Magnus A Djuse har tagit 53 segrar enbart på V75 under året och leder ligan överlägset. Bästa chansen på Solvalla under lördagen med jättejackpot och landets största treåringslopp på kupongen?
– Keep Gamble i bronsdivisionen – det är en riktigt bra häst.
På lördag dukar Solvalla fram en sportslig toppenbuffé och spelbolaget ATG lägger in extra miljoner i en Drömjackpot med 75 miljoner kronor i potten för sju rätt. Magnus A Djuse är ständigt påpassad och kör i lördagens båda unghästklassiker Svenskt Travkriterium och Svenskt Travoaks. Bästa chansen tror han dock kommer i bronsdivisionen med Timo Nurmos-tränade 6 Keep Gamble i V75-5. Femåringen svarade för ett topplopp när han vann bronsloppet senast i Eskilstuna från utvändigt ledaren.
Kanske kan det bli problem för hästen att loppet går på Solvalla eftersom han har brutit ut i svängarna där?
– Lite problem kan det vara, men jag är ändå inte orolig. Jag får försöka hålla Keep Gamble mer skärpt. Det är klart att det var en fördel att det var Eskilstuna senast, men jag tror att han fixar det. Det är en riktigt bra häst. Min bästa V75-chans på förhand,, säger han.
I finalen av Svenskt Travkriterium (V75-6) sitter Djuse upp bakom Nurmos-tränade 7 Facetime Dream som var favorit i kriteriet innan sitt försök men förlorade där och är bara outsiderspelad nu. Slår ur underläge?
– Studsar han tillbaka och gör om loppet som han gjorde näst senast så är det plötsligt en toppchans. Det är ingen omöjlighet. Jag tror faktiskt inte att någon annan i loppet gör om det loppet han gjorde näst senast. Vi ligger väl ändå lågt på något vis eftersom han inte var som bäst i uttagningen, men han ska behandlas med respekt.
V75-4 är Svenskt Travoaks. Hur ska du lyckas vinna med 2 Lovebird Journey?
– Hon måste få ett snällt lopp och spurta till slut. Det beror på hur det blir kört. Jag hoppas så klart att det händer lite grejer, och att inte 1 Vivillion bara får bestämma där framme. Vi sitter i andraspår och kör bara rakt fram och ser vart vi hamnar. Hon vann försöket och var bra, men vi slår i alla fall lite ur underläge. Jag har respekt för motståndet. Vi kör lite på chans och tar det vi får, säger Magnus A Djuse.
Gulddivisionen inleder omgången. Du kör broder Mattias 12 Staro Mack Crowe som var tvåa i SM senast. Kommentar på det.
– Staro Mack Crowe gick ett bra lopp senast. Det var en snabb avslutning och det var svårt att ta in något på High on Pepper över upploppet. Han sprang så fort han kunde och jag tror inta att han var helt tom i mål. Det blir svårt att vinna så klart, det måste bli körning och vi måste ha lite tur med positionerna.
Du vann med 12 Esperia Font (V75-2) på Jägersro senast, hur kändes hon då?
– Hon gjorde ett jäkligt bra lopp senast då hon gick i tredjespår fram till “dödens”. Hästen är bra, men hon har också spår tolv i den här spårtrappan. Det behövs lite tur med positionerna, men hon är tillräckligt bra för att vinna så klart.
Du har ju kört flera av hästarna i V75-2. Vem tycker du är bästa hästen?
– Nu har jag ju inte kört den, men nog tycker jag att 15 Ete Jet är bästa hästen. Hon har ju spår 15 som inte är bra. Jag tror att den bäst av Gocciadoros hästar i loppet i alla fall.
Vidare till nästa avdelning. 5 Parveny (V75-3) har aldrig varit bättre. Kan ni hitta till ledningen den här gången?
– Han får svårt att komma till spets direkt eftersom 3 Iceland Falls har spår invändigt om oss. Men Parveny kom ju inte till ledningen senast och vann i alla fall. Så han kanske tävlar bättre bakifrån nu än tidigare. Det kanske har att göra med att han har så bra form. Jag tycker att spelarna ska ha lite respekt för honom. Han är under lite utveckling, plus att formen är på topp.
Slutligen. Hur ska du vinna Walter Lundbergs Memorial (V75-7)över tre kilometer med 4 Önas Spartacus?
– Det blir svårt det. Önas Spartacus möter väldigt bra hästar och han körs nog på chans. Vi tar det vi får och jag är nöjd om han är fyra eller femma.