Getingen
V75-1 KOMMENTARER I SISTA STUND
1 Piccadilly, H. Torvinen 4%
Piccadilly har gått bra på sistone även om han inte vunnit loppen. Nu fick han ett bra läge och han kan öppna. Hur som helst lär han få ett bra lopp och helt borta ska han inte vara. Inga ändringar, säger Nina Pettersson-Perklén.
2 Fighter Simoni, D. Pieters 2%
Jag tror att han reder ut spåret, men han är ingen raket ut. Löpningsförloppet kan bli ganska avgörande. Skulle han få en vettig resa kan han säkert vara med och kriga i den främre träffen, säger Maria Törnqvist.
3 Lucky Guy Boko, J. Lövgren 43%
Han har svarat för mycket fina insatser på sistone och inget tyder på att formen inte håller i sig. Läget blev också bra och jag tycker det ser ut som en bra chans på förhand. Att han får gå med vanlig vagn tror jag inte kommer ha så stor negativ betydelse, säger Jonas M Oscarsson i stallet.
4 R.K.King, O. Ginman 1%
Visat form men lång distans är inget plus, inte heller fjärdespåret. Nja.
5 Olga Utca, G. Johansson 4%
Hon fick äntligen vinna lopp senast vilket jag tycker var välförtjänt. Spåret klarade hon senast och det oroar mig inte, men det är hårdare emot den här gången och vi får sikta på en fin slant i första hand, säger Gustav Johansson.
6 Gerben, H. Crebas 9%
Hade problem med banan i finalen senast men jag tycker att hästen höll bra. Han var jättefin i måndagens träning och det ser bra ut på förhand. Gerben är ganska oprövad i voltstart men jag tror att hästen öppnar snabbt från springspår och lång distans fungerar. Senast körde vi med blinkers men nu blir det norskt huvudlag, säger Hans.
7 Oskar Run, K. Oscarsson 2%
Fin form och distansen ska passa. Inte borta om han kommer till.
8 Persos Otello, K. Eriksson 1%
Lurigt läge och tufft emot. Inget hett vinstbud denna gång.
9 Lucifer Sam, S. Persson 14%
Jag tror inte att spåret kommer att fälla honom. Han har vunnit i klassen och distansen är ingen nackdel i alla fall. Om det inte strular under vägen så både tror och hoppas jag att Lucifer Sam är med och gör upp om det, säger Ola Samuelsson.
10 First One In, S. Boel 1%
Det blir bra med lite tätare starter och jag tror att han är nära toppformen och räknar med en bra insats på lördag. Får han bra ryggar under vägen blir jag inte förvånad om han är bland de tre, säger Tony Jönsson.
11 Jello W., T. Uhrberg 14%
Har gått jättebra och kommer med fin form. Nu har han gått upp i klass och har tråkigt läge men distans passar och jag tror att han även duger i bronsdivisionen med rätt resa. Jello W. är min bästa chans i omgången, säger Per Henriksen.
12 Rossi Garline, F. Jensen 5%
Rossi Garline gick bra senast utan att vara på topp och vi räknar med att formen ska vara lite bättre den här gången. Tyvärr fick ett han dåligt läge men i gengäld är det lång distans och det är ett plus för oss. Skor fungerar bra och det är väl först och främst en platschans, säger Flemming Jensen.
TIDSRANKEN: 14,6: 9 Lucifer Sam. 14,7: 1 Piccadilly, 3 Lucky Guy Boko. 14,8: 6 Gerben. 14,9: 4 RK King.
V75-2 KOMMENTARER I SISTA STUND
1 Hulk Marke, Ö. Kihlström 11%
Han gick bra på V75 senast och håller fin form. Han får bara gå lugnt i veckan då det blir täta starter. Han kan öppna och med tanke på läget och kusken kan det bli en bra placering, säger Mikael Selin.
2 Dira Necessitas, K. Ecce 10%
Fin vid V75-seger senast. Lite tuffare emot nu och sämre spår. Outsider.
3 Deluca, M. Malmqvist 2%
Hade bakspår senast och han fungerar alla bäst med tidig tätkänning. Jag testade hästen i onsdagens jobb, fick bra svar och formen är fin. Deluca är mycket snabb ut och om han tar spets ska jag säga till kusken att köra där. Tanken är att lätta lite i balansen, säger Emma E Johansson.
4 Segway, A. Eklundh 1%
Spår fyra och voltstart är inte optimalt för den här hästen. Han har slutat fyra två gånger i klassen och min förhoppning är att han tjänar pengar och säkrar en plats i finalen på Solvalla, säger Per Henriksen.
5 Ilaria Mearas, P. Sövik 1%
Hon gick bra senast på Axevalla även om det var ett billigt gäng. Spår fem är inte optimalt och det är liten galopprisk från början och det är felfri avgång som gäller. Hon känns som en mittfältare, säger Preben.
6 Kookaburra Cheri, S. Persson 8%
Spår sex är bästa tänkbara, det var exempelvis nära att han hållit upp ledningen från spår ett senast om det inte blivit omstarter. Hästen är under fin utveckling och kommer nog att bli riktigt bra framöver, men jag har lite svårt att sätta in honom i V75-konkurrens, säger Ola Samuelsson.
7 Laban Lagö, C. Lugauer 34%
Hästen var bra senast men lite för vass. Nu har han tränat på och fått en kortare paus för att bli lite lugnare. Jag är nöjd med läget och galopprisken är liten. Jag har inget emot ett rygglopp denna gång, säger Conrad Lugauer.
8 Marabou Brodda, T. Uhrberg 14%
Hon var mycket fin senast och har tränat fortsatt bra inför den här starten. Vi möter ett par tuffa konkurrenter och har svårt läge men jag tror på en bra insats på nytt. Inga ändringar, säger Thomas Uhrberg.
9 Lucia di Quattro, V. Rosleff 1%
Nära Demir K.M.E. senast efter ett smyglopp. Nyttig form, men lär få ett sämre lopp nu. Bäst trea-fyra.
10 Guiding Light, C. Eriksson 1%
Fick ett smörlopp vid segern näst senast. Denna uppgift ser jobbig ut.
11 Got to Goo, H. Torvinen 1%
Han gjorde det mycket bra vid segern senast och visade toppform. Han fungerar bra bakifrån och hamnar ofta där eftersom han inte är så snabb från början. Långresan borde gå bra och vi kommer troligtvis att testa med ett norskt huvudlag för första gången på lördag, säger Nina Pettersson-Perklén.
12 Rapid Pal, J. Lövgren 17%
Jag vet att Joakim gillar hästen väldigt mycket och han har vunnit med krafter kvar. Det kan nog bli en årgångshäst framåt sommaren och trots startspåret tycker jag att han ska räknas tidigt. Det blir troligtvis första starten med rycktussar den här gången, säger Jonas M Oscarsson i stallet.
TIDSRANKEN: 14,7: 8 Marabou Brodda. 14,8: 7 Laban Lagö. 14,9: 12 Rapid Pal. 15,0: 11 Got to Goo.
V75-3 KOMMENTARER I SISTA STUND
1 Heart of Steel, P. Untersteiner 28%
Spurtade klart godkänt i skymundan i Gulddivisionen i Halmstad. Han känns fortsatt fin i jobben och fick ett fint utgångsläge. Han får laddas iväg vad som går och målet är självklart att försvara täten. Han ska räknas med segerchans, säger Johan Untersteiner.
2 Super Nice, M. Malmqvist 0%
Inget extra senast och verkar inte vara i toppslag. Får svårt att nå en framskjuten placering trots läget.
3 Ingo, C. Eriksson 10%
Han har gått bra i Frankrike men det är lite andra förutsättningar med bland annat skor den här gången. Men Ingo har känts fin i ett 1.16-jobb på banan full väg och är nog rätt bra i ordning. Det ska bli spännande att se honom i det här loppet, säger Christoffer Eriksson.
4 Arn Hammering, T. Jonsson 0%
Gamling som inte har något med utgången att göra. Utfyllnad.
5 Fossa, F. Jensen 10%
Det är en fin travare men jag tror inte att han är riktigt redo för att vinna i Gulddivisionen ännu. Det blir ett snällt upplägg denna gång och skor runt om är även ett litet minus, säger Flemming.
6 Pastor Power, S. Persson 1%
Verkar vara på väg uppåt i form men det går inte att begära seger i den här omgivningen. Plockar en peng?
7 Aetos Kronos, Ö. Kihlström 28%
Jag tycker att han var godkänd senast och formen borde bli allt bättre. Hästen har sett pigg ut i träningen efter förra loppet och förhoppningen är först och främst att han visar att han vill fortsätta tävla, säger Jerry Riordan.
8 Valokaja Hindö, A. Eklundh 0%
Han har ett tråkigt läge mot tufft motstånd. Jag får vara nöjd om hästen tjänar en slant den här gången, säger Per Henriksen.
9 Upset Face, D. Kolgjini 1%
Upset Face har inte startat på ett par månader och kommer nog att behöva loppet i kroppen. Det lutar därför åt ett snällt upplägg och vi ligger lågt, säger Dante Kolgjini.
10 Sevilla, J. Lövgren 3%
Han har gjort bra lopp hela förra året fram till sista starten då han var lite sämre, men det blev nog ett för tufft upplägg helt enkelt. Han känns som vanligt och jag tror att han kommer att vara bättre nu. Men från ett bakspår är väl tredje- eller fjärdeplats en rimlig förhoppning, säger Jonas M Oscarsson i stallet.
11 Pacific Face, G. Lubrano 7%
Allt är bra med Pacific Face och det var synd att han fick dåligt läge igen. Det gick alldeles för sakta i loppet senast men han avslutade ändå bra. Jag hoppas att det blir högre tempo den här gången och Pacific Face går utrustad precis som vanligt, säger Giuseppe Lubrano.
12 Ultion Face, A. Kolgjini 12%
Ultion Face gick i mål med gott om krafter kvar senast i finalerna och han hade vunnit det loppet med lucka. Han är fortsatt bra i ordning och med ett bättre utgångsläge hade det varit en toppchans. Nu behövs det lite klaff under vägen men han ska absolut räknas ändå, tycker Dante Kolgjini i stallet.
TIDSRANKEN: 13,1: 12 Ultion Face. 13,4: 1 Heart of Steel, 7 Aetos Kronos, 11 Pacific Face. 13,9: 2 Super N.
V75-4 KOMMENTARER I SISTA STUND
1 Dash, Ö. Kihlström 2%
Loppet senast kan man glömma då hon inte trivdes med underlaget. Utgångsläget blev bästa tänkbara och det kan vara en platschans om det stämmer, säger Mikael Selin.
2 Celine, J. Bergdahl 1%
Skaplig form men får försöka rädda en slant i första hand.
3 Monique Day, S. Persson 1%
Är under utveckling. Jag tror att hon ska duga i sådan här typ av lopp och blir inte chockad om hon gör en bra insats. Eventuellt skiftar vi från helstängt till halvstängt eller can’t see back, säger Thomas Madsen.
4 Attention Please, K. Eriksson 2%
Såg lite tung ut senast och det flöt inte helt perfekt. Möjligen passade inte underlaget och min känsla är att hon kommer att vara bättre nu. Hon är stabil från start och har gått bäst på hemmaplan, säger Thomas Madsen.
5 Narita, C. Lugauer 38%
Jag håller henne högt och hon har vunnit med krafter sparade. Hästen vann jättelätt senast och hon har tränat normalt. Narita är travsäker och min bästa chans på V75 men motståndet är tuffare här. Inga ändringar, säger Conrad Lugauer.
6 Lilo Love, O. Ginman 1%
Uppåtform. Ett av många skrällbud.
7 Backdraft, K. Ecce 18%
Hon är bra i ordning och det finns mycket utveckling kvar i henne. Kusken kommer att vara offensiv om hon sköter sig och hon måste räknas här, säger Tomas Malmqvist.
2 160 m:
8 Kroatia Boko, T. Uhrberg 10%
Hon var duktig vid segern senast och allt känns bra i jobben. Hon har varit allra bästa med tidig tätkänning men fungerar allt bättre även bak-ifrån. Inga ändringar är aktuella, säger Thomas Uhrberg.
9 Tasherit, H. Crebas 3%
Hade alla krafter sparade senast. Vi har passande spår på tillägg och jag hoppas på lite flyt under vägen. Inga ändringar är planerade och hon ska räknas bland de fyra-fem främsta, säger Hans Crebas.
10 Benita Winner, A. Eklundh 14%
Hon var inte helt tom vid segern senast och ska ha samma form till den här starten. Spår tre är jag nöjd med och jag ändrar inget. Det kanske är lite tuffare emot den här gången men jag tror ändå inte att hon är borta, säger Frida Berg.
11 Dolly Dream, V. Rosleff 0%
Borde få det tufft den här gången.
12 Silvertail, G. Johansson 1%
Hon är i fin form, men det krävs nog överpace om hon ska ha chans att slåss om segern. Hon är lite för ospeedig för att kunna vinna på annat sätt, säger Jerry Riordan.
13 Precious Lane, P. Untersteiner 4%
Läs vad Johan Untersteiner tror om chanserna på annan sida.
14 Icecream In, H. Torvinen 3%
Hon får anfalla bakifrån den här gången och det behöver inte vara fel. Eventuellt ska vi testa en ryckhuva den här gången och vi känner oss inte slagna trots läget, säger Nina Pettersson-Perklén.
15 Primadonna Tile, J. Untersteiner 3%
TIDSRANKEN: 14,8: 9 Tasherit. 14,9: 15 Primadonna Tile. 15,2: 13 Precious Lane. 15,3: 12 Silvertail.
V75-5 KOMMENTARER I SISTA STUND
1 Capriccio d’Amore, G. Johansson 15%
Formen ska vara bra men han är inte gynnad av ett innerspår och det föreligger nog galopprisk igen. Men skulle han sköta sig tror jag att han är bra nog att slåss om de bästa placeringarna, säger Jerry Riordan.
2 Global Believer, A. Eklundh 11%
Han var väldigt positiv på Axevalla. Jag var nedslagen före loppet men han gick väldigt bra in i mål och det är det bästa lopp han gjort bakifrån. Han har jobbat bra efteråt och taktiken är given och han trivs bäst i främre träffen. Global Believer är bra i ordning för dagen, säger Håkan K Persson.
3 Extreme A.F., K. Oscarsson 14%
Vi har fått ett bra läge och han visade ju senast att han kan öppna. Men det finns en startsnabb invändigt och jag skulle inte ha något emot om han hamnade i rygg på ledaren. Inget tyder på att han har sämre form än tidigare och vi ändrar ingenting, säger Johanna Bodevind.
4 Edforever, M. Malmqvist 0%
Han verkar hålla samma form som han haft i de senaste starterna. Men han är ganska färsk i klassen och det blir tufft att vinna, skulle han vara bland de fyra första är jag jättenöjd. Nu blir det första gången han ska övernatta och det är ett frågetecken, säger Johnny Lehrberg.
5 Bottnas Idol, P. Sövik 3%
Det blev fel för Bottnas Idol senast när hästen framför var trött. Han kändes stark och fin och tränar fortsatt bra. Han gick nyligen ett snabbare jobb och känns så fin som han vara kan. Han har visat att han duger i klassen och fick ett intressant läge. Jag har aldrig tryckt av honom från början och han kan nog öppna bättre än vad man tror, säger Preben.
6 Redbull Pellini, V. Rosleff 29%
Vann på ett rejält sätt senast och är bra i ordning. Vid gardering.
7 Zinfandel, T. Uhrberg 4%
Zinfandel var duktig vid segern senast och ska nog ha samma form den här gången. Spåret är lite långt ute och vi får hoppas att det löser sig på något sätt, då kan han vara en outsider. Inga ändringar är planerade, säger Ola Samuelsson.
8 Friend of Elves, Ö. Kihlström 14%
Har visat toppform och får Kihlström i sulkyn. Kan inte räknas bort trots det tråkiga utgångsläget.
9 Andover Heaven, S. Persson 2%
Han satt fast med krafter kvar senast så det är ingen fara med formen och inte distansen för den delen heller. Med maxklaff kan han dyka upp bland de tre främsta, säger Ola Samuelsson.
10 Marion Mark, P. Zadel 7%
Duktig vid segern senast och har visat prima form. Går lika bra över medeldistans också och kan vara en luring om det klaffar.
11 M.T.Reed, L. Sedström 0%
Han är jämn och nyttig och kommer säkert att göra ett bra lopp igen. Men från det här läget vinner han inga V75-lopp utan vi smyger med och hoppas på en peng, säger Linda.
12 Boli You S.M., D. Kolgjini 1%
Han fick inte chansen senast och det loppet kan ha gjort honom gott. Nu fick vi ett trist läge och det kan bli tufft att runda alla, säger Dante.
TIDSRANKEN: 14,1: 1 Capriccio d’Amore, 8 Friend of Elves. 14,2: 3 Extreme AF. 14,3: 7 Zinfandel.
V75-6 KOMMENTARER I SISTA STUND
1 Call Me Brodda, Ö. Kihlström 3%
Nu är det bättre läge och hennes bästa distans. Jag har svårt att se att någon kan ta en längd på Call Me Brodda och taktiken bestämmer kusken. Hon känns fräsch och fin, säger Thomas Madsen.
2 Digital Summit, J. Lövgren 65%
Han har ju visat i de två senaste starterna att han har kommit tillbaka på allvar och allt har verkat bra med honom efter förra loppet. Han kan öppna bra och med tanke på det fina läget har jag svårt att se vem som ska slå honom, säger Jonas M Oscarsson i stallet.
3 Galantis, A. Eklundh 1%
Uppåtform. Skrällt i Kalmar förut.
4 Demolition Man F., B A Nilsson 1%
Knappast vinnaren trots bra läge.
5 Hurricane River, C. Eriksson 2%
Hurricane River har en känslig punkt i sista sväng när han hamnar ute i spåren, därav galoppen senast. Annars känns han bra och gick ju som tvåa bäst senast. Jag kan inte klaga på läget och han känns hetast av mina tre på V75, säger Christoffer.
6 Arvid S.H., T. Uhrberg 5%
Han har toppform och trots spår en bit ute på vingen tror jag att han har vinstchans, säger Fredrik Persson.
7 Lorenzo Boko, G. Johansson 1%
Fick inget bra läge och det lutar åt ett defensivt upplägg. Man ska även komma ihåg att han har gått upp en klass, säger Jerry Riordan.
8 Eros Zola, F. Jensen 13%
Kändes bra vid segern senast och från ett bättre läge hade jag trott på bra chans. Han kommer ändå att göra ett bra lopp och han har vunnit med skor förut, säger Flemming Jensen.
9 Tabasco C.D., K. Oscarsson 1%
Läget nu gör väl att vi tror lite mer på en bra platschans, hade vi haft ett bra framspår så hade vi trott på vinstchans. Det kan lösa sig härifrån också, men i och med att han är så ruggigt startsnabb så sätter det ned chanserna, säger Stefan Granlund.
10 Behind Bars, J. Untersteiner 7%
11 Pere Ubu, S. Persson 1%
Det känns som att han har tagit lill-comebacken senast på rätt sätt. Men han behöver något lopp till innan det är full form och härifrån får vi ligga lågt, säger Ola Samuelsson.
12 Frodo S., P. Zadel 0%
Känns helt bortlottad nu.
T_IDSRANKEN: 12,2: 2 Digital Summit, 3 Galantis. 12,3: 6 Arvid SH._
V75-7 KOMMENTARER I SISTA STUND
1 Caramelle T.T., T. Uhrberg 2%
Caramelle T.T. känns bra i träningen och fick bästa tänkbara läge. Hon borde väl få rygg ledaren i sämsta fall och kan absolut sluta bland de tre, tror Fredrik Persson.
2 Sanibel, V. Rosleff 20%
Hon har gjort allting rätt på slutet men också fått perfekta resor. Hon möter dock klart tuffare motstånd den här gången och jag tror att det blir svårt för henne att vinna igen. Vi kör med en jänkarvagn den här gången, säger Jerry Riordan.
3 Affinity Face, A. Kolgjini 18%
Hon har varit otroligt stark i de senaste starterna och ser fin ut i jobben. Det är lite hårdare emot den här gången men jag tycker ändå att hon ska ses med bra chans och det kommer att bli första starten med rycktussar denna gång, säger Dante Kolgjini i stallet.
4 Heroine Darling, S. Persson 15%
Heroine Darling kanske är den av alla mina hästar som har allra bäst form för dagen. Läget känns intressant och hon kan öppna bättre än vad många tror, men hon är inget spetsbud. Med ett bra lopp ska man nog inte nonchalera henne, varnar Ola Samuelsson.
5 Ninja Zon, K. Oscarsson 3%
Var jättebra senast och läget vi fått nu är bra. Om det blir spets eller rygg ledaren härifrån får Kevin Oscarsson avgöra, men är det så att han väljer att köra honom i ledningen så vill vi gärna att hon får häst utvändigt om sig hela vägen, då kämpar hon på som bäst, säger Stefan Granlund.
6 North Dakota, Ö. Kihlström 2%
Hon sköt till bra senast och visade att formen finns där trots allt. Att vi slipper brodd den här gången ser jag som en fördel. Hon behöver sitt lopp på rulle och får hon det tror jag inte att hon ska vara helt utan chans, säger Eric Martinsson.
7 Princess Kloster, O. Thorson 0%
Har inte startat sedan 24 november och har dunkel form. Får nog svårt.
8 Nina Ginto, G. Johansson 12%
Riktigt stark avslutning senast i 1.10-tempo men fick ge sig mot en bra Carry Cash. Duger långt om det stämmer under vägen.
9 Seventh Heaven, C. Eriksson 1%
Hon löper jämnt och bra och har ett passande smygläge den här gången. Klaffar det bara i loppet kan hon säkert tjäna fina pengar, säger Christoffer Eriksson.
10 Readly’s Dream, J. Untersteiner 2%
11 Jeans’n Passion, J. Lövgren 8%
Hon värmde bra inför loppet senast men galopperade i loppet och var inte lika fin, men vi anar att det var en lite sämre bana som ställde till det för henne. Normalt sett blir jag inte förvånad om hon dyker upp i striden trots läget, men efter förra loppet får vi ligga lite lågt ändå, säger Jonas M Oscarsson i stallet.
12 EenymeenyminymoeDK, F. Jensen 18%
Hon har haft en paus efter att ha blivit lite sliten men nu känns hon bra i träningen igen. Hon är väl förberedd inför loppet och trots läget är hon den av mina fyra hästar som jag jag tror mest på denna gång, säger Flemming Jensen.
TIDSRANKEN: 13,7: 8 Nina Ginto. 14,2: 1 Caramelle TT. 14,4: 2 Sanibel. 14,5: 3 Affinity Face, 4 Heroine Darling.