Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Östersund 9 augusti
V75-1, Klass III/I, 2 140 m, volt
1 Bourbon Split (Mats E Djuse) gick i mål med mycket krafter kvar senast och jag gjorde ett felval som inte gick före Claes. Han har lite smygform och vi räknar med en fin insats. Han kan leda hela vägen. Inga ändringar, säger Victor S Sundgren.
2 R.K.Sunshine (Örjan Kihlström) fick ett lopp i kroppen senast och borde gått framåt formmässigt. Hon behöver dock höja sig rejält om man ska tro på någon framskjuten placering i det här gänget. Får svårt.
3 Hot Quick Magic (Billy Svedlund) gör det okej och om det löser sig bra under vägen kan han tjäna en hygglig slant. Är anmäld barfota runt om till den här starten.
4 Von Lloyd (Mika Forss) har god form, men han är oerhörd svår att få felfri första 50 metrarna. Eventuellt får han en huvudstång på höger sida nu så att man får honom mer rak innan han accelererar. Det är rutinerade hästar där bakom och jag har svårt säga vad det räcker till, säger Mats Rånlund.
2 160 meter:
5 Ytowns Dragon (Jimmy H Andersson) var bra senast och blev fast i rygg på den som satt i dödens. Han kom aldrig ut och gick i mål med krafter kvar. Det har varit bra efteråt också och det verkar likvärdigt. Han ska kunna vara med på en plats om det löser sig då han verkar ha en väldigt bra form och höjt sig på slutet. Det blir inga ändringar, säger Rolf Gilljam.
6 Thai Charon (Rikard N Skoglund) hade en gaffelbandsskada och jag trodde aldrig att jag skulle få honom tillbaka, så att vara med här är som en vinst bara det. Han fick en liten paus efter senast då vi vill vara lite försiktiga, men han känns pigg och fin. Nu rycker vi skorna och då är han bättre. Det är också positivt att Rikard kör igen. Han gillar att sitta med där framme så jag hoppas det löser sig bra, säger Angela Eriksson.
7 Scorpion Tile (Olle Alsén) gjorde det bra i skymundan senast. Läget blev bättre nu och motståndet såg också lite snällare ut, så jag hoppas han ska vara lite längre fram den här gången. Det har fungerat bra med täta starter tidigare. Vanlig vagn, säger Olle Alsén.
8 Golden Sunrise (Magnus A Djuse) gjorde lite comeback senast och det var en bra insats. Han känns fortsatt bara bra i träningen och lite framåt har han säkert gått formmässigt. Spåret borde inte vara några problem och jag tycker han är bra så vi har förhoppningar om att vara långt framme. Inga ändringar, säger Mattias Djuse.
9 Zigzag Zagazoo (Daniel Wäjersten) galopperade till slut på Halmstad och senast studsade han tillbaka bra. Han är lite osäker, men står han på benen och när det fungerar är han bra och duger i klassen. Man har alltid lite respekt för spår fem, men just det oroar inte något extra. Det blir inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
10 Young Danne (Per Linderoth) har varit fin. Visst, det är frågetecken för voltstart som han inte startat med på ett par år och det är mycket passgång i honom, men läget blev i alla fall gynnsamt för att gå felfritt. Vanlig vagn, säger Per Linderoth.
11 Mando Gowan (Tomas Pettersson) är bra för loppet och han har också ett intressant utgångsläge som han borde kunna utnyttja relativt bra. Utan strul kommer han garanterat vara med i segerstriden och det är ett givet streck på kupongen. Han är anmäld med skor bak nu.
V75-2, Derbystoet, 2 140 m, auto
1 Björgen (Per Linderoth) var väldigt positiv senast och börjar hitta formen på allvar. Hon tillhör toppen av stona när hon levererar på topp och nu har hon fina förutsättningar då hon är snabb från start. Måste streckas.
2 Hög Decibel (Stig Jarle Röste) gick det fint för i uttagningsloppet och det var både norsken och huvan oryckt. Det blir spännande nu på lördag och allt verkar bra i träningen. Jag tror inte hon är sämre än övriga om hon får loppet. Det vore passande med andra utvändigt i ett ganska bra tempo och då är hon ruskigt snabb till slut. Det blir lite lättare boots, säger Camilla Röste.
3 Hå Lerke (Öystein Tjomsland) var riktigt bra senast och hon har tagit loppet fint. Allt ser bara bra ut inför finalen. Inga ändringar, säger Jimmy Jonsson.
4 Brenne Viktoria (Åsbjörn Tengsareid) gjorde det helt okej senast. Det blev lite dåligt tempo första varvet och det är bättre för henne om det blir lite jämnare fart då hon är mer stark än speedig. Vi hoppas på bättre fart nu och jag tycker det är ett väldigt öppet lopp. Hon är lite osäker, men felfri ska hon vara med och kämpa bland de tre främsta. Inga ändringar, säger Jens Kristian Brenne.
5 Guli Sanna (Mats Gällerstedt) blev det stopp bakom ledaren 700 meter kvar senast och efter det avslutade hon fantastiskt. Hon gick 1.21,5 sista 400 metrarna och var nära att bli tvåa. Hon kändes ännu bättre i måndagens träningsjobb än inför försöket och jag tror inte hon gör bort sig här. Det blir inga ändringar, säger Mats Gällerstedt.
6 Stavre Maggan (Vidar Tjomsland) gick okej i försöket utan att hon var som bäst och jag vet inte om det bara var en lite sämre dag. Det blir barfota runt om nu för första gången, säger Jimmy Jonsson.
7 Mynta V.S. (Olli Koivunen) strulade det lite för i uttagningsloppet. Hon har fina fartresurser och det blir lite ändring på balansen till finalen och då hoppas vi att det flyter bättre. Hon borde kunna få en bra position och vi är nöjda om hon gör en fin prestation, säger Victor S Sundgren.
8 R.M.G.Sommerfugl (Tor A Eggen) blir bättre och bättre och allt är normalt i träningen efter uttagningsloppet. Vi är realistiska och har inga ambitioner om att vinna loppet utan tar vi pengar så är vi nöjda. Inga ändringar, säger Tor A Eggen.
9 Hertiginnan Stöen (Mats E Djuse) vet jag inte om hon bara slog ihop senast vid galoppen, men annars var hon fin och allt verkar bra. Hon har vunnit kriteriestoet med galopp och är såklart bland de bättre i kullen. Det blir skor runt om nu och vanlig vagn, säger Marcus Lilius.
10 Eld Prinsessa (Örjan Kihlström) gjorde ett jättebra försök och hon har kommit bra på slutet. Hon är bra, men är väl ändå snäppet under dom bästa och med lite tur tjänar hon bra pengar. Det blir inga ändringar, säger Marcus Lilius.
11 Salte Rappa (Tord R Salte) gör bra lopp varje gång, men hon är ute på för djupt vatten nu och får försöka tjäna pengar. Inga ändringar, säger Jimmy Jonsson.
12 M.P.Flora (Ulf Ohlsson) har inget roligt utgångsläge och härifrån kommer det krävas en hel del tur för att komma in i matchen. Får sikta på en hygglig slant i första hand och det borde bli svårt att räcka till seger.
V75-3, Silver, 1 640 m, auto
1 Zaxton (Mats E Djuse) gjorde det bra från tillägg senast i Hagmyren som tvåa. Han har bra förutsättningar den här gången. Det är bra hästar emot, men har han en bra dag så har han en väldigt hög högstanivå och är säkert en av flera som räknas. Amerikansk vagn, säger Olle Wäjersten.
2 Heartbeat Thunder (Mika Forss) fick ett bra läge och distansen passar också bra. Vi drog svartepetter senast i starten då han först hamnade i dödens och sedan blev han dragen bakåt. Han gick ändå bra till slut och formen ska vara bra. Vi kommer göra allt för att försöka komma till ledningen nu och sedan köra där. Det blir helstängt huvudlag och är banan bra kan det eventuellt också bli barfota runt om, säger Joakim Elfving.
3 Bettle Hanover (Rikard N Skoglund) var lite sämre senast och nu har han fått ett litet tävlingsuppehåll. Han känns bra i träningen, men det kanske behövs ett lopp och så är han ny i klassen. Läge och distans passar bra, säger Lars Wikström.
4 Tamacti Jun (Örjan Kihlström) var ruskigt bra senast. Läget är bra och han känns fin i jobben. Han ska växa in i Silver så det är lite svårt att sätta in honom nu, hur bra han duger. Det blir bike och inga ändringar, säger Daniel Redén.
5 Grand Ready Cash (Tomas Pettersson) räcker fint här och borde segerstrida.
6 Last Dying Breath (Magnus A Djuse) var inte tom vid starten på Boden, men han tappade travet lite i svängen och så jag fick köra på rakan. Senast blev det överlägset då dom andra galopperade i slutsvängen. Jag tycker han blivit rappare och för dagen känns han väldigt vass över distansen. Han har även blivit mer startsnabb så jag hoppas han kommer till i loppet. Inga ändringar, säger Hanna Olofsson.
7 Icicle Am (Clas Jonsson) fick inget bra spår och motståndet är hårt. Hon verkar i alla fall vara i fin form, men hur långt det räcker är svårt att bedöma. Vi kör framåt från början och ser vart vi hamnar. Barfota runt om och amerikansk vagn, säger Lars Hallberg.
8 Kingen Mearas (Daniel Wäjersten) har gjort det bra tycker jag. Det var visserligen ett tag sedan som han vann lopp, men han har gjort det fint i skymundan. Härifrån behöver man såklart lite flyt för att kunna komma in i matchen. Det blir inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
9 Never Mind’em (Daniel Redén) var jäkligt bra senast. Det har inte varit några konstigheter efter det. Distansen är ingen drömdistans för honom så vi kör till slut. Han har varit fin i jobben så jag tror formen är bra, säger Daniel Redén.
10 West Wind (Robert Dunder) är allt normalt med i träningen efter senaste loppet. Jag hoppas vi kan komma ner på innerspåret och tjäna en peng. Det blir inga ändringar, säger Robert Dunder.
11 Florence Ima (Anders Eriksson) var jättebra senast och hon hade lite krafter kvar. Formen verkar vara på topp, men spåret blev däremot tråkigt. Hon får smyga med och spurta till slut. Eventuellt barfota runt om, säger Peter Eriksson.
12 Lindysmusclemania (Per Linderoth) var bra senast och innan det gjorde han det helt okej. Det är nog en liten formhöjning på gång, men läget är ju helt hopplöst och det blir svårt härifrån. Amerikansk vagn, säger Olle Wäjersten.
V75-4, Stolopp, 2 140 m, auto
1 Avalon (Henrik Kihle) har visat att voltstart inte är någon hit och vi får hålla oss till autostart. Allt är väl efter senast och jag hoppas hon kommer prestera ett bra lopp. Spåret är kanon och hon är startsnabb, så jag hoppas hon ska hålla ledningen. Annars kommer hon få ett fint lopp på innerspår och förutsättningarna är bra. Jag är däremot medveten om att motståndet är jättebra så det kommer krävas en bra prestation. Blinkershuvudlag första gången och skor bak, säger Oscar Berglund.
2 Bilbao Ace (Tilde Eriksson) kan vara med och hugga om en plats med lite klaff.
3 Mellby Merry (Olle Wäjersten) fick gå lite för mycket i tredjespår senast för att det skulle vara optimalt. Hon höll strong till tredjepriset och jag var väldigt nöjd med prestation. Det finns några bra i loppet, men hon har ett bra läge och allt verkar i alla fall bra med hästen, säger Olle Wäjersten.
4 My Memphis (Lucas H Vikström) har inga fel på formen och läget är rätt bra då hon lärt sig öppna lite bättre. Nu möter hon någon som är för bra och vi får jaga pengar. Inga ändringar, säger Thomas Lönn.
5 Legacy of Sound (Aleksi Flink) blev pigg på vägen senast och höll bra tycker jag. Det är en lite missvisande rad och hon är klart bättre i ordning än vad den visar. Amerikansk vagn, säger Mattias Djuse.
6 Valencia (Victor S Sundgren) fick ett bra spår i spårtrappan. Det blir nog lite körning från start och jag hoppas kunna hitta till ledningen. Då får övriga vara bra för att plocka ner henne och hon ska absolut kunna leda hela vägen, säger Victor S Sundgren.
7 Smiley Brodda (Linus Lönn) gjorde det fullt godkänt senast och är platsaktuell.
8 Helena Fagra (Hugo Metayer) är på väg åt rätt håll igen, men det är väl iskallt tro vi ska vara så långt framme härifrån. Han får prova köra framåt och se vart vi hamnar. Barfota runt om, amerikansk vagn och eventuellt goggles, säger Zandra Vidén.
9 Sodasquare (Jenny A Björk) är allt bra med och hon har gjort många bra lopp på slutet. Hon står sig bra i klassen och fått ett bra läge, så det ser ut som en spännande uppgift, säger Markus Pihlström.
10 Katrine Hill (Isabella Jansson Wiklund) får smyga med och jaga lite pengar.
11 Unforgettable A.Y. (Filip Lindholm) gör bra lopp varje gång och hon är jämn och säker. Det är ett lite lurigt läge, men med lite flyt på loppet kan hon vara en outsider. Amerikansk vagn, säger Jimmy Jonsson.
12 Staro Roseway (Vincent Eliasson) räcker inte till seger och får tufft i detta gäng.
13 Energy Kronos (Ludwig Wickman) har det inte varit några fel på och hon ser fin ut i träningen. Det är bara att hoppas på turen härifrån, men det ser väl ut som en lite jobbig uppgift. Det är i alla fall en fin och trevlig häst som det finns lite mer i. Vi provar skor bak och ser om det blir lite bättre. Amerikansk vagn, säger Lars Wikström.
14 Mary Wadd (Noa Reldén) får hoppas på lite tur och bra pengar i första hand.
15 Panerai (Fredrik Plassen) visste jag skulle få ett kallt spår, men jag tycker det var en så pass bra proposition. Vi är lite utelämnade, men jag hoppas det löser sig lite och att hon inte sitter för långt bak, då ska hon vara med där framme, säger Jan Ove Olsen.
V75-5, Derbyt, 2 140 m, auto
1 Grisle Best G.L. (Vidar Tjomsland) gjorde det bra i uttagningsloppet och härifrån kommer han få ett bra lopp. Nu är han anmäld barfota runt om och spekulerar man i favoritfall är han aktuell att plocka med.
2 Tangen Martin (Tom Erik Solberg) verkar det bara bra med efter uttagningsloppet och det är klart att vi har förhoppningar om att kunna slåss om segern. Han kan inte vara med första biten och ta ledningen direkt, men han kommer nog vara med där framme och hugga. Det blir inga ändringar, säger Jimmy Jonsson.
3 Hulte Adam (Henrik Kihle) gjorde det jättebra i försöket och han borde gå framåt med det loppet också. Han är snabb ut och förhoppningsvis kanske det kan bli rygg på ledaren. Inga ändringar, säger Marcus Lilius.
4 Granbarksborren (Marcus Lilius) hade krafter kvar i mål senast trots en startgalopp. Han är också snabb ut, jag hoppas han får en fin resa och då kan det bli bra pengar. Barfota bak, säger Marcus Lilius.
5 Trollbackens Olov (Tomas Pettersson) får hoppas på ett högt tempo då han mer känns stark. Löser det sig bra är han en tänkbar platsluring, men att vinna loppet känns tufft.
6 Grude Erling (Öystein Tjomsland) gick okej senast i uttagningsloppet och han ska kunna vara med och tjäna lite pengar. Det blir nog svårt att utmana om någon seger tror jag, säger Jimmy Jonsson.
7 Bazoo Can (Isabella Jansson Wiklund) var väldigt bra senast och han kändes otroligt fin. Han har tagit loppet bra och jag tror han gått framåt otroligt mycket. Han har tränat själv i stort sett hela sitt liv och trivs bäst när han får vara lite i fred, så jag vill helst undvika startrusningen så det fick bli spår sju igen som fungerade bra senast. Vid felfritt och ett passade lopp ska han i alla fall ha en hygglig chans att ta fina pengar. Eventuellt barfota fram och amerikansk vagn, men jag tror vi kommer köra som i uttagningsloppet, säger Isabella Jansson Wiklund.
8 Trollbalder (Olli Koivunen) gick utvändigt om ledaren senast och höll bra till en finalplats. Han får jaga bra pengar här, säger Marcus Lilius.
9 Nordsjö Prinsen (Örjan Kihlström) gjorde ett topplopp i försöket tycker jag då han fortsatt är ganska grön mot dessa. Det känns som han tagit loppet på rätt sätt och han ska kunna tjäna fina pengar från ett fint utgångsläge. Det blir en amerikansk vagn nu, säger Jimmy Jonsson.
10 Gör Som Jag Vill (Ulf Ohlsson) känns smidigare och smidigare så det verkar som han börjar komma i form. Det är lite svårbedömt hur bra övriga är, men kommer han bara fram i loppet och kan trycka på lite så är det inte helt omöjligt att han kan vinna. Jag tror vi kör barfota runt om och med amerikansk vagn, säger Robert Skoglund.
11 Karmland Lukas (Åsbjörn Tengsareid) hakade på bra i försöket, men han vinner väl normalt inte nu. Han ska kunna vara med och tjäna pengar. Amerikansk vagn, säger Jimmy Jonsson.
12 B.W.Birger (Mats E Djuse) är en väldigt duktig häst. Han gjorde bort sig i försöket och därav blev det spår tolv nu, så det behövs mycket tur härifrån. Det blir inga ändringar, säger Marcus Lilius.
V75-6, Guld, 2 140 m, auto
1 Cash Bank Bigi (Marcus Lilius) har gjort fina prestationer på slutet och det finns inget som tyder på att det ska vara något sämre den här gången. Spåret är optimalt och härifrån får hon ett snällt lopp och vi såg ju hur bra hon var när hon vann på Solänget när det stämde till hundra procent. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
2 Crepe Match (Olli Koivunen) gör fina lopp mest hela tiden och från ett bra utgångsläge kan han säkert slåss om fina pengar. Det känns däremot lite väl tufft för att han ska göra upp om segern.
3 Santos de Castella (Per Linderoth) tränar på jättefint och han har gjort bra insatser. Han är startsnabb så förhoppningsvis kan han få ett bra lopp, men han möter väldigt bra motstånd och vi får vara nöjda om han kan ta en fin peng. Det blir inga ändringar, säger Victor S Sundgren.
4 Hades de Vandel (Rikard N Skoglund) var inte dålig senast. Vi hade såklart hoppats på mer, men vi var inte så missnöjda då det blev som det blev. Allt är bra efteråt och spåret blev bättre den här gången. Inga ändringar, säger Paul J P Hagoort.
5 H.C.’s Crazy Horse (Oskar Florhed) gjorde en väldigt bra prestation senast där han gick en 12-tid över lång distans och formen verkar väldigt bra. Det är tufft motstånd nu givetvis, men han har visat att han kan tjäna bra pengar om det klaffar oavsett motstånd. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
6 Mellby Joker (Mats E Djuse) var jättebra i Finland där han fick vandra den tunga vägen. Han gick 1.09 och det var kanonbra. Det verkar bra efteråt också och det finns inget som tyder på något formtapp. Det är många bra med i loppet, men det verkar som han duger bra om det klaffar. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
7 Gamin Jaba (Daniel Redén) har allt blivit fel för på slutet. Han är lite för laddad och letar form och psyke. Så det blir ett snällt upplägg med honom. Det blir inga ändringar, säger Daniel Redén.
8 Double Deceiver (Örjan Kihlström) hade hostat till lite grann inför senaste tilltänkta starten så då ville jag inte chansa. Han känns jättefin i jobben, men det är ett ”infinityläge”, så det kommer ju att krävas tur, men jag tror att hästen kommer att göra ett bra lopp, säger Daniel Redén.
9 Hustle Rain (Magnus A Djuse) gick ett bra lopp senast, men det stämde inte och han satt långt bak varvet kvar. Han gick bra över upploppet. Han verkar pigg och fin efteråt. Det var tråkigt med ett bakspår då han gjort sina bästa lopp när han varit med där framme på innerspår. Förhoppningen är att han gör ett bra lopp och då kan han dyka upp bland de tre. Inga ändringar är planerade, säger Mattias Djuse.
10 Gio Cash (Daniel Wäjersten) var väldigt bra senast och han har gjort allt rätt på slutet. Det har varit jättebra helt enkelt och allt verkar normalt i träningen. Spåret drar naturligtvis ner möjligheterna då det kan strula härifrån, men han kan såklart vinna. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
V75-7, Brons, 2 140 m, auto
1 Jongleur (Magnus A Djuse) kan öppna bra och han duger gott i klassen. Garderar man upp loppet så är han ett tidigt streck.
2 Somebody’s Destiny (Ulf Ohlsson) var duktig senast och han håller fin form. Han har känts fin i träningen både före och efter senaste loppet. Det känns roligt med ett lite bättre startspår också än vad vi har haft på slutet. Det är ett tufft lopp, men han är ingen som man springer ifrån så han kommer säkert göra upp om fina pengar även om han får svårt att vinna. Det blir inga ändringar, säger Stefan Johansson.
3 Young Yack (Daniel Wäjersten) gjorde en fullt godkänd prestation senast även om man där och då kanske tyckte han skulle varit lite längre fram. Han har varit bra under en längre tid och man vet ju inte heller om det är något formtapp, men det är inget som tyder på det i träningen. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
4 Punchboard (Tomas Pettersson) slog Young Yack senast och det är en nyttig häst som gör det bra hela tiden. Det verkar inte vara några konstigheter med honom efter senast heller och allt känns bra. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
5 Kilgore (Mats E Djuse) har gjort det skapligt på slutet tycker jag. Han vinner inte så ofta, men det är en nyttig häst och han kan öppna rätt så bra om man vill det. Han är bäst när han går på innerspår och skulle det lösa sig riktigt bra är han säkert duglig för att vara bland de tre. Det blir inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
6 Kalle Taxam (Rauno Pöllänen) verkar det helt okej med, men han tävlar lite ojämnt så jag har inga jättestora förväntningar. Det blir nog ett open eye-huvudlag och amerikansk vagn första gången, säger Rauno Pöllänen.
7 Barolo Gene (Örjan Kihlström) verkar det jättebra med och jag tror aldrig att jag haft honom i bättre form än nu. Läget är som det är, men jag tror han vinner lopp när som helst. Han har i alla fall form och kapacitet för att göra det. Det blir inga ändringar, säger Roger Nilsson.
8 Madewithlove (Per Linderoth) hade extremt bra form runt midsommar, men nu har hon inte den rätta formen tycker jag. Det blev även ett iskallt läge och så möter hon hingstar. Jag får ligga lågt. Barfota runt om och amerikansk vagn, säger Per Linderoth.
9 Oh Cean (Jimmy Dahlman) har fått ett fint smygläge och även om det blir väldigt svårt att räcka till seger kan han tjäna fina pengar.
10 Onana Boko (Henrik Svensson) hade bakspår senast i Skellefteå och han gjorde en bra prestation, men han kanske blev lite för trött sista biten för att man skulle varit fullt nöjd. Härifrån kan det ju bli att man kör lite på chans, men jag vet inte hur Henrik kommer lägga upp det. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
11 Jeremias Sisu (Jorma Kontio) hade inte startat på länge inför senast och gjorde ett bra lopp. Det känns om han gått framåt också. Det blev ett tråkigt läge och man måste ha mycket tur härifrån, men hästen är i ordning i alla fall. Troligen blir det inga ändringar, säger Clas-Göran Björkroth.
12 Zätamustangen (Anders Eriksson) har en jättebra form och han gick fantastiskt bra senast. Han kommer göra ett bra lopp, men det krävs ju mycket tur från ett dåligt spår. Inga ändringar, säger Marcus Lilius.