Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Halmstad 28 december
V75-1, Silver, 2 140 m, auto
1 Under Armour (Joakim Lövgren) är inte så startsnabb och jag hoppas han inte hamnar tredje eller fjärde invändigt. Skulle han komma ut i andraspår vore det bra. Han har tränat på lugnt i backen efter senast och det blir inga ändringar, säger
Tyler Mifsud.
2 Lorens Flevo (Tyler Mifsud) fick kolik i somras och har inte startat så mycket i år, men han presterade bra senast i Kalmar och det är en klasshäst som kändes jättefin i ett sulkyjobb i fredags. Rygg ledaren och lucka 300 meter kvar vore perfekt. Jag tycker han är bättre utan skor, men han har presterat med skor också, säger
Tyler Mifsud.
3 Comes with Age (Carl Johan Jepson) gick ett banjobb i måndags och var jättefin. Han gör bort sig ibland och klantar till det, men kapaciteten är det inga fel på och han fick ett bra spår. Jag skulle tippa på att han kan köra sig till ledningen om han skulle vilja det. Skor runt om, säger
Stefan P Pettersson.
4 Danao Degli Dei (Mika Forss) halkade lite i första sväng senast och vi byter tillbaka till skor som han haft tidigare. Han visade annars väldigt bra form och han känns bättre i jobben där han återhämtar sig bättre. Klarar han sig runt första sväng så ska han vara med dem, säger
Veikko Haapakangas.
5 Tearsinheaven (Peter Untersteiner) tappade senast stilen på open stretch, men han känns bara fin i träningen och vi provar igen. Gången innan var det plus i kanten. Amerikansk vagn, säger
Peter Untersteiner.
6 Mulberry (Christoffer Eriksson) fick en lång väg framåt senast och höll rätt bra. Allt verkar bra efteråt i träningen och han har fått träna på ett tag. Han fick ett helt okej spår och motståndsmässigt känns det okej. Jag får prova köra det som går från början och se vart vi hamnar. Han tävlade bra med skor i fjol och det är inget som ska vara några problem, säger
Christoffer Eriksson.
7 Ture L.A. (Dwight Pieters) var jättefin i debuten för oss, då han höll upp ledningen från innerspår på Axevalla och slog bra hästar. Gången efter var han ute från ett svårt läge bakom bilen i V75 på Jägersro. Han blev uppkollad efteråt och har sedan tränat på bra, han var riktigt fin i förra veckan. Tyvärr fick han ett spår långt ut på vingen, så vi får väl se hur kusken lägger upp taktiken. Ture L.A. kan öppna bra, men det kosta att ladda från det här läget. Han har bara gjort någon enda start med skor på hovarna de senaste två åren, så även det kan vara lite lurigt. Kapacitetsmässigt ska han dock kunna duga gott. Eventuellt bike, säger
Maria Törnqvist.
8 Run N’Cola (Stefan Persson) håller väldigt bra form, men han fick ett sämre läge. Mycket hänger på hur det löser sig och vilken resa han får, säger
Veikko Haapakangas.
9 Denco’s Galliano (Johan Untersteiner) gör det bra varje gång tycker jag och han kommer säkert göra ett fint lopp igen. Spåret är helt okej, säger
Peter Untersteiner.
10 Dominic Wibb (Dante Kolgjini) tror jag är rätt nära toppformen och han har behövt några lopp i kroppen. Jag tror han kommer göra en bra prestation. Han går bäst i ryggar, men vill samtidigt ha lite tätkänning så utgångsläget är lite dåligt. Skor runt om, säger
Dante Kolgjini.
11 Lorenzo Boko (Julian Cordeau) gör det vettigt, men han får tufft att räcka till seger.
12 Yuvaraj (Gustav Johansson) får svårt att komma till härifrån och jagar lite pengar.
V75-2, Klass II, 2 640 m, auto
1 Nordetia (Conrad Lugauer) är ny hos mig och svårbedömd. Han verkar ha kunnande, men är också väldigt strulig. Han har tränat på normalt hemma, men inget extra. Vad jag förstår kan han inte öppna något speciellt och utrustningen bestäms efter värmningen, säger
Hanna Lähdekorpi.
2 Nice Run (Christoffer Eriksson) är inne i en bra utvecklingsfas. Han fick ett bra läge och ledningen hade såklart varit bra. Jag får prova komma dit och distansen är inga konstigheter, säger
Christoffer Eriksson.
3 Mcllroy (Thomas Uhrberg) var ute i ett lite konstigt lopp senast då det blev en väldig körning från start och han fick springa i ingenmansland då han är lite trög av sig. Han kom aldrig ifatt de där framme, men när de bakom kom på honom så svarade han fint tycker jag. Han var fin i tisdagens jobb och jag försöker få en position ganska långt fram och då tror jag han kommer springa på bra. Amerikansk vagn, säger
Thomas Uhrberg.
4 Loviseholms Crown (Linda Sedström) fick dödens senast och gjorde det bra. Han känns precis som vanligt efteråt och jag hoppas han håller samma goda form. Det är klart att det är tuffare motstånd nu när det är V75, men spåret är bra och distansen passande. Jag hoppas han kan vara trea-fyra, säger
Linda Sedström.
5 Oberon Warframe (Carl Johan Jepson) gjorde en väldigt fin avslutning senast och det var en bra minicomeback. Det är tuffare nu, men han kommer säkert göra ett bra lopp. Distansen går bra då han inte ligger på något, säger
Peter Untersteiner.
6 Eketorpets Nellie (Johan Untersteiner) såg fin ut senast och intrycket var bra. Hon möter hingstar nu över lång distans, men hon är i fin författning. Amerikansk vagn, säger
Peter Untersteiner.
7 True Lies (Kevin Oscarsson)
STARTAR EJ
8 Bolero af Carame (André Eklundh) var jag nöjd med senast där han fick göra en del jobb själv. Spåret är lite tråkigt, men han är i alla fall nerstruken ett spår och distansen tycker jag passar bra. Nu är han i gång och startar på vilket är bra då han är stor och tung. Han behöver starta på regelbundet för att vara bra. Eventuellt rycktussar första gången, säger
Sofia Aronsson.
9 Casper For Cash (Peter Untersteiner) galopperade omotiverat senast och Johan hade ingen förklaring till det. Det är en häst som ska smygas och distansen ska inte ha någon betydelse då han inte ligger på något i loppen, säger
Peter Untersteiner.
10 F.B.I. (Stefan Persson) var värd segern senast då hon gjort bra lopp på slutet. Hon är bra i ordning och håller bra form. Nu möter hon lite tuffare motstånd. Distansen borde passa bra då hon alltid går bra in i mål. Inga ändringar, säger
Håkan K Persson.
11 Gourmet Brodde (Jorma Kontio) är i form och att det här kan vara hans bästa distans. Vissa dagar är han hur bra som helst, men ibland vet han inte riktigt vad han ska göra. Det är nog bäst att köra framåt som Lovisa gjorde när han vann för då hinner han inte tänka så mycket. Det blir inga ändringar, säger
Marko Korpi.
12 Dencos Hugo (Peter Grundmann) möter tuffare hästar än tidigare och fick spår tolv på det. I första hand jagar han pengar här, men klaffar allt perfekt så kan det gå. Det blir första gången med rycktussar, säger
Veikko Haapakangas.
V75-3, Guld, 1 640 m, auto
1 Natorp Bo (Joakim Lövgren) fick ett fint lopp senast och han vann enkelt. Han är startsnabb, men det är flera snabba där framme och jag tror nog samtliga kommer vilja ha ryggen på Önas Prince. Det finns inget negativt att säga om honom i träningen och formen ska vara bra. Han gick med skor senast och det fungerade även om det inte är något positivt, säger
Tyler Mifsud.
2 Night Brodde (Conrad Lugauer) gick okej senast i Italien utan att det var hans bästa prestation i karriären. Spåret och distansen är ett plus här och han tävlar lika bra med skor. Han tränar på normalt och formen kanske är lite bättre den här gången. Han har platschans, säger
Massimo Vassallo.
3 Önas Prince (Per Nordström) fick ett tufft lopp senast. Han var mycket jobbad inför det loppet, men jag hade inte kört några speeder med honom och i loppet fick jag lägga en 1.05-speed för att ta mig förbi Adrian. Av förklarliga skäl blev det sedan rejäl mjölksyra sista 400 metrarna. Han har tagit det loppet väldigt bra och känns väldigt fin. Han ska gått framåt och så är det väl lite enklare motstånd nu också. Jag siktar mot ledningen och så får vi se om vi tar oss dit. Jag sätter på den franska huvan som han hade på Jarlsberg och det ska vara en bra vinstchans, säger
Per Nordström.
4 Betting Pacer (Carl Johan Jepson) har inte startat på ett tag och behöver nog ett lopp i kroppen för att vara på topp, men det har inte varit några konstigheter och hon tränar på och känns fin. Hon har fått spår utvändigt om Önas Prince som förmodligen tar ledningen och då är det risk att vi hamnar i dödens. Inga ändringar, säger
Peter Zadel.
5 Stens Rubin (Johan Untersteiner) fick ett tufft förstavarv senast och det blev ett ryck varvet kvar. Han var tidigt slagen och det var inget wow-intryck. Han känns i alla fall så pass fin att vi provar igen då det är kort distans och hemmabana. Vi får ändå ligga lågt på förhand med tanke på lottningen också, säger
Peter Untersteiner.
6 Husse Boko (Gustav Johansson) spurtade fint som trea senast och visade att formen är bra med några lopp i kroppen. Det blir tufft att komma till härifrån och det vore en överraskning om han räcker till seger, men fina pengar kan det bli om det klaffar lite.
7 Type A. (Ole Johan Östre) fick ett tufft lopp senast och var inte i den formen som jag hoppades att han skulle vara. Distansen kan vara lite för kort nu och så blev det ett svårt utgångsläge. Det kan bli tufft att kämpa där framme och tar han pengar är det bra, säger
Ole Johan Östre.
8 Edibear (Stefan Persson) spurtade strålande bakom Önas Prince senast och det var verkligen ett mersmakande intryck. Läget är iskallt, men skulle det på något vis lösa sig kommer han avsluta starkt och jag blir inte chockad om han spurtar till seger.
9 S.G.Dracarys (Mika Forss) är en fin fyraåring som lottats till ett bra utgångsläge för att kunna smyga med nu när det handlar om Gulddivisionen. Han borde inte räcka till seger och får hoppas på lite pengar.
10 Four Guys Dream (André Eklundh) håller riktigt bra form och han ser pigg och fin ut efter senaste starten. Jag tror han är bra i ordning helt enkelt. Lottningen föll däremot inte ut till vår fördel och det blir svårt att vinna, men jag tror han kommer vara med och tjäna fina pengar. Amerikansk vagn nu, säger
Håkan K Persson.
V75-4, 3-åringar, 2 140 m, auto
1 Kronprinsesse M. (Ken Ecce) gjorde det helt okej senast som tvåa. Hon borde få ett bra lopp härifrån och med lite klaff på loppet kan hon vara med och slåss om en plats.
2 Global Feather (Johan Untersteiner) har visat fina takter på slutet. Hon är rätt kvick från start och har ett bra läge, så det är mycket som tyder på att hon kommer göra ett bra lopp. Av våra i loppet är det fördel för henne tycker jag. Amerikansk vagn, säger
Peter Untersteiner.
3 Lainy K.W. (Stefan Persson) gick bra över mål senast och var inte tom i mål. Hon är inte alls så tokig och är en av flera som gör upp om platserna. Är anmäld med en amerikansk vagn den här gången.
4 Jenny Lane (Jorma Kontio) fullföljde vettigt som tvåa senast på Mantorp och hon gör det helt okej. Det känns dock som det blir tufft att matcha de bästa i det här loppet och i första hand får man jaga lite pengar.
5 I.D.Hellofagirl (Preben Sövik) har bara gjort fem starter och det finns nog en del utveckling i henne framöver. Det blir svårt att matcha min spik, men där bakom är det inte omöjligt att hon kan vara en platsskräll.
6 I’m Still Standing (Peter Untersteiner) vann ett billigt lopp senast, men jag var nöjd med henne. Hon gick bra hela vägen hem och är absolut på gång tycker jag. Jag är sugen på att köra med en amerikansk vagn och vi får se om Johan går med på det, säger
Peter Untersteiner.
7 Pennyroyal Tea (Thomas Uhrberg) gick helt okej senast i första starten för mig och hon tränar på som hon ska efteråt. Jag har lite svårt att bedöma motståndet och det blev ett tråkigt spår, men jag hoppas hon går felfritt och gör ett bra lopp. Hon hade öppet huvudlag senast och gick inte riktigt upp i rygg, så nu blir det nog ett helstängt för att skärpa till henne lite, säger
Johanna Brostorp.
8 Only Love (Carl Johan Jepson) hade rubbet kvar över mål senast och det är en rätt bra häst det här. Hon går framåt med varje lopp och blir både starkare och rappare i benen. Hon tål göra en del jobb själv, men hon tävlar bra bakom hästar också och jag är inte så ledsen över spåret. Jag tror hon kommer vara långt framme på lördag och det blir inga ändringar, säger
Angelica Jonsson.
9 Lovely Wilma (Wilma Karlsson) är rätt okej tycker jag och senast gick hon bra. Hon har känts helt okej efteråt i träningen också och det är inga konstigheter. Spåret är hyggligt, men det är svårt att säga hur långt det kommer räcka. Allt handlar om hur det blir kört och vart hon hamnar. Hon kan lika gärna vinna som att vara femma. Inga ändringar, säger
Olof Thorson.
10 Woodside Harmony (Conrad Lugauer) vann enkelt senast och hon gillar att springa på i ett jämnt tempo. Det blir första gången som hon är ute i det här sammanhanget och formen känns intakt. Det är lite långt mellan loppen, men jag tror inte det är någon fara. Det blir en spännande debut på V75, säger
Massimo Vassallo.
11 Milk and Honey Frö (Gustav Johansson) gick bra från kön senast och det var första starten efter ett långt uppehåll. Hon har säkerligen gått framåt en del med den genomköraren och även om läget blev tråkigt kan hon vara med och slåss om en plats.
12 Kalithea (Adrian Kolgjini) vann knappt från rygg ledaren senast och gjorde det okej. Det känns långsökt att det ska räcka härifrån och hon får svårt att runda samtliga.
V75-5, Diamantstoet, 2 140 m, auto
1 Darlington Fame (André Eklundh) var väldigt bra senast och det blev enkelt. Jag tycker att jag börjar känna igen henne och det känns bra i träningen. Hon är snabb från start och ska säkert kunna sitta i ledningen, men sen får vi se hur mycket körning det blir och André får lägga upp det som han vill. Hon går upp i klass och det finns ett gäng bra hästar med i loppet, men jag tycker hon är högkapabel själv också. Hon är på väg uppåt och det är inte så att jag inte tror på henne. Det blir första gången med rycktussar om allt faller väl ut när vi kommer prova det under torsdagens träningsjobb, säger
Per-Emil Henriksson.
2 Hi D. (Jorma Kontio) har varit struken inför en tilltänkt start och formen är ett litet frågetecken. Det blir svårt att räcka till seger.
3 Flying Drumsticks (Conrad Lugauer) börjar visa sin rätta sida och senast på Solvalla fick vi ett kvitto efter flera månader av planerad träning. Hon tränar starkt och är redo för en till topprestation. Det blev ett bra utgångsläge och utan att jag grävt ner mig för att plugga motståndet så är jag optimistisk, säger
Massimo Vassallo.
4 Monrose Wine (Gustav Johansson) har gjort det bra och hon ska räknas tidigt.
5 Herina Sotto (Christoffer Eriksson) går jämnt och säkert utan att det slår några gnistor, men det saknas väl lite för att jag ska vara helt nöjd. Jag hoppas det kommer lossna och vi gör lite småändringar i träningen hela tiden för att försöka locka fram det. Spåret är helt okej och hon borde få ett bra lopp härifrån. Det blir inga ändringar, säger
Christoffer Eriksson.
6 Ultra Violet (Carl Johan Jepson) gjorde debut för David Persson senast och det blev seger direkt. Hon har hög kapacitet och blir spännande att följa i sin nya regi. Får tipset.
7 Nikki Lane (Roger Malmqvist) har varit väldigt bra på sltuet och verkligen visat att hon blir att räkna med i den högsta klassen för stona framöver. Ska streckas tidigt.
8 Olga Utca (Stefan Persson) gynnas av den här årstiden och hon går inte att nonchalera helt även om det behövs tur härifrån.
9 Eight Hour (Jokim Lövgren) har jag varit ganska besviken på och det första loppen hon gjorde för oss har varit det bästa. Vi får ligga lite lågt och jag hoppas hon får en fin resa och att hon kan vara bland de fyra främsta, säger
Tyler Mifsud.
10 Doyourbest (Thomas Dalborg) gjorde ett väldigt bra lopp på Färjestad näst senast och gjorde då sitt bästa lopp på länge. Det är tufft på V75 och bra pengar är realistiskt, men skulle det lösa sig väldigt bra kan hon vara bland de tre. Jag tror det blir amerikansk vagn, säger
Peter Zadel.
11 Marabou Brodda (Thomas Uhrberg) avslutade jättebra senast på Åby och hon håller full form. Det är ett dåligt läge, men så var det även förra gången och hon tål hon ett tufft slutvarv om man inte kör för hårt från start, så det är rätt bra. Jag hoppas det blir lite tempo på loppet och det bli inga ändringar, säger
Thomas Uhrberg.
12 Karaboudjan (Adrian Kolgjini) är inte i hundraprocentig form, men det ska vara tillräckligt bra för att vara med och slåss om det även om läget drar ner chanserna. Hon får gå till slut och är nog en av dem som kommer vara gynnad av barfotaförbudet, säger
Dante Kolgjini.
V75-6, Klass III/Klass I, 2 140 m, volt
1 Howitends W.F. (Carl Johan Jepson) gör bra dagsverken utan det lilla extra. Härifrån kommer han ett bra lopp. Vanlig vagn, säger
Peter Untersteiner.
2 Tjurkhults Diamant (Peter Untersteiner) är en nyttig häst som hänger med och tar goda placeringar. Det är en realistisk målsättning nu också. Spåret ska han reda ut. Vanlig vagn, säger
Peter Untersteiner.
3 Jackpot af Solnäs (Jorma Kontio) var väldigt klen senast och måste höja sig rejält för att räcka till i det här loppet.
4 Soulmate Pellini (Dwight Peeters) tvingades släppa ledningen till Kemper Boyd senast efter en riktigt tuff öppning. Sedan blev han fast in i mål. Han hade krafter sparade och kändes väldigt fin. Jag har tidigare sagt att jag tror att det är en blivande topphäst och har ingen anledning att ändra på det. Allt har bara varit bra i träningen efter senaste loppet. Spår fyra i voltstart är inte optimalt, men Soulmate Pellini har klarat det tidigare. Inga ändringar gentemot senaste starten, säger
Maria Törnqvist.
5 Katmandu Mearas (Johan Untersteiner) har haft många problem i sitt liv och därav har det blivit få starter. Han har visat bra kapacitet tycker jag och han är bra för klassen. Näst senast var han riktigt fin på Åby där han vann med gott om krafter kvar. Utgångsläget är lite lurigt. Det blir inga ändringar, säger
Peter Untersteiner.
6 Mitzy Power (Gustav Johansson) får sikta på ett fint lopp och löser det sig bra kan det bli lite pengar, men det blir tufft att vinna.
7 Who’s Lonely (Preben Sövik) kan tjäna en slant om han kommer till från springspår.
2 160 meter:
8 Eleven O’Clock (Wilma Karlsson) vann senast och det var jätteroligt. Han känns bara bra efteråt och spåret passar. Inga ändringar, säger
Olof Thorson.
9 Celerity Broline (Stefan Persson) verkar det bara bra med i träningen och senast blev det helt fel då han blev kvar i en iskall rygg. Jag tycker det ser spännande ut nu och han är en som ska göra upp om det. Det blir inga ändringar, säger
Magnus R Johansson.
10 Poker Lane (Roger Malmqvist) fick ge sig mot Maroon Day senast, men det var ändå en klart bra insats och han borde vara med och slåss om en plats.
11 Flight to Paris (Ole Johan Östre) har gjort bra lopp länge, men senast var han lite sämre. Är han tillbaka i form så hoppas jag han är en av dem som ska göra upp om det. Jag tror han kommer sköta sig från start, men han är inte så snabb första biten, säger kusken
Ole Johan Östre.
12 De Chambeau (Thomas Uhrberg) var jättefin i ett banjobb som han gick förra fredagen. Jag är nöjd med honom för dagen och tycker det är en jättebra häst. Skor runt om, säger
Thomas Uhrberg.
13 That’s So Clever (Hanna Lähdekorpi) hade haft ett litet uppehåll inför senaste starten utan att det varit några fel på honom. Jag tycker han gick bra då och förhoppningsvis är formen uppåt efter den starten. Han har öppnat stabilt i volt och det blir inga ändringar, säger
Hanna Lähdekorpi.
14 Imperial Wine (André Eklundh) har gjort det bra i monté på slutet. Det är risk för vingel härifrån, men skulle det lösa sig bra så kan han räcka till en vettig slant.
V75-7, Brons, 1 640 m, auto
1 King Only the One (Christoffer Eriksson) gör bra lopp hela tiden tycker jag och allt verkar bra i träningen. Nu är det nya förutsättningar med kort distans och det tror jag inte är några bekymmer, men utgångsläget är däremot inte så bra för honom. Han känns lika snabb som en långtradare och det behövs nog tur för att sitta med i den främre träffen från början. Han känns i alla fall väldigt formstark och det kanske löser sig ändå och med ett högt tempo är han inte borta, säger
Christoffer Eriksson.
2 Balotelli Face (Hanna Lähdekorpi) har gjort det bra varje gång och jag hoppas formen är intakt. Han öppnade väldigt bra på Kalmar, men något sämre senast. Jag hoppas han trampar iväg bra här och jag är absolut intressad av spets. Han möter bättre hästar den här gången, men jag tror att han duger i sin klass. Det blir inga ändringar, säger
Hanna Lähdekorpi.
3 Global Delayed (Johan Untersteiner) klaffade det bra för senast och vi hade flyt, men han måste ha det på det viset för att kunna segerstrida. Jag får ge honom ett så snällt lopp som möjligt och förutsättningarna är bra med kort distans och fint utgångsläge, säger
Peter Untersteiner.
4 Immigrant Am (Thomas Uhrberg) känns väldigt fin här hemma i träningen och det är bra för hans del att vi fick chansen en gång till i bronsdivisionen. Barfota är en fördel för honom, men han fungerade fint förra vintern med skor och det finns dem som är mer missgynnade av att springa med skor. Han är startsnabb och hade det varit ett vanligt lopp hade han haft lite chans, men nu är det bra hästar på V75 och då får vi nog nöja oss med en bra peng. Amerikansk vagn, säger
Ulf Stenströmer.
5 Thai M.Square (Per Nordström) är en fin häst. Det är väl ingen sprinter, men det kommer bli en trevlig starthäst som ska duga en bit upp i klasserna. Han ska vara i vassare form än senast och är platsaktuell. Eventuellt amerikansk vagn och skor är inget som oroar, säger
Per Nordström.
6 Pantocrator (Gustav Johansson) gjorde det helt okej senast och han brukar kunna dyka upp hyfsat långt fram i loppen, även om det inte blir seger så ofta. Platsbud.
7 Con Padre (André Eklundh) har toppform, men han är bortlottad från det här läget och det är pengar som gäller i första hand, säger
Hanna Lähdekorpi.
8 Steady Victory (Conrad Lugauer) håller också en bra form, men utgångsläget gör att han också får sikta på pengar i första hand, säger
Hanna Lähdekorpi.
9 Canali (Christian Fiore) känns inte som något hett segerbud den här gången och han får smyga med och jaga lite pengar.
10 Cassius Clay D.E. (Stefan Persson) har kapacitet som räcker i klassen och med rätt resa kommer han vara i platsstriden.
11 Kendall Jackson (Adrian Kolgjini) var vi jättenöjda med senast och det var absolut ett steg i rätt riktning efter ett långt uppehåll. Han känns kanon i träningen och börjar närma sig riktig knallform. Det är vår bästa segerchans i omgången och det blir inga ändringar, säger
Dante Kolgjini.
12 Jax Journey (Jorma Kontio) har ett dåligt utgångsläge över kort distans som kanske inte är det bästa, men jag hoppas han ska göra ett bra lopp. Jag tycker han har känts bättre efter starten på Bollnäs och vi är på rätt spår, säger
Marko Korpi.