Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Jägersro 26 oktober
V75-1, 2 140 m, volt
1 Karat C.N. (Michael Lönborg) verkar allt bra med och jag är ganska övertygad om att han duger i Sverige också. Känslan är att voltstart kommer gå bra, men jag tror varken att häst eller kusk är snabba i väg och det viktigaste är att han går felfritt. Han är i bra författning och kommer göra ett bra lopp. Vanlig vagn och så dövas han ner med en öronkappa, säger Michael Lönborg.
2 D’artagnan Face (Adrian Kolgjini) var inte helt kry senast och trots det gjorde han ett väldigt bra lopp. Det är en supertalang som inte alltid har stilen med sig och han är inte riktigt färdig än. Kapacitet finns för att vinna. Inga ändringar, säger Dante Kolgjini.
3 Coolman Evo (Erik Adielsson) gick helt okej senast och Magnus var nöjd med prestation. Han är rätt snabb från start och Erik är ju väldigt snabb så han borde öppna bra. Vanlig vagn, säger Fredrik Wallin.
4 Da Vinci Face (Dante Kolgjini) var sjuk senast och hade en ganska kraftig halsinfektion. Han tränar riktigt bra och är lite underskattad då han hela tiden tampas mot dom bästa i kullen och gör det bra. Han är normalt snabb i voltstart och vi får se hur han vänder upp härifrån. Prickar vi perfekt och kommer till ledningen så provar jag nog att köra där då jag tror han har bäst chans att tjäna bra pengar därifrån. Vanlig vagn, säger Dante Kolgjini.
5 Magic In (Per Nordström) gjorde tyvärr bort sig i Kriteriet och är inte att lita på. Felfri kommer han garanterat göra upp om det.
6 First Time Roc (Björn Goop) var bra senast och det blir intressant att se hur det löser sig nu. Jag tror inte voltstart är några problem och skulle han komma till ledningen vore det passade att hålla ett ganska bra tempo då han är mer stark än snabb. Vanlig vagn, säger Jerry Riordan.
7 Oliver Schermer (Victor Rosleff) är allt normalt med och han går framåt. Han är däremot ingen riktig fighter och vi får sikta på pengar. Vanlig vagn, säger Jerry Riordan.
8 Conrads Åke (Magnus A Djuse) har gjort otroligt fina lopp och han är bra i ordning. Vi hade lite otur med spåret även om det är bättre än fyra och fem. Nu hänger mycket på hur Lönborgs häst kommer i väg. Vanlig vagn, säger Ulf Stenströmer.
2 160 meter:
9 Make Or Break Zaz (Ken Ecce) var bra senast och med rätt ryggar fäller han många till slut. Ses med en vettig platschans.
10 De Chambeau (Thomas Uhrberg) är en bra fyraåring, men det blir tufft att ta tillägg.
11 All Star Yankee (Johan Untersteiner) kommer inte ens med i P21-lopp men på V75 fick han vara med så vi får prova här trots att han inte har några pengar på sig. Skulle Johan köra felfritt är det jättebra. Han är otroligt knepig och har väldigt många egna idéer utan att vara dum. Men han har fruktansvärd fart och jag han gick otroligt fort efter två galopper senast. Han går fortsatt barfota runt om men jag lägger på ett par boots och så får han gå med jordbländade den här gången, säger Daniel Redén.
12 Remember Me D.E. (Joakim Lövgren) var lite blek senast och vi hoppas han kommer prestera nu då han känns fin i träningen. Vanlig vagn, säger Tyler Mifsud.
13 Janita Silvio (Stefan Persson) får smyga med och sikta på en slant i första hand.
V75-2, Klass II, 1 640 m, auto
1 Tamacti Jun (Magnus A Djuse) har gjort sig förtjänt av att testa V75 och fick ett bra utgångsläge. Han kan öppna bra och så ska vi testa barfota runt om för första gången, det borde passa bra på den här stora hästen. 1600 borde också passa honom bra tycker jag. Han har gått bra tider på bra sätt tidigare. Senast var han kanske inte helt på topp men nu tycker jag att han tränar bättre så jag räknar med att han är bra i sin klass, säger Daniel Redén.
2 Mr Shyguy (Stefan Persson) har André Eklundh verkligen fått snurr på och efter två starter i sin nya regi är han obesegrad. Det har också varit bra intryck och från ett bra läge borde han vara med och hugga långt fram även i det här loppet. Är aktuell vid lite större gardering och nu är han anmäld barfota runt om och med amerikansk vagn.
3 Steady Roc (Erik Adielsson) var bra senast även om det inte var den värsta konkurrensen. Han gjorde det vi hoppades och förväntade oss av honom. Han har tränat bra efteråt och vi åker till Jägersro då vi tycker han har en bra chans. Barfota runt om och det kan bli helstängt eller halvstängt huvudlag, säger Krister Olsson.
4 Lalles Castello (Victor Rosleff) är ute mot ett tufft motstånd och det borde bli svårt att räcka till mer än lite pengar här.
5 Sven the Forestman (Björn Goop) blev det bara fel för senast. Vi förväntar oss att han är i bra skick nu och blir det barfota runt om och en amerikansk vagn. Jag har väntat på det ett tag och tror han kommer vara gynnad att tävla barfota runt om. Kusken, spåret, distansen, vagnen och barfota runt om gör att det känns ganska spännande. Jag tror han kommer kunna öppna ganska bra, säger Fredrik Wallin.
6 Cross Lane (Christoffer Eriksson) kommer med två raka segrar och han har visat bra form. Det är lite vingelläge härifrån, men löser det sig vettigt är han med i platsstriden.
7 Everglow (Oscar Ginman) verkar det bra med och han håller formen. Distansen fungerar nog jättebra, men däremot hade vi så klart hoppats på ett spår längre in och vi får se om det löser sig. Jag tror han kommer göra ett bra lopp och så får vi se hur långt det räcker. Det finns lite planer på ett helstängt huvudlag, säger Håkan Danielsson.
8 Stensjös Henessi (Giuseppe Lubrano) har ett tufft läge och på förhand är det inget hett segerbud.
9 Nasdaq Newport (Rick Ebbinge) kan få ett fint lopp härifrån och är platsaktuell.
10 Silver Kornell (Robert Andersson) är riktigt bra i ordning och senast blev det lite fel då jag bytte bett. Hon blev för skarp och kvävde sig. Hon kan vara med bland dom tre-fyra främsta. Jag ändrar tillbaka till det gamla bettet och så kommer hon lättas lite fram till aluminiumskor istället för lätta järn, säger Robert Andersson.
11 Classic Brodde (Joakim Lövgren) var fin senast och jag tycker mycket om honom, men för att vara bland dom tre krävs det nog att dom kör alldeles för fort där framme. Distansen spelar ingen roll och med tanke på hans aktion så är han gynnad av att tävla barfota, säger Henrik Södervall.
12 Expelled (Adrian Kolgjini) kvävde sig senast. Han är i bra form, men här är han bortlottad. Eventuellt amerikansk vagn, säger Dante Kolgjini.
V75-3, Guld, 2 640 m, auto
1 Indy Rock (Björn Goop) fick spår 1 och det är väl inte det bästa för honom men vi får hoppas på en felfri avgång och ett fint lopp så kommer han nog ha en hel del sparat inför sista 6-700 meterna. Han fick stryk av en snabbare häst senast och han sprang nog så fort han kunde till slut då. Han borde han nytta av det loppet i kroppen och nu blir det bike som han brukar ha då det är auto. Inga ändringar i övrigt, säger Daniel Redén.
2 A Fair Day (Oscar Ginman) har varit väldigt fin i senaste två starterna. Det ser väldigt intressant ut nu då han fått ett vettigt läge. Jag får prova från start och kör gärna i ledningen då han trivs väldigt bra där. Han möter givetvis fina hästar, men allt ser bra ut. Barfota runt om, säger Oscar Ginman.
3 Staro Mack Crowe (Magnus A Djuse) gör jämna och bra insatser hela tiden. Allt verkar som det ska efteråt i träningen och läget blev bra. Det ser spännande ut och jag måste tro på att han är med långt framme igen. Inga ändringar, säger Mattias Djuse.
4 Unico Broline (Stefan Persson) gör det hyggligt, men han behöver höja sig för att vara med och utmana om segern.
5 Digital Dominance (Ken Ecce) möter för tufft motstånd och får sikta på pengar.
6 Crack Atout (Christoffer Eriksson) räcker normalt inte i det här gänget och kan han tjäna en slant är det bra gjort.
7 Eric the Eel (Thomas Uhrberg) vann Harpers i fjol och har väldigt högt kunnande. Letar man efter en jätteskräll är han tänkbar.
8 Devs Definitif (Gustav Johansson) har startat i monté på slutet. Jagar pengar.
9 Charmant de Zack (Alessandro Gocciadoro) hade problem med halsen efter senaste starten på Bergsåker och fick en paus. Han har tränat på bra under en längre period och kunde ha startat på Solvalla i gulddivisionen för två veckor sedan, men jag föredrog det här loppet då det är lång distans. Även om han inte är i hundraprocentig form så tror jag inte han är så långt ifrån. Spår nio passar bra då han ändå inte är så startsnabb. Inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
10 Emoji (Flemming Jensen) fick ett ganska tufft lopp senast och jag var nöjd med honom. Han har fått lite mer jobb än vanligt efter den starten, så jag hoppas det har vässat till honom lite och att han ska vara ännu bättre den här gången. Jag förväntar mig att han gör ett riktigt bra lopp, men det är klart att det är ett tufft lopp. Inga ändringar, säger Flemming Jensen.
11 Global Dubhe (Johan Untersteiner) var väldigt fin när han vann under derbyhelgen på Jägersro. Vi väntade sedan en månad på loppet i Tyskland och han var lika fin då. Han vann faktiskt även det loppet i fjol. Allt ser bra ut efteråt med honom, men nu möter han ett par riktigt bra hästar. Distansen är inga problem och det blir inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
12 Gamin Jaba (Erik Adielsson) var överraskande bra senast med tanke på att han inte hade startat på två månader innan. Ändå sprang han de där tiderna över den långa distansen. Han kommer gå framåt rejält med det loppet i kroppen och han ser fin ut i jobben. Tyvärr fick han spår 12 men jag ser honom hellre bakifrån än där framme, han är bäst då han får spurta. Jag ändrar inget, han såg så fin ut i vanlig vagn senast så vi kör med den igen, säger Daniel Redén.
V75-4, Klass I, 2 140 m, auto
1 Abel Lock (Björn Goop) såg jättefin senast och han gick rejält genom mål. Han känns jättefin hemma i träningen efteråt, men vi har inte hittat några lopp. Det har blivit en månad mellan loppen och jag tror inte det har någon betydelse. Det ser ganska bra ut tycker jag om han bara sköter sig. Inga ändringar, säger Mikael Wallgren.
2 Defender Grif (Michael Lönborg) kommer göra ett bra lopp och han håller väldigt fin form. Han möter dock bra hästar den här gången och i första hand jagar han en premie som jag ser det. Amerikansk vagn och helstängt, säger Michael Lönborg.
3 Kaffeåchampagne (Erik Adielsson) fick ett bra spår och det ser bra ut. Hon borde räcka mot detta motstånd tycker jag. Inga ändringar, säger Per Henriksen.
4 Kind of Magic F.R. (Adrian Kolgjini) ska inte gå i ledningen har vi kommit fram till då det brinner lite för mycket i henne när hon går utan rygg. Hon visade på Åby i somras att hon är en riktigt vass avslutare om hon går i ryggar och vi siktar mot ett sådant lopp nu. Hon har definitivt kapacitet för att vara med där framme. Det blir inga ändringar, säger Dante Kolgjini.
5 Gustav Simoni (Tyler Mifsud) var tillbaka senast efter en ganska lång period där han inte riktigt varit sig själv. Han tillhör inte någon av favoriterna, men jag tycker man ska räkna med honom. Han är supersnabb från start och kommer vi till ledningen tror jag att vi kör där. Jag tycker han har den bättre chansen av våra då han har det bättre spåret. Inga ändringar, säger Tyler Mifsud.
6 Il Contante (Jörgen Sjunnesson) har jag varit väldigt nöjd med och han kom tillbaka efter en lite paus senast. Nu är det tätare starter och jag hoppas han ska vara ännu lite bättre. Han har öppnat snabbt tidigare och vill kusken kan han öppna riktigt rejält. Eventuellt barfota runt om första gången, säger Axel Jacobsen.
7 L’Amiral S.J.S. (Joakim Lövgren) körde jag i onsdags och det var verkligen wow. Tyvärr fick han ett dåligt spår då han inte är så snabb ut så han behöver göra mycket grovjobb, men han är nog i sitt livs form. Inga ändringar, säger Tyler Mifsud.
8 That’s So Clever (Hanna Lähdekorpi) håller bra form, men det är ett dåligt utgångsläge. Det är svårt att ha några större förhoppningar på förhand. Det blir barfota fram, säger Hanna Lähdekorpi.
9 Klondyke River (Jonas M Oscarsson) blev sannolikt öm i hovarna senast. Vi krånglar inte och kör barfota något mer utan nu blir det skor. Allt tyder på att han är bra i ordning, säger Peter Untersteiner.
10 Maroon Day (Oscar Ginman) öppnade väldigt bra senast och det var nära att han kom förbi Johans häst. Jag flyttade honom sedan lite för fort i sidled när luckan kom. Han kändes annars jättefin. Det är några fina hästar emot här och det kan alltid bli strul från bakspår, men man hoppas alltid på honom. Det blir amerikansk vagn igen, säger Oscar Ginman.
11 Dart Kronos (Johan Untersteiner) var strålande senast och helt okörd i mål. Han ser bara bra ut efteråt och jag tycker man ska ta båda våra hästar på allvar. Barfota runt om igen, säger Peter Untersteiner.
12 Poker Lane (Stefan Persson) håller bra klass, men läget blev tufft och det kommer krävas en hel del klaff för att komma in i matchen. Får ses som en outsider.
V75-5, Brons, 1 640 m, auto
1 Bull’s Eyes (Dante Kolgjini) var sämre senast och formen är ett frågetecken. Han har i alla fall ett bra smygläge och lyckas han få med sig en hyfsad slant får man vara nöjda.
2 Here’s Johnny Sox (Erik Adielsson) fick en del press under vägen senast och orkade inte från ledningen. Han var fin innan det vid segern och från ett bra utgångsläge ska han räknas ganska tidigt om man väljer att gardera upp loppet. Till den här starten är han anmäld med amerikansk vagn.
3 Pam Trot (Giuseppe Lubrano) fick ett perfekt lopp senast och tackade för det genom att spurta till seger. Det är klart tuffare nu och i första hand får man jaga lite pengar.
4 Enjoy the Moment (Per Nordström) var ute på en väldigt lång resa senast och jag tycker ändå att han var bra. Han känns väldigt bra efteråt och han är jättefin här hemma i träningen. Han är obesegrad från spår fyra på V75 och vi kommer köra med en amerikansk vagn för första gången. Per ville även ha ett helstängt huvudlag den här gången i stället för ett norskt och vi siktar på ledningen, säger Elke Frinta.
5 Make it Schermer (Stefan Persson) blev lite för övrig senast och galopperade. Han har annars lugnat sig rätt mycket och han räcker i klassen om han går felfritt. Han får nog släppa i väg honom från start för då tror jag han har större chans att gå felfritt. Distansen passar bra. Det blir inga ändringar säger Per Henriksen.
6 Pure Muscle (Victor Rosleff) har varit struken inför det här och formen är svårbedömd. Han trivs annars över distansen och är han i form så kan det räcka till en plats. Han är anmäld med amerikansk vagn.
7 D’Apper (Magnus A Djuse) galopperade direkt senast, vingen slog honom i huvudet och han är lite känslig så det blev galopp. Det är en väldigt kapabel häst. Jag tycker att han har visat sig vara bäst då han får gå i ryggar så får han bara rätt lopp blir det spännande. Han tränar bra och finns inget att klaga på där. Han kommer gå som han har gjort på slutet, säger Daniel Redén.
8 Amazing Hazel (Christian Fiore) fick spår åtta och det ser ju inte så roligt ut. Hästen är annars jättefint i ordning och han är pigg och glad, men jag har svårt att se vart vi ska ta vägen och det kan bli svårt att komma ner någonstans då det är rätt många startsnabba i loppet. Vi får köra från start och hoppas att det öppnar sig. Det är oavsett bra motstånd och jag ligger lågt den här gången. Vi skodde honom i tisdags och då var hovarna så pass bra att det kommer bli barfota runt om, säger Jonas Larsson.
9 Nyras Lars R. (Christoffer Eriksson) är inte så tokig och sköter han sig borde han kunna hänga med och tjäna bra pengar. Att vinna loppet känns dock tufft på förhand.
10 Dareios di Poggio (Hanna Lähdekorpi) är i bra form, men det blev ett dåligt läge. Härifrån är det svårt att ha några större förhoppningar. Han kommer gå med skor runt om, säger Hanna Lähdekorpi.
11 Windmill Jam (Johan Untersteiner) var helt underbar senast på Solvalla och jag har aldrig känt honom så fin. Han kom loss sista biten och var inte tom i mål. Han har verkligen fin form och det blir inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
12 Swish the Cash (Adrian Kolgjini) satt fast senast och håller toppform. Nu blir det tufft då han är bortlottad. Inga ändringar, säger Dante Kolgjini.
V75-6, Stayer, 3 140 m, volt
1 Eleven O’Clock (Erik Adielsson) har gått hyggligt hela tiden och jag tror det kommer vara en rätt rolig häst i framtiden. Han får åka med härifrån och är han femma eller bättre så är jag nöjd. Jag tror inte han är missgynnad av distansen. Inga ändringar, säger Olof Thorson.
2 Wanderlust Pellini (Per Nordström) är intressant på startvolten och streckas.
3 Black Mountain (Michael Lönborg) har svårt att riktigt hitta formen. Jag hoppas han gör ett bra lopp och tar en premie. Barfota runt om, säger Michael Lönborg.
4 Rosie the Riveter (Bernardo Grasso) har inte startat på länge för sulky, men formen är god i alla fall och hon har blivit stabilare, så det finns ingen anledning till att det inte skulle gå bra i sulky också. Hon är stark och gillar distansen, säger Solbritt Åkerblom.
5 Ilex P.R. (Anton Knutsson) kändes riktigt fin i provstarten senast, men sedan blev allt fel då det blev omstart och han skruvade upp sig rejält. Jag tror formen är riktigt bra. Jag förstår att spelarna inte tror på någon seger, men jag tror inte han gör bort sig i sällskapet. Troligen skor runt om och norskt huvudlag, säger Anton Knutsson.
6 Localizer (Victor Rosleff) borde få ett bra lopp och ska inte vara helt avsågad.
3 160 meter:
7 Nectar Occagnes (Björn Goop) har fått en lång träningsperiod då han haft en ögoninfektion. Han känns bra och var fin på rundbanan under måndagen. Förmodligen är han inte i hundraprocentig form, men han ska ändå vara bra nog och han har visat flera gånger att han är bra. Inga ändringar, säger Peter Zadel.
8 Humanity Pellini (Christoffer Eriksson) duger fint här och ska räknas med chans.
9 Hollywood Trick (William Ekberg) är bättre än någonsin och senast hade han den turen som behövdes. Det finns inget som tyder på att han är sämre nu och han tål distansen, men jag hävdar fortfarande att det krävs ett liknande lopp som senast för att vinna. Vanlig vagn, säger Ulf Stenströmer.
10 Drill (Magnus A Djuse) blev kastrerad inför senast och han var grymt fin. Jag är optimistisk till en bra prestation och han har vunnit över distansen. Flyter det på lite tror jag att han kan vara på en plats i alla fall. Inga ändringar, säger Stefan P Pettersson.
3 180 meter:
11 Pantocrator (Gustav Johansson) var vi väldigt nöjda med senast och han var bra som tvåa. Allt är bra med formen och det är inte omöjligt att vinna det här, men han behöver en bra ryggresa, säger Jerry Riordan.
12 Marabou Brodda (Thomas Uhrberg) kommer runda många och kan skrälla.
13 Victory Eagle (Ole Johan Östre) kan vara med i platsstriden om det löser sig bra.
14 Mateo di Quattro (Johan Untersteiner) kommer säkert göra ett bra lopp. Han är ivrig den första biten och man får hålla andan lite då. Han är gynnad av distansen. Vanlig vagn, säger Peter Untersteiner.
15 Ornello (Joakim Lövgren) var inte bra under derbyhelgen där han hade en infektion och senast blev det galopp, men det är tyvärr inte ovanligt. Senaste två veckorna har han känts jättebra i träningen och det ser ut om han är tillbaka, säger Tyler Mifsud.
V75-7, Silver, 2 140 m, auto
1 Dea Sprint Bar (Alessandro Gocciadoro) gick bra i Kalmar, men jag tror hon kommer vara ännu bättre nu. Ett lopp i kroppen brukar föra henne framåt. Det är många bra hästar med i det här loppet, men hon är bra själv och jag satsar vad som går från början så får vi helt enkelt se om hon är snabb nog för att hålla upp ledningen eller inte. Inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
2 Nova Mahiron (Thomas Uhrberg) hade spår åtta senast i Sto-SM, men det var inget riktigt tryck i henne. Nu blev det ett klart bättre utgångsläge, men med tanke på senaste insatsen så får hon rankas ner en bit.
3 Betting Pacer (Björn Goop) gör det bra varje gång när hon är fräsch och fin. Hon tränar på normalt och missade inga träningsjobb i samband med att hon var struken. Det blev ett bra utgångsläge då hon är snabb ut och trivs i ledningen. Inga ändringar, säger Peter Zadel.
4 Karaboudjan (Adrian Kolgjini) har varit fantastiskt bra i sina senaste två starter. Hon har tagit resorna bra och ser ut att hålla formen. Går upp i klass nu, men hon har visat att hon duger mot dom flesta när hon tävlar på topp. Det ser ut som en vettig chans. Inga ändringar, säger Dante Kolgjini.
5 Kinky Boots (Troels Andersen) har fått ett bra spår nu och jag hoppas han kommer bra iv äg och så tar vi det därifrån. Han känns fortsatt fin i träningen, men spåren på slutet har varit dåliga och det har varit svårt att göra så mycket. Det blir inga ändringar, säger Troels Andersen.
6 Cathrinelle (Magnus A Djuse) har varit bra och hon vet hur man tjänar pengar. Det ser fortsatt fint ut i träningen och hon klarar att tävla både från ledningen och bakifrån. Amerikansk vagn, säger Jerry Riordan.
7 Iceland Falls (Erik Adielsson) STARTAR EJ
8 Eddie the Eagle (Michael Lönborg) har varit bra, men han har fått ett iskallt läge mot väldigt bra hästar. Det känns som han får försöka ta en premie. Det blir inga ändringar, säger Michael Lönborg.
9 Midnight Special (Dante Kolgjini) var lite rund om magen i sina första två starter efter uppe hållet, men senast blixtrade han till och var väldigt fin. Han är lite ojämn, men allt tyder på att han ska vara ännu bättre nu då han känns riktigt, riktigt bra hemma i träningen. Han kan dyka upp där framme med rätt resa då han är en vass avslutare. Amerikansk vagn och antingen ett norskt eller blinkershuvudlag, säger Dante Kolgjini.
10 Winner Brodde (Johan Untersteiner) var underbar senast på Jägersro. Spår tio är jättesvårt såklart, men han känns i alla fall bara fin i träningen inför det här. Amerikansk vagn, säger Peter Untersteiner.
11 Lozano di Quattro (Tobias J Gustafsson) fick ett tufft lopp näst senast på Färjestad och jag ska inte säga att han var dålig där, men jag tycker han var lite bättre senast. Han känns bra i travet och två veckor mellan loppen är nog det som passar bäst för honom. Spåret kanske inte är det bästa då han har kommit upp i en hård klass och alla längder är tuffa att ta. Jag hoppas dom andra kommer ha lite för bråttom där framme, säger Tobias J Gustafsson.
12 Nugget Zon (Stefan Persson) har fått ett väldigt trist läge och härifrån får man hoppas på rejäl körning där framme. Det borde oavsett bli svårt att runda allt och kan han ta en slant har han gjort ett bra lopp. Han är anmäld barfota runt om.