Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Axevalla 19 juli
V75-1, Stolopp, 1 640 m, volt
1 The Rising Hope (Oskar Svanberg) var jag nöjd med i comebacken, men när det gick som fortast synkade inte bettet riktigt med käken och hon hängde högertöm. Jag tror hon kommer vara ytterligare lite vassare nu än i våras då hon tränat betydligt hårdare. Hon har inte förlorat i ledningen, så är det klart att jag gärna kör där. Känns banan perfekt blir det barfota, säger Oskar Svanberg.
2 Tactic Lane (Carl Johan Jepson) tycker jag är en bra häst som blir spännande att följa. Hon har kunnat öppna bra från spår fyra och fem tidigare, men hon kan ligga på lite och spåret kan vara lite lurigt. Ställer hon sig ändå rätt så är hon väldigt snabb i benen. Skor runt om och eventuellt en vanlig vagn i stället för finntack, säger Fredrik Wallin.
3 Blits Lane (Claes Sjöström) möter tufft motstånd och får sikta på lite pengar.
4 Henessi Joyride (Magnus A Djuse) har börjat bra och det är bra fart i henne. Spåret är ett litet minus och viss galopprisk finns det, men hon har skött sig bra de gångerna hon startat i voltstart, säger Mattias Djuse.
5 Unique Pearl (Johan Untersteiner) kan ta en vettig slant om det klaffar under vägen.
6 Moni Talks (Örjan Kihlström) räcker säkerligen i bättre lopp än vad hon vunnit och det har mer varit hon behövt poäng. Jag tror hon har en jättebra chans nu när hon fick ett bra läge också, säger Christoffer Eriksson.
7 Ontario (Dwight Pieters) är en häst som har inlett karriären riktigt lovande och som vi har stora förväntningar på inför framtiden. Springspår passar fint och med en bra resa ska hon kunna gå en bra tid. Barfota runt om, säger Maria Törnqvist.
8 Sincerely (Linda Sedström) var klart bra senast där hon hade huvan oryckt. Vi har provat rycktussar, det kommer hon gå med på lördag. Får hon ett bra lopp ska hon ses med chans tycker jag. Barfota runt om, säger Linnea Bengtsson.
9 Rocket Queen (Peter G Norman) har väldigt bra form, men det var synd på spåret och tilläggshästarna är ju på henne direkt, säger Peter G Norman.
1 660 meter:
10 Global Election (Markus Waldmüller) tränar fint och gör det bra i loppen. Senast blev det lite stopp på vägen, men hon spurtade fint till slut. Jag hoppas det löser sig från innerspåret och att vi kommer ut i passande tid. Det långa upploppet är säkert ingen nackdel, säger Markus Waldmüller.
11 Miss Liberty (Björn Goop) gör det bra och hon kommer från flera fina insatser. Det är alltid svårt att stå med tillägg på 1600 meter, men med lite flyt och om det studsar rätt kan hon vara bland de tre-fyra främsta, säger Per Linderoth.
12 FriendofthePhantom (Conrad Lugauer) duger en bit i klassen och det långa upploppet kan hjälpa, säger Massimo Vassallo.
13 La Crosta (Hans Crebas) vann ett ganska billigt montélopp senast, men hon var duktig och gjorde det hon skulle. Distansen är lite för kort för henne så hon vore gynnad om det blir lite fart i loppet. Barfota runt om och helstängt huvudlag, säger Hans Crebas.
14 Lainy K.W. (Stefan Persson) kan slå till.
15 Mary Wadd (Ulf Ohlsson) får svårt.
V75-2, Klass II, 2 140 m, auto
1 Chico Lane (Gustav Johansson) har gjort flera bra lopp och han har spännande förutsättningar den här gången. Han kan hålla upp ledningen och därifrån ska han ses med en klart vettig segerchans.
2 I.D.Hawksspeed (Mats E Djuse) kommer från rätt fina insatser, men senast blev det lite för hård bana och han blev rullig. Mika tyckte annars att han kändes jättefin. Läget blev bra och han kan öppna hyfsat. Med rätt resa kan han dyka upp där framme, säger Victor S Sundgren.
3 Steel Panther (Hans Crebas) var bättre än jag trodde senast och han vann med krafter kvar och oryckta tussar. Jag tycker inte det var det värsta klass II-loppet på förhand och härifrån kan han vara med där framme. Det blir en amerikansk vagn och open-eye, säger Hans Crebas.
4 Sunset Sky (Emilia Leo) är inte tokig för klassen och han gjorde några riktigt fina lopp under våren. Nu har han haft problem med hovarna och jag är tveksam till om vi vågar köra barfota den här gången. Det blir nog fyra väldigt lätta skor och med tanke på det är det nog en bra pengaplacering som gäller, säger David Persson.
5 In Real Life (Magnus A Djuse) går jämnt och bra tycker jag. Det kanske är lite tuffare nu när det är V75, men allt verkar i alla fall bra. Tanken är att det blir samma utrustning, säger Mattias Djuse.
6 Langli (Adrian Kolgjini) var klen senast och han sprang ut på upploppet. I träningen känns han väldigt bra, men jag vill se honom göra en bra prestation innan jag börjar tro på honom igen och ligger lågt. Jag tror det blir helstängd mask och finntack yankee, säger Dante Kolgjini.
7 Prop Line W. (Markus B Svedberg) är under utveckling och det är en bra häst för klassen, men jag tror Freeloader är den som har den bästa segerchansen av våra, säger Svante Ericsson.
8 Arnie Silvio (Johan Untersteiner) är i fin författning och han vann utan att vara tömd på Tingsryd. Han gör säkert ett bra lopp igen. Inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
9 Freeloader (Ulf Ohlsson) känns jättefin i jobben och han går bra bakifrån så spår nio är inte hela världen. Han ska vara med och kriga i den här typen av lopp tycker jag då han är så pass bra. Amerikansk vagn, säger Svante Ericsson.
10 Charlie T.T. (Örjan Kihlström) håller bättre form än vad raden antyder. Han blev lite skrämd bakom bilen senast och nu kommer han vara lite mer dövad. Han tränar bra och är en outsider, säger Fredrik Persson.
11 Mister Garrincha (Stefan Persson) var duktig senast på Vaggeryd där han höll undan till en delad seger med Monsieur Choclat. Han borde duga en bit även här och blir det tempo på loppet så kommer han in i matchen. Får ses som en outsider och tas med på en garderad kupong. Han är anmäld med en amerikansk vagn nu.
12 Västerbo M.A.S.H. (Carl Johan Jepson) är bra i ordning för dagen. Vi tog bort käken senast och då gick han felfritt från start, men galopperade sedan i stället. Nu kör vi med automatkäk. Det är ett tufft läge och det krävs att det tävlas tufft där framme för att komma till. Skor bak och amerikansk vagn, säger Veikko Haapakangas.
V75-3, Guld, 2 640 m, auto
1 Macahan (Carl Johan Jepson) fortsätter att rada upp fina prestationer. Nu senast fullföljde han mycket bra som trea i finalen av STL Silverdivisionen bakom Jobspost och Boscha Diablo. Han kan inte hålla upp ledningen från innerspår, men ska kunna få en fin resa. Det ska bli klart spännande att se vad han kan uträtta i sin debut i Gulddivisionen. Han kan absolut vara med bland de tre-fyra främsta. Det blir inga ändringar, säger Maria Törnqvist.
2 Dundee As (Mats E Djuse) fick ett väldigt tufft lopp senast och därför har vi gett honom några extra veckors återhämtning mellan loppen. Han möter tuffa hästar här, men från ett bra utgångsläge kan han få en fin position. Det känns som han är bättre bakifrån numera än när han körs offensivt så jag både hoppas och tror att kusken lägger upp loppet på det viset. Det blir inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
3 Staro Mack Crowe (Magnus A Djuse) hamnade sist senast och det var svårt att komma in i loppet. Han blev lite halvfast till slut och formen ska vara bra. Allt ser bara bra ut i träningen efteråt och distansen är ett litet plus för honom. Det är klart man måste tro att han är med i segerstriden. Inga ändringar, säger Mattias Djuse.
4 Jerka Sting (Claes Sjöström) hade varit ifrån lite inför senast och fått en paus. Han behövde det loppet i kroppen, men det kändes så pass bra som jag ville och han borde gått fram lite till den här starten. Spår och distans passar bra. Han gick med en vanlig vagn och skor runt om i den senaste starten, men nu blir det barfota runt om och amerikansk vagn, säger Claes Sjöström.
5 Demon (Wilhelm Paal) har bra kapacitet som absolut räcker en bra bit även i det här loppet, men han har haft väldigt svårt att sköta sig på slutet och det har blivit mycket galopper. Skulle han gå felfritt kan han mycket väl tjäna fina pengar, men tills han visat sig vara mer stabil så får han rankas ner. Han är anmäld barfota runt om och med en amerikansk vagn.
6 Chestnut (Örjan Kihlström) gjorde ett jättebra lopp senast i Boden, men hostade till någon gång veckan efter och det är därför det blir längre mellan loppen nu, det har väl heller inte funnits några lämpliga uppgifter. Han är som allra bäst med lite tätare starter, men har tränat på starkt och ser fortsatt bra ut så jag tror att han gör en bra insats, säger Martin Djuse.
7 Rackham (Robert Bergh) gjorde ett rätt bra lopp senast mot vad han annars har visat på slutet och det var glädjande. Det är ett tufft lopp nu och han får smyga med och så får vi hoppas på en slant. I träningen finns det inget att gnälla på och han fixar distansen br. Det blir inga ändringar, säger Christoffer Eriksson.
8 Hades de Vandel (Robin Bakker) har varit bra och vi har inga indikationer på att formen ska vara något sämre den här gången. Det är ett bra lopp, men han kan vinna igen. Det blir inga ändringar på honom, säger Paul J P Hagoort.
V75-4, Klass III/I, 2 140 m, volt
1 Good as Caviar (Jonathan Bardun) ser bra ut i träningen efter senast där han blev han för ivrig från start, men han såg fin ut i målgången där han satt fast bakom trötta hästar. Det är lite osäkert hur snabbt han öppnar med voltstart då det var länge sedan, men han har utvecklats mycket och jag har en förhoppning att han ska öppna bättre än förra året. Tilläggshästarna står nog däremot lite för bra till och det känns som någon av dessa vinner loppet. Inga ändringar, säger Claes Svensson.
2 Las Vegas Sisu (Robert Bergh) är behandlad efter sista starten och tränar på fint. Det blir barfota fram, säger Robert Bergh.
3 Björn Palema (Hans Crebas) håller jag ganska högt, men han har haft lite otur. Han är bra för klassen och hade han kommit loss senast hade han vunnit. Han stannade till när han gick i ledningen på Åby en gång, men han har blivit mer mogen och kommer vi till ledningen vågar jag nog köra där. Barfota runt om, säger Hans Crebas.
4 Bubble Marke (Per Linderoth) var sisådär senast och banan passade inte riktigt. Det är inte så lätt att komma iväg bra härifrån och tilläggshästarna är nog på honom direkt, men vi kämpar på och ser vad det blir. Barfota bak och så lättas han lite fram, säger Mikael Selin.
5 Twigs Like U. (Björn Goop) gjorde en väldigt bra långsida senast och det ebbade ut lite på upploppet. Han höll ändå storstilat tycker jag. Spår fem i volten och det är en stor häst, så vi får se hur han tar sig iväg. Allt är normalt i träningen. Vanlig vagn, säger Per Linderoth.
2 160 meter:
6 Double Nature (Carl Johan Jepson) var bra senast och han borde få ett fint lopp då han är kvick ut ur volten. Kommer fälla många under slutvarvet och streckas ganska tidigt.
7 Hellacopters (Victor Rosleff) hängde mer töm senast, men han har tränat på som vanligt efteråt. Jag hoppas det kan bli någon slant i alla fall. Det blir inga ändringar, säger Johan Lejon.
8 Ideal Stone (Johan Untersteiner) var vi nöjda med på Eskilstuna där han fick ett rätt så tungt lopp. Han känns bara fin efteråt i träningen och jag tror han kommer gå bra, säger Peter Untersteiner.
9 Evergreen Bar (Magnus A Djuse) står tufft till och känns inte jättehet på förhand.
10 Fantom Jet (Mats E Djuse) tycker jag gick jättebra senast. Han gör sin första start i svensk voltstart, men är ingen typ som pullar eller bråkar så jag tror det ska fungera bra. I Italien har det fungerat utan problem, men det är skillnad på italiensk och svensk voltstart, det ska tilläggas. Hästen tränar bra och vi är optimistiska. Det blir inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
11 Jula Menuncio (Ulf Ohlsson) känns jättefin här hemma i träningen. Senast kunde han inte öppna något och jag vet inte vad det berodde på, men jag misstänker att han inte hade det rätta fästet. Jag tror han kommer öppna bra nu, säger Ulf Stenströmer.
12 Jeriko Brick (Örjan Kihlström) gick ett bra lopp senast där han blev för pigg i ledningen. Insatsen var berömvärd och nu är det andra förutsättningar med tillägg. Jag hoppas han håller sig lugn och kapacitet finns. Segrarna har han tagit från ledningen och vi får se om han tävlar lika bra bakifrån. Vanlig vagn, säger Christoffer Eriksson.
V75-5, Stolopp, 1 640 m, auto
1 Staro Raili (Sofia Aronsson) har fått ett lopp i kroppen och nu har hon spetsläge över kort distans. Rolig chansspik.
2 Unica S.L.M. (Magnus A Djuse) möter äldre hästar här då hon inte är anmäld till något annat stort årgångslopp än Breeders Crown. Därmed är det svårt att hitta passande lopp åt henne, men jag tyckte det var läge att testa här utifrån hur hon presterade senast. Jag var verkligen jättenöjd med henne och detta blir ett passande lopp att göra innan det kommer Breeders Crown-lopp igen. Hon är snabb i väg, men det är upp till kusken att avgöra taktiken. Det blir inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
3 Graces Bird (Mats E Djuse) kommer från ett jättefint lopp där det var lite minicomeback och vi är väldigt nöjda med hur hon känns. Hon är inte sämre än övriga. Amerikansk vagn, säger Victor S Sundgren.
4 Nikita R. (Robin Bakker) har varit väldigt bra på slutet och hon var välförtjänt av en lite större seger senast. Det är ett bra spår nu och hon kan nog ta sig till ledningen och sedan får vi se. Hon får ett helstängt huvudlag, säger Paul J P Hagoort.
5 Ultra Violet (Carl Johan Jepson) har varit jättebra varje gång och hon gjorde ett väldigt bra lopp även senast där hon spurtade bra. Jag tycker absolut att hon ska räknas då hon visat att hon kan vinna den här typen av lopp. Distansen har jag inte känt skulle varit något plus tidigare, men hon avslutade snabbast av alla senast och hon har även tagit ledningen i något lopp, så jag tror inte den ska vara något större problem. Inga ändringar, säger David Persson.
6 Månskenstösen (Björn Goop) gjorde comeback i Lindesberg och hon höll farten bra över upploppet. Min spontana känsla är att hon är bättre på längre distans än på 1600 meter, men hennes kropp kommer ha nytt av ett kortlopp, säger Per Linderoth.
7 Maharasha (Per Oleg Midtfjeld) var bra senast utan att det gnistrade. Hon var väldigt bra innan det och det ser fortsatt bra ut i träningen, så det är inget som tyder på formtapp där. Inga ändringar, säger Thor Borg.
8 Vikens Bonjour (William Ekberg) tappade en sko i sista sväng senast vilket var synd för jag hade feeling att hon skulle räckt en bit. Hon har jobbat mycket bättre nu efteråt och känns väldigt fin. Vi fick det sämsta tänkbara spåret och jag hade tänkt köra barfota runt om och med rycktussar som jag testat. Det svarade hon väldigt bra på, men jag får se hur jag gör nu, säger William Ekberg.
9 Queen of Power (Örjan Kihlström) galopperade bort fina pengar senast och hon känns fin i träningen efteråt, så jag hoppas hon får ett fint lopp och studsar tillbaka. Inga ändringar, säger Fredrik Persson.
10 Darlington Fame (Victor Rosleff) är det alltid lite kritiskt för när det går för fort och någon kliver ner framför, det var inte första gången hon galopperade i ett sådant läge. Det känns fortsatt fint i träningen efteråt och det blir lite spännande nu. Bakspår är nog inte helt fel om det blir lite tempo. Inga ändringar, säger Per-Emil Henriksson.
11 Pure Diamond (Claes Sjöström) verkar allt bra med och hon känns bra, men läget känns ju iskallt, säger Fredrik Wallin.
12 Ace of Marke (Per Linderoth) fick ett helt iskallt läge, men annars har hon nog den bästa formen hon någonsin haft. Det hjälper dock inte från det här spåret mot dessa hästar. Inga ändringar, säger Mikael Selin.
V75-6, Brons, 1 640 m, auto
1 Skorpan Ruda (Ulf Ohlsson) fick gå till veterinären för första gången i sitt liv efter senaste starten och blev åtgärdad. Han bröt ner på upploppet, men jag räknar med att han ska vara likvärdig som tidigare. Jag tycker Ready Star är bra så jag ser honom gärna i rygg på den, men sen får vi se om Ohlsson har en annan plan. Inga ändringar, säger Pär Ländin.
2 Jongleur (Magnus A Djuse) kan dyka upp i platsstriden om det inte strular under vägen.
3 Cross Lane (Örjan Kihlström) fungerade inte i Kalmar där han galopperade på samma ställe varje varv. Han känns bra och tränar fint efteråt. Det var många bra hästar med i det här loppet så han måste fungera hundraprocentigt om han ska han någon chans, men när han fungerar är han ju bra. Barfota runt om och amerikansk vagn, säger Christoffer Eriksson.
4 Sakima T.H. (Pierre Nyström) får i första hand sikta på lite pengar mot detta gäng.
5 Ready Star (Mats E Djuse) är startsnabb och trivs över distansen. Han gjorde det väldigt bra senast och hade krafter kvar på en jättefin tid. Vi är optimistiska och han ska ha en toppchans, säger Victor S Sundgren.
6 Loxahatchee (Daniel Wäjersten) var bra i försöket till Sprintermästaren och i finalen gick det fort in i första sväng där han rullade över. Det var inga fel på hästen, men det blev som det blev efter rusningen helt enkelt. Det verkar som det ska efteråt så det finns inga orosmoln efter den trippen. Det känns som en häst som borde stå sig bra i bronsdivisionen. Det blir skor fram som han gick med i försöket, säger Olle Wäjersten.
7 Ringo Adore (André Eklundh) gick ett bra lopp på Åby där han avslutade fint. Det blev ett spår lite långt ut mot bra hästar den här gången och det blir nog tufft att komma in i matchen härifrån. Det blir inga ändringar, säger Christoffer Eriksson.
8 Here’s Johnny Sox (Adrian Kolgjini) STARTAR EJ
9 Kapten Nemo (Peter G Norman) var inte helt kurant senast och han fick vila en vecka. Han gick ett jobb i fredags och kändes bra och så var han stark och rejäl i ett tuffare jobb under måndagen, så formen ska vara ungefär som under elitloppshelgen. VI får chansa lite härifrån och köra i ryggar och se vad som händer. Inga ändringar, säger Peter G Norman.
10 Abel Lock (Thomas Dalborg) tycker jag var bra senast och det gick fort hela vägen. Han fullföljde bra och han hade dessutom fått ett stentufft lopp i starten innan dess. Han känns mycket piggare nu än vad han gjorde inför senast. Distansen ska inte ha så stor betydelse utan det handlar mer om att han får rätt resa där han kan sitta still en bit och då kan han avsluta bra. Det är tufft lopp och tar han en peng så är jag nöjd. Det kommer nog bli en amerikansk vagn igen, säger Mikael Wallgren.
11 Big Ben Pellini (Carl Johan Jepson) är jag inte alls uppgiven med. Det krävs såklart ett hårt tempo där framme för att komma till, men det är många startsnabba hästar och förhoppnings tävlar dem hårt där framme. Han är jäkligt bra för dagen och den bästa hästen jag har i stallet just nu. Jag funderar på att sätta på ett blinkershuvudlag, säger Veikko Haapakangas.
12 Cameron Hills (Björn Goop) satt fast senast med sparat, men spår tolv är iskallt. Han är fin i träningen, säger Per Linderoth.
V75-7, Silver, 2 140 m, auto
1 Kingen Mearas (Daniel Wäjersten) har gjort det bra under en längre tid tycker jag. Han har väl inte varit i vinnarcirkeln lika frekvent som tidigare, men han har kommit upp i klass och även haft lite dåliga lägen. Spåret passar bra nu och han höll ut ledningen på Bergsåker från innerspåret. Jag säger inte att han är spetsfavorit, men han kan förhoppningsvis utnyttja läget lite i alla fall. Amerikansk vagn, säger Olle Wäjersten.
2 Swish the Cash (Adrian Kolgjini) blev störd senast och har form. Han är farlig att plocka bort och honom ska man passa lite. Eventuellt kommer vi rycka skorna runt om, säger Dante Kolgjini.
3 Jobspost (Mats E Djuse) har ett väldigt fint läge och han kommer köras framåt. Han står sig väldigt bra i klassen och ser mycket fin ut hemma i jobben. Det ser ut som en bra chans och han ska absolut ha med slutstriden att göra. Det blir inga ändringar, säger Victor S Sundgren.
4 Heartbeat Thunder (Mika Forss) blev förkyld en kort sväng, men han stod inte över så mycket. Det blev ett bra läge nu och han får försöka hitta ner i något bra slagläge. Han gör det bra varje gång och vi hoppas på en bra slant i alla fall. Inga ändringar, säger Joakim Elfving.
5 Finn Palema (Hans Crebas) håller bra form och det känns som halsoperationen vi gjorde lyckades då han går hela vägen in i mål nu. Det här var ett väldigt bra silverlopp och tjänar han fina pengar så har han gjort det bra. Det blir barfota bak och goggles, säger Hans Crebas.
6 Icebreaker Pellini (Carl Johan Jepson) skulle ha startat på Jarlsberg nyligen, men blev tyvärr lite sjuk och fick stanna hemma. Han har frisknat till och tränat på som han ska på sistone. Som så många gånger förr har han fått ett trist startspår och dessutom är konkurrensen stentuff. Vi får slå lite ur underläge, säger Maria Törnqvist.
7 Micke Sting (Claes Sjöström) var kanske inte som allra bäst senast även om han var okej. Han borde vara lite mer på tårna nu med tätare starter. Han står däremot ganska tufft inne i klassen och behöver ett fint lopp och mycket klaff för att det ska räcka långt. Barfota fram och amerikansk vagn, säger Claes Sjöström.
8 Striking Eagle (André Eklundh) har varit i bra form under en längre tid. Nu fick han ett dåligt läge mot bra hästar, så det blir svårt att komma in i matchen. Amerikansk vagn, säger Christoffer Eriksson.
9 Herakles Zet (Örjan Kihlström) har varit fin på slutet och vann på ett bra sätt senast. Han blev lite småkrasslig och fick strykas, men ska inte ha tappat något, det är en liten, lätt häst som inte är beroende av lopp på det sättet. Jag tror att han kommer att spurta bra, säger Martin Djuse.
10 Harpy (Robert Bergh) har gjort fina lopp i år och tar loppen bra. Det blir mer stängt huvudlag och första urryckare och bike, säger Robert Bergh.
11 Dats Tore (Magnus A Djuse) har ingen tur med spåren och det behövs en hel del tur för att komma in i matchen. Tänkbar platsskräll om det klaffar optimalt.
12 Sandokan (Emilia Leo) har vi laddat lite med inför det här loppet. Jag tror han kommer göra det väldigt bra, men vi är bortlottade och så möter vi Jobspost som både har ett bättre utgångsläge och som troligen är en bättre häst också. Det blir inga ändringar, säger David Persson.