Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Solvalla 24 maj
V75-1, Stolopp, 1 640 m, auto
1 Ziva (Hans Crebas) smyger till pengar.
2 Garden Leave (Peter Untersteiner) känns bara fin, men hon möter övermakten och en slant är realistiskt. Distansen är nog ett plus. Barfota runt om, säger Peter Untersteiner.
3 Chanel Trio (Carl Johan Jepsen) fick ett lite för snällt lopp senast för att jag skulle vara helt nöjd. Vi har siktat länge mot det här och hon ska nog ändå vara på topp. Det finns några vi inte kan besegra och trea-femma är realistiskt. Barfota runt om, blinkers och rycktussar, säger Veikko Haapakangas.
4 LaFerrari Dimanche (Ole Johan Östre) blir tuffare för varje lopp och det blir kul att se om hon kan höja sig ytterligare en nivå till helgen. Förutsättningarna är perfekta så vi åker dit för att tävla och se hur långt det räcker, säger Viktoria Berntsson.
5 Olly Håleryd (Örjan Kihlström) är riktigt bra och ändå var hon inte på topp trots att hon gjorde et väldigt bra lopp. Hon hade fortfarande lite päls då men nu ser hon mycket bättre ut i pälsen. Jag körde ett tuffare jobb med henne i måndags och hon var jäkligt fin så jag är väldigt nöjd med det jag känner. Vi ändrar inget, hon går fortsatt med norskt och samma utrustning som tidigare. Hon svara så väldigt bra på norsken och jag vill inte ha henne för vass, säger Daniel Redén.
6 Nova Mahiron (Thomas Uhrberg) gick bra på Lunden där hon var lite vass så det höll inte riktigt hela vägen. Hon gjorde ändå ett bra lopp och den som vann var fruktansvärt bra. Distansen går bra och jag hoppas hon ska vara ännu lite vassare nu. Eventuellt norskt huvudlag, säger Thomas Uhrberg.
7 Betting Pacer (Björn Goop) var väldigt bra senast och vi hoppas hon kommer göra ett bra lopp igen. Hon ska vara en av dem som räknas och hon har visat att hon kan tävla båda bakifrån och i ledningen. Det blir samma utrustning, säger Peter Zadel.
8 East Asia (Alessandro Gocciadoro) var mycket bra på Åby. Det var en ”wow-prestation” i mångas ögon och jag kan förstå det, men för mig var det en prestation i nivå med hur hon brukar prestera. Detta är en mycket, mycket bra häst. Förmodligen får hon tävla med bakskor istället för barfota runt som senast, men jag påminner om att det var den balansen hon tävlade med som tvåa i Criterium Continental före jul och jag tror inte det var någon som tycker hon gick dåligt den dagen, säger Alessandro Gocciadoro.
9 Nortolanda (Michel F Rothengatter) var väldigt bra senast och hon är tillbaka i form. Spår nio är inte så dåligt och jag tror inte East Asia är lika bra över kort distans och så fick hon dessutom spår åtta, då är jag med rädd för Olly Håleryd. Med ett bra lopp kan vi vara bland de tre främsta och den som får bästa loppet vinner nog. Distansen tror jag inte ska vara några problem och det blir inga ändringar, säger Michel F Rothengatter.
10 Felicia Zet (Rikard N Skoglund) var inte på topp senast. Vi har varit hos veterinären efter det och hittade ganska mycket. Hon känns helt annorlunda här hemma efter. Jag tycker detta blir en spännande start. Jag tror till och med att hon kommer vara annorlunda redan i värmningen. Hon har ju alltid sprungit väldigt speciellt men vi hittade nya saker att göra och jag tycker att hon känns bättre mellan intervallerna än tidigare så det ska bli väldigt spännande. Visst kan det saknas lopp i kroppen och hon inte kommer in i loppet över 1600 meter men jag tror hon kommer prestera mycket bättre framöver i alla fall, säger Daniel Redén.
V75-2, Klass III, 2 140 m, auto
1 Deadly Map (Carl Johan Jepson) är bästa chansen på lördag. Det blir första gången barfota runt om som jag väntat länge på. Det kommer ge en bra kick och annars blir jag förvånad. Innerspår kan både vara en fälla eller riktigt bra, men dessa lopp brukar vinnas från innerspår och förhoppningsvis kan vi hålla spets, säger Veikko Haapakangas.
2 Global Everglow (Björn Goop) har gjort tre bra lopp om man bortser från galoppen på Romme. Jag har en positiv känsla kring honom och spåret blev bra. Nu blir det också barfota runt om, säger Peter Zadel.
3 Beautiful James (Rikard N Skoglund) gick jättebra senast, det är det vi har trott om den här hästen hela tiden. Sen får man köra loppen som han ska ha. Han ska inte gå i ledningen utan han ska komma bakifrån. Han fick ju gå invändigt på open stretch senast och eftersom han bara har ett öga såg han inte hästarna utvändigt om sig då så jag tror att han torskade loppet på att han fick gå invändigt istället för utvändigt. Det är en väldigt kapabel häst som har bra förutsättningar, säger Daniel Redén.
4 Filling Fuel (Magnus A Djuse) var bra senast, men jag tror inte han riktigt var i toppform utan den har kommit nu efteråt. Jag vet att det är bra motstånd och det är svårt att sätta in honom, men det ska inte vara omöjligt med tanke på loppet som han gjorde senast när han inte var på topp. Inga ändringar, säger Roger Nilsson.
5 Killer Rain (Robin Bakker) har gjort bra starter i Sverige och med en fin resa ska han ha en bra chans tycker jag. Inga ändringar, säger Paul J P Hagoort.
6 Bravo Benellie (Mats E Djuse) får tufft att räcka hela vägen och får jaga en slant.
7 Langli (Adrian Kolgjini) passade inte alls på banan senast som var väldigt lös. Han sökte fäste hela vägen, men det var annars bra tryck i linorna och han är bra i ordning för dagen. Det är en tuff final och det kanske är några som går mer maxade i balansen än vad han gör. Kapacitetsmässigt duger han i alla fall långt. Eventuellt rycktussar, säger Dante Kolgjini.
8 Marshal (Johan Untersteiner) visade senast att det inte är någon vanlig häst när han växlade tempo på långsidan. Tyvärr fick han spår åtta och med spår ett till fem hade han väl varit en av favoriterna. Nu blir det jobbigt såklart, men hästen är i alla fall kanon. Barfota runt om, säger Peter Untersteiner.
9 Crowe Motion (Daniel Wäjersten) var med i en rejäl körning om ledningen senast och han blev trött och galopperade till slut. Det rör sig om en riktigt bra häst och härifrån kommer han få ett schysst lopp, även om det alltid är svårt med bakspår den här helgen. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
10 Northstream Cash (Simon Mitman) är det bra med och senast är det bara att glömma. Det är tufft med bakspår på en supersnabb bana och vi får smyga med och jagar lite fina pengar. Norskt huvudlag och utan käk, säger Simon Mitman.
11 A Perfect King (Petter Lundberg) har varit väldigt bra i senaste starterna. Spår elva är jättetråkigt och han har nog inte hov för att kunna köras barfota bak, då blir det nog vanlig vagn också. Kör dem för fort kan vi komma in i loppet, säger Petter Lundberg.
12 Mastroianni (Claes Sjöström) får svårt härifrån och känns inte som något hett bud. Är anmäld med amerikansk vagn.
V75-3, Klass II, 2 140 m, auto
1 Ironic Man (Mats E Djuse) besitter väldigt hög kapacitet och han öppnar snabbt bakom bilen. Blir svårslagen och spikas.
2 Indy Boy (Örjan Kihlström) gjorde ett bra lopp senast där han vann på ett bra sätt. Han ser bättre och bättre ut hela tiden och formkurvan är nog stigande. Han borde sitta bra på det och han tål att göra jobb också. Stämmer det har han säkert bra chans att vara långt framme. Finntack-vagn, säger Christoffer Eriksson.
3 Jeriko Brick (Carl Johan Jepson) var spänstigare senast. Han var med och körde vid varje omstart också, så det var bra att hålla så pass. Det känns fint efteråt och han är väldigt snabb ut om man väjer den taktiken. Planen är att köra barfota och med amerikansk vagn, säger Christoffer Eriksson.
4 Bold Eagle Sun (Magnus Teien Gundersen) har varit väldigt bra hela tiden och senast var han strålande. Han är i toppform. Det är tuffa konkurrenter, men det är klart att vi är optimistiska. Inga ändringar, säger Geir Vegard Gundersen.
5 Lizmark (Magnus A Djuse) nöter på hyggligt tycker jag och han håller en okej form. Han provade V75 för ett tag sedan och kom aldrig riktigt in i matchen då, men det känns som han ska kunna bli rätt så duglig och han är inte riktigt färdigpolerad ännu tycker jag. Han är ingen blixt ut, men hyfsad och vi får se vart han hamnar. Han är gynnad av att vara med där framme. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
6 R.K.Eagle (Björn Goop) har visat att han är bra och formen ska fortsatt vara fin. Spåret blev lite långt ut och det finns risk att han hamnar i dödens. Han är i alla fall bra nog för att tävla i klassen, säger Peter Zadel.
7 Valencia (Santtu Raitala) gjorde det bra senast och vi provar igen. Är allt som det ska gör hon ett bra lopp och är med och hugger där framme. Eventuellt barfota runt om, säger Victor S Sundgren.
8 Mando Gowan (Tomas Pettersson) fick ett rätt tufft lopp senast och fullföljde bra tycker jag. Allt har bara varit bra efteråt i träningen. Nu ser det lite bökigt ut på förhand, men vi får prova och se hur långt det räcker. Han är inte jättesnabb från start och det finns risk att vi hamnar långt bak och att det blir svårt att komma in i matchen. Inga ändringar, säger Tomas Pettersson.
9 X.O.Kemp (Daniel Wäjersten) gör det bra och har utvecklats tycker jag sedan fjolåret. Det är svårt att uttala sig om chanserna den här veckan tycker jag då det är jämna fält och mycket behöver klaffa just den här helgen. Barfota runt om är en fördel för honom, säger Olle Wäjersten.
10 Ace Wibb (Robert Bergh) var klen i den senaste starten och han har kollats upp utan att vi hittat något problem. Det blir annorlunda lättare träning i veckan. Rycktussar första gången, helstängt och amerikansk vagn, säger Robert Bergh.
11 Go Kenneth Go (Johan Untersteiner) fick ett svårt utgångsläge, men han känns bara bra i träningen och allt verkar fint. Inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
12 Skorpan Ruda (Ulf Ohlsson) känns jättefin och där finns det inget negativt, men spåret grusar alla förhoppningar. Det är ingen vinstchans den här gången och jag vill inte se honom hänga ute i tredjespår under slutvarvet. Inga ändringar, säger Pär Ländin.
V75-4, Stolopp, 2 140 m, auto
1 Javelle (Christina Tilp) är i bra form och jag försöker ladda det som går för att försöka komma till ledningen, sen släpper jag inte till vem som helst. Det blir barfota runt om och då blir hon lite mer rullig, men jag lägger även på tyngre boots så hon blir mer stabil, säger Christina Tilp.
2 Great Knowledge (Björn Goop) är ute i ett tufft lopp så det blir svårt. Hon kan nog ta ledningen till en början, men sedan tror jag nog att det blir att släppa. Vi får sikta på bra pengar, säger Peter Zadel.
3 Merlene Boko (Jonas M Oscarsson) har aldrig känts så fin som senast och jag var jättenöjd. Hon möter tufft motstånd och jag tror väl egentligen inte så mycket, men man hoppas alltid på det bästa. Amerikansk vagn första gången, säger Axel Gustavsson.
4 My Kind of Pie (Simon Mitman) blev överkörd i första sväng senast. Hon kändes annars fin och är i ordning. Det känns ovisst men spännande i den här spårtrappan. Barfota runt om, säger Simon Mitman.
5 Dats Summertime (Victor Rosleff) har fått ett vettigt utgångsläge och det är bara hoppas hon kan hamna långt fram på innerspår. Då är hon bra nog för att tjäna en fin slant. Inga ändringar, säger Eric Martinsson.
6 Thankworthy Tile (Mats E Djuse) är inte tokig och kan vara en rolig platsskräll.
7 Lainy K.W. (Stefan Persson) borde hitta till spets och blir då svårpasserad. Rolig spik.
8 Xanthis Ibiza (Magnus A Djuse) får sikta på en vettig slant i första hand.
9 Engine Wash (Örjan Kihlström) vinner sällan, men hon gör alltid så gott hon kan och spåret passar väldigt bra. Jag tror det blir amerikansk vagn, säger Mimmi Elfstrand.
10 Beauty Evo (Andreas Lövdal) spurtade väldigt bra senast. Hon var bra i måndagens jobb också så jag hoppas på fortsatt form. Hon måste köras på lite chans och då kan hon komma med en bra avslutning. Amerikansk vagn, säger Andreas Lövdal.
11 Dry Martini Grue (Anders Eriksson) blev lite ömfotad senast hon startade och nu blir det skor bak. Formen är bra tror jag, men det blir svårt härifrån. Det blir can’t see back nu, säger Peter Eriksson.
12 Global Eyecatcher (Carl Johan Jepson) får väl godkänt senast även om det inte var några plus i kanten. Hon gick en bra tid och även om jag trodde hon skulle ha lite mer att ge sita biten så gjorde hon det bra. Hon tränar bra efteråt och gick ett tufft jobb förra veckan och där var jag väldigt nöjd, säger David Persson.
13 Maharina Sun (Magnus Teien Gundersen) fick en tuff inledning senast och hon höll okej. Hon har varit lite tung att få igång i år, men när hon är som bäst är hon bra. Garderar man loppet ska hon med. Amerikansk vagn, säger Geir Vegard Gundersen.
14 Never to Young (Per Lennartsson) gör det bra hela tiden. Har en fin platschans.
15 Domino Time Trot (Claes Sjöström) var så bra som man kunde önska sig i årsdebuten och vi siktade på det här loppet direkt efteråt. Hon borde inte vara sämre nu även om det är fem veckor mellan loppen, men det är kanske inte så att man ska förvänta sig att det är bättre heller. Mycket hänger vilket tempo och vilka ryggar man får och det är nog mer avgörande än själva formen. Inga ändringar, säger Claes Sjöström.
V75-5, Silver, 2 140 m, auto
1 Dexter Ors (Alessandro Gocciadoro) var sjuk näst senast och fick därför en paus efter det. Jag tycker det var starkt gjort av honom att bli tvåa i det loppet och han bör vara ytterligare lite förbättrad nu vilket också lär krävas i ett mycket tufft lopp. Hästen kan öppna ganska bra så jag kör vad som går från början och hoppas vi kan hamna så långt fram som möjligt på innerspår. Inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
2 Mizai (Mats E Djuse) tog senaste loppet på ett fint sätt och han har trimmat på bra. Han känns jättefin och läget blev bra. Jag gissar att han kör framåt, men jag lägger mig inte i taktiken. Vi åker till Stockholm med lite förhoppningar. Det blir inga ändringar, säger Jan Ove Olsen.
3 Gatling (Björn Goop) trivs bäst över kort distans, men spåret blev bra och han är snabb från start. Han kan nog ta ledningen och sedan är det nog bäst att släppa till någon av dem bästa. Bra pengar är realistiskt och med en jättebra resa kan han även vara en platskandidat. Det blir barfota bak, säger Peter Zadel.
4 Midnight Special (Adrian Kolgjini) var sjuk senast och fick pausa efter det. Han var väldigt bra innan det, men det är lite osäkert på formen så jag ligger lite lågt med honom. Inga ändringar, säger Dante Kolgjini.
5 Humanity Pellini (Örjan Kihlström) gick fantastiskt senast och han känns smidig och bra efteråt. Han blir bara finare och finare hela tiden. Han fick ett bra läge så har vi lite tur kan han säkerligen vara långt framme. Inga ändringar, säger Christoffer Eriksson.
6 H.C.’s Crazy Horse (Daniel Wäjersten) galopperade senast och det var utan någon förklaring. Det var lite knepigt, men det är väl inget som oroar då han inte travade dåligt eller något. Allt verkar bra hemma efteråt och vi går in i loppet med en bra känsla. Det blir skor fram och amerikansk vagn, säger Olle Wäjersten.
7 Dats Tore (Carl Johan Jepson) var bra på Örebro där han hade krafter kvar. Han har tränat bra efteråt och känns fin, men spåret blev lite långt ut vilket vi inte hade hoppats på. Härifrån behöver man lite flyt för att komma ner någonstans. Han är annars bra nog för att kunna göra upp om det så det är bara hoppas på tur. Det blir inga ändringar, säger Eric Martinsson.
8 Boscha Diablo (Johan Untersteiner) är i fin författning och spåret är som det är. Hästen är i alla fall bra och vi ändrar inget, säger Peter Untersteiner.
9 Iceland Falls (Magnus A Djuse) har fått två lopp i kroppen och hon borde gå framåt. Kommer avsluta starkt och fäller många över upploppet. Hon känns given att plocka med på kupongen.
10 Petho (Erlend Rennesvik) gjorde en väldigt stark insats senast efter en tuff öppning och han föll med flaggan i topp. Han gick det sista tuffare jobbet under tisdagen och där kändes han fortsatt formstark. Klaffar det härifrån så ska han vara med på fotot. Inga ändringar, säger Erlend Rennesvik.
11 D.J.Spritz (Gustav Johansson) var duktig senast, men nu blir det klart tuffare och i första hand får man sikta på en fin slant.
12 Fusion Eagra (Victor Rosleff) är bra i ordning och han såg fin ut på Solvalla där han satt lite fast. Han var bra gången innan på Örebro också, men det hade behövts ett bättre läge. Man får köra på chans härifrån. Det blir finntack-vagn som på Örebro, säger Eric Martinsson.
V75-6, Brons, 2 140 m, auto
1 Micke Sting (Claes Sjöström) gjorde ett bra lopp senast och var så bra som man kunde önska. Härifrån kan han nog rekordsänka och skulle dem bästa få jobbiga resor, samtidigt som det löser sig extremt bra för honom, då kan han vara en obehaglig överraskning. Inga ändringar, säger Claes Sjöström.
2 Chimi (Björn Goop) har äntligen fått ett bra spår och han har visat många gånger att han är bra nog för att vinna på V75, även med sämre spår, så nu med ett bra spår har han såklart en ännu bättre möjlighet. Amerikansk vagn, säger Peter Zadel.
3 Florence Ima (Anders Eriksson) har haft form i två år och hon är helt otrolig. Allt känns fortsatt bra och hon fick ett roligt läge. Med lucka till slut har hon alltid en pollett kvar. Inga ändringar, säger Peter Eriksson.
4 Make Or Break Zaz (Daniel Wäjersten) tog en lugn start senast och fick dödens. Han höll godkänt tycker jag då det är tufft att vandra där på V75. Allt verkar som det ska efter. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
5 Tuppen (Johan Untersteiner) blev det otroligt bra för senast och Johan sa att han var helt okörd. Vi hade tur med spåret och dem som jag tycker är bästa hästarna hade i gengäld lite otur med spåren. Inga ändringar, säger Peter Arnqvist.
6 Star Photo (Jukka Torvinen) gjorde ett bra lopp senast där han avslutade starkt från spår tolv efter att det varit dåligt tempo. Han är ganska snabb från start och förhoppningsvis får han en fin position. Jag tror han kommer göra ett bra lopp, men det är svårt att sätta in honom mot de svenska hästarna. Eventuellt rycktussar första gången, säger Matias Salo.
7 Savastano (Adrian Kolgjini) hade fått stått över något jobb inför senast och det var en okej insats. Vi kommer trycka på honom extra hårt i träningen under veckan och verkligen spetsa till honom till det här loppet och då hoppas jag han är som vid förra finalen. Det finns lite läge att komma till ledningen. Eventuellt rycker vi skorna första gången, säger Dante Kolgjini.
8 Maroon Day (Oscar Ginman) var inte på topp senast. Han var stressad och det var första gången han övernattade. Det är ett fruktansvärt tufft lopp från ett dåligt läge, men det är fler som har det och vi får se hur det känns från start vad man hittar på. Inga ändringar, säger kusken Oscar Ginman.
9 Maserati Hall (Magnus A Djuse) får tufft att räcka hela vägen, men det kan mycket väl bli en hygglig slant vid lite klaff.
10 Jackpot Mearas (Carl Johan Jepson) har haft ett makalöst fint år så här långt och det finns inget som säger att han inte ska fortsätta på den inslagna linjen. Dock är det denna gång, som sig bör, knivskarpt motstånd och han har dessutom lottats till bakspår. Hästen går fint bakifrån, men nu kan vi ju inte utnyttja hans startsnabbhet. Allt är bara bra i jobben, han håller sin fina form. Jag är alltid optimist när Jackpot Mearas startar, men den här gången behöver vi nog lite tur på vägen för att det ska kunna bli ännu en seger. Ett givet streck är han dock. Troligen blir det bike, säger Maria Törnqvist.
11 Vincent C.D. (Rikard N Skoglund) borde få det väldigt svårt och känns inte het.
12 Jobspost (Mats E Djuse) har Jörgen jättehög tro på och han har visat väldigt hög kapacitet. Han drog nitlotten i spårlottningen, men vi deppar inte för det utan tror på bra chans trots spåret. Inga ändringar, säger Victor S Sundgren.
V75-7, Harpers, 3 140 m, volt
1 Belgique (Björn Goop) är bättre i år än i fjol. Det blir däremot för tufft att hålla undan från tilläggshästarna som står med 40 meters tillägg, säger Peter Zadel.
2 Napoleon Cash (Carl Johan Jepson) går framåt med loppen. Det är klart att det är ett tufft motstånd, men han står på start och förhoppningarna är att han kommer göra ett bra lopp. Det kan bli en finntack-vagn, säger Clas-Göran Björkroth.
3 160 meter:
3 Jos Maza (Michel F Rothengatter) är en väldigt bra och stark häst. Nu är det ett väldigt tufft lopp och han är inte heller så snabb från start. Vi får sikta på pengar och kanske vara femma-sexa. Det blir inga ändringar, säger Michel F Rothengatter.
4 Caughtredhanded (Ulf Ohlsson) var fin senast, men det är en helt annan uppgift nu.
5 Pantocrator (Paul Philippe Ploquin) möter några som borde bli för tuffa.
6 Börtas Ankare (Per Lennartsson) har vi gått igenom efter senaste starten och det fanns väldigt lite att göra. Det är mycket som ska klaffa i dessa lopp, men jag känner mig inte helt slagen i alla fall. Inga ändringar, säger Mimmi Elfstrand.
7 Tearsinheaven (Johan Untersteiner) får smyga med och jaga en matlapp. Han har inte gått invändigt speciellt många gånger i livet, säger Peter Untersteiner.
3 180 meter:
8 High on Pepper (Jorma Kontio) var bra som tvåa i fjol i detta lopp och han känns fin hemma i träning. Troligtvis kör vi med lätta skor runt om, säger Katja Melkko.
9 Kentucky River (Örjan Kihlström) gjorde ett bra lopp i lördags men precis som för Double Deceiver tror ja inte att han trivdes på banan och han kan betydligt bättre. Han ser bra ut efter loppet, han var inte extra trött på söndagen efter loppet utan det var som vanligt. Distansen klarar han bra och får han spara speeden är han ju sylvass. Han har gått bra i det här loppet tidigare och han fick bra läge. Det är inte så många hästar framför och det är ett plus. Det blir Finntack-vagnen, säger Daniel Redén.
10 It’s a Dollarmaker (Gabriele Gelormini) tillhör toppen i loppet och ska streckas.
11 Immortal Doc (Rikard N Skoglund) har gjort det klart bra. Får ändå tufft att vinna.
12 Oscar L.A. (Magnus A Djuse) var ute på en speciell bana senast när det regnade väldigt mycket och det loppet tycker jag man kan dra ett streck över. Han gick jättebra gången innan över lång distans i Cagnes-sur-Mer. Jag har valt ut honom till detta lopp då jag helt enkelt tycker det är passande förutsättningar och ser fram emot att se honom tävla här väl medveten om att motståndet är tufft. Förmodligen kommer han tävla i finn tack-vagn, säger Alessandro Gocciadoro.
13 Ibiki de Houelle (Eric Raffin) har återhämtat sig mycket bra efter den senaste segern och om han anpassar sig väl till banan räknar vi med att han gör ett bra lopp igen, säger Kevin Leblanc.
14 Inmarosa (Leo Abrivard) gör en väldigt intressant start och kommer räcka långt här.
15 Goeland d’Haufor (Santtu Raitala) var bra senast och jag är nöjd med formen. Han trivs över distansen och ett bra tempo vore gynnsamt för oss, säger Markku Nieminen.