Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Boden 5 oktober
V75-1, Klass II, 2 140 m, volt
1 The Boxer L.A. (Hanna Olofsson) har ett perfekt läge och ska räknas väldigt tidigt.
2 Bingo Pop (Magnus A Djuse) ville vi ge ett snällare lopp senast eftersom han hade ett dåligt läge över kort distans och han hade också fått flera tuffa lopp innan det. Vi har också siktat mot det här loppet och han gick i mål med krafter kvar. Han har tränat bra och troligen testar vi ett halvstängt norskt huvudlag för första gången. Jag känner inte till motståndet så bra, men tycker han ska ha en bra chans, säger
Charlotta Krokvik.
3 Powerbank F. (Mika Forss) var jättebra i uttagningen till Amatör-SM, men senast var han lite sämre. Han har platsproblem så jag får jobba lite med balansen och det är ett minus med skor. Han har gjort ett lopp i voltstart för mig tidigare och då galopperade han, men Mika är rutinerad så det kanske går bättre. Han borde ha hyfsad form även om det inte är någon toppform. Inga ändringar, säger
Tilda Wahlberg.
4 Nybys Bumblebee (Stefan Johansson) är en fin häst som är startsnabb och travsäker. Vi får se hur långt han räcker här. Vi kommer värma med skygglappar och så blir det barfota runt om för första gången, säger kusken
Stefan Johansson.
5 Brandy T.N. (Susanne H Osterling) gjorde en rejäl prestation senast då det var tunga förhållanden. Han satt som sista häst varvet kvar, gick en rejäl långsida och kopplade greppet i utgången av sista sväng. Allt verkar precis som vanligt efteråt och allt känns fint. Först och främst ska han trampa i väg och kommer han vettigt till kan han vara fyra-femma, säger
Susanne H Osterling.
6 Filling Fuel (Daniel Wäjersten) kommer göra en riktigt bra insats som det känns. Han öppnar bra och skulle han få ledningen ser jag gärna att han körs där om det känns bra. Barfota runt om, säger
Roger Nilsson.
7 Vidar Burge (Per Linderoth) blev tempotorsk senast. Han känns fin hemma i träningen och fick ett bra läge med en bra kusk. Är han bland dom fem vore jag supernöjd. Inga ändringar, säger
Mikael Cedergren.
8 Makeitadream (Sandra Eriksson) gick bra senast och kommer gå framåt med det loppet. Han gick ett bra banjobb i lördags och får han ett vettigt lopp så tror jag han är med och utmanar, säger
Josefin Sandlund.
9 Arn Silvio (Ulf Ohlsson) kommer fälla många till slut och kan inte räknas bort.
10 Västerbo Kid (Mats E Djuse) gjorde två jättebra lopp samma dag senast och det känns som han gått framåt med loppen i kroppen. Hade han haft ett framspår hade jag trott mer på honom av mina, men nu är det ganska likvärdigt. Det blir barfota runt om och eventuellt ett norskt huvudlag första gången, säger
Tilda Wahlberg.
11 Cash Avicci (Jens Eriksson) är en stor herre som har problem med travet. Senast fungerade det riktigt bra, men han hamnade i två trånga situationer och vid den andra blev det galopp. Vi hoppas på en slant, säger kusken
Jens Eriksson.
12 Fantastic Godiva (Frida Simonsson) tål alla typer av upplägg och är både stark och snabb. Jag har kört ett provlopp på 1.19,5 full väg med rappare fart sista 200 metrarna och han gick även ett banjobb förra helgen där jag var nöjd. Har jag prickat formen rätt måste jag hålla honom ganska högt. Eventuellt open-eye, säger
Frida Simonsson.
V75-2, Kallblod, 2 140 m, volt
1 Sjö Prinsen (Ulf Ohlsson) är uppåt i form och från ett fint läge ska han streckas tidigt.
2 Basisten (Micael Melander) har fått två lopp efter ett break. Jag körde lite dåligt senast och han surnade till lite, men han tränar bra efteråt. Klaffar det till hundra procent så kan han vara med till slut. Inga ändringar, säger
Jan Ove Olsen.
3 Wild Wiking (Stefan Johansson) håller bra form, men det är ett stenhårt motstånd. Han är uppanmäld och kan gå nytt rekord och ändå bli utan pengar. Tar han pengar så vore det en framgång, säger
Krister Burström.
4 Lövabos Lukas (Krister Söderholm) har blivit bättre och bättre, men han ska inte räcka till här och vi hoppas på en matlapp i bästa fall. Han är startsnabb och om Krister vill sitter han nog i ledningen. Tanken är barfota runt om, säger
Anders Gustavsson.
5 B.G.Ramona M. (Jill Ivarsson) får försöka gå med på innerspår och jag är glad om hon tar pengar, säger
Robert Calissendorff.
6 Guli Hektor (Jörgen Westholm) har gjort det bra och hag tror han kommer till ledningen. Där stannar han nog länge. Vanlig vagn, säger
Victor S Sundgren.
7 Sjöli Morten (Magnus A Djuse) var lite sämre senast, men jag tror det var jag som hade tränat ner honom för mycket då vi siktat på den här starten. Han behövde loppet och känns mycket piggare. Jag tror formen är på väg uppåt. Han är ganska snabb ut och jag hoppas han får ett bra lopp och att han då är med och hugger där framme. Planen är barfota runt om, säger
Roger Nilsson.
2 160 meter:
8 Modig Ripa (Mats E Djuse) gjorde det grymt bra senast och han känns fin efteråt. Det finns bra hästar både på start och 20 meter bakom, men han har överraskat tidigare och jag är försiktigt optimistisk. Han kan inte göra jobbet själv och det krävs en fin smygresa. Det blir barfota runt om och norskt huvudlag, säger
Tilda Gottås.
9 Grude Trygve (Mika Forss) är en av flera tänkbara skrällar i loppet om det klaffar.
10 Teknolina (Per Linderoth) var jättefin i tisdagens jobb. Hon har gjort fina lopp och vi har inte dragit tussarna på slutet vilket vi kanske gör nu på lördag. Löser det sig kan hon vara en platskandidat och hon brukar göra ett bra slutvarv. Det blir inga ändringar, säger
Mats Gällerstedt.
2 180 meter:
11 Mellem Frost (Liss-Karin Sandvik) fungerade perfekt senast och han var hos equiterapeut i tisdags som fixade lite småsaker. Han är svår i volten och det är stor risk för galopp, men går han felfritt och får bra ryggar så har han en bra spurt till slut. Inga ändringar, säger
Liss-Karin Sandvik.
12 Stålviktor (Mats Gällerstedt) har gjort det bra hela sommaren och han är startsnabb och stark. 40 meters tillägg är tufft och jag är nöjd om han är fyra-femma, säger
Mats Gällerstedt.
13 Tangen Svenn (Ville Pohjola) står perfekt inne i loppet och kommer vara där framme.
14 Tangen Tore (Ove A Lindqvist) har fin form och han kommer utmana om segern.
15 Ivarsviking (Johan Östman) har en tuff uppgift och får jaga lite pengar härifrån.
V75-3, Klass I, 1 640 m, auto
1 Justpaymybills (Mika Forss) var bra vid segrarna i Boden och levererar han en liknande prestation den här gången så borde det räcka en bit. Från ett fint utgångsläge får han ses som en outsider i loppet.
2 Coin Boy L.A. (Hanna Olofsson) gjorde det enkelt senast. Han hade haft det lugnt inför det loppet och borde gått framåt rejält. Han kan nog bara öppna hygglig och kommer göra en bra prestation igen. Barfota bak och amerikansk vagn, säger
Hanna Olofsson.
3 Uncia (Per Linderoth) kommer med två raka segrar i Finland och känslan är att han borde duga bra även i det här gänget. Per Linderoth är vass i sulkyn och utan strul kommer han vara med på målfotot.
4 Heineken Bishop (Sandra Eriksson) är snabb ut och det är inte helt omöjligt att han lyckas komma till ledningen. Det skulle öka chanserna, men oavsett resa ska han räknas tidigt och är ett givet streck.
5 Ready West (Mats E Djuse) har gjort det riktigt bra på slutet. Han har gått bakifrån och visat att det fungerar. Nu har han spår fem och kommer han till ledningen blir han farlig, men han räknas även annars. Det ser ut som en toppchans. Inga ändringar, säger
Victor S Sundgren.
6 Sensitive Tile (Jaakko Alamäki) känns fin i träningen och hon gjorde ett bra lopp senast där hon blev fast sista biten. Formen ska vara god. Jag hade gärna haft ett spår längre in för att vara riktigt nöjd, men jag hoppas hon kommer ner någonstans. Hon är allround och det är bara tillfälligheter att hon inte startat på kort distans tidigare. Med en bra resa ska hon vara långt framme. Inga ändringar, säger
Jaakko Alamäki.
7 Infinite Mass (Daniel Wäjersten) var jag jättenöjd med senast då han hade lite avsaknad av jobb. Vi har inte startat efter det då han i så fall tappat sin etta i raden utan vi har laddat för det här och förhoppningsvis har han gått framåt. Spåret är inte jättekul och distansen är kanske inte den bästa då han är mer stark, men jag tycker ändå han utvecklats och ser inte distansen som någon större nackdel. Vi måste köra med skor då han har en liten spricka på ena framhoven och det ska inte göra någon större skillnad, säger
Madelene Wikstén.
8 Icebreaker Sisu (Tilde Eriksson) har jag kört i träningen och där har jag varit nöjd. Han har gjort jättefina lopp på slutet, men spåret blev dåligt och vi får vara glada om han räcker till pengar, säger
Tilde Eriksson.
9 M.C.Valiente (Ove A Lindqvist) ställs mot ett tufft motstånd och det känns som mycket behöver klaffa för att hon ska vara med i segerstriden. I första hand får man sikta på att smyga med till lite fina pengar.
10 Cleveland Broline (Magnus A Djuse) var lite sliten på Dannero och hade varit ifrån lite inför senast. Han gjorde det bra och borde haft nytta av det loppet. Han kommer I bra slag. Härifrån är vi utelämnade till vad övriga hittar på, men häst mot häst duger han klart bra. Amerikansk vagn och helstängt huvudlag, säger
Oscar Berglund.
11 Helan (Ulf Ohlsson) är inte så tokig och nu är han anmäld med en amerikansk vagn och barfota runt om. Tänkbar skräll.
12 Mellby Javier (Roger Nilsson) fick ett dåligt läge och är inget för spelarna. Formen är annars jättebra och det blir barfota runt om, säger
Roger Nilsson.
V75-4, 2 640 m, auto
1 Fructose (Mika Forss) borde gått framåt med tätare starter då hon går lugnt mellan loppen. Läget är jag nöjd med då hon är med där framme direkt och hon brukar hålla farten bra. Det blir ryckhuva och halvstängt norskt huvudlag vilket båda är för första gången och framför allt ryckhuvan tror jag kommer ge lite effekt. Det är en svårbedömd chans, men hon ska i alla fall göra ett bra lopp, säger
Jesper R Nilsson.
2 Hurricane Godiva (Ulf Ohlsson) galopperade från start senast och fullföljde sedan bra med tussarna kvar. Han borde vara snäppet vassare nu och jag ser gärna att han körs i ledningen. Första gången med norskt huvudlag, säger
Markus Pihlström.
3 Away (John Östman) är platsaktuell.
2 660 meter:
4 Jackpot (Mats E Djuse) föll med flaggan i topp senast och han har en betydligt bättre uppgift den här gången. Voltstart och lång distans uppskattar han och det finna inga mörka moln kring hästen. Normalt är han med och segerstrider. Vanlig vagn och helstängt huvudlag, säger
Oscar Berglund.
5 Erjon (Per Linderoth) får normalt svårt.
6 Galant Ima (Magnus A Djuse) har riktigt bra form och han har visat att han duger på V75. Han vann det här loppet i fjol och med lite stolpe in är han långt framme. Inga ändringar, säger
Roger Nilsson.
7 Kissinger Boko (Jorma Särkiniva) ska det vara väldigt bra med och senast var det ett olycksfall i arbetet från start. Normalt är han inte så osäker av sig. Det är tufft motstånd, men han är inte så tokig själv och med lite tur kan han dyka upp bland dom tre-fyra främsta, säger
Gabriella Laestander.
8 Perkins (Daniel Wäjersten) var borta en längre tid för en skada. Han är väldigt mycket tränad under sommaren och det fattades lite senast där han blev stum till slut, men han borde gått framåt mycket. Han är även den typen av häst som går framåt då han är stor och tung. Jag tror han grejar spåret och distansen ska passa bra. Utan att veta så mycket om motståndet så tycker jag det ser passande ut. Det blir inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
9 Global Coldplay (Krister Söderholm) får tufft att räcka till seger och jagar pengar.
10 Xenon Leader (Ville Pohjola) är inget hett bud och man får hoppas på en hygglig slant.
11 Barolo Gene (Roger Nilsson) har inte riktigt hittat formen i år och det har varit några procent sämre än vad han kan. Han jagar en bra peng. Det blir ryckhuva den här gången och jag kör på chans, säger
Roger Nilsson.
2 680 meter:
12 Lennart Sjöhammar (Jenny Engfors) gillar distansen och får smyga med till en placering, säger
Hanna Olofsson.
13 B.Sacamano (Sandra Eriksson) har fin kapacitet och vid gardering är han aktuell.
14 Humble Stance (Hanna Olofsson) kommer göra en bra prestation igen. Han vill helst ha tempo och ett rygglopp och det kan bli svårt att komma till i ett ganska skiktat lopp, säger
Hanna Olofsson.
15 Deliver (Christian Månsson) var sjuk senast och det har varit dåligt med passande lopp. Han står tjugo meter fel normalt sätt och jag hoppas tjäna lite pengar. Inga ändringar, säger
Christian Månsson.
V75-5, Silver, 1 640 m, auto
1 Idomenio Sisu (Ulf Ohlsson) vann på ett bra sätt senast i Skellefteå då han sträckte på sig från ledningen. Det blir svårt att hitta till den positionen nu, men det borde bli ett bra lopp och utan strul är han i platsstriden.
2 Roller Coaster Ås (Christian Månsson) är i full form. Läget blev bra och han trivs över distansen. Han kanske inte är jätteaktuell för seger mot bra hästar, men dom brukar inte springa ifrån honom och han kan vara trea-fyra. Det blir barfota runt om nu, säger
Christian Månsson.
3 Beacon Kronos (Magnus A Djuse) fortsätter att göra topplopp hela tiden och han har haft stolpe ut tre gånger. Han har gjort fantastiska intryck och jag hoppas det stämmer den här gången. Han håller otroligt hög nivå och förutsättningarna talar för att han ska göra upp om det. Jag tror han kommer öppna bra och vi kryddar till med ett helstängt huvudlag för första gången vilket borde bättra på startsnabbheten också. Jag hoppas och tror att han kommer hitta till ledningen, säger
Oscar Berglund.
4 The Bald Eagle (Per Linderoth) håller väldigt bra form, men det här blev en bra Silverdivision och det ser tufft ut. Jag hoppas han inte blir hängandes från start. Vi kör barfota runt om och med en amerikansk vagn, säger
Tilda Wahlberg.
5 Mizai (Mats E Djuse) gjorde ett bra lopp senast på Hagmyren och han har gått sina rutinjobb efter det. Han gick även ett banjobb i fredags och kändes jättefin. Det kan bli tufft att komma förbi och slå Beacon Kronos, men vi får gör ett försök och jag tror han är med och kämpar om det. Inga ändringar, säger
Jan Ove Olsen.
6 Last Dying Breath (Hanna Olofsson) tävlar på jämnt och stabilt hela tiden. Han kommer göra en bra prestation igen, men känslan är att det finns vingelrisk härifrån, säger
Hanna Olofsson.
7 Combat Fighter (Mika Forss) återfinns numera i Finland och han kommer från seger. Han kan öppna väldigt snabbt, men det borde ändå bli tufft att ta sig förbi snabba konkurrenter och då behövs det lite mer tur för att komma in i matchen. Vid gardering är han fullt tänkbar som en rolig skräll.
8 King of Djazz (Sandra Eriksson) har fått ett lopp i kroppen, men utgångsläget blev allt annat än roligt och det finns stor risk för vingel härifrån. Får hoppas på tur härifrån och i första hand jaga lite pengar.
9 Leave Your Sox On (Roni Paldan) har ett fint smygläge och även om det blir svårt att vinna kan han tjäna bra pengar.
10 Kingslayer Pellini (Daniel Wäjersten) gör det jättebra tycker jag. Han har haft dåliga spår på lördagar och det har inte varit någon stolpe in där, men när det sedan varit vardagstrav har han varit mycket bättre än sina konkurrenter. Det var inte förvånande med ett dåligt läge nu när det blev start på en lördag igen och man får ligga lite lågt gällande segerförhoppningarna med tanke på spåret. Amerikansk vagn, säger
Olle Wäjersten.
11 The Oak L.A. (Ove A Lindqvist) gillade inte dödens senast, men han är i övrigt jämn och säker. Han kommer som vanligt spurta fint, men härifrån känns han utelämnad och det krävs ett tufft tempo för en fin placering, säger
Hanna Olofsson.
12 Big Shot (Ville Pohjola) gjorde det okej senast och träningen är bra, men nu blev det spår tolv vilket såklart är dåligt. Det blir inga ändringar, säger
Vesa-Pekka Kellokumpu.
V75-6, Stolopp, 2 140 m, volt
1 Queen Håleryd (Jorma Särkiniva) väger nog lite lätt i det här sällskapet. Hon har gjort det bra, men får lifta med härifrån och tjäna lite pengar. Det blir inga ändringar, säger
Gabriella Laestander.
2 I am a Queen (Tuomas Pakkanen) var fin senast och hon kan öppna bra trots spåret. Är ett roligt streck på kupongen.
3 Younameit (Ove A Lindqvist) har haft problem med en hov och det verkar fint nu. Hon kan vara lite stänkrädd den första biten, men sedan brukar det gå bra att ligga i ryggar också så ledningen är inget måste. Jag tror på en fin chans. Det blir inga ändringar, säger
Per Edström.
4 Solkattens Pearl (Jaakko Alamäki) är i bra form. Hon kanske väger lite lätt på rikstoton och jag siktar på en resa vid sargen. Samtidigt blev det inte det värsta loppet, men att hon ska vinna känns lite långsökt. Inga ändringar, säger
Jaakko Alamäki.
5 Highrise (Jens Eriksson) är i god form och hon har gjort fina lopp på slutet även om jag tycker hon borde vunnit senast. Hon borde gå framåt med loppen, men det är nog 50/50 att hon går i väg från start. Sköter hon sig så kan hon kämpa om en plats, säger
Jens Eriksson.
6 Slave to Queen Cal (Hanna Olofsson) håller fin form och har fina förutsättningar.
7 Aya Face (Daniel Wäjersten) hade bakspår på tillägg senast och fick aldrig chansen. Hon känns fin i träningen efter det. Hon har lite svårt med snäva spår, men tar hon sig i väg och får en vettig position kan det räcka till en fin placering. Hon är bättre än raden. Barfota bak, säger
Josefin Sandlund.
8 Squaw L.A. (Magnus A Djuse) får smyga med härifrån och det blir tufft att vinna trots Magnus A Djuse i sulkyn.
9 Sandsjöns Amazing (Mats E Djuse) är lite besvärlig och hon har problem med tempoväxlingar. Det är lite svårbedömt om hon duger för att vinna på V75 redan nu, men vid en snabb koll borde hon inte göra bort sig i alla fall. Vanlig vagn, säger
Oscar Berglund.
2 160 meter:
10 Soccerbox (Ulf Ohlsson) har varit sjuk mycket och det har varit problem med halsen. Hon saknar nog lite spring i benen och får åka med härifrån och spurta till slut. Det blir nog svårt att komma in i matchen. Helstängt huvudlag, säger
Per Edström.
11 Super Topaz (Ville Pohjola) blev hängandes i tredjespår senast från spår åtta, men innan det tog hon två segrar i stodivisionen. Träningen ser bra ut och tillåter banan kör vi barfota, säger
Jutta Ojala.
12 Charlotta S.H. (Thomas S Johansson) är pigg och fin i träningen. Vinna blir svårt och tar hon pengar är vi nöjda. Inga ändringar, säger
Diana Sten.
13 Juno Beach (Mika Forss) har allt känts bra med sedan senaste starten och jag tycker hon gjorde ett bra lopp då från ett tråkigt läge. Vi kommer nog inte göra några ändringar och vad gäller spåret så litar vi på Mika och hoppas på en framskjuten placering, säger
Marie Anglöw.
14 Priscilla Håleryd (Sandra Eriksson) var mycket bra senast och löser det sig bara hyggligt ska hon ses med en fin chans.
15 Icegirl L.A. (Jenny Engfors) är anmäld barfota och kan tjäna en fin slant med klaff.
V75-7, Brons, 2 140 m, auto
1 Conrads Palle (Sandra Eriksson) vann ett Breeders’ Crown-lopp senast i Skellefteå via open stretch och visade fin uppfattning. Härifrån borde han vara med och slåss om en plats från ett fint utgångsläge.
2 Kilgore (Daniel Wäjersten) var fin senast på Solvalla och han har haft en fin sommaren där han gjort väldigt bra lopp. Han känns inte något sämre nu och formen ska fortsatt sitta där. Han har fått ett bra läge och förutsättningarna är passande. Inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
3 Mellby Interest (Micael Melander) gjorde ett bra lopp senast och formen är god, säger
Micael Melander.
4 Bidensky (John Östman)
STARTAR EJ
5 No Limit Express (Magnus A Djuse) gör bra lopp varje gång och han är lika jämn och säker år efter år. Han var jättebra senast också över kort distans och nu är det lite bättre förutsättningar. Han är startsnabb och bäst utan rygg så chansen att vinna loppet ligger nog i att komma till ledningen. Inga ändringar, säger
Oscar Berglund.
6 Joker Mearas (Tilde Eriksson) var jag nöjd med i backen under måndagen och så kommer han gå intervaller på torsdag. Det är debut för mig och det blir ett test att se vad som fungerar, men det är en kapabel häst i grunden som kom i ett fint skick. Han går barfota runt om och med en amerikansk vagn. Jag har inte bestämt om det blir öppet huvudlag eller norskt, säger
Tilde Eriksson.
7 Zaxton (Per Linderoth) har gjort det bra under en längre tid. Senast spetsade han rätt enkelt och såg fin ut, men när han tog upp lite bromsade han till och rullade över i galopp. Han såg jättefin ut efteråt och vi får ladda om. Spåret blev lite långt ut, men skulle han få en bra position finns det möjligheter. Inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
8 Jamie Sisu (Ulf Ohlsson) håller fin form, men utgångsläget drar ner chanserna. Löser det sig är han bra nog för att dyka upp långt framme. Han är anmäld barfota runt om och med en amerikansk vagn.
9 Debonair Mary (Roger Nilsson) är i bra form. Det kanske inte är något vinstbud, men han ska vara med och göra upp om en fin peng om han får en bra resa. Amerikansk vagn, säger
Roger Nilsson.
10 Marttistrip (Mika Forss) gör det fullt godkänt, men han möter ett tufft motstånd och det borde bli svårt att räcka till seger. Han får smyga med härifrån och tjäna lite pengar.
11 Pure Muscle (Ove A Lindqvist) blev det inget optimalt lopp för senast då det gick väldigt fort och han hamnade sist utvändigt. Det gick inte att ta något ute i spåren och han är väl ingen riktig fighter heller när han får den typen av lopp. Han är pigg och glad efteråt och vi har siktat mot det här så planen är att han ska vara ytterligare vassare på lördag. Vi fick ett tråkigt läge såklart, men kusken kanske kan göra något roligt drag och dra i högertömmen tidigt. Det blir goggleshuvudlag och amerikansk vagn, säger
Jennifer Persson.
12 Cameron (Mats E Djuse) var inte slutsåld i mål senast, jag körde mest mot dom bakom och trodde inte den i dödens skulle vara så pass bra. Han har gjort det väldigt bra innan det och visade på Eskilstuna att han även kan gå bakifrån. Det kan bli svårt härifrån, men med lite körning och en lämplig resa kan han komma till slut. Inga ändringar, säger
Victor S Sundgren.