Nettavisen:
V75-1 - Axel Jensens minneløp - Hoppeavdelingen. 2100 meter autostart.
En svært fin utgave av hoppeavdelingen i Axel Jensens minneløp innleder lørdagens V75-omgang og jeg står på tre hester på samtlige V75-forslag.
6 Global Collection har vist hysterisk form i Sverige i sine siste løp og blir forholdsvis stor spillefavoritt. Avviste en så bra hest som Bentley Gar i sitt siste seiersløp på Gävle og gjorde et kanonløp da. Sjettespor bak bilen er litt sjanseartet, men det er snakk om en motivert favoritt. 3 Global Yankee har sterke meritter å vise til fra Danmark. Toer i Dansk Hoppederby i august og kommer senest fra seier i Grand Circle 4-års Hoppechampionat i Skive. Frode Hamre er optimist med 1 A Perfect Dutchess og har et berettiget håp om å forsvare sitt innerspor bak bilen. Lykkes Frode med det, kan A Perfect Dutchess lede hele veien. Det er en rekke topphopper med i tillegg til min utvalgte trio, men jeg velger å stå på de tre hestene i V75-1.
Rangering V75-1: A: 6 B: 3-1 C: 4-11-5-8-2-10-9-7-12
V75-2 - STL Klass II - Varmblodshester. 2600 meter autostart.
Et veldig fint spilleløp venter i V75-2 der jeg står på tre hester på de fleste V75-forslagene, men tar med seks hester på det største.
8 Alegrito lyktes ikke i Derby, men har ellers levert en rekke toppløp i år. Imponerte stort i seiersløpet sist på Bjerke, der fireåringen tross et tungt løp, vant helt utruet. Åttendespor bak bilen er utfordrende, men over 2600 meter ikke en like stor ulempe. Det fremste motbudet heter 3 Mercenary og Jørgen Westholm. Er matchet mot denne oppgaven og rapporteres å trene sterkt. 10 Diva Ravina blir ikke blant de mest betrodde, men var god i seiersløpet sist og trener Erik Bergløf har stor tro på sin hoppe.
På det største V75-forslaget finner jeg også plass til kapasitetshestene 1 Dragonfly og 11 Ares B, i tillegg til 4 Lozano Boko som ble helt bortkjørt av Rick Ebbinge i det siste løpet på Jägersro.
Rangering V75-2: A: 8 B: 3-10-11-1-4 C: 7-9-5-6-2-12
V75-4/V5-2 - STL Klass I - Varmblodshester. 2100 meter autostart.
Et nytt meget fint spilleløp venter i V75-4 og her velger jeg å stå på tre hester på samtlige V75-forslag.
Spillerne har i kjent stil tillit til hestene fra Geir Vegard Gundersen og gjør fireårige 8 Imperatur AM til favoritt. Men det har ikke vært noe toppår for stall Gundersen i år og senest forrige søndag på Solvalla, svek fireårshoppa Readyforwine fra tet i V75-33. Når det gjelder Imperatur AM, så kvalifiserte denne seg for finalen i svensk Derby, men fra en innvendig posisjon, ble hesten sittende fast over mål. Lørdag er det solid motstand og åttendespor bak bilen, så hesten kommer aldeles ikke til noe dekket bord.
Fredrik Wallin har vinnersjanse med Global Collection i V75-1 og han har vinnersjanse med 5 Feel The Benefit i V75-4. Gjordet et kanonbra seiersløp på Solvalla sist tross dødens i sisterunden og Wallin er stor optimist. Bjørn Goop sitter opp og vallaken er et klart motbud til favoritten. 1 McBurney blir sendt til “ulvene” lørdag, men femårsvallaken til Ronny Rustad har imponert stort i det siste. Blir nok overfløyet fra sitt innerspor, men det er på slutten denne gjør løpene sine. Blir ikke blant de mest betrodde, men jeg betaler for 1 McBurney på samtlige V75-forslag og står på disse tre. 10 Bold Request har radet opp med seire i år, men får stå på venteliste denne lørdagen.
Rangering V75-4/V5-2: A: 8 B: 5-1 C: 10-4-6-7-9-2-11-12-3
V75-5/V5-3 - STL Bronsdivisjonen - 1609 meter autostart.
Guffent løp venter i bronsedivisjonen og selv om ingen av de tolv hestene synes sjanseløse på forhånd, velger jeg å stå på tre hester på samtlige V75-forslag.
Conrad Lugauer har hatt en variabel sesong med sine stallhester, men det har vært oppgang i det siste. På kapasitet tror jeg 2 Manual Flight er den klart beste hesten i V75-5, men det vinn eller forsvinn for denne Scarlet Knight-sønnen. Holder han seg på beina, er det trolig vinneren. 5 Missing Tooma tok lett ned 1 Zenato i seiersløpet sist og Paw Mahonys seks år gamle vallak, kommer til Bjerke i kalasform. 4 Wish Me Magic vant en V75-finale for Hanna Lähdekorpi femte sist på Åby og har fulgt opp med solide løp etter det. Står bra til i dette løpet og blir min tredje og siste hest på V75-forslagene.
Rangering V75-5/V5-3: A: 2 B: 5-4 C: 10-3-8-1-9-11-12-6-7
V75-6/V5-4/DD-1 - Axel jensens Minneløp - 1609 meter autostart.
300 000 kr venter vinneren av lørdagens hovedløp og det er et blitt et kanonfelt også i årr. Fra Italia kommer karismatiske Alessandro Gocciadoro med seiersmaskinen 3 Cronos Degli Dei som står med fem strake seire. Har ikke like mye penger på konto som de øvrige konkurrentene, men jeg tror vinnersjansen er god. I en strålende DD-omgang velger jeg å bankerspille 3 Cronos Degli Dei.
Frode Hamre har med fire hester og tre av dem kan vinne. 7 Asteroid settes knepent foran Derby-vinneren 1 Charleston Volo, og settes nærmest min italienske favoritt. På det to største V75-forslagene setter jeg også på ekstremt formsterke 6 Robertson, speedkatapulten 9 Seven Nations Army og den danske Derby-vinneren 5 Get A Wish.
Rangering V75-6/V5-4/DD-1: A: 3 B: 7-1-6-9-5 C: 4-10-2-8
V75-7/V5-5/DD-2 - STL Diamantstoet. 2100 meter autostart.
Et krysskrevende hoppeløp avrunder lørdagens V75-omgang på Bjerke. Siden jeg kun spiller med en banker, er det begrenset hvor mange hester jeg får med i de øvrige seks løpene og jeg må nøye meg med fire kryss i V75-7.
Frode Hamre mener at 3 Callas er stallens beste vinnersjanse utenom Stoletheshow i lørdagens V75-omgang og fireårshoppa blir således min favoritt i det siste løpet, og hun blir også ganske klar spillefavoritt. Toppnivået er meget bra på denne USA-fødte fireårshoppa. 6 Rose Hill D.E. gjorde et flott løp til andreplass første gang ut i regi svært dyktige Rick Ebbinge og skal være med i seierskampen også i dette løpet.
7 Elvira Damgård har hevet seg mye det siste halvåret og vunnet fire av sine fem siste løp. Vant sprettløp på Färjestad sist i et V64-løp og løser det seg noenlunde fra et sjanseartet sjuendespor bak bilen, kan Kolnes-hoppa vinne igjen. 1 Glide For The Win ble hengt opp i sporene på Halmstad sist og alt ble feil i det løpet. Mye bedre forutsetninger denne lørdagen med førstespor bak bilen. Westergaard-hoppa blir min fjerde og siste strek i V75-7.
Rangering V75-7/V5-5/DD-2: A: 3 B: 6-7-1 C: 9-10-2-5-8-4-11-12