Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Östersund 7 december
V75-1, 2 640 m, volt
1 Adrianunow (Henrik Svensson) har ett bra utgångsläge för att smyga med. Han kan tjäna vettiga pengar härifrån, men det ska normalt inte räcka till seger.
2 Lightzon (Örjan Kihlström) hade stått över lite inför senast och var behandlad så jag tycker han ändå gjorde det bra mot tuffa hästar. Allt är bra efter det senaste loppet och det är bättre distans och motstånd nu så vi hoppas på en slant med hem. Eventuellt helstängt eller norskt huvudlag istället för goggles som han har haft i senaste starterna, säger
Linus Nordström.
3 Young Yack (Daniel Wäjersten) kommer från två bra insatser och jag tycker propositionen ser väldigt passande ut för honom och att uppgiften ser bra ut. Det är ett litet minus med bakskor, men det är ju lika för alla, säger
Olle Wäjersten.
4 Adele Gel (Jan-Olof Johansson) gjorde det vettigt bakom Money Smile i senaste starten. Hon står 20 meter bättre till nu och kan tjäna fina pengar med lite klaff.
2 660 meter:
5 Henri Sisu (Ove A Lindqvist) gick godkänt efter 6 veckors frånvaro då han trivs bäst med tätkänning. Det är en fin häst, men han är mest resesällskap och han får köras invändigt och så tar vi det vi får. Eventuellt norskt huvudlag första gången hos oss, säger
Linda Frölander.
6 Topnotch Liss (Kenth Åkerlund) matchar inte detta gäng och får försöka hänga med och ta en slant i bästa fall.
7 Jackpot (Magnus A Djuse) blev för pigg senast när vi hade ändrat i utrustningen och han har inte fått ett lopp i kroppen på länge nu och känns ringrostig. Han har hög klass men det gäller att jag får ut det också vilket det varit sådär med. Jag har inga segerkrav den här gången även om han gynnas att det är skotvång nu. Öppet huvudlag som i årsdebuten, säger
Oscar Berglund.
8 Mercenary (Mats E Djuse) har bra styrka, men skor känns som ett minus för honom. Får ses med platschans i första hand.
9 Everglo Lemon (Ulf Eriksson) blev öm i hovarna senast och därav galoppen. Han tränar bra nu igen och jag hoppas på en fin placering den här gången. Skor och distans passar bra för honom, säger
Ulf Eriksson.
2 680 meter:
10 Oskar Run (Hanna Forslin) har fått två snälla lopp på slutet och formen känns bra. Det här blev ett klurigt lopp, men jag tror han gör en bra prestation och hoppas det räcker till en pallplats. Det blir inga ändringar, säger
Hanna Forslin.
11 Money Smile (Per Linderoth) vann ett billigt lopp senast, men han kändes fin och allt verkar fortsatt bra i träningen. Mycket hänger på hur loppet blir kört och det behövs lite tempo för att komma in i matchen. Jag hoppas han gör en bra prestation och skor runt om har han gått bra med tidigare på vintern så det ser jag mer som en fördel för honom, säger
Per Linderoth.
2 700 meter:
12 Hard Times (Tomas Pettersson) kan säkert runda en del, men det vore en överraskning om han skulle segerstrida.
13 Remarkable Feet (Jörgen Westholm) har en tuff uppgift och det krävs en hel del tur för att komma in i matchen härifrån.
V75-2, Silver, 1 640 m, auto
1 Lindysmusclemania (Daniel Wäjersten) kommer från två bra prestationer och han bör gått framåt ytterligare lite efter senast. Det är en riktigt bra lördagshäst. Läget kan man inte klaga på och blir han inte fast så är han att räkna med, säger
Olle Wäjersten.
2 Gatling (Per Linderoth) var bra senast i sin första start i silverdivisionen. Det här är hans distans och spåret är bra, så jag tror han har en bra chans. Inga ändringar förutom vanlig vagn nu. Han hade en amerikansk senast då det var enklare när vi skulle transportera, men han brukar gå med vanlig vagn, säger
Peter Zadel.
3 Beacon Kronos (Magnus A Djuse) hoppade med segern på gaffeln på Örebro men funkade inte i travet och har varit till veterinären efteråt. Han har stått över en del jobb och är inte trimmad som han var i somras. Det är ett stort frågetecken för skor och brodd och jag ligger lågt vad det gäller chanserna att vinna med honom då det finns många frågetecken på förhand. Öppet huvudlag, säger
Oscar Berglund.
4 Mission Beach (Marcus Lilius) har fått ett bra läge och kommer laddas för att komma till ledningen och sedan är det läge att släppa, men jag är osäker om vi kommer förbi Beacon Kronos från start. Hon var okej senast och att gå bakifrån mot sådana hästar går inte. Hon kan vara en platsfidus. Inga ändringar, säger
Thomas Lönn.
5 Perpetuate (Tomas Pettersson) har inte visat något på väldigt länge och skulle han ta pengar är det bra gjort.
6 Cool Trix (Ove A Lindqvist) är allt bra med efter den senaste starten och jag måste ändå tro på en hygglig chans här då det rör sig om en vinnarhäst. Det blir inga ändringar, säger
Ove A Lindqvist.
7 Kinky Boots (Troels Andersen) har blivit behandlad efter senaste starten. Han tränar fint, men spåret är svårt och jag får köra för en peng, säger
Troels Andersen.
8 Mizai (Mats E Djuse) fick ett dåligt läge samtidigt som tuffaste motståndarna har fått bra spår. Jag hoppas vi kan få en fin löpning och då tjänar han fina pengar, även om det blir tufft att vinna. Han går helt okej med skor, säger
Jan Ove Olsen.
9 Triton (Mats Gunnarsson) avslutade bra i lördags och då han hade krafter kvar så anmälde jag honom på nytt. Utgångsläget tycker jag blev perfekt och jag smyger med och kör till slut. Vi kommer åka upp samma dag och jag tror han kommer vara i form, säger
Mats Gunnarsson.
10 Just Celebration (Oskar Kylin Blom) är uppåt i form och han gynnas av att alla behöver gå med skor. Han var okej senast och gynnades inte den gången av att det gick i 21-fart mitt i loppet, han önskar full fart hela tiden. Utgångsläget var inte så bra och härifrån så är jag glad om han är trea-femma, säger
Sören Lennartson.
11 Mustang Racer (Henrik Svensson) var lite positiv senast som fyra. Kan han bygga vidare på den insatsen kan han ta lite pengar, men från det här läget över kort distans är det inte sannolikt att han gör upp om segern. Han är anmäld med amerikansk vagn.
12 Reven Dejavu (Örjan Kihlström) fick göra jobb i spåren senast och galopperade tyvärr i platsstriden. Han visade fortsatt form, men åter igen är läget uselt och det ska stämma mycket för att komma till härifrån.
V75-3, Kallblod, 2 140 m, volt
1 Stormyrans Lasse (Oskar Kylin Blom) är startsnabb om han trampar iväg. Dock ser det ut som att det är några som är tuffa att besegra. Rimligt är att hoppas vara fyra-femma, säger
Oskar Kylin Blom.
2 M.P.Atle (Kristian Lindberg) har blivit behandlad. Vi har kört lite lugnt och det är svårt säga hur formen är. Han har gjort vettiga lopp varje gång och jag hoppas på liknande igen, säger
Kristian Lindberg.
3 Tore E. (Jörgen Westholm) kommer med riktigt fin form. Skulle han få ledningen då höjer han sig och det kan bli tufft för dom på tillägg att ta tjugo meter. Han ska streckas, säger
Victor S Sundgren.
2 160 meter:
4 Dån Klara (Tomas Pettersson) står väldigt bra inne och fick drömläget. Hon tycker om att smyga och får hon loppet och luckan kommer då kan hon mycket väl vinna och hon är streckvärd, säger
Olle Alsén.
5 Mino Tabac (Olle Alsén) visade lite uppåtform senast efter galoppen. Ska normalt sätt inte räcka och vi hoppas på lite fina pengar. Eventuellt byter vi huvudlag, säger
Olle Alsén.
6 Farmpilot (Jessika Sidbäck) gjorde det bra i den senaste starten utan att egentligen ha någon form. Han känns betydligt jobbigare i träningen nu och det brukar vara en indikation på att han börjar få någon typ av form, men jag var inte riktigt vart den är på skalan. Det blev ett bra spår och eventuellt provar vi med en ryckhuva och fast bomull under. Jag hoppas också kunna ta av plastsulorna fram, säger
Jessika Sidbäck.
7 Slotts Elden (Ingvar Nyberg) var jättefin senast. Han blev inte direkt trött den gången och borde gått framåt med två lopp nu. Det är alltid hårt på V75 och han fick ett tråkigt spår också, men det är en kapabel häst och jag skulle inte vilja byta med någon. Inga ändringar, säger
Gunilla Lindström.
8 Sundbo Bysen (Robert Skoglund) känns bra efter den senaste starten. Det är ett klart minus med skor och jag hoppas på en fin peng, säger
Mikael Cedergren.
9 Ava Modde (Henrik Svensson) har stått över några jobb på grund av en sträckning i hagen. Han känns fin nu, men det kan fattas något. Han är väldigt osäker i voltstart och det är tuffare motstånd än vad han är van vid, säger
Henrik Svensson.
10 G.G.Qurre (Örjan Kihlström) kan vara en platsskräll med Örjan i sulkyn.
11 Py Bläsen (Per Linderoth) gjorde en riktigt bra avslutning mot ett enkelt motstånd senast, han verkar hittat en riktig formtopp. Nu står han hårt inne på pengarna och har dessutom ett dåligt läge så det ser lite kämpigt ut på förhand, säger
Niclas Torstemo.
12 Basisten (Jan Ove Olsen) var jättedålig senast och har blivit behandlad i ett knä efteråt. Det blir tufft med bakspår på tillägg, men får han en fina ryggar kan han spurta bra till fina pengar, säger
Jan Ove Olsen.
13 Hibovalle (Ulf Pettersson) får smyga med och jaga lite pengar.
14 Guli Hektor (Mats E Djuse) kommer från flera bra prestationer, men det är inte lätt att runda allihopa. Han har toppform och kan göra jobb och skulle han komma igenom bra kan han vara tuff att stå emot. Givet streck, säger
Victor S Sundgren.
V75-4, Klass II, 2 640 m, auto
1 Fleafire (Magnus A Djuse) fick ett hopplöst lopp senast och galopperade i slutsvängen. Han har fin kapacitet och med ett spännande läge och Magnus A Djuse i sulkyn går det inte att nonchalera honom. Är en av flera som ska streckas i ett öppet lopp.
2 New Lane (Oskar Kylin Blom) gör det bra varje gång. Senast fungerade han inte i jänkarvagnen och tappade travet över upploppet vilket gjorde att vi tappade någon längd på hästarna framför. Han kan öppna bra och det hade varit roligt att testa i ledningen. Därifrån ska han ses med rätt skaplig chans. Det blir skor runt om och så återgår vi till vanlig vagn, i övrigt blir det helstängt huvudlag som senast, säger
Oskar Kylin Blom.
3 Blaze Gold (Per Linderoth) borde vunnit senast för att jag skulle varit helt nöjd, men han trivs inte riktigt i ledningen. Det blir att försöka ta sig till plankan och så får vi köra för en så bra slant som möjligt. Han gick med skor runt om även senast och det var fel i programmet. Eventuellt blir det norskt huvudlag, säger
Per Linderoth.
4 Gandalf Brodde (Henrik Svensson) levererade en rejäl avslutning senast och var väldigt duktig vid seger. Det var barfota bak den gången, men nu blir det skor vilket får ses som ett litet minus. Han är en tänkbar skräll om det stämmer bra under vägen.
5 Pedal to d’Metal (Mats E Djuse) kommer med bra form och lätta skor är inget större minus. Han har visat att han kan öppna bra och att han gillar distansen. Han ska ses som min bästa segerchans i omgången, säger
Joakim Elfving.
6 Game of Trot (Ove A Lindqvist) vann lätt med krafter kvar efter 4,5 veckors frånvaro. Jag tror han går framåt med det loppet och båda våra hästar sprang med brodd i förra starten så det är inga problem. Vi kommer testa rycktussar i jobb och kommer nog ha det på lördag. Det blir en contendervagn nu, säger
Linda Frölander.
7 For Sure Aldebaran (Nathalie Blom) fullföljde klart godkänt senast som trea och han har gjort flera bra lopp i karriären. Borde duga fint även här och ses som en outsider. Skor runt om är ett litet frågetecken då det var länge sedan som han tävlade med det, men han gick fullt godkänt förra vintern.
8 Sandsjöns Cantona (Marcus Lilius) är ingen tokig treåring, men det blev ett tufft läge och det blir svårt att komma in i matchen.
9 Ciao Broline (Olle Alsén) känns bra i träningen och jag hoppas minst på en plats. Inga ändringar, säger
Krister Olsson.
10 Brandy T.N. (Susanne H Osterling) verkar allt okej med efter den senaste starten och han har fått jobba på ganska tungt då jag inte har kunnat starta för att han då skulle gått ur klassen. Jag var nöjd med honom senast, men det blev tvärkörning till slut och då hinner han inte accelerera. Han gillar dessa förhållande då det troligen blir broddbana och så är det lång distans. Kan han tjäna en fin slant är jag nöjd. Det blir inga ändringar, säger
Susanne H Osterling.
11 Moss Wood (Tomas Pettersson) verkar inte vara helt att lita på och det har blivit en del galopper på slutet. Har gjort det bra barfota och skor nu är ett frågetecken.
12 Topper (Jan-Olof Johansson) var jag nöjd med i förra starten och han känns som vanligt i träningen efteråt. Nu blev det inget bra spår och det är första gången över lång distans. Vi får sikta på pengar till att börja med, säger
Jan-Olof Johansson.
V75-5, Klass I, 2 140 m, auto
1 Bank Angel (Per Linderoth) har varit fin i starterna som han gjort för oss och allt verkar normalt i träningen. Vi har ju vetat om det här loppet och det var precis att han tålde segern senast för att stå kvar i klassen. Han kan öppna lite över medel, men det är svårt att sätta in hur långt det räcker mot övriga. Jag kommer i alla fall försöka öppna det vi kan och jag hoppas han kommer göra bra ifrån sig igen. Det blir inga ändringar, säger
Per Linderoth.
2 Leo the Lion (Oskar Kylin Blom) fick för tufft lopp senast då han gick utan rygg i tredjespår och fick lägga en hård speed på bortre långsidan i motvinden. Han kändes annars väldigt fin. Vi har äntligen fått ett bra startspår och stämmer det under vägen ska han segerstrida. Han har fördel av att det är skotvång nu. Det blir skor runt om, amerikansk vagn och helstängt huvudlag på nytt, säger
Oskar Kylin Blom.
3 Global Escape (Daniel Wäjersten) var riktigt bra direkt senast trots ett längre uppehåll. Det är en riktig löphäst som trivs där framme. Han bör gått framåt ytterligare lite till det här loppet och är bra för sin klass, säger
Olle Wäjersten.
4 Hagrid (Mats E Djuse) är väldigt snabb från start och borde kunna hitta till spets initialt. Som jag läser loppet har han sedan bra chans att få ryggen på Global Escape och då kan det mycket väl räcka till en plats.
5 Southridge Jeremy (Ingvar Nyberg) kommer från seger i monté och nu är det klart tuffare. Känns inte som något hett bud.
6 Little Richard (Oskar J Andersson) kändes mycket bra och sköt till fint efter sen lucka senast och är verkligen på väg mot toppformen. Allt har verkat normalt efter senast och jag räknar med att han gör en vass prestation igen här. Spåret kunde gärna ha varit längre in för att nå bra position, men vi får se hur det blir kört och tempo skulle gynna oss. Hoppas han ska vara med och fightas bland de tre-fyra främsta. Vi kör med skor, amerikansk sulky, blinkers och rycktussar som senast, säger
Oskar J Andersson.
7 Dalens Elvis (Henrik Svensson) känns som vanligt bra och han var duktig senast, men nu fick vi ett dåligt spår så jag ligger lågt. Inga ändringar, säger
Göran Nordin.
8 Global Easy Rider (Tomas Pettersson) är gedigen och duktig, men det blev ett svårt läge och lite tuffare motstånd nu. Amerikansk vagn, säger
Tomas Pettersson.
9 Ebullient (Andreas Lövdal) tränar på bra efter den senaste starten där han blev het utvändigt och vi drar ett streck över det. Jag hoppas det blir bra tempo på loppet. Det är lite minus för honom med skor och brodd, säger
Andreas Lövdal.
10 Pennywise (Magnus A Djuse) fortsätter att prestera på en jämn och bra nivå hela tiden och det ska vara en god prestation på väg även här. Givetvis så blir han lite mer utlämnad till vad övriga hittar på och vilka ryggar man får härifrån, men blir det tempo så avslutar han fint och så får vi se hur långt spurten räcker. Skor, amerikansk sulky, helstängt och rycktussar - inga ändringar. säger
Oskar J Andersson.
11 For You (Nathalie Blom) smyger med och får sikta på en slant i första hand.
12 Elmer Wibb (Örjan Kihlström) gjorde sig illa i hagen så han fick stå över ett tag. Formen verkar sitta, men avsaknaden av lopp är negativt. Tyvärr blev det ett dåligt spår och vi gör inga ändringar förutom skorna, säger
Per-Erik Ulander.
V75-6, Stolopp, 1 640 m, volt
1 Staro Roseway (Tomas Pettersson) var fin senast i Bollnäs och hon håller fortfarande formen. Det blev ett perfekt läge då hon är bäst med en smygresa. Inga ändringar, säger
Tomas B Nilsson.
2 Indiana Downs (Kristian Lindberg)
STARTAR EJ
3 Sandsjöns Amazing (Magnus A Djuse) hoppade bort segern på Örebro näst senast och hade stått över jobb inför senast där hon inte alls var bra. Hon slet ont med brodd på en dålig bana då, men jag hoppas och tror det ska vara bättre nu när hon fått testat på det en gång. Distansen är ett minus och hon får svårt att räcka till. Helstängt första gången i karriären, säger
Oscar Berglund.
4 Åkmans Anastacia (Peter Olsson) räcker inte här och är inget för vinnarspelarna.
5 Katrine Hill (Henrik Svensson) får svårt med startspåret, men annars tränar hon bra och kommer gå med öppet huvudlag, säger
Henrik Svensson.
6 I am a Queen (Oskar Kylin Blom) öppnar snabbt och från ledningen ska hon ses med en fin segerchans. Rolig tipsetta!
7 Bagheera Montana (Jörgen Westholm) har gjort flera bra prestationer från tråkiga lägen, men den här gången fick hon ett bra läge. Får hon ledningen kan hon bli svårslagen, säger
Victor S Sundgren.
8 Sun Summit (Oskar J Andersson) har gjort det riktigt bra efter paus och senaste avslutade hon bra mot tufft motstånd. Löser det sig för henne har hon en vass avslutning. Kan räcka för att vara bland de tre, säger
Victor S Sundgren.
1 660 meter:
9 Sparkling Night (Lars-Göran Söderberg) var något sämre senast, men då hade hon haft ett foderbyte inför den starten. Hon står dåligt till på pengarna och jag försöker hitta närmsta vägen för att kunna bli fyra-femma, säger
Lars-Göran Söderberg.
10 Vilja T.Y.C. (Daniel Wäjersten) har haft en paus och blivit uppfräschad. Normalt gör hon bra insatser efter vila och det blir inga ändringar, säger
Stefan Arvidsson.
11 I Love Faux Depart (Örjan Kihlström) har bra form och att det blir lätta skor nu är inget större minus. Det blev ett bra läge och garderar man loppet tycker jag hon ska streckas, säger
Joakim Elfving.
12 Graces Bird (Mats E Djuse) var inte så bra som jag hoppats på senast, men säsongen har varit lång för henne. Det kan vara tufft med dom här förutsättningarna trots att hon har hårdhet, säger
Victor S Sundgren.
13 Just More Fun (Per Linderoth) duger bra, men det är ett lite lurigt läge och det kan bli långt fram. Löser det sig vettigt kommer hon spurta bra och det kan bli en plats.
14 Heavenly May (Marcus Lilius) hade suttit fast tre gånger, men senast var hon dock blek. Vi jagar pengar, säger
Thomas Lönn.
15 West Wind (Robert Dunder) broddade jag nog bort senast, därav den dåliga prestationen. Allt har varit bra efteråt i träningen. Norskt huvudlag, säger
Robert Dunder.
V75-7, Brons, 2 140 m, auto
1 Toscana Southwind (Troels Andersen) tränar på fint och hon har fått ett bra utgångsläge. Jag tycker det är en liten platschans, säger
Troels Andersen.
2 Panama Rags (Noralf Braekken) var dålig senast och det var fel upplägg. Det blev som det blev. Innan det har hon gjort en hel del hyggliga insatser och på Östersund var hon bra. Hon känns normal i träningen inför det här och spåret blev bra, men det var några fina hästar emot och vi får prova att smyga med till bästa möjliga placering. Det blir inga ändringar, säger
Noralf Braekken.
3 Mellby Kaliber (Henrik Svensson) sågs aldrig med chans senast, man han fullföljde helt okej i skymundan. Han ska inte räcka till seger i det här sällskapet och kan han ta lite pengar får man vara nöjda.
4 Timeless Sunset (Robert Dunder) gjorde det bra senast och han känns fin hemma i träningen efter den starten. Han räcker normalt kanske inte till seger på V75, men med en fin resa ska han kunna vara trea-fyra, säger
Robert Dunder.
5 Invisible Sun (Örjan Kihlström) har jag hoppats lite mer på än vad han levererat. Han har varit fin i träningen inför det här, men det har han ju varit under hela året men som sagt inte levererat på den nivån som jag tycker han borde haft. Vi får se vad Örjan kan göra den här gången. Det är länge sedan han tävlade med skor och det är svårbedömt hur det slår ut, säger
Per Linderoth.
6 No Limit Express (Magnus A Djuse) funkade inte i Boden och har varit till veterinären efteråt. Han har stått över jobb och är inte vässad inför det här. Skor och brodd är ett frågetecken och han har inga höga krav på sig vad gäller placering den här gången. Helstängt som vanligt, säger
Oscar Berglund.
7 TimetoshineBonanza (Marcus Lilius) känns fortsatt fin i träningen. Hon hade ett norskt huvudlag senast, men kommer nog återgå till ett helstängt huvudlag den här gången. Med lite klaff kan hon ha platschans, säger
Anneli Weberg.
8 Bettle Hanover (Mats E Djuse) höll klart bra från utvändigt om ledaren senast och visade fortsatt väldigt bra form. Läget blev tråkigt nu, men han är mycket snabb om man verkligen laddar och trots spåret blir jag inte alls överraskad om han sitter i ledningen. Han kommer göra upp om segern om det inte kostar för mycket från start.
9 Competivo (Daniel Wäjersten) var läcker senast och verkar vara i fint slag för dagen. Det är lite minus på distans och skor, men det har fungerat förut med bägge delarna. Spåret har ingen större betydelse då han inte är så snabb ut och med lite fart på loppet är med i matchen, säger
Olle Wäjersten.
10 A Sniper (Oskar Kylin Blom) spurtade positivt senast och visade fin form. Det blir dock tufft att göra om den bedriften och skulle han spurta till sig en vettig slant har han gjort det bra.
11 Express Cash (Andreas Lövdal) var jättefin senast i Breeders’ Crown-finalen och han satt fast med en del krafter kvar. Efter det loppet har han tränat på bra och även om det blev spår elva så har jag inte gett upp. Han tävlar bra med skor och brodd, säger
Andreas Lövdal.
12 Ajlexes Hans (Tomas Pettersson) var lite ringrostig senast och han verkar vara lite spänstigare med det loppet i kroppen. Vi jagar pengar den här gången. Amerikansk vagn, säger
Tomas Pettersson.