Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Halmstad 1 mars
V75-1, Klass I, 2 140 m, auto
1 Esteban Bar (Wilma Karlsson) imponerade stort vid segern. Han riskerar dock bli över från start och då krävs det lite tur.
2 Mr Shyguy (Stefan Persson) har fina förutsättningar och kan leda loppet hela vägen.
3 De Chambeau (Thomas Uhrberg) har bra kunnande och är ett tidigt segerbud.
4 I Can Win Gardenia (Jörgen Lorentzen) får sikta på fina pengar i första hand.
5 Victoria L.L. (Victor Rosleff) var bra senast på alla sätt och vis. Allt verkar ganska bra efteråt, men förra veckan så var det dåligt väder och träningsförhållanden. Det gör mig lite osäker, men jag tror inte det ska betyda så mycket. Det var bra hästar med i loppet, bland annat Uhrbergs häst som jag tycker är bra och flera andra bra också. Det gäller att få ett bra lopp och så får vi se hur långt det räcker. Kan hon vara bland de tre-fyra främsta får vi vara nöjda. Inga ändringar, säger
Ola Karlsson.
6 Opening Night (Gustav Johansson) fick lägga speeden lite för tidigt senast och höll bra trycker jag. Det här är en jättefin häst och det känns som att han kommer få en bra säsong. Han är väldigt laddad hemma i träningen och allt känns bra. Han står hårt inne i loppet på pengarna, men jag tycker som sagt det är en bra häst och att han är bra för klassen trots det. Han öppnade helt okej senast och det går åt rätt håll. Barfota runt om, säger
Gustav Johansson.
7 First to Fight (Carl Johan Jepson) har tränat på tuffare efter senast och i stället för att starta i februari så körde vi ett rejält banjobb på Åby. Vi har siktat lite på det här då han är sämre med skor. Det är bra motstånd, men han är bra förberedd och är stark. Det är lite avgörande hur det går från start då han inte kan öppna så jag hoppas det blir lite tempo. Barfota runt om, säger
Beata Persson.
8 Le Roi Mearas (Johan Untersteiner) vann nog en rätt så billig final senast, men jag var väldigt nöjd med hästen och han vann på ett fint sätt. Härifrån ser det lite jobbigare ut och det är säkert ett tuffare motstånd också, säger
Peter Untersteiner.
9 Eleven O’Clock (Sören Boel) blir det nog svårt för skulle jag tro, men spåret blev i alla fall jättebra. Det blir inga ändringar, säger
Olof Thorson.
10 Super Frasse (Kevin Oscarsson) känns fin och han gick bra senast tycker jag. Tidigare har han varit ganska vass i träning, men nu är han avslappnad och han har gått sina rutinjobb. Formen ska hålla i sig och han står sig rätt bra i det här gänget. Det blir barfota bak och amerikansk vagn vilket är ett klart lyft, säger
Kevin Oscarsson.
11 Fahrenheit (Magnus A Djuse) har gått bra på slutet. Han håller en fin form och det ser bra ut även efter den senaste starten i träningen. Läget blev lite tråkigt. Troligen blir det barfota runt om nu vilket är ett plus, säger
Mattias Djuse.
12 Popeye Tooma (Örjan Kihlström) galopperade senast men vi glömmer det loppet. Han känns jättefin i träningen men han är ju väldigt stor och det är risk att han behöver ett lopp i kroppen. Men jag blir inte förvånad om han gör en bra prestation för jag körde ett tufft jobb med honom i sanden förra veckan och då fick han sträcka ut rejält och det var ett bra jobb. Det finns mycket i honom och han går som han gjorde i starterna i höstas, säger
Daniel Redén.
V75-2, Stayer, 3 140 m, volt
1 L.L.Tromelinaffair (Carl Johan Jepson)
STARTAR EJ
2 Tee Time (Sofie Ericsson) hostade i sista jobbet inför en tilltänkt start och han fick ta igen sig en vecka i hagen. Allt verkar bra nu efteråt. Det ska bli intressant att testa 3000 meter då han verkligen är stark och rejäl. Om jag drar rycktussarna blir det första gången i lopp, säger
Sofie Ericsson.
3 Panthere Noire (Jan Henriksson) blir bättre och bättre. Han har aldrig mött så här bra hästar och seger går inte tro på, men han har aldrig varit trött så distansen passar bra. Ryckhuva första gången och sommarskor, säger
Jan Henriksson.
4 Katmandu Mearas (Johan Untersteiner) var 90-procentig på Jägersro. Från sidan såg han riktigt fin ut, men Johan hade lite anmärkningar. Han vann i alla fall med skapligt med kräm kvar och får vi till honom fullt ut så blir det en klassklättrare. Inga ändringar, säger
Peter Untersteiner.
3 160 meter:
5 Oviedo Base (Micha Brouwer) fortsätter att utvecklas och senast var han väldigt bra. Distansen är ett plus och vi ändrar inget, säger
Danny Brouwer.
6 Everglow (Stefan Persson) håller bra form för dagen och han känns fin I jobben. Det är tuffa hästar emot, men jag tycker han ska fungera över 3000 meter och att han ska vara med och hugga lite i alla fall. Barfota fram eller runt om, säger
Håkan Danielsson.
7 Cardin (Jonas Gylling) duger inte här.
3 180 meter:
8 Luca Barosso (Peter Untersteiner) kom helt fel på det senast och det loppet kan vi glömma. Får han ett smyglopp kan han ta en god placering, säger
Peter Untersteiner.
9 Peach (Örjan Kihlström) känns jättefin och skulle det lösa sig perfekt med ett lopp på lång väntan kan han absolut vara bland de tre. Vanlig vagn, säger
Stefan Dahl.
10 Mysterious Lucifer (Robert Bergh) har fått ett lopp i kroppen även om han var sämre än förväntat. Han har sett bra ut i träningen efteråt men lång distans och tillägg är inte en fördel. Det blir halvstängt denna gång och vanlig vagn, säger
Robert Bergh.
11 Remburs R.D. (Svend Dyhrberg) verkar allt okej med. Jag tror han i alla fall är bland de tre-fyra främsta om det löser sig och vinner han blir jag inte heller förvånad. Inga ändringar, säger
Svend Dyhrberg.
12 High Five D.K. (Victor Rosleff) kan slåss om en plats om det inte strular från spåret.
13 Rendez Vous (Magnus A Djuse) känns positiv och kan han vara bland de fyra är jag jättenöjd, säger
Peter Johansson.
14 That’s So Clever (Hanna Lähdekorpi) har bra form och ska räknas med segerchans.
15 Qillerbee (Joakim Lövgren) var jättebra senast, men tyvärr fick han ett väldigt dåligt spår och vi får ligga lite lågt. Barfota runt om, säger
Tyler Mifsud.
V75-3, Guld, 1 640 m, auto
1 Unico Broline (Carl Johan Jepson) känns likvärdig eller kanske lite bättre i träningen efter senast. Jag hoppas på en snabb öppning och en bra prestation. Det kanske blir svårt hålla ledningen, men annars kan han få rygg på Stens Rubin och då kan det räcka långt. Barfota runt om och en amerikansk vagn, säger
Sofia Aronsson Hofstedt.
2 Stens Rubin (Johan Untersteiner) gick jobb under måndagen och allt var frid och fröjd. Vi hade flyt med spårlottningen och det gällde att få spår invändigt om Husse Boko och Betting Pacer. Han är väldigt snabb från start och det kan inte se så mycket bättre ut på förhand. Vi förväntar oss en väldigt mjuk och fin bana så det blir barfota bak, säger
Peter Untersteiner.
3 Husse Boko (Gustav Johansson) känns bättre än någonsin tycker jag. Han kan säkert sitta med där framme även om det blir tufft att ta en längd på Stens Rubin sida vid sida. Det låter som det blir barfota fram, säger kusken
Gustav Johansson.
4 Global Bookmaker (Magnus A Djuse) vann i comebacken och jag tycker han gick bra till slut. Det är helt annat motstånd nu och han kanske behöver några fler lopp för att riktigt komma i form. Vi hoppas han gör ett bra lopp och får med sig en fin slant. Troligen barfota runt om, säger
Mattias Djuse.
5 Betting Pacer (Victor Rosleff) har tagit resan hem från Frankrike på ett bra sätt. Hon känns bra i träningen och allt verkar positivt. Det är dock risk att hon hamnar i dödens på Stens Rubin och därifrån blir det väldigt svårt att vinna, men skulle hon däremot få ett bra lopp har hon absolut chans att vara bland de tre. Hon kan inte tävla barfota runt om och det är ju ett minus för henne den här årstiden. Det blir amerikansk eller finntack-vagn, säger
Peter Zadel.
6 Sweetman (Adrian Kolgjini) räcker inte riktigt till numera och kan han ta en hygglig slant så är det bra gjort.
7 Emoji (Stefan Persson) har ett svårt läge och får i första hand ses som ett platsbud. Han är anmäld barfota runt om.
8 Randemar R.D. (Sofie Ericsson) har verkligen gått jättebra i skymundan och det känns som att han är på väg tillbaka. Nu är vi helt bortlottade vilket är tråkigt och förhoppningarna sjönk en del, men är han som på slutet fäller han en del till slut. Vi har pratat om att det eventuellt skulle bli amerikansk vagn, säger kusken
Sofie Ericsson.
9 Natorp Bo (Joakim Lövgren) var okej senast och han blev tempotorsk. Det ser ut som Stens Rubin är bättre än övriga och han måste ha en väldigt bra dag för att slå honom. Det är en platschans. Barfota och amerikansk vagn, säger
Tyler Mifsud.
10 Jaguar Dream (Örjan Kihlström) var fruktansvärt bra på Vincennes. Inför det hade han bara loppet på Bergsåker i kroppen och det var ju mot helt annat motstånd. På Vincennes mötte han blivande Prix d’Amerique-hästar och gjorde det på en opassande distans. Efter det kom han inte med då jag anmälde honom och en gång, när han kom med, lyckades han få gaskolik och åt inte kvällen innan och på morgonen så vi valde att stryka honom. Han hade mycket otur där nere. Han tränar väldigt, väldigt bra och jag är otroligt spänd på vad han kommer att prestera. Synd att han fick bakspår men kommer han bara igenom lite så tror jag att han kommer göra en otroligt bra avslutning. Jänkarvagn nu, annars kommer han gå som senast, säger
Daniel Redén.
V75-4, Stolopp, 2 640 m, volt
1 Nice Steel (Johan Untersteiner) var ursäktad senast då det blev tredjespår fram till utvändigt om ledaren. Det blev jättetufft och jag var nöjd med henne. Hon kan öppna rätt bra från innerspåret, men jag själv har ju springspår och är också angelägen såklart. Vi får se vem som har snabbast häst. Barfota runt om första gången. Finntack-vagn, säger
Peter Untersteiner.
2 Listas Pippi (Sophia Olsson Jacobsen) var jättebra senast och det var jag som tappade ryggen på ledaren viket var synd. Vi förlorade andrapriset på det. Jag hoppas banan tillåter barfota och att vi ska vara topp fem, säger
Sophia Olsson Jacobsen.
3 Angel of Mercy (Stefan Persson) fick ett omöjligt lopp senast och hon gick med bra fart över mål. Det känns som hon är i form då hon är piggare än normalt i träningen. Hon kan sluta hyfsat långt fram med lite klaff på loppet. Distansen är ett plus. Inga ändringar, säger
Johan Svensson.
4 Escama (Victor Rosleff) känns jättefin och formen borde sitta där. Hon är klart gynnad av bike och vi ska försöka jaga ikapp en Finntack-vagn. Hon behöver mycket tur och vi får sikta på pengar i första hand. Norskt huvudlag, säger
Eric Flygare.
5 Legacy of Sound (Magnus A Djuse) spurtade vasst till seger senast. Hon är lite tufft anmäld nu och distansen är inget plus, men hon är i form och med rätt resa ska hon behärska den och säkert vara långt framme. Eventuellt barfota runt om och vanlig vagn, säger
Mattias Djuse.
6 Global Empress (Peter Untersteiner) vann ett väldigt billigt lopp senast, men det var fin stil över linjen i en snabb avslutning. Jag måste försöka utnyttja läget och distansen ska inte spela någon roll. Vanlig vagn, säger
Peter Untersteiner.
7 Manjula Fame (Jonas M Oscarsson) verkar det bra med, men det är en tuff uppgift och främst pengar som gäller. Eventuellt barfota runt om och helstängt norskt huvudlag, säger
Per-Emil Henriksson.
8 La Crosta (Hans Crebas) gör fina lopp och ska kunna tjäna bra pengar på nytt.
2 660 meter:
9 True Blue (Hanna Lähdekorpi) är i riktigt bra form och får inte glömmas bort.
10 Bikana Wine (Gustav Johansson) imponerade senast tycker jag. Hon gick jobb under måndagen och det kändes likvärdigt som inför senast. Hon är klok och jag tror hon klarar spåret bra. Norskt huvudlag och barfota bak, säger
Gustav Johansson.
11 Level Off (Örjan Kihlström) får svårt att räcka hela vägen och jagar lite pengar.
12 Take Me Sober (Adrian Kolgjini) har kunnande för att vara en platsskräll med klaff.
13 Yantra Slave Cal (Christian Fiore) räcker bra här och ska streckas tidigt på kupongen.
14 Nunja (Carl Johan Jepson) hade stora bekymmer med sina muskelvärden tidigare och vi har varit nöjda med henne på slutet. Jag tror hon kommer gå framåt med varje lopp. Läget är spännande och förhoppningsvis blir det en vettig resa. Barfota fram och norskt huvudlag, säger
Lars Järpedal.
15 Be My Baby (Kevin Oscarsson) är klart på uppåtgående. Hon är fruktansvärt snabb ut, men det kan ju också bli fel härifrån. Kommer hon bara till så är hon med och slåss om segern, säger
Dick Robertsson.
V75-5, Klass III, 1 640 m, auto
1 My Little Joel (Linda Allercrantz) har ett fint utgångsläge och kan ta bra pengar.
2 Deadly Map (Mika Forss) gjorde ett bra lopp senast i skymundan och han gick starkt sista 800 metrarna. Distansen kanske inte är superbra, men inte heller dålig och det är inget som bekymrar mig jättemycket. Startspåret blev perfekt. Det blir helstängt huvudlag och så tar jag bort den fasta huvan, säger
Veikko Haapakangas.
3 Jolly Good Pepper (Peter Untersteiner) är snabb ut och har en vettig platschans.
4 Magic Eagle (Max Karlsson) gjorde vad han kunde senast. Vi var lite oroliga för banan då han är känslig när det är löst och han fungerade tyvärr inte på den banan. Det ser spännande ut nu tycker jag och han är väldigt snabb ut. Max bestämmer taktiken, men jag klagar inte om han sitter i rygg ledaren heller då han kan bli lite hetsig i ledningen. Barfota bak, säger
Lovisa Andersson.
5 Whatabill (Jörgen Sjunnesson) får svårt att räcka till seger. Barfota och bike nu.
6 Great Ruler (Pasi Aikio) visade mig senast att han duger mot bra gäng. Han har känts fin efteråt och det finns inget att klaga på. Han är glad och smidig. Han har utvecklats för varje lopp och senast blev det en bra genomkörare så jag tror att han har gått framåt med den. Jag har rätt höga tankar om honom. Nu ändrar vi till barfota bak och då kan han även lättas fram. Faller det väl ut så blir det riktigt bra, säger
Pasi Aikio.
7 Devs D.Rex (Gustav Johansson) har lite fel förutsättningar med kort distans, men det är hemmaplan och han tår bra inne i klassen. Spåret blev lite långt ut också. Barfota runt om, säger
Gustav Johansson.
8 Le Roi (Örjan Kihlström) är i ordning som det känns. Senast blev han stänkrädd när han tappade någon längd i en tempoväxling och han har haft problem med det tidigare i karriären. Läget blev tråkigt, men med lite tur kan han ramla ner någonstans och då tycker jag inte han är sämre än övriga. Vi får se hur vi kommer göra med skorna, säger
Håkan Danielsson.
9 Fawaz Mil (Carl Johan Jepson) var klart godkänd i sin första start inom V75 för någon vecka sedan. Han står fortfarande kvar i klass III och där ska han kunna hävda sig väl. Han har inget emot 1640 meter, han vann på en hög 1.13-tid på den distansen på nyårsafton. Dock är spår nio bakom bilen ett lite chansartat läge när det handlar om just 1640 meter. Loppet ser inte alltför tufft ut på papperet, så jag tycker att Fawaz Mil ska räknas. Han har känts fin hemmavid i veckan. Eventuellt halvstängt huvudlag, bike och barfota bak, säger
Maria Törnqvist.
10 Grande Drama (Magnus A Djuse) har varit riktigt fin i senaste två starterna tycker jag. Hon spurtade bra näst senast och senast vann hon väldigt enkelt från ledningen med oryckta grejer. Hon svarade väldigt bra på huvan näst senast och det verkar som hon tagit några steg till och börjar förstå vad det handlar om. Troligen blir det skor runt om, säger
Mattias Djuse.
11 Quick Action O.C. (Ville Karhulahti) är en lovande sort som ska streckas om man väljer att gardera upp loppet.
12 Specification (Stefan Persson) gör det bra mest varje gång. Det blir såklart jättesvårt från bricka tolv och det behövs ruggig överpace för att komma in i matchen. Gör han ett bra lopp och spurtar till en peng så får jag vara nöjd. Amerikansk vagn, säger
Sofia Aronsson Hofstedt.
V75-6, Brons/Silver, 2 640 m, volt
1 Kyrie Eleison (Victor Rosleff) har bra kunnande och en bra form. Allt verkar bra efter senast och spåret blev också bra. När han hade spår två över 1600 meter var det lite mer stressigt och härifrån borde han kunna ta sig iväg. Vanlig vagn nu och han är bättre barfota runt om så jag tror säkert att det kommer hända mycket nu när vi kan dra av dessa, säger
Christoffer Eriksson.
2 Con Padre (Stefan Persson) borde få svårt att matcha dem bästa i det här loppet och får i första hand rikta in sig på lite pengar. Han är anmäld barfota fram.
3 That’s So Spicy (Conrad Lugauer) har gjort det riktigt bra och han går inte att nonchalera helt trots att han står lite tufft till.
4 Amazing Hazel (Christian Fiore) fick inte fäste senast och med anledning av det spände han sig och fick mjölksyra tidigare än vanligt. Allt verkar okej efteråt och vi ser fram emot ett bra lopp på lördag. Vi försöker vara lite offensiva från början och får vi ledningen släpper vi inte. Annars får vi väl försöka ta rygg på ledaren. Det kan bli barfota, men annars är det i alla fall andra skor än senast, säger
Jonas Larsson.
5 Emirre (Hans Crebas)
STARTAR EJ
6 Tuppen (Peter Untersteiner) borde få ett fint lopp och är skrällduglig. Han är anmäld barfota runt om till den här starten.
7 Västerbo LookHigh (Anders Zackrisson) har gjort det helt okej tycker jag, men nu är det V75 vilket är tufft. Jag försöker smita ner någonstans och så kör vi till slut. Jag tror distansen ska vara okej då hon inte lägger bort några krafter. Det blir barfota runt om, säger
Anders Zackrisson.
2 660 meter:
8 Balotelli Face (Hanna Lähdekorpi) var väldigt svag i finalen och han blev rejält trött. Han hade innan det fyra raka segrar, men med tanke på den senaste prestationen är han inget hett bud den här gången.
9 Cincinnati Beach S (Micha Brouwer) hade ett dåligt år som fyraåring då han hade problem med småskador. Ägaren har gett oss tid att få ordning på honom och senast var han ute mot bra motstånd. Han var 90-procentig vid den starten och nu är han nog uppe i en 95-procentig form skulle jag tro. Han har ett bra spår och vi kommer köra barfota runt om, säger
Danny Brouwer.
10 Lorenzo Boko (Gustav Johansson) gör det klart vettigt, men han brukar inte räcka hela vägen till seger. Får smyga med och hoppas på en hygglig slant. Han är anmäld barfota runt om nu.
11 Lorens Flevo (Joakim Lövgren) känns ganska intressant då han är en helt annan häst utan skor. Garderar man loppet måste man strecka honom och han var jättefin i ett jobb på Jägersro förra veckan då vi körde 1.13,5/1600 meter. Barfota runt om och vanlig vagn, säger
Tyler Mifsud.
12 Run N’Cola (Magnus A Djuse) broddade jag nog bort senast. Han är väldigt enkel och förnuftig så spåret är inga konstigheter. Distansen är nog inte helt perfekt för honom, men han har gjort det bra över alla distanser. Det blir barfota fram och så blir det en vagn som är en variant på en amerikansk, säger
Veikko Haapakangas.
13 Winner Brodde (Johan Untersteiner) var strålande i finalen där han gick utvändigt om Decision Maker. Allt är bra efteråt med honom i träningen. Han går med finntack-vagnen och så blir det barfota runt om, säger
Peter Untersteiner.
V75-7, Klass II, 2 140 m, auto
1 Pickford (Marc Elias) var väldigt bra senast där han fick ett perfekt lopp. Det blir spännande nu på lördag med spår ett och jag kommer till ledningen om jag vill. Jag har själv inte studerat loppet så mycket ännu för att säga om det finns någon som jag vill släppa till. Tanken är barfota runt om, men det bestämmer jag först när jag sett hur banan är, säger
Marc Elias.
2 Lövdala Kenji (Magnus A Djuse) var ute i ett lopp senast där det blev lite annorlunda kört. Han gjorde en okej insats och gick en bra tid över lång distans. Han verkar fin och känns precis som vanligt efteråt. Ni har han fått ett bra spår och en bra kusk så på förhand ser det bra ut. Han borde kunna få en vettig position och så får vi se hur långt det räcker. Barfota runt om och så provar vi amerikansk vagn för första gången, säger
Jessica Simpson.
3 Too Cool Toulouse (Victor Rosleff) har verkligen gjort det bra vid två raka segrar. Han har ett bra läge och vid gardering är han ett tänkbart streck på kupongen.
4 Tornado O.C. (Gustav Johansson) känns väldigt fin hemma och det blir kul att prova nu när han hade bra med startpoäng. Han är startsnabb så han får köra för att hitta en position. Det är klart att det är tufft på V75 och desto längre fram i fältet som han sitter, desto större chans är det ta en större del av priskakan. Barfota runt om och amerikansk vagn, säger
Ida Lindberg.
5 Forever Yours (Pasi Aikio) var jag inte riktigt nöjd med förra gången. Det var en rätt hård bana vilket han inte trivdes med och det var inte samma spänst som det brukar vara. Han känns bra i träningen efteråt och jag är inte orolig. Vi tar nya tag. Barfota fram och amerikansk vagn, båda för första gången, säger
Pasi Aikio.
6 Love Silvio (Thomas Uhrberg) gjorde ett klart godkänt slutvarv senast och löser det sig bra kommer hon vara i platsstriden.
7 Glucose (Jörgen Sjunnesson) har gjort bra lopp på slutet och han verkar vara i fin form. Han är inte så snabb från start och vi får se om han kommer ner i banan. Då kan han spurta bra igen. Det blir barfota fram här, säger
Hans Henning Kristoffersen.
8 Bekir H.T.V. (Ken Ecce) var fin senast och kusken trodde han hade haft en bra segerchans om det hade löst sig. Han verkar som vanligt i träningen efteråt. Kusken bestämmer taktiken, men jag tror nog att han kommer prova framåt från start då han verkligen kan öppna bra. Det blir barfota fram, säger
Hans Henning Kristoffersen.
9 The Rose (Carl Johan Jepson) var väldigt bra senast och hon gjorde allt rätt. Det var roligt att hon fick vinna på V75 och hon har tagit det loppet bra. Hon duger i klassen och senast hade vi bomullen kvar under ryckhuvan som vi tar bort nu och så blir det amerikansk vagn, säger
Veikko Haapakangas.
10 L’Amiral Propul (Joakim Lövgren) var fullt godkänd senast och blir det bra tempo på loppet kommer han fälla en hel del under slutvarvet. Är anmäld barfota runt om nu.
11 Nash Keeper (Hanna Lähdekorpi) håller bra form och han kan avsluta bra till slut. Ska ses med en ganska bra platschans.
12 Zuccezz Zack (Anders Zackrisson) har gjort det bra varje gång. Senast var det olycksfall i arbetet vid galoppen och han gick bra efteråt. Han får gå i ryggar härifrån och så får vi hoppas att övriga kör lite för fort. Inga ändringar, säger
Anders Zackrisson.