Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Åby 14 december
V75-1, Silver, 2 140 m, volt
1 Hipster Am (Björn Goop) öppnar bra och borde få spets eller rygg ledaren. Räknas.
2 Midnight Special (Adrian Kolgjini) duger bra här och får inte nonchaleras.
3 Run N’Cola (Stefan Persson) blev struken inför en tilltänkt start då han hostade lite. Det gick över väldigt fort och han ska nog vara i 75-80 procentig form. Han har gjort det bra i loppen för mig och kommer nog få en bra vinter. Med en invändig resa och maxklaff kan det gå, men realistiskt är det att vara trea-femma skulle jag tro. Vanlig vagn och skor runt om ska inte vara någon stor skillnad. Vi tar bort blinkershuvudlaget och sätter på halvstängt som han hade på Färjestad, säger
Veikko Haapakangas.
4 Winner Brodde (Johan Untersteiner) var vi nöjda med senast och han gör bra lopp varje gång. Jag tycker han är en ständig outsider i Silverdivisionen. Skor runt om och vanlig vagn, säger
Peter Untersteiner.
5 Olga Utca (Gustav Johansson) har jag inte kört på länge, men hon är lättsam i volten och kommer säkert göra ett bra lopp, säger kusken
Gustav Johansson.
6 Lorenzo Boko (Julian Cordeau) gör det bra varje gång. Han känns bra, men det är ett tufft lopp nu och tjänar han lite pengar på nytt så är vi nöjda. Skor runt om och vanlig vagn hanterar han, säger
Jerry Riordan.
7 Bottnas Idol (Preben Sövik) har tagit loppet i Frankrike på ett bra sätt. Det blev inget riktigt lopp och vi kom aldrig in i det, men han gick 1.11,5 sista 2000 metrarna och gjorde det bra. Min häst är van att gå med skor och vanlig vagn och det har han fördel med nu kontra övriga. Han kan öppna helt okej och i ett andraläge kanske han kan komma till ledningen, men jag är inte rädd för dödens den här gången heller då han fått två snälla lopp på slutet. Jag har en god känsla på förhand, säger
Preben Sövik.
8 Tearsinheaven (Wilma Karlsson) visade strålande form i sin minicomeback och allt ser bra ut efteråt. Han brukar vara bra efter vila och vi hoppas han ska vara lika bra igen. Skor runt om, säger
Peter Untersteiner.
9 Unique Creation (Peter Untersteiner) är i fin författning. Han går bra varje gång, men han har inte vunnit på länge. Vanlig vagn, säger
Peter Untersteiner.
10 Nova Mahiron (Thomas Uhrberg) känns fin och brukar gå bra direkt, men det är tufft emot och ett dåligt läge så vi får se. Hon har haft problem med sina luftrör och det har inte varit perfekt på slutet. Det ska vara bra nu enligt alla prognoser. Skor runt om går bra, säger
Thomas Uhrberg.
11 Dea Sprint Bar (Magnus A Djuse) tror jag inte kommer ha några problem med voltstart för det är en snäll och fin häst att hantera, men man vet aldrig förrän man prövat. Vi hade en period när det kom snö kring Stockholm då vi fick stå över några träningsjobb, men nu har vi kunnat träna kontinuerligt igen och hon ska vara i bra form. Hon har tävlat med skor ganska stora delar av sin karriär och jag tror det finns många hästar som påverkas mer av det än vad jag tror hon kommer göra. Hon kommer tävla i vår Finn Tack-sulky som påminner en amerikansk sulky, säger
Alessandro Gocciadoro.
12 D.J.Spritz (Victor Rosleff) är uppåt och håller en okej form, men det blev spår tolv den här gången. Han går alltid med skor, säger
Jerry Riordan.
V75-2, Klass II, 2 140 m, auto
1 Atlantic Bro (Magnus A Djuse) hade krafter kvar senast och gör debut i ny regi nu.
2 Västerbo M.A.S.H. (Johan Untersteiner) fick ett tungt lopp senast och vi var nöjda med honom. Han är lite lustig då han känns tom hela vägen, men han brukar gå okej till slut. Han kan förhoppningsvis få ett smyglopp härifrån och ta en god placering. Skor runt om, säger
Peter Untersteiner.
3 Bolero af Carame (Carl Johan Jepson) är inte så tokig och är en tänkbar skräll.
4 Jackpot Mearas (Dwight Pieters) är en riktig klasshäst i grunden. Han vann sina två första starter för oss, låt vara att det var i lite billigare omgivning, men han var verkligen fin. Han var sedan inte som bäst i senaste starten och har fått en liten paus från tävlandet. Han känns riktigt bra i träningen inför sin comeback. Han har lottats till ett bra spår bakom bilen och kan öppna helt okej utan att vara någon blixt iväg. Han går alltid med skor och i det här loppet är det flera konkurrenter som har gått med någon form av barfotabalans på sistone, så skotvånget talar för honom. Det är dessutom en häst som jag håller riktigt högt. Eventuellt blir det bike, men jag är inte helt säker på att han får plats i en sådan, säger
Maria Törnqvist.
5 Ice in Brego (Adam Ivarsson) blev för laddad från start senast och det var en liten chansning med voltstart. Det är klart det är ett steg upp på V75, men det blir roligt att testa och jag tycker han visade på Solvalla att han duger. Vi får vara försiktigt optimistiska och hoppas på en bra placering. Inga ändringar, säger
Adam Ivarsson.
6 Whirlwindz (Mikael J Andersson) känns jättefin så det här blir spännande. Det är så klart mycket tuffare motstånd nu, men Micke J trodde inte hon skulle blir ifrånsprungen i alla fall och vi testar. Vi hoppas på en bra resa och så får vi se hur långt det räcker, säger
Maria Ottosson.
7 Nash Keeper (Hanna Lähdekorpi) har gjort det bra i vår regi, men han står hårt inne. Han blev väldigt skärrad senast och kommer dövas ner nu. Han kan inte öppna så bra och kommer hamna en bit bak. Skor fram är ett litet minus, säger
Hanna Lähdekorpi.
8 Check Lane (Peter Untersteiner)
STARTAR EJ
9 Heavenly Flavours (André Eklundh) kan smyga med och tjäna lite pengar.
10 Funny Money (Björn Goop) mötte ett enklare motstånd senast, men vi fick inget gratis och jag tycker han gjorde det bra. Jag tror inte bakspår är ett så stort minus för honom då han annars kan bli lite för laddad med framspår. Det behövs lite tur för att komma in i loppet och med en bra resa samtidigt som det strular för övriga så har han absolut platschans. Han tävlar med skor hela tiden, säger
Peter Zadel.
11 Cesaron (Anton Knutsson) känns jättefin i träningen. Efter segern näst senast fick han en hovböld som vi misstänkte var en hovbensfraktur och då missade han tre veckor. Nu har han tränat på efter senast och känns bara bättre och bättre. Kommer han iväg felfri kan han få ett fint lopp och är inte helt borta, säger
Patricia Rosén.
12 Ebba Kuce (Stefan Persson) är helt klart en plusvariant. Hon känns fin i jobben och jag har inget att klaga på förutom läget. Det blir nytt med skor nu hos mig, men jag har en bra känsla att hon ska fungera fint med det också, säger
Thomas Madsen.
V75-3, Stolopp, 2 640 m, volt
1 Ixie (Julian Cordeau) känns väldigt bra i jobben och jag tror vi kan vara med en bit fram. Över distansen vill jag att hon ska gå i ryggar och det kan bli väldigt bra. Eventuellt norskt huvudlag första gången och skor spelar ingen roll, säger
Stefan Granlund.
2 Value for Moni (Stefan Persson) var tråkig senast och hon är väldigt ojämn. När hon inte kommer in i matchen så skiter hon i det helt enkelt. Jag tycker distansen är ett plus och start vecka-vecka känns också spännande. Det kanske hon kan tända till av. Vanlig vagn och eventuellt goggles, säger
Thomas Madsen.
3 Rokka Tiger M.G. (Linda Sedström) var väldigt bra på Åby, men efter den starten blev hon lite sjuk och uppladdningen var inte som bäst inför senast där hon annars borde hållit ryggen på vinnaren. Hon har varit fin efteråt och jag tror hon kommer vara tillbaka i gott slag. Det blir första gången i voltstart i vår regi och det känns som hon kommer vara kvick ut. Jag hoppas hon kommer plankan och då ska hon kunna haka på bra. Hon går med ryckhuva, säger
Anders Svanstedt.
4 Escama (Carl Johan Jepson) möter tuffare motstånd nu. Fina pengar i första hand.
5 Fabulicious (Johan Untersteiner) galopperade på grund av stänk senast vilket hon är känslig över. Hon gick bra i skymundan och tog många till slut. Formen är det inga fel på, men läget kunde varit bättre såklart. Skor runt om, säger
Peter Untersteiner.
6 Random Tile (Adrian Kolgjini) har svårbedömd form och känns inte jättehet.
2 660 meter:
7 Blast Pad (Jorma Kontio) var bra senast och ska räknas mycket tidigt. Givet streck.
8 Mazuocco Boko (Kevin Oscarsson) gör bra lopp och är ett fint sto, men hon har kommit upp i en ganska hög klass och det behövs lite överpace för att räcka till seger då hon inte har den där riktiga speeden, säger
Jerry Riordan.
9 Shallow (Flemming Jensen) kommer fälla många till slut och streckas vid gardering.
10 Monrose Wine (Gustav Johansson) är allt bara bra med efter senast så det känns som att formen sitter där. Det är ett jämnt lopp och jag tycker hon är bra för klassen. Vanlig vagn, säger
Gustav Johansson.
11 Make it a Star (Magnus A Djuse) räcker långt här och ska ses med vettig chans.
12 Nunja (Björn Goop) är inte helt borta.
13 Emah Roc (Victor Rosleff) är en riktigt fin travare och hon vet vad hennes jobb är. Hon tränar på bra och är en som ska räknas här. Jag tror inte skorna gör så stor skillnad, säger
Jerry Riordan.
14 Vikens Bonjour (William Ekberg) är i bra form och hon har suttit fast på slutet. Det är ett chansartat läge, men löser det sig hyfsat tror jag hon ska vara med på linjen. Skor runt om ska inte vara något stort problem, säger
Mikael Fellbrandt.
15 M.T.Tomorrows Hope (Anders Svanstedt) är lite hårt anmäld och det gjorde inte saken bättre med bakspår på tillägg. Hon har fått onödigt tuffa lopp några gånger, men härifrån blir det svårt att köra för offensivt. Blir det tempo på loppet så har hon en trudelutt till slut, säger
Anders Svanstedt.
V75-4, 2 140 m, volt
1 Vikens DoBetter (William Ekberg) fick ett bra spår och det blir att prova för ledningen och så får vi se hur William lägger upp det. Hon har gjort sina bästa lopp i ledningen och känns riktigt bra i träningen inför det här. Hon är lite missgynnad att tävla med framskor, säger
Mikael Fellbrandt.
2 Bonus Credit (Carl Johan Jepson) öppnar bra och kan leda loppet länge. Det blir svårt att slå A Fair Day, men det är bra platschans.
3 Getafe (Björn Goop) får Goop i sulkyn och kan smyga med till en vettig slant.
4 First to Fight (Kaj Widell) har en tuffare uppgift nu och får jaga lite pengar.
5 My Great Pretender (Stefan Persson) tränar på bra och allt känns okej på alla sätt och vis. Att vinna blir svårt mot A Fair Day, men det finns bra placeringar där bakom också. Inga ändringar förutom vanlig vagn, säger
Patrik Pettersson.
6 Booster Broline (Thomas Uhrberg) kämpade på bra senast och efteråt känns det bra. Att vinna loppet är det nog obefintlig chans till med A Fair Day bara 40 meter bakom, men jag hoppas han ska slåss om en plats med en fin resa. Skor tror jag inte är någon större nackdel och eventuellt blir det öppet huvudlag, säger
Johanna Brostorp.
7 Eleven O’Clock (Victor Rosleff) känns helt okej, men han vinner inte loppet då han möter flera som är bra och A Fair Day som är överlägsen. Är han bland de fem vore jag jättenöjd, säger
Olof Thorson.
8 Fantastic Kosing (Anders Christiansson) har inte fått något lopp på länge och han vill inte springa så fort när man ska blåsa ur honom. Det har därför varit svårt att ge honom någon riktig urblåsare och normalt har han inte formen som han hade när han var i riktigt bra slag då han startade regelbundet. Det är ingen tokig häst, men jag är glad om han får en peng den här gången. Skor runt om, säger
Karl Stolt.
2 160 meter:
9 Amazing Hazel (Christian Fiore) hostade efter senaste loppet och jag vet jag inte riktigt hur formen är då han fått tagit det lite lugnt. Jag ligger lite lågt. Eventuellt helstängt norskt huvudlag, säger
Jonas Larsson.
10 Dareios di Poggio (Hanna Lähdekorpi) var bara seg senast och formen tycker jag är ett frågetecken. Han går bra med skor, säger
Hanna Lähdekorpi.
11 Sebbe Cee (Jorma Kontio) får normalt svårt att räcka och får hoppas på pengar.
12 Victory Eagle (Christoffer Eriksson)
STARTAR EJ
13 R.K.Star (Christian Cracchiolo) var sjuk senast. Nu känns han jättefin i träningen, men det ser ändå tufft ut med A Fair Day i startlistan som inte ska gå att slå. Blir det inga trafikproblem tror jag han ska vara med långt framme bakom honom. Norskt och skor runt om, säger
Fredrik Steffensen.
14 Explode (Marcus Hultman) kan fälla en del och slåss eventuellt om en plats.
2 180 meter:
15 A Fair Day (Oscar Ginman) kändes jättefin senast och jag trodde inte vi skulle vara så nära i mål efter att det gått så långsamt. Motståndet är enklare nu, men det kan ju alltid krångla från dubbla tillägg. Det ser i alla fall intressant ut. Skor ska inte vara något större bekymmer då övriga också går med skor, säger
Oscar Ginman.
V75-5, Klass I, 1 640 m, auto
1 Dart Kronos (Johan Untersteiner) har galopperat på slutet och vi vet inte riktigt varför. Han känns bara fin och vi får ta ny sats. Spåret är lite stressigt över kort distans och det gäller att han trampar iväg ordentligt. Det är en bra häst för klassen tycker vi. Amerikansk vagn första gången och skor runt om. säger
Peter Untersteiner.
2 De Facto (Christoffer Eriksson) ser väldigt formstark ut i jobben. Det känns som minus med skor. Helstängt huvudlag och bike, säger
Robert Bergh.
3 Crizzy (Jorma Kontio) är snabb från start och gjorde det bra senast vid segern. Det känns tuffare nu och det borde bli svårt att räcka till ny seger, men hon ska inte vara helt avskriven från platsstriden.
4 Facetime Love (Björn Goop)
STARTAR EJ
5 Victoria L.L. (Per Nordström) känns bra i träningen och hon gick jobb på stranden i måndags där hon var taggad och fin. Det ser ut att vara tuffare motstånd nu än vad hon brukar möta, men hon ska inte vara helt borta. Distansen är ingen nackdel och hon kan gå både i ledningen och i ryggar så kusken får bestämma taktiken. Amerikansk vagn, säger
Lillian Uglebjerg.
6 Sabasi (Carl Johan Jepson) känns väldigt bra och vi har siktat på det här loppet ganska länge. Det blev också ett framspår vilket är bra och distansen passar perfekt. Nu är hon nerstruken ett spår också vilket är väldigt bra för vår del. Hon går med skor hela tiden och gynnas därför när alla måste tävla med det. Hon har sprungit 1.10-11-tider över kort distans när allt varit bra och hon ska hålla samma nivå den här gången. Hon har mest haft öppet huvudlag och vi klurar lite på att sätta på någon form av stängt huvudlag, säger
Veikko Haapakangas.
7 Booker’s (Robert Bergh) gör fina lopp hela tiden nu och han har gjort bra lopp med skor tidigare. Det blir norskt huvudlag och bike, säger
Robert Bergh.
8 Emirre (Stefan Persson) satte jag på ett helstängt huvudlag senast och han blev för skarp. Han känns jättefin i träningen efteråt och han är även åtgärdad vilket vi hade bestämt innan då målet är finalerna. Det här är inte det allra viktigaste loppet och jag hoppas han får en fin resa och då kan han vara bland de fyra-fem främsta. Jag tycker han är bäst i ryggar så här långt. Vi kör med can’t see back den här gången och byter till ett entömsbett som fungerat väldigt bra i träningen, säger
Thomas Petersson.
9 Village Party (Peter Untersteiner) har varit struken då han varit förkyld och han har repat sig snabbt. Han känns tom under loppen och är lite lustig på det sättet, men han går bra till slut och är absolut nyttig. Skor runt om, säger
Peter Untersteiner.
10 Jetluggage Racing (Kevin Oscarsson) gjorde det fint senast, men nu ser det tuffare ut. Får sikta på en smygresa och pengar.
11 Abel Lock (William Ekberg) avslutade jättebra senast när han väl fick chansen och jag hoppas han ska hålla samma form. I träningen känns det lika bra i alla fall. Det blir inte enkelt från spår elva över kort distans, men man vet aldrig och på Åby löser det sig ibland då det kan släppas i omgångar. Jag hoppas det blir lite tryck på loppet och då kan han avsluta bra och vara med där framme. Skor tror jag har marginell betydelse för honom, säger
Mikael Wallgren.
12 Perfect Score Ås (Magnus A Djuse) var klart bra senast och trots ett tråkigt läge går han inte att räkna bort med Magnus A Djuse i sulkyn. Är anmäld med amerikansk vagn.
V75-6, Brons, 2 640 m, auto
1 Bicc’s Avalon (Peter Untersteiner) har inte startat sedan i maj och det känns som en tuff uppgift att gå ut direkt i det här loppet. Utgångsläget blev i alla fall perfekt och härifrån kan han få en fin smygresa. Nu är det skor runt om och vanlig vagn anmält.
2 Steady Victory (Hanna Lähdekorpi) håller en fin form och jag hoppas få en fin resa på innerspår. Distansen är okej, men det är ett litet minus med skor runt om för honom, säger
Hanna Lähdekorpi.
3 Here’s Johnny Sox (Kevin Oscarsson) var mycket bra senast när han vann på 1.09,9 över kort distans. Han har efter den starten blivit struken och formen är därmed lite svårbedömd. Han är snabb från start och det återstår att se taktiken nu när det handlar om lång distans. Outsider.
4 Striking Eagle (Christoffer Eriksson) kändes lite seg senast och han behövde det loppet. Han ser bättre ut efteråt och verkar steppat upp en del. Det borde bli en bra insats på lördag och det här är en väldigt bra häst. Han kommer bli ännu vassare när han tävlar barfota bak, men han fixar nog att gå med skor också. Han öppnade helt okej senast och kommer vara mer alert nu så jag provar att dra iväg lite. Det känns som han ska tåla det. Amerikansk vagn och norskt huvudlag, säger
Christoffer Eriksson.
5 Windmill Jam (Johan Untersteiner) blev struken då han var förkyld och det gick över fort. Han känns bara fin i träningen och det blev äntligen ett bra spår. Jag tror han kommer vinna på V75 under vintern bara det klaffar lite. Amerikansk vagn och skor runt om, säger
Peter Untersteiner.
6 In Love d’Ecajeul (Björn Goop) har visat flera gånger att han är bra. Problemet är att man måste vara försiktig med honom första biten och det blev ett spår långt ut vilket gör att det kan bli svårt att nå en bra position. Formen är i alla fall bra och han duger i klassen. Barfotaförbudet är en fördel för honom, säger
Peter Zadel.
7 Portofino (Magnus A Djuse) hade senast gott om krafter sparade och han såg fortsatt mycket formstark ut. Nu borde han inte bli fast och garderar man loppet ska han absolut streckas tidigt. Han är anmäld med en amerikansk vagn den här gången.
8 Kaxig In (Carl Johan Jepson) var det inga några större fel på, men vi har åtgärdat lite och han känns bra. Det behövs väl något lopp för att nå den där sista udden,men han är så pass bra och för honom handlar det mest om att han ska fungera. Skor känns okej tycker jag, säger
David Persson.
9 Cassius Clay D.E. (Stefan Persson) har två raka segrar och barfotaförbudet är ett plus. Kan vara med och hugga om en plats.
10 Humanity Pellini (Victor Rosleff) är vass när han som senast får springa i ledningen och han ser bra ut efteråt i träningen. Han fungerade lika bra med skor senast vilket var glädjande och han går bra även bakifrån, men man är alltid lite mer utelämnad. Inga ändringar, säger
Christoffer Eriksson.
11 Express Cash (Andreas Lövdal) tror jag kommer göra en bra insats igen. Det blev dock samma tråkiga utgångsläge och det är bättre motstånd, men jag tycker han är så pass bra att han borde hävda sig en bit. Vi är lite tveksamma att komma med till finalen och därför går han ut här för att få fler poäng. Täta starter känns som ett plus. Inga ändringar, säger
Andreas Lövdal.
12 Swish the Cash (Adrian Kolgjini) duger bra, men han känns bortlottad härifrån.
V75-7, Guld, 2 140 m, auto
1 Beartime (Carl Johan Jepson) kändes jättefin inför förra loppet men det blev som loppet innan. Han fick gå i ett tidigt skede när det gick fort och gav fasiken i det. Efteråt var det inget, han hostade inget och det var liksom inga fel. Jag körde med honom i måndags och det verkade bra, nu är han med. I starten får kusken avgöra. Antingen så hoppar eller går han. Spår ett blev bra, vi har inget att klaga på, det ser bra ut på papperet. Vi testar igen och hoppas han ska leverera en bra insats. Det blir norskt huvudlag som senast, säger
Helena Edlund.
2 Dancer Brodde (Peter Untersteiner) gick helt okej senast på Jägersro och det fanns lite krafter kvar i mål. Han är inne i en fin period tycker jag och allt tyder på att han går bra igen så som det känns i träningen. Dom två bästa i loppet drog bakspår och vi får utnyttja hans startsnabbhet och se vad som händer. Skor runt om går bra för honom, säger
Peter Untersteiner.
3 Husse Boko (Gustav Johansson) var positiv senast på Jägersro. Nu är det ett stenhårt lopp och vi får försöka hitta ner någonstans och vara med så långt framme som det går, säger kusken
Gustav Johansson.
4 Stens Rubin (Johan Untersteiner) känns bara fin i träningen och det här bli första starten för honom i gulddivisionen, men han har mött många tuffa hästar i sin karriär tidigare också. Han kommer säkert göra ett bra lopp och så får vi se hur långt det räcker. Det blir en amerikansk vagn den här gången, säger
Peter Untersteiner.
5 Rackham (Christoffer Eriksson) passade inte alls på banan senast och han sprang sig trött. Annars verkar allt bra och jag är nöjd med honom. Han behöver dock lite fler lopp och han möter ett tufft motstånd med tre hästar som normalt är för bra. Jag hoppas vi får ett bra lopp att han kommer lite mer i form. Han har haft svårt med skor tidigare och vi får se hur det fungerar. Han känns ju stark och bra så han kanske hanterar det bättre än tidigare. Inga andra ändringar, säger
Christoffer Eriksson.
6 Barack Face (Adrian Kolgjini) har skyhög kapacitet och går aldrig att räkna bort helt.
7 Sweetman (Stefan Persson) har ett tufft läge och det blir väldigt svårt för honom att räcka till någon framskjuten placering.
8 Chapuy (Åke Lindblom) är allt okej med, men det känns helt iskallt och pengar vore en framgång. Skor påverkar inget speciellt och det klarar han bra. I övrigt är det inga ändringar, säger
Åke Lindblom.
9 Önas Prince (Per Nordström) har varit pigg och glad efter den senaste starten. Jag vet att han gått framåt, men däremot tror jag inte att han rår på San Moteur som är preparerad på ett annat vis. Även Barack Face är inte enkel att slå och inte heller Dancer Brodde. Man ska tänka på att Önas Prince har varit borta mycket, även om allt känns jättebra och jag är väldigt nöjd med min häst. Tanken är att han sedan ska starta på Halmstad den 28 december innan han får ägna sig åt avelsarbete under januari och februari. Inga ändringar, säger
Per Nordström.
10 San Moteur (Björn Goop) gjorde ett väldigt bra lopp senast i Frankrike och han borde vara ännu bättre med det loppet i kroppen. Allt ser bra ut på förhand. Han har visat många gånger att han kan tävla från olika positioner i loppen och spåret ska inte vara några problem. Vi försöker ju vinna Prix d’Amérique med honom och är allt som det ska borde han då ha bra chans att vinna det här loppet, säger
Peter Zadel.