara varit med honom efteråt, det finns inget att klaga på. Han har spår två i volten, men det har han hanterat tidigare, så det känns inte alltför avskräckande. Han bör kunna hitta en vettig position och i ett på förhand ganska öppet lopp ska han kunna vara med där framme om det stämmer. Hästen är härdad i en del tuffare gäng, säger
Maria Törnqvist.
3 Bottom Line (Kevin Oscarsson) har varit jämn och bra den senaste tiden. Han tränar bara lugnt mellan starterna och allt verkar som det ska. Han får smyga med och så får vi hoppas på en fin peng. Inga ändringar, säger
Johanna Bodevind.
4 Freako (Claes Sjöström) galopperade senast och kusken sa att han blev lite för ivrig då han kände att han kunde ta ledningen. Jag tror formen är bra och det är en häst som kan vinna den här typen av lopp. Jag tror han klarar spåret, men det är en humörhäst. Eventuellt lätta skor bak då han blev lite öm senast, säger
Roger Walmann.
5 Oracle Vixi (Örjan Kihlström) är en bra häst, men spår fem är inte speciellt bra för honom då han är stor och jag vet inte vad som händer när han vänder upp. Vanlig vagn, säger
Stefan Melander.
6 Optimum Bankrobber (Kenneth Haugstad) var dålig senast och han är åtgärdad efter det och känns nu fin i träningen. Det är tufft på V75, men jag tycker han är bättre i voltstart än bakom bilen och kommer han hyfsat på det kan han ta en fin peng. Inga ändringar, säger
Kenneth Haugstad.
7 Abel Lock (Thomas Dalborg) är jättefin hemma i träningen och han borde vara i samma författning som senast. Lite förhoppningar måste jag ha och utgångsläget blev hyggligt. Det var ett tag sedan han startade med volt, men han kan nog kliva iväg bra. Vanlig vagn, säger
Mikael Wallgren.
8 U.S.Marines (Erik Adielsson) gjorde en bra lill-comeback. Han bör vara förbättrad denna gång. Det blir samma utrustning, säger
Robert Bergh.
9 Last Gift C.G. (Henrik Nilsson) gick ett jobb i måndags och hon kändes jättebra. Jag vet inte hur det kommer räcka i det här loppet mot tuffa motståndare på V75, men vi fick ett bra smygläge och kan hon spara lite krafter kanske hon kan få en slant. Eventuellt open-eye, men det bestämmer jag efter värmningen och är hon lugn blir det helstängt som tidigare, säger
Henry Baltzar.
10 Dee Godfather (Markus B Svedberg) är en av flera som kan göra upp om en plats.
11 Victory Poseidon (Björn Goop) har varit struken två gånger och kan behöva loppet i kroppen, men han tränar på fint. Han behöver lite tur med resan och då kan han avsluta fort sista 300 metrarna. Inga ändringar, säger
Peter Zadel.
12 Fairplay (Gustav Johansson) går okej hela tiden tycker jag. Han tränar väldigt fint, men han håller igen lite i loppen och man väntar på att det ska släppa. Jag hoppas på fina pengar, säger
Gustav Johansson.
V75-2, Klass II, 2 140 m, auto
1 Coolman Evo (Mats E Djuse) är en lovande treåring som fick ett spännande utgångsläge. Han har också ett lopp i kroppen och borde gått framåt en del till den här uppgiften.
2 Bearnard (Jakob Smith) gjorde det bra senast och skötte sig igen. Det har varit mycket att jobba med, men nu har han skött sig i två lopp i rad och gjort bra avslutningar. Senast var det även på en hyfsad tid. Han har fått ett bra spår och i grunden finns det mycket att köra med, men han ska ju fungera också. Tanken är att det blir barfota bak och det tror jag ska göra en del, säger
Erik Andersson.
3 Canadian Club (Ola P Samuelsson) har hittat nya växlar och tagit två raka. Senast var det dock en del tur då ledaren galopperade. Han behöver höja sig för att vinna här då det är tuffare motstånd, men han är anmäld barfota runt om vilket alltid är intressant.
4 Eketorpets Nellie (Peter Untersteiner) har vunnit tre ramlopp på lördagar. Det har varit ganska billiga lopp faktiskt och nu är det säkert tuffare. VI är glada att hon fungerar bra och det blir inga ändringar på utrustningen, säger
Peter Untersteiner.
5 Zenmeister (Björn Goop) är en fin treåring som utvecklats bra. Framför allt springer han rakare nu mot tidigare då han var opolerad. Han har avslutat snabbast i dom flesta loppen han startat i och får han ett vettigt lopp duger han säkert fint även om det säkert är tufft för en treåring på V75. Inga ändringar, säger
Ulf Stenströmer.
6 Billy the Bronco (Markus B Svedberg) var väldigt bra senast då han spurtade riktigt vasst till seger på Solvalla. Han kan öppna bra och trots ett spår lite långt ut är han loppets spetsfavorit. Får tipset i ett öppet lopp.
7 Paulie Walnuts (Micael Melander) är en fin sort som gjort det väldigt bra och vunnit i fem av åtta starter. Nu är det tuffare motstånd, men han borde duga klart bra även här och det är ett tidigt streck på kupongen.
8 Royalty Amore (Jörgen S Eriksson) har gjort det bra vid segrarna från ledningen. Det är risk att det kommer kosta för mycket att ladda härifrån och jag får nog rikta in mig på ett mer defensivt upplägg. Han är lite uppanmäld också. Formen sitter i alla fall och han känns fin. Jag ändrar till ett halvstängt norskt huvudlag, säger
Jörgen S Eriksson.
9 Nasdaq Newport (Rick Ebbinge) fick ge sig mot Abel Lock senast, men jag tycker ändå han gjorde en klart godkänd insats. Härifrån borde han få ett bra lopp och med rätt ryggar under slutvarvet kommer han fälla många över upploppet.
10 Fearless Flier (Gustav Johansson) har gjort det bra och hon var duktig även senast som tvåa på Solvalla. Det är en trevlig häst, men nu är det bakspår på V75 vilket kan vara tufft, säger kusken
Gustav Johansson.
11 Young Andy (Per Lennartsson) var det lite mer tryck i senast och formen börjar komma. Han har gått sina jobb som han ska efteråt och allt känns helt normalt. Han fick spår elva mot rätt bra hästar här och vi får se hur långt det räcker. Inga ändringar, säger
Per Lennartsson.
12 Jeremias Sisu (Magnus A Djuse) gjorde det riktigt bra senast och det finns inte mycket att klaga på förutom spåret. Härifrån behövs det klaff, men hittar han en bra position och blir framdragen så ska han kunna avsluta bra. Det är en bra häst för klassen. Amerikansk vagn, säger
Clas-Göran Björkroth.
V75-3, Silver, 1 640 m, auto
1 Comes with Age (Björn Goop) hoppas jag håller spets och då behöver dom vara bra för att slå oss. Det finns alltid en oro att han ska galoppera, men det får vi inte räkna med på förhand. Vid drömbana kanske det blir barfota, men till 99 procent sannolikhet gör vi inga ändringar, säger
Stefan P Pettersson.
2 S.G.Mistral (Örjan Kihlström) blev lite het i ledningen senast och ska väl kanske inte gå i spets i silverdivisionen. Jag tycker han gör gedigna lopp hela tiden och han kommer säkert göra ett jättefint lopp igen. Med ett vettigt lopp är han trea-femma på nytt och vid maxklaff kan han vinna. Inga ändringar, säger
Roger Walmann.
3 Caio Titus Bond (Claes Sjöström) är inte snabb från start utan hamnar ofta en bit bak i fältet. Så var fallet senast, men han gick ett jättebra lopp i skymundan och stannade aldrig av. Kan han hamna längre fram i fältet nu och det blir högt tempo tror jag att han tar många till slut. Det blir inga ändringar, säger
Sinead Sernicoli.
4 Lucifer Boko (Gustav Johansson) gick i mål med krafter kvar senast och intrycket var bra. Han tar loppen rätt och det blir inga ändringar, säger
Gustav Johansson.
5 In Love Mearas (Erik Adielsson) gjorde det bra senast. Det var ingen snabb bana och ändå kutade han 10,9. Prestationen var riktigt bra och det är hans förutsättningar igen. Erik fick också riktigt bra snurr på honom från start. Han fick perfekt spår, det är snabba hästar innanför men han är jäkligt kvick ut. Vi hoppas på spets och det blir inga ändringar, säger
Daniel Redén.
6 Dany Capar (Alessandro Gocciadoro) fick aldrig fritt utrymme senast. Han gick i mål med mycket sparade krafter. Även om hästen är mycket, mycket snabb vid full laddning så är det svårt att säga om det räcker för att komma förbi de invändiga och nå ledningen. Samtidigt har han gjort bra insatser när han anfallit bakifrån i Italien så han är inte beroende av ledningen. Det blir jänkarvagn och barfota runt om på nytt, men vi får fundera lite på hur det blir med huvudlaget, säger
Sinead Sernicoli.
7 Denzel Washington (Jorma Kontio) behöver lite tur härifrån och det är risk för vingel.
8 Triton (Mats Gunnarsson) känns jättefin och jag har inget att gnälla på. Jag får prova framåt och hoppas kunna dyka ner någonstans och så får vi ta det därifrån. Eventuellt kör jag utan käk, säger
Mats Gunnarsson.
9 Lozano di Quattro (Tobias J Gustafsson) var jag jättenöjd med senast. Vi är inte så missnöjda med spåret och fick jag bestämma tar jag nog rygg på nummer två så han ligger i andraspår och han känns så pass bra att han kan gå den tunga vägen om det krävs, säger
Per K Eriksson.
10 Winner Brodde (Peter Untersteiner) visade senast att han inte är slut på något vis. Det blir tufft nu mot bra hästar och då han har ett bakspår, men han är bra för silverdivisionen tycker jag. Barfota runt om och amerikansk vagn, säger
Peter Untersteiner.
11 Parveny (Magnus A Djuse) känns bara bra i träningen, men det är klart att utgångsläget blev tråkigt och det blir svårt härifrån. Inga ändringar, säger
Mattias Djuse.
12 Beacon Kronos (Mats E Djuse) har varit bättre än placeringarna på slutet. Allt känns som vanligt, men jag har svårt att se hur det ska gå till härifrån, säger
Oscar Berglund.
V75-4, Lärlingar, 2 140 m, auto
1 Amazing Nag (Micael Lindblom) är i toppskick och i toppform. Jag tror inte hon håller ledningen och skulle det bli vinnarhålet är det bra. Jag hoppas hon får gå för fullt och då är hon bra, men jag tror inte hon vinner. Barfota runt om och så sätter jag på en sidostång, säger
Leif Eklund.
2 Gibraltar (Linus Lönn) håller bra form och även om han inte är någon montéhäst fick han utdelning senast. Jag tror han är två gånger bättre för sulky än i monté. Han har visat bra startsnabbhet så det är bara att skicka i väg från start och köra i ledningen, säger
Veikko Haapakangas.
3 Village Party (Wilma Karlsson) har verkligen gjort två fina lopp efter lite paus. Han kommer med full form och Wilma har kört honom en gång tidigare och var då trea, så hon känner honom. Inga ändringar, säger
Peter Untersteiner.
4 Go for Manny (Lucas H Vikström) hoppas jag öppnar lite bättre än senast och drömmen vore så klart att nå ledningen. Det borde vara en rätt bra chans då hästen börjar hitta tillbaka till den form han hade i våras, säger
Oskar Kylin Blom.
5 Borups Vallmo (Isabell Eriksson) kommer med bra form och läget blev bra. Kommer hon bara någorlunda till ska dom inte springa ifrån henne i alla fall och löser det sig bra kan hon även vinna. Eventuellt barfota bak, säger
Paw Mahony.
6 Furiosa (Elias Strandberg) visade senast att formen är på gång. Det ser inte omöjligt ut den här gången tycker jag, men det beror på hur loppet blir kört. Hon har gjort sina bäst lopp när hon är med där framme. Inga ändringar, säger
Jerry Strömstedt.
7 Ace of Marke (Victor S Sundgren) får köras framåt då hon är mycket bättre när hon sitter med där framme och jag tror hon är gynnad av ett spår längre ut. Inga ändringar, säger
Mikael Selin.
8 Jackpot (Carl Philip Lindblom) gör jämna och bra prestationer. Kusken kör som han vill, men det krävs väl förmodligen ett offensivt upplägg för att ge det chansen. Barfota runt om, amerikansk vagn och helstängt huvudlag, säger
Oscar Berglund.
9 Micke Sting (Zeb Jonasson) kan få ett bra lopp härifrån och är ett tidigt streck.
10 Brasco Brodde (Madelen Berås) kommer göra ett bra lopp som det känns, men det blir säkert svårt härifrån. Vi hoppas på flyt och en placering bland dom fem främsta. Inga ändringar, säger
Peter G Norman.
11 Sun’s Ambitious (Valentin Prevost) hoppas jag tjänar en bra slant och blir det lite fart gynnar det honom. Det blir amerikansk vagn och kan han gå barfota fram är det ett plus, säger
Jörgen S Eriksson.
12 Battuta Face (Simon Helm) kan slåss om en plats om det löser sig bra under vägen.
13 Hollywood Trick (Linda Sedström) gick med full fart över mål senast och såg fin ut. Han kommer göra ett bra lopp och med minsta klaff är han inte borta. Amerikansk vagn, säger
Ulf Stenströmer.
14 Oh Cean (Felicia Molin) får sikta in sig på en bra peng i första hand.
15 Extremely Sweet (Dante Kolgjini) kvävde sig senast när jag skulle släppa spets. Han känns som han ska efteråt och det blir bra att köra bakifrån. Han får jaga en peng. Norskt huvudlag, säger
Peter G Norman.
V75-5, Brons, 2 640 m, auto
1 Pingis (Erik Adielsson) var sämre i senaste loppen och det visade sig att han hade dåliga blodvärden. I onsdags gick han sista jobbet och han kändes faktiskt smällfin. Det är naturligtvis stenhårt motstånd, men nu har han fått ett gynnsamt läge och från spår ett öppnar han som bäst. Det går nog att tryck av honom och han kommer få en bra löpning. Distansen är också ett plus så det ser väldigt bra ut. Det blir inga ändringar, säger
Carlos Söderström.
2 Portofino (Fredrik B Larsson) har väldigt hög kapacitet och går inte att räkna bort.
3 Ringo Adore (Ulf Ohlsson) gjorde det okej senast utan att vara som bäst. Han blev åtgärdad efter det och känns väldigt fin hemma i träningen, men det är klart att det finns risk för lite ringrost. Han är startsnabb och rejäl så vi hoppas och tror han ska duga. Uffe får avgöra taktiken. Det blir inga ändringar, säger
Ulf Stenströmer.
4 Windmill Jam (Peter Untersteiner) levererar varje gång nu och kommer säkert göra ett bra lopp igen. Distansen går bra för honom, säger
Peter Untersteiner.
5 Extreme A.F. (Kevin Oscarsson) känns minst lika fin som tidigare i träningen. Han är inte så startsnabb och det gäller att hitta ner någonstans och förhoppningsvis kan han få en fin placering. Halvstängt huvudlag, säger
Johanna Bodevind.
6 Sparky’s Dream (Anders Eriksson) blir bara bättre och bättre. Jag hoppas han ska duga bra här och jag kommer testa mot ledningen för att sedan köra där. Jag tror inte han förlorat från den positionen tidigare. Inga ändringar, säger
Anders Eriksson.
7 Jimbaran Zon (Conrad Lugauer) sköter sina träningspass på bra sätt. Senaste galoppen har vi glömt och formen sitter fint, men läget gör sitt. Han är utelämnad till hur loppet blir kört och blir det högt tempo är han med i striden. Jag tycker annars att loppet håller hög klass och en plats känns mest realistiskt, säger
Massimo Vassallo.
8 Domenik Jet (Björn Goop)
STARTAR EJ
9 Greensboro Zet (Örjan Kihlström) gjorde det jäkligt bra senast, han hade bara ett lopp i kroppen och det var 2640 meter, det ska man tänka på. Nu har han fått två lopp i kroppen och fått träna ytterligare lite så han ska gå framåt med de här båda loppen i kroppen. Det har inte varit några problem att köra honom i ryggar i de här båda loppen. Han går som senast, säger
Daniel Redén.
10 Mellby Kaliber (Per Lennartsson) var jättefin senast på Bergsåker. Distansen passar jättebra då han är åt det starkare hållet. Med tanke på hur han öppnade senast var det ju synd med bakspåret och det behövs att dom kör lite mot varandra där framme för att komma in i matchen. Inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
11 Keep Gamble (Magnus A Djuse) bröt ut i sista sväng senast, men jag tror det var då han drog tussarna. Han är riktigt bra i ordning och löser det sig från ett taskigt läge ska han kunna vara med där framme och hugga, säger
Clas-Göran Björkroth.
12 Cameron (Mats E Djuse) håller kanonform, men läget blev iskallt för hans del då han gillar att vara i pole position. Jag ligger lite lågt och är han trea-fyra är vi helnöjda, säger
Jörgen Westholm.
V75-6, Stolopp, 2 140 m, volt
1 Kyrkebys Arli (Claes Sjöström)
STARTAR EJ
2 Jobiline Ridge (Magnus A Djuse) gjorde det riktigt bra senast. Formen är riktigt fin. Jag hoppas och tror hon kommer iväg bra från spår två och då ska hon absolut räknas. Vanlig vagn, säger
Clas-Göran Björkroth.
3 Bys Rosy Nunc (Thomas Dalborg) borde få ett fint lopp och hon är platsaktuell.
4 Victoria L.L. (Jorma Kontio) håller fin form och är en av flera som kan ta en plats.
5 Toppy (Ulf Ohlsson) fick löpa på rejält senast och gjorde ett bra lopp på en fin tid. Voltstart är bättre för henne jämfört med autostart, men spåret är inte roligt. Normalt är hon relativt stabil, det blir till att köra i ryggar så länge som möjligt och hoppas att hon kan tjäna fina pengar. Vanlig vagn när det är voltstart, säger
Oskar Kylin Blom.
6 Appia Express (Örjan Kihlström) har haft en fin sommar och senast fick hon gå först ute i spåren som hon inte gillar. Hon bryter lite i svängarna och trivs bäst om hon sitter på innerspår i den främre träffen. Det är fina förutsättningar nu med springspår. Inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
2 160 meter:
7 Dino Cream (Oskar Kylin Blom) hoppade tyvärr från start senast och tappade många längder, men hon spurtade bra som fyra och håller absolut toppform. Det ser ut att vara lite enklare motstånd, hittar vi bara ut och hamnar vettigt på det är hon så pass bra att hon segerstrider, säger
Oskar Kylin Blom.
8 Mellby Interest (Micael Melander) får smyga med och kan tjäna bra pengar.
9 Garden Leave (Peter Untersteiner) har kommit tillbaka efter en svacka och gjort fyra fina lopp i rad. Hon känns fortsatt bara fin. Vanlig vagn, säger
Peter Untersteiner.
10 Caradja (Jörgen S Eriksson) har inte fungerat som vi tänkt på slutet och hon har inte fått travet att flyta klockrent. Hon känns förbättrad hemma och vi provar igen. Hon löser spåret med ett öppet huvudlag, men det blir ingen pangstart, säger
Jörgen S Eriksson.
11 Nycora (Markus B Svedberg) kan vara en bit fram, men det krävs tur för att vinna.
12 Ultra Violet (Björn Goop) är riktigt bra och det blir intressant med Björn Goop i sulkyn den här gången. Får inte glömmas bort.
13 Urbina Southwind (Erik Adielsson) var kanonbra senast och jag hade feeling att hon skulle göra ett topplopp. Det var kul att hon fick utdelning och jag tycker hon tagit loppet bra. Spåret blev bra och hon imponerar varje gång, så man är alltid lite segerviss med henne. Vanlig vagn, skor runt om och så sitter norsken kvar som inte har ryckts ännu, säger
Viktor Flink Ideborn.
14 Toscana Southwind (Troels Andersen) var bra senast och hon har varit lugn och sansad I träningen efteråt. Det var lite oflyt med spåret och det kan bli lite bökigt med bakspår på tillägg, men hon känns i alla fall fin. Inga ändringar, säger
Troels Andersen.
15 Kit Crown (Mats E Djuse) behöver en del tur från det här läget. Pengar i första hand.
V75-7, Guld, 2 140 m, auto
1 Hades de Vandel (Björn Goop) är ute i ett tufft lopp och jag hoppas han kan vara bland dom fyra-fem främsta. Det blir inga ändringar, säger
Paul J P Hagoort.
2 Demon (Per Lennartsson) spurtade fint i Margareta Wallenius-Klebergs pokal och härifrån borde han få ett bra lopp. Han kan mycket väl vara med i platsstriden.
3 Mellby Jinx (Erik Adielsson) var jättebra senast och han avslutade riktigt bra. Han närmade sig hela vägen in i mål och såg jättebra ut. Allt känns som vanligt efteråt i träningen och han ska hålla samma fina form. Det är väldigt fina förutsättningar för honom den här gången och jag vet inte hur Erik lägger upp det, men jag tycker han varit sämre från ledningen tidigare och väldigt bra bakifrån. Inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
4 Missle Hill (Örjan Kihlström) var ute på en ”räkfrossa i Göteborg” senast, vi bara glömmer det loppet. Han tränar fint efter den starten och nu är det normala förutsättningar. Det är ett riktigt hårt guldlopp och det blir kul. Det är ingen som springer ifrån honom i alla fall och han fick bra läge. Inga ändringar är planerade, säger
Daniel Redén.
5 Phoenix Photo (Ulf Ohlsson) kan öppna bra och med ett fint lopp kan det räcka till bra pengar. Känns lite tufft att segerstrida.
6 Staro Mack Crowe (Magnus A Djuse) har gått bra hela tiden hos mig och han är fortsatt pigg och glad i träningen efter det senaste loppet. Det är ett bra lopp nu, men han känns som sagt bra och vi har förhoppningar igen. Planen är att köra barfota runt om, säger
Mattias Djuse.
7 Bedazzled Sox (Claes Sjöström) blev lite trött efter loppen på Solvalla så han fick ta igen sig lite och han har nu tränat på bra, men jag tror inte vi ska förvänta oss samma fina form som senast. Det blir roligt att se hur han står sig mot dessa hästar, men nu blev det ju spår sju och det ligger då i korten att man får söka sig ner i banan och hitta en rygg. Det ska i alla fall inte bli något lopp i dödens. Det blir som det blir och han slår nog en del till slut. Det blir inga ändringar, säger
Roger Walmann.
8 Milliondollarrhyme (Fredrik B Larsson) har inget roligt utgångsläge och han har också sina bästa prestationer bakom sig, även om han fortsatt gör det duktigt. Får hoppas på tur från start och en hygglig slant.
9 Brother Bill (Mika Forss) har tränat på fint, men det här blev ett ganska tufft lopp. Det blir nog svårt och gör han ett bra lopp och tar lite fina pengar får man vara nöjd. Inga ändringar, säger
Clas-Göran Björkroth.
10 Oracle Tile (Mats E Djuse) blev struken senast och återkommer nu efter en ofrivillig paus. Fattas det inte för mycket så kommer han vara med och göra upp där framme.
11 Catullo Jet (Alessandro Gocciadoro) galopperade oväntat i första kurvan senast. Vi har ingen bra förklaring till varför. Han har fått en träningsperiod och verkar fin. Hästen avslutade strålande när han anföll bakifrån i Finlandia Ajo och kan säkert göra det även här om det blir bra tempo på loppet, men från ett sådant här startspår är man utelämnad till hur loppet blir kört. Vi planerar inga ändringar, säger
Sinead Sernicoli.
12 High on Pepper (Jorma Kontio) hade krafter kvar senast trots att han tangerade gamla världsrekordet över full distans. Den här gången drar läget ner förhoppningarna om en framskjuten placering. Troligtvis blir det lätta skor runt om, säger
Katja Melkko.