Daniel Berglund
idag kl. 15:04
Väderleken är alltid en viktig faktor den här årstiden och efter några dagar med varmare väder finns det alltid oro för tjällossning och bottenlös bana i den här delen av landet. Det ska dock bli lite kallare under lördagen och ingen nederbörd och Gävletravets duktiga banpersonal låter inte särskilt otroliga inför tävlingarna och vi får hoppas att de har rätt.
I Gävle jobbar man som bekant med ett kort upplopp, 178 meter och därmed bara en meter längre än på Mantorp förra veckan. När banunderlaget är bra så är det tätkänning inför slutrundan som gäller och det talar för mitt bästa förslag till singelstreck som trivs ypperligt i ledningen och har ett perfekt startspår med toppkusk i sulkyn.
Min spik blir förmodligen den minst spelade favoriten i omgången och när jag är rejält skeptisk till omgångens näst mest spelade häst och försiktigt skeptisk kring den mest spelade favoriten så kan vi nog med bra träff i garderingsloppen i alla fall nå sexsiffrig utdelning på systemförslaget.
Efter att Solvallas måldomarnämnd stenhårt flyttat ner målettan Triton och Mats Gunnarsson i V86-4 i onsdags så kan man konstatera att det kommer att bli mycket jobb för domarna framöver. Hörde att motiveringen var att Triton gått ner 1-2 decimeter en kort bit på upploppet, men det gissar jag är något som händer i nästan varje lopp, även om det inte alltid stör någon.
I jämna slutstrider så bör det därmed framöver bli 10 minuters VAR-granskning och mätning av decimeter innan domarna kan utse någon segrare på Solvalla. Att man inte heller tog hänsyn till att Mika Forss bröt ut ett halvt spår och därmed täppte till den lucka som måltvåan Wagger Zacker annars skulle ha fått är också märkligt. Det skyllde man på att ledaren bröt ut i början av upploppet, men det kan ju inte Mats Gunnarsson och Triton rå för? För mig kändes det hela som ett märkligt beslut och jag är inte villig att ta gift på att någon av storfräsarna till kuskar hade blivit dömda på samma sätt.
Analys Gävle V75-1:
Ranking: A: 1. B: 7-8-12. B/C: 11-5-9-6-4-2. C: 3-10.
Spetsanalysen: 1 Soul Tan är ingen startblixt, men öppnar bra och är knappast långsammare än någon av övriga första biten. I det läget är det kraftig fördel med innerspår och att ha toppkusk i sulkyn som leder volten och Ulf Ohlsson vet exakt hur han ska optimera det här utgångsläget. Prickar Ohlsson perfekt tror jag att Soul Tan spetsar och sedan körs i täten. Av övriga är nog 4 Ara snabbast i fotarbetet, men spåret ställer till det för hans del och även om Westholm är vass i volt så lär han inte få med sig tillräckligt med fart på ”kör”. Missar Soul Tan från start så kan det nog bli 7 Anchor Man till ledningen efter en bit.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 1 Soul Tan
Loppanalysen: En jämn bronsdivision inleder omgången och det är voltstart som gäller. Här ser det ut att bli väldigt jämnspelat och jag tror att det beror mycket på att spetsstriden är svår att reda ut. Jag tror dock att jag har löst den och för mig är knappe favoriten 1 Soul Tan ganska klar spetsfavorit. Inte för att han är klart snabbast utan för att han har en vass startkusk från bästa spåret och för att övriga inte har visat någon märkvärdig startsnabbhet.
Soul Tan är en mycket segervan herre med över 36 i segerprocent och även om de flesta har tagits i lite enklare konkurrens så är det en rejäl häst med rätt inställning. Sjuåringen har fått två lopp i kroppen efter uppehåll och bör därmed hålla toppform nu och tränaren säger också att det känns riktigt bra i träningen efter senast.
Senast i V75 gick Soul Tan mycket starka sista 800 meter i spåren utan rygg som trea där Tale of Jacks vann från rygg ledaren och han slog aldrig riktigt av på farten någon gång. I spets har han vunnit hela 12 gånger på 13 försök och med Ulf Ohlsson i sulkyn har han fem segrar på sju starter tillsammans.
Loppet är jämnt och ingen sticker direkt ut på kapacitet och jag ser inte riktigt vem som har häst till att gå fram och sätta press på Soul Tan i ledningen? Det här känns som en riktigt bra spets- och segerchans och det är alltid spelmässigt intressant att inleda med spik i ett lopp där många lär gardera.
Öppet bakom som sagt, men händer något med Soul Tan så har nog formstarke 7 Anchor Man bra spetschans och han har tävlat starkt en längre tid mot rätt bra motstånd. Klart kuskplus den här gången också, men han går upp i klass efter finalen senast och risk för ett jobbigt lopp om min spik spetsar.
8 Arch Lane är också en häst med hög grundkapacitet och han har över 50 i segerprocent på sina 26 starter i karriären. Senast gick han i ledningen men fick ge sig sista biten när Tale of Jacks störtdök från rygg ledaren. Jag tycker inte att han var särskilt mycket bättre än Soul Tan då och nu har han ett mycket sämre utgångsläge. Jag tror också att Arch Lane passar bäst i täten och han känns lite för ospeedig för att köras på chans i ryggar. Känns inte så het med detta utgångsläge.
Läget är iskallt men 12 Axl Brown är annars en häst som såg mycket formstark ut i sin senaste start när han satt fast med gott om krafter kvar i samma lopp som Soul Tan och Arch Lane. Han står tufft inne i klassen och behöver tur, men bra kuskar har ofta tur och jag blir ju inte helt chockad om Erik Adielsson lyckas hitta ett vettigt slagläge trots spåret. Farligt ekipage i så fall och bara spelat till fem procent.
En hel del spel är det på 11 Devs Definitif som har höjt sig på slutet och som vann en STL-final före Anchor Man senast. Även han går dock upp i klass och när jag sätter minus för kuskbytet och utgångsläget så känns inte han heller så het denna gång.
5 Iceland Radio har sett fin ut i sin nya regi, men överskattades rejält av kusken senast när ledningen svarades till varje pris mot för bra motstånd. Struligt läge nu, men stoet är vasst med lopp på rulle och är inte otänkbar som skräll vid stor gardering.
Analys Gävle V75-2:
Ranking: A: 14-7. B: 10-13-15-8. B/C: 4-5-2. C: 2-6-3. D: 1-11.
Spetsanalysen: 3 Snyggs Rubin och 5 Backegubben är mycket vassa bakom startbilen och gör troligen upp om ledningen första biten. Sedan låter det som att släppa täten är den givna taktiken för båda och då bör 7 Bäcklös Faron få överta efter en bit.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 7 Bäcklös Faron
Loppanalysen: Ett ganska ojämnt kallblodslopp där två norska hästar såg ut att höja sig lite i kapacitet, men nu är den ene struken och då tycker jag att 14 Nårje är klart bästa hästen för dagen. Han har ju visat sin fina kapacitet i Sverige tidigare och vann enkelt ett STL-lopp på Bollnäs i september. Han har också visat härlig form i Norge på slutet och var mycket vass vid lätt seger i ett lite större lopp senast.
Nårje bör ha vettig chans att runda det här fältet, men han är nog inte helt pålitlig och det är inte svensk toppkusk i sulkyn och då kan det alltid bli strul från dessa utgångslägen. När svåraste motbudet dessutom ser ut att sitta i ledningen tidigt så lär inte Nårje få något gratis heller. Tippas men garderas.
7 Bäcklös Faron bör vara den tidige ledaren och efter strykningen av Gomnes Faks så bör han också få sitta hyfsat i fred där framme. Femåringen är orutinerad med bara 14 starter i karriären och då brukar det vara tufft mot lite mer härdade hästar, men den här är bra och ser mer stark än snabb ut och kan nog dra på i ganska bra tempo hela vägen och försvåra för Nårje. Krånglar det för favoriten under vägen så är det vettig chans att Bäcklös Faron leder hela vägen.
Det finns fyra rimliga garderingsbud bakom den här duon och 10 Soldhöjdens Drake visade vid segern senast att han är riktigt bra när formen sitter där. Då plockade han ner kapable Langelands Hövding och höll undan för Bäcklös Faron som då bara hade ett lopp i kroppen efter uppehåll. Nu är det Soldhöjdens Drake som kan behöva lopp i kroppen efter två månades uppehåll och det gör att jag är lite frågande till dagsformen och lägger ner honom i B-gruppen.
13 Kalmar verkar på gång igen efter en svacka under fjolåret och senast höll han farten bra som tvåa bakom Bellfaks. Ingen häst av den kalibern här och läge för Henrik Svensson att rygga Soldhöjdens Drake och kanske få bra draghjälp under slutvarvet. Farlig med hårt tempo i täten.
Starke 15 Lome Storm är van vid lite tuffare motstånd och har blivit bortglömd från ett svårt utgångsläge, men kan han haka på Nårje och denne inte attackerar för tidigt kan det lösa sig bra under slutvarvet.
Jag betalar även för unghästlöftet 8 Bäcklös Uriel som är tillbaka efter långt uppehåll och som får godkänt som fyra senast i comebacken där lillbrorsan Bäcklös Faron vann. Risk att det behövs fler lopp i kroppen och spåret är även besvärligt, men han ska lättas lite i balansen och är spelad till runt 1,5 procent.
Sex streck totalt känns starkt.
Analys Gävle V75-3:
Ranking: A: 3. B: 7-12. B/C: 8-11-1-9-10. C: 5-2. D: 6-10.
Spetsanalysen: 1 Västerbo Grobois bör försvara innerspåret, men körs knappast i ledningen över lång distans efter uppehåll. 3 Milligan’s School öppnar tillräckligt bra för att hålla ut övriga och överta.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 3 Milligan’s School
Loppanalysen: I gulddivisionen ser det mesta upplagt ut för storfavoriten 3 Milligan’s School som lär sitta i ledningen tidigt och där gör han sina allra bästa lopp. Det var dock ett tag sedan han visade riktigt fin form och han vann utan att imponera för fyra starter sedan och även om han gick bra som tvåa näst senast så var det ett dåligt lopp. Senast var nioåringen helt under isen utvändigt ledaren och hela Stefan Melanders stall har bara vunnit ett lopp sedan den 24:e november.
I spets vinner Milligan’s School för det mesta och i ledningen lär Ulf Eriksson dra på i bra tempo hela vägen vilket verkar passa hästen bäst. Visst kan favoriten vinna detta, men som han har sett ut och när spelprocenten säger 64 procent så är det ändå mest värde i att gardera.
Två bra hästar tycker jag att man kan betala för och 7 Global Adventure har slagit Milligan’s School de enda tre gångerna de har mötts och även om Milligan’s inte har gått i ledningen någon av dessa gånger så skiljer det ändå för mycket i spelprocent här. Svante Båths sexåring har inte startat sedan slutet av november, men brukar tävla bra direkt och det låter som att man har småsiktat på detta.
12 Spickleback Face tycker jag också är given att ta med om man garderar favoriten. Han har gått jättebra för Daniel Wäjersten och kom inte riktigt in i matchen i Sylvesterloppet senast. Han var nog inte heller som bäst för dagen som tvåa bakom Selmer I.H. näst senast och är han bättre än då den här gången så duger han bra över passande lång distans. Tio gånger mindre spelad än favoriten.
11 Remarkable Feet var duktig från rygg ledaren senast i första guldsegern, men från det här utgångsläget blir det betydligt tuffare och honom betalar jag inte för.
Ska jag varna för någon jätteskräll så tycker jag att 8 Donners Am har sett fin ut på slutet (lätt seger i amerikansk vagn senast) och vore det inte för startspåret hade jag nog starkt övervägt att betala för honom.
Tre streck totalt.
Analys Gävle V75-4:
Ranking: A: 10-8-13-1. B: 12-6-2-5. B/C: 7-11-15. C: 9-4-14. D: 3.
Spetsanalysen: 1 Nikki Minaj eller 2 Ariane Summit bör vara snabbast och mest sugna på ledningen på startvolten och leda loppet efter 500 meter. Sedan är det inte givet att de vill svara om någon bra häst utmanar senare under loppet.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 1 Nikki Minaj
Loppanalysen: Ett stolopp över lång distans och tuffa 13 Carry Cash är storfavorit efter mycket rejäla insatser på slutet och hon jagar femte segern i följd. Senast avgjorde hon utvändigt om ledaren sista 1400 meterna och slog ett par klart tuffa hingstar/valacker då. Hon har dock tävlat i amerikansk vagn en längre tid och fungerar bäst i den enligt Jörgen Westholm och spår fem i volt är också ett bekymmer. Hon lär tappa mark första biten och hamna bland de sista och ska hon vinna sedan lär det krävas ett mycket offensivt upplägg.
Jörgen Westholm ligger ganska lågt och spelprocenten lär sjunka, men hon är 54 nu och allt över 30 tycker jag är för mycket. Given att spela emot när loppet dessutom är mycket öppet bakom och erbjuder bra rens på de flesta.
Andrahandsfavorit är 10 Crashed Eggs som har visat toppform på slutet och senast avslutade hon starkt från ett svårt utgångsläge. Bör sitta lite bättre till den här gången och går bra till slut för det meta och har inga problem med lång distans. Har dock bara vunnit ett lopp i karriären och är väl inget att lita helt på, men min tipsetta får hon ändå.
8 Global Benefit är en kapabel häst som har lopp i kroppen och bör kunna prestera ett bra lopp den här gången. Lång distans tror jag inte är några problem, men hon ska nog helst ha ett rätt snällt lopp eftersom hon är vass på speed. Farlig om Mattias Djuse får till en bra löpning och prisvärd till fyra procent.
Hästarna på startvolten är inga stjärnor, men 1 Nikki Minaj har visat jämn och fin form på slutet och har läge för ett bra lopp. Helst skulle jag nog se henne i rygg ledaren vilket brukar vara en bra position i dessa lopp, men svårt att se riktigt vem hon ska släppa till av de på start och då kanske Skoglund testar i ledningen.
12 Whelk är en stallkompis till storfavoriten som också har bra fartresurser, men hon är lite mer komplicerad och blir ibland lite för pigg för sitt eget bästa. Hon har gjort det bra på slutet och här låter Jörgen Westholm klart uppåt och klarar Whelk starten så kan hon mycket väl vinna detta. Klart minus däremot om det blir omstarter för då brukar hon hetsa upp sig för mycket.
6 Juvelens Miss F. är faktiskt inte alls så tokig och hon gick helt okej i skymundan senast som sexa. Jag var lite inne på att hon skulle kunna skrälla redan då med maxklaff, men var nog lite för tidigt på henne efter uppehåll. Lopp i kroppen nu och kan bli farlig med klaff på vägen.
2 Ariane Summit fick inte chansen senast och verkar lite på gång för dagen och i spets eller rygg ledaren kan hon inte räknas bort helt.
5 Vilja T.Y.C. har gjort bort sig på slutet, men har rätt bra fartresurser om hon sköter sig och kanske kan lugne och säkre Per Lennartsson få runt henne felfritt? Kommer från ett stall i rejäl medvind i alla fall och det låter som att hästen tränar bra för dagen och är bättre än raden visar.
Jag betalar även för B/C-gruppen, men är skeptisk till Sto-SM-sexan 11 Saga Doc som bara har vunnit ett av 36 lopp med skor runt om och som aldrig har vunnit över lång distans. Som häst betraktat duger hon annars bra mot detta motstånd.
Elva streck totalt.
Analys Gävle V75-5:
Ranking: A: 3-2. B: 1-7-9. B/C: 4-12-5-11. C: 6-8-10.
Spetsanalysen: Många startsnabba hästar, men jag tror att 4 Billy Idol är snabb nog (ökar bra efter 50 meter) att ta sig förbi de invändiga och främst hålla ut 5 Mr Carioca och 7 Rocket Boy som båda vill till täten. Snabb öppning att vänta?
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 4 Billy Idol
Loppanalysen: Ett sprinterlopp där jag tycker att det skiljer en del mellan de två bästa och resten och när spetsstriden ser ut som den går så låser jag loppet på dessa två.
Favorit är kapable 2 No Limit Express som har gjort det bra för Oscar Berglund och totalt vunnit fem av sina nio starter. Det har dock strulat lite på slutet när han galopperade från start näst senast och inte trivdes perfekt på vinterbanan senast, men ändå gjorde ett jättebra lopp som tvåa bakom starke Fenix Brick. Det låter som att vi kan vänta oss en ännu bättre insats den här gången om banan blir bra och då ska den här Readly Express-sonen duga mycket bra i lägsta klassen. Han är snabb från start, men behöver knappast ge sig in i någon tuff spetsstrid nu när han har spår två utan det är nog bättre att låta lite sämre hästar strida om täten och ta dessa till slut i stället. Givet segerbud.
Tipsettan får ändå 3 Geronimo Am som inte har fått riktig utdelning på sin kapacitet än så länge, men han har fungerat förbättrat hos Robert Bergh och varit bra i stort sett varje gång där. Jag var lite inne på att sexåringen skulle kunna skrälla i STL-finalen på Solvalla senast, men då kördes han invändigt och blev fast med mycket krafter kvar där Ikaros Sisu vann från ledningen. Han är också snabb från start och ska gå med skygglappar nu efter att ha haft öppet senast och skulle säkert kunna blanda sig i spetsstriden sida vid sida med Billy Idol, men jag tror det blir svårt att hålla ut denne och då kanske det är lika bra att ta det lite lugnare första biten.
Någon av dessa två bör få ett bra lopp i andraspår i hårt tempo och kunna avgöra till slut mot en trolig ledare (Billy Idol) som brukar ha svårt sista biten. 4 Billy Idol är rätt mycket spelad, men har visat sig ha svårt sista biten och trots att det handlar om spetsfavoriten över kort distans i Gävle så tror jag inte att han är bra nog att hålla hela vägen.
1 Stojweiler One har fin form och kan få ett perfekt lopp på innerspår, men det gäller nog att han håller upp rygg ledaren om det ska bli seger, men det blir nog ändå inte lätt att få luckan om Billy Idol spetsar.
7 Rocket Boy är startsnabb och duger säkert bra i klassen i ledningen, men det blir svårt för honom att komma dit med två mycket startsnabba hästar invändigt.
9 Kalle Taxam har höjt sig rejält på slutet och visat rejäla takter, men bakspår över kort distans känns som fel förutsättningar för hans del och han står även tufft inne i klassen.
12 Prometheus har visat riktigt bra fartresurser och kan säkert skrälla med maxklaff, men från spår tolv över kort distans med orutinerad V75-kusk i sulkyn så är det inte så mycket som talar för seger ändå.
5 Mr Carioca är startsnabb och obesegrad i spets efter fyra försök, men han tar knappast en längd på invändige Billy Idol från start och då sjunker segerchansen drastiskt för Muscle Hill-sonen.
Två streck totalt.
Analys Gävle V75-6:
Ranking: A: 5-3. B: 4-11-8. B/C: 1-2. C: 9-7-6-10. D: 12.
Spetsanalysen: 2 Secondary Stall är snabb och tar sig förbi 1 Jano di Quattro direkt, men sedan lär han släppa. 3 Borups Tornado kan öppna bra och när det nu troligen blir helstängt huvudlag och amerikansk vagn så tror jag att han svarar ut 4 Bitcoind’ Arc.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 3 Borups Tornado
Loppanalysen: Ett lopp över lång distans och högkapable 4 Bitcoind’ Arc gör spännande comeback efter över sex månaders uppehåll. Den här hästen imponerade när han gjorde debut för Timo Nurmos förra vintern och tog då tre mycket snygga segrar i följd innan han blev fyra från dödens på Brambling i ett kval till Kungapokalen. Efter det fick han vila två månader och kom sedan ut i V75 och tävlade inte på topp som femma den gången.
Han var troligen sjuk redan då och blev sedan riktigt dålig efter den starten och har varit borta länge. Svårbedömt hur pass bra han är direkt och även om det alltid är vältränat efter uppehåll hos Nurmos så kan man inte vara säker på att det räcker ändå. Se bara på Bitcoind’ Arc senast som då återkom efter uppehåll och inte alls var som bäst. I onsdags hade Nurmos också två hästar som gjorde comeback där en var bra och en dålig så lika givet att hans hästar ska vara toppbra direkt som alla verkar tro är det inte.
Här tror jag också att Bitcoind’ Arc löper risk att få göra grovjobbet utvändigt om ledaren och ska han då vinna över tre varv så måste han vara i toppslag direkt. Trots att han är jättebra i grunden och säkert bästa hästen i fältet så är det här en favorit jag gärna spelar emot.
Mycket intressant är 5 Art Brown som kan mycket och tidigare har vunnit V75 utvändigt om ledaren. Han var lite sämre näst senast när han inte fungerade på banunderlaget, men såg mycket bättre ut senast på Solvalla när han blev fast för länge invändigt och säkert hade vunnit det loppet med fritt i tid. Om favoriten får gå utvändigt ledaren så tror jag att Erik Adielsson kan lösa ett perfekt lopp i ryggar för Art Brown och då blir han svår att stå emot till slut.
Jag vill dock även betala lite extra för ledaren som jag tror är 3 Borups Tornado. Det är också en grundkapabel häst som för fem starter sedan vann V75 från ledningen över lång distans i mycket bra stil och nu har han fått två lopp i kroppen efter långt uppehåll.
Han startade senast i Sylversterloppet och gick riktigt bra sista biten efter att ha agerat trögt runt sista sväng. Formen bör vara rejält uppåt med det loppet i kroppen och nu växlar man troligen upp med helstängt huvudlag och amerikansk vagn och enligt Ulf Stenströmer vill man köra i ledningen. Borups Tornado har vunnit tre av fyra försök i spets och när det är oklar form på favoriten finns det ingen anledning för Ulf Ohlsson att släppa. Blir det inte för tuff körning mot Kontio och favoriten så kan det hålla hela vägen och annars gynnar det bara Art Brown.
Jag försöker få bort favoriten här och viktar insatserna mot 3 Borups Tornado och 5 Art Brown som får bli en utgångsgrupp och lämnas ensamma på en kupong.
Av övriga så är segervane finnen 11 Ilos Sansibar rätt bra för klassen och han bör passa fint över den långa distansen. Farlig om det körs för tufft där framme, men kanske väl hårt spelad med tanke på läget.
8 Hefner Am är en fin typ som det har strulat en del för, men nu verkar han rejält på gång och senast blev det en väldigt lätt seger från ledningen över lång distans. Trassligt startspår nu, men är nog tillräckligt bra för att vinna om det löser sig och favoriten inte får ledningen.
1 Jano di Quattro är mycket stark och tre varv passar honom som hand i handsken, men han är långsam från start, lär hamna bland de sista och får sedan svårt att springa runt allt. Han har dock sett lite rappare ut på slutet och när jag streckar på lite extra bakom min A-duo så åker han också med.
Det gör även 2 Secondary Stall som jag visserligen inte tycker är gynnad av lång distans, men han är snabb från start och favorit på rygg ledaren och formen ser klart bra ut för dagen.
Utgång på 3 och 5 med fem streck bakom.
Analys Gävle V75-7:
Ranking: A: 10. B: 9-3-4-5. B/C: 6-8-11. C: 7-12-1. D: 2.
Spetsanalysen: 2 Vacqueyras är startsnabb på sin bästa dag och kusken brukar vilja köra i tät, men det var ett tag sedan han var riktigt snabb och svårbedömt hur vasst han öppnar nu. 3 Dats SO Cool är kvick och vill säkert till spets, men jag tror att 5 Dark Roadster är ännu snabbare om kusken laddad för fullt. Även 7 Betting Rebel kan vara riktigt snabb från spår långt ut på vingen och brukar köras offensivt.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 5 Dark Roadster
Loppanalysen: I den avslutande silverdivisionen tycker jag att 10 Eddy West är klart bäst och om han har en bra dag och det inte blir för dåligt tempo i täten har han bra chans att runda allt till slut. Han galopperade bort sig i första starten för säsongen med skor näst senast, men visade med en mycket stark långspurt (1.09,5 sista 700 m) bakom Emoji senast att han går bra även med skor på hovarna.
Här tycker jag att mer talar för att det blir hårt tempo första varvet än tvärtom och det gynnar Eddy West kraftigt som är sårbar om det blir lågt tempo som näst senast. Han är också allra mest stabil hemma på Solvalla, men har vunnit två av fyra starter i Gävle och fungerat bra även där. Här tror jag att Claes Sjöström hittar ryggen på Indy Lane direkt och sedan kan denne säkert erbjuda bra draghjälp sista varvet och då tror jag att Eddy West har jättebra segerchans.
45 procent tycker jag inte alls är orimligt och Eddy West är en fullt tänkbar spik, men här nöjer jag mig med utgång när det ändå är bakspår på Gävle med en häst som är lite beroende av löpningsförloppet.
Ganska öppet lopp bakom favoriten, men jag håller upp 9 Indy Lane som tvåa eftersom han också gynnas om det blir bra fart i täten. Jag trodde han skulle vinna senast i Bollnäs, men då blev han grovt störd kort efter start och galopperade bort sina chanser. Kom tillbaka helt okej efter det och är säkert ännu bättre nu med ytterligare ett lopp i kroppen.
3 Dats So Cool har nött på bra i V75 under vintern och var senast fyra i samma lopp som Eddy West. Han är inte lika bra med skor som utan och inte lika vass som Eddy West, men har ett bättre läge och spets eller rygg ledaren finns i leken. Klart tänkbar vid favoritfall.
4 Fortune Mearas är bra i grunden och har nu två lopp i kroppen efter regibyte och långt uppehåll. Senast gick han bra till slut och var bara knappt slagen av Dark Roadster som är mycket mer spelad den här gången. Ett givet skrällbud om man garderar upp loppet.
5 Dark Roadster är väldigt snabb på kort speed, men det brukar kunna ebba ut sita biten om han får gå för tidigt. Senast räckte det precis till seger och formen är fin, men medeldistans är en nackdel till skillnad mot sprint som det varit vid sex av hans åtta senaste segrar. Jag tror att sexåringen är snabb nog att spetsa om kusken vill, men tror att det är bättre segerchans med ett rygglopp.
6 Morotai Degato har inte fått till det fullt ut på länge och det har varit lite strul inför detta också som det låter. Han ströks i mitten av december och är knappast på topp till detta, men Kylin Blom har troligen vässat lite extra med tanke på att det är hemmaplan och V75. Tänkbar vinnare på speed med ett bra rygglopp.
8 Twinkle Face som blev fast med mycket krafter kvar senast och 11 Jaques Noir, som även han satt fast senast där Emoji vann före Eddy West, kommer med på systemet och det gör sju streck totalt bakom utgångshästen Eddy West.
Singelstrecket:
1 Soul Tan (V75-1) tror jag tar hand om ledningen från ett perfekt spår med vass startkusk och i täten har han vunnit tolv gånger på tretton försök. Dags för första V75-segern nu!
Utgångshästarna:
3 Borups Tornado (V75-6) har två lopp i kroppen och vässas i utrustningen nu och då tror jag att han kan leda länge, men med för hård press gynnar det 5 Art Brown som såg mycket formstark ut senast.
10 Eddy West (V75-7) är en sylvass spurtare som var riktigt bra i en silverfinal senast och är kvar i klassen. Blåser troligen runt allt till slut om han har en bra dag.
Tvåhästarslåset:
3 Geronimo Am och 2 No Limit Express (V75-5) tycker jag är bättre än övriga i det här sprinterloppet och från bra lägen med en trolig ledare jag inte tror så mycket på har de bra chans att göra upp om segern.
Prisvärda hästar:
7 Global Adventure och 12 Spickleback Face (V75-3) tycker jag båda är prisvärda bakom en favorit som har svårbedömd form.
8 Global Benefit med lopp i kroppen och 1 Nikki Minaj från ett perfekt läge är de som känns mest heta bakom de två mest spelade i V75-4.
4 Fortune Mearas (V75-7) var duktig tvåa senast och med två lopp i kroppen kan den här grundkapable hästen vara segermogen.
Överspelade:
8 Arch Lane (V75-1) är nog mest effektiv i den främre träffen och från ett chansartat utgångsläge är han inte så intressant som hårt spelad.
13 Carry Cash (V75-3) är bäst barfota med amerikansk vagn och från spår fem i volt lär hon tappa från start. För stor favorit.
4 Billy Idol (V75-5) gillar förutsättningarna, men har varit lite blöt sista biten och i tuffare sällskap än vanligt tror jag att han får svårt.
5 Dark Roadster (V75-7) har formen på topp, men är bäst över kort distans och behöver nog smyga här för att vinna igen.
Stora V75-förslaget:
Spelas på två kuponger, minst en U-häst måste vinna för chans på sju rätt. Det ger 62 procents reducering av systemramen.
V75-1: 1 Soul Tan (res 7,8)
V75-2: 7,8,10,13,14,15 (res 4,5)
V75-3: 3,7,12 (res 8,11)
V75-4: 1,2,5,6,7,8,10,11,12,13,15 (res 9,4)
V75-5: 2,3 (res 1,7)
V75-6: U: 3,5. B: 1,2,4,8,11. (res 5,3)
V75-7: U: 10. B: 3,4,5,6,8,9,11. (res 7,12)
Kupong 1: 1 × 6 × 3 × 11 × 2 × 2 × 8 = 6.336 rader
Kupong 2: 1 × 6 × 3 × 11 × 2 × 5 × 1 = 1.980 rader
Totalt: 8.316 rader = 4.158 kronor.
Lilla V75-förslaget:
Spelas enligt rankingordning.
1 × 6 × 3 × 8 × 2 × 4 × 1 = 1.152 rader = 576 kronor.
DD-förslaget:
3,5 – 10 × 300 kr = 600 kronor.