Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Kalmar 1 februari
V75-1, Brons/Guld, 2 140 m, volt
1 Cheri Cheri Lady (Oscar Ginman) har fått två lopp i kroppen och borde vara uppåt i form. Läget blev också väldigt gynnsamt, men på förhand ser det ut som en väldigt tuff uppgift och lyckas hon smyga till sig lite pengar är det bra gjort.
2 Ideal du Vignac (Ulf Ohlsson) är en fin häst som vi hoppas och tror mycket på i framtiden. Han kom till oss i oktober förra året. Hästen har en fin teknik och gick nyligen ett banjobb med Bowler Day där de avslutade 1.12 sista varvet. Hade vi inte trott på honom hade vi aldrig anmält, men samtidigt kan det vara att han behöver loppet i kroppen. Sen får vi se hur han löser det svenska voltsystemet, men vi har en erfaren kusk i vagnen. Det blir ett norskt huvudlag, rycktussar och aluminiumskor, säger Lowe Reldén.
3 Ben Hogan (Hans Crebas) gjorde det bra senast och det hade passat honom bättre om det varit en jämn fart under loppet. Han kommer göra ett bra lopp igen och skulle jag komma till ledningen kan jag tänka mig att köra där. Det kan bli svårt att hålla undan från guldhästarna, men han ska kunna vara bland de tre. Det blir inga ändringar, säger Hans Crebas.
4 Deal Done Zet (Ken Ecce) var bra senast opå Charlottenlund där han stack undan till en väldigt enkel seger. Det är tuffare motstånd nu och spåret är inte heller helt enkelt. I första hand får han jaga pengar och kan med klaff vara ett platsbud.
5 Notorious Zon (Martin Malmqvist) gjorde det väldigt fint senast, men det är klart att det är tufft nu då han möter gulddivisionshästar. Vi provar i alla fall då det är hemmaplan och hoppas på en liten peng. Formen ska vara bra, säger Emma E Johansson.
6 Dareios di Poggio (Hanna Lähdekorpi) har gjort det bra varje gång på slutet och han är i bra form. Det blir inga ändringar, säger Hanna Lähdekorpi.
7 Steady Victory (Gustav Johansson) håller bra form och han har startat i tuffa gäng hela tiden. Läget ser intressant ut och han höjer sig i ledningen. Jag tycker han är den bättre av mina två, säger Hanna Lähdekorpi.
2 160 meter:
8 Edibear (Stefan Persson) fick punktering i första sväng senast och var ursäktad. Jag tror annars att formen är bra och för honom ser det ut som en passande uppgift. Voltstart passar också bättre än bilstart. Jag är försiktigt optimistisk och tycker han är bra nog för att vara med där framme. Vanlig vagn och så är tanken att köra med ett open eye-huvudlag, säger Stefan Persson.
9 Natorp Bo (Joakim Lövgren) var bra senast och var bara slagen av Stens Rubin. Det ser ut som ett ganska intressant lopp nu med 20 meter på bronsdivisionshästar och jag tycker det känns bra. Han har tränat jättefint och det finns inga negativa tecken på förhand. Vanlig vagn, säger Tyler Mifsud.
10 Four Guys Dream (Carl Johan Jepson) fick lägga sin speed för tidigt senast. Han känns bara pigg och fin efteråt och jag tycker det här ser spännande ut. Får han rätt lopp är han långt framme. Vanlig vagn, säger Håkan K Persson.
11 Crack Atout (Mika Forss) har blivit 13 år och är inte riktigt lika vass som tidigare, men insatserna på slutet har ändå varit klart godkända och han kommer fälla en del under slutvarvet på sin hårdhet. Kan vara med och hugga om en plats vid klaff.
V75-2, Klass I, 2 140 m, auto
1 Savastano (Adrian Kolgjini) har blivit kastrerad efter senaste starten då hans beteende inte var acceptabelt helt enkelt. Jag tycker det ser ut som en ny häst nu och han har börjat länga lite på steget. Vi är sjukt nöjda med honom, men den hundraprocentiga formen kanske inte sitter där. Han är snabb ut och kommer få ett fint lopp härifrån. Inga ändringar, säger Dante Kolgjini.
2 Mr Shyguy (André Eklundh) har ett bra utgångsläge och är värsta motståndaren till min spik om han levererar på topp.
3 Parameter (Victor Rosleff) har ett bra kunnande tycker jag, men han är lite komplicerad och slår ut sig själv med galopp ibland. Senast slog han sig rätt rejält på ett framknä i sista sväng och vi provar lite annan balans nu, säger Ola Karlsson.
4 I am Don Max (Martin Malmqvist) möter Jackpot Mearas som är väldigt bra, men skulle han komma till ledningen kommer vi köra där och hålla ett jämnt och hårt tempo. Det blir aluminium fram för första gången i stället för järn, säger Emma E Johansson.
5 Jackpot Mearas (Dwight Pieters) kommer från en mycket stark prestation i ett V86-lopp på Axevalla, där han var helt ensam när han skar mållinjen. Allt har bara varit fint efteråt, vi har siktat mot detta lopp. Hästen har lottats till ett perfekt startspår mitt på vingen och kan, som de flesta säkert vet, lägga iväg bra från början. Uppgiften ser lämplig ut, men jag har respekt för ”grannhästen” Mr Shyguy, som har spår innanför oss och som kan öppna bra. Den hästen har imponerat i vinter, men det har också Jackpot Mearas, så självklart är jag optimist. Det kan bli bike för första gången, säger Maria Törnqvist.
6 Earnest (Carl Johan Jepson) gjorde ett bra lopp på Jägersro tycker jag. Han behöver lite flyt med positionerna då han inte är någon blixt från start, men det är bara hoppas att Calle kan hitta bra ryggar. Det blir inga ändringar, säger Eric Martinsson.
7 Caton (Thomas Linder) hade jag en bra känsla på innan jag såg vilka han mötte. Från ett bra spår kunde jag trott på en placering bland de tre, men nu är det långsökt från spår sju. Tänder man stubinen från start går det knappt att hejda honom så jag kommer försöka hitta ner från start. Det är inga ändringar, säger kusken Thomas Linder.
8 Mr Birdman (Stefan Persson) var ruggig senast och allt känns lika bra efteråt så inget tyder på att formen ska vara sämre. Nu blev det spår åtta mot bra hästar, men Stefan tyckte att vi skulle starta här och förhoppningsvis har han känt något bra i honom. Jackpot Mearas är förmodligen omöjlig att slå, men alla lopp ska köras. Inga ändringar, säger Marcus Sundberg.
9 Knockout Charlie (Joakim Lövgren) var jättefin senast, men han bröt ner lite vid ingången till upploppet och då tappade han fart. Jag tror han kommer göra ett fint lopp igen. Inga ändringar, säger Tyler Mifsud.
10 Amoa Bengt (Ulf Ohlsson) får normalt svårt att räcka hela vägen. Jagar pengar.
11 Trixwithtrimmix (Gustav Johansson) kan dyka upp en bit fram med lite klaff på loppet.
12 Everglow (Oscar Ginman) har varit duktig och jag tror absolut han håller formen. Han har tränat på bra och känns jättefin. Vi har siktat mot det här, men spåret hade vi däremot inte siktat på och härifrån blir det tufft. Inga ändringar, säger Håkan Danielsson.
V75-3, Silver, 1 640 m, auto
1 Kainai Goj (Valentin Prevost) får en fin smygresa härifrån och jagar pengar.
2 Ture L.A. (Dwight Pieters) vann ett V75-lopp i Halmstad strax före nyår på ett mycket tilltalande sätt. Där visade han att han också kan vinna bakifrån. Annars är han ju startsnabb och väldigt effektiv i ledningen, vilket han visade när han debuterade för oss på Axevalla i höstas och vann Ullbergs Minne mot bra hästar. Nu har det gått fem veckor sedan senaste starten, men allt är bara fint med hästen. Det var för övrigt samma intervall inför segerloppet i Halmstad. Startspåret är mycket bra, likaså distansen. Jag kan inte annat än att tro på min häst. Vanlig vagn, säger Maria Törnqvist.
3 R.K.King (Jörgen Sjunnesson) var lite trög vid starten näst senast, men senast var han som vanligt igen tycker jag och allt verkar bra med honom. Det är såklart tufft den här gången och vi jagar pengar. I träningen är allt normalt och det blir inga ändringar, säger Johanna Johansson.
4 Demolition Man F. (Bengt A Nilsson) räcker inte till i dessa gäng och skulle han ta sista pengarna är det mycket bra gjort.
5 Sheriffen (Martin Malmqvist) duger inte alls till i det här loppet och ska normalt vara helt chanslös på seger.
6 Comes with Age (Carl Johan Jepson) mår bra och är pigg. Han håller en fin form tycker jag och han har varit duktig utan att ha fått med sig något på slutet. En gång blev han diskad och senast hade han spår tolv, men han var en av de snabbaste den tävlingsdagen sista 200 metrarna. Utgångsläget blev lite lurigt med spår utvändigt om Ture L.A. och det är dödensrisk om man kör framåt, men Jepson lägger upp taktiken själv och vi får se vad han hittar på. Vi tar bort brodden, säger Stefan P Pettersson.
7 Run N’Cola (Stefan Persson) håller kanonform och han känns mjuk och smidig i träningen inför det här loppet. Han satt fast senast och då var jag besviken, men samtidigt får man tillbaka det någon gång. Jag tycker han kan vara med och vinna ett sådant här silverlopp. Vi tar bort brodden bak, säger Veikko Haapakangas.
8 Kron Vici Star (Peter Untersteiner) håller fin form, men uppgiften den här gången ser jobbig ut med spår åtta i det här gänget. En slant är realistiskt och täta starter ska gå bra, säger Peter Untersteiner.
9 Randemar R.D. (Sofie Ericsson) hade lite strul med blodvärdena inför en tilltänkt start och det ska ha repat sig nu. Det är klart det är tufft på V75, men det finns inte så många andra lopp och vi provar. Spåret blev helt okej och jag får smyga med och så får vi se. Jag har väl inte jättehöga förväntningar, men samtidigt tror jag inte dem springer ifrån honom, säger kusken Sofie Ericsson.
10 Smile Silvio (Johan Untersteiner) var fin i comebacken och allt ser bra ut efteråt. Vi förväntar oss en bra insats, men som det ser ut kan det bli svårt att vinna loppet. Inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
11 Midnight Special (Adrian Kolgjini) är en hederskille som gör väldigt bra lopp hela tiden. Han fick pausa lite efter senast och burkar gå rätt hyfsat direkt efter ett uppehåll. Läget blev dock dåligt och vi får hoppas på bra tempo så han kan komma in i matchen. Inga ändringar, säger Dante Kolgjini.
V75-4, Stolopp, 2 140 m, volt
1 R.K.Jonna (Ole Johan Östre) har ett fint utgångsläge och kan tjäna vettiga pengar.
2 Hope Brew (Gustav Johansson) får svårt.
3 Yatzy Töll (Dwight Pieters) gick bra senast där hon fastnade lite till slut. Vi provade rycktussar för första gången under tisdagen och testar det nu på lördag. Det blir även ett open eye-huvudlag. Jag tycker det ser enklare ut den här gången och har förhoppningar om att vara bland de tre. Senast var hon lite rullig från start, men hon kan öppna snabbt, säger Jan Gustavsson.
4 Nice Steel (Peter Untersteiner) är i fin författning och hon gick bra in i mål senast på Jägersro. Hon brukar sköta sig i volten och jag hoppas och tror hon gör ett bra lopp. Vanlig vagn, säger Peter Untersteiner.
5 Fiddle Faddle (André Eklundh) är i lite bättre form för dagen och jag hoppas hon gör ett hyfsat lopp. Med en snäll resa kan hon ta några till slut och få en vettig slant. Vanlig vagn, säger Anders Zackrisson.
2 160 meter:
6 Easter Princess (Victor Rosleff) känns inte så het och får smyga med härifrån.
7 Hidethewinehoney (Carl Johan Jepson) har tagit senaste loppet otroligt bra och det känns som förutsättningarna inför lördagen varit mycket bättre än inför senast då vi kunnat träna som jag vill. Jag vet inte riktigt hur hon kommer vara från spår två, men Örjan tyckte hon var jättelugn i volten. Det är bara hoppas att hon sköter sig och att det stämmer under vägen. Får hon bara ett stabilt lopp ser jag att hon ska vara med där framme, säger Natalie Oscarsson.
8 Safira Diablo (Johan Untersteiner) känns fin, men hon har tappat stilen i slutet av loppen varje gång och är opålitlig för dagen. Senast gick hon över i passgång och vi kommer ändra lite smågrejer I balansen. Vanlig vagn, säger Peter Untersteiner.
9 Volitare Express (Anders Zackrisson) blandar och ger lite i prestationerna. Har en bra dag kan hon ta fina slantar. Vanlig vagn, säger Anders Zackrisson.
10 True Blue (Hanna Lähdekorpi) har gjort två fina lopp och täta starter tror jag är okej. Hon är gynnad av voltstart då hon öppnar kvickt, men jag har respekt för spåret. Behöver ett fint lopp och löser det sig spurtar hon fint till slut, säger Hanna Lähdekorpi.
11 Dancing Days (Ken Ecce) har tagit senaste loppet väldigt bra och vi har siktat mot det här. Jag hoppas hon gör en bra prestation och normalt är hon snabb från start. Vanlig vagn, säger Stephanie J Werder.
12 Value for Moni (Stefan Persson) satt fast med gott om krafter senast och Stefan trodde hon skulle varit tvåa med lucka. Hon hade fått en liten paus inför det och rimligen har formen höjts lite. Gör hon en liknande insats som på Åby kan hon vara en bit fram. Inga ändringar, säger Thomas Madsen.
13 M.T.Tomorrows Hope (Ulf Ohlsson) var med i en snäv situation varvet kvar senast och efter det tog hon inte riktigt i. Jag tror inte hon kan gå i spåren och vinna loppet, men med en invändig resa och lite flyt är hon bra nog, säger Anders Svanstedt.
14 Level Off (Stig-Christer Westrum) behöver fart på loppet. Tuffa förutsättningar.
15 Global Deadline (Mika Forss) har många att runda och behöver lite tur härifrån.
V75-5, Klass II, 2 140 m, auto
1 Zuccezz Zack (Anders Zackrisson) har fått ett bra läge och jag tycker han gjorde ett bra lopp senast, men kusken var dålig. Han känns fin i träningen och jag kommer köra lite från start och se vad som händer. Jag provar att lätta honom rejält i värmningen och testar även en amerikansk vagn i värmningen, säger Anders Zackrisson.
2 Heavenly Flavours (André Eklundh) öppnar bra och är anmäld med en amerikansk vagn. Är en spännande skräll att ta med.
3 Man After Midnight (Jörgen Sjunnesson) är jag lite tveksam på gällande formen då det var ett tag sedan han startade. Det ser ut som ett ganska jämnt lopp annars och han kommer lättas i balansen och så blir det en amerikansk vagn för första gången, säger Johanna Johansson.
4 Ebba Kuce (Gustav Johansson) gjorde det bra senast mot ett tufft motstånd, men det kanske ändå inte var hennes bästa lopp hos mig. Hon hade feber dagen efter och fick sedan pausa ett tag. Nu har hon tränat på och vi har siktat mot det här. Jag kan inte tänka mig att hon behöver lopp i kroppen då det är en lätt modell. Hon har haft helstängt och det är möjligt att jag växlar ner lite då vi ska ladda från start och hon kan då bli för vass med helstängt, säger Thomas Madsen.
5 Nasdaq Newport (Rick Ebbinge) har tränat på hela tiden efter senast och han gick ett banjobb på Dunevad i mitten av förra veckan som vi var jättenöjda med. Han har bytt miljö och flyttat till en ny gård nu vilket kan slå åt olika håll, men förhoppningsvis går det bra, säger Malte Handfast.
6 Princess of Divine (Johan Untersteiner) är inte alls så tokig och med rätt resa kan hon spurta förbi många över upploppet.
7 Laugh’n a Half (Ulf Ohlsson) känns fin i träningen och jag tycker mina två i loppet är jämna. Det gäller att han hittar ner någonstans från start. Det blir inga ändringar, säger Johanna Johansson.
8 Mostpeoplearegood (Saga Laursen) är det bättre med än på länge och han känns jättefin, men det är givetvis ett stentufft lopp. Chansen att han går felfritt är större härifrån vilket är positivt och jag hoppas han inte spänner sig och tappar så mycket från start, säger Katarina Aurell Laursen.
9 Patrick Hangover (Stefan Persson) var lite sliten i slutet av september och vi bestämde oss för att ta en träningsperiod. Han har även blivit kastrerad. Jag har inget att klaga på och allt har varit bra hela vintern. Det är såklart svårt att gå rakt ut på V75 och vinna, men jag har i alla fall haft förutsättningarna för att ställa i ordning honom. Skor runt om är inget som oroar och jag har svårt att säga vem som kommer vara först i mål av mina två, säger Thomas Madsen.
10 Nash Keeper (Hanna Lähdekorpi) har också gjort det bra varje gång även om han fortfarande uppträder lite orutinerat. Han kan inte öppna något speciellt från start så bakspåret är inget stort minus. Han kommer hamna en bit bak och vi får hoppas det blir lite körning så att vi kan komma in i loppet. Inga ändringar, säger Hanna Lähdekorpi.
11 Global Everytime (Joakim Lövgren) var med i en tuff öppning senast och den tog ganska mycket på honom. Utgångsläget blev tufft nu och medeldistans är ingen fördel heller då han är bäst över kort distans. Formen sitter i alla fall. Det blir inga ändringar, säger Tyler Mifsud.
12 Winsalot (Carl Johan Jepson) är intressant med Jepson upp i sulkyn. Inte borta.
V75-6, Klass III, 2 140 m, auto
1 Devs D.Rex (Gustav Johansson) var bra senast och är inne i en positiv utvecklingskurva. Han borde få ett fint lopp härifrån och löser det sig bra är han inte helt borta.
2 Stamsite (Markus Waldmüller) har en spännande uppgift. Det är en väldigt fin häst och senast testade jag honom från start och han trampade iväg fint. Spåret blev det jag önskade och jag kommer prova från början. Han har vunnit två av två från ledningen så jag är klart sugen att komma dit, men han har även vunnit från dödens och bakifrån. Inga ändringar, säger Markus Waldmüller.
3 Ciao Brodde (Jörgen Sjunnesson) har känts fin efter den senaste starten och han har gjort det jättebra. Han är dock inte så lättkörd och säker som det har sett ut på slutet och det finns en viss galopprisk. Den kan komma när som helst, men jag hoppas han fortsätter att sköta sig. Inga ändringar, säger Johanna Johansson.
4 Too Cool Toulouse (Victor Rosleff) var duktig senast vid segern. Är anmäld med amerikansk vagn nu och även om det är klart tuffare motstånd går han inte att nonchalera.
5 Le Roi (Stefan Persson) har gått bra under hösten och vintern. Vi har siktat mot det här och jag både hoppas och tror han är i ordning. Det är en rätt bra häst med ett skapligt läge så vi känner oss inte helt borta även om det naturligtvis är tufft emot. Vi kommer köra med något att rycka från öronen för första gången, säger Håkan Danielsson.
6 Whatabill (Oscar Ginman) verkar det bra med och hon har tränat på fint efter senast. Hon är stabilare än min andra häst i loppet och gör alltid en bra prestation, samtidigt som det är lite mer vinna eller försvinna för Ciao Brodde. Det blir inga ändringar, säger Johanna Johansson.
7 Kerie (Tommy Karlstedt) håller fin form och han är en av flera som skulle kunna skrälla till om det löser sig optimalt.
8 Global Edition (Johan Untersteiner) var inte riktigt fräsch senast på Romme och nu är han lite renoverad. Han känns fin i träningen och kommer säkert göra ett bra lopp. Han lär nog hamna i kön härifrån då han inte är så snabb ut. Det blir inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
9 Summit Diablo (Peter Untersteiner) har två raka efter lite uppehåll. Det har varit ganska billiga lopp, men han är absolut under utveckling. Jag hade hellre tagit ett bra framspår, men vi får göra det bästa härifrån. Inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
10 Chloe Haythrow (Jonas M Oscarsson) vann på Kalmar och det var väl inget märkvärdigt den gången, men senast tycker jag hon var väldigt mycket bättre. Ändringen vi hade gjort var att hon gick med aluminiumskor fram och det blir samma nu. Jag tror inte hon har någon chans på seger i det här loppet utan vi får nog vara glada för en peng, men samtidigt kan allt hända och formen har hon i alla fall. Det blir inga ändringar, säger Johnny Johansson.
11 The Bank Account (Hans Crebas) var rejäl vid segern. Det kanske inte känns som någon V75-vinnare, men det blir roligt att testa honom här. Spåret blev däremot inte bra och plockar han lite pengar är jag nöjd. inga ändringar, säger Hans Crebas.
12 Chocolatemere (Ulf Ohlsson) har varit bra och tillhör de bättre i loppet. Läget gör dock att det kommer krävas en hel del tur för att komma in i matchen. Får ses som en outsider och ska streckas om man tar några.
V75-7, Stolopp, 2 140 m, auto
1 Grit Brodda (Ulf Ohlsson) fick inget bra lopp senast då det gick långsamt och det var svårt att ta något. Claes var i alla fall nöjd med hur hon kändes. Hon verkar pigg och glad efteråt i träningen och allt verkar normalt. Hon fick ett bra utgångsläge och jag hoppas hon kommer hamna bra till. Senast öppnade hon inte så bra, men lite bättre än så kan hon nog och jag hoppas hon ska tjäna fina pengar. Det blir nog en amerikansk vagn igen och så ändrar vi till ett open eye-huvudlag, säger Jennifer Persson.
2 Garden Leave (Peter Untersteiner) var jag nöjd med i comebacken där det blev ett lopp utan rygg hela vägen. Hon fullföljde bra och ryggen på LaFerrari Dimanche den här gången hade känts bra. Amerikansk vagn, säger Peter Untersteiner.
3 La Paradeta (Oscar Ginman) gör det helt okej och hon behöver ett fint smyglopp för att komma till sin rätt. Löser det sig optimalt kan hon ta fina pengar, men det är långsökt att vinna. Är anmäld med amerikansk vagn.
4 Toscana Southwind (Troels Andersen) galopperade senast vilket var lite olyckligt, men efteråt var hon toppfin. Hon känns fortsatt fin i träningen och den här gången kommer jag låta henne gå iväg som hon själv vill från start. Får hon en hygglig resa ska hon vara bland de tre. Det blir inga ändringar, säger Troels Andersen.
5 LaFerrari Dimanche (Ole Johan Östre) gjorde det väldigt bra senast och var i bättre skick än jag trodde då det hade varit lite strul innan. Vi hade inte riktigt kunnat träna som vi ville, men nu känns det bättre tycker jag och allt har gått enligt plan. Hon har tagit loppet bra och jag tror inte hon kommer vara sämre den här gången. Hon har visat att hon är startsnabb och spåret känns väldigt bra. Distansen är absolut inget problem utan det känns som en stark häst. Inga ändringar, säger Viktoria Berntsson.
6 Make it a Star (Dwight Pieters) duger om hon kommer till i loppet och får ses som ett platsbud. Är anmäld med amerikansk vagn.
7 Chanel Trio (Stefan Persson) lät lite i halsen senast och med tanke på att hon är halsopererad är det inte perfekt då det var fuktig luft. Jag hoppas på torrare luft nu och hon är bra i ordning. Medeldistans passar bra och hon står på tur för att vinna på V75. Spikar man ingen annan i loppet så skulle jag ta med henne. Det blir inga ändringar, säger Veikko Haapakangas.
8 Capiroska Font (Gustav Johansson) har ett tufft läge och får i första hand rikta in sig på hyggliga pengar med sig hem.
9 Caramelle T.T. (Victor Rosleff) har varit bra i de senaste två starterna efter lite uppehåll och formen borde vara fortsatt stigande. Spåret är okej i alla fall och jag hoppas och tror hon kan få med sig lite. Inga ändringar, säger Håkan Danielsson.
10 Pure Diamond (Carl Johan Jepson) har bra kapacitet och kan vara ett roligt platsbud. Är anmäld med amerikansk vagn.
11 J.J.Another Vinn (Mika Forss) gör det klart godkänt och kan hugga om fina pengar på nytt om det löser sig bra härifrån.
12 Breidabliks Kahlua (Bernardo Grasso) var fullt godkänd senast och jag var jättenöjd med jobbet som hon gick under tisdagen, så hon har tagit loppet helt rätt och ska inte gått bakåt i alla fall. Läget blev dock punschigt och det är bra hästar där framme. Hur långt det räcker får vi se. Det blir inga ändringar, säger Jenny Andersson.