Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Bergsåker 22 februari
V75-1, Silver, 2 140 m, auto
1 Kinky Boots (Troels Andersen) var bra senast och han tränar på samma nivå som tidigare och allt känns bra. Han kommer inte spetsa om jag får gissa, men han borde få en fin resa och ta fina pengar. Inga ändringar, säger
Troels Andersen.
2 Dilva Jet (Magnus A Djuse) gick bra i comebacken och är en fantastisk häst. Hon har ett brett register då hon både kan öppna snabbt, anfalla bakifrån och gå utvändigt om det krävs. Jag tror att hon kommer vara mycket bättre nu än hon var i senaste starten när hon fått ett lopp i kroppen. Jag är optimistisk och tror hon kommer få en riktigt bra säsong. Det blir inga ändringar, säger
Alessandro Gocciadoro.
3 Ellis Pride (Ulf Ohlsson) är det bra med och senast var han som han skulle igen. Ulf var riktigt nöjd med honom. Skulle han komma ner och få en invändig resa med lucka tror jag han kommer gå rejält faktiskt. Inga ändringar, säger
Lars Wikström.
4 Timeless Sunset (Robert Dunder) hade jag förväntat mig skulle göra ett bra lopp senast då han brukar vara bra efter ett uppehåll. Han var fin då, men det är alldeles för tufft den här gången och får han en fin slant får jag vara jättenöjd. Eventuellt halvstängt huvudlag, säger
Robert Dunder.
5 King of Djazz (Mats E Djuse) satt fast senast och såg bra ut. Tidigt platsbud.
6 Xanthis Hilton (Örjan Kihlström) blev kvar i tredjespår senast och fick backa sig sist. Det gick inte att ta något till slut och han har rätt bra form. Han känns jättefin i jobben tycker jag, men läget blev knepigt igen. Inga ändringar, säger
Stefan Melander.
7 Letsdoit (Julia Smedman) är svår att få i gång, men han var ändå några meter bättre senast i gulddivisionen. Härifrån går det inte och jag är nöjd om han är femma-sjua. Inga ändringar, säger
Stefan Melander.
8 Baron Tilly (Carl Johan Jepson) tog ett steg i rätt riktigt senast även om både jag och kusken hade anmärkningar. Vi misstänker han kommer vara ännu bättre nu och man har alltid förhoppningar och förväntningar på honom, men det blir ju jobbigt härifrån. Han har i alla fall en högstanivå som är brutal och börjar vi närma oss den så är han aldrig avsågad. Det blir inga ändringar, säger
David Persson.
9 Last Dying Breath (Hanna Olofsson) har varit bra tycker jag. Han var lite sämre när han blev trea, men då fick han inte riktigt med sig aktionen i sista sväng och senast tycker jag det såg bättre ut. Han har ett fint smygläge och kan ta en fin slant om det stämmer lite. Blir det varmt och en mjukare bana kan det vara negativt för honom. Amerikansk vagn och ett helstängt huvudlag, säger
Hanna Olofsson.
10 Mustang Racer (Rikard N Skoglund) var lite stressad senast och jag hoppas det blir lite lugnare nu. Jag kommer även ändra bett på honom och vi får sikta på fina pengar, säger
Lars Wikström.
11 One Cristal (Erik Lindegren) har ett svårt läge, men med lite tur kan det bli en plats.
12 Atomic Face (Oskar Kylin Blom) gick i mål med allt sparat senast och det var det bästa jag känt i honom på väldigt länge. Det är svårt utgångsläge och hästen är som bäst när han får smyga med invändigt. Jag tror att formen är bra och vi får hoppas på högt tempo, säger
Oskar Kylin Blom.
V75-2, Klass II, 2 140 m, auto
1 Gandalf Brodde (Carl Johan Jepson) går riktigt bra och han har fått två lopp efter behandling. Han är snabb från start och så får vi se hur utdragen körning det blir. Han jobbar förbättrat och ska vara nära toppformen. Inga ändringar, säger
Lars Wikström.
2 Kent’s Marre (Andreas Lövdal) gjorde det jättebra senast och han spurtade bra. Allt verkar fint efteråt i träningen och det blir inga ändringar, säger
Andreas Lövdal.
3 Kueen Simoni (Ulf Ohlsson) gjorde ett bra lopp senast mot ett enklare gäng. Hon känns bara bra i träningen efteråt. Nu är det hårdare och vi har väl inga större segerförhoppningar. Vi hoppas tjäna fina pengar. Inga ändringar, säger
Jimmy Jonsson.
4 Samedayasmilla (Sofia Frilén) har jag varit jättenöjd med i senaste starterna. Det ska vara likvärdigt nu, men det är en helt annan klass på motståndet. Det blir inga ändringar, säger
Kamilla Norberg.
5 Olli Boko (Mats E Djuse) blev det fel för senast då han blev för laddad och galopperade. Han gick jättebra efteråt och håller fin form. Utgångsläget passar bra och han har visat att han kan öppna bra när han har ett spår lite längre ut. Det blir inga ändringar, säger
Victor S Sundgren.
6 Farao Eagra (Nathalie Blom) tog senaste loppet väldigt bra och han har blivit lite kaxig efteråt. Det är ett helt annat motstånd nu även om det inte är det allra värsta tycker jag. Jag kommer köra från start för att komma till ledningen och då kör jag gärna där. Inga ändringar, säger
Nathalie Blom.
7 King of Cristal (Örjan Kihlström) har gjort det helt okej, men läget är tufft och normalt blir det svårt att räcka hela vägen till seger. Får sikta på en slant i första hand.
8 Lupin Mearas (Markus B Svedberg) har fått två lopp i kroppen och borde vara uppåt i form. Han borde räcka långt i det här loppet, men utgångsläget drar ner chanserna. Han är anmäld med amerikansk vagn.
9 Molte Wibb (Robert Dunder) gjorde ett bra lopp senast, men det lilla extra kanske fattades. Han gick från att tävla med brodd till utan och jag tror jag gjorde bort mig lite där. Jag hoppas det kommer vara en bana som kräver brodd nu på lördag och det vore en fördel för oss. Skulle det exempelvis bli rygg på ledaren och en lucka till slut är han ett hett bud. Eventuellt can’t see back, säger
Robert Dunder.
10 Don’t Get Closer (Henrik Kihle) gjorde ett bra lopp senast vid segern, men det är mycket tuffare motstånd här och det krävs mycket tur för att komma in i matchen. Känns inte som något hett segerbud och man får försöka få med sig en hyfsad slant.
11 Envies Goldneck (Oskar Kylin Blom) har varit kanonbra i sina tre senast starter och senast vann han med tussarna kvar. Han är duktig att följa ryggar från start och jag hoppas att vi kan komma ner i vettigt slagläge. Blir det tempo är jag inte förvånad om han dyker upp bland de tre främsta. Skor, amerikansk vagn, helstängt huvudlag och rycktussar på nytt, säger
Oskar Kylin Blom.
12 Ninepoints King (Magnus A Djuse) kommer från en jättefin insats och han ser fin ut i jobben. Spår tolv är alltid spår tolv, men med lite tempo kommer han spurta fint och han var så pass bra senast att man ska räkna med en bra insats. Det blir inga ändringar, säger
Victor S Sundgren.
V75-3, Kallblod, 2 140 m, volt
1 Smedheim Staut (Magnus A Djuse) var jag väldigt nöjd med senast och han har känts mycket bra efteråt. Det verkar som han fått självförtroendet tillbaka och det är stor skillnad på honom. Jag skulle önska att det var fler hästar på mellanvolten, men han är snabb från start och kan Magnus köra i underkant 1.24 hela vägen så får vi se. Vi får göra ett försök i alla fall då det är mycket pengar att köra om och han har ingen annan bättre uppgift framöver heller som vi siktar på. Skulle det krävas brodd fram är det ett minus, säger
Stian Eilefsen.
2 Svarte Petter (Henrik Svensson) är riktigt bra och räcker långt om han sköter sig.
3 Blomsterprinsen (Mats E Djuse) har tränat bra i vinter. Dagsstatusen är svårbedömd, men även om han inte är i hundraprocentig form så gör han säkert ett bra lopp. Han har presterat lite sämre med brodd tidigare och är bättre med sommarbalans, säger
Marcus Lilius.
4 Norrbo Odin (Rikard N Skoglund) är ute på hemmabanan och får ett lopp i kroppen. Han räcker inte riktigt till mot dessa och tar han pengar är jag jätteglad. Vi har ändrat lite på fodret, säger
Stefan Eriksson.
5 Crussi Dull (Örjan Kihlström) var för pigg senast och han blev på tok för ivrig. Han tränar positivt och värmde även positivt inför senaste loppet, men han måste hitta sig själv och formen igen. Eventuellt testar vi ett nytt bett, säger
Jasmine Ising.
2 160 meter:
6 Månremus (Oskar Kylin Blom) är det bra med och han håller likvärdig form. Han är startsnabb och vi får köra för en bra peng, säger
Joakim Reiser.
7 Bonaldo (Marcus Lilius) var jättefin när jag vann med honom. Nu är han ute mot tufft motstånd och vi får försöka ta en bra peng, säger kusken
Marcus Lilius.
2 180 meter:
8 Soldhöjdens Drake (Per Linderoth) lät i halsen under loppet senast och vi har kollat upp honom, men det fanns inga fel. Det har varit så ibland tidigare också och jag tror inte det är några fel på formen. Stumne Fyr har varit svårslagen länge och även Svarte Petter samt Frivoll Gorm är bra så tar han en plats är jag nöjd. Jag sätter dit en annan check nu, säger
Ola Åsebö.
9 Frivoll Gorm (Ulf Ohlsson) var brutalt bra senast och allt känns bara bra efteråt. Han kan vara lite komplicerad i voltstart och spåret är jag inte nöjd med. Han kan vara lite trevande och jag hoppas han i alla fall kommer i väg, säger
Jimmy Jonsson.
10 Tekno Jerven (Jimmy Jonsson) gjorde det bra senast, men Frivoll Gorm var ännu bättre. Han kommer i allt bättre form och jag tror han är bättre bakifrån än från ledningen. Inga ändringar, säger
Jimmy Jonsson.
11 Stumne Fyr (Ole Johan Östre) har 40 meters tillägg vilket alltid är tufft. Han har fördel av att starta på lite tätare, men nu har det inte funnits några lopp. Han tränar i alla fall bra och jag är väldigt nöjd med honom. Vanlig vagn, säger
Merete Viksås.
12 Oppgårdsdrängen (Daniel Wäjersten) håller knallform och han var jättefin senast. Allt verkar som vanligt i träningen och han blir bara bättre och bättre formmässigt. Jag tror han gör ett bra lopp och att han kommer växa in i eliten i år. Han ska räknas. Vanlig vagn, säger
Marcus Lilius.
V75-4, Stolopp, 2 140 m, volt
1 Randy Zon (Daniel Wäjersten) gör årsdebut och hon gjorde det rätt skapligt förra året. Vi har en positiv känsla inför året då hon inte har så mycket pengar på sig, men ganska mycket hårdhet. Hon ska kunna vara bland de tre-fyra främsta. Skor och jag skulle tro öppet huvudlag, säger
Olle Wäjersten.
2 Oaxen (Mats E Djuse) smyger till pengar.
3 Luckpenny Wine (Rikard N Skoglund) är allt bra med efter senast och hon har haft jättebra form hela vintern. Det passar bättre med mindre brodd och hon är duktig i voltstart. Jag hoppas hon kan ta ledningen och sedan får vi se vad Rikard har för taktik. Jag tror hon har en bra chans, men det är alltid tufft på V75, säger
Jonna Irri.
4 Rupie (Per Linderoth) känns jättefin och vi har siktat lite mot det här. Från början trivdes hon bra i ledningen, men nu tycker jag hon även kan göra lite jobb i spåren. Vanlig vagn, säger
Linn E Andersson.
5 Jorinda (Magnus A Djuse) har tagit ett steg till i vinter och kan inte kännas bättre. Jag tror hon kommer göra ett bra lopp och sen får vi se. Hon är inte den som vinner flest lopp, men jag tror inte dem springer ifrån henne heller. Skor är en nackdel och jag hoppas vi kan köra med barfotaskor. Då ska det inte vara någon större fara. Hon kommer även vara nyrakad, säger
Nils Westerberg.
2 160 meter:
6 For You (Nathalie Blom) har underpresterat lite på slutet och det har visat sig att hon varit lite uttorkad. Det kommer tas nya blodprov på fredag och är allt bra ser det ut som ett spännande läge då hon behöver en snäll resa. Med rätt resa är hon sylvass sista 300 metrarna, säger kusken
Nathalie Blom.
7 Soccerbox (Ulf Ohlsson) såg bra ut senast och allt är bara fint efteråt. Det känns som hon är i toppform och läget blev bra tycker jag. Jag tror inte grusbana spelar så stor roll och det blir brodd runt om igen. Hon ska ses som tredje-fjärde häst, säger
Per Edström.
8 Yuvraj (Malin Viklund) räcker inte här.
9 Dry Martini Grue (Anders Eriksson) har fått ett lopp i kroppen och ska vara riktigt på väg in i form. Det ser intressant ut och löser det sig ska hon dyka upp där framme tycker jag. Inga ändringar, säger
Peter Eriksson.
10 Toppy (Oskar Kylin Blom) får försöka spara speeden till 200-300 kvar och med klaff kanske hon kan plocka en fin peng, säger
Oskar Kylin Blom.
11 Global Deadline (Mika Forss) kan tjäna fina pengar och ska ses med platschans.
12 Global Eyecatcher (Carl Johan Jepson) har varit rejäl hela tiden. Senast bröt hon en del över upploppet, men jag är inte orolig över det då jag misstänker att det hade med jänkarvagnen att göra. Formen är på topp och hon kan normalt öppna bra. Hon tål även att göra lite jobb och är den av mina i omgången med klart bäst segerchans. Vanlig vagn, säger
David Persson.
13 Cersei Gene (Jörgen S Eriksson) får sikta på lite pengar i första hand.
14 Tour Princess (Micael Melander) blev det lite väl tufft för senast, men hon verkar tagit det bra i alla fall och känns snäppet bättre. Läget blev tråkigt och det gäller att det blir tempo, säger
Magnus Östman.
15 Many Behind (Örjan Kihlström) står svårt till och rundar knappast alla härifrån.
V75-5, Brons, 1 640 m, auto
1 West Wind (Robert Dunder)
STARTAR EJ
2 Solöns Skrammel (Daniel Wäjersten) var bra senast tycker jag och det känns som hon gått framåt också. Det blir intressant om hon kommer i väg från start och det är ledningen som gäller för henne. Hon gick med pullplatta första gången senast och vi fortsätter med det. Det kan eventuellt också bli ryckhuva, säger
Henning Rustad.
3 Västerbo Ajax (Henrik Svensson) har kommit i gång och senast var det synd att det blev en omstart då han har lätt för att tända till. Han gjorde ett bra lopp och är nog i form. Han öppnar bättre från lite mitt i banan, men jag hoppas han håller sig lugn och öppnar så bra som han kan. Amerikansk vagn, säger
Lars Wikström.
4 Carroty (Per Linderoth) går bra i skymundan och jag hoppas hon är lite på gång. Det var ett fall framåt senast. Läget blev bra och hon är snabb ut så vi får se om hon kan komma ner någonstans. Hon kan vara en platsrysare. Inga ändringar, säger
Lars Wikström.
5 Oryx Håleryd (Rikard N Skoglund) var så bra som han kunde senast och äntligen stämde det i loppet också. Jag tycker det här blev ett jämnt lopp där ingen sticker ut och den som får bästa loppet har bäst chans. Det är sex år sedan vi vann på V75, men nu skulle det kunna vara dags. Inga ändringar, säger
Åke Eriksson.
6 Xerava C.D. (Örjan Kihlström) räcker långt i klassen och hon kan öppna rejält om man trycker av första biten. Kostar det inte allt för mycket att hitta ett vettigt slagläge ska hon garanterat vara med i segerstriden.
7 Zätamustangen (Mats E Djuse) har inte startat på ett tag, men han har tränat bra i vinter och vi får dra i gång säsongen nu. Han är lite ringrostig, men inte så mycket tror jag. Nu blir det ju skor runt om och jag vet inte riktigt hur det påverkar, men nu går alla med det och det ska nog inte betyda så mycket, säger
Marcus Lilius.
8 Kalle Taxam (Rauno Pöllänen) blev tvungen att gå fram till dödens senast när det inte blev något lopp. Han höll farten bra till slut i en snabb avslutning. Jag tycker han är piggare efteråt och att formen är stigande, men det är ett svårt läge och det blir svårt att komma till. Det blir inga ändringar, säger
Rauno Pöllänen.
9 Everglo Lemon (Anders Eriksson) har fint kunnande och härifrån skulle det kunna bli ett bra lopp. Nu är han anmäld med en amerikansk vagn igen och det är ett plus för honom. Får ses som en typisk outsider som inte går att nonchalera.
10 Judge D. (Markus B Svedberg) har väldigt bra kapacitet och kan bli tuff att stå emot om det blir lite fart på loppet. Han är anmäld med en amerikansk vagn och i ett öppet lopp får han tipsettan.
11 Hagrid (Marcus Lilius) var jättebra senast. Han blev alldeles för pigg och höll bra in i mål. Nu blev det ett dåligt spår över kort distans och det behövs ju lite tur härifrån, säger kusken
Marcus Lilius.
12 Pure Muscle (Carl Johan Jepson) har ett svårt utgångsläge, men formen är bra och med maxklaff kan han vara en platsskräll.
V75-6, Winter Trot, 2 640 m, volt
1 Let Me In (Carl Johan Jepson) tycker jag är bättre i bike så han kommer tävla i en finntack-vagn nu. Han fullföljde jättebra senast och trivs när det blir ett bra tempo hela vägen. Han har vunnit många lopp från ledningen och skulle han komma först kommer han nog få gå i en jämn och lite högre fart, säger
David Persson.
2 Egon Vendil (Oskar Kylin Blom) vore det bästa om vi kunde få rygg ledaren på Let Me In. Sedan är drömmen att det blir tempo på loppet, han är missgynnad om det går sakta. Jag är inte främmande för att min häst kan vara fyra-femma, säger
Oskar Kylin Blom.
3 Coin Master (Rikard N Skoglund) känns fräschare och finare i träningen. Han är medel från start och planen är att försöka ta oss till sargen. Jag hoppas han tjänar en bra slant. Öppet huvudlag och finntack-vagn, säger
Joakim Elfving.
4 One Chance More (Marcus Lilius) håller bra form och han vann på ett skönt vis senast. Får vi smyga med ska han inte vara helt borta och en bra peng ska han absolut kunna tjäna, säger kusken
Marcus Lilius.
5 Pontiac (Ole Johan Östre) har nog aldrig varit i bättre form. Han hade järnskor runt om senast och nu blir det aluminiumskor. Vi har även lättat lite på träningen inför det här, säger
Chrstina Tilp.
6 Börtas Ankare (Örjan Kihlström) fick ett passande spår och Örjan får lägga upp taktiken. Det är fina pengar att köra om och jag blir inte förvånad om han skulle vinna om det blir flyt med positionerna. Han får gå lite mindre dövad, säger
Mimmi Elfstrand.
7 Massaj Käll (Olle Alsén) jagar pengar.
2 660 meter:
8 J.J.Another Vinn (Mika Forss) får svårt.
9 Dynamite Sensation (Emilia Leo) gav ett jättebra intryck senast och han har trivts bra på lite längre distanser tidigare. Jag förstår att uppgiften är jobbig, men klaffar det till hundra procent kan han vara en av dem som går fortast till slut. Han har toppform. Vanlig vagn, säger
David Persson.
10 Carl Halbak (Jörgen S Eriksson) har gjort det bra och duger fint även här. Outsider.
11 Competivo (Daniel Wäjersten) har överraskat positivt i vinter då jag var orolig över hur det skulle levereras med skor. Han gör nog upp om riktigt bra pengar om han kommer i väg hyfsat och kan även vinna om det blir bra tempo på loppet. Vanlig vagn, säger
Olle Wäjersten.
12 Money Smile (Per Linderoth) är gedigen och han gör nog sitt dagsverke igen, men det är svårt att sätta in vad det räcker till. Vanlig vagn, säger
Per Linderoth.
2 680 meter:
13 Ferrari Sisu (Marc Elias) gillar Sundsvall och det blir en spännande start. Formen sitter som det känns och den här sortens lopp passar, säger
Massimo Vassallo.
14 Decision Maker (Magnus A Djuse) står med 40 meters tillägg vilket inte är enkelt och det är svårbedömt för mig också. Hon kommer nog vara lite vassare nu när det är tätare starter. Skulle det lösa sig bra hoppas jag hon dyker upp där framme. Vanlig vagn, säger
Stefan Melander.
15 Hard Times (Mats E Djuse) har många att runda, men förhoppningar finns att ta en hygglig peng, säger
Ola Åsebö.
V75-7, Klass III/I, 2 140 m, volt
1 Kattbo Hunter (Jörgen S Eriksson) gör debut i ny regi och kan vara en platsskräll.
2 Engine Master (Julia Smedman) kanske vi siktar lite högt med, men ska man vinna måste man våga. Det är väldigt många fina hästar i loppet, men jag tycker inte han är sämre än någon annan och känner mig inte slagen. Han ska definitivt med på kupongen även om det inte är någon spik. Spåret går bra då han är lugn och fin. Inga ändringar, säger
Lisa Vaisviliene Glamer.
3 Mr Blaze (Oskar Kylin Blom) har utvecklats väldigt fint i vinter och gjort fyra bra lopp i rad. Senast hade han mycket krafter kvar över mål. Läget är bra och han kan öppna riktigt vasst, drömmen vore att nå ledningen initialt så får vi se hur vi lägger upp det därifrån. Jag tycker att han ska kunna strida bland de tre främsta med tanke på den utvecklingskurva hästen visar. Skor runt om, vanlig vagn och helstängt huvudlag som senast, säger
Oskar Kylin Blom.
4 Bitch Provision (Per Linderoth) borde få svårt att räcka mot dem bästa.
5 Lookin at Lucky (Ulf Ohlsson) galopperade när han slappnade av i ledningen senast. Han har blivit behandlad efter det och kan ha tappat lite form, men han tränar bra och är så pass bra i grunden att han ska duga i det här loppet, säger
Jasmine ising.
6 Nando Boko (Olle Alsén) är en av flera som kan slåss om en plats med lite klaff.
7 Illusion of Joy (Marcus Lilius) har varit jättefin vid segrarna och verkligen växlat upp. Nu står han inför sin tuffaste uppgift hittills och han kommer få kämpa den här gången. Förhoppningsvis kan vi vara med där framme och slåss som de främre placeringarna. Han har haft can’t see back på slutet, men det känns som han vaknat till och troligen tar jag bort dessa. Han har varit krånglig i voltstart tidigare och i första hand får vi sikta på att ta oss i väg, säger
Marcus Lilius.
2 160 meter:
8 Eagle Trot (Daniel Wäjersten) kan tjäna bra pengar om det löser sig härifrån.
9 Neymar Boko (Kevin Svedlund) gjorde en riktigt bra prestation senast. Han gick jobb under onsdagen och allt verkar bara bra. Det är svårt att begära att han ska vara bättre. Det är en klassig häst som jag tror kommer gå långt då det finns mycket att göra framöver också, men ännu drar vi inga växlar, säger
Kevin Svedlund.
10 Janks Morton (Magnus A Djuse) har hög kapacitet och är given vid gardering.
11 Vixi Garbo (Mats E Djuse) gör det fint och kan dyka upp i platsstriden.
12 Indigo Brick (Rikard N Skoglund) blev kvar invändigt senast och satt där han satt. Han känns lite uppåt för dagen och jag hoppas han kan dyka upp bland de tre. Vanlig vagn och så blir det nog en murphy i stället för helstängt, säger
Peter G Norman.
13 Apomorfin (Örjan Kihlström) har två lopp i kroppen och blir lite bättre för varje start. Jag räknar med att han kommer göra ett bra lopp igen och han borde öppna rätt skapligt. Vanlig vagn, säger
Peter G Norman.
14 Earnest (Carl Johan Jepson) har vi siktat lite mot det här med då det är en bra proposition. Det ser vettigt ut tycker jag och senast gjorde han ett jättebra lopp. Vi hoppas han hamnar bra på det från start. Eventuellt finntack-vagn, säger
Eric Martinsson.