Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Örebro 24 april
V75-1, Klass III/I, 2 140 m, volt
1 MarTimo Sjöhammar (Ulf Ohlsson) öppnar bra och vore intressant i spets. Se upp!
2 Merillion (Markus B Svedberg) blev det fel för senast och jag hoppas han ska få ett bättre lopp den här gången. Hoppas han bjuder till och gör en bra prestation. Det blir lättning fram och jag tar av bakskorna, säger
Markus B Svedberg.
3 Love Happens (Jorma Kontio) börjar komma ordentligt i form och han var kanonfin under onsdagens träning. Vi får se hur långt utvecklingen bär, men det är inte omöjligt att det är min nya Mr Golden Quick. Han är förnuftig och bra från volten så vi siktar mot ledningen. Vanlig vagn och antingen öppet eller halvstängt, säger
Veikko Haapakangas.
4 Mister Garrincha (Stefan Persson) hade ingen tur senast och såg bra ut. Kan slå till.
5 Mustang Norrgård (Kenneth Haugstad) har fått en rejäl vinterträning för första gången i livet och han känns rejäl och fin. Han tränar på banan hela tiden och det hårdaste jobbet han gått är 1.19 full väg med 1.15 sista varvet. Det var joggandes utanpå häst och jag tror han kommer göra en bra prestation direkt. Då han är 1.70 hög så är väl inte spår fem optimalt, men jag blir oerhört förvånad om han galopperar och jag tror han kan öppna rejält härifrån också. Han har aldrig varit trött i sitt liv, men däremot har han inte riktigt tävlat bakifrån så man vill sitta med i främre träffen, säger
Conny Johansson.
6 Hankypanky Slander (Kristian Lindberg) är inte så tokig och får ses som en outsider.
7 Jolly Good Pepper (Hans Crebas) var duktig senast, men har en tuffare uppgift nu.
2 160 meter:
8 Greenhill’s Dancer (Carl Johan Jepson) har växt undan för undan sedan han kom till oss och varit riktigt bra på senare tid. Senaste starten får vi dock glömma, han blev rejält störd efter en kort bit och galoppen var oundviklig. Han gick jobb under annandagen och visade fortsatt fin form. Han kan nog dyka upp i den främre träffen om det klaffar. Barfota runt om och Finntack-sulky, säger
Maria Törnqvist.
9 Eagle Trot (Magnus A Djuse) får i första hand sikta på lite bra pengar med sig hem.
10 Ready Star (Mats E Djuse) strulade lite med travet från start senast. Han ser fin ut i jobben efteråt och det är bara ta nya tag. Han har hög kapacitet och ska absolut räknas, säger
Victor S Sundgren.
11 Apomorfin (Örjan Kihlström) håller fin form och han är jämn och säker. Jag hoppas han får ett fint lopp och att han är bland de fem främsta. Skor bak och vanlig vagn, säger
Peter G Norman.
12 Punchboard (Daniel Wäjersten) är väldigt bra för pengarna som han tjänat. Vi hoppas han håller ihop nu och förhoppningsvis får han fartträningen i loppen då han inte går något snabbare i träning mellan starterna, säger
Olle Wäjersten.
13 Hidalgo Simoni (Oskar J Andersson) känns fortsatt riktigt fin och jag har lite förhoppningar. Han behöver ett lopp i ryggar så det blir nog bra härifrån. Barfota runt om, säger
Sybille Tinter.
14 Esteban Bar (Victor Rosleff) tränar bra och gör fina lopp. Det är absolut möjligt att det kan räcka till seger om det blir passande tempo, säger
Jerry Riordan.
V75-2, Stolopp, 2 100 m, auto
1 Waypoint Sequence (Per Lennartsson) är inte så tokig, men att räcka till vinst tror jag blir tufft. Hon gick bra utan skor när hon vann på Solvalla och vi kör barfota nu, säger
Stefan Melander.
2 Queen of Power (Mats E Djuse) kan tjäna fina pengar från ett bra utgångsläge.
3 Edima (Rikard N Skoglund) har gjort två fina insatser på rak. Möter åter tufft motstånd och med lite flyt under vägen ska hon kunna ta en fin placering. Eventuellt blir det jänkarvagn, säger
Katja Melkko.
4 Ziva (Hans Crebas) får svårt att vinna.
5 Darlington Fame (Victor Rosleff) blev det helt enkelt för tufft för senast med ett snabbt förstavarv. Hon blev lite pigg och så blev det tryckare efter tryckare. Det verkar bra efteråt och jag tycker hon känns bättre och bättre. Hon har haft en liten tendens till att bli vass så Victor får lägga upp det och känna efter hand hur det verkar i loppet. Barfota bak, säger
Per-Emil Henriksson.
6 Ultra Violet (Carl Johan Jepson) föll med flaggan i topp senast och formen ska finnas där. Hon är ingen blixt ut och det finns lite risk för vingel, men får hon ett trevligare lopp ska hon kunna vara med och härja lite. Öppet huvudlag och eventuellt en ryckhuva, säger
David Persson.
7 LaFerrari Dimanche (Ole Johan Östre) verkar fortsatt hålla fin form. Hon har fått tuffa lopp på slutet och Ole Johan får välja själv hur han vill lägga upp det. Vi får diskutera lite närmare starter hur vi tänker och bestämmer också då hur blir med huvudlaget om det antingen blir halv- eller helstängt, säger
Viktoria Berntsson.
8 Esperia Font (Magnus A Djuse) har gått ett snabbjobb på Solvalla ihop med Diva Ek som gick ut och presterade på en väldigt hög nivå direkt. Det var inget jättesnabbt banjobb, men båda var kraftfulla. Det här är hennes första start efter vinterpaus och spår åtta är givetvis inte enkelt, men vi har sett henne vinna lopp på så många olika sätt. Hon är inte typen som måste ha ett speciellt lopp för att kunna vinna. Jag säger inte att hon är i toppform, men jag tror hon är redo att prestera riktigt bra direkt. Nu blir det barfota runt om, säger
Sinead Sernicoli.
9 Chanel Trio (Stefan Persson) har ett perfekt läge och är alltid segerfarlig när hon får sitt lopp. Tar man många så kan man ta med henne också, säger
Veikko Haapakangas.
10 Dutchess Sun (Daniel Wäjersten) är bra och vann ju norska mästerskapen för ston förra året. Vi får hoppas det blir körning där framme så hon kommer in i matchen och då är hon inte borta, säger
Olle Wäjersten.
11 Olly Håleryd (Örjan Kihlström) var bra i Bollnäs, det var fel distans och hon blev lite het i början av loppet då hon blev löpglad. Sen gick det ju väldigt fort till slut och jag var väldigt nöjd med henne i det loppet. Dessutom har vi fräschat upp henne efter och nu känns hon mycket bättre. Allt ska vara mycket bättre nu men jag hade hoppats på ett framspår. Sen är det kanske bra för henne att börja bakifrån så hon håller sig lugn. Det krånglade ju då hon gjorde sig illa och hon ska inte vara på topp ännu men det känns bra och hon kommer nog att spurta bra, säger
Daniel Redén.
12 Cathrinelle (Ulf Ohlsson) ska man inte köra för offensivt med och får hon rätt lopp där man kan spara speeden så är hon duktig. Amerikansk vagn, säger
Jerry Riordan.
V75-3, Silver, 2 100 m, auto
1 Mizai (Mats E Djuse) har han fått två lopp i kroppen och formen kommer mer och mer. Han står jättefint till i loppet och kommer få en fin löpning oavsett vad kusken väljer för taktik. Amerikansk vagn och helstängt huvudlag, säger
Jan Ove Olsen.
2 Champ Lane (Linda Sedström) har fått två lopp i kroppen efter en liten paus och han fick ett bra läge då han är snabb i väg. Det är ett klart bra motstånd såklart och det är svårt kräva att han ska räcka för att vinna, fast med tanke på läge och form hoppas jag han ska vara med där framme och tjäna fina pengar. Troligen blir det inga ändringar, säger
Linda Sedström.
3 H.C.’s Crazy Horse (Per Linderoth) gör bra lopp hela tiden och det var bra gjort senast att vinna från tillägg. Han går alltid bra till slut och verkar vara i gott slag. Det känns också som han steppat upp någon nivå sedan han var i Frankrike. Amerikansk vagn, säger
Olle Wäjersten.
4 Jikken (Örjan Kihlström) var struken för en hovspricka, den satt så det inte gick att hjälpa honom med den och det blödde lite fortfarande då han skulle ha startat så han blev givetvis struken. Han har dock kunnat träna i sanden hela tiden och nu är det nästan helt åtgärdad. Han känns fin men det är tufft att göra årsdebut eftersom han inte har toppform än men han har inga andra lopp att välja på. Han är ju kastrerad inför den här säsongen och har blivit lite lugnare så jag hoppas det ska göra en hel del framöver. Det blir barfota runt och så blir det nog Finntack-vagnen, säger
Daniel Redén.
5 S.G.Mistral (Rikard N Skoglund) gör fina lopp hela tiden. Tyvärr har han svårt för att sticka nosen först och spelarna får försöka lista ut den gången han vinner för någon gång lär han ju göra det. Inga ändringar, säger
Roger Walmann.
6 Midnight Special (Adrian Kolgjini) är en bankomat och med lite bättre spår i tidigare lopp så hade han säkert vunnit något av dessa. Han har aldrig vunnit på V75, men står lite på tur för att vinna ett V75-lopp tycker jag. Han känns jättebra i träningen. Det blir inga ändringar, säger
Dante Kolgjini.
7 Joe Dalton (Kevin Oscarsson) får nog svårt att komma till härifrån. Pengar denna gång.
8 Dats Tore (Carl Johan Jepson) var rejäl senast och duger bra i det här loppet.
9 Fusion Eagra (Victor Rosleff) får en bra resa och kan nog tjäna en bra slant.
10 Kingen Mearas (Daniel Wäjersten) har inlett året rätt bra och när han vann på Bergsåker var han läcker. Senast var han ute i en tuff silverfinal och gjorde det också bra. Det känns som han kommer med god form. Inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
11 Gatling (Björn Goop) har ett trist utgångsläge som drar ner segerchanserna rejält.
12 Dilva Jet (Magnus A Djuse) gick jättebra senast som tvåa. Hon tävlar en gång i månaden ungefär då hon behöver mer tid för återhämtning mellan loppen. Hästen duger bra i silverdivisionen, men när man startar från sådana här startspår spelar det inte alltid någon roll vad man än har för häst för det kan alltid bli för långt fram. I grunden är vi alltid optimistiska när hon startar så vi hoppas att det löser sig. Jag har inte fått några andra indikationer än att det fortsatt ska bli skor runt om, men vi får se framåt slutet av veckan, säger
Sinead Sernicoli.
V75-4, Klass II, 2 100 m, auto
1 Sun’s Nougat (Emilia Leo) kan öppna bra och ska ses som en rolig platsluring.
2 Nagambie Boko (Ulf Ohlsson) har kommit tillbaka starkt och är tidig vid gardering.
3 X.O.Kemp (Daniel Wäjersten) har gjort några bra insatser på rad vilket är positivt. Han har varit lite uppochner tidigare och senast såg det ut att fungera bra på barfotabalansen. Allt verkar likvärdigt i träningen och det känns som en bra häst för klassen. Han kan säkert vara med där framme och strida. Inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
4 Brilliant Kid (Rikard N Skoglund) gör första starten som valack och det blir intressant. Han var ofokuserad och krångligt förra året, men jag tycker han dämpat sig här hemma i alla fall och så får vi se hur det blir i loppen. Han är rejält förberedd och förra onsdagen gick han 1.15 full väg. Förhoppningen är att komma till ledningen och det blir amerikansk vagn nu vilket han hade i banjobbet och så kör vi nog med open-eye första gången, säger
Peter G Norman.
5 Panerai (Mats E Djuse) är en jättefin fyraårsmärr som börjat året lika bra som hon avslutade fjolåret. Hon börjar bli starkare i travet och orkar med sig mer och mer. Planen är att hon ska prova i StoChampionatet senare i sommar så då måste vi tuffa till henne lite och möta bättre hästar. Det är klart att det är tufft på V75, men jag tycker hon är bra så det blir spännande. Inga ändringar, säger
Jan Ove Olsen.
6 Lizmark (Örjan Kihlström) hamnade en bit bak senast och höll farten godkänt. Han har visserligen vunnit lopp bakifrån, men jag tycker han är mer gynnad att vara med där framme. Har han lite tur och kan sitta bättre på det nu så vore det gynnsamt. Inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
7 Global Discovery (Carl Johan Jepson) utvecklas hela tiden och han blir bättre och bättre. Nu blev det lite vingelläge, men han har ändå öppnat snabbt med framspår tidigare så han får prova det som går för att försöka hitta en invändig resa. Är han fyra-femma så är vi absolut nöjda. Det blir barfota fram och vi får se vad det blir för vagn, säger
Kristofer Jansson.
8 Leaderboard (Björn Goop) var okej senast, men vi var väl inte helt nöjda med insatsen. Det har inte varit några fel efteråt och vi provar igen. Han kanske behövde loppet i kroppen. Vi ligger lite lågt i dagsläget, men har han tagit senaste loppet på bra sätt så gör han det nog bra. Inga ändringar, säger
Victor S Sundgren.
9 Mooseisloose C.C. (Peter Grundmann) har verkligen varit duktig, men nu är det tuffare förutsättningar. Inget hett segerbud.
10 Ironic Man (Markus B Svedberg) har tränat på bra under vintern och ska bli spännande att årsdebutera. Han har fått ett banjobb och det kändes bra så jag tror han kommer prestera bra direkt. Målet är att han ska fungera bra, för kapacitet har han för klassen, säger
Markus B Svedberg.
11 Kiss Me Sisu (Kevin Oscarsson) känns jättefin och han har gjort tre väldigt starka prestationer på slutet. Jag är jättenöjd och han känns fortsatt bra i träningen. Det finns inget att klaga på förutom att jag gärna hade haft ett framspår då han är startsnabb. Inga ändringar, säger
Kevin Oscarsson.
12 Lupin Mearas (Magnus A Djuse) känns fin i träningen, men från det här läget får vi ligga lågt och hoppas på en bra prestation, säger
Markus B Svedberg.
V75-5, Brons, 1 609 m, auto
1 Make Or Break Zaz (Daniel Wäjersten) satt långt bak senast på Gävle. Han gick fort över upploppet det blev för långt fram helt enkelt och han såg fin ut. Vi får se vart han hamnar, men han ska i alla fall kunna få ett skapligt lopp. Det blir inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
2 Savastano (Adrian Kolgjini) var det inte samma tryck i senast och loppet innan satt nog lite i benen. Det har blivit lite lugnare upplägg mellan loppen nu och vi hoppas han studsar tillbaka igen. Distansen kanske inte är hans favorit, men han blir snabbare och snabbare. Han lättas lite fram och Adrian får väl prova från start så får vi se, säger
Dante Kolgjini.
3 Jackpot Mearas (Carl Johan Jepson) har tagit senaste insatsen fint, han vann då en STL-final på Solvalla på ett mycket tilltalande sätt. Han känns riktigt fin i jobben här hemma och har dessutom haft turen att få ett väldigt bra startspår bakom bilen. Jag tror att han är mogen att gå en riktigt snabb tid vid bra yttre förhållanden. Jag har ingen anledning att inte ha fortsatt hög tro på min häst. Finntack-vagn, i övrigt inga ändringar gentemot senast, säger
Maria Törnqvist.
4 Huit (Valentin Prevost) känns fortfarandra bra i jobben. Han ska vara lika bra den här gången, men nu är det V75 nu och mycket hänger på vilken position det blir. Han är inte den snabbaste från start, men förhoppningsvis får han en bra position och då ska han vara med där framme. Inga ändringar, säger
Klaus Kern.
5 Joint Chief (Björn Goop) var godkänd i årsdebuten och han borde gått framåt en hel del med den genomköraren i kroppen. Nu är han anmäld barfota bak och stämmer det till i loppet så kan han ta en vettig slant.
6 The World is Mine (Andreas Lövdal) behövde senaste loppet och det var inga konstigheter. Det känns som han gått framåt ordentligt. Han möter dock bra hästar så vi får försöka hitta ner någonstans och jaga en fin slant. Finntackvagn och barfota runt om, säger
Philip Di Luca.
7 Jax Journey (Jorma Kontio) har inte startat på ett tag och formen är lite svårbedömd. Fattas det inte för mycket ska han kunna vara med och hugga om pengar, men det borde bli tufft att räcka hela vägen till seger.
8 Sparky’s Dream (Anders Eriksson) är bra för klassen, men från spår åtta får han svårt att komma in i matchen. Han är anmäld barfota runt om till den här starten.
9 Marseille (Kenneth Haugstad) håller bra form och får han rätt ryggar kan han säkerligen hänga med och tjäna bra pengar.
10 Jongleur (Magnus A Djuse) var duktig senast och det känns som han studsat upp lite efteråt. Han är lite spänstigare och på väg uppåt i form. Utgångsläget blev inte lika roligt och det är några bra där framme. Vi får hoppas det löser sig hyggligt i alla fall och han är inte beroende av ledningen även om han trivs bra där. Det blir inga ändringar, säger
Susanne Frang.
11 Gordon Brodde (Petter Lundberg) kändes fin senast och han borde gått framåt. Nu blev läget tråkigt och det gör att man får hålla nere förhoppningarna. Inga ändringar, säger
Petter Lundberg.
12 Mysterious Lucifer (Rikard N Skoglund) har gjort bra lopp och är inte alls så tokig, men från bricka tolv över kort distans kommer det krävas väldigt mycket tur för att kunna blanda sig i striden.
V75-6, Guld, 1 609 m, auto
1 Four Guys Dream (Stefan Persson) verkar allt bra med och det blev en snöplig galopp senast. Det var lite trångt , men han blev inte påkörd och kurvan där är också lite speciell, det blev för mycket helt enkelt. Han var jättefin i värmningen och kusken var annars jättenöjd med hur han kändes. Det är ett tufft lopp nu, men det blev bra med innerspåret över 1609 meter och han kommer få ett bra lopp. Dem springer inte ifrån honom och jag tror alltid på min häst. Det blir inga ändringar, säger
Håkan K Persson.
2 Barack Face (Adrian Kolgjini) hade en lite annorlunda sko senast som tryckte under sulan, så han fick ont av dessa. Det var därför han inte tog ett travsteg i loppet. Nu har han bytt skor och tränar bra igen, så vi provar. Jag ligger ändå lågt och vi vill se honom fungera igen. Eventuellt finntack-vagnen, säger
Dante Kolgjini.
3 Thereisnolimit (Per Lennartsson) har suttit fast några gånger och är inte så tokig. Spåret blev bra o han vore gynnad om det blir bra fäste i banan. Han vinner nog inte, men han ska kunna göra ett bra lopp, säger
Stefan Melander.
4 Ture L.A. (Carl Johan Jepson) kommer från en mycket mersmakande seger i finalen av STL Silverdivisionen och har efter det tagit steget upp i STL Gulddivisionen. Det är såklart ett stort steg, men jag tror inte att Ture L.A. gör bort sig heller i detta sammanhang. Vi får slå lite ur underläge, men samtidigt är det väl inte det tuffaste guldlopp som har körts. Ture L.A. är mycket startsnabb och har ett perfekt spår. Han var fin i annandagens jobb här hemma. Finntack-vagn, i övrigt inga ändringar gentemot senast, säger
Maria Törnqvist.
5 Mister Hercules (Örjan Kihlström) var fin i årsdebuten och det var bra för hans självförtroende. Han har verkligen steppat upp efter det och känns fin i träningen. Han är på väg tillbaka igen efter att ha varit sliten då han kom hem från Frankrike. Han vann det här loppet i fjol och spår 5, mitt bakom bilen, är bra för honom. Han kommer gå precis som han gjorde senast, säger
Daniel Redén.
6 Charmant de Zack (Magnus A Djuse) har gått ett snabbjobb på Solvalla och var ganska bra i det. Han är typen som blir lite tung i kroppen under uppehåll och kan behöva något eller några lopp innan han är på topp, men jag tror åtminstone han kan tävla på 80 procent på formskalan. Det var skor i fjolårets sista start när det var skotvång, men nu blir det barfota, säger
Sinead Sernicoli.
7 Chapuy (Åke Lindblom) blev fast senast då den framför tvärstannade och det var tråkigt. Annars hade han nog antagligen varit tvåa-trea. Han är i fin form och allt är bra med honom i träningen efteråt, men nu står han väl egentligen för dåligt till. Det blir inga ändringar, säger
Åke Lindblom.
8 Rome Pays Off (Daniel Wäjersten) nöter på bra. Han är lite under dem allra bästa, men på vintern är det en bra guldhäst. Nu börjar det bli bättre hästar i loppen och det kan vara en bit upp till sådana som Mister Hercules. Spåret blev lite långt ut och hade han haft spår fyra-fem kunde det varit spetsläge då han är snabb ut. Vi får se vart han hamnar härifrån, men han är i gott slag för dagen i alla fall, säger
Olle Wäjersten.
V75-7, Orebro Int’l, 3 140 m, volt
1 Gibraltar (Daniel Wäjersten) kan nog springa 1.13-1.14 om han kommer till ledningen. Senast hade vi inte tillräckligt med grepp bak så nu blir det skor och även lätta skor fram vilket gör att han kommer i väg bättre ur volten. Vi ryckte aldrig norsken senast och den kommer ge en bra effekt, säger
Veikko Haapakangas.
2 Caughtredhanded (Markus B Svedberg) gick i samma jobb som Ironic Man och kändes bra så allt tyder på en bra prestation. Det är tufft begära seger, men jag är inte förvånad om han är långt framme. Skor runt om och norskt, säger
Markus B Svedberg.
3 Vanquish (Adrian Kolgjini) kan tjäna bra pengar även om det blir svårt att vinna.
4 Super Frasse (Kevin Oscarsson) har vi kollat upp utan att hitta någon riktig orsak och då han känns fin i jobben provar vi igen. Det är ett tufft lopp och vi behöver lite hjälp på vägen, säger
Kevin Oscarsson.
3 160 meter:
5 Toscana Southwind (Stefan Persson) får smyga med och hoppas på en slant.
6 Humanity Pellini (Victor Rosleff) har varit bra i Frankrike och har en vettig platschans.
7 Keep Gamble (Magnus A Djuse) galopperade på Romme senast. Jag vet inte om det var banan som ställde till det, men han har i alla fall känts fin efteråt och det finns inget att klaga på. Han är riktigt stark så distansen är inget minus och spåret blev bra, säger
Clas-Göran Björkroth.
8 Bourbon Brodde (Per Lennartsson) ryckte vi skorna på senast och det var inget bra drag visade det sig. Han blev lite för fladdrig och lätt i aktionen. Nu kör vi med skor och gör lite småjusteringar med kortare check. Det är många bra hästar i loppet, men man känner sig aldrig helt slagen med honom, säger
Lars Järpedal.
9 Let Me In (Mats E Djuse) är bra varje gång och jag misstänker att det blir något liknande den här gången. Jag hoppas han kommer in i matchen på ett bra sätt. Inga ändringar, säger
David Persson.
10 Börtas Ankare (Björn Goop) gick bra senast och går inte att räkna bort.
3 180 meter:
11 Ferrari Sisu (Conrad Lugauer) kan tjäna fina pengar med ett fint smyglopp.
12 High on Pepper (Jorma Kontio) gjorde senast en bra insats, men från svårt läge hann han inte längre fram. Allt verkar bra med honom efter senaste loppet. Vann detta lopp i fjol och vi åker till Örebro med bra känsla. Motståndet är tufft och från 40 meters tillägg behövs det flyt under loppet för en framskjuten placering, säger
Katja Melkko.
13 Indy Rock (Örjan Kihlström) har varit hos veterinären men det fanns absolut inget som skulle ha lett till det där beteendet. Så vi skyller på banan i Axevalla. Han känns fin och vi provar igen. Han går barfota och med Finntack-vagnen, säger
Daniel Redén.
14 Beartime (Carl Johan Jepson) har fart och kunnande för att fälla många till slut.
15 Gamin Jaba (Rikard N Skoglund) var helt oberörd efter loppet senast och hade nog kunnat utmana om det hade löst sig. Han växer nog av det loppet, han känns jättefin i jobben. Han klarar av förutsättningarna och får han rätt ryggar kommer han spurta ner många. Han går barfota och med Finntack-vagnen, säger
Daniel Redén.