Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Åby 15 februari
V75-1, Stolopp, 2 140 m, volt
1 Caramelle T.T. (Victor Rosleff) har ett passande smygläge för att kunna ta en slant.
2 Hearts (Per Oleg Midtfjeld) har gjort det bra hela tiden hos mig. Hon är stark och rejäl och senast vann hon från utvändigt om ledaren på en dålig bana. Hon står bra inne i loppet, men jag känner inte till motståndet. Spåret tror jag går bra, säger
Frode Hamre.
3 Iloveyou Butcher (Flemming Jensen) fick ett försiktigt lopp senast och jag var nöjd. Hon är ingen träningsnarkoman, men allt känns normalt inför det här. Hon har aldrig startat i voltstart för mig tidigare och det är svårt att säga något om. Jag tror hon kommer trampa i väg utan att det blir någon pangstart. Hon tjänade mycket pengar i slutet av fjolåret och vi får försöka ta pengar i första hand. Hon hade en murphybländare på insidan senast och den tar jag bort, säger
Flemming Jensen.
4 Ultra Violet (Ulf Ohlsson)
STARTAR EJ
5 Garden Leave (Peter Untersteiner) ser bara fin ut och jag har varit nöjd med båda starterna på slutet. Spår fem är lite lurigt såklart, men hon har gått i väg riktigt bra tidigare ut volten även om det inte varit från samma spår. Jag intalar mig att hon tar sig i väg och då tillhör hon absolut A-hästarna i loppet. Vanlig vagn, säger
Peter Untersteiner.
6 Bring Me Money (Ken Ecce) var vi väldigt nöjda med senast då tanken bara var att hon skulle få ett lopp i kroppen inför det här. Hon hade varit sjuk inför det loppet och hon har varit fint efteråt i träningen så jag tycker hon borde gått framåt. Hon hade järnskor senast och nu blir det tunna aluminiumskor, säger
Marc Baek Nielsen.
7 Make it a Star (Björn Goop) kan vara i platsstriden om hon får en bra resa.
8 Ziva (Hans Crebas) hade vunnit på Romme om vi hade fått luckan lite tidigare och senast på Solvalla blev hon störd till galopp. Hon kändes annars jättefin i provstarten och det är bara att komma igen. Hon har ett bra smygläge och blir det hårt tempo kan hon vara bland de tre-fyra främsta. Inga ändringar, säger
Hans Crebas.
9 True Blue (Stefan Persson) går bra varje gång, men hon har absolut ingen tur. Jag hade hoppats på framspår då hon är väldigt effektiv i volten och jag blev såklart besviken på spåret. Hon får smygas och ta en peng i bästa fall, säger
Hanna Lähdekorpi.
10 Ace of Marke (Victor S Sundgren) är en fin häst som är stark och rejäl. Hon var absolut godkänd senast och toppformen kommer nog mot sommaren då man kan rycka skorna igen. Det blir nog svårt vinna då det var ett bra motstånd och härifrån kan hon smyga med och skjuta till bra till slut, säger kusken
Victor S Sundgren.
11 Breidabliks Kahlua (Thomas Uhrberg) satt fast med rubbet kvar senast och jag har ingen anledning att tro hon inte ska vara i samma författning nu eller ännu bättre. Spåret är bättre än senast i alla fall då det är voltstart och på Åby med open stretch. Med lite tur kan hon vara en platsskräll. Inga ändringar, säger
Jenny Andersson.
12 Pure Diamond (Carl Johan Jepson) har bra kapacitet och med lite klaff kommer hon spurta vasst över upploppet.
V75-2, Klass III, 2 140 m, auto
1 Lifelong Journey (Björn Goop) är rätt snabb ut och håller han upp ledningen kommer han definitivt köras där, men annars finns open stretch. Han räknas då han har hög kapacitet, säger
Victor S Sundgren.
2 Ebba (Stefan Persson) är startsnabb och kommer med fin form. Hon har gjort allt rätt hittills och känns bra i träningen. Inga ändringar, säger
Markus Waldmüller.
3 Stamsite (Markus Waldmüller) slog ihop i svängen senast och det var surt. Han öppnade bra och det var ett bra tecken. Jag tror han är lite kvickare än Ebba första biten och vi kommer ändra balansen fram och så får vi se om vi kommer igenom svängen. Det är väldigt svårt att ranka mina och båda har chans, säger
Markus Waldmüller.
4 Fawaz Mil (Dwight Pieters) har gjort sex starter hos oss. I fyra av dessa har det blivit seger, i de två andra har det helt enkelt blivit fel. Vid första ”plumpen” blev det en alldeles för tuff öppning och vid den andra så blev hästen helt enkelt utsvarad i tredjespår och fick ett för tufft lopp. Han har tagit loppet från senast bra och känts fin i träningen, så vi är inte oroliga. Han står kvar i en förhållandevis låg klass och har ett fint spår. Han är både startsnabb och stark. Det är många segervana konkurrenter här, men jag vet att vi har en bra häst, säger
Maria Törnqvist.
5 Le Roi (Ulf Ohlsson) gör det fullt godkänt, men får svårt att vinna och jagar fina pengar.
6 Viking Snapper (Carl Johan Jepson) är stor och tung så förhoppningsvis har han gått framåt och det känns som en häst som kan utvecklas en del. Eventuellt blir det jänkarvagn och vid bred gardering ska man inte glömma bort honom, säger
Lars Järpedal.
7 Alberdi Wine (Peter Untersteiner) vann comebacken och det var ett billigt lopp. Det är helt annat den här gången vilket jag är medveten om och jag får ligga lite lågt. Inga ändringar, säger
Peter Untersteiner.
8 Deadly Map (Mika Forss) är riktigt bra tycker jag. Han var ganska lätt jobbad inför senast och jag har kört lugnt även efteråt och inte skruvat på för mycket, men allt har varit väldigt bra och loppet i kroppen ska göra sitt. Jag testar amerikansk vagn i värmningen och eventuellt lättas han i balansen, säger
Veikko Haapakangas.
9 Laprisamata (Linda Sedström) gjorde det väldigt bra senast efter ett fint lopp. Det var ett billigt lopp, men han ska inte behöva be om ursäkt för det då han vann med mycket krafter kvar. Han gillar att gå i ryggar och spurta till slut så det blir att vika ner på innerspåret och hoppas på lite flax. Inga ändringar, säger
Björn Norén.
10 Salazar (Tobias Modig) känns som en stark häst, men det är ett tufft lopp nu och så blev det spår tio. Vi får hoppas på en slant. Inga ändringar, säger
Tobias Modig.
11 Magic Eagle (Max Karlsson) var vi jättenöjda med senast och det var nästan lite över förväntan. Han har känts lite lättare i kroppen efteråt och har gått framåt. Han brukar sluta ta i om han kommer först och därför kör vi med ett halvstängt norskt huvudlag nu, säger
Lovisa Andersson.
12 The Bank Account (Hans Crebas) var jättefin på Kalmar och han känns ännu bättre efteråt i träningen. Blir det hårt tempo och om det klaffar kan han vara bland de tre främsta och helt borta är han inte med tanke på hur han kändes senast. Inga ändringar, säger
Hans Crebas.
V75-3, Guld, 2 140 m, auto
1 Phoenix Photo (Ulf Ohlsson) har riktigt bra förutsättningar och borde ta hand om ledningen. Därifrån är det en toppchans. Spik!
2 Kung Edward (Max Karlsson) startade i monté senast och han var okej, men jag var inte helt nöjd. Vi har ökat upp träningen lite nu och han även gått intervaller i backen. Han kan ibland göra en bra prestation efter en liten plattmatch och han är lite humörsbetonad. I träningen känns det i alla fall som det är bra form, även om det kanske inte är full form. Han har ett bra spår och härifrån kan han få ett bra slagläge och ta en placering. Det blir svårt att vinna. Det kan bli ett helstängt huvudlag istället för open-eye, säger
Nicklas Dyrberg.
3 Dark Roadster (Ida Riesterer) var dålig på Färjestad, men då var det lerigt och jag tror han fick mjölksyra. Han var som vanligt senast på Bollnäs där han satt fast. Han har tränat på lugnt då det är hårt underlag och han känns som vanligt. Jag har inga större förhoppningar här, men det blev fått ett bra spår och han är snabb från start. Jag hoppas han får ett bra lopp och tjänar en fin slant. Inga ändringar, säger
Emma-Sara Sjöberg.
4 Emoji (Flemming Jensen) fick ett lopp i kroppen senast och det var tanken då han skulle ut i det här loppet. Det loppet sa inte så mycket, man han kändes fin och var spänstig. Vi var nöjda. Han känns fin i träningen efteråt och håller en fin form för årstiden. Jag vet att Phoenix Photo är väldigt snabb från start, men jag försöker vara med lite och så får vi se vart vi hamnar. Jag vill helst inte sitta alltför långt bak. Inga ändringar, säger
Flemming Jensen.
5 Frodo Cash (Thomas Uhrberg) gjorde en fin prestation senast, men vi kom aldrig loss. Han har fått tagit det lite lugnt efter det och känns fin nu i intervallerna. Han är i en okej form och annars hade vi inte anmält honom hit. Det är dock risk att det blir ett taktiklopp och för honom är det bättre med ett jämnt tempo, men jag ser inte riktigt vem som ska sätta upp farten. Inga ändringar, säger
Steen Juul.
6 Beartime (Carl Johan Jepson) känns väldigt pigg hemma. Senast var han ute på en bana som var kladdig och inte passade, men han kom i mål med sparade krafter. Får han sitt lopp så har han en bra spurt som kan räcka långt, men det måste stämma. Det blir en amerikansk vagn, säger
Helena Edlund.
7 Ante La Roque (Jorma Kontio) har gjort två bra lopp för mig och ett dåligt. Han var inte helt pigg näst senast och var inte heller som han brukar i värmningen den gången. Han känns helt okej nu i träningen och likvärdig som inför senast. Jag hoppas han ska försätta vara bra och senaste loppet i kroppen kan hjälpa lite också. Det hade varit roligare med ett lite bättre spår, men det är bara nio hästar i loppet och jag hoppas han hänger med. Han kommer gå med customs nya vagn, säger
Marko Korpi.
8 Four Guys Dream (Stefan Persson) blev helt enkelt rullig senast då han laddade med honom. Han är i bra form tycker jag, men läget blev desto sämre och det krävs mycket tur härifrån. Det brukar inte heller bli så hård körning i loppen när det är så få hästar med. Amerikansk vagn, säger
Håkan K Persson.
9 Husse Boko (Gustav Johansson) brukar vara bra efter vila och vi hoppas han ska vara det nu också. Spåret känns bra med rygg på Phoenix Photo och jag antar att han försöker hålla den ryggen, men det är Gustav som lägger upp taktiken. Inga ändringar, säger
Catharina Johansson.
V75-4, Lärlingar, 2 640 m, auto
1 Holliday Sisu (Johanna Lind) har varit jättefin under en längre tid och han har samlat ihop till en bra placering. Den hoppas vi kommer nu till helgen. Jag sticker inte ut hakan och säger att han vinner, men det kan vara en jätterolig skräll då han är i sitt livs form, säger
Stefan Dahl.
2 Esteban Bar (Wilma Karlsson) duger bra i klassen och är en av flera med chans.
3 Hurricane Photo DK (Christian Nissen) borde få ett fint lopp. Tänkbar platsskräll.
4 Fantastic Kosing (Anders Christiansson) ska vara i bra slag och han har gått bra över lång distans tidigare och gillar Åby. En peng är realistiskt att tro på och med maxklaff kan han vara bland de tre, säger
Karl Stolt.
5 Nordetia (Viktor Malmrot) har varit bra i tre lopp och senast kunde hon till och med gå i tredjespår en bit och ha full fart över mål, säger
Hanna Lähdekorpi.
6 Molly Vici (Tyler Mifsud)
STARTAR EJ
7 M.T.Tomorrows Hope (Elisa Svensson) ska gå med rycktussar första gången. Det har vi testat tidigare år men då har det varit motsatt effekt. Nu har ryckt flera gånger och hon börjar förstå att hon ska öka och jag tror det blir ännu bättre effekt i lopp. Hon vinner inte så ofta, men blir det överpace och många trötta hästar är hon livsfarlig att nonchalera, säger
Anders Svanstedt.
8 That’s So Clever (Henriette Larsen) gick ett bättre jobb för drygt en vecka sedan och jag tror han ska vara bra förberedd. Jag hade hoppats på spår 13, men fick åtta och det känns som en svår uppgift för kusken att lösa, säger
Hanna Lähdekorpi.
9 Wanderlust Pellini (Dante Kolgjini) brukar jag värma två gånger, men senast blev det lite tight och han värmdes bara en gång. Han klippte då i galopp och det kanske var den lilla ändringen som var negativ. Nu kommer jag värma två gånger och formen känns ganska bra. Distansen klarar han av och med rätt lopp har han vettig platschans, säger
Per Nordström.
10 Börtas Ankare (Saga Laursen) känns bra och strular det inte kan han vara med långt framme, säger
Mimmi Elfstrand.
11 Peach (Jakob Smith) är i riktigt fin författning som det känns. Han ska köras på väntan och får han ett fint lopp i ryggar går han hela vägen. Normalt ska han vara längst fram av mina två, säger
Stefan Dahl.
12 Luca Barosso (Jonas M Oscarsson) är inne i en fin fas och Örjan var nöjd med honom på Solvalla där det blev helt fel. Senast vann han pliktskyldigt och han var spänstig över linjen. Härifrån kan det bli vad som helst, men jag är inne på att han tillhör A-hästarna. Inga ändringar, säger
Peter Untersteiner.
13 Bicc’s Avalon (Linda Sedström) räcker normalt inte till här och får sikta på pengar.
14 Dancing Days (Stephanie J Werder) var inte helt bra i sina blodvärden efter senaste loppet och hon har även varit lite brunstig. Jag har ändrat lite i foderstaten och hon har känts förvånansvärt fin senaste dagarna och därför anmälde jag, men hon startar bara om det fortsätter att kännas bra. Amerikansk vagn, säger
Stephanie J Werder.
15 Bowler Day (Dwight Pieters) var otroligt fin senast och vi har en stark häst som vi vet klarar av att gå ute i spåren. Det behöver ändå lösa sig mycket från spår 15, men vi har en rutinerad kusk, säger
Noa Reldén.
V75-5, Klass II, 1 640 m, auto
1 Killer Journey (Jorma Kontio) har vunnit enkelt och han har ännu inte visat allt han kan. Han var barnslig i början och jag är jättenöjd att han börjat fungera. Det finns stor kapacitet i honom. Han är snabb och jag hoppas vi ser honom i ledningen hela vägen även om det inte är lika farligt att missa spets på Åby. Det blir inga ändringar, säger
Marko Korpi.
2 Lejonkungen (Carl Johan Jepson) är under fortsatt utveckling och från ett bra utgångsläge ska han streckas tidigt på kupongen.
3 Bolero af Carame (Björn Goop) var helt okej i senaste loppet. Han hade inte startat på ett par veckor inför det och uppskattar verkligen att ha ett lopp i kroppen. Man känner ingen skillnad i träningen, men man brukar se det i loppet efter. Nu när han fick ett öppet spår över kort distans testar vi ett halvstängt eller can’t see back igen som han inte har haft på ett tag. Han vore gynnad om det blir ett jämnt, hårt tempo och kan han hugga lite fina pengar så är jag nöjd, säger
Sofia Aronsson Hofstedt.
4 Spirit of Love (Stefan Persson) hade inte gått några banjobb inför comebacken näst senast och han har fått starta igång. Det har gått precis som vi vill och senast hade han spänst över mål. Det kan behövas lite lopp till, men han är absolut på gång. Jag tror på honom och att han kan vara bland de tre. Amerikansk vagn, säger
Helén Blomberg.
5 L’Amiral Propul (Flemming Jensen) håller en stabil form tycker jag. Han är ingen superraket och hade varit mer gynnad av medeldistans, men han är bra från start och vi får försöka ta en bra position. Senast gick han med skor och han är bättre barfota så vi kommer sätta på tunnare skor den här gången. Jag tycker det är svårt att sätta in mina hästar i loppen, men jag skulle tro att han är min bästa chans, säger
Flemming Jensen.
6 Winsalot (Saga Laursen) kan öppna vasst bakom bilen och med en fin resa kan han vara med och hugga om en plats.
7 Cheyenne Face (Jonas Bergdahl) satt kvar med allt senast och därför valde jag att anmäla igen. Det går inte att ha honom i bättre form än nu och här ska han få en riktig urblåsare. Jag kommer ladda på och han är redo för en bra prestation. Inga ändringar, säger
Jonas Bergdahl.
8 All in Cash (Niclas Stenquist) får svårt härifrån och är inget hett segerbud.
9 Pickford (Marc Elias) har känts bra efter det senaste loppet. Jag hoppas Killer Journey svarar ut övriga och att vi hamnar i rygg på den. Åby passar bra med tanke på open stretch och han har en otrolig snabbhet i benen. Jag hoppas han även förstår att han kan springa om hästarna på insidan och det tror jag. Jag kommer värma honom med amerikansk vagn och testa där hur det fungerar med en sidostropp som han behöver, säger
Marc Elias.
10 Aveve (Jörgen Sjunnesson) kommer från seger och håller fin form. Det känns ändå lite långsökt att han ska runda till seger.
11 Kudos Kazoo (Adrian Kolgjini) gick bra senast. Kapacitet finns för att vara med där framme, men han är ojämn och läget ställer till det. Eventuellt norskt huvudlag, säger
Dante Kolgjini.
12 Nightontheroad (Ken Ecce) var lite tung senast, men banan var också seg. Han känns rätt bra tycker jag och jag tror han har gått framåt med senaste loppet. Bricka tolv är däremot iskallt. Norskt huvudlag första gången, säger
Ken Ecce.
V75-6, Stolopp, 2 140 m, volt
1 The Rising Hope (Oskar Svanberg) är en riktigt bra häst och det känns som hon tagit senaste loppet bra. På Axevalla var det hopplöst från spår två, men härifrån är det hög chans att ta sig i väg felfritt och lyckas jag hålla upp ledningen har jag ingen plan på att släppa, säger
Oskar Svanberg.
2 Daytona la Ma (Mikael Å Linderoth) är med då det är hemmaplan och får hon pengar är vi nöjda, säger
Mikael Å Linderoth.
3 Love Silvio (Thomas Uhrberg) var inte som bäst senast och jag gjorde inte heller något större väsen av mig i vagnen. Mina hästar var inte bra den dagen, men dem var fina i lördags så jag är lite optimistisk nu. Jag lättar henne lite fram, säger
Thomas Uhrberg.
4 The Rose (Carl Johan Jepson) anmälde jag då det är hemmabana och även om hon gjorde ett av sina bästa lopp senast blir det tufft att vinna här. Eventuellt blir det ryckhuva första gången och halvstängt norskt, säger
Veikko Haapakangas.
5 Kalithea (Adrian Kolgjini) har fint kunnande och streckas ganska tidigt vid gardering.
6 Kinky Simoni (Christoffer Eriksson) sprang mest och väntade på dem andra senast när hon gick i ledningen. Hon är bättre bakifrån och ska kunna få en fin resa härifrån då hon öppnar bra. Kan hon vara trea-fyra är det bra, säger
Christoffer Eriksson.
7 Önas Tindra (Dwight Pieters) har tränat på precis som hon ska. Springspår passar fint, hon kan öppna bra, det är bara att hoppas att hon håller sig lugn i starten. Det känns som ett öppet lopp, där vår häst är en av de som räknas, säger
Maria Törnqvist.
8 R.K.Augusta (Jonas Gylling) får smyga med och hoppas på lite pengar.
9 Amelia Earhart (Micael Stjernström) är jämn och säker, men hon behöver ta ett steg till och det hoppas vi händer snart. Det är viktigt för henne att få fäste och en bra vinterbana passar bättre än en sämre sommarbana. Det blir rycktussar den här gången, säger
Micael Stjernström.
10 Zucchini C.D. (Robert Bergh)
STARTAR EJ
2 160 meter:
11 Angel of Mercy (Johan Svensson) har så förtvivlat svårt att hålla sig fräsch, men peppar, peppar har hon gjort två starter nu efter uppfräschning och det var ännu bättre tryck i henne senast. Formmässigt är hon inte topp-topp, men så nära som det går. Loppen hon vunnit har varit efter offensiva körningar och jag får väl testa lite och försöka ta mig ut någonstans. Det blir en liten lättning på balansen, säger
Johan Svensson.
12 Peak of Glory (Per Nordström) var jag besviken på senast och den gången var hon loj redan i värmningen. Jag pratade med Elke i tisdags och nu ska det vara mer klös i henne, säger kusken
Per Nordström.
13 Satsuma (Wilma Karlsson) är nyttig och behöver egentligen ett smyglopp, men senast var hon ute i spåren lite och avgjorde. Hon ser bara bra ut i träningen. Vanlig vagn, säger
Peter Untersteiner.
14 Tellmenow (Kevin Oscarsson) behöver en hel del tur härifrån. Pengar i första hand.
15 Nice Steel (Peter Untersteiner) fick bestämma allt senast, men det var fin stil över upploppet. Hon ser bara bra ut i träningen efteråt och hon går med finntack-vagnen igen, säger
Peter Untersteiner.
V75-7, Brons, 2 140 m, auto
1 Deal Done Zet (Ken Ecce) är okej från start och jag kommer köra det jag kan och så får vi se vart han hamnar. Han var duktig senast och formen är på topp. Det blir inga ändringar, säger
Ken Ecce.
2 Himalaya Sisu (Peter Untersteiner) har ett bra läge och är bättre än raden. Det känns ändå lite tufft för att räcka hela vägen.
3 High Five D.K. (Flemming Jensen) galopperade i sista kurvan senast med segerchans. Vi har behandlat honom efter det loppet och hoppas det ska göra att han klara slutkurvan, men vi får vara lite försiktiga där. Jag tycker annars att han håller en okej form. Han har ett bra spår och kan sitta med där framme och få ett fint lopp även om han inte är någon raket från start. Han har ofta haft amerikansk vagn, men jag tror vi kör med sulky nu för att kunna hjälpa honom mer i sista sväng, säger
Flemming Jensen.
4 King Okay (Erlend Rennesvik) vann Sylvesterloppet näst senast och kunnande finns för att vara med i segerstriden.
5 Darlington Fame (Victor Rosleff) är en väldigt bra häst och det känns som hon börjar komma tillbaka igen. Jag tror hon hade varit långt framme i lördags också utan galoppen och vi får se det som ett olycksfall i arbetet då hon blev generad till galoppen. Jag såg att det var två bra hästar strukna och jag känner mig aldrig slagen med henne. Klaffar det bara lite så tror jag hon kan vinna ett sådant här lopp. Vi går tillbaka till vanlig sulky och rycktussarna är fortfarande oryckta, säger
Per-Emil Henriksson.
6 Maserati Hall (Carl Johan Jepson) har hög kapacitet och senast var han fin vid segern på Solvalla. Löser det sig bara vettigt kommer han garanterat vara i segerstriden.
7 Gasparito (Jorma Kontio) var jag nöjd med senast och han gjorde ett bra lopp. Det gick 1.12.3 sista varvet och då hade han dessutom öppnat fort. Han vann innan det med krafter kvar i tre montélopp och gjorde bra prestationer. Han känns fortsatt bra i träningen, men läget blev lite långt ut. Har han lite tur så kan han ändå komma långt fram och jag är i alla fall väldigt nöjd med honom. Det blir inga ändringar, säger
Mikko Aho.
8 Joint Chief (Björn Goop)
STARTAR EJ
9 Dareios di Poggio (Gustav Johansson) har bra form och senast hade han lite sparat i en snabb avslutning. Det brukar vara svårt att försöka runda i bronsdivisionen då han sannolikt hamnar en bit bak från sitt bakspår. Han får köras på chans och hoppas på turen. Det är inga ändringar planerade, säger
Hanna Lähdekorpi.
10 Amazing Hazel (Christian Fiore) var helt okörd i mål senast och det känns som han bara blir bättre och bättre. Vi har nog inte sett botten i honom än. Han tränar bra efter senast och är pigg och glad. Det känns som en intressant uppgift tycker jag och jag har rätt goda förhoppningar om att han kommer vara långt framme. Vi får se om han kan spurta som han gjort några gånger och då kommer dem verkligen behöva vara snabba där framme. Det blir inga ändringar, säger
Jonas Larsson.
11 Emirre (Stefan Persson)
STARTAR EJ
12 Ideal du Vignac (Ulf Ohlsson) var vi otroligt nöjda med senast och vi har varit nöjda med honom i jobben inför detta också. Nu blev det ett taskigt spår och det behöver lösa sig, men vi känner oss inte uträknade på förhand. Han är oöm vi kommer be Ulf ge honom ett offensivt upplägg. Amerikansk vagn, säger
Noa Reldén.