Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Åby 28 september
V75-1, Sto-SM, 2 140 m, auto
1 Queen Belina (Jörgen Westholm) har gjort det bra på slutet och hon fick ett bra läge. Hon var riktigt bra på Jägersro näst senast som trea där hon fullföljde bra, men att vinna det här loppet kanske är lite långsökt. Hon ska i alla fall kunna tjäna en fin peng. Inga ändringar, säger
Victor S Sundgren.
2 Glorius Rain (Flemming Jensen) är ute i ett tufft lopp, men hon har ett bra spår och får troligen en bra position. Jag tycker hon håller en stabil form. Inga ändringar, säger
Flemming Jensen.
3 Great Skills (Daniel Wäjersten) startade i ett extremt tufft lopp senast och gjorde det bra. Allt har verkat bra efteråt i träningen och vi har haft det här loppet i sikte. Det känns som att hon är där hon ska för dagen. Hon är titelförsvarare och blir att räkna med igen. Inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
4 Felicia Zet (Örjan Kihlström) var klart mycket bättre igen senast. Hon konstrade visserligen fortfarande lite med munnen men då det gick fortare funkade det bättre. Det känns som att hon är tillbaka i väldigt bra form igen. Örjan drog bara norsken på henne senast så det fanns lite sparat och hon fick bra läge här. Inga ändringar, säger
Daniel Redén.
5 Iceland Falls (Claes Sjöström) var senast ute i ett lopp där det gick fort sista varvet och det var svårt att ta något. Nu blev det rätt förutsättningar för henne, men det är väldigt tuffa hästar emot vilket det också ska vara i SM. Inga ändringar, säger
Fredrik Wallin.
6 Betting Pacer (Björn Goop) har visat många gånger hur bra hon är. Hon kan öppna bra, men det kan flera invändigt om henne också så spåret blev inte perfekt. Vi får se vad som händer från start. Hon känns fin i träningen och det finns inget att klaga på där. Inga ändringar, säger
Peter Zadel.
7 Elegance Kronos (Stefan Persson) har ett ännu svårare spår. Jag tycker hon ska hävda sig i den här klassen, men hon tål samtidigt inte att göra tuffare lopp än dom andra och härifrån blir det svårt att komma in i matchen. Inga ändringar, säger
Peter Zadel.
8 Nova Mahiron (Thomas Uhrberg) känns bortlottad och behöver mycket tur härifrån.
9 Mi Amore Bros (Erik Adielsson) gick okej senast, det kanske inte flöt som det skulle för henne men Erik sa också att det blev stopp framför henne i sista sväng så hon tappade lite fart där. Nu är hon ute på djupt vatten men detta är troligen hennes sista start i karriären så hon får testa i Sto-SM. Felicia är självklart förstahäst av våra. Det blir jänkarvagn nu, säger
Daniel Redén.
10 Jennifer Sisu (Mats E Djuse) gjorde det bra senast. Jag tycker våra hästar ofta får dåliga lägen på V75 och det här är ett tufft lopp. Det blir svårt att vinna, men vi får försöka ta lite större pengar och jag tror hon gör ett bra lopp, säger
Clas-Göran Björkroth.
11 Kayla Westwood (Gustav Johansson) är det bra med och hon spurtade bra senast efter en invändig resa. Det blir tufft att vara med i segerstriden, men om det stämmer till kan hon säkert tjäna en fin slant. Inga ändringar, säger
Mattias Djuse.
12 Aurelia Express (Magnus A Djuse) har haft en jäkla otur med spåren och härifrån krävs det mycket tur då det även är bra hästar med i loppet. Jag hoppas och tror hon gör ett bra lopp och att hon då kan få med sig en fin slant, säger
Clas-Göran Björkroth.
V75-2, Monté-SM, 2 140 m, auto
1 Staro Quantas (Anna Erixon) har varit lite seg så vi har lagt om det annorlunda denna start. Det blir barfota och rycktussar för första gången, säger
Robert Bergh.
2 Mindyourvalue W.F. (Christina A Hande) blir allt spänstigare och han har tränat på fint. Barfota runt om och eventuellt skygglappar, säger
Robert Bergh.
3 Linus Boy (Kristin H Höyland) är en duktig montéhäst. Det blir tufft att räcka till seger, men han kan vara med och hugga om fina pengar om det klaffar vettigt under vägen.
4 Tour Eiffel (Michelle Mönster) gjorde det bra senast och hon kan nog gå mellan 1.12,5-1.13 med ett vettigt lopp. Hon är ett långskott, men jag tror hon kan ta bra pengar och får hon ett fint lopp så kan hon vara bland dom tre, säger
Morten Melin.
5 Joy Alissa (Emilia Leo) är bra i ordning och hon fick ett lopp i kroppen senast. Hon brukar må bra när det blir nio-tio dagar innan start med en genomkörare. Hon trivs i monté och vi får se hur bra dom andra är i loppet. Löper dom upp till sitt bästa så kanske det blir svårt att slå dom, men annars kan vi ha lite chans, säger
Olle Alsén.
6 Sally MacLennane (Nathalie Edlund) blev det fyra omstarter för senast i Norge och hon skötte sig i dessa, men inte i den giltiga starten. Jag ställde av henne efter resan dit och kollade upp henne med veterinär, men vi hittade inget att åtgärda. Hon var trög i några dagar då jag vaccinerade samtidigt och nu känns hon jättebra. Jag tror hon är i toppform. Det är några som sticker ut i loppet, men en peng hoppas jag på i alla fall. Får hon lite draghjälp avslutar hon alltid bra och hon är bäst om det går väldigt fort i början av loppet. Det blir barfota bak och då blir det ett annat klipp i steget, säger
Anders Berg.
7 Massine (Saga Laursen) är ute mot ett tufft motstånd, men är han som i somras så tror jag han är med där framme. Jag tycker han känns fin i träningen och han kommer vara klart mycket bättre än på slutet i alla fall. Inga ändringar, säger
Fredrik Persson.
8 Beat Generation (Jonathan Carre) har gjort det väldigt bra i Frankrike i monté och han har siktats länge mot den här uppgiften. Han gjort fina banjobb inför det här och ska hålla toppform. Mindyourvalue W.F. är värst emot tycker jag, men annars ser det bra ut, säger
Victor S Sundgren.
9 Devs Definitif (Tova Bengtsson) har fått hårdhet i Frankrike och gjort många fina lopp där. Han borde duga gott i det här loppet och jag tycker han ska streckas.
10 A Good Point (Malin Andersson) har inte övertygat och måste lyfta sig ordentligt om han ska räcka till pengar.
11 Sign Me Up Too (Jennifer Persson) har gjort det bra, men han möter tufft motstånd nu och i första han får man sikta på att smyga med och tjäna en hygglig slant.
12 Mr Mah Can (Iina Aho) bra senast. Det var voltstart för första gången på länge och vi riktade in oss på att häst och ryttare skulle lära känna varandra då han inte är så enkel. Det föll väl ut och jag tror han kommer vakna till liv nu med autostart. Han är snabb från start och kapacitetsmässigt har han absolut chans att vara med och slåss om det, men då vill det till att han fungerar lika bra i monté som för sulky. Det blir inga ändringar, säger
Sofia Aronsson.
V75-3, Ungdoms-SM, 2 140 m, auto
1 Abel Lock (Jonathan Bardun) galopperade senast och det fanns en överhängande risk för det. Det är som att han bara släpper grejerna och han har gjort det tidigare i voltstart. Vi kommer nog prova framåt från start och han är ganska snabb i benen så det förvånar mig inte om han sitter i ledningen. Kusken avgör sedan taktiken själv. Amerikansk vagn och eventuellt en jordbländare, säger
Mikael Wallgren.
2 S.M.K.Shamal (Henrik Kihle) kommer med två raka segrar och har ett fint läge. Är en av flera som ses med chans i öppet lopp.
3 Steady One (Victor S Sundgren) har gjort det godkänt, men det kanske har saknats det där lilla extra trycket. Det blir helstängt för första gången nu vilket borde ge en bra effekt. Det kanske är för tufft motstånd, men med lite tempo och en bra resa kan det gå, säger
Victor S Sundgren.
4 Good Moments (Linus Lönn) har verkligen levererat och det finns inget som tyder på att formen ska vara nedåtgående. Jag hoppas och tror på en bra prestation även den här gången. Har vi lite stolpe in så är han en av dom som är med och hugger om det och jag tycker det såg ut som ett jämnt och öppet lopp. Amerikansk vagn, säger
Fredrik Berg.
5 Patriot Zon (Dante Kolgjini) tränar riktigt bra och det var surt senast med galoppen. Han kändes annars väldigt bra och tränar ännu bättre nu när han kommit in i vårt system. Han har verkligen tagit åt sig av träningen. Jag kommer inte chansa från start utan låter honom öppna av sig själv. Jag litar mycket på honom och han behöver inte ledningen för att kunna vinna loppet. Amerikansk vagn och eventuellt första rycktussar, säger
Dante Kolgjini.
6 She’s She (Jonas M Oscarsson) var jättebra senast. Hon är ganska startsnabb så hon borde kunna sitta med där framme. Jag tror inte det är hennes grej att gå i ledningen över full distans, men med en ryggresa ska hon kunna vara med bland dom fyra främsta. Inga ändringar, säger
Tyler Mifsud.
7 Koup Droit T.F. (Zeb Jonasson) fick stå över en vecka efter starten på Solvalla och det var en planerad paus då han startat tätt. Han har tränat på fint nu och han gick rejält både i torsdags förra veckan och i måndags. Allt verkar bra. Han är väldigt stark och det är inte hela världen om det blir dödens. Han borde vara långt framme. Amerikansk vagn, säger
Angelica Jonsson.
8 Perfect Score Ås (Lucas H Vikström) behöver en hel del tur från det här läget.
9 Bottom Line (Saga Laursen) är fortsatt i fin form och även om han är startsnabb så tycker jag spåret passar bra. Han kan absolut vara fyra-femma om det stämmer, men det kanske inte är någon vinstchans. Inga ändringar, säger
Johanna Bodevind.
10 Marcelo Vieira (Tom Johansson) strulade bakom bilen senast och Ulf sa att han kanske blev irriterad av pullplattan. Sköter han sig så tycker jag han visat att han duger gott i klassen. Barfota runt om och så tar jag nog bort pullplattan, säger
Erik Andersson.
11 Vallatakter (Jill Ivarsson) är inte så tokig, men läget kunde varit bättre. Outsider.
12 Village Party (Wilma Karlsson) var fin på Jägersro och senast drogs han sist då ledaren stumnade. Han kommer säkert göra ett bra lopp, men det är ett svårt läge. Det blir inga ändringar, säger
Peter Untersteiner.
V75-4, Stolopp, 2 140 m, auto
1 Com Bella (Kevin Oscarsson) gick sista jobbet under torsdagen och det känns som hon håller fin form. Hon möter bättre hästar än tidigare och är lite uppanmäld, men samtidigt trivs hon med att smyga med. Jag tror hon hänger med till en bra placering. Jag är sugen på att prova en amerikansk vagn, säger
Kevin Oscarsson.
2 Kom Khaleesi (Julian Cordeau) spurtade jättebra senast och det känns som hon närmar sig toppformen mer och mer. Hon möter bra hästar, men jag tror hon kommer göra ett bra lopp och så får vi se hur långt det räcker. Eventuellt så kör vi med blinkers, säger
Evelina Månsson.
3 Tintarella (Thomas Dalborg) var sjuk på Lindesberg och lite tunt jobbad inför senast. Hon kommer vara bättre nu på lördag. Hon har fina fartresurser och jag blir inte förvånad om hon springer en hög 13-tid. Det kanske inte räcker till att vara topp tre ändå, men förmodligen får hon en bra resa härifrån och vi får se hur loppet utvecklar sig. Inga ändringar, säger
Thomas Dalborg.
4 Satsuma (Wilma Karlsson) är i fin författning och senast blev det för tufft. Hon fick gå i eget anfall varvet kvar och det mäktade hon inte med. Jag tror hon har ett lämpligt lopp nu, säger
Peter Untersteiner.
5 Panthere d’Inverne (André Eklundh) duger bra och är given vid gardering av loppet.
6 Make a Mil (Jonas M Oscarsson) kämpar på, men hon har det jobbigt i svängarna och ska helst gå på innerspår. Amerikansk vagn, säger
Peter Untersteiner.
7 Lo Diablo (Peter Untersteiner) är seg från start och det är stor risk att hon hamnar risigt på det. Hon är annars i fin författning och kunde haft en bättre rad med lite klaff, säger
Peter Untersteiner.
8 Kejsarinnan Sisu (Fredrik Persson) gjorde ett bra lopp senast och hon känns fin. Jag får prova framåt och det såg ut som ett ojämnt lopp tycker jag. Får hon rätt lopp tror jag att hon är med där framme. Inga ändringar, säger
Fredrik Persson.
9 Libertad (Carlos Söderström) tycker jag är en riktigt bra häst. Hon har varit sexa två gånger på slutet, men det har varit från spår åtta och elva. Senast var det också dåliga ryggar så det var omöjligt att bli bättre. Läget blev hyfsat och jag hoppas vi inte hamnar allt för långt bak från start. Inga ändringar, säger
Carlos Söderström.
10 The Queen is Back (Emilia Leo) gjorde ett av sina finaste träningsjobb under måndagen och kanske kan ta en slant om hon sköter sig. Barfota runt om och amerikansk vagn, säger
Erik Andersson.
11 Kind of Silver (Jörgen Westholm) kändes jättefin senast, men det blir nog svårt härifrån mot dessa hästar. Inga ändringar, säger
Victor S Sundgren.
12 Mia Amore (Linda Sedström) får svårt att hävda sig här och jagar lite pengar.
13 Lovely Ratzeputz (Olof Thorson) får smyga med och jag hoppas att hon kan komma med en trudelutt till slut. Det blir inga ändringar, säger
Olof Thorson.
14 Iloveyou Butcher (Flemming Jensen) behöver en fin resa och hon kan då komma med en spurt till slut. Det blir inga ändringar, säger
Flemming Jensen.
15 Iconic Sotto (Christoffer Eriksson) har ett tufft läge och får hoppas på turen.
V75-5, Lärlings-SM, 2 140 m, auto
1 Chanel Trio (Linus Lönn) gjorde det väldigt bra senast och hon ska vara ännu lite bättre nu. Hon har blivit bättre och bättre bakom startbilen och som sämst blir det nog tredje invändigt eller rygg ledaren. Det är inte dumt att köra i ledningen heller och det är upp till Linus att bestämma taktiken. Vi rycker framskorna, säger
Veikko Haapakangas.
2 Hashtag Simoni (Linda Sedström) var duktig senast då han vann efter att ha körts fram till dödens med varvet kvar. Han visade bra inställning över upploppet och gick undan väldigt enkelt. Det är ett tuffare motstånd den här gången, men en liknande prestation kan räcka till en plats. Han är anmäld med en amerikansk vagn.
3 Hollywood Trick (Zeb Jonasson) gör ofta fina lopp, men det är sällan som det räcker hela vägen till seger. Det troliga är att han tar en fin slant på nytt.
4 The Lion (Tyler Mifsud) kan öppna ganska bra från start och det är inte omöjligt att han kan komma till ledningen. Han ska ha chans att vara bland dom tre. Amerikansk vagn, säger
Peter Zadel.
5 Cubalibre Jet (Julian Cordeau) har varit struken inför den här starten och formen är svårbedömd. Levererar han på topp är han med och hugger om en plats.
6 Cameron (Victor S Sundgren) är min bästa chans under dagen tycker jag. Han håller fin form och det blev ett bra läge. Han ser fin ut i jobben och jag kommer ladda framåt. Det kanske blir tufft att komma till ledningen, men jag tycker inte det är avgörande. Inga ändringar, säger
Victor S Sundgren.
7 Cassius Clay D.E. (Per Nilsson) galopperade in i slutsvängen senast och det var troligen segern som rök. Kapacitet finns som räcker i klassen och sköter han sig borde han tjäna fina pengar.
8 Extreme A.F. (Saga Laursen) verkar hålla fin form och han hade allt sparat senast när galoppen kom. Han är lite speciell, men jag tror Saga kommer passa bra på honom. Spåret är inte bra och det blir att backa då han inte är direkt startsnabb heller. Det behövs lite tur härifrån. Som det ser ut just nu blir det barfota fram, men det är inte helt bestämt och vi får se vad det blir för väder, säger
Johanna Bodevind.
9 Competivo (Oskar Florhed) har stabiliserat sig bra på slutet och han fungerar bättre på alla sätt och vis. Han är jämnare helt enkelt och på Jägersro gjorde han det bra i båda starterna. Han saknar däremot lite snabbhet ännu och han håller mer sin fart så det behövs ett jämnt och hårt tempo för att komma in i matchen. Inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
10 Lexus B.R. (William Ekberg) vann enkelt senast och var väldigt fin. Han gick med ett norskt huvudlag då för första gången och det fungerade väldigt bra. Han ser väldigt fin ut i träningen efteråt och formen tror jag kommer vara bra. Ett rygglopp härifrån känns helt okej och tar man några stycken ska han streckas. Det blir inga ändringar, säger
Geir Vegard Gundersen.
11 Humanity Pellini (Simon Helm) var riktigt bra senast då han vann överlägset från ledningen. Det är andra förutsättningar nu, men i nuvarande slag är han ändå aktuell om man väljer att gardera loppet.
12 Head of State (Valentin Prevost) känns fin i träningen och det är en stark och tuff häst, men härifrån är det svårt att vara alltför optimistisk. Det blir inga ändringar, säger
Peter Zadel.
V75-6, Stolopp, 2 640 m, auto
1 Hakuna Matata (Nicolaj Andersen) smyger med och får sikta på lite pengar.
2 Meryl Streep Boko (Björn Goop) går väldigt jämnt och bra hela tiden. Det är ett tuffare lopp nu såklart och får hon med sig bra pengar är vi jättenöjda. Distansen borde passa och planen är att köra med amerikansk vagn, säger
Pär Hedberg.
3 Foreign Affairs (Jörgen Sjunnesson) är i toppform och distansen ska vara en fördel. Jag hoppas på en bra prestation igen, men jag känner inte till motståndet här, säger
Charlotte Almbjerg.
4 Furiosa (Jerry Strömstedt) borde gått framåt lite och jag blir inte förvånad om hon kan vara trea-femma med en bra resa. Eventuellt norskt huvudlag och jag har inte bestämt vagn, säger
Jerry Strömstedt.
5 Ecstasy (Alessandro Gocciadoro) kändes väldigt stark i Bollnäs. Det var skönt att hon klarade av starten igen utan problem och det kändes stabilt. Jag ser detta som en häst med goda möjligheter att fortsätta uppåt i klasserna och tycker hon står bra till i denna spårtrappa. Jag är mycket optimistisk. Inga ändringar, säger
Alessandro Gocciadoro.
6 Shallow (Flemming Jensen) är ute i ett tufft lopp och jag är även lite osäker på distansen. Vi ska försöka få ett snällt lopp och så får vi se hur långt det räcker. Öppet huvudlag, säger
Flemming Jensen.
7 Ace of Marke (Victor S Sundgren) har gjort det väldigt bra tycker jag och senast hade vi satt på en sidostropp vilket lyfte henne ytterligare eftersom jag då kunde köra på henne i svängarna. Det är betydligt bättre motstånd nu, men en fin peng ska vi kunna ta, säger kusken
Victor S Sundgren.
8 Caia (Magnus A Djuse) fick ett tråkigt läge igen, men det känns som hon går ner lite i klass. Hon känns otroligt fin och allt verkar väldigt bra i träningen. Jag tror hon kommer hantera distansen bra också. Inga ändringar, säger
Fredrik Wallin.
9 Bys Rosy Nunc (Thomas Dalborg) var sämre på Köpenhamn och då övernattade hon dåligt. Senast löste sig allt, men samtidigt var hon nästan okörd i mål med tussarna kvar. Jag tror hon gör ett bra lopp igen och vi får ha förhoppningar om att vara med där framme. Nu blir det amerikansk vagn, säger kusken
Thomas Dalborg.
10 Konstantia Sisu (Erik Adielsson)
STARTAR EJ
11 Safira Diablo (Johan Untersteiner) är nyttig och senast vann hon från utvändigt om ledaren. Hon gör det bra och det såg ut som ett jämnt lopp. Distansen spelar ingen roll. Barfota bak, säger
Peter Untersteiner.
12 Monalisa B.R. (Eirik Höitomt) har varit väldigt bra och senast blev hon tvåa från dödens i Stoderbyt. Allt ser okej ut efteråt och jag håller henne högt. Det blev spår tolv, men klaffar det lite ska hon dyka upp där framme. Inga ändringar, säger
Thor Borg.
13 Mazuocco Boko (Gustav Johansson) är allt bra med och hon har varit jämn och säker. Hon borde klara distansen och det känns inte som någon omöjlig uppgift, men spåret är svårt och hon möter bra hästar. Inga ändringar, säger
Jerry Riordan.
14 Nikki Lane (Stefan Persson) kommer fälla många till slut om det löser sig härifrån.
15 Ultra Violet (André Eklundh) har väldigt hög kapacitet och levererar hon på topp så är det inte omöjligt att skrälla.
V75-7, SM, 2 640 m, auto
1 Indy Rock (Örjan Kihlström) är i väldigt fin form, han fock ett formhöjande lopp senast. Det är passande distans för honom här. Jag tror att han kan öppna ganska hyggligt och jag hoppas han kan kliva iväg bra. Det skulle vara kul att se honom löpa ut mot de här hästarna. Han var bra i måndagsjobbet där han fick sträcka ut lite. Det blir jänkarvagn nu, säger
Daniel Redén.
2 Thereisnolimit (Johan Untersteiner) har fått ett bra spår. Han känns jättefin, men det finns några för bra motståndare och jag hoppas han kan vara trea-fyra. Jag tror det blir skor bak, säger
Stefan Melander.
3 Staro Mack Crowe (Magnus A Djuse) gjorde ett bra lopp senast. Det blev speedkörning till slut och han gjorde det bra. Han känns fin i jobben efteråt och det är bra förutsättningar. Jag tror han kan vara med i segerstriden och helst ser jag att vi kommer till ledningen, säger
Mattias Djuse.
4 Mister Hercules (Erik Adielsson) trivdes nog inte på banan senast, den var lös och Hercules var inte riktigt där han skulle vara. Jag körde honom i dag (måndag), han fick ett rejält pass och kändes bra så han borde studsa framåt. Tätare starter är också ett plus för honom. 2640 meter är kanske inte hans optimala distans men Erik får försöka hitta bra ryggar och låta honom spurta till slut. Inga ändringar, säger
Daniel Redén.
5 Edibear (Stefan Persson) hade mycket krafter kvar senast. Tänkbar jätteskräll.
6 High on Pepper (Jorma Kontio) hade senast sämsta möjliga startspåret så vi valde prova köra utan check senast. Det blev dock inte alls lyckat. Nu kör vi åter med check och han har fått lite bättre läge samt distansen är en fördel åt honom. Med lite flyt under vägen skall han kunna ta en fin placering. Det blir barfota runt om, säger
Katja Melkko.
7 San Moteur (Björn Goop) gjorde ett bra lopp senast och visade att han helt enkelt var bättre än sina motståndare. Nu möter han tuffare hästar och spåret är inte enkelt så vi får se vad Björn väljer för taktik. Han har i alla fall visat flera gånger tidigare vilken klass och kapacitet som han besitter. Inga ändringar, säger
Peter Zadel.
8 Mellby Jinx (Daniel Wäjersten) har gjort det fantastiskt bra på slutet och varit väldigt fin. Det är klart att spåret drar ner möjligheterna, men vi får hoppas på lite flyt och han har visat att han är riktigt bra. Han ska vara med och slåss bakom San Moteur som blir svår att slå, säger
Olle Wäjersten.
9 Beartime (André Eklundh) får smyga med och kan spurta förbi en del till slut.
10 Bedazzled Sox (Claes Sjöström) var jättefin senast och det blev ett perfekt lopp för honom. Han kommer i ganska bra slag tycker jag och han har varit fin i träningen. Jag skulle vilja tro att han är ganska nära formen som han hade näst senast, men det är lite senare på året så han kanske inte kommer upp exakt till den nivån. Spåret är som det är och det betyder att man är lite utelämnad till vad dom andra gör i loppet. Jag vill helst inte att han ska till dödens och med ett bra lopp kan han säkert vara bland dom tre. Inga ändringar, säger
Roger Walmann.
11 Phoenix Photo (Robert Bergh) har gått framåt med det senaste loppet i kroppen och är verkligen i form, men det blev ett iskallt läge och ett tufft motstånd. Han klarar distansen och vi får kriga för lite pengar. Inga ändringar, säger
Svante Ericsson.
12 Oracle Tile (Mats E Djuse) är rejäl och går inte att räkna bort trots utgångsläget.