Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Färjestad 4 januari
V75-1, Ston, 2 140 m, volt
1 Yatzy Töll (Ulf Ohlsson) borde få ett fint lopp härifrån och hon kan vara med och hugga om en plats med lite tur under vägen.
2 Superior Princess (Oskar Kylin Blom) var fin senast, men hon blev själv lite för tidigt och väntade in hästarna. Jag hoppas hon får ett fint lopp, men vi ligger lite lågt och hoppas på en fin placering. Norskt och eventuellt ryckhuva, säger
Johanna Hedlund.
3 Henessi Bourbon (Björn Goop) var ute i ett enklare lopp senast och jag tycker hon gjorde ett bra lopp. Det finns lite galopprisk och hon kan inte få alltför tuffa lopp, men skulle det bli en behaglig resa i ledningen eller ett bra lopp kan hon vinna. Inga ändringar, säger
Peter Zadel.
4 Nice Steel (Johan Untersteiner) gjorde ett pluslopp senast på Solvalla och hon gav sig aldrig. Starten blir lite vansklig, men hon håller nyttig form, säger
Peter Untersteiner.
5 Tosca Tilly (Mikael J Andersson) gjorde det skapligt senast. Jag hoppas hon ska vara bättre, men hon räcker inte och vi får försöka ta en peng, säger
Mikael J Andersson.
6 Fraganzia Call (Julian Cordeau) får tuffare nu när det handlar om sulkylopp.
7 Luigina (Jorma Kontio) har varit bättre på slutet, men hon får svårt att räcka till här. Hon kan öppna ganska bra och jag hoppas hon får en fin resa och en peng. Vanlig vagn och rycktussar första gången i min regi, säger
Lisa Skogh.
8 Global C.Lucky (Carl Johan Jepson) gick helt okej i comebacken. Det blev tvärstopp en bit då den i ledningen stannade, men sedan gick hon anständigt. Hon hade inte startat på 1,5 år och har nog gått framåt lite även om det blivit lite långt mellan loppen. Hon ska nog kunna 1.14,5-1.15 en bra dag och kan ha lite platschans om det stämmer, säger
Morgan J Johansson.
2 160 meter:
9 Kapucine d’Inverne (Per Lennartsson) var senast ute på en bana som inte passade och det blev även lite fel balanserat. Det känns annars som formen fortsatt sitter där och hon gör inte bort sig med rätt resa. Hon är rapp iväg och borde få en fin position. Vanlig vagn och eventuellt norskt huvudlag, säger
Marcus Schön.
10 Nouchka di Quattro (Mats E Djuse) vann på ett väldigt fint vis senast. Det ser spännande ut på pappret och hon har fungerat bra i voltstart tidigare och med vanlig vagn. Vi hoppas och tror hon är med i segerstriden igen, säger
Mattias Djuse.
11 Safira Diablo (Peter Untersteiner) dras med lite halsproblem från och till. Nu ser allt bra ut för dagen och som hon tränar så borde hon göra ett bra lopp. Det behövs ändå flyt härifrån, säger
Peter Untersteiner.
12 Quinan Tooma (Peter G Norman) duger bra och kommer fälla många till slut.
13 On Track Frenesie (Örjan Kihlström) gick ett jobb på rakbanan under onsdagen och gav ett bra intryck. Det är pengar som gäller i första hand, säger
Hans R Strömberg.
14 Zelma Laday (Morgan Ivarsson) fick inget fäste på banan senast. Prickar han starten så kan hon nog sitta bra med och hon verkar hålla formen, men några segerförhoppningar har jag väl inte. Norskt huvudlag, säger
Mikael Ekström.
V75-2, Klass II, 2 140 m, auto
1 Steel Panther (Carl Johan Jepson) gjorde det okej senast, men det var inget riktigt tryck till slut. Kan hänga med och tjäna bra pengar även om det blir svårt slå min spik.
2 Just Fontaine (Björn Goop) var okej senast i kvalet. Vi får ligga lite lågt den här gången och han behöver nog några lopp i kroppen för att komma i toppform. Vi får sikta på fina pengar, säger
Peter Zadel.
3 Lacazette (Örjan Kihlström) var duktig senast och bättre än han var på Solvalla. Han har tränat på fint efter det och jag tror han kommer göra ett bra lopp igen. Jag hoppas såklart han ska vara ännu lite bättre, men det är svårt att säga. Får jag gissa så är den här distansen den mest idealiska och jag tror han kan vara med och göra upp om det. Inga ändringar, säger
Alexander Nilsson.
4 New Lane (Oskar Kylin Blom) är väldigt startsnabb och sitter förmodligen i rygg på ledaren efter en bit. Det blir svårt att vinna, men för platsspelarna är han klart aktuell.
5 Ice in Brego (Adam Ivarsson) fick dödens första 1200 metrarna senast och i sista sväng bromsade han lite då det var en som tryckte ner på honom, så han fick ta ny fart igen. Han gjorde bra ifrån sig tycker jag. Han känns fin i träningen efteråt och gick sista jobbet på rakbanan i måndags. Nu blir det bara att rida lite i djupsnön inför loppet och så får han ha det bra. Förhoppningen är att han ska vara med där framme och vi hoppas slippa dödens den här gången. Jag tror han kommer prestera med brodd då det fungerade förra vintern, säger
Agneta Nordgren.
6 Feeling Forever (Ole Johan Östre) behöver visa mer innan han känns segeraktuell i den här klassen. Får sikta på pengar.
7 Tretiak (Mats E Djuse) var fin i comebacken där han vann med gott om krafter kvar. Han tog det loppet rätt och därför har jag anmält lite tätare. Det är hög kapacitet i honom och han är fortsatt i en låg klass. Han kan öppna bra och allt ser bara bra ut. Det är inga problem om det skulle behövas brodd heller, säger
Mattias Djuse.
8 La Crosta (Hans Crebas) fick strykas senast, men hon har inte tappat så mycket. Hon gick jobb under torsdagen och var jättefin. Jag tycker hon har gjort jämna och bra prestationer hela tiden. Spåret blev inte så bra, men hon är stark och skulle det bli en lite krävande vinterbana vore det en fördel för henne. Med lite tempo på loppet kan hon va trea-fyra. Skor runt om, säger
Hans Crebas.
9 Fancy Free (Jorma Kontio) hade alla krafter kvar senast vid segern och han var riktigt bra gången innan på Solvalla också, men då hade han spår sju och fick backa sig sist. Det var synd med bakspåret och han möter Djuses häst som blir svårslagen, men jag tycker han känns ännu bättre i träningen inför det här och klaffar det lite är det en platschans i alla fall. Brodd ska inte vara några problem om det krävs, säger
Lisa Skogh.
10 Brilliant Kid (Peter G Norman) var duktig som treåring och vann i 4 av 10 lopp. Han blir spännande att följa även i år och väljer man att gardera loppet är han given.
11 Blinding Light (Mika Forss) kommer med två raka segrar och löser det sig härifrån kommer han göra upp om en plats.
12 Double Nature (Ulf Ohlsson) är inte alls tokig, men läget blev tråkigt och det krävs en hel del tur härifrån. Kan vara en platsskräll om det sämmer under vägen.
V75-3, Silver/Guld, 2 140 m, auto
1 Finn Palema (Hans Crebas) var jättebra i comebacken efter att vi hittat en skada som nog påverkat honom under en längre tid. Jag hoppas han hamnar rätt bra på det härifrån, men det blir nog ingen ledning från spår ett på Färjestad. Helstängt och amerikansk vagn, säger
Hans Crebas.
2 Champ Lane (Linda Sedström) var bra senast och vi var nöjda med honom. Han kändes fräsch och fin och hade lite krafter kvar över mål. Det blev en bra genomkörare. Han känns precis om vanlig efteråt och vi har inget att klaga på. Han är effektiv i ledningen och det är närmsta vägen till mål, men det är svårt att säga hur det blir kört på förhand. Det hänger på hur fort det går och när eller vem som skulle ställa frågan om att överta. Jag har inte låst mig vid någon taktik. Inga ändringar, säger
Linda Sedström.
3 Winner Brodde (Johan Untersteiner) gick strålande senast i finalen tycker jag. Det var tredjespår första 600 metrarna och jag tänkte att det vore kanon om han tog pengar, men han stred verkligen hela vägen hem. Han har bara gått lugnt efteråt och allt verkar frid och fröjd. Han möter några gulddivisionshästar som står bra till i loppet då det inte var så många från Silverdivisionen, bland annat Jerka Sting. Vår häst visade i alla fall senast att han är bra i ordning, säger
Peter Untersteiner.
4 Power Doc (Carl Philip Lindblom) hade lite krafter kvar senast. Tänkbar jätteskräll.
5 Dollar Doc (Mika Forss) har fått tre starter i kroppen och han blir bättre och bättre. Det blir första gången i gulddivisionen och känslan är att han gör ett bra lopp, men det krävs nog tempo för att han ska blanda sig i det. Inga ändringar, säger
Jörgen S Eriksson.
6 Jerka Sting (Claes Sjöström) återkommer efter ett litet uppehåll. Han kan öppna rejält och når han spets är det en bra segerchans.
7 Dark Roadster (Ida Riesterer) var vi nöjda med senast och det är inte riktigt hans grej att gå först i tredjespår. Han kändes jättefin direkt efter loppet och sedan har han gått lite lugnt då det inte varit så bra underlag. Det går inte backa sig sist och vi kör framåt den här gången. Det blir en amerikansk vagn nu och krävs det brodd är det ingen fara, säger
Emma-Sara Sjöberg.
8 Dats So Cool (Mats E Djuse) är såld, men han ska göra några starter till hos mig. Allt känns bra och han gjorde ett bra lopp på Jägersro. Det blev ett dåligt spår, men det är ett helt annat motstånd den här gången och vi får se vad Mats hittar på. För att vinna loppet behöver vi nog framåt. Han är bättre barfota, men jag tror inte det är iskallt med skor heller, säger
Eric Martinsson.
9 Kuyt F.Boko (Jorma Kontio) räcker inte.
10 Thereisnolimit (Ulf Ohlsson) blev det struligt för senast. Gången innan så avslutade han bra och han verkar fin i träningen. Läget är svårt, men han är bra i ordning. Vi kanske kör med ett norskt huvudlag igen, säger
Stefan Melander.
11 Betting Pacer (Björn Goop) gjorde ett bra lopp senast och hon har återhämtat sig bra efter det loppet. Det blev ett svårt spår nu, men det är också ett enklare lopp än senast tycker jag och med lite tur är det ingen omöjlighet att hon kommer göra upp om det, säger
Peter Zadel.
12 Beartime (Carl Johan Jepson) fäller många om det bara klaffar lite under vägen.
V75-4, Kallblod, 2 140 m, volt
1 Fina Boelito (Emil Sillén) smyger med och jagar lite pengar i första hand.
2 Friska Viljan (Oskar Kylin Blom) duger bra och ska streckas tidigt på kupongen.
3 Midnatt Tulla (Eirik Höitomt) blev sjuk i somras och har varit väldigt bra nu i senaste tre starterna. Hon är väldigt snabb från start och jag har inget emot ledningen då hon gjort sina bästa lopp där, men det är Eirik Höitomt som bestämmer taktiken. Hon har gått bra i längre lopp tidigare så jag tror inte distansen är några problem. Hon tävlade barfota fram senast och nu blir det ju skor. Hon tävlade med det en gång i somras och blev då målfotoslagen, säger
Kjell Norling.
4 Eskils Balder (Magnus Jakobsson) var jag besviken på senast och jag har inte riktigt hittat rätt med honom. Vi åker hit då jag även hade med Chanel Trio till start under dagen. Han får jaga pengar och jag blir förvånad om han vinner, säger
Veikko Haapakangas.
5 Frosta (Niclas Benzon) är behandlad efter senast och känns löpvillig. Hon är visserligen rätt snabb ut och gynnad av voltstart, men det går inte ha några förhoppningar och det är ingen vinnarhäst. Inga ändringar, säger
Dan Olsson.
6 Tverdals Trippel (Ole Johan Östre) har varit väldigt bra och han har haft krafter kvar vid segrarna. Det känns fortsatt bra i träningen och han gick ett lite tuffare jobb under onsdagen där allt var normalt. Vi måste tro på att han gör det bra igen. Vi får se om vi kommer förbi Midnatt Tulla från start, men han är snabb och från springspår har vi en fördel. Inga ändringar, säger
Stian Eilefsen.
7 Tallmons Wiking (Jonas Bergdahl) är i jättefin form, men det får inte strula något som det har gjort på slutet. Jag ligger lågt den här gången och provar komma ner till plankan. Det blir förmodligen fast bomull och helstängt huvudlag. Det blir han lite mer skärpt med, säger
Jonas Bergdahl.
8 Direktör Ribe (Herman R Tvedt) kan mycket, men han kan galopperade lätt och får köras snällt. Han går bra även för sulky, säger
Herman R Tvedt.
9 Tjomsensin (Dagfinn Aarum) kan vara platsaktuell om det klaffar bra härifrån.
2 160 meter:
10 Höstbo Wille (Tomas Pettersson) spurtade fint senast och han har tagit det loppet hur bra som helst. Han gick jobb i måndags och var piggare än vanligt. Klaffar det kan han nog vara med där framme. Inga ändringar, säger
Dennis Larsson.
11 Ask Viktor (Cato Antonsen) är bra nog för att slåss om segern utan något strul.
12 Crussi Dull (Mats E Djuse) har haft dåliga blodvärden länge. Han har tränat på rejält, men kommer vara ringrostig i comebacken och gör han bara ett bra lopp så är vi nöjda, säger
Jasmine Ising.
13 Ros Borken (Björn Goop) har jag inte känt några fel på i träningen, men jag vill se honom leverera lite först och i första hand jagar vi pengar. Det blir lite lättare skor den här gången, säger
Nicklas Sundqvist.
14 Kajsas Ture (Susanne Österberg) får svårt och jagar lite pengar.
15 Finseth Faksen (Knut Arne Ödegaard) blir nog över från springspåret och då blir det tufft. Det är en peng som gäller och han behöver ett bra tempo under vägen, säger
Knut Arne Ödegaard.
V75-5, Klass III, 1 640 m, auto
1 Four White E.G. (Mats E Djuse) är bra i ordning som det känns och han hade krafter kvar senast. Han tränar bara bra och jag förhoppningar att han ska vara med långt framme. Han är rätt snabb i benen och det blir inga ändringar, säger
Mattias Djuse.
2 Ugalli (Björn Goop) har visat flera gånger att han har bra kapacitet. Det gäller däremot att han sköter sig då han inte är helt enkel. Han kan öppna klart bra om han gör det och då tror jag han kan ta ledningen. Därifrån borde det också vara en bra chans att vinna loppet och den korta distansen är inga problem, säger
Peter Zadel.
3 Diplomacy (Örjan Kihlström) gick bra senast. Han hade varit struken inför det och borde vara ännu vassare nu. Han fungerade bra med skor och amerikansk vagn och det blir lika nu. Eventuellt kan det bli någon ryckgrej första gången. Mina två i loppet känns likvärdiga, säger
Mattias Djuse.
4 Just Gary (Kaj Widell) kan öppna bra bakom bilen. Borde bli tufft att räcka hela vägen, men viss platschans finns från ett bra läge.
5 Lookin at Lucky (Ulf Ohlsson) är en fin häst som har gjort det väldigt bra i början av sin karriär. Nu är det ett tuffare motstånd, men han kan vara en outsider och det blir inga ändringar, säger
Jasmine Ising.
6 Ossie Artist (Herman R Tvedt) är jag spänd på. Han har gjort det väldigt bra lopp på slutet och jag hoppas han kommer in i loppet och då kan han vara en outsider. Det blir inga ändringar, säger
Herman R Tvedt.
7 R.K.Beagle (Petter Karlsson) var helt okej senast. Han tappade lite sista 100 metrarna för att jag skulle vara riktigt nöjd, men det var tufft motstånd och han var med i en öppning. Det var också första gången han gick med brodd bak och det är en vanesak. Han känns jättefin efteråt i träningen och jag tror det är ett litet plus med tätare starter. Jag tycker att det är en bra häst för klassen och räknar med att han ska tjäna fina pengar igen. Nu blir det broddskor bak igen då det är så kallt och nu har han ju testat på det en gång vilket är en fördel. Det kommer bli någon form av stängt huvudlag för att få honom lite rappare från start och rent allmänt, säger
Anton Sverre.
8 Le Roi Mearas (Johan Untersteiner) är riktigt på gång. Det var synd på spåret såklart, men han är under riktigt fin utveckling. Distansen spelar ingen roll för honom. Amerikansk vagn nu och det passar han nog med, säger
Peter Untersteiner.
9 All in Cash (Niclas Stenquist) möter ett tuffare motstånd nu och får sikta på en slant.
10 Star Pulsion (Carl Johan Jepson) behöver ett fint lopp då hon annars ligger på en hel del. Spåret är därmed inte så dåligt samtidigt som det är svårt härifrån över kort distans. Med ett bra lopp ska hon kunna ta bra pengar. Jag tror det blir vanlig vagn, säger
Peter Zadel.
11 Younger (Kajsa Frick) ska normalt inte räcka till mot det här motståndet från det här utgångsläget. Får hoppas på bra tempo och en liten slant om det löser sig bra.
12 Snabbchat (Henrik Nilsson) tror jag inte är sämre än de andra, men har är lite bortlottad som vanligt. Han var grym senast och är verkligen på väg uppåt. Han tar nog många till slut om det blir lite fart på tillställning, men han behöver ju komma in i matchen härifrån. Han gör sitt jobb och det finns ingen anledning att ändra något på utrustningen, säger
Janos Olah.
V75-6, Brons, 2 640 m, auto
1 Estrella Diamante (Per Lennartsson) var bra senast och jag körde honom under onsdagen där allt kändes bra. Jag vet inte hur det blir från innerspår, men han är förnuftig och Lennartsson duktig så det borde gå. Det är ett bra lopp och kan han vara bland de tre får vi vara nöjda. Det blir inga ändringar, säger
Göran B Andersson.
2 Portofino (Ulf Ohlsson) gjorde ett bra lopp senast där han fick ett tufft slutvarv. Han blev trött till slut, men det var även en lite opassande bana för honom den dagen. En hård och frusen vinterbana passar bättre och broddar är inget negativt. Han har känts fin efteråt i träningen och håller bra form. Det är ett fint läge då han inte är snabb ut och han sitter i andraspår. Jag hoppas han ska dyka upp där framme någonstans och han är en av dem som kan vinna loppet, säger
Fredrik B Larsson.
3 Hard Center (Tomas Pettersson) gjorde ett klart bra lopp som trea i V75-finalen senast från dödens. Han går upp i klass nu och det krävs nog en del klaff för att räcka.
4 Windmill Jam (Johan Untersteiner) var okej senast i finalen. Jag tycker väl han borde varit tvåa och han blommar inte riktigt ut. Det finns såklart sämre placeringar i loppen än vad han tar varje gång, men jag har sagt att han borde vinna på V75 när som helst. Det hade varit roligt att se honom i ledningen en gång, säger
Peter Untersteiner.
5 Dats Tore (Carl Johan Jepson) stressade upp sig på Jägersro när det blev försenat. Senast var han fin i ett enklare lopp. Han är bra och jag tycker det ser ganska passande ut med tanke på vilka hästar han mötte under sommaren och på hösten. Han är inte så missgynnad av skor och ska absolut räknas, säger
Eric Martinsson.
6 Wings Level (Mats E Djuse) har gjort två lopp efter lite längre vila och han har gjort det bra. Han känns bara fin efteråt också och är på väg in i en riktigt bra form igen. Han fungerar bra över längre distanser och skor passar ju också bra för honom. Jag har förhoppningar om att han gör ett bra lopp, säger
Mattias Djuse.
7 Micke Sting (Claes Sjöström) har gjort bra lopp och håller riktigt fin form. Garderar man upp loppet så är han en som är aktuell.
8 Mc Burney (Magnus Teien Gundersen) var väldigt bra senast, men han travade lite dåligt då han gick barfota på en hård bana. Han gick ett snabbjobb på Bjerke under tisdagen där han var väldigt fin. Vi får hoppas det löser sig och distansen är bara en fördel. Skor runt om är inga problem och körspö är en fördel, säger
Ronny Rustad.
9 Battuta Face (Markus B Svedberg) borde få ett bra lopp och är normalt med där framme och slåss om en plats.
10 Cassius Clay D.E. (Björn Goop) har hög kapacitet och letar man efter en skräll är han inte helt avsågad då det känns öppet bakom min spik. Björn Goop upp nu.
11 Let Me In (Örjan Kihlström) får smyga med och hoppas på en vettig slant.
12 Ad Astra (Morgan Ivarsson) har visat form ett tag och senast gick hon väldigt bra. Det stämde bra när jag styrde på och hon övertog ganska fort. Hon har tränat på försiktigt efteråt då vädret varit som det är. Hon känns i alla fall bra och ska hålla samma form. Det blev lite dåligt läge, men distansen är en fördel och jag hoppas på en bra peng. Hon går bra med skor och nu blir det amerikansk vagn, säger
Morgan Ivarsson.
V75-7, Klass I, 2 140 m, auto
1 Patrick Palema (Erlend Rennesvik) har fått två lopp i kroppen och han verkar gå framåt. Spår ett är inte optimalt på Färjestad, men det är inte omöjligt att få en bra start med en snabb start och han är typen som är kvick i benen. Han har gjort bra lopp i ledningen och det är inte omöjligt att köra där om vi kommer dit, men det är tempo och sådant som avgör. Han har tävlat barfota bak på slutet och nu blir det skor runt om, säger
Erlend Rennesvik.
2 Global Embargo (Per Lennartsson) gjorde det fullt godkänt senast. Han borde få ett bra lopp härifrån och kan ta en fin peng igen.
3 Oracle Vixi (Örjan Kihlström) är jag otroligt nöjd med och han är riktigt på gång. Han kan öppna bra och allt verkar bra i träningen. Inga ändringar, säger
Stefan Melander.
4 Establishment (Per Nilsson) får normalt svårt att räcka hela vägen till seger och i första hand får man rikta in sig på en slant.
5 Pennywise (Oskar J Andersson) kändes fortsatt formstark och kaxig ut på slutrundan senast, men dödens över lång distans blev för tufft då vi inte hittade ner invändigt i första sväng och att bensinen tog slut var inte så konstigt på V75 den gången. Han känns normal hemma efteråt och vi får hoppas att hitta en bättre position den här gången. Spår mitt i banan bäddar för en bra start i alla fall och sen får vi se hur loppet utvecklar sig. Jag tycker han är en outsider i V75-klassen om han får ett bra lopp vilket han visade vid segern, även om vi får sikta in oss på att vara trea-fyra i första hand och slå lite ur underläge. Skor, amerikansk sulky, helstängt huvudlag och rycktussar - inga ändringar, säger
Oskar J Andersson.
6 Earnest (Carl Johan Jepson) var bra på Åby där han till slut vann enkelt, men han hängde ner en del och är lite åtgärdad. Han kommer nog hamna långt bak härifrån, men det har han gjort tidigare också. Han ska räknas då han står sig bra i klassen, säger
Eric Martinsson.
7 Makalu Doc (Ulf Ohlsson) har ett svårt läge och det finns risk för lite vingel härifrån. Löser det sig bra finns kunnande för att tjäna fina pengar.
8 Facetime Love (Björn Goop) har visat att han är bra nog för att vara med i dessa lopp. Från spår åtta är det tufft och det finns risk att det blir en svår resa, men skulle det lösa sig och att han får en bra position duger han i klassen, säger
Peter Zadel.
9 Dart Kronos (Johan Untersteiner) ger mig lite gråa hår, men Johan säger att han känns så fin och vi provar igen. Han var väldigt läcker vid segern näst senast och det är nog bara bra med ett bakspår den här gången. Felfri så är han bra för klassen. Vanlig vagn, säger
Peter Untersteiner.
10 Egon Vendil (Oskar Kylin Blom) känns bortlottad nu när det blev ett bakspår och han får rikta in sig på att jaga pengar.
11 Caramel Volo (Lars Anvar Kolle) blev alldeles för hetsig senast. Allt verkar bra efteråt i träningen och formen ser bra ut. Det blir första gången som vi reser till Sverige och jag känner inte till konkurrenterna. Är vi bland de fem främsta så är jag väldigt nöjd. Inga ändringar, säger
Anette Stene.
12 Indigo Brick (Peter G Norman) gjorde ett mycket bra lopp senast på Romme och skulle det klaffa med rätt ryggar kommer han leverera ett starkt slutvarv. Jag tycker inte han ska räknas bort utan det är en rolig miljonskräll som kan rensa friskt i avslutningen.