Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Halmstad 5 juli
V75–1, Klass III mot Klass II, 2 640 m volt
1 Prince of Darkness (André Eklundh) visade inget extra från kön senast. Pigg spurt till seger från ryggen på ledaren gången innan. Smyger med till fin peng. Anmäld med skor.
2 Bubble Marke (Örjan Kihlström) agerade märkligt i sista sväng senast och galopperade till slut. Han är kollad efter det och vi hittade inga fel. Det blev inte världens hårdaste lopp och skulle han komma till ledningen kan han räcka långt. Det blir inga ändringar, säger Mikael Selin.
3 Summerparty (Michael Lönborg) är lite bättre än vad raden antyder, men får ändå svårt att räcka till mer än en slant i den här omgivningen.
4 Olympus Steel (Rick Ebbinge) tappade aktionen till slut senast och galopperade. Har varken form eller distansförmåga och får det svårt här.
5 Bold Silvio (Christoffer Eriksson) har ryckt upp sig och gjort flera bra lopp. Han är mer starkt än snabb så den långa distansen passar bra. Han brukar öppna ganska bra i volt så uppgiften känns spännande. Det kan bli rycktussar för första gången, säger Christoffer Eriksson.
2 660 meter:
6 Global Futurity (Johan Untersteiner) är vi nöjda med även om han var lite seg senast. Han borde ha gått framåt med loppet i kroppen och kändes spänstig och fin i de senaste intervallerna. Det blir barfota runt om nu, säger Peter Untersteiner.
7 Baron D.Sox (Joakim Lövgren) har varit lite knepig, men börjar fatta vad det går ut på. Senast höll han starkt som trea från utvändigt om ledaren. Här är det tuffare emot, men hästen är på uppgång. Det blir inga ändringar, säger Tyler Mifsud.
8 Monsieur Chocolat (Björn Goop) fick ett halvtungt lopp senast, men kämpade sig till delad seger. Styrka finns så det räcker och blir över. Allt ser bra ut inför detta och jag kan varken klaga på läge eller distans. Det blir inga ändringar, säger Fredrik Wallin.
9 Chico Lane (Gustav Johansson) avslutade starkt från kön senast och visar god form. Har gjort sina bästa lopp i Halmstad och visat att han tål distansen. Platsbud.
10 Format Kronos (Carl Johan Jepson) skötte sig bra senast och blir allt bättre. Han är lite försiktig från start, men borde vara gynnad av den långa distansen. Det blir inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
11 Kumla Fromentro (Peter Untersteiner) är ett väldigt tufft sto som trivs på distansen och kommer att hävda sig väl här. Hon är lite försiktig från start, men sedan tål hon att gå. Det blir inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
12 Lots of Fun Sisu (Stefan Persson) är liksom våra andra tre hästar i loppet
under utveckling och ska absolut inte räknas bort. Det blir vanlig vagn nu, säger Peter Untersteiner.
V75–2, Brons, 1 640 m auto
1 Global Enjoy (Carl Johan Jepson) har två raka under sadel i enklare omgivning. Jag tror att han har utvecklats av att starta i monté och tar ut steget bättre nu. Han kan öppna utan att vara blixtsnabb. Spets eller ryggen på ledaren hade varit optimalt och med lite tur blir jag inte chockad om han
vinner. Jag byter huvudlag till kupor med hål i. Annars blir det inga ändringar, säger David Persson.
2 Beawinner (Stefan Persson) hängde bara med från fjärde par invändigt senast. Visar ingen form och är segerlös senaste två åren. Får hoppas på pengar från vettigt läge.
3 Hugo Boss Shadow (Björn Goop) han höll väldigt starkt som tvåa senast och har gjort bra lopp hela tiden på slutet. Han är väldigt fint i ordning och det såg inte ut som att det här var det tuffaste bronsförsöket. Jag
måste vara försiktig optimist, särskilt nu när han fick ett vettigt utgångsläge för en gångs skull. Känslan är att han kan öppna rätt så bra och det blir inga ändringar, säger Ulf Stenströmer.
4 Come Along (Stefan Landén) sänkte sitt rekord rejält senast efter att ha smugit med invändning. Har ingen placering bland de tre främsta på sina fem tidigare V75-starter. Får sikta in sig på den mindre slant här.
5 Havbergs Photo (Ken Ecce) håller en nyttig form, men är normalt sett ute på för djupt vatten här. Brukar göra sina bästa lopp i Halmstad, men får svårt att blanda sig i tätstriden nu.
6 Tuppen (Johan Untersteiner) var lite sliten efter senaste starten och är åtgärdad efter det. Jag har siktat mot det här loppet och måste säga att hästen känns otroligt stark och fin. Vi laddar mot ledningen och ändringar inget i utrustningen, säger Peter Arnqvist.
7 Nyras Lars R. (Christoffer Eriksson) hade otur senast när ledaren stannade innan open strech. Han tappade all fart och det tog extra tid att få honom att gå nedåt eftersom han hänger utåt. Han hade sparade krafter
kvar och känns fin efteråt. Han kan inte öppna särskilt fort och är beroende av att det blir tempo på loppet. Då kan han avsluta fint. Det blir inga ändringar, säger Christoffer Eriksson.
8 Oracle Vixi (Mika Forss) hängde med godkänt som femma bakom Epic Kronos näst senast. Trivs normalt bäst med i lopp i den främre träffen. Lär hamna illa till här och får jaga en slant.
9 Selective Calling (Örjan Kihlström) var inte på humör alls senast och galopperade långt före start. Här passar utgångsläget bättre för en felfri avgång. Hästen visade toppform under våren och kan en del i sina
bästa stunder. Har tagit fyra segrar med Kihlström tidigare. Kan vara ett skrällbud om favoriterna kommer bort.
10 Remburs R.D. (Svend Dyhrberg) rekordsänkte efter en pigg avslutning senast och har lite bättre form än vad raden antyder. Blir det tempo på loppet kan han vara en platsskräll.
V75–3, Guld, 1 609 m auto
1 Oscar L.A. (Magnus A Djuse) har förändrats som häst och kan även öppna bra från början även om det blir svårt att hålla ut de snabba på utsidan. Det finns fart i hästen, han gjorde ett topplopp i Tingsryd och det handlar främst om att han ska vara frisk och ha hälsan med sig vilket jag förstått varit lite av ett problem till och från hos tidigare tränare. Vi är optimistiska och det blir inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
2 Holcombe Zet (Örjan Kihlström) får vi glömma loppet i Finland med. Det blev på tok för tuff öppning och han var inte redo för det. Vi siktar framåt och han känns fin i jobben så jag hoppas att han inte tagit
illa vid sig av det loppet. Det var inga fel mellan Färjestad och Finlandsstarten men han hade inget riktigt passande lopp. Nu är tanken att han ska starta på kontinuerligt och förhoppningen är att han kan vara
i Margaretapokalen i augusti. Han fick bra läge här och distansen tycker han om, säger Daniel Redén.
3 Letsdoit (Marcus Schön) hakade på i förbättrad stil i en snabb avslutning som trea senast. Visar gryende form, men har svårt att räcka hela vägen i det här sammanhanget.
4 Thereisnolimit (Carl Johan Jepson) fick bestämma tempot en bit i ledningen näst senast och stack undan i en snabb avslutning till seger. Visade form senast också. Har vunnit för Jepson tidigare. Platsbud med rätt resa.
5 Dancer Brodde (Johan Untersteiner) har varit riktigt bra i varje start i år. Inte minst i försök och final av Sweden Cup. Nu har han inte startat på ett tag, men det beror på att vi har siktat hit. Han kommer öppna snabbt, men det blir nog svårt att ta en längd på Holcombe Zet. Särskilt med tanke på att det är 1609 meter nu och det missgynnar oss med spår längre ut. Det blir inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
6 Devilish Hill (Magnus Teien Gundersen) har inte levt upp till förväntningarna i år. Höll starkt efter en blytung inledning senast. Farlig att räkna bort helt med klaff på loppet.
7 Ture L.A. (Dwight Pieters) fortsätter att ha otur i spårlottningen. I mer än hälften av starterna hos mig har han haft spår sju eller åtta bakom bilen. För mesta har har dock hanterat det mycket bra. Nyligen var han struken i Tingsryd på grund av en halsinfektion, men har han återhämtat sig bra och var fin i ett dubbelheat i slutet av förra veckan. Jag tror på en god insats. Sedan behövs det säkert lite tur mot de här tuffa konkurrenterna. Vi kör med Finntackvagnen nu, men annars inga ändringar, säger Maria Törnqvist.
8 Following (Björn Goop) visar tecken på formtapp och fick sämsta läget här. Inte het.
9 Four Guys Dream (Stefan Persson) galloperade lite oväntat senast, men kusken var nöjd efteråt och tyckte att han kändes fin. Han är behandlad sedan dess och känns pigg och glad. Från det här läget blir det svårt att vinna, men han kan tjäna fina pengar. Det blir inga ändringar, säger Håkan K Persson.
V75–4, Lärlingar, 2 140 m auto
1 Big Little Man (Linda Sedström) har viss kapacitet, men söker efter formen. Inte tidig.
2 Attitude Superb (Victor S Sundgren) fick en nyttig genomkörare i comebacken. Han har varit lite het tidigare, men var snarare trög nu. Jag ändrar från öppet till norskt huvudlag nu och lägger på en jänkarvagn. Dessutom blir det aluminiumskor fram i stället för träningsskor. Det är stallets bästa chans för dagen, säger Christoffer Eriksson.
3 Marcelo Vieira (Valentin Prevost) jagar peng i för tufft gäng. Anmäld barfota runt om.
4 Jula Menuncio (Simon Helm) fick ett tufft lopp senast, men stumnade ordentligt till slut. Han är lite av en halshäst så det kan ha berott på det blöta vädret. Han kändes fin i ett lite tuffare jobb och jag är nöjd med förutsättningarna här. Det blir inga ändringar, säger Ulf Stenströmer.
5 Wingait Birgitta (Alex Persson) var behandlad inför den senaste starten och presterade mycket bättre då. Hon har tagit loppet på rätt sätt och verkar hålla formen. Alex har kört henne tidigare och gjort det bra. Hon behöver få ett fint lopp och får hon det tror jag inte att de springer ifrån henne. Det blir inga ändringar, säger Håkan K Persson.
6 Zigzag Zagazoo (Oskar Florhed) har två raka mot gäng som inte ha varit av det tuffare slaget. Samtidigt har det varit mycket kvar i tömmarna båda gångerna och hästen verkar helt klart vara i fas. Vi har medvetet gett
honom lite tid mellan loppen då han inte gillar täta starter, men han har tränat på starkt. Spåret är okej och han är snabb ut om jag vill ladda. Inga ändringar, säger Oskar Florhed.
7 Patriot Zon (Dante Kolgjini) blev för het i ledningen senast och stannade till slut. Är härdad i tuffa gäng och ska räknas här.
8 Parfait A.F. (Saga Laursen) har en för tuff uppgift och är nöjd med en slant här.
9 Ferrara (Malte Handfast) trivs bäst i den främre träffen och kan komma igenom bra då han fick rygg på min andra häst här. Han gör säkerligen ett bra lopp, men jag tror mer på min andra häst. Det kan bli norskt huvudlag nu, säger Christoffer Eriksson.
10 Le Roi Mearas (Carl Philip Lindblom) kunde inget till slut trots perfekt resa senast.
11 Noa Transs R. (Julian Cordeau) gick jättebra senast och hade otur med galoppen på Åmål gången innan. Hade jag styrt på tidigare
tror jag vi hade varit trea då. Formen sitter där och hästen gillar hårt tempo. Hon är kanske inte så aktuell för seger, men fina pengar kan hon tjäna. Det blir barfota runt om och jänkarvagn nu, säger Hans Crebas.
12 Fashion Monger (Dwight Pieters) har varit topp tre i samtliga sina starter hos oss och börjar att hitta tillbaka på allvar nu. Senast avgjorde han på ett tilltalande sätt på Solvalla. Det löste sig perfekt på vägen och dessutom var han gynnad av det hårda tempot. Nu handlar det om en spårtrappa mot en del riktigt bra hästar, men jag hoppas att han är med i striden. Inga ändringar, säger Maria Törnqvist.
13 T.Wall’s Karma (Fredrik Plassen) går i princip bara i ledningen så känns långsökt härifrån.
14 Express Love (Henrik Kihle) har kapacitet, men saknar form. Bara en storskräll.
15 Honey Dun Girl (Maja Andersson Odder) anmäld barfota runt om och med jänkarvagn. Känns ändå iskall.
V75–5, Klass I, 2 140 m auto
1 Ivan Mauger (Victor Rosleff) fick press i omgångar i ledningen senast och höll med tanke på det riktigt starkt. Lär laddas igen och även om det är full väg nu så ska ekipaget räknas tidigt från spets.
2 Nasdaq Newport (Rick Ebbinge) segervan sort med formen på topp. Har haft svårt att räcka på V75 tidigare. Anmäld med jänkarvagn nu. Tänkbar från perfekt läge.
3 Howitends W.F. (Peter Untersteiner) har ryckt upp sig rejält på slutet. Han har det lite jobbigt ibland, men är verkligen en riktig kämpe. Formen är fin och läget blev bra även om det är två bra hästar invändigt. Det blir inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
4 Hellacopters (Ken Ecce) har varit väldigt bra en längre tid. Han fick inte fritt senast och det fanns sparade krafter även om det är svårt att säga hur mycket. Han har fått tävla med skot på sistone och verkar trivas bäst med det. Han har gått bra med Ken Ecce tidigare. Allt verkar bra i jobben och med en vettig resa kan han räcka en bit, säger Johan Lejon.
5 Spirit of Love (Kevin Oscarsson) har fått två lopp i kroppen och det känns som han är på väg mot den rätta formen igen. Utgångsläget passar fint och han kan öppna bra om man laddar. Nu blir det jänkarvagn och helstängt huvudlag med hål i, säger Helén Blomberg.
6 Jack Link (Björn Goop) galopperade bort sina chanser i finalen senast. Upp i klass nu och får svårt att nå ledningen. Anmäld med skor bak. Inte så het.
7 Dark Photon Face (Adrian Kolgjini) hög-kapabel typ som hakade på bra i stentufft gäng senast. Trivs bäst när han får tåga på i den främre träffen. Passas tidigt.
8 Epicure D.E. (Joakim Lövgren) hade gått ett riktigt vasst banjobb inför den senaste starten och därför var jag inte helt nöjd med fjärdeplatsen senast. Från ett tufft läge mot väldigt bra hästar måste jag ligga lite lågt även att hästen känns fin. Det blir inga ändringar, säger Tyler Mifsud.
9 Djingis Khan (Carl Johan Jepson) visade full form senast och jag tror att start vecka-vecka kan bli bra. Skulle det stämma lite på vägen tror jag inte att han är helt borta. Det blir inga ändringar, säger Christoffer
Eriksson.
10 Eminent Kronos (Johan Untersteiner) var väldigt fin senast vid segern senast där han avslutade vasst. Formen är absolut på väg uppåt och jag tror på en stark insats igen, säger Peter Untersteiner.
11 Zlatan Gertorp (Ole Johan Östre) står illa till mot för tuffa hästar. Långsökt.
12 Knockout Charlie (Gustav Johansson) har gjort tre starter i ny regi och fått ett lyft. Senast gick han med i ryggen på ledaren och avslutade vasst till knapp seger när luckan kom. Är inte mer än ett skrällbud från smått hopplöst utgångsläge.
V75–6, Silver, 2 640 m auto
1 Isseymiyake Secret (Ken Ecce) sköt till bra till slut som tvåa efter fin resa senast. Har formen på topp och har visat att han duger i klassen. Hästen kan öppna bra från start och lär få en fin resa i den främre träffen. Han har presterat bra på längre distanser tidigare. Med maximal klaff är han inte helt borta här.
2 Call Me Gleipner (Peter Untersteiner) hade tränat fint inför senaste loppet och presterade starkt som trea via en stark avslutning. Allt känns bra i träning och här fick vi ett bra läge. Jag kan tänka mig att köra i ledning om vi hittar dit och hästen måste tas på allvar, säger Peter Untersteiner.
3 Kyrie Eleison (Magnus A Djuse) var inte som bäst senast. Det hade blivit lite långt mellan starterna och han fungerade inte som bäst med barfota runt om. Nu blir det täta starter och det tror jag kan vara nyttigt för honom. Från det här läget kan han öppna bra och får han ett bra lopp är han med där framme. Det blir skor fram nu, säger Christoffer Eriksson.
4 Balotelli Face STARTAR EJ
5 Laredo Boko (Robert Bergh) har fin form och har fått bra förutsättningar. Det blir inga ändringar, säger Robert Bergh.
6 Smile Silvio (Johan Untersteiner) har inte vunnit på ett tag, men det är en bra häst för klassen. Han är gynnad av den långa distansen och kan räcka en bit. Det blir inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
7 Jikken (Örjan Kihlström) hade otur senast, han hade behövt de poängen. Han hade nog gott om krafter sparade då och han är inne i en bra fas. Han gick jobb i dag (måndag) och var fin. Distansen nu har han inga problem med och jag hoppas att han får utnyttja sin speed den här gången. Inga ändringar, säger Daniel Redén.
8 Humanity Pellini (Christoffer Eriksson) hamnade långt bak senast, men avslutade bra. Han gör bra lopp hela tiden och trivs på distansen. Utgångsläget sänker dock förhoppningarna. Det blir jänkarvagn nu, säger Christoffer Eriksson.
9 Maserati Hall (Carl Johan Jepson) galopperade oturligt senast, men kändes fin och är formstark. Utgångsläget passar och täta starter är ett plus. Jag förväntar mig en fin prestation och ändrar ingenting, säger Fredrik Wallin.
10 Let Me In (Björn Goop) galopperade i en trång situation senast. Formen känns bra och han har tävlat starkt i riktigt tuffa lopp på sistone. Med rätt resa i ryggar kan han räcka till seger. Det blir inga ändringar,
säger David Persson.
11 Yuvaraj (Gustav Johansson) orkade
inte fullfölja efter ett tungt lopp utvändigt om ledaren senast. Kan en hel del i grunden, men blev bortlottad här och känns inte het. Är anmäld med jänkarvagn nu.
V75–7, Diamantstoet, 2 140 m auto
1 Ace of Marke (Björn Goop) visade riktigt fin form senast med en vass avslutning som trea. Nu står hon tufft inne, men från innerspår kan det bli bra. Hon är inte snabb nog för att hålla ledningen, men med rätt ryggar kan det räcka en bit. Det blir inga ändringar, säger Mikael Selin.
2 Monrose Wine (Gustav Johansson) har lite bättre form än raden. Kan få ett fint lopp här, men får sikta på en bra slant i första hand.
3 Darlington Fame (Victor Rosleff) håller sin nyttiga form utan att få till det fullt ut. Är knapp spetsfavorit här och ska passas tidigt från ledningen.
4 Staro Raili (André Eklundh) har kommit igång lite senare än planerat, men känns väldigt bra i träning nu. Hon gick ett banjobb över 1.15 full väg för två veckor sedan, men är svårbedömd med tanke på vilan. André får köra efter hur det känns. Jag tror att vi kör barfota runt om, men det är inte helt bestämt, säger Sofia Aronsson Hofstedt.
5 Dutchess Sun (Örjan Kihlström) var fruktansvärt bra vid den här tiden förra året. Nu har hon inte riktigt samma form, men har haft en del otur i loppen. Hon är bara medel från start och jag tror inte att hon har någon
spetschans. Att Örjan kör känns spännande och det blir jänkarvagn nu, säger Oskar Florhed.
6 LaFerrari Dimanche (Ole Johan Östre) har testat på stoeliten på sistone och gjort det bra i skymundan. Ute i rätt klass och skulle vara extra intressant från ledningen. Anmäld med skor runt om nu. Farlig att räkna bort.
7 Gabi Kyvsgård* (Nicklas Korfitsen) vann från ledningen i enklare gäng senast. Håller fin form, men behöver lite klaff på vägen. Ska ändå passas.
8 Eloida* (Magnus A Djuse) har fått spår åtta, men det visste vi att det kunde bli eftersom det är en spårtrappa. Hon gjorde ett topplopp i Kouvala och jag var mån om att få ut henne i lopp så fort som möjligt igen nu när hon kommit upp i toppform. Den här hästen har öppnat jättesnabbt i Italien så skulle kusken önska finns möjligheten att ladda direkt, men det där överlämnar jag helt åt Magnus Djuse. Det blir inga ändringar,
säger Alessandro Gocciadoro.
9 Marabou Brodda (Ken Ecce) gör alltid sitt, men har lite svårare för att vinna när hon kommit upp en bit i klass. Bara ett skrällbud här.
10 Lilium Sisu (Mika Forss) vann senast utan att vara helt vässad och känns fin efteråt. Jag matchar henne för att bygga formen inför kvalet till det norska stoderbyt i slutet av augusti. Nu möter hon äldre, men behöver det för att bygga hårdheten. Kan hon få en smygresa i hårt tempo går hon alltid starkt till slut. Det blir inga ändringar, säger Petri Salmela.
11 Farina (Johan Untersteiner) har inte funkat på väldigt länge, men tränar fantastiskt fint. Vi har ändrat lite och det känns positivt. Men det känns inte som att hon är något för spelarna den här gången, säger Peter Untersteiner.
12 Cathrinelle* (Tomas Dalborg) kunde inte haka på till slut från ryggen på ledaren senast. Har kapacitet för klassen, men känns bortlottad här.