Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Romme 21 december
V75-1, Stolopp, 2 140 m, volt
1 Edima (Jorma Kontio) var i träning hos oss för två år sedan och hon vann då bland annat två V75-lopp och visade fin kapacitet. Hon startade senast i Finland i början av november och har varit hos ett tag nu. Hon fick ett bra utgångsläge och ska kunna göra en bra prestation. Dock innebär voltstart en viss risk för galopp. Det blir norskt eller öppet huvudlag och hon kommer gå utan käk, säger
Katja Melkko.
2 For You (Nathalie Blom) var vass vid segern för tre starter sedan. Tänkbar skräll.
3 Jes Angel (Ulf Ohlsson) har bra form och är bättre än raden. Får inte nonchaleras.
4 Magic From Hill (Sofia Frilén) gjorde det hon kunde senast och följde med bra. Jag tycker hon varit förbättrad på slutet och hon känns precis som hon ska i träningen, men tyvärr har vi inte kunnat köra intervaller som jag vill då det varit stenhårt. Det känns annars bra i alla fall och vi får se hur långt det räcker. Spåret ska inte vara några problem. Skulle det krävas brodd har det ingen betydelse, säger
Ingemar Söderberg.
5 Solöns Skrammel (Rikard N Skoglund) är på väg uppåt i form och Rikard har fungerat bra med henne tidigare. Det var synd att vi inte fick springspår även om hon säkert går iväg härifrån. Jag gör en ändring till norskt eller ryckhuva. Eller så blir det båda, jag har inte bestämt mig, säger
Henning Rustad.
6 Himalaya Sisu (Tomas Pettersson) håller bra form och hon kan öppna skapligt i alla fall. Tar man tre-fyra stycken på systemet så kan man ta med henne som en kantboll. Vanlig vagn, säger
Kristian Lindberg.
7 Celinn Palema (Olle Alsén) har inte visat något och är normalt helt chanslös.
8 Many Behind (Örjan Kihlström) är ute på lite djupt vatten och hon möter tuffa hästar, men hon blir allt bättre och det är ett bra smygläge för att ta en peng. Hon är mer segstark och gynnas om det skulle bli brodd runt om. Eventuellt norskt huvudlag, säger
Stefan Arvidsson.
9 Pure Diamond (Carl Johan Jepson) har gjort det bra mot tuffa hästar. Hon var fin på Julmyra i tisdags och allt verkar normalt, men hon har inte gått så tufft. Jag vet inte hur hon hanterar volten då hon är stor i gången och läget var tråkigt. Det blir norskt huvudlag och hon har känts väldigt fin med skor så det hoppas jag inte ska vara några problem, säger
Fredrik Wallin.
10 Juvel Ribb (Katrin K Frick) får rikta in sig på att jaga lite pengar i första hand.
2 160 meter:
11 Filippa B.J. (Mats E Djuse) var bättre än förväntat senast och Jorma sa att hon hade vunnit vid lucka. Hon känns mer taggad nu än tidigare och jag har lite förhoppningar. Det blir inga ändringar, säger
Sybille Tinter.
12 Florence Ima (Anders Eriksson) sprutade bra senast och formen ska fortsatt sitta i. Hon känns pigg och fin i träningen och det gick bra med skor senast så det ska inte vara några problem. Förhoppningsvis blir det lite fart där framme och med draghjälp är hon livsfarlig, säger
Peter Eriksson.
13 Krakas (Magnus A Djuse) har ett fint lopp på pappret, men hon börjar bli lite till åren. Kan hon hänga med i ryggar så har hon en vass spurt och jag hoppas på fina pengar. Skor runt om, säger
Jan Ove Olsen.
V75-2, Kallblod, 2 140 m, volt
1 G.G.Qurre (Örjan Kihlström) var riktigt bra senast. Han blev tillbakadragen i sista kurvan och jag trodde han skulle bli utan pengar när han passerade mig, men sedan gick han riktigt bra. Han känns fortsatt fin efteråt. Det är tuffare emot nu med Stumne Fyr och Guli Fantom, men han ska i alla fall kunna ta en placering. Brodd vore ingen nackdel, säger
Tomas Karlsson.
2 Tallmons Wiking (Jonas Bergdahl) gick jobb i tisdags och kändes väldigt fin. Han har legat lite lågt i blodvärdena men nu är det bättre och han har tränat lite tuffare. Han ska få en invändig resa och jag går tillbaka och kör utan käk och så går han med sommarbalans, säger
Jonas Bergdahl.
2 160 meter:
3 Guli Fantom (Jörgen Westholm) var vi nöjda med senast, men det var ändå ett misslyckande då han var för laddad där framme och det blev helt enkelt för tufft. Han har inte stått över något och tränat på som vanligt. Jag tycker det ser bra ut även om det var några bra emot, säger
Victor S Sundgren.
4 Höstbo Wille (Tomas Pettersson) var godkänt senast med tanke på hur det var innan det. Han har känts skaplig efteråt i träningen och det är ingen toppform som i somras, men den är på väg uppåt efter foderstrul. Får han en peng är jag nöjd och jag har inte så stora krav, säger
Dennis Larsson.
5 Nordby Elde (Olle Alsén) är i väldigt bra form. Realistiskt har vi ingen chans mot Stumne Fyr, men bakom honom är det ganska bra chans att vara tvåa-trea. Skor har inte varit någon höjdare tidigare, men han har inte haft så bra teknik då och det är bättre nu. Kan han gå 1.25 borde det räcka en bit, säger
Olle Alsén.
6 Månremus (Magnus A Djuse) känns pigg och fin. Han ska vara i samma form och trivs den här delen av året. Han möter väldigt bra hästar och jag hoppas han ska tjäna en bra peng. Inga ändringar, säger
Joakim Reiser.
7 Guli Frodo (Nathalie Blom) var helt oberörd senast och Nathalie var irriterad efteråt att hon tog fel rygg. Det är många bra hästar i det här loppet, men får han en bra resa ska han kunna vara med bland de tre. Inga ändringar, säger
Carina Myrlund.
8 Brenne Rön (Mats E Djuse) kom till oss för ungefär tre månader sedan. Han ser fin ut hemma, men det här var ingen tilltänkt start utan han fick gå ut då det var dåligt anmält. Jag ligger lågt på förhand och hoppas han gör ett godkänt lopp. Öppet huvudlag, säger
Marcus Lilius.
2 180 meter:
9 Holter Odin (Ulf Eriksson) håller fin form och han slog bra hästar senast på Bergsåker. Det ser ut som han ska kunna tjäna fina pengar, men vi har stor respekt för Stumne Fyr, säger
Marcus Lilius.
10 Soldhöjdens Drake (Per Lennartsson) var jag lite missnöjd med senast där han inte var på topp. Han hade fått vaccin innan det och det kanske var det som påverkade. Det känns som han är på hugget nu igen, men det blir svårt att slå Stumne Fyr. Bakom honom tror jag annars att han kan vara med och slåss. Inga ändringar, säger
Ola Åsebö.
11 Stumne Fyr (Ole Johan Östre) var jättebra senast och det verkar som formen håller i sig. Han är väldigt fräsch och fin. Det är alltid tufft att stå med 40 meters tillägg och vi får hoppas att det klaffar, men jag hoppas han gör upp om det, säger
Merete Viksås.
V75-3, 3-åringar, 1 640 m, auto
1 Romulus Tooma (Örjan Kihlström) har tränat på sedan han kom hit och jag vill prova en start nu innan han går till vintervila. Han är såklart svårbedömd och har mest tränat på i backen, men han var in till Solvalla och gick 1.24 full väg i tisdags och var jättefin. Jag kommer testa en amerikansk vagn i värmningen och tror det kommer fungera bra. Det är svårt att säga om han kan vara med i någon spetsstrid, men jag är i alla fall spänd på vad han kommer prestera då han känns väldigt fin, säger
Peter G Norman.
2 Great Dry Wind (Claes Sjöström) känns fin hela tiden och det var nog det bästa han gjort senast. Han håller formen väldigt bra så det fick bli en extra start nu innan vinterträningen. Distansen spelar ingen roll utan det är skorna som är frågetecknet då han inte gått med det på länge. Han har annars överraskat positivt på slutet och det känns i alla fall som att han fortsätter utvecklas. Han har öppnat rätt bra några gånger utan att det riktigt varit läge att ladda, men nu är det väl läge att prova lite mer. Förutom skorna är det ingen ändring på utrustningen, säger
Claes Sjöström.
3 Limoncello Boko (André Eklundh) är väldigt startsnabb och känns gynnad av den korta distansen. Skulle han lyckas komma till ledningen lär han prova där och det kan mycket väl hålla hela vägen.
4 Kattbo Hunter (Pierre Nyström) har inlett bra, men det är nog några som är lite bättre den här gången. Får sikta på en slant.
5 Fahrenheit (Mats E Djuse) gick bra senast, men han höll på att galoppera när han laddade och hamnade då lite dåligt på det. Annars hade han säkert varit med och gjort upp om segern. Han känns fin efteråt och formen ska vara bra. Jag körde honom i ett tuffare jobb förra veckan och där var han positiv. Jag tror han ska vara med och tjäna en fin slant även om det kanske blir tufft att vinna. Han borde klara av att gå med skor på ett vettigt vis, säger
Mattias Djuse.
6 Brilliant Kid (Peter G Norman) har gjort det fint på slutet och han var riktigt rejäl när han vann senast på Solvalla. Han är på väg uppåt i karriären och det var läge att spänna bågen nu. Kort distans är väl inte optimalt, men vi får prova och det gäller att han är fokuserad hela vägen vilket han inte alltid är. Styrka finns det i alla fall och helt borta är han inte om det klaffar lite. Inga ändringar, säger
Peter G Norman.
7 Ortega Newport (Peter Untersteiner)
STARTAR EJ
8 Charma (Carl Johan Jepson) har vi hittat lite fel med efter senaste starten och hon har blivit åtgärdad. Hon var riktigt fin i senaste träningen och vi hoppas hon gör en bra insats. Spåret är inte enkelt, men vi får ändå prova att öppna fort och hoppas på en bra position i loppet, säger
Manuele Casillo.
9 Victorymoon Gyll (Jonas Gylling) har inte visat tillräckligt för att matcha det här motståndet och lyckas han få med sig en slant är det bra gjort.
10 Coolman Evo (Magnus A Djuse) gjorde en rejäl avslutning senast och han har gjort många bra lopp. Det känns som han är inne i en fin period och att han är på den nivån som han ska vara. Han har gått lugnt efter senast då det är lite sämre träningsförhållanden, men jag tror inte det ska vara något negativt. Jag förväntar mig att han ska vara på samma nivå. Läget blev tråkigt, men vi får hoppas att det löser sig. Inga ändringar, säger
Fredrik Wallin.
V75-4, Stolopp, 2 140 m, volt
1 Crunchie Laday (Petter Lundberg) var bra senast och hon verkar tagit loppet bra. Läget blev perfekt och det finns några olika scenarion härifrån, men förhoppningsvis blir det ledningen, säger
Petter Lundberg.
2 Mellby Melon (Kajsa Frick) visade viss kapacitet i tidigare regi och kan ta fina pengar.
3 R.K.Augusta (Jonas Gylling) får svårt här och är inget hett bud på förhand.
4 Rya Håleryd (Magnus A Djuse) är en fin häst som gjort bra lopp hela tiden. Hon har vunnit bekvämt och var fin i ett tuffare jobb förra veckan så jag tror på en bra insats. Hon har känts stabil och normalt ska hon klara spåret även om spår fyra alltid är spår fyra. Inga ändringar, säger
Mattias Djuse.
5 Cadeau (Andreas Lövdal) var förbättrad senast efter en blek insats gången innan. Det gäller att fortsätta utvecklas och det är väl det som hon inte riktigt gjort på slutet. Eventuellt rycktussar och finntack-vagnen, säger
Andreas Lövdal.
6 Anna Mae (Micael Stjernström) var bra senast. Hon blev lite muskeltrött då jag körde med sommarskor och det var lite dåligt fäste. Hon tränade i tisdags där hon var mycket lugnare och positiv. Vi får se om hon kommer till ledningen och jag släpper inte till vem som helst. Eventuellt brodd bak om det krävs, säger
Micael Stjernström.
7 Landing Field (Jorma Kontio) kommer från två rätt skapliga prestationer. Det är tveksamt om hon kan utnyttja läget och vi får se vart hon hamnar. Jag hoppas hon gör ett bra lopp och att hon kan vara bland de fem främsta. Hon gick med can’t see back senast, men jag tycker inte det gav så mycket så eventuellt blir det någon ändring på huvudlaget, säger
Peter G Norman.
8 Hydra (Robert Bergh) har det lossnat för och det känns som hon gått framåt ytterligare ett hack efter starten på Åby. Det är ett helt annat motstånd, men jag tror det är en bra häst och att hon är i form. Det blir broddskor om det behövs och jag har kört några jobb med det, säger
Birger P Wiik.
2 160 meter:
9 Adele Gel (Ulf Ohlsson) får smyga med och sikta på en hygglig slant.
10 Quicka (Mats E Djuse) kommer från fina starter och det är en häst med fin form. Vi är absolut optimistiska och det har inte varit några konstigheter i träningen. Skor runt om ska inte var några större bekymmer, säger
Victor S Sundgren.
11 Quinan Tooma (Örjan Kihlström) känns jättefin i jobben och håller fin form. Förhoppningsvis får hon en bra rygg att gå i och får hon spara speeden är hon vass över upploppet. Jag hoppas hon ska vara med i striden. Inga ändringar, säger
Peter G Norman.
12 Dira (Jenny A Björk) möter tuffare motstånd och får nog svårt att segerstrida.
13 Famous Scotch (André Eklundh) kan dyka upp på en plats om det klaffar.
14 O.M.Keep on Runnin (Claes Sjöström) var väldigt bra senast från ledningen och det är ingen position där hon normalt trivs som bäst. Normalt avslutar hon bra bakifrån, men vi behöver tur härifrån och en bra ryggresa. Hon känns likvärdig i träningen och jag tror hon ska hålla samma form. Vanlig vagn, säger
Johannes Denneman.
15 Danceinthedark F. (Oskar J Andersson) har kunnande för att vara en bit fram.
V75-5, Klass III, 2 140 m, auto
1 Digital Fire (Hans R Strömberg) smyger med härifrån och det blir svårt att vinna.
2 Twigs Khaleesi (Ulf Ohlsson) gick vi igenom efter starten på Gävle, men hittade inget och förmodligen var det banan som var för lös. Jag hoppas hon sköter sig och hon har gått 1.19/1600 meter som fortast inför det här. Skor är lite negativt, säger
Eva Skantz.
3 Neymar Boko (Kevin Svedlund) blir bättre hela tiden. Han har fått två lopp i kroppen efter att vi bytt gård och formen ska vara riktigt på topp tycker jag. Det ser bra ut på förhand och jag tycker han ska vara med och göra upp om det. Han får sköta sig själv från början och sedan får vi se hur vi lägger upp det. Han är nog nästan gynnad av dödens som det känns och han går bra till slut också om vi skulle hamna längre bak. Inga ändringar, säger
Kevin Svedlund.
4 Killer Journey (Jorma Kontio) var duktig senast och han har absolut kapacitet för att vara med i segerstriden på nytt.
5 R.K.Beagle (Petter Karlsson) var så bra som jag hade förväntat mig senast. Han var inte I full form då och ska vara ännu bättre nu. Jag har förhoppningar och annars hade jag inte spänt bågen mot V75. Jag tycker absolut att han duger i klassen och vi fick även ett bra spår. Han är startsnabb och skulle han komma till ledningen ser jag honom gärna där, men jag säger inget till Petter om hur han ska köra. Norskt huvudlag den här gången, säger
Anton Sverre.
6 Cheyenne Face (Jonas Bergdahl) är allt bra med och han kändes fin i tisdagens intervaller. Vi har siktat mot det här och han är lika bra som när han vann på Gävle. Jag önskade spår fem eller sex då han är stor i gången och ganska trång, så han behöver fart med sig genom svängen. Jag laddar och hoppas på en bra position. Vi kommer köra med sommarbalans och eventuellt lite grepp bak, men jag tror inte det kommer behövas, säger
Jonas Bergdahl.
7 Bravo Victorio (Fredrik B Larsson) har varit ifrån ett tag. Han tränar bra, men jag tror han kommer behöva lopp i kroppen och han står dessutom dåligt till. Jag ligger lågt. Skor runt om, säger
Fredrik B Larsson.
8 M.T.Unforgiven (Örjan Kihlström) höll bra från utvändigt om ledaren senast och nu blir det första gången med urryckare. Läget är dåligt, men han är absolut på gång, säger
Peter Untersteiner.
9 S.G.Edison (Magnus A Djuse) har gjort tre riktigt bra starter och det finns inget som tyder på att något skulle vara fel i jobben efteråt, så det ska vara fortsatt bra form. Jag tycker det såg ut som ett jämnt lopp och med rätt resa tror jag han kan vara trea-fyra, men jag är nöjd med pengar också. Eventuellt blir det små brodd bak om det krävs, säger
Nicklas Pettersson.
10 Global Edition (Peter Untersteiner) var fin senast där han vann enkelt i ett billigt lopp. Han är i en fin författning och kommer mer och mer. Det blir urryckare för första gången och han kan nog fälla många till slut, säger
Peter Untersteiner.
11 Bourbon Split (Claes Sjöström) har inte gjort något dåligt lopp sedan han kom till oss, men det var tråkigt med läget. Han har varit som bäst då han suttit i främre träffen då han är lite segstark så det gäller att det blir tempo för att komma in i matchen. Skor borde fungera, säger
Victor S Sundgren.
12 Global Fighter (Mats E Djuse) är inte så tokig, men spåret är svårt och det krävs en hel del klaff för att komma in i matchen.
V75-6, Klass II/Brons, 2 140 m, volt
1 Flys Punk Rocker (Petter Lundberg) var jättebra i senaste loppet. Spåret blev bästa möjliga och plan A är att köra i ledningen då det är den närmsta vägen till mål, säger kusken
Petter Lundberg.
2 I.D.Gasolin (Andreas Lövdal) går okej varje gång utan att riktigt bjuda till. Det känns väl inte som någon V75-vinnare och förhoppningarna är att han gör ett bra lopp och tjänar en bra slant. Det blir inga ändringar, säger
Andreas Lövdal.
3 Chain Reaction (Kajsa Frick) får tufft att räcka till här och jagar pengar.
4 Incomparable (Emilia Leo) har gjort det riktigt bra vid segrarna. Kan öppna bra och ska ses med högst segerchans i loppet.
5 In Your Time (Kevin Svedlund) har fått ett lopp i kroppen efter lång frånvaro och han borde gått framåt. Det är svårt att säga om det är toppform eller om det behövs ett lopp till. Jag får ladda det som går och försöker komma till plankan. Norskt huvudlag, säger
Kevin Svedlund.
6 Ajlexes Tabberas (Nathalie Blom) gick jobb i tisdags och han blir piggare och piggare. Det blev springspår, men han är inte så snabb från start och vi får se hur han kommer till. Hamnar han i en bra position så går han bra till slut. Vi bestämmer efter värmningen om det blir goggles eller norskt huvudlag, säger
Anders Jonsson.
7 Nash Hall (Mats E Djuse) verkar vara i bra form och är startsnabb, men han är nog ute i sitt hårdaste lopp någonsin. Jag kan inte sträcka mig längre än att tro på ett fjärde-femtepris. Eventuellt blinkershuvudlag, säger
Fredrik Palm.
2 160 meter:
8 Boscha Diablo (Peter Untersteiner) är i fin författning och han har gjort två kanonlopp på slutet. Läget är lurigt, men allt tyder på en bra insats igen, säger
Peter Untersteiner.
9 Strong Heartbeat (Jörgen Westholm) har inte gått något vassare jobb utan han har mest tränat på i sanden. Det kan behövas något lopp i kroppen, men han har nästan varit som bäst efter vila tidigare och kan absolut överraska då det finns hög kapacitet, säger
Victor S Sundgren.
10 Denarius (Magnus A Djuse) borde räcka bra här och han kommer nog fälla en del under slutrundan. Tänkbar skräll.
11 Love Palema (Lukas L Svedlund) möter för tufft motstånd och ska normalt inte vara något för V75-spelarna.
12 Ajlexes Hans (Tomas Pettersson) tog ett steg i rätt riktigt senast och gick skapligt. Det känns okej efteråt och stämmer det lite på vägen hoppas jag vi ska vara en bit fram. Spåret ska han fixa. Inga ändringar, säger
Tomas Pettersson.
13 Mogas Casanova (Claes Sjöström) gick bra senast. Vi har bara kört motion efteråt då banorna varit dåliga, men han hade nog ändå bara gått motionsjobb. Han är lite krånglig från start och antingen öppnar han fort eller så blir det nog en galopp, säger
Eva-Lena Hellman.
14 Ever So Much (Kenneth Haugstad) var jättefin senast och vann väldigt enkelt. Det var mot ett helt annat motstånd, men han har nog inte varit bättre än nu. Det är några bra emot här och kan vi vara trea-fyra är det jättebra. Spåret är lite chansartat då han är medium från start. Det blir inga ändringar, säger
Kenneth Haugstad.
V75-7, Klass I, 2 640 m, auto
1 Indigo Brick (Magnus A Djuse) var rejäl senast på V75 och det var nära att han vann. Han tappade travet lite till slut, men det tror jag berodde på att det blev mycket strul innan loppet och han var ute länge på banan. Han gjorde det bra som höll ihop det och formen är bra. Han tacklar distansen bra, men läget är inte bra då han inte kan öppna något. Löser det sig finns form och kunnande för att vara med i striden. Amerikansk vagn, säger
Peter G Norman.
2 Arctic Dominant (Örjan Kihlström) var Erik nöjd med senast på Solvalla. Det är en lite tung häst som har haft nytta av loppet. Han har varit väldigt fin i backträningen och är i fin författning. Distansen känns däremot inte som något plus. Det blir inga ändringar, säger
Peter Untersteiner.
3 Global Embargo (Per Lennartsson) kommer från seger på Romme där han vann bekvämt. Han borde räcka en bit även här och ska ses med en vettig platschans.
4 Pennywise (Oskar J Andersson) hade vi fräschat upp inför senast och han var väldigt taggad inför det loppet. Han känns inte lika övertaggad nu efteråt, men jag hoppas det ska komma till på lördag. Han borde kunna dyka upp bland dem tre-fyra främsta med tanke på utgångsläge och form. Han har presterat bra över den här distansen tidigare, säger
Oskar J Andersson.
5 Jobspost (Mats E Djuse) var in till Solvalla förra veckan och Jörgen kunde nog inte varit mer nöjd. Han var nästan lyrisk och har höga tankar om den här hästen. Vi körde runt 1.18 första varvet och sista 500 gick runt 1.11-12 med fulla linor. Han håller en högre nivå än där han befinner sig just nu och vi är väldigt optimistiska. Skor ska inte vara några problem, säger
Victor S Sundgren.
6 Sakima T.H. (Pierre Nyström) spurtade bra till skrällseger senast. Det borde bli tufft att vinna på nytt, men fina pengar finns absolut inom räckhåll då formen är bra.
7 Klondyke River (Peter Untersteiner) är distansen ett plus för. Han är lite komplicerad och kommer säkert hamna i kön, men han brukar gå hela vägen in till linjen och tar säkert många på sin styrka. Inga ändringar, säger
Peter Untersteiner.
8 Ferrara (Robert Bergh) har varit lite ojämn och var klenare i senaste starten. Han är mer gynnad av en frysen broddbana än lös sandbana. Det blir helstängt huvudlag och bike, säger
Robert Bergh.
9 Locale Boko (Jorma Kontio) har tagit två raka segrar i enklare gäng. Det är en helt annan uppgift nu och han får sikta på pengar.
10 Matadore (Roy Atle Ruud Nilsen) var lite ursäktad senast. Jag brukar vara noga med att ge honom stöd i kurvorna med sidostången, men jag hade inte på den och när jag behövde korrigera honom så slog han ihop. Han fick fullfölja loppet och det var en grym känsla då han kom i mål med oryckt huva och när övriga började bli trötta efter mål så började han pulla. Vi slår ur underläge och jag förstår att det blir tufft att vinna, men sköter han sig och jag gör mitt jobb tror jag ingen springer ifrån honom. Det här kan vara hans bästa distans då han är bra på att hålla farten. Letar man efter en rysare har han hög kapacitet, säger
Roy Atle Ruud Nilsen.
11 Coin Master (Rikard N Skoglund) duger normalt bra, men han har inte startat på ett tag och läget blev svårt. Inte jättehet.
12 El Maco Khalifa (Emilia Leo) får tufft att komma till härifrån och skulle han dyka upp i segerstriden vore det en överraskning.