Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Bergsåker 30 augusti
V75-1, Klass II, 2 140 m, auto
1 Max Montana (Ulf Ohlsson) har gjort det okej på slutet och han känns jättefin i träningen. Det blev ett bra utgångsläge och han kan öppna skapligt, så det borde bli en ganska bra position. Senast körde vi med öppet huvudlag i volten då han var lite väl laddad, men nu återgår vi till ett halvstängt och så blir det förmodligen första gången med rycktussar, säger Jennifer Persson.
2 Duflot (Carl Johan Jepson) har varit duktig och är under utveckling. Han är den som fått det bästa spåret av mina på lördag och jag är väldigt nöjd med hur han sköter träningen. Han ska kunna vara med och slåss om bra pengar. Det blir en vanlig vagn igen, säger Rune Haugen.
3 License to Lead (Oskar J Andersson) känns fortsatt bra formmässigt och spåret är fint, så vi hoppas ta oss iväg felfritt denna gång och så får vi se hur det hela utvecklar sig. Vi hoppas på en placering bland de tre-fyra främsta, säger Oskar J Andersson.
4 Sign of Times (Henrik Svensson) tycker jag känns mycket bättre än vid starten på Dannero. Hon spurtade fruktansvärt bra på Örebro och på Rättvik hade hon vunnit med tidigare lucka, så hon är mycket bättre än raden. Jag är glad om hon är trea-fyra och hon borde springa en bit under 1.13. Hon är väldigt startsnabb om kusken vill och rygg på Berghs häst med lucka 300 meter kvar hade varit bra, säger Tommy Eriksson.
5 Dropthegloves (Patrick Wickman) är en fin häst som gjort det fantastiskt bra och jag hoppas han gör ett lika bra lopp på lördag. Vi får se vad det blir för upplägg och hur långt det räcker, säger Patrick Wickman.
6 BlaBlaBlaa (Robert Bergh) gjorde en bra comeback och han har varit fin efteråt i träningen. Samma balans med öppet, barfota bak och sulky, säger Robert Bergh.
7 Illusion of Joy (Marcus Lilius) gick jättebra senast och han håller bra form. Spåret blev däremot dåligt och jag får ligga lite lågt. Inga ändringar, säger Marcus Lilius.
8 Mellby Mowgli (Daniel Wäjersten) har gnuggat på jättebra och gjort allt rätt tycker jag. Senast blev han tvåa och jag tycker han var minst lika bra som tidigare. Det verkar normalt efteråt i träningen. Spåret blev dåligt och det är klart man blir lite utelämnad härifrån. Han kan öppna hyfsat utan att vara någon raket ännu. Skulle det lösa sig är han aktuell tycker jag, säger Olle Wäjersten.
9 Infinity of Joy (Magnus A Djuse) hade krafter kvar vid sista galoppen senast och han ska vara i form. Jag tycker han ska vara en av dem som ska kämpa om segern. Barfota runt om, säger Ola Åsebö.
10 Global Email (Fredrik Plassen) lite behandlad inför senast och borde gått framåt rejält formmässigt. Läget var ett minus då han är så startsnabb och han är oprövad bakifrån. Han är annars kapabel för klassen. Inga ändringar, säger Stefan Arvidsson.
11 Charlys Mine (Mats E Djuse) ska räknas tidigt tycker jag. Han har hög kapacitet för klassen och det såg inte ut att vara det tuffaste motståndet. Man ska inte lägga för mycket vikt vid bakspåret. Visst, han trivs bra där framme, men han klarar nog göra en del jobb själv. Det blir barfota runt om, säger Victor S Sundgren.
12 Mastroianni (Claes Sjöström) har ett trist utgångsläge och det känns inte troligt att han ska blanda sig i striden härifrån.
V75-2, SM Kallblod, 2 640 m, auto
1 Järvsöodin (Marcus Lilius) var smällfin senast. Han var dessutom tunt jobbad inför det så man visste inte riktigt hur formen skulle vara. Han kommer gått framåt med det i kroppen och allt känns bra i träningen. Spåret är ett litet frågetecken. Han kan öppna om han håller sig någorlunda lugn, men är han laddad får man bara ta iväg honom och troligen så är vi inte med i någon spetskörning. Distansen passar bra och dem ska vara bra för att stå emot honom under slutvarvet. Senast var det öppet huvudlag och nu blir det norskt, säger Marcus Lilius.
2 Ulvsåsen (Ulf Ohlsson) fick en lite för hård öppning senast som satt i benen till slut. Han hade inte varit med om dessa öppningar på länge och var klart godkänd med tanke på det. Han känns jättebra i jobben efteråt så jag hoppas han gått framåt lite. Han är väldigt startsnabb och han lär väl trycka av från start. Det var lite lös bana senast på Östersund och jag hoppas det blir en bra bana nu med fäste. Det är bra förutsättningar och han är en av dem som kan vinna loppet. Inga ändringar, säger Anders Wallin.
3 Zargo (Ingvar Nyberg) är behandlad i karpaltunneln efter senaste starten som han hade känning i. Han känns fin i träningen, men hur långt det räcker vet jag inte. Sköter han sig ska han i alla fall ta en del över upploppet tycker jag. Det blir inga ändringar, säger Marine Holmgren.
4 Blomsterprinsen (Mats E Djuse) är jätteduktig och strax under de bästa i Sverige. Det är lite frågetecken för formen med tanke på att han var lite blek på Gävle och senast blev det ju galopp. Jag blir ändå inte förvånad om han kan vara trea-fyra. Amerikansk vagn, säger Marcus Lilius.
5 Saga Kiro (Örjan Kihlström) har gjort det klart bra på slutet och fått ganska bra utdelning. Nu är det dock övermäktigt motstånd och hon står stenhårt inne i loppet. Dessutom är hon ensamt sto så man får hoppas på en vettig slant i första hand.
6 G.G.Qurre (Rikard N Skoglund) är allt bra med i träningen och allt verkar som vanligt. Det är tre-fyra i loppet som är bättre än honom och man får vara glad om han kan vara fyra-femma. Det blir inga ändringar, säger Tomas Karlsson.
7 Svarte Petter (Henrik Svensson) var inte som bäst senast, men förhoppningsvis har man fått ordning på det till den här starten. Han har annars gjort bra insatser och det är inte omöjligt att han kan slåss om en plats. Anmäld barfota runt om.
8 Bäcklös Uriel (Oskar Kylin Blom) var riktigt bra vid segern på Skellefteå och senast blev det galopp. Formen är det nog inga fel på, men han drog nitlotten och från spår åtta får han tufft mot det här motståndet. Den långa distansen känns inte heller som något plus för honom. Han får smyga med och med rätt lopp kan han ändå vara med och göra upp om en platsplacering.
9 Månlykke A.M. (Magnus A Djuse) känns bra trycker jag. Han har fått jobba på och vi har planerat mot det här loppet under ett par månader. Formen känns bra och som att han kommer göra ett bra lopp, sen så får vi se hur långt det räcker. Det kanske var bra med ett bakspår och det var även bra ryggar samt få hästar med i loppet. Han borde hamna bra till och det är inga ändringar på utrustningen, säger Gunnar Melander.
V75-3, Klass III, 2 140 m, auto
1 Gulangyu Island (Lars-Göran Söderberg) besitter nog en del kapacitet och härifrån kan hon vara en platsskräll.
2 Ikaros Brick (Oskar J Andersson) såg fin ut senast, men det blev ordentlig körning in i svängen och det gick lite väl fort och vi hade även ryckt skorna första gången. Det är bara glömma det och han var fin i övrigt. Han känns fin i träningen efteråt och allt verkar bra. Läget är perfekt då han är snabb ut och han har hyfsad chans att spetsa. Hur Oskar sedan lägger upp det får vi se. Jag tycker jag har en häst som är i form i alla fall och att han står sig bra i klassen. Jag kanske lägger på 90-gramsboots, säger Philip Di Luca.
3 One Bullet (Ulf Ohlsson) har två lopp i kroppen och borde närma sig formen. Det känns ändå tufft och han jagar pengar.
4 What a Magic (Jan-Olof Johansson) var bra senast med tanke på spåret som var lite krångligt. Hon gjorde ett bra slutvarv och efteråt har hon bara gått lugna jobb här hemma i tryckvagnen och känts jättefin. Hon blir bättre och bättre. Vi får se hur det är med bilstart nu, men hon har sett fin ut då vi har provat lite på slutet. Vi kommer testa rycka tussarna i värmningen och provar då även bilen. Eventuellt kan det bli norskt huvudlag och så kör vi med en annan vagn också. Hon har haft säkerhetsvagn och nu kör vi med en hybridvariant, säger Ola Djupenström.
5 Engine Kronos (Magnus A Djuse) fick inte chansen senast, men intrycket var jättebra och alla krafter fanns kvar. På sikt kommer det bli en jättebra häst om vi sköter korten rätt och det borde vara ett starkt ekipage i ett klass III-lopp, annars blir jag förvånad. Vi sätter på en huvudstång vilket fungerat bra i träning, säger Oscar Berglund.
6 Love to Know (Robert Bergh) har tagit det senaste loppet fint och gått framåt med det. Barfota bak, mindre skygglappar och sulky, säger Robert Bergh.
7 Weah Vici (Mats E Djuse) är så bra som hon kan vara just nu, men jag kan inte motståndet. Hon har skött sig från start på slutet och det hoppas jag hon kommer göra igen. Vi får se vart hon hamnar då spåret är lite väl långt ut, säger Per-Erik Ulander.
8 Tulinas Eddie (Rikard N Skoglund) har blivit behandlad efter senaste starten. Han känns fin, men det blev ett väldigt tråkigt spår och det behövs tur för att lösa sig. Inga ändringar, säger Tamara Skutnabb.
9 Myrsjös Tage (Marcus Lilius) är under stadig utveckling. Det kanske blir tuff att vinna, men han gick en 12-tid senast och han kanske kan vara trea-femma, säger Olle Alsén.
10 My Time to Shine (Örjan Kihlström) blir intressant med Kihlström i vagnen. Skräll.
11 Ozzy de Veluwe (Hanna Forslin) brände lite mycket krafter innan start näst senast och vid den senaste starten på Hagmyren satt han där han satt, så det är lite svårt att säga hur formen är. Nu provar vi V75 för första gången och i värmningen kommer vi testa barfota runt om och en finntack yankee-vagn, säger Susanne Persson.
12 Joker Ima (Peter G Norman) var jag väldigt nöjd med senast och han var riktigt stark och rejäl. Han känns jättefin efteråt i träningen och jag har inget att klaga på, men det blev spår tolv och det gör det svårare. Jag tror ändå han är så pass bra att han duger långt om han slipper trafikproblem. Skor runt om, säger Peter G Norman.
V75-4, Lärlingar, 2 140 m, volt
1 Jes Angel (Olle Wäjersten) var lite positiv senast och borde vara uppåt i form. Härifrån kommer hon få ett bra lopp och stämmer det maximalt kan hon vara med på en plats.
2 Ellen Ripley (Linus Lönn) blev det hopplöst för ifrån utgångsläget på Solvalla i finalen senast och det var egentligen bara att glömma på så vis och jag valde kasta invändigt i sista sväng efter att vi fått dåliga ryggar, men hon gick bra igen till slut och kändes lika formstark som tidigare. Spännande prova henne här och jag hoppas hon kan få hitta till ledningen nu då hon öppnar bra - då hon dessutom är tuff av sig så borde väl flera av konkurrenterna kunna vara intresserade av hennes rygg. Hursomhelst så är hon en av hästarna som sticker ut i loppet och jag tycker hon ska räknas tidigt. Norskt huvudlag och rycktussar som tidigare. Det skulle eventuellt kunna bli lätta små tåskor bak, vilket hon bland annat tävlade med i Margaretas Tidiga Unghästserie ifjol då hon var så grymt bra, men det lutar åt att vi kan köra barfota runt om igen. Sedan blir det Finntack Yankee-vagnen eftersom det är voltstart, hon tävlade för första gången med den på Eskilstuna för tre starter sedan och vann då, säger Oskar J Andersson.
3 Quicka (Victor S Sundgren) blev lite för laddad på Gävle i ledningen och la bort lite krafter. Nu senast blev hon också lite för laddad. Det verkar ändå som formen sitter där och på Halmstad spurtade hon bra till slut. Skulle vi komma iväg bra från start och sparar på speeden till slut spurtar hon ner dem flesta. Vanlig vagn, säger Victor S Sundgren.
4 Anacott Steel (Ludwig Wickman) kan vara lite ojämn, men hon är inte så tokig och senast blev det dåliga ryggar. Att hon ska vinna loppet blir nog tufft och är hon trea-fyra vore det bra. Spåret är ingen fara. Vanlig vagn, säger Stefan Melander.
5 Elita Indal (Isabella Jansson Wiklund) gjorde ett bra lopp senast. Det blev inte det bästa spåret för att komma iväg så snabbt och vi får hoppas på bra pengar. Vanlig vagn, säger Paul J P Hagoort.
6 Madewithlove (Fredrik Plassen) är inte alls tokig och väljer man att gardera upp loppet ska man inte glömma bort henne. Är anmäld barfota runt om nu.
7 Take Me Sober (Malte Handfast) har ett bra utgångsläge och hon kan leda loppet länge. Givet streck om man garderar.
2 160 meter:
8 Crazy Life (Julia Smedman) har bara vunnit ett lopp och tjänat 1,5 miljon. Hon har startat i väldigt tuffa lopp hela tiden och varit hårt matchad. Hennes chans är om det blir överpace, annars blir det nog tufft och jag är nöjd om hon blir trea-fyra. Vanlig vagn, säger Stefan Melander.
9 Dino Cream (Lucas H Vikström) fick en perfekt resa i rygg ledaren senast och hade tur när ledaren hoppade, men hon avgjorde på jättebra sätt. Det är sådana resor hon ska ha när hon får spara sin speed till 200-300 kvar, då brukar hon avsluta riktigt bra. Trots 20 meters tillägg är det ett litet fält och med rätt ryggar ska hästen segerstrida då hon är i absolut toppslag. Det blir vanlig vagn när det är voltstart, i övrigt blir det barfota runt om och norskt huvudlag som senast, säger Oskar Kylin Blom.
10 Coral Coger (Vincent Eliasson) tycker jag uppgiften ser bättre ut för än vad jag trodde på förhand. Hon borde kunna få en bra position härifrån och körs det lite där framme så ska hon kunna blanda sig i striden. Inga ändringar, säger Ola Åsebö.
V75-5, Brons/Silver, 2 140 m, auto
1 Imperator Godiva (Marcus Lilius) har bara gjort bra lopp i år förutom på Visby där jag tycker han borde vunnit. Nu hoppade han tillbaka bra senast och fick stryk av Fine Manners som är en väldigt bra häst. Det är tufft motstånd, men han tål tuffa lopp över distansen och det blir spännande. Eventuellt goggles, säger Markus Pihlström.
2 Gordini Brick (Gordini Brick) är på gång igen efter att ha varit lite krasslig. Han har gått ett lugnt rundbanejobb, men han kommer vara ringrostig och behöver lopp i kroppen. Skor fram och amerikansk vagn, säger Jasmine Ising.
3 Barolo Gene (Magnus A Djuse) var värd segern senast och den satt skönt. Jag tycker han vann ganska enkelt och han var inte speciellt trött efteråt heller. Formen känns riktigt bra. Utgångsläget blev jättebra och jag hoppas det kan bli något liknande tempo som senast och får han ett bra lopp är han inte chanslös. Det blir inga ändringar, säger Roger Nilsson.
4 Loxahatchee (Daniel Wäjersten) är en läcker typ som gjort det väldigt bra. Det har blivit två galopper och det har varit lite synd, men det är egentligen ingen osäker häst. Loppet han gjorde på Axevalla var otroligt bra och det är nog inte många i bronsdivisionen som gör om det loppet, så han står sig väldigt bra i klassen. Han är den hetaste chansen av våra i loppet. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
5 Eagle Rock (Örjan Kihlström) fick ett behövligt lopp i kroppen senast efter lite smygvila och en liten förkylning. Nu tränade han idag måndag och var riktigt fin så han är nog redo för en bra prestation. Inga ändringar, säger Daniel Redén.
6 Make Or Break Zaz (Björn Goop) fortsätter att göra det bra. Ibland kan han vara lite överambitiös, men sammantaget är han jämn och säker och han har även vunnit på rikstoton. Han står sig bra i nuvarande klass och kan räcka långt, men spåret är lite långt ut och vi får se vart han hamnar. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
7 Zaxton (Oskar Florhed) har nött på jämnt och bra under en längre tid. Läget är inte mycket att säga om. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
8 Grand Ready Cash (Henrik Svensson) gör bra lopp hela tiden och han står sig väl i klassen. Nu är läget trist och det behövs en hel del tur för att komma in i matchen.
9 Frazze (Rikard N Skoglund) har gjort bra lopp. Han får smyga med härifrån och tjänar han en bra slant är vi nöjda. Det blir barfota runt om nu och en amerikansk vagn, säger Jörgen S Eriksson.
10 Ready Star (Mats E Djuse) tycker jag ska räknas tidigt trots bakspåret. Han har visat toppform och jag tror inte han är tvungen att sitta i ledningen. Han har fina fartresurser och får han spara speeden till slut så ska han vara lika farlig. Det blir inga ändringar, säger Victor S Sundgren.
11 Grumbazz Kini (Carl Johan Jepson) är en jättefin häst som sällan gör något dåligt lopp. Det är ett tufft lopp nu och det blir spännande att se hur han står sig. Inga ändringar, säger Rune Haugen.
12 Kingen Mearas (Ulf Ohlsson) håller bra form och det var riktigt kul med segern senast som han kämpat ihop till. Skulle det bli körning och trötta hästar till slut har han en jättebra avslutning. Det blir inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
V75-6, Klass I, 1 640 m, auto
1 Fantom Jet (Magnus A Djuse) kom inte med i V75-finalen på Solvalla och då fick vi ta det här loppet istället. Han är ung, men tuff och bra för klassen, men jag är rädd att det kan bli svårt att ta ledningen från spår ett bakom bilen i ett sprinterlopp. Det finns säkert snabba hästar på utsidan så det är långt från säkert man lyckas och då krävs det en del tur. Det blir inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
2 Fabulous Boy (Mats E Djuse) satt fast med alla krafter kvar senast och Mats var helnöjd. Det känns som det är väldigt bra form på grejerna. Han har fått ett bra spår och trivs på distansen. Vi kommer ta bort huvan, säger Markus Pihlström.
3 Crowe Motion (Daniel Wäjersten) tog ett steg framåt senast. Det var förvisso i ett vanligt lunchlopp, men han fungerade bra efter två lite tveksamma insatser. I grund och botten är han jättebra. Barfota runt om och amerikansk vagn, säger Olle Wäjersten.
4 Filling Fuel (Claes Sjöström) fick ett tufft lopp senast, men han hade slem i halsen och fick ta det lite lugnt efteråt. Nu har han tränat på och känns fortsatt jättebra. Läget blev bra och min känsla är att vi ska undvika dödens den här gången, ledningen eller ett lopp bakifrån är nog mer hans melodi. Inga ändringar, säger Roger Nilsson.
5 Mister Kabuki (Carl Johan Jepson) var jag kanonnöjd med senast och det går inte begära mer. Han är pigg och fin efteråt här hemma i träningen och det loppet har nog bara fört honom framåt. Eventuellt blir det en ryckhuva istället för rycktussar om kusken vill döva honom lite mer än senast, säger Veikko Haapakangas.
6 Even Younger (Örjan Kihlström) galopperade senast, men han har visat bra form innan det och nu blir det Örjan Kihlström i vagnen vilket känns intressant. Det krävs en del för att han ska vara först över mål, men det är ett öppet lopp och han är inte helt borta om det skulle klaffa riktigt bra under vägen.
7 Nickel Occagnes (Robert Bergh) var seg i senaste starten och bör vara förbättrad nu. Det blir ett mer stängt huvudlag och barfota runt om, säger Robert Bergh.
8 Bozeman (Marcus Lilius) har vunnit nio lopp i år och bara blivit bättre och bättre. Nu blev det ett dåligt spår, men blir det bra tempo på loppet kommer han spurta starkt till slut. Inga ändringar, säger Rune Haugen.
9 Raven (Sandra Eriksson) verkar det bra med efter senast och jag tycker han håller fin form. Man är lite handikappad från ett bakspår och det kan bli tufft om det inte blir väldig överpace i loppet. Inga ändringar, säger Sandra Eriksson.
10 Grand Circuit (Rikard N Skoglund) gick rätt bra senast, men det kanske fattades lite då han varit ifrån och han ska vara vassare med loppet i kroppen. Jag tror absolut han ska kunna vara med där framme med lite klaff. Inga ändringar, säger Mattias Djuse.
11 Ugalli (Björn Goop) gick bra förra veckan på Solvalla och allt var normalt i måndagens jobb. Nu blev det spår elva och härifrån hade alla i loppet fått svårt att vinna. Distansen ska inte vara några problem. Inga ändringar, säger Per Linderoth.
12 Mr Spain (Ulf Ohlsson) STARTAR EJ
V75-7, Guld, 2 140 m, auto
1 Jerka Sting (Claes Sjöström) spurtade mycket bra som trea senast bakom Francesco Zet och den gången hade han spår 10 vilket gjorde att han fick gå större delen av loppet i andra- och tredjespår. Nu är det helt andra förutsättningar och härifrån borde det bli rygg på ledaren då han är väldigt snabb från start. Har han en riktigt bra dag kan han verkligen flytta på sig till slut och jag vågar inte plocka bort honom från systemet. Han är anmäld barfota runt om.
2 Borups Victory (Daniel Wäjersten) har tränat på som vanligt. Det lutar väl åt Frankrike i vinter och det har varit en medveten matchning att inte gå ut i alla lopp här på slutet. Det verkar bra i träningen och känslan är att han kommer vara riktigt bra direkt. Spåret blev jättebra och det blir inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
3 Francesco Zet (Örjan Kihlström) tränade i måndags och var väldigt, väldigt fin. Han fick gå ett tufft jobb och det känns bra att han är redo för att göra en sån där bra prestation igen. Det blir barfota runt om, vilket är första gången sedan Elitloppets final. Norskt huvudlag. Jag är väldigt spänd på att se insatsen. Han har hittat ett väldigt bra flow igen, säger Daniel Redén.
4 H.C.’s Crazy Horse (Oskar Florhed) har gjort det fantastiskt bra på slutet. Senast på Östersund var det tuffaste motståndet någonsin och han spurtade in som fyra på en 10-tid full väg. Han har verkligen tagit steget upp i gulddivisionen och senast var det ju delar av eliten i Sverige. Det blir att försöka hitta ner någonstans och få en så bra löpning som möjligt. Kan han vara fyra-femma igen vore det jättebra. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
5 Bengan (Daniel Redén) var riktigt fin senast bakom Francesco och sprang så fort han kunde till slut. Inga ändringar där och vi laddar vad som går från start för att hitta en bra position. Han är väldigt startsnabb kände jag senast så vi kör, säger Daniel Redén.
6 Staro Mack Crowe (Magnus A Djuse) gjorde ett jättebra lopp senast där han gick ett starkt slutvarv. Han håller väldigt bra form tycker jag. Spåret blev väl lite för långt ut för att jag ska vara helt nöjd och han kanske hamnar en bit ner. Vi får se vad vi kan få med oss och det blir inga ändringar på utrustningen, säger Mattias Djuse.
7 Mellby Jinx (Björn Goop) gav fortsatt ett bra formintryck senast. Det löste sig aldrig riktigt och han gick fantastiskt bra sista biten där han tog flera längder. Vi var jättenöjda. Spåret blev lite långt ut och vi får se hur han kommer till, men han är allround och har inget behov av att sitta med där framme. Han är en outsider. Det blir inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
8 Hades de Vandel (Robin Bakker) STARTAR EJ
9 Castor the Star (Mats E Djuse) var vi väldigt nöjda med i Mantorp. Han fick styra och ställa, men gick undan på ett behagligt sätt och vann enkelt. Innan det hade han strulat en del med galopper. Vi provar här nu och han möter väldigt bra hästar, men får han smyga med hoppas jag han spurtar förbi ett gäng till slut. Det blir inga ändringar, säger Victor S Sundgren.
10 Global Etalon (Carl Johan Jepson) gjorde ett bra lopp senast och formen är det inga fel på. Det krävs en del tur härifrån, men han går inte att räkna bort helt och Fredrik Wallins stallform skojar man inte bort. Han är anmäld med amerikansk vagn nu.