Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Örebro 23 augusti
V75-1, Klass I/Brons, 2 640 m, volt
1 U.S.Marines (Rikard N Skoglund) är behandlad och han har trimmat på bra då vi har försökt komma med på V75 då han står bra inne i klassen. Litet minus med volt, men spåret är det bästa för honom i voltstart. Det blir barfota runt om och skygglappar, säger Robert Bergh.
2 Facetime Love (Björn Goop) gör det bra och han har kommit upp en nivå i prestationerna tycker jag. Han är lite gynnad av voltstart då jag tycker att han tar sig i väg bättre där. Han är kvar i samma klass som på slutet och lite härdad i den nuvarande klassen, säger Per Linderoth.
3 B.T.’s Vencor (Magnus Jakobsson) gjorde ett jättebra lopp efter galoppen senast. Han öppnade bra från start, men när jag slutade köra på honom sjabblade han till det och trampade av sig en sko. Han gick jobb under onsdagen och var jättefin. Skulle han få ett snällt lopp med lucka brukar han göra det bra. Han är väl inget jättetidigt bud, men kanske kan vara trea-fyra. Inga ändringar, säger Magnus Jakobsson.
4 New Lane (Oskar Kylin Blom) är inte så tokig och kan vara en jätteskräll vid klaff.
5 Nowhere Fast (Ole Johan Östre) gick bra senast, men han var lite sliten och han har fått en liten paus efter det. Nu har han tränat fint och är pigg och glad. Det är klart att man inte hade önskat sig spår fem, men han kan trampa i väg hyfsat och är inte speciellt osäker. Det har han inte visat tidigare i alla fall. Distansen ska inte vara några problem heller då han inte ligger på något. Han kanske saknar något lopp i kroppen, men han har gått bra tidigare efter vila. Jag blir inte förvånad om han vinner och är nöjd så länge han är bland de fyra främsta. Vanlig vagn, säger Jonas Hallstensson.
6 Edvard Palema (Hans Crebas) borde stå sig bra här och har ett spännande läge.
7 Opening Night (Gustav Johansson) har suttit för dåligt till i loppen och då går det inte. Formen känns bra och han ser jättefin ut här hemma. Han är inte snabb från start, men vi provar och försöker komma iväg så bra det går. Med tanke på hur han känts på slutet och hästarna som han mött så känns det bra inför lördagens start. Vanlig vagn, säger Gustav Johansson.
2 660 meter:
8 Jubii Vang (Christoffer Eriksson) kommer fälla många under slutvarvet.
9 Earnest (Carl Johan Jepson) har gjort bra lopp tycker jag och senast var det ingen maxklaff under loppet. Prestationen var bra även om man hade hoppats på en bättre placering. Han känns fin efteråt. Han står lite hårt inne i loppet, men samtidigt är det lite hans förutsättningar med lång distans och voltstart, säger Eric Martinsson.
10 King Only the One (Per Lennartsson) är en outsider om han levererar på topp.
11 Jongleur (Magnus A Djuse) höll bra senast. Han blev lite vass i ledningen, men i det stora hela var vi ändå nöjda. Jag är jättenöjd med honom efteråt i träningen och tycker han blir bättre och bättre för varje start. Han är uppåt i form. Det är en spännande uppgift nu och ett ganska jämnt lopp. Med lite flax och tur ska han kunna vara med där framme. Distansen tror jag kan bli bra då det känns som en stark och rejäl häst, härifrån behöver han inte vara med i någon startrusning heller. Det blir inga ändringar, säger Susanne Frang.
V75-2, Silver, 1 609 m, auto
1 Triton (Mats Gunnarsson) gick bra senast med tanke på att han inte hade något banjobb i kroppen. Jag var väldigt nöjd och så får vi se hur han gått framåt, men han borde gått framåt mycket tycker jag. Läget blev bra då han är startsnabb och så får vi se vad taktiken blir. Eventuellt blir det skygglappar av något slag, säger Mats Gunnarsson.
2 Great Time Trot (Björn Goop) var fin i lördags där han travade perfekt, men det blev lite långt mellan startern och jag tror det kommer vara bättre tryck i honom den här gången. Spåret blev bra då han är startsnabb och trivs väldigt bra i främre träffen. Jag gissar att vi försöker ta oss till ledningen om det går. Eventuellt kanske kusken fäller ner norsken innan loppet om han skulle vara lugn, säger Ulf Stenströmer.
3 Nelson Greenwood (Jorma Kontio) fick en tuff resa senast. Nu har han ett fint spår och är snabb från start. Allt verkar okej i träningen och distansen spelar ingen roll. Amerikansk vagn, säger Erwin Bot.
4 Lucifer Boko (Gustav Johansson) var bra senast och han fick ett bra utgångsläge. Han tjänar alltid fina pengar med rätt lopp och jag hoppas det blir något liknande nu. Allt är normalt i träningen och det blir inga ändringar, säger Gustav Johansson.
5 Finn Palema (Hans Crebas) möter tufft motstånd och normalt blir det för svårt att vinna. Får sikta på en hygglig slant.
6 S.G.Mistral (Claes Sjöström) börjar närma sig höstformen och 1600 meter är hans bästa distans. Han vinner inte så ofta, men ett bra lopp ska han göra. Barfota runt om, säger Roger Walmann.
7 Appasso (Carl Philip Lindblom) blev det ett lite tråkigt lopp för senast. Det gick snabbt från början för att sedan inte vara något tempo alls och fort till slut. Han satt långt ner i och kunde inte ta något. Formen är fin och han gick jobb i söndags där han kändes jättefin. Inga ändringar, säger Åke Lindblom.
8 Nugget Zon (Stefan Persson) gjorde ett bra lopp senast. Nu har han ett jobbigt utgångläge och även om han är snabb ut finns det stor risk för vingel. Behöver en del tur.
9 Västerbo Exciting (Åke Lindblom) gick jättebra senast i Rättvik där det blev lite fel för oss. Jag blev tvungen att släppa och den som tryckte på blev trött och så blev vi fast. Formen är fin på honom och han känns jättefin i jobben. Det är en bra häst och jag tror mest på honom av mina fyra på V75. Det blir inga ändringar, säger Åke Lindblom.
10 Icebreaker Pellini (Carl Johan Jepson) var makalöst fin vid segern hemma på Åby i lördags. Han öppnade snabbt, tog ledningen in i första kurvan och hade sedan loppet i sin hand. Nu blir det täta starter, men det ska normalt inte vara några problem. Hästen är verkligen i kanonform, men bakspår över 1609 meter i Örebro på en snabb sommarbana är ju inget man önskar sig. Med framspår hade jag trott på riktigt bra vinstchans, nu är det bara en hygglig chans med tanke på spåret. En sådan som Great Time Trot kan bli en svår nöt att knäcka. Inga ändringar, säger Maria Törnqvist.
11 Humanity Pellini (Christoffer Eriksson) har troligen gått framåt med senaste loppet och med maxklaff är han ett platsbud.
12 Joe Dalton (Kenneth Haugstad) har mycket fart i sig, men härifrån ser det ut som en jobbig uppgift. Är anmäld med skor.
V75-3, E3 Final H/V, 1 609 m, auto
1 You Bow to No One (Claes Sjöström) fortsätter att sköta sig bra tycker jag. Jag var riktigt nöjd med honom på Visby och jag hade feeling att formen var på väg uppåt igen, det tycker jag han visade också. I teorin borde det vara ytterligare bättre nu och distansen borde också vara ett plus. Spåret var inte så mycket att klaga på heller. Vi kör vad som går från start och så får vi se vad det kan räcka till. Det blir inga ändringar, säger Claes Sjöström.
2 Urano Unico (Jorma Kontio) behövde det senaste loppet i kroppen och ska vara i bättre form nu. Han har fått ett bra läge men möter tufft motstånd, han har dock visat under våren att han räcker i tuffare sammanhang. Med lite flyt under vägen kan han ta en fin placering. Inga ändringar är aktuella, säger Katja Melkko.
3 Elton Broline (Mats E Djuse) var fin senast när han vann. Han är vass med rätt resa då han är snabb i benen och allt ser bra ut efteråt i träningen. Jag har förhoppningar att vara med i segerstriden. Eventuellt kommer vi testa rycktussar i träningen under veckan och så får vi se om det blir det till loppet, säger Mattias Djuse.
4 Eol (Björn Goop) har fått ett bra spår och är snabb från start. Jag hoppas han ska vara bland de tre främsta. Jag tror det blir skor runt om igen, det finns möjligen en liten chans till barfota, säger Erwin Bot.
5 Hiram (Magnus A Djuse) har tränat på hela tiden och känns fin. Magnus var väldigt nöjd med honom senast. Han är kvick ut, men det är nog några andra också. Det blir inga ändringar, säger Fredrik Wallin.
6 Recycle Cash (Rikard N Skoglund) känns bara fin. Han tränar starkt och har varit lovande. Vi ändrar till finntack-vagn nu och så blir det någon form av stängt huvudlag för att få honom lite mer i matchen. Jag tycker mina två är rätt så jämna även om Elton Broline visat mer speed, säger Mattias Djuse.
7 Ghirardelli (Stefan Persson) gör fina lopp hela tiden och han har tjänat bra pengar. Han kan säkerligen ta en fin slant på nytt, men från spår sju blir det svårt att komma in i matchen och det är inget hett segerbud.
8 Zarex (Per Lennartsson) har haft en fin utvecklingskurva den senaste tiden. Han vann på övertygande sätt i E3-försöket i Gävle, men sen slog han tyvärr ihop i finalen. Det var synd med spår långt ut nu och annars kunde man varit lite optimistisk. Jag tycker han står sig bra i den här typen av lopp, men härifrån behövs det lite flyt. Barfota fram, säger Olle Wäjersten.
9 Nightlife In (Carl Johan Jepson) var jag relativt nöjd senast och han gjorde ungefär det loppet som jag trodde han skulle göra. Jag är ganska trygg med att han flyttat fram sina positioner. Han har studsat upp lite i träningen. Han är van vid att gå där framme så det blir lite annorlunda nu, men han slipper däremot att lägga någon värre speed från början. Det är lite spännande även om jag givetvis hade önskat ett annat läge. Det lutar absolut åt barfota runt om och eventuellt googles-huvudlag, säger David Persson.
10 Pure Count (Victor Rosleff) blev bortlottad och det var synd på läget. Jag hoppas Rosleff hittar någon lösning på det. Han ser fin ut annars och allt går enligt plan. Inga ändringar, säger Fredrik Wallin.
V75-4, Stolopp, 2 140 m, volt
1 Grazzhopper (Markus B Svedberg) ska räknas tidigt från ett perfekt utgångsläge.
2 Njuta In (Carl Johan Jepson) fortsätter att göra det bra och hon levererar klart bra hela tiden. Hon borde sitta med en bit fram och är duktig på att avsluta, så det ser lite spännande ut. Inga ändringar, säger David Persson.
3 Garment Chic (Claes Sjöström) skulle startat förra veckan och hade behövt det loppet, men tyvärr fick hon behandlas för kolik i stället. Jag vill ligga lite lågt och det skulle förvåna mig om det är något för spelarna. Planen är barfota runt om, säger Roger Walmann.
4 Nicole Schermer (Ulf Ohlsson) är i fin form och allt känns okej hemma. Spåret kan vara lite trångt för att komma i väg snabbt, men hon borde klara det i alla fall. Kommer hon i väg hyfsat så tror jag hon har lite chans. Vanlig vagn, säger Rick Ebbinge.
5 Javelle (Mats E Djuse) är i väldigt bra form och inte sämre än övriga, men hon har fått spår fem vilket hon inte klarade på Romme. Hon har däremot en annan balans nu och då kanske hon fixar det, säger Christina Tilp.
6 Flying Fortress (Stefan Persson) borde få ett fint lopp och är platsaktuell.
7 Bella Bellissima (Rikard N Skoglund) har gjort två bra lopp för oss tycker jag. Jag hade gärna sett henne långt fram på innerspår och ledningen hade varit det allra bästa. Skulle hon få ledningen eller rygg ledaren kan hon nog vara med långt framme. Inga ändringar, säger Eric Martinsson.
8 Ronja Muscles (Marcus Lilius) smyger med och kan tjäna fina pengar härifrån.
9 Myspirit (Oskar J Andersson) gjorde det bra från ledningen senast och det är kul att hon fått lite utdelning på slutet efter att ha haft mycket otur i loppen innan då hon varit i god form länge nu. Bakspår här var dock inte vad jag önskade och vi får se hur det löser sig härifrån. Jag tror att hon ska göra det bra igen prestationsmässigt, men när spåret blev som det blev blir det klurigare och tuffare emot nu, så vi får smyga med och ligga lite lågt den här gången. Norskt huvudlag, säger Oskar J Andersson.
10 Bea Palema (Hans Crebas) får tufft att räcka till seger och får sikta på pengar.
11 Old Maid Boko (Per Lennartsson) gjorde det väldigt bra senast och hon borde gått framåt med det loppet i kroppen. Det är inget bra spår, men löser det sig lite under slutvarvet kommer hon spurta bra. Vanlig vagn och eventuellt rycktussar första gången, säger Rick Ebbinge.
2 160 meter:
12 Västerbo Cookie (Magnus A Djuse) har blivit åtgärdad några gånger och hon känns mycket fräschare och finare. Jag hoppas hon tagit ett steg till framåt och hon har gått ett väldigt bra banjobb på Gävle. Vanlig vagn, säger Fredrik Wallin.
13 Golden Opportunity (Jorma Kontio) var överraskande bra i comebacken och hon känns fortsatt fin i träningen. Tillägg på Örebro kanske man inte vinner ifrån, men hon kan nog vara fyra-femma. Barfota runt om och rycktussar, säger Liselotte Olsson.
14 Syrah (Björn Goop) har lite smygform, men det krävs mycket från tillägg på Örebro. Vi får kolla på hovarna närmare start om det blir barfota, säger Per Linderoth.
15 You to Ezme (Oskar Kylin Blom) har ingen enkel uppgift och borde få svårt att räcka.
V75-5, Klass II, 2 100 m, auto
1 Henessi Humble (Magnus A Djuse) kanske inte kan hålla ledningen, men han bör få en vettig resa och stämmer det lite är han säkert med långt framme. Inga ändringar, säger Mattias Djuse.
2 License to Lead (Oskar J Andersson) tycker jag gjorde sitt bästa lopp hos oss senast och kändes väldigt fin. Jag låser mig inte vid nån taktik egentligen, utan vi får ta det då bilen släpper och se vad som händer. Känslan det är ett öppet V75-lopp och förhoppningar om att han kan dyka upp bland de tre-fyra främsta precis som han gjort varje gång på slutet måste vi ha även här. Inga ändringar, säger Oskar J Andersson.
3 Je t’aime Legacy (Tom Johansson) har gjort tre stabila och bra insatser på slutet. Jag tycker han går upp i klass så jag hoppas han får en bra resa och att han gör ett bra lopp. Det är lite svårt att sätta in honom hur långt det räcker. Eventuellt rycktussar, säger Philip di Luca.
4 Pivot Express (Stefan Persson) är nog den hetaste av mina hästar på lördag och han var otroligt fin på Vaggeryd tycker jag. Det fanns lite frågetecken innan, men dessa rätades ut rejält och jag misstänker att han kommer göra sitt hittills bästa lopp. Vi fick tynga ner honom lite senast och jag vet inte riktigt hur han kan öppna med den balansen, men jag tror han kommer öppna klart bra. Inga ändringar, säger David Persson.
5 Bullitt (Björn Goop) har vi grejat lite med efter senast, men det har inte varit några större fel utan vi har mest väntat på rätt lopp då det varit konstiga propositioner med voltstart. Jag inbillar mig att han inte ska vara sämre än tidigare, men det är lite svårt att säga. Han har gått 1.19 i provlopp och där kändes det bra, säger Roger Anderberg.
6 Sterbik (Linda Sedström) var lite besvärlig innan loppet senast och la bort krafter, men han gjorde det ändå helt okej. Han tävlar mycket mot sitt eget humör. Det såg ut som ett jämnt lopp och det är nog positioner som avgör mycket. Eventuellt amerikansk vagn, säger Linda Sedström.
7 T.Rex Tiger (Claes Sjöström) håller fin form, men nu är han ute mot det tuffaste motståndet hittills och spåret är lite långt ut. Inga ändringar, säger Linda Sedström.
8 King (Kenneth Haugstad) har inget roligt läge och får svårt att komma in i matchen.
9 Pac Man (Dwight Pieters) gjorde ett helt okej lopp senast. Han hade varit borta ett par månader innan det, så normalt har han gått framåt en del inför den här starten. På sistone har han tränat på bra, han var faktiskt riktigt positiv i fredagsjobbet. Jag tycker att det ser ut som ett ganska öppet och svårtippat lopp på förhand. Löser det sig från niondespåret kan vår häst säkert vara med och hugga till slut, så pass bra kunnande är det i honom. En tänkbar ändring: Urryckare för första gången, säger Maria Törnqvist.
10 Apieceofcupcake (Jorma Kontio) fick bakspår vilket inte är så bra, men det är i alla fall bättre än spår sju och åtta. Han var lite sämre senast tycker jag, men det var väldigt varmt den dagen och vi åkte långt. Det känns ganska bra i jobben och nu blir det barfota bak, säger Steinar Hammersborg.
11 Bella Yankee (Julian Cordeau) är jag nöjd med och allt verkar bra. Jag var mindre nöjd med spåret, men kan det bara bli lite tempo kommer hon fälla många till slut. Inga ändringar, säger Evelina Månsson.
12 Sandsjöns Cantona (Kim Moberg) känns bortlottad och får hoppas på bra tempo.
V75-6, E3 Final Ston, 1 609 m, auto
1 Global Got it All (Carl Johan Jepson) var väldigt bra på Visby och allt har varit som det ska efteråt. Läget blev väldigt bra för henne och jag tror inte det är så enkelt att ta en längd. Distansen spelar inte så stor roll då hon är både kvick i benen och uthållig. Inga ändringar, säger Fredrik Wallin.
2 Universe Tile (Claes Sjöström) gör fina lopp hela tiden och hon är en av tre-fyra stycken som ska blanda sig i segerstrider. Hon är en outsider. Jag har länge varit sugen på att ta av framskorna och nu kan det bli så. Jag är lite mer osäker till om det blir amerikansk vagn även om det inte är omöjligt, säger Roger Walmann.
3 El Narnia (Mika Forss) var ute i ett taktiklopp senast och det var omöjligt att ta något till slut. Hon var annars bra, men loppet blev som det blev. Hon känns bra i träningen efteråt och jag är nöjd. Hon fick ett perfekt utgångsläge den här gången och hon kan öppna snabbt utan att vara supersnabb. Håller Global Got It All ledningen blir det svårt att slå den, men kommer vi förbi är det inte omöjligt att det kan gå. Hon har haft en hybridvagn och nu blir det amerikansk vagn, säger Hannu-Pekka Korpi.
4 Caribbean Lemon (Anders Svanstedt) tröttnade rejält från ledningen senast och hon var för hetsig under vägen. Det är nog positivt med kort distans den här gången och får hon ett lopp i ryggar kan hon säkert springa en bra tid. Det känns ändå som hon har en bit upp till dem bästa och i första hand får man hoppas på lite pengar.
5 Love to the Limit (Björn Goop) var jättefin senast och utvecklas hela tiden. Hon har väl inte den där riktiga startsnabbhet ännu, men hon utvecklar nog det också. Jag vet inte vad hon möter, men jag tycker hon håller en bra nivå. Det blir inga ändringar, säger Per Linderoth.
6 Bonsse Garde (Rikard N Skoglund) blev det helt fel för senast och kusken var annars nöjd med hur hon kändes. Allt har bara rullat på som det ska efteråt i träningen. Hon är snabb ut och ganska lättplacerad så det är bara hoppas det löser sig. Barfota runt om, säger Fredrik Wallin.
7 Ursula (Adrian Kolgjini) var fantastiskt bra senast. Det är ett lite vingelläge, men nu blir det rycktussar och eventuellt barfota bak. Det är lite mer påställt den här gången och hon är tuff, så hon kan absolut vara med där framme, säger Dante Kolgjini.
8 Sassy But Classy (Mats E Djuse) vann på ett rätt fint sätt senast på Solvalla och hon har goda kvalitéer för att kunna räcka. Spåret blev dock långt ut och det är lite svårt att säga hur hon kommer till i loppet. Barfota fram, säger Olle Wäjersten.
9 Henessi Joyride (Magnus A Djuse) var väldigt fin på Axevalla där hon vann på en bra tid trots omstarter. Hon var inte helt kurant senast i Visby. Nu känns allt bara bra och hon ska göra en bättre insats. Distansen är också ett plus och hon borde kunna få en vettig resa härifrån. Eventuellt barfota runt om, säger Mattias Djuse.
10 Pure Stella (Jorma Kontio) var inte som allra bäst senast i E3-finalen trots en femteplats. Hon är startsnabb och missgynnas av bakspåret. Känns fin hemma i träning och vi ser framemot höstens årgångslopp med henne. Behöver flyt för att nå en framskjuten placering. Eventuellt blir det rycktussar, säger Katja Melkko.
V75-7, Guld, 2 100 m, auto
1 Coquaholy (Björn Goop) gjorde ett bra lopp senast. Det här är ett fint lopp för honom för att höja formen på nytt och spåret ska inte vara några problem. Jag hoppas vara bland de tre, säger Paul J P Hagoort.
2 Chapuy (Carl Philip Lindblom) hängde väl med senast, men han ville inte så mycket. Han har aldrig riktigt gått något på Lindesberg. Han har fått en liten pust efter det och nu har han tränat på som vanligt. Han känns jättebra och det blir inga ändringar. Han är snabb ut så jag hoppas han får ledningen och sedan får vi se vad han väljer att göra. Inga ändringar, säger Åke Lindblom.
3 Karat River (Stefan Persson) var fin på Vaggeryd efter lite paus. Allt ser bra ut i träningen efteråt också och han kommer säkert göra ett bra lopp igen. Inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
4 Power Doc (Åke Lindblom) är i jättefin form även om det kanske inte syns i raden. Senast var han däremot besvärlig och hingstig. Han gick på bakbenen och hade ingen tanke på att tävla den dagen. Det var väldigt varmt också och han hade varit besvärlig transporten upp också. Det blev galopp direkt och den starten får man glömma. Han känns strålande fin i träningen och det är ingen i klassen som går säker om han vaknat på rätt sida. Det blir barfota runt om, säger Åke Lindblom.
5 Thereisnolimit (Magnus A Djuse) känns fin och tränar bra. Han har suttit fast i många starter i år, men det gjorde han inte senast där det blev ett ganska tufft lopp och det gick inte med tredjespår. Han har ett ganska spännande läge nu. Han tävlar med skygglappar och eventuellt barfota runt om, säger Stefan Melander.
6 Bedazzled Sox (Claes Sjsötröm) håller en bra form och han har tränat på hela tiden. Han är däremot inte vässad som han var inför Hugo Åbergs. Där blev det ju däremot misslyckat. Han kommer göra ett bra lopp nu, det är ingen tvekan om det, men det är som sagt ingen vässning. Inga ändringar, säger Roger Walmann.
7 S.G.Dracarys (Rikard N Skoglund) är allt bra med och vi får jaga pengar. Inga ändringar, säger Roger Walmann.
8 Phoenix Photo (Svante Ericsson) har varit positiv på slutet och senast var han duktig som tvåa bakom Y.Not Diamant. Den här gången hade han däremot inte lika tur i spårlottningen och han får svårt att komma till härifrån Känns inte som något hett bud.
9 Epsom As (Ulf Ohlsson) satt i rygg på Phoenix Photo senast och det såg ut som det fanns en hel del krafter sparade över mål. Han borde få ett fint lopp härifrån och med lite klaff kan han mycket väl vara med och hugga om en plats.
10 Mizai (Mats E Djuse) gjorde en bra avslutning senast. Nu fick han ett dåligt spår igen, men han känns bra hemma i träningen så jag hoppas får en vettig löpning. Det lutar åt ett norskt huvudlag, säger Jan Ove Olsen.
11 Beartime (Carl Johan Jepson) svepte till ledningen in i slutsvängen senast och var bara bäst. Nu är det ett tuffare motstånd och läget är inte det enklaste. Han såg ändå så pass bra ut senast att det inte är omöjligt att han kommer dyka upp där framme.
12 Letsdoit (Jorma Kontio) kämpar på tappert, men det blir nog tufft från bricka tolv den här gången. Eventuellt barfota runt om, säger Stefan Melander.