Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Gävle 17 maj
V75-1, Klass II mot klass I, 2 640 m, volt
1 Sven the Forestman (Björn Goop) STARTAR EJ
2 Henessi Matter (Per Lennartsson) fick ett bättre läge nu efter strykningen. Han var bra i comebacken och lite sämre senast, men han hade magproblem då och jag tror det var därför han inte riktigt orkade. Han känns fin efteråt och borde vara bättre nu. Han är rätt rapp och har spetsat i volt tidigare. Han har haft öppet huvudlag och vi kanske sätter på något annat nu, säger Mattias Djuse.
3 Fabulous Boy (Ulf Ohlsson) är åtgärdad efter senast och tränar bra. Att det blev en struken häst invändigt var fördelaktigt för oss och får han ett bra lopp ska han vara med i striden. Blir banan jättefin är det barfota runt om och eventuellt ryckhuva, säger Markus Pihlström.
4 Eight (Carl Johan Jepson) har varit bra på slutet och distansen passar bra. Vi har siktat på det här loppet efter senast och eventuellt rycker vi bakskorna vilket förhoppningsvis ger lite effekt, säger Veikko Haapakangas.
5 Elvis T.C.B. (Daniel Wäjersten) tömde sig inte senast och han var väldigt fin även gången innan när jag körde honom. Det är en förnuftig häst så spåret ska inte vara några problem. Han är allround och distansen fungerar, säger Olle Wäjersten.
6 Global Fighter (Oskar Kylin Blom) är inte helt enkel i voltstart, men sköter han sig bara och får en fin resa bör han absolut dyka upp i segerstriden, säger Oskar Kylin Blom.
7 Mister Lion (Rikard N Skoglund) är björnstark så distansen har han inga problem med. Han börjar kännas riktigt bra för dagen och spår perfekt för honom. Vi kör som senast och det blir en spännande start, säger Daniel Redén.
2 660 meter:
8 Vixi Garbo (Lukas Svedin) blir aldrig trött i loppen så distansen passar bra. Han tappar alltid från start, men får han gå för fullt sista 700 metrarna ska han kunna plocka bra många. Vanlig vagn, säger Hans Svedin.
9 Fahrenheit (Magnus A Djuse) var Mats väldigt nöjd med hur han kändes i fredags då han satt fast bakom bra hästar. Det borde snart bli full pott och jag tror rätt mycket på båda mina i loppet. Han går i finntackvagnen, säger Mattias Djuse.
10 Apomorfin (Örjan Kihlström) håller verkligen toppform. Han behöver smyglopp över distansen och så får vi se hur långt spurten räcker, säger Peter G Norman.
11 Elmer Wibb (Tomas Pettersson) tror jag fortsatt håller formen och senast blev det tokfel. Distansen ska fungera och jag hoppas han får en vettig resa och då kan han hugga bland de tre-fyra främsta. Finntack-vagn och helstängt norskt huvudlag, säger Thomas Lönn.
12 Neon Bank (Jörgen Westholm) har ett lurigt läge och får nog svårt att vinna härifrån.
13 Locale Boko (Petter Lundberg) gick ett tufft lopp senast och var bra. Han galopperade två gånger in mot upploppet och var ändå tvåa. Jag skulle tro att någon på start vinner loppet, men jag hoppas han ska vara med där bakom någonstans och ta fina pengar. Vanlig vagn, säger Liselotte Olsson.
14 Mixed Hangover (Claes Sjöström) känns väldigt stark. Hon hamnar säkert bland dem sista härifrån och sen får vi hoppas det löser sig. Vanlig vagn, säger Fredrik Wallin.
V75-2, Brons/Silver, 2 140 m, auto
1 My Honky Tonk Man (Rikard N Skoglund) utvecklas trots sin ålder och han blir bättre och bättre. Det är ganska hårda hästar emot och jag är jätteglad om han blir trea-fyra, men han har överraskat tidigare. Innerspåret är inte så bra egentligen då jag inte tror han kan försvara det. Inga ändringar, säger Stefan Melander.
2 Jax Journey (Jorma Kontio) var jag lite besviken på i vinter, men jag var jättenöjd senast även om han bara blev sexa och han har tränat lite bättre efteråt. Jag har ändrat lite i träningen och jag tycker han känns starkare. Spåret blev bra och det blir inga ändringar, säger Marko Korpi.
3 Jongleur (Magnus A Djuse) verkar det bra med och han gör allt rätt. Han blir spänstigare med loppen vilket är positivt. Han är gynnad av ett framspår då han är kvick från start och jag gissar han vill prova att ladda en bit. Det blir skor bak då jag vill spara lite på fötterna, men samtidigt tycker jag inte han är sämre med skor heller och rekordet är taget med skor, säger Susanne Frang.
4 Maserati Hall (Björn Goop) är jättefin i jobben och allt verkar bra. Det är snabba konkurrenter invändigt och det finns risk att han hamnar lite punschigt på det. Formen är annars god, säger Fredrik Wallin.
5 Västerbo Ajax (Ulf Ohlsson) hade stått över lite inför senast och fick ett snällt lopp. Han gick i mål med mycket krafter kvar och brukar komma i gång med ett lopp i kroppen. Det är ett tufft lopp och små marginaler som avgör, så vi får se vad det blir. Han har i alla fall visat att han duger på V75. Inga ändringar, säger Lars Wikström.
6 Greensboro Zet (Örjan Kihlström) är fin och han känns fin i jobben, det har inte varit några fel på honom efter den senaste starten. Förhoppningen är att han är bra igen och gör ett minst lika bra lopp som senast, säger Daniel Redén.
7 King Okay (Erlend Rennesvik) har ett spår lite långt ut. Platsbud om det löser sig bra.
8 Lindysmusclemania (Daniel Wäjersten) var konstigt på Umåker, men senast var han fin igen och det var kul han studsade tillbaka. Jag hoppas han ser lika bra ut igen. Det är klart att spåret är jobbigt då det är en tuff klass, så det är ett chansartat läge. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
9 Kaiser Mearas (Carl Johan Jepson) hade lite jobbigt med banan på Romme och han fick jobba då han är stor och tung i gången. Vi var lite snälla med honom någon vecka efteråt och joggade lite, men nu har vi dragit igång igen och kört något banjobb. Han känns jättefin och jag hoppas på en riktigt fin prestation. Bakspår är som det är, men vi kör ändå inget från start och jag hoppas det blir körning där framme. Barfota runt om, säger Stefan P Pettersson.
10 Grand Ready Cash (Tomas Pettersson) har gjort tre bra lopp i år. Det är svårt att sätta in honom i loppet, men han är fin och gör nog inte bort sig. Barfota runt om första gången, säger Tomas Pettersson.
11 Kyrie Eleison (Christoffer Eriksson) hade tävlat tufft i vinter och hade inte sin bästa dag senast. Han är behandlad efter det och fick vila lite och nu har han tränat på. Han kommer nog vara bra direkt och det är mer utgångsläget som drar ner förväntningarna. Inga ändringar, säger Christoffer Eriksson.
12 Marre’s Dreamboy (Jörgen Westholm) får väldigt tufft från det här utgångsläget.
V75-3, Kallblod, 2 140 m, volt
1 L.D.Odin (Örjan Kihlström) kommer få ett bra lopp och är intressant med Kihlström.
2 Eskils Balder (Marcus Lilius) har utvecklats bra och jag är lite spänd på hur han kommer prestera. Han ska räknas. Vanlig vagn, säger Marcus Lilius.
3 Keiser C.K. (Per Linderoth) har fina förutsättningar. Han hade inte startat på länge inför senast och jag var väldigt nöjd. Jag hoppas han ska vara ännu bättre nu och tycker han ska kunna gå runt 1.24, då är det inte enkelt att hämta tilläggen. Han är snabb från start, säger Sverre Hjörneröd.
4 Mjölner Rönner (Jan Roar Mjölneröd) gör det helt okej och kan tjäna fina pengar.
5 Helma (Daniel Wäjersten) ska normalt inte räcka hela vägen och får sikta på en slant.
6 Py Bläsen (Per Lennartsson) har det varit jättebra med fram till senast där han var väldigt blek. Han är vek när han får göra för mycket själv och han gav upp när han gick fram utvändigt. Löper han upp till det han gjort tidigare ska han tjäna en bra slant med ett vettigt lopp, men att räcka till vinst tror jag inte. Jag skulle bli förvånad om han kom till ledningen då han inte är någon startraket. Barfota fram och kanske runt om, säger Niclas Torstemo.
7 Hulte Sixten (Jorma Kontio) gjorde det bra senast. Han kan vara rolig om man letar efter en riktig kantboll, men det behöver givetvis stämma maximalt i så fall. Vanlig vagn, säger Marcus Lilius.
8 Guldhagens Oscar (Magnus A Djuse) känns alert och jag tycker han gått framåt hela tiden. Han är flegmatisk och gör inte mer än han behöver, det känns som han haft gott om krafter i mål varje gång. Det är ett tufft lopp, men jag tycker vi har en bra häst som fortfarande är under utveckling. Det blir rycktussar första gången i lopp och jag testade att rycka dem efter mål senast. Då fick jag fulla linor, säger Gunnar Melander.
2 160 meter:
9 Aske Balder (Robert Kruse) gör bra lopp och kommer vara med där framme på nytt.
10 Lundåsens Teknik (Ingvar Nyberg) är på väg uppåt. Jag tror nog det är någon på start som vinner, men tar man fyra-fem så ska han med. Med rätt resa biter det bra sista 500. Barfota bak, säger Martin Lundahl.
11 Basisten (Jan Ove Olsen) har varit lite sämre på slutet, men det har varit kladdig bana. Allt känns bra i träningen inför det här. Det blir lite tufft att vinna härifrån, jag siktar på att ge honom en fin löpning och så kör vi till slut, säger Jan Ove Olsen.
12 Tekno Filur (Carl Johan Jepson) har bättre form än raden och ser väldigt fin ut. Han duger bra i klassen och ska inte nonchaleras helt. Vanlig vagn, säger Marcus Lilius.
13 V.Viking (Tomas Pettersson) möter tufft motstånd och är inget hett segerbud.
14 Eld Vide C.G. (Björn Goop) håller bra form och jag tycker inte han heller ska räknas bort. Med ett lopp i ryggar är han vass. Vanlig vagn, säger Marcus Lilius.
15 Grude Trygve (Ulf Ohlsson) är det bara bra med. Det är ett lite klurigt läge då han inte är jättesnabb ut, men med rätt löpning kan han vara trea-fyra. Det är nog inget hett segerbud, säger Jimmy Jonsson.
V75-4, Klass III, 2 640 m, auto
1 Il Barone T.P. (Petter Lundberg) var bra senast. Jag ryckte skorna och då blev han lite osäker och det gick inte riktigt att köra på honom. Vi sätter på skorna igen och då ska han nog göra en bättre prestation. Det är en löpärlig och stark häst som är hyfsat snabb från start med skor på, men jag har ingen aning hur övriga öppnar. Det är inte heller hela världen om det skulle bli på rygg ledaren eller något liknande. Eventuellt amerikansk vagn, säger Liselotte Olsson.
2 Knight Journey (Jorma Kontio) var vi nära att ge upp med förra sommaren. Han har varit fin hela tiden, men han travade dåligt och var halt. Något är det som hänt och det kanske är så att han växt färdigt. Det är roligt att han visat lite vad han kan och han går framåt hela tiden. Distansen passar bra och han är startsnabb. Jag är ganska säker på att han får ett bra lopp, men det ser ut att vara bra motstånd och vem som helst kan nog vinna. Inga ändringar, säger Marko Korpi.
3 Shogun R.R. (Daniel Wäjersten) är väldigt entaktad och lever på styrkan så distansen är ett plus. Det är lite svårt att sätta in honom, men distansen är som sagt väldigt bra för honom. Det känns som barfota fram är ett klart plus, säger Olle Wäjersten.
4 Griffons Wine (Anders Eriksson) har varit fin i varje start och han går framåt med loppen. Det känns lovande inför säsongen och nu provar vi V75 då han står bra inne i klassen. Distansen tror jag passar bra och spåret blev också bra. Nu kommer vi lätta honom i balansen, det har varit järnskor och det kan bli barfota fram och lättare bakskor, men även att vi ändrar till lättare skor runt om. Eventuellt rycktussar som vi kommer prova på torsdag, säger Anders Eriksson.
5 Charlys Mine (Per Linderoth) har visat fint kunnande och är platsaktuell utan strul.
6 Flying Finn (Magnus A Djuse) har gått ett rundbanejobb och var bra i det även om det inte var några tuffare farter. Det finns absolut potential i honom och distansen ska inte vara några problem. Inga ändringar, säger Clas-Göran Björkroth.
7 Rock Solid (Rikard N Skoglund) är en fin häst som gjort bra lopp hela tiden och jag tycker han är bra för klassen. Distansen är ett plus, men läget sämre så jag får ligga lite lågt härifrån. Det blir inga ändringar, säger Mattias Djuse.
8 Basic Structure (Carl Johan Jepson) satt vi skygglappar på senast och han blev lite väl överambitiös. Jag tror det blir öppet huvudlag den här gången. Det är en jättefin häst och löser det sig gör han ett jättebra lopp. Eventuellt blir det amerikansk vagn, säger Stefan Melander.
9 Global Freeway (Björn Goop) är en fin häst som var lite seg senast, men banan var jäkligt konstig den dagen och han är stor och tung. Jag tror det var därför han var seg. Han har joggat efteråt och jag tror det är positivt med täta starter. Jag hoppas han gör en vettig prestation och att han kan vara trea-fyra. Barfota bak, lättning fram och så blir det en annan typ av vagn, säger Robert Dunder.
10 Okocha Boko (Jörgen Westholm) har inlett lovande och är en av flera som ska streckas om man väljer att gardera.
11 Kopparmärra (Nathalie Blom) har ett lopp i kroppen. Får sikta på bra pengar.
12 Sausalito (Oskar Kylin Blom) är uppanmäld och startar mest för att det är V75 på hemmaplan. Från det här utgångsläget tar vi oss ner i banan och jagar en fin slant, säger Oskar Kylin Blom.
V75-5, Stolopp, 2 140 m, auto
1 Solöns Skrammel (Daniel Wäjersten) fick vi köra med skor senast då det var dålig bana och nu blir det barfota fram vilket jag tycker är bättre. Wäjersten får bestämma taktiken och jag får vara glad om det blir en peng, säger Henning Rustad.
2 Just More Fun (Ulf Ohlsson) nöter på bra tycker jag och senast blev det fel rygg för henne. Vi tar oss väl inte förbi den invändigt och vi får se vart hon hamnar. Hon kan vara en platsrysare. Det blir inga ändringar, säger Lars Wikström.
3 Ultra Violet (Carl Johan Jepson) är ett riktigt bra sto som ser ut att ha en passande uppgift. Hon kan göra jobb själv under vägen och är hästen att slå för övriga.
4 J.J.Another Vinn (Mika Forss) har gjort flera bra lopp och senast avslutade hon vasst i Bergsåker Winter Trot. Hon har inte startat på ett tag, men är hon redo för en liknande insats ska hon räknas. Är anmäld med en amerikansk vagn.
5 Quantity of Time (Magnus A Djuse) har visat bra form på slutet och hon har fina förutsättningar nu då det ser ut som man kan hitta till ledningen efter en bit. Hon borde vara med och göra upp om segern.
6 Jamaica Boko (Linus Lönn) har nog aldrig varit i så här bra form. Hon gick ohyggligt fort över mål senast och kan absolut vinna det här, men då måste allt klaffa perfekt under vägen. Hon är riktigt startsnabb och borde få en fin position. Det blir inga ändringar, säger Mikael Cedergren.
7 Dino Cream (Oskar Kylin Blom) fick utdelning på sin fina form senast. Egentligen har samtliga lopp i år varit likvärdiga då hon gått lika snabbt under slutvarvet. Senast mötte hon lättare motstånd och även om det är fördelaktigt med att bara möta ston blev det tyvärr spår långt ut. Om det klaffar gör hon ett bra lopp och kan dyka upp bland de tre främsta. Vi återgår till amerikansk vagn, i övrigt blir det barfota runt om och norskt huvudlag som senast, säger Oskar Kylin Blom.
8 West Wind (Björn Goop) fick ett tråkigt utgångsläge, men formen är nog god. Hon kan säkert tjäna en fin peng om hon får till loppet. Eventuellt blir det ett norskt huvudlag, säger Robert Dunder.
9 Chanel Trio (Örjan Kihlström) var jag lite besviken på senast och hon hade fått lite för mycket grönt gräs. Det har blivit lite skarpare träning nu och jag vill att hon får ett hårt lopp den här gången så hon blir riktigt fin till Elitloppshelgen. Det blir barfota fram, säger Veikko Haapakangas.
10 Kit Crown (Göran Jansson) är inte gynnad av bakspåret då hon kan öppna mycket bra bakom bilen. Det är också normalt lite för tufft motstånd för att hon ska kunna vara med och göra upp om segern. Får smyga med härifrån och hoppas på lite pengar.
11 Waypoint Sequence (Per Lennartsson) håller toppform och hon är verkligen bra i ordning. Kan hon gå barfota runt om så är hon vassare, men läget drar kraftigt ner chanserna, säger Stefan Melander.
12 Caradja (Jörgen S Eriksson) var ute på en dålig bana senast från ett dåligt spår och hon var inte som bäst. Hon är alltid bra när det går fått gå lite extra tid mellan loppen och hon har varit fin i träningen inför det här. Förbiser man den senaste starten var hon ju bra innan det. Motståndet kunde varit värre, men spår tolv är spår tolv. Vi har inte planerat några ändringar på utrustningen, säger Jörgen S Eriksson.
V75-6, Guld, 1 609 m, auto
1 Double Deceiver (Örjan Kihlström) fick ett väldigt tufft lopp senast. Han var i tredjespår första 800. När han kom ner och skulle vila lite kom Lozano di Quattro och försökte svara den men kunde inte göra det runt svängen. Sen fick han gå ut och runda den på upploppet så han gjorde ett heroiskt lopp. Han lär gå framåt med det loppet i kroppen, han gör det för varje start han gör nu och han kommer nog vara riktigt bra på lördag. Han har spännande förutsättningar och vi ändrar inget, säger Daniel Redén.
2 Global Etalon (Björn Goop) verkar allt jättebra med och han är fin i jobben. Det finns inget alls att klaga på. Spåret och kusken är också bra och det blir spännande att testa mot det här motståndet. Jag har väl inga större förväntningar, men jag tror inte dem springer ifrån honom. Inga ändringar, säger Fredrik Wallin.
3 Lozano di Quattro (Carl Johan Jepson) fick mjölksyra senast och det blev för tufft helt enkelt. Han kom ur loppet bra och känns fin. Jag förväntar mig att han ska kunna göra samma prestation och att det förhoppningsvis blir en lite bättre resa. Aluminiumskor runt om, säger Per K Eriksson.
4 Kentucky River (Rikard N Skoglund) var bra i Paralympiatravet, han gick så fort han kunde. Det blev ett lite konstigt lopp men sakta mitt i och sen var det väldigt snabb avslutning. Han tappade inget på de bästa så det var en bra avslutning. Jag vill prova honom här, helst vill jag starta honom i Harpers men jag vet inte om han kommer med på poäng där så jag gamblar lite och tar ut honom här på 1600 meter då han har få andra lopp att välja på. Sen kanske vi siktar på Oslo med honom i stället. Det blir helstängt huvudlag och han går som han brukar, säger Daniel Redén.
5 Castor the Star (Jörgen Westholm) får tufft att nå ledningen. Känns platsaktuell.
6 Decision Maker (Magnus A Djuse) känns jättefin och allt verkar fortsatt jättebra. Hon hade kanske vunnit senast i Finland om hon kommit ut, men det fattades några decimeter. Hon är jättebra i ordning och allt var bra i måndagens träningsjobb. Inga ändringar, säger Stefan Melander.
7 Bedazzled Sox (Claes Sjöström) var vi nöjda med i årsdebuten, men sedan har det blivit lite långt mellan loppen, så tyvärr får man väl räkna med det här lite som en nystart också. Jag tror säkert han gör ett jättefint lopp, men härifrån blir det att backa igen. Det positiva är väl att fler vill köra den här gången och att det kan bli bättre tempo än senast vilket gynnar oss. Att han ändå ska gå runt alla är väl lite långsökt, även om vi såklart hoppas, säger Roger Walmann.
8 Thereisnolimit (Ulf Ohlsson) har inte haft någon tur med spåren på slutet och det blir knepigt igen. Han kommer hamna bland dem sista härifrån och det blir svårt. Barfota fram och eventuellt helstängt huvudlag, säger Stefan Melander.
9 Crepe Match (Olle Koivunen) är allt bra med, men han kanske har för lite erfarenhet för att vinna loppet. Han hade lite krafter kvar senast i Vermo och då var det också hårt motstånd, så vi får se hur långt det räcker till. Det är bättre med spår nio än ett spår långt ut på vingen, men samtidigt är det sällan man vinner sådana här lopp från bakspår. Inga ändringar, säger Harri Koivunen.
10 Mellby Joker (Daniel Wäjersten) har höjt sig och det verkar bli en riktigt fin gulddivisionshäst. Det var synd på spåret då han är gynnad att vara med där framme och det blir tufft härifrån, säger Olle Wäjersten.
V75-7, Stolopp, 1 640 m, volt
1 Viveroo Face (Morgan Johansson) har det alltid funnits kapacitet och fart i, men det har varit lite småstrul och nu ser det ut som det fungerar bättre då det blivit lite mer kontinuerligt tävlande. Hon har lätt för att springa med då det blir tempo i loppen, så det passar bättre om det går lite fortare. Realistiskt är att vi kan vara fyra-sexa. Inga ändringar, säger Morgan Johansson.
2 Iron Lady Zet (Örjan Kihlström) var jättebra i årsdebuten. Det har inte varit några fel på henne efter det men det har gått en tid ändå sedan den starten. Nu känns hon bra och gick ett tuffare jobb i måndags och såg fin ut. Hon ska vara redo för en bra prestation här, säger Daniel Redén.
3 Sweet Celebration (Magnus A Djuse) hade fått en rejäl vinterträning inför senast och borde gått framåt en hel del. Hon står bra till i loppet, men jag har inte koll på vad hon möter, säger Mattias Djuse.
4 Giraffa (Conrad Lugauer) håller fin form och har tränat bra. Vann enkelt senast och verkar okomplicerad och klarar hon volten och får sin resa då är hon inte sämre än någon annan, säger Conrad Lugauer.
5 Valnes Penny (Per Linderoth) ska normalt inte vara något för vinnarspelarna.
6 Miss Liberty (Björn Goop) vann senast och hon är startsnabb. Det är inte omöjligt att hon kan ta ledningen och hålla hela vägen. Distansen är ett plus. Inga ändringar, säger Peter Zadel.
7 Justify Face (Per Lennartsson) var vi nöjda med i årsdebuten och det var mycket bättre än vi trodde. Allt har känts bra efteråt, hon har varit lite rappare och borde gått framåt med loppet. Det är tuffare nu såklart, men dem borde inte springa ifrån henne. Barfota runt om, säger Jessica Handorff.
8 Lucky Silver (Claes Sjöström) har gjort det bra på slutet och känns inte avsågad.
9 Oriole Boko (Rikard N Skoglund) är som natt och dag då hon har bakspår kontra då hon har framspår så hon får nog vara med här för att skaffa sig lite rutin och lära sig att gå bakifrån. Hon är i alla fall bättre än raden visar, hon kan mer än vad hon har visat men det gäller ju att hon plockar fram det också. Det blir Finn tack-vagnen nu, annars inga ändringar, säger Daniel Redén.
10 Bravo Benellie (Daniel Wäjersten) blev bortlottad. Med ett bra spår hade jag tyckt det vore min bästa chans i omgången, men nu känns det lite hopplöst. Hon känns annars jättefin och allt verkar bra. Vanlig vagn, säger Fredrik Wallin.
11 Flying Fortress (Ulf Ohlsson) har ett jobbigt spår och får smyga till lite pengar.
1 660 meter:
12 Miss Chevy Neo (Olli Koivunen) har lite svårbedömd form och känns inte speciellt het den här gången.
13 Quinan Tooma (Peter G Norman) var fin senast där hon satt fast med mycket krafter. Vi får se hur det fungerar med täta starter, om det är plus eller minus. Hon känns i alla fall mjuk och fin, säger Peter G Norman.
14 Anacott Steel (Carl Johan Jepson) håller superfin form, men det blir svårt då det är många att runda, säger Stefan Melander.
15 Toppy (Oskar Kylin Blom) brukar vara duktig på att följa med och kan nog tjäna fina pengar, men att vinna blir svårt. Barfota runt om, säger Oskar Kylin Blom.