Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Romme 25 januari
V75-1, Stolopp, 2 140 m, volt
1 Jes Angel (Ulf Ohlsson) borde få ett fint lopp härifrån och även om det blir svårt att vinna kan hon tjäna bra pengar.
2 Ziva (Hans Crebas) gör alltid bra lopp och senast behärskade hon även monté bra. Hon vinner sällan, eller aldrig, men hon gör det som sagt bra och är kvick från start. Jag försöker komma förbi den invändiga för att sedan släppa till Noucha di Quattro. Kommer vi till rygg ledaren är hon en platskandidat. Inga ändringar, säger Hans Crebas.
3 Many Behind (Linus Lönn) var okej senast tycker jag och hon har svårt att räcka till mot de bästa i den här typen av lopp. Det blir lite långt mellan starterna för att vara optimalt, men hon känns fin och jobbar på bra. Hon får smyga med och jag hoppas på något liknande som senast. Inga ändringar, säger Stefan Arvidsson.
4 Pure Diamond (Carl Johan Jepson) känns bra för klassen, men hon har inte fått något tuffare banjobb inför det här och det har blivit lite långt mellan loppen. Skor och vanlig vagn tror jag kommer gå bra. Däremot är spåret lite lurigt, säger Fredrik Wallin.
5 Stella Nova Race (Katrin K Frick) har gjort det bra i skymundan och håller lite bättre form än vad raden säger. Läget är knepigt, men hon är travsäker och jag försöker komma ner till sargen så fort som möjligt. Hon får smyga med till en fin slant. Det blir ett norskt huvudlag för första gången i min regi, säger Katrin K Frick.
6 Nouchka di Quattro (Magnus A Djuse) har gjort det väldigt bra på slutet och hon var fin även senast då hon gjorde jobbet själv. Allt känns bra i träningen och jag räknar med en bra insats igen. Hon är snabb och okomplicerad så springspåret borde fungera bra. Inga ändringar, säger Mattias Djuse.
7 Nephtys Boko (Mats E Djuse) fick ett fint lopp senast och vann säkert. Hon är lättplacerad och förhoppningsvis får hon ett bra lopp i ryggar. Det blir vanlig vagn och eventuellt kör vi utan huvudstång nu när det är voltstart. Jag tror inte det gör så mycket, säger Mattias Djuse.
8 Delicious Monica (Per Oleg Midtfjeld) har haft fin form länge och hon tränar väldigt fint. Hon går fint in till mål och sitter hon bra på det kan hon vara platsaktuell. Inga ändringar, säger Kjetil Helgestad.
9 Lobella (Lars Anvar Kolle) har gjort fina lopp hela tiden och hon har suttit fast på slutet. Sitter hon bra på det är hon också platsaktuell och jag tror nog lite mer på henne av mina två, men jag är inte helt säker. Vanlig vagn, säger Kjetil Helgestad.
10 Make it a Star (Rikard N Skoglund) känns väldigt fin i träningen och allt har varit uppåt. Allt pekar på att formen går åt rätt håll och det är nog hennes årstid nu när det är lite jämnare fart i loppen. Vanlig vagn, säger Fredrik Wallin.
2 160 meter:
11 Krakas (Micael Melander) håller en fin form och det senaste loppet kan vi sätta ett streck över. Jag tycker det är en liknande uppgift som hon hade näst senast på Romme och jag hoppas på ett liknande utfall den här gången. Det blir inga ändringar, säger Jan Ove Olsen.
12 Lake’s Diana (Mika Forss) står ganska tufft till här och det känns långsökt att hon ska runda till seger. Får sikta på fina ryggar och en vettig slant med sig hem.
V75-2, Kallblod, 2 140 m, auto
1 Baias (Per Oleg Midtfjeld) har varit bra i flera lopp på rad. Jag blir inte helt överraskad om han håller upp ledningen och jag både hoppas och tror han kan svara spåret, men han är inte extremt startsnabb. Löser det sig från start ska han vara med och kämpa i toppen, säger Per Oleg Midtfjeld.
2 Ask Viktor (Cato Antonsen) har varit i en väldigt fin form under en längre tid. Han var väldigt bra som tvåa på Bjerke och senast gick han lite ner i klass. Han vann också det loppet väldigt enkelt. Han är inte den snabbaste från start och spåret blev mycket bra. Jag kommer med en bra häst och tror han ska vara där framme, säger Cato Antonsen.
3 Månremus (Marcus Lilius) stretade på hyfsat senast och gör så gott han kan. Vi var nöjda och han känns som tidigare i träningen efteråt. Han är startsnabb, men kör man för mycket så kanske det inte finns lika mycket spring i benen till slut. Vi kör med en amerikansk vagn och troligen blir det rycktussar, säger Joakim Reiser.
4 Nordsjö Anna (Lars Anvar Kolle) har hög kapacitet och slåss om en plats.
5 G.G.Qurre (Örjan Kihlström) har gått bra länge, men han har haft lite otur under vägen då det blivit fel ryggar. Jag hoppas det kan stämma ordentligt någon gång, men den här gången är det väl lite för hårt motstånd. Han gick ett provlopp i lördags i 26-tempo med varmbloden och formen verkar sitta i. Senast drogs aldrig norsken och den sitter på igen, säger Tomas Karlsson.
6 Guli Frodo (Nathalie Blom) har tränat på som vanligt här hemma. Han kanske kan sitta lite bättre på det den här gången och jag är jättenöjd om han skulle vara på en plats. Inga ändringar, säger Carina Myrlund.
7 Tangen Svenn (Jorma Kontio) borde duga fint här och ses som en outsider.
8 Ängsthea (Ulf Ohlsson) var riktigt bra senast och hon såg riktigt bra ut under onsdagens träningsjobb som var bättre än vanligt. Får hon ett vettigt lopp och kan spara speeden så ska hon räknas bland de fyra i alla fall. Det blir en svensk variant av jänkarvagn nu som jag tycker hon springer rakare i, säger Robert Skoglund.
9 Arding (Magnus A Djuse) fick ett griffelbensbrott och han har även blivit opererad i halsen. Nu har han tränat fint en period och gått fyra banjobb. Han verkar vara i fin form och i det senaste banjobbet gick han 1.27/2100 meter inne på Bjerke. Jag är nöjd med spåret, säger Anna Nyborg.
10 Guli Fantom (Mats E Djuse) kommer från två rätt fina insatser även om han kanske inte har riktigt samma form som när han tog sina segrar i fjol. Han har ändå lite smygform tycker jag och ska räknas. Bakspår är ett litet minus och det gäller att det inte strular för mycket då han är bättre när han får springa på i ett jämnt tempo hela vägen. Inga ändringar, säger Victor S Sundgren.
11 Svarte Petter (Henrik Svensson) var bra efter galoppen och han känns fin i träningen. Jag tror han kommer göra ett bra lopp igen. Bakspår och autostart ökar chansarna för felfritt lopp och det bästa vore om det blir hårt tempo och att han får gå med i ryggar. Han möter bra hästar som jag har respekt för, men han är bra själv också. Inga ändringar, säger Henrik Svensson.
12 Snyggs Rubin (Tomas Pettersson) räcker inte till och får hoppas på sista slanten.
V75-3, Silver/Guld, 2 140 m, auto
1 Finn Palema (Hans Crebas) såg bombsäker ut i sista sväng senast, men till slut tvärnitade han när han ryckte tussarna. Jag tror det är mentalt när han går i ledningen eftersom han hade låg puls och knappt var trött. Han är startsnabb och jag försöker komma så långt fram som möjligt, men inte till ledningen. High on Pepper är normalt för bra och han kan vara tvåa eller trea med en smygresa. Det blir troligen open-eye i stället för helstängt, säger Hans Crebas.
2 Carl Halbak (Jörgen S Eriksson) har varit övertygande vid segrarna, men han möter ett helt annat motstånd nu och det är svårt att hitta passande lopp. Vi får växla upp till aluminiumskor runt om i stället för järn med brodd, säger Jörgen S Eriksson.
3 One Cristal (Erik Lindegren) är snabb ut och borde nå spets. Får inte nonchaleras.
4 Kinky Boots (Troels Andersen) håller bra form. Han har fått ett fint spår och jag hoppas få iväg honom hyggligt. Det blir svårt att vinna så klart, men det är fina pengar där bakom och tvåa-fyra känns realistiskt. Inga ändringar, säger Troels Andersen.
5 Corazon de B. (Rikard N Skoglund) får svårt att nå ledningen och då blir det tufft.
6 Parveny (Mats E Djuse) gick bra senast och han gör alltid bra lopp tycker jag. Han är snabb ut, men spåret blev lite långt ut och vi får se hur han kommer till härifrån. Han gör nog en bra prestation och i första hand är det en platschans, säger Mattias Djuse.
7 S.G.Dracarys (Örjan Kihlström) gjorde ett jättefint lopp senast i skymundan av High on Pepper och den är med igen. Han kommer få starta på i gulddivisionen under vintern och köras lite avvaktande och så gå en trudelutt till slut. Kan han vara bland de tre främsta är det bra och klaffar det som senast kan vi vara tvåa bakom High on Pepper igen. Inga ändringar, säger Roger Walmann.
8 Linus Boy (Ulf Ohlsson) har ett svårt läge och har inget med segerstriden att göra.
9 Digital Summit (Magnus A Djuse) har varit fin i alla starter för oss. På Romme fick han dödens, men annars har han spurtat bra varje gång och han kommer säkert avsluta vasst igen. Han ska också ses med lite platschans, säger Mattias Djuse.
10 Jerka Sting (Claes Sjöström) hoppades jag skulle utmana om segern från ledningen senast, men det blev lite konstiga yttre förutsättningar med en riktig vinterbana och 17 minusgrader. Han öppnade också otroligt bra och bättre än tidigare. Jag skickade på lite från start för att försöka komma förbi de invändiga och det blev nästan för bra. Han var lite på efter den öppningen och slappnade aldrig riktigt av. Efteråt verkar det bra och normalt borde han gått framåt, men det blir svårt att slå High on Pepper oavsett hur man lägger upp loppet. Jag bestämmer huvudlag efter värmningen. Antingen blir det norskt eller helstängt, säger Claes Sjöström.
11 Cyrano de B. (Per Lennartsson) får smyga med härifrån och får vara nöjd om det blir lite pengar med hem.
12 High on Pepper (Jorma Kontio) gjorde en fin insats senast då han fick fäste i banan. På Axevalla blev det på grund av snöfall dåligt fäste. Vi hoppas på en bra vinterbana på Romme och då ska han kunna göra en bra prestation igen. Att vi skulle få ett svårt utgångsläge visste vi redan på förhand. Inga ändringar planerade, säger Katja Melkko.
V75-4, Stolopp, 2 640 m, volt
1 Anna Mae (Micael Stjernström) blev för laddad efter omstarten senast och det blev överslag helt enkelt. Hon tränar på fint efteråt och formen ska fortsatt vara bra. Jag kommer köra en bit från början och så får vi se om det blir ledningen eller inte. Det beror lite på vem som ställer frågan. Distansen borde fungera bra, säger Micael Stjernström.
2 Heavenly Laday (Anders Eriksson) gjorde debut för Anders Eriksson senast och vann direkt. Hon var lite seg, men svarade ärligt hela vägen och med den genomköraren lär hon gått framåt en del. Ska räknas tidigt.
3 Princess Eleonora (Rikard N Skoglund) kunde inte slå ledaren senast, men det var fullt godkänd då hon gick utvändigt. Hon visade form och allt ser normalt ut efteråt. Hon ska hålla sig i skinnet från start till att börja med då hon är lite ivrig från start. Det finns galopprisk och felfri kan hon dyka upp bland de tre-fyra främsta. Vanlig vagn, säger Peter G Norman.
4 Fifa Vendil (Jorma Kontio) fullföljde fullt godkänt senast efter ett tuffare slutvarv som hon inte har varit med om tidigare. Hon går upp i klass och här blir det till att söka sig ner på innerspår och hoppas på bra pengar. Skor runt om, vanlig vagn och helstängt som senast, säger Oskar Kylin Blom.
5 Vida Roc (Mats E Djuse) var bra när hon vann på Solvalla och hon har fått en liten paus efter senaste loppet. Jag tror det gjort henne gott och jag räknar med en lite bättre insats nu än vid senaste två. Det finns en liten galopprisk i volten, men jag tror inte det då det inte blev några springspårshästar. Ibland blir hon lite pigg i loppen och det kan oroa, men styrkan har hon annars. Eventuell lättas hon i balansen, säger Mattias Djuse.
2 660 meter:
6 Dira (Mika Forss) får en fin smygresa härifrån och får jaga pengar i första hand.
7 Kaffeåchampagne (Carl Johan Jepson) har hög kapacitet och gör debut i ny regi. Är ett tidigt bud om hon levererar på topp.
8 Nagai Ashi (Örjan Kihlström) får normalt svårt trots Örjan Kihlström i sulkyn,.
9 Mary Wadd (Ulf Ohlsson) kommer fälla många under slutrundan. Outsider.
10 Jazzlyne Exclusive (Lars Anvar Kolle) kommer mer och mer i form efter att jag tidigare haft infektioner på hästarna. Tidigare sög hon också luft, men det är åtgärdat och jag hoppas hon kan springa över längre distanser nu också. Spåret är ingen hit, men hon är snabb och har vi tur så kan hon hamna en bit fram. Jag har inga större förhoppningar och får hon en bra peng så är jag nöjd. Hon gynnas av körspö och så tar jag bort huvan och kör bara med rycktusssar, säger Jonas Andreas Ås.
11 Rya Håleryd (Magnus A Djuse) är väldigt fin och hon går bra hela tiden. Senast blev hon tempotorsk och hann inte i kapp ledaren. Hon är snabb i benen så hon borde komma i väg bra och få en position långt fram direkt. Distansen ska inte vara några problem. Inga ändringar, säger Mattias Djuse.
12 Aprilia Zoot (Claes Sjöström) duger fint om det klaffar härifrån och är inte helt borta.
13 La Crosta (Hans Crebas) gick fort över mål senast och formen är bra. Hon står något tufft inne och det är lite långsökt att vinna loppet, men hon är stark och blir det hårt tempo kan hon tjäna fina pengar. Vanlig vagn, säger Hans Crebas.
V75-5, Klass II, 2 640 m, auto
1 King of Cristal (Kaj Widell) känns fin i träningen och han har gjort bra lopp på slutet. Det blir en amerikansk vagn den här gången och så får vi se om han kan öppna lite bättre. När han vann hade han ledningen och näst senast satt han fast bakom hästar, så positionen spelar ingen roll. Han ska ses med en outsider, säger Hans R Strömberg.
2 Hackels Humlan (Conny Midutzki) var riktigt bra senast och hon känns jättebra efteråt. Vi har siktat på det här loppet och hon har fått boosta självförtroendet i ett provlopp. Vi har goda förhoppningar. Inga ändringar, säger Ida Magnusson.
3 Perfect Zon (Claes Eskilsson) var bra senast. Han blev lite pigg efter öppningen och in mot mål var stilen lite så där, men i övrigt var det bra. Det känns bra efteråt i träningen, men han har inte riktigt kunnat träna på i sanden som han gjort tidigare med tanke på vädret. Han kanske är lite mer åt det lugna hållet nu och jag kommer döva ner honom nu med tanke på distansen. Kommer han till ledningen och håller sig lugn kan han gå i ledningen, men blir han het så kan han gå i rygg också. Jag hoppas vi kan köra utan brodd nu då han är lite missgynnad av det, säger Joakim Eskilsson.
4 Tretiak (Magnus A Djuse) galopperade senast och det var en lite knepig bana i svängen. Han touchade i ett knä och därav galoppen. Efter det blev det hopplöst och det loppet kan man glömma. Han verkar bara fin efteråt och är bra för klassen. Det ser bra ut på förhand, säger Mattias Djuse.
5 Showmethecash (Petter Lundberg) kändes bra senast och han gjorde också ett bra lopp. Han känns precis som vanligt här hemma efteråt i träningen. Det blev ett bra spår, men jag vet inte om han är snabb nog för att kunna utnyttja det. Distansen har han gått bra över tidigare och han lägger inte bort någon kraft, säger Petter Lundberg.
6 Mago Launcher (Olle Alsén) var duktig senast och det är en fin häst som mött bra hästar. Det är lite långsökt att tro på seger, men han utvecklas hela tiden. Spåret är lite långt ut och distansen är väl ingen fördel. Amerikansk vagn, säger Olle Alsén.
7 Fahrenheit (Mats E Djuse) är en fin häst som fått lite dålig utdelning på slutet. Senast satt han fast och han hade annars kunnat vara i segerstriden. Vi får se om han hittar ner härifrån och med rätt resa kan han dyka upp långt fram. Norskt huvudlag första gången, säger Mattias Djuse.
8 Younger (Kajsa Frick) har höjt sig, men nu är det en tuff uppgift. Får sikta på pengar.
9 Turmfalke (Örjan Kihlström) är ute över en passande distans och han gynnas om det blir överpace. Han har gått med fasta grejer och eventuellt blir det amerikansk vagn nu och något att rycka. Jag kommer bestämma mig efter det sista jobbet vad det blir, säger Mattias Djuse.
10 Rocky Brodde (Troels Andersen) slog på sig när jag vred på senast och jag kommer sko om honom till den här starten och ta ner hovarna lite mer. Han tränar väldigt bra tillsammans med Kinky Boots och jag tycker han är den som har högst segerchans av mina i omgången, säger Troels Andersen.
11 Maestro Unico (Jorma Kontio) gjorde en bra insats senast utvändigt om ledaren. Läget är klart negativt. Eventuellt rycktussar för första gången, säger Katja Melkko.
12 Cheyenne Face (Jonas Bergdahl) brukar ha svårt att räcka hela vägen och härifrån är han inget hett segerbud.
V75-6, Klass III/I, 2 140 m, auto
1 Snabbchat (Henrik Nilsson) hade trafikproblem senast då Örjan körde i halvspår med sin. Annars hade vi fått rygg på den som vinner och då är frågan om inte vi vinner i stället. Han har gått sina pass efteråt och känns pigg och fräsch. Han är väldigt snabb ut och har tagit ledningen från spår fyra tidigare. Det blir vanlig vagn och open-eye så han ska se motståndarna lite bättre. Eventuellt blir det också rycktussar första gången som vi kommer prova i värmningen, säger Janos Olah.
2 Chico de Calamar (Ida Riesterer) har hög kapacitet, men han har inte startat på väldigt länge och är svårbedömd.
3 Global Fighter (Claes Sjöström) var jättebra senast efter lite uppehåll och bör ha gått framåt en hel del med det loppet. Han är ingen katapult från start, men kan öppna helt okej och borde få en bra resa. Stämmer det kan han strida bland de tre främsta. Skor runt om, vanlig vagn och öppet huvudlag på nytt, säger Oskar Kylin Blom.
4 Cabrillion C.F. (Marika Eriksson) såg fin ut som fastlåst i den senaste starten och han håller fin form. Löser det sig perfekt så kan han vara en platsskräll.
5 Barolo Gel (Henrik Svensson) kändes jättefin senast och han har varit fin efteråt också. Han hade mycket krafter kvar senast och då kändes det som han duger bra, men jag kan inte bedöma om det är hårdare motstånd nu. Jag tror han klarar spåret, men sen får vi se hur han hanterar det när springspårshästarna kommer utifrån. Jag hoppas och tror det kommer gå bra. Det blir inga ändringar, säger Henrik Svensson.
6 Vilde Skift (Petter Lundberg) möter för tufft motstånd och är knappast vinnaren.
7 Lookin at Lucky (Ulf Ohlsson) var jättebra senast och han kommer mer och mer. I träningen känns han riktigt fin och skulle han nå ledningen tycker jag det är en bra chans. Inga ändringar, säger Jasmine Ising.
2 160 meter:
8 Indigo Brick (Magnus A Djuse) kom aldrig in i matchen senast. Han gjorde det bra och allt verkar fortsatt fint med honom efteråt. Det är ett lite svårbedömt lopp nu och svårt att sätta in honom. Han är inte heller så snabb ut och hamnar nog bland de sista, så det krävs säkert lite tur för att vinna. Jag hoppas han gör ett bra lopp och är bland de fem främsta. Vanlig vagn nu i volten, säger Peter G Norman.
9 Makalu Doc (Jarno Koskela) var duktig senast och ska streckas tidigt vid gardering.
10 Ies General (Mattias Hansson) fick en alldeles för tuff resa senast och var ursäktad. Med en fin smygresa är han platsaktuell.
11 Ironhide Sisu (Örjan Kihlström) har gjort det bra i monté på slutet. Tuffare nu.
12 Vasco (Carl Johan Jepson) behöver visa lite mer innan man vågar tro på honom.
13 Önas Spartacus (Jonas Bergdahl) har fint kunnande i grunden och är aktuell om man börjar strecka på en del.
14 Neon Bank (Mats E Djuse) kommer från en fin seger och jag tycker man kan räkna med en liknande prestation nu. Han står med tillägg, men jag tycker ändå man ska se ljust på uppgiften och han borde komma i väg bra från start. Han är rejäl, stark och klarar att göra mycket jobb själv. Inga ändringar, säger Victor S Sundgren.
V75-7, Brons, 1 640 m, auto
1 Cubalibre Jet (Wilhelm Paal) kommer få ett bra lopp härifrån och löser det sig lär han vara med och slåss om segern på nytt.
2 Frazze (Jörgen S Eriksson) var jag lite besviken på näst senast och nu senast gick han bra över upploppet efter ett snällt lopp. Vi provar en gång till och spåret blev bra. Jag ändrar eventuellt till open eye-huvudlag vilket blir första gången och nu blir det även en amerikansk vagn som han trivs bäst med, säger Jörgen S Eriksson.
3 Bettle Hanover (Mats E Djuse) kom inte ner 800 meter kvar senast och det var synd. Då hade det nog gått vägen och Mats var jättenöjd. Han känns bra efteråt och är allmänt piggare. Det var synd med Frazze invändigt om oss och det vore ju mumma att komma till ledningen, men vi får se hur det blir. Tidigare var det mest ledningen som gällde, men nu är han ganska allround och han gick ju bra även från dödens på Solvalla. Inga ändringar, säger Lars Wikström.
4 Hard Center (Anders Eriksson) gick bra senast över lång distans. Han blev lite trött sista biten, men det tycker jag ändå är okej då han inte känns som något styrkemonster. Han öppnar okej och borde få en bra position härifrån. Vi har haft lite dåliga träningsförhållanden, men han var in till banan under tisdagen och gick intervaller. Vi kör med en finntack-vagn och den är ungefär som en jänkarvagn, säger Kristian Lindberg.
5 Extremely Sweet (Rikard N Skoglund) var lite sämre senast och jag hittade inga speciella fel. Han hade en dålig dag och gången innan så var han väldigt bra. Det har gått ett tag mellan loppen nu och det är svårt att säga hur formen kommer vara. Utgångsläget är bra och får han ett fint lopp kan han vara bland de fyra-fem främsta. Amerikansk vagn, säger Peter G Norman.
6 Portofino (Ulf Ohlsson) såg fin ut senast, men kunde inte stå emot sista biten. Duger normalt bra och är en rolig skräll.
7 Spader (Örjan Kihlström) håller fin form och jag hoppas han ska kunna dyka upp där framme trots det dåliga utgångsläget. Amerikansk vagn, säger Hans R Strömberg.
8 Himalaya Sisu (Tomas Pettersson) gick hyggligt senast i skymundan. Utgångsläget blev svårt den här gången och det blir nog att jaga pengar. Det blir inga ändringar, säger Kristian Lindberg.
9 Money Matters (Jorma Kontio) är bra, men formen kanske inte är den bästa då han blev sjuk efter den senaste starten. Motståndet är också helt annat än senast och han har behövt stå över lite träning. På sin kapacitet hänger han nog med, men han känns lite för tung och har lite för mycket övervikt för att riktigt hänga med över kort distans. Inga ändringar, säger Hanna Rexhammar.
10 Fetter Tir (Troels Andersen) har gjort det bra under hösten och vintern, men senast var han dålig och det var på grund av att jag fick ta i honom flera gånger. Det tycker han inte om. Han vill ha ett jämnt tempo hela vägen och distansen är ett litet plus. Inga ändringar, säger Troels Andersen.
11 Mellby Imperial (Magnus A Djuse) gjorde ett riktigt, riktigt bra lopp senast efter paus och han har också tränat på bra efteråt. Han ska gått framåt lite, men tyvärr fick han spår elva över kort distans och det gäller att det klaffar härifrån. Troligen blir det inga ändringar, säger Clas-Göran Björkroth.
12 Jax Journey (Claes Sjöström) har ingen tur med spåren, men med rätt ryggar kommer han spurta bra och är en tänkbar skräll.