Konto
KRÖNIKAV75 SOLVALLA 26/12
Daniel Berglund: “Roliga spetsspikar i fina Annandags-finaler!”
Dags för det traditionsenliga Annandags-travet på Solvalla, vilket alltid är en lika trevlig tävlingsdag med STL-finaler på programmet. Ett par riktigt öppna lopp gör omgången spelvänlig och jag siktar högt med två spetsspikar som inte lär bli favoriter!
Daniel Berglund
24 december kl. 07:00
Trots att alla finaler märkligt nog inte är fulla så bjuds vi på flera öppna och svårlösta lopp. Som vanligt på vintern så är gulddivisionen den tunnaste soppan och där känns det inte så roligt att sprida strecken när det knappast blir skräll ändå och tre hästar bör göra upp om segern. Därför testar jag att spika det rätt givna speldraget där och min andra spik är också den troliga spetshästen i ett lopp där jag tycker att tre hästar höjer sig lite över resten.
Observera att dessa rader skrivs torsdag eftermiddag och då är omsättningen på V75 än så länge låg och spelvärdet på enskilda hästar därmed lite svåranalyserat.
Min nästa spelkrönika kommer torsdag den 30/1 med tips till jackpottomgången på Nyårsafton. Därmed önskar jag alla Travrondens läsare en God Jul!
Analys Solvalla V75-1:
Ranking: A: 7. B: 3-6-5. B/C: 9-4-8-2. C: 1-10.
Spetsanalysen: 2 Chapuy visade sin härliga startsnabbhet senast och lär ta hand om täten igen. Trivs bäst där, men det är nog ändå inte givet att Åke Lindblom svarar täten till varje pris när det är full distans och då bör det bli 7 Emoji som får överta på första långsidan. 4 Jaques Noir och 5 Beartime är också snabba, men laddas nog inte max denna gång.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 7 Emoji
Loppanalysen: Bara tio hästar till start i silverfinalen och två av dem känns helt kalla. Klar favorit blir 7 Emoji vilket är rimligt efter hans fina insatser på slutet. Näst senast höll han mycket tappert som tvåa bakom Admiral As och hittade då en växel till med helstängt huvudlag. Senast sparade Flemming Jensen på den extraväxeln och då kunde han inte plocka ner Sweetman från utsidan, men höll klart godkänt som tvåa.
Nu är tanken att det ska bli helstängt huvudlag igen och då är också Emoji snabbare från start än med öppet och murphybländare. Han bör därmed hinna förbi Algot Zonett från start och kan sedan laddas mot täten där han bör få överta ledningen av Chapuy som är rejält missgynnad av full distans. I så fall är det toppchans, men man kan aldrig vara helt säker på att Åke Lindblom släpper täten med sin häst och då är det risk för ett jobbigt lopp igen för Emoji som har fått gå rätt tufft på slutet. Det kan bjuda in ett par spurtstarka motbud i matchen och därför spikar jag inte rakt ut.
Det känns ändå vettigt att vikta insatserna lite mot Emoji så jag spelar med honom som utgångshäst och spik på en kupong.
Bakom favoriten känner jag mest för 3 Eddy West som senast snubblade sig i galopp under avancemang på sista bortre långsidan. Han såg bra ut annars och det var kanske ovanan vid skor som ställde till det. Nu har femåringen fått känna på den balansen i en start och skulle Emoji får göra grovjobbet och tempot i täten blir högt så vet vi att Eddy West är enormt vass sista halvvarvet.
6 Algot Zonett trodde jag bara skulle brakvinna senast och det såg bra ut in på upploppet, men sista biten blev han stum och bröt ner i banan och var inte helt körbar. Han är lite känslig, men formen är det nog inga fel på och jag gissar att duktige Daniel Wäjersten har putsat till sin starke fux lite extra inför detta. Algot Zonett brukar också gå bra på Solvalla och slipper han gå fram utvändigt om Emoji så tål han att gå en rejäl långspurt på slutvarvet.
Jag betalar även för 5 Beartime som äntligen skötte sig med framspår bakom bilen senast och då avslutade han piggt som trea bakom Sweetman och Emoji och var väl den som gick rappast över mål då. Jag gissar att Jepson fokuserar på att få iväg Beartime felfritt igen och med en smygresa i hårt tempo kan han avsluta starkt.
2 Chapuy spikade jag senast och var rätt nöjd med analysen att det inte skulle blir något tempo på loppet och då vann han också mycket enkelt från ledningen. Nu lär Chapuy inte få bestämma på samma sätt och medeldistans är ett stort minus för honom mot så här bra motstånd. Tror inte att han räcker till seger från varken spets eller rygg ledaren.
9 Sweetman var jättefin senast och klarade lång distans på bra sätt när han fick bestämma tempot, men bakspår är en ännu större nackdel då han inte tar i på samma sätt i ryggar. Hans chans är kanske att rygga Chapuy och försöka komma igenom och testa för ledningen, men jag tvivlar på att Åke Lindblom vill släppa till honom ändå och med ett rygglopp vinner Sweetman knappast.
Utgång på 7 Emoji och tre streck bakom.
Analys Solvalla V75-2:
Ranking: A: 1-6-3. B: 9-8-2. B/C: 11-12. C: 4-5-10-7.
Spetsanalysen: 1 Gordon Brodde är snabb om han är i balans och laddas och då håller han troligen upp ledningen från innerspåret. Strular han eller om kusken vill släppa täten så bör det bli 2 Rare Magic till ledningen. Möjligt att denne sedan kan tänka sig att släppa till 6 Ikaros Sisu om denne kommer snabbt.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 1 Gordon Brodde/2 Rare Magic
Loppanalysen: Lägsta klassen är ett rätt bra lopp med två hästar som glänste rejält vid respektive försöksseger. 6 Ikaros Sisu är en mycket snygg travare som skötte sig perfekt i V75-debuten senast och avslutade med ett 13-varv efter att ha körts till ledningen dryga varvet från mål. Är han lika fin igen har han bra chans från de flesta positioner här, men det är en orutinerad treåring som ska resa långt och kanske måste tävla med brodd i skorna.
Thomas Uhrberg har varnat för att Ikaros Sisu är en lite speciell häst som inte är helt stabil och med ett spår som kan betyda en jobbig löpning dessutom så ser han ut att bli för stor favorit. Givet segerbud, men lågt spelvärde om han landar över 50 procent.
1 Gordon Brodde såg helt fantastisk ut vid segern senast när han i debuten för Svante Ericsson bara brisade till seger när luckan kom från rygg ledaren. Helt klart finns det väldigt fina fartresurser i fyraåringen, men han är inte heller helt pålitlig och kan strula till det redan innan start enligt Svante.
Troligen är Gordon Brodde snabb nog att svara ledningen om man vill köra där, men han kan bli för pigg i spets och troligen är han mest effektiv med en rygglöpning som han fick senast. Mest sugen borde Petter Lundberg vara på att släppa till favoriten i så fall.
Lite om och men även kring den här betrodda hästen alltså, men han ser ut att bli hälften så mycket spelad som Ikaros Sisu och då är det bättre värde i honom. Tipsetta.
Loppets roligaste skrälldrag tycker jag att 3 Geronimo Am är. Han har nu gjort fyra starter för Robert Bergh och ser allt starkare ut. Han gick mycket bra efter galopp som V75-fyra näst senast och senast avslutad han starkt efter en störning i sista kurvan. Bör kunna få ett bra lopp i andraspår härifrån och lite tempo på loppet vore gynnsamt.
9 L.L.Labero fick press i ledningen senast och stumnade sista biten, men höll farten klart godkänt. Han har visat bra fart tidigare och kanske blir det rycktussar för första gången nu. Tänkbar skräll med hårt tempo där framme och väldigt lite spelad än så länge.
8 Grand Canyon Sisu har också visat att han duger bra i klassen och han är snabb från start och skulle kunna hamna vettigt till trots spåret även om det inte lär räcka till någon ledning. Han har tagit nästan alla sina segrar från spets, men känslan är att han är rejäl och skulle kunna fungera med ett rygglopp också.
2 Rare Magic vann lätt i spets senast och har chans att komma dit igen om man hellre kör i rygg med Gordon Brodde. Troligen är fyraåringen mest effektiv över kort distans, men han har tre segrar och två andrapris i tät och Adielsson i ledningen är farlig att nonchalera.
11 Anna Montana och 12 Fighter Simoni är två hästar som visat toppform på slutet och även om deras chanser reduceras rejält med tanke på startspåren så är jag inte helt främmande för att någon av dem ska kunna skrälla med toppkuskar i sulkyn.
Åtta streck totalt.
Analys Solvalla V75-3:
Ranking: A: 4. B: 10-9. B/C: 11-6-7. C: 1-2. D: 5-3-8.
Spetsanalysen: 3 Västerboonthenews tar troligen ledningen om kusken vill, men lär inte köras där. 5 Remarkable Feet och 6 Dragster kan också öppna vasst, men jag blir förvånad om någon av dessa testar i spets. Det bör bädda för att 4 Lucifer Lane ska få överta täten utan att det kostar allt för mycket. Han är inte lika startsnabb med bakskor, men öppnade ändå rätt bra senast och en liknande start från ett mer fördelaktigt spår bör betyda att han hittar bra slagläge direkt. 10 Milligan’s School ryggar säkert Västerboonthenews från start och om inte Johan A Nilsson är vaken första biten så finns risken att Kihlström lurar honom och sticker in benen innan första sväng. Då lär det bli tidig spets för Milligan’s School, men det scenariot är ändå lite mer långsökt.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 4 Lucifer Lane/10 Milligan’s School
Loppanalysen: En ganska ojämn gulddivision och mest troligt vinner någon av de tre mest spelade loppet. Klar favorit blir starke 9 Ble du Gers som var överlägsen senast och då tog sin första seger på svensk mark. Tioåringen har utvecklats snyggt hos Frode Hamre och ser smidigare och bättre ut än tidigare. Senast såg han visserligen rätt trög ut innan Björn Goop fick full snurr på honom, men när han kom till ledningen så stegade han undan i snygg stil.
Ble du Gers kan givetvis vinna igen, men han kan också bli positionsförloraren här om Lucifer Lane kommer till spets och Milligan’s School körs fram tidigt. Då kan knappast Erik Adielsson avancera tidigt eftersom Örjan Kihlström troligen inte vill släppa ner honom framför sig. Lite strulrisk när hästen är bäst i den främre träffen alltså och då är han för stor favorit.
Jag väljer att ta ställning här och chansspikar 4 Lucifer Lane som det verkligen lös toppform om senast. Han hamnade då invändigt i loppet som Ble du Gers vann och drogs bakåt under vägen, men när luckan kom från fjärde par invändigt så spurtade han mycket bra som tvåa. Han har sett fin ut en längre tid och gått bra när han haft den amerikanska vagnen och tidigare har han tävlat extra starkt i ledningen med tio segrar på tolv försök.
Det bör inte kosta jättemycket att få ledningen här om kusken är lite vaken från start och jag tycker att Johan A Nilsson har kört sin häst bra för det mesta även om han kanske är lite försiktig ibland. Ble du Gers och Milligan’s School är säkert lite tuffare hästar än min vinnare men den förstnämnde riskerar att hamna en bit bak och den senare har ju tävlat lite ojämnt en tid och är allra bäst i ledningen.
Jag chansar på att Lucifer Lane gör ett topplopp i ledningen denna gång och då tycker jag han är en prisvärd spik om vi får honom till cirka 20 procent.
10 Milligan’s School blixtrade till med ett bra lopp senast efter en tid av lite mer slätstrukna insatser, men det var rätt tunt bakom honom och vinnande Milliondollarrhyme så prestationen ska nog ändå inte överskattas. Jag tror att han måste till spets för att vinna detta och den chansen är ändå inte jättestor. Skulle min spik bli struken så är han ändå favorit att komma till tät, men ändå inte spelfavorit och då får han bli förstareserv.
Analys Solvalla V75-4:
Ranking: A: 6-1. B: 12-13-15-7-9. B/C: 8-4-5-10-14-3. C: 2.
Spetsanalysen: 1 Kia Ora har spetsat från spår två och kan öppna bättre än senast, men ändå inte säkert att det räcker till att ta ledningen. Stallkompisen 3 Önas Py ser snabb ut, men kanske inte vill ställa till det för Kia Ora ändå. 6 Nova Mahiron är snabb och Uhrberg brukar pricka starten så från ensamt springspår håller jag ekipaget som spetsfavoriter.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 6 Nova Mahiron
Loppanalysen: En final i Diamantstoet där 15 Unique Juni naturligt nog blir hårt betrodd efter två raka segrar med samma förutsättningar. Blir inte loppet sönderstruket så tror jag dock att hon får det mycket svårare att vinna denna gång. Dels är propositionen bättre för hästarna framför den här gången och senast blev det gynnsamt med flera strykningar och flera galopper på konkurrenter. Nu är det dessutom betydligt fler hästar på mellanvolten än senast vilket betyder fler bra hästar mot och många som kan vara i vägen på slutvarvet.
Unique Juni är bästa hästen och har toppform, men rankas ändå ner en bit.
Jag tror att två hästar på start blir extremt svåra att ta in tillägg på om loppet gestaltar sig som jag tror. 6 Nova Mahiron är en jättefin treåring som senast gjorde ett starkt lopp som femma efter att han hamnat på vingel från start och tvingats backa sist i fältet. Nu ser det ut att kunna bli ledningen i stället och då kan hon spåra hela vägen om hon klarar långresan och eventuella broddar i skorna.
I rygg är det chans att 1 Kia Ora sitter och då blir hon inte lätt att stå emot med fritt till slut. Hon hamnade också snett på det senast och fickbackas sist och då skulle normalt sett hennes lopp varit över, men hon kom tillbaka strålande och var riktigt bra – troligen i kombination med att motståndet var lite sämre än väntat.
Kia Ora kan även öppna bättre än senast och skulle hon till och med hålla upp ledningen så är hon hästen att slå – vilket inte lär bli lätt.
Sitter dessa två i spets och rygg ledaren så är det stor chans att någon av dem också vinner så jag spelar med 1 och 6 i en utgång.
12 Zante Grif kunde inte stå emot Kia Ora senast och hon har problem med att få sin aktion att flyta tillräckligt bra. Nu är hon behandlad efter senast och skulle hon ha en bra dag är jag övertygad om att kapaciteten räcker för att vinna detta. Öppnar rätt bra dessutom och spår sex med invändig häst struken bör innebära en bra start för Adielsson.
13 Eight Hour blir allt bättre och vann senast trots att hon inte var helt på topp för dagen. Även hon kan öppna bra och har springspår, men de tär springband nu vilket kan ställa till det och det gäller nog för Stefan Persson att hitta ner i andraspår så fort som möjligt. Tänkbar med klaff.
7 Ies Elisabet är våldsamt speedig och alltid farlig med rätt lopp. Senast fick hon gå för tidigt och stumnade sista biten, men höll ändå godkänt med tanke på det. Nu lär hon köras på chans invändigt och löser det sig blir hon giftig till slut. Stor risk för strul givetvis, men det kan man ta när spelprocenten är så låg.
Jag betalar även för norska 9 Sofies Case som såg formstark ut bakom hästar i lite tuffare sällskap senast och hon skulle kanske kunna skrälla om det löser sig vettigt på vägen.
I B/C-gruppen är de inte helt kalla heller, men jag landar ändå i att dessa har lägre vinstchans än de fem jag betalar för bakom utgångsduon.
Analys Solvalla V75-5:
Ranking: A: 3. B: 2-1. B/C: 9-7-6-11-4. C: 8-5.
Spetsanalysen: 3 Powerbank är tillräckligt snabb för att ta sig förbi 1 och 2 och om 5 Jaguar C.Boko skulle hinna förbi utifrån så lär denne släppa utan strid sedan.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 3 Powerbank
Loppanalysen: Bara tio hästar kvar i den här finalen och tre hästar känns ganska jämna sett till kapacitet och segerchans. Då väljer jag att gå på den jag tror tar ledningen och därmed har chans på bästa loppet.
3 Powerbank är en kapabel häst som inte har tjänat så mycket pengar som han borde ha gjort, men han är lite speciell och fungerar inte alltid perfekt i stilen. Han har dock visat riktigt fin form vid de två segrarna i raden som båda har tagits utvändigt om ledaren. För tre starter sedan hade han till exempel inga problem att plocka ner ledande Mojo Express som övertygade på V86 i onsdags.
Näst senast blev det galopp utvändigt ledaren i sista kurvan och då fungerade han inte med ett nytt bett. Senast i V75 återgick man till det gamla bettet och då spurtade han mycket starkt som tvåa bakom Devs Definitif efter att ha tappat mycket mark i början med voltstart. Autostart passar Powerbank mycket bättre och han är snabb första biten och eftersom han har en tendens att bryta inåt i banan så lär han fungera bäst i ledningen också.
Jag tror på tidig spets här när värsta motbuden inte är särskilt startsnabba och sedan tror jag inte att de är bra nog att slå Powerbank från utsidan om loppet blir normalt kört. Spik!
2 Beckham ser ut att bli klar favorit och han är riktigt fin för dagen. En stark häst som senast också visade att han kan speeda när han dök till seger via dubbla open stretch. Fyraåringen är dock ingen startblixt och risken är stor att det blir han som får göra grovjobbet utvändigt om ledaren. Han är inte chanslös ändå, men känslan är att det blir tufft att vinna den vägen för så mycket bättre än Powerbank och övriga är han knappast.
1 Art Brown är också bra för klassen, men var halvblek senast när det var mycket drag på honom i V75. Han fungerade inte som bäst på banunderlaget den dagen och ska vara bättre den här gången enligt tränaren. Det blir vagnbyte och kuskbyte, men från start är han knappast snabb nog att hålla upp ledningen och risk att det kan bli något snäpp längre bak också om inte Kihlström hittar ut i andraspår direkt.
Om Art Brown kommer ut och Beckham pressar på för hårt på ledaren så kan han absolut spurta till seger, men det är en del som ska klaffa ändå och det verkar bli mycket snack om och stigande spelprocent på Maharajah-sonen från Stefan Arvidssons formstarka stall. Ett sunt streck om man garderar loppet.
6 Devs Definitif var klart förbättrad med norskt huvudlag för första gången och Magnus A Djuse i sulkyn senast, men han behöver nog få det lika bra serverat igen om det ska bli andra raka segern
9 Kimi di Quattro har bra form, men behöver tufft tempo i täten om han ska runda allt från bakspåret och även 7 Anchor Man måste ha klaff under vägen om det ska bli seger från det här läget.
Analys Solvalla V75-6:
Ranking: A: 11-9-6-8. B: 15-7-10-1-4. B/C: 3-14. C: 2-12-13-5.
Spetsanalysen: 1 Triton är ensam på start och kusken låter lite sugen på spets och det finns inte heller någon bra att släppa till 20 meter bakom. Möjligen från 40 meters tillägg, men det lär dröja ett varv innan dessa är framme utvändigt i så fall.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 1 Triton
Loppanalysen: Ett vidöppet lopp över dryga tre varv och med hela 300.000 kronor i förstapris hade man nog väntat sig lite bättre hästar. Jörgen Westholm är dock vaken och har anmält tre hästar varav två är heta segerbud.
Starkast i fältet är troligen Jörgens 6 Made of Stars som om han håller reda på benen kan krossa allt. Han har varit bra hela hästen, men fungerade inte som bäst trots segern senast och jag tror att skor runt om är ett ganska stort minus för hans del. När han möter lite bättre hästar kan han få svårt i tempoökningar och det kan fälla honom denna gång. Ändå ett givet och tidigt streck här.
Tipsettan får däremot stallkamraten 11 Carry Cash som visserligen också är bäst utan skor, men hon har i alla fall inga större problem med travet. Lång distans klarar hon också fin och första med Örjan Kihlström är ju intressant i dessa lopp där det gäller att köra med insidan.
En spännande start som relativt lite betrodd gör 9 Roofparty som senast gjorde debut för Robert Bergh och vann på bra sätt i ett lite enklare sällskap. Prestationen sa kanske inte så mycket, men han såg fin ut och det är en riktigt kapabel häst i grunden. Bör vara ännu vassare med lopp i kroppen och med säkre Per Lennartsson är han rolig som singelprocentare.
Bra grundkapacitet har 8 Djokovic som också visat fin form bakom bra hästar över aktuell distans i sina två senaste starter. Tyvärr har han varit sjuk efter den senaste starten vilket sätter frågetecken för dagsformen, men man lär väl ändå vara rätt nöjda om man anmäler hit direkt. Svårbedömd men ett sunt garderingsbud.
15 Racing Brodda vann detta lopp från samma utgångsläge förra året och var då helt överlägsen, men motståndet var sämre då och Racing Brodda också lite piggare tror jag. Hon har visserligen visat fin form på slutet (tvåa bakom Don Fanucci Zet senast) men har svårt att sticka nosen först numera och svek lite som betrodd i ett liknande långlopp i somras. Jag är tveksam till att hon rundar allt, men har ändå respekt för grundkunnandet.
Finske 7 Samurai Comery är svår att sätta in här, men det var i läcker stil som han avgjorde när luckan kom senast. Han streckas liksom 10 Silver Bullit som det blev fel i uppladdningen för senast när han debuterade i ny regi. Han kan mycket bättre oh gillar den långa distansen. Ser ut att bli ”ospelad nu”.
1 Triton inledde lovande för drygt två år sedan med fyra segrar i följd men sedan har det strulat. Han var dock fin vid segern i oktober och gick bra senast med tanke på att han hade punktering. Det kan bli första jänkarvagn nu och kanske testar Mats Gunnarsson att dra i spets hela vägen? Tufft att hålla undan, men ska kanske inte sågas helt.
Det ska nog inte heller 4 Persos Otello göra som klarar distansen och sämre hästar har tänt till rejält när Magnus A Djuse kört för första gången. Streckas på det och på chans till ett bra invändigt smyglopp.
Nio streck totalt.
Analys Solvalla V75-7:
Ranking: A: 9-4-11-5. B: 1-6. B/C: 10-3-8. C: 12-7.
Spetsanalysen: Öppet efter strykningen av spetsfavoriten Kurri Jari Boko. 8 Borups Racing är nog snabbast om han laddas och då kan det bli spets för att sedan släppa. 1 Iceland Radio öppnar vettigt, men gynnas nog inte av innerspår och körs nog inte heller i spets till varje pris. 3 Fromheaven Idzarda och 4 Quantum Roc bör vara sugna på att överta och Kontio brukar få bra fart på hästarna bakom bilen.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 4 Quantum Roc
Loppanalysen: V75-epilogen är också mycket öppen och spelvänlig och spelplanen ändrades lite efter att den klare spetsfavoriten Kurri Jari Boko ströks. Nu är spetsstriden klart mer öppen, men jag tror att 4 Quantum Roc har chans att få överta täten efter en bit och då får han också tipsettan. En grundkapabel häst som fungerar allra bäst på vintern och senast visade han toppform med en mycket vass avslutning som tvåa bakom Unico Broline.
Mycket spännande med Jorma Kontio som man milt sagt kan säga är en annan typ av kusk än tränaren Hanna Lähdekorpi och känslan är att Kontio bör få bra snurr på den här femåringen både från start och till slut. Jag tror att det kan bli tidig ledning om Borups Racing spetsar och släpper och håller sig Zola Boko-sonen bara lugn i täten så borde han bli svårfångad sedan.
9 Four Guys Dream trodde jag mycket på i lördags, men då blev det mesta fel under vägen och han höll ändå strålande som tvåa. Det är inte sådana lopp som den här hästen ska ha utan han ska gå i spets eller på läng väntan och utnyttja sin vassa speed. Nu lär det bli ett rygglopp i andraspår och löser det sig på rätt sätt framför kommer Four Guys Dream att avsluta starkt och kanske ta revansch från senast. Givet bud.
11 Champ Lane blev det också fel för senast när kusken inte var med på noterna efter ett halvvarv och blev av med ledningen. Han såg annars oväntat bra ut i travet med skor runt om och flyter det lika bra igen så har han kapacitet som duger bra i klassen. En ojämn häst, men när han inte är favorit känns det bättre att tro en del på honom. Avmaskad och vaccinerad efter senast kan vara formnedsättande, men Nurmos brukar ha kunnat trimma på tillräckligt och kuskbytet hamnar givetvis på plussidan.
5 G.K.Justus blir troligen favorit efter uppvisningen i lördags när han bara tågade runt fältet i tredjespår på slutvarvet. Han har utvecklats kraftigt den senaste tiden och visade senast att skor inte var någon nackdel. Nu ska det dessutom bli första gången med rycktussar och får han ytterligare en växel av det så kan han givetvis vinna igen. Är dock inte så startsnabb så riskerar alltid tunga lopp.
1 Iceland Radio har gått starkt i sin nya regi och satt fast med krafter kvar där G.K.Justus vann. Nu får hon säkert ett bra smyglopp på innerspåret och med lucka i tid kan hon överraska.
6 M.T.Oscar har härlig styrka och inställning och sköter sig också hela vägen lite oftare numera. Näst senast höll han bra utvändigt om Kurri Jari Boko och senast vann han säkert mot rätt bra motstånd. Klart kuskförstärkt nu också och Ulf Ohlsson bör passa bra på den här som nog måste bäras lite i loppen ibland.
Jag tar även med B/C-gruppen där 10 Xanthis Coktail vann direkt i ny regi senast, 3 Fromheaven Idzarda gick bra till slut senast och är klart gynnad av amerikansk vagn nu och 8 Borpus Racing har chans på rygg ledaren trots spåret och körs av Magnus A Djuse för första gången!
Singelstrecken:
4 Lucifer Lane (V75-3) har visat toppform på slutet och avslutade vasst bakom Ble du Gers senast efter ett struligt lopp. Nu är det bra spetschans och kanske dags för en guldseger!
3 Powerbank (V75-5) spurtade mycket starkt som tvåa efter en tappstart senast. Gynnad av bilstart och stor spetschans nu. Svårfångad om han har en bra dag.
Utgångshästarna:
7 Emoji (V75-1) var grymt bra näst senast och höll bra även senast. Helstängt huvudlag nu som näst senast och släpps han till spets är loppet troligen över.
6 Nova Mahiron och 1 Kia Ora (V75-4) tror jag har bra chans att sitta i spets och rygg ledaren och då blir det inte lätt för de svåraste motbuden att hämta in sina tillägg på duon.
Prisvärda hästar:
3 Geronimo Am (V75-2) har sett bra ut i ny regi och kapacitet för att skrälla finns.
7 Ies Elisabet (V75-4) kan vinna i de flesta sammanhang när hon får rätt lopp och nu är det läge för att smyga i det längsta. Storskräller med klaff?
9 Roofparty (V75-6) är bra i grunden och vann på bra sätt i debuten för Robert Bergh senast.
4 Quantum Roc (V75-7) avslutade starkt och visade toppform senast. Mycket spännande med ny kusk på honom!
Överspelade:
15 Unique Juni (V75-4) är jättebra för dagen, men blir troligen mer spelad än vad som motsvarar segerchansen med tanke på förutsättningarna.
2 Beckham (V75-5) har formen på topp och kan absolut vinna, men det ser ut som stor risk att han får göra grovjobbet och då är det alltid svårt i STL-finaler. Blir nog för klar favorit.