Getingen
V86-1 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Uncle Töll, A. Eklundh 17%
– Hästen hade en jobbig säsong och inte riktigt kommit tillbaka efter en sejour i Frankrike. Han vann senast ett billigt lopp senast i Halmstad. Uncle Töll är startsnabb och fick ett tacksamt läge och kan vara på plats, säger André Eklundh.
2 FromHeaven Idzarda, C J Jep. 2%
– Hästen satt fast med krafter kvar senast och gången före avslutade han riktigt bra. Jag tycker att formen är fin och han kan öppna bakom bilen. Fromheaven Idzarda kommer att sitta bra till direkt och det trivs han med. Vi möter ett par tuffa konkurrenter men jag tycker att han har bra chans att sluta bland de tre främsta. Inga ändringar är planerade, säger Per Henriksen.
3 Unique Creation, J. Unterst. 53%
– Han galopperade i debuten för mig men gick jättebra efteråt. Senast var det bilstart och han vann på mycket bra vis efter ett lopp utvändigt ledaren. Insatsen var riktigt rejäl och allt känns bra efteråt och jag har inget negativt att anmärka på. Jag tror på en bra insats och räknar med att vara med i striden. Jänkarvagn och norskt huvudlag, säger Johan Untersteiner.
4 Tournado Dream, S.Persson 1%
– Han fick ingen bra start senast och det funkar inte att sitta fjärde inner när det går full fart hela sista varvet. Han brukar kunna öppna bättre och jag tycker ändå Tournado Dream var bättre än på Åby näst senast då han var bedrövlig. Jag tror på en bra insats. Han kan väl inte vinna, men trea-fyra är inte omöjligt, säger Leif Ljunggren.
6 Ribaude, K. Oscarsson 1%
– Det var omöjligt senast med spår tolv och kort distans men nu är det bättre läge och full väg är ett plus. Jag tycker att hästen travar allt bättre och han känns fin i träningen. Formen är bra men jag har inte så stora segerförhoppningar, säger Tomasz Wisniewski.
7 Special Major, H. Torvinen 8%
– Han var riktigt bra i senaste jobbet och formen ska vara bra. Han är ju snabb ut och jag tycker att han ska ha vinstchans, han har mött värre motstånd. Jag hoppas att det blir en passande bana, den ska inte vara för lös för då blir han klart missgynnad, säger Mika Haapakangas.
TIDSRANKEN: 12,9: 3 Unique Creatioin. 13,3: 5 Romero. 14,0: 7 Special Major. 14,5: 2 FromHeaven Idzarda, 8 Calenita.
V86-2 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Drill, Ö. Kihlström 63%
– Hästen tappade lite sting när vi började träna med vinterbalans och har fått lite mer tid mellan starterna. På sistone har han känts jättefin men jag vet inte hundra hur formen är på onsdag. Drill har varit lite krånglig i voltstart men spår ett känns optimalt, säger Svante Ericsson.
3 Västerbo Awes., E Strandberg 1%
– Gör stabila insatser och kämpar på bra. Det blev tufft senast och jag var nöjd med honom på den krävande banan. Läget blev bra här och jag tror han gör en bra insats igen så får vi se hur långt det kan räcka. Han fortsätter med norskt huvudlag, sen är det såklart skor och vanlig vagn, säger Michael Demmers.
4 Don’t Disturb, O. Kylin Blom 7%
– Har gjort fina lopp på sistone. Jag tror inte spåret ska ställa till några problem och han tränar bra. Vi har dock haft sämre träningsförhållanden så jag är lite osäker på formen ändå, säger Oskar Kylin Blom.
5 Bluejeans Bi, J. Kontio 2%
– Hästen är rejäl och jag var faktiskt lite besviken på honom senast även om han fick dödens. Han kan bättre och spår fem i voltstart ska inte vara några problem men det blir nog ingen pangstart. Jag hoppas på tur under vägen och Bluejeans Bi är ingen het chans. Inga ändringar, säger Tuomas Pakkanen.
7 Mercenary, J. Westholm 14%
– Hästen var duktig senast. Han såg fint ut och det var ett positivt formbesked. Jag tror att Mercenary kan kan utnyttja spåret och kommer han ledningen är det bra segerchans. Han höjer sig ett snäpp i spets, säger William Ekberg i stallet.
8 Dareios di Poggio, B. Goop 4%
– Han galopperade bort en andraplats i Derbykvalet i Italien i september och fick en paus efter det. Hästen kan springa men vi vet inte riktigt varför han inte hittat tillbaka till rätta formen. Han var lite bättre senast i Örebro än gången innan, men det fattas nog fortfarande lite i honom. Kan han vara bland de tre, fyra främsta är det bra, säger Peter Zadel i stallet.
10 Drizzle, C. Sjöström 2%
– Satt fast med krafter kvar senast och känslan är att han har fin form för dagen. Bakspår var väl inte något jag ville ha, men det kan vara bra för honom att gå bakifrån någon gång också. Jag tycker han står sig bra i konkurrensen och med rätt resa kan han bli farlig till slut. Skor, vanlig vagn och helstängt huvudlag, säger Fredrik Wallin.
TIDSRANKEN: 14,8: 10 Drizzle. 15,2: 8 Dareios di Poggio. 15,3: 9 Solkattens Eros. 15,6: 2 Rulle Roc, 3 Västerbo Awesome.
V86-3 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 White Lady Broline, D. Pieters 3%
– Har gjort många fina prestationer utan att få vinna. Jag tycker dock inte hon känns som någon icke-vinnare och hon gör sitt varje gång. White Lady Broline är dock knappast gynnad av varken innerspår eller kort distans och vi ändrar inget i utrustningen, säger Maria Törnqvist.
2 Monte Carlo, H. Lähdekorpi 5%
– Jag tycker att de två senaste insatserna har varit plusbetonade. Allt verkar bra och han är pigg i träningen. Monte Carlo är lite framåt och jag tror att han kan öppna fint. Hoppas komma ner till sargen och släppa till en bra rygg. Han gynnas om det blir körning hela vägen och inga ändringar är planerade, säger Hanna Lähdekorpi.
3 Global Duty, J. Lövgren 24%
– Global Duty fick ett bra läge och 1 640 meter ska inte vara några problem. Han kan öppna ganska snabbt och tål även att göra lite jobb under vägen. Han har sett bra ut i träningen efter förra starten och det borde vara en bra chans. Inga ändringar, säger Bernardo Grasso i stallet.
6 Jes Angel, T. Dalborg 2%
– Hon var inte helt tom i mål senast och det kan vi ha nytta av nu och hon känns fortsatt bra. Men spåret blev inte optimalt, jag hade hellre tagit ett spår längre in i banan. Skulle det däremot klaffa lite i loppet är jag inte förvånad om hon slutar bland de tre främsta. Vi hade gjort lite ändringar inför senast som föll väl ut och vi ändrar inget till denna start, säger Thomas Dalborg.
8 Fabror Melker, M. Karlsson 6%
– Galopperna på sistone har varit av olika anledningar och med tanke på att han felat mycket på sistone får jag ligga lågt. Senast var han ovanligt lugn innan loppet men blev laddad upp till vingen och var inte i balans när starten gick. Fabror Melker känns fin och jag tror att formen är bra men vi har tråkigt läge och det gäller först och främst att köra felfritt. Inga ändringar, säger Magnus Pettersson.
9 Enfin Pastis, P. Sövik 1%
– Hon behövde nog loppet senast då det hade varit ganska lugnt mellan starterna och bör gå framåt med det. Enfin Pastis är lite svår ibland och tar inte i för fullt om hon inte känner att hon kan vara med och strida om segern. Bakspår är inte optimalt och hon har gjort sina bästa lopp där framme. Jag skulle bli förvånad om hon vinner men trea-fyra kan hon vara. Jag stänger in henne lite mer denna gång, säger Preben Sövik.
TIDSRANKEN: 13,8: 7 Apollo Prophet Cal. 14,2: 3 Global Duty. 14,6: 2 Monte Carlo, 9 Enfin Pastis. 14,7: 10 Denisa.
V86-4 TRÄNARKOMMENTARERNA
2 Hilfiger, M E Djuse 5%
– Blev för laddad av omstarter senast och lade bort krafter innan loppet. Det är inte så mycket att säga om att hästen blev oplacerad och bara att glömma det loppet. Han känns pigg och fin och nu är det bra förutsättningar med fint läge och kort distans. Vi har kört med öppet huvudlag, möjligen blir det norskt eller någon form av stängt på onsdag, säger Mattias Djuse.
3 Diamant Vendil, O. Kylin Blom 3%
– Var tyvärr sjuk senast men känns fin i träningen nu. Har blandat och gett lite hittills i karriären och är stänkrädd så ska helst inte gå i ryggar. Vi fick ett bra spår och får testa framåt och se hur det går och var han står formmässigt, säger Oskar Kylin Blom.
7 Bottnas Justin, J. Kontio 36%
– Jag tycker att han gjorde det bra i V75-loppet senast. Han är ganska stor och blir bättre och bättre för varje start och kan nog bli riktigt bra. Vi kommer att vänta med att rycka några växlar och jag tror att han kommer att duga bra i sin klass här. Han är ganska snabb ut och kusken lär ladda framåt direkt. Löser det sig är Bottnas Justin inte så lätt att ta sig förbi till slut, säger Björn Röcklinger.
9 Portofino, J. Dahlman 1%
– Har tränat bra och känns fin inför den här starten. Hästen behöver säkert lopp i kroppen innan formen är på topp men jag tror att han är tillräckligt förberedd för att sluta bland de tre-fyra främsta. Jag är nöjd med läget och jag tycker att Portofino är en fin häst som är mer stark än snabb. Inga ändringar, säger Jimmy Dahlman.
10 Everon, C. Sjöström 15%
– Det är en fin utvecklignskurva på honom. Visst är det lite nya förutsättningar nu med bakspår och kort distans men vi får se hur han tacklar det. Känslan är att detta är Everons tuffaste uppgift hittills men jag känner mig inte slagen. Vi ändrar inget i utrustningen, säger Claes Sjöström.
11 Oligark Tooma, A. Eriksson 26%
– Har fin kapacitet och har tävlat mycket bra på sistone. Senast vann han från spets med sparade krafter och oryckt norskt huvudlag och han känns lika fin inför detta. Det är ett lurigt läge och jag är spänd på att se hur han klarar det, säger Jevgeni Ivanov.
12 Ruffian, B. Goop 3%
– Hästen är inte så tokig och kan nog bli bra framöver. Men från spår tolv i ett sprinterlopp på Solvalla har jag svårt att se honom räcka till seger, säger Peter Zadel i stallet.
TIDSRANKEN: 14,3: 11 Oligark Tooma. 14,5: 7 Bottnas Justin. 14,6: 4 SG Mistral. 14,9: 3 Diamant Vendil. 15,0: 2 Hilfiger.
V86-5 TRÄNARKOMMENTARERNA
2 Cester, T. Dalborg 1%
– Galopperade senast men är egentligen inte osäker. Däremot kan han vara lite het och därför valde jag att köra honom. Han är ingen raket första stegen men brukar få upp farten och borde kunna få ett lopp i främre träffen. Kan han vara bland fyra första är det bra, säger Thomas Dalborg.
4 Barbados Mail, T. Uhrberg 2%
– Var lite sämre senast utan att jag har någon bra förklaring. Han var bra gången innan på Färjestad och visar han den formen igen kan det vara ett platsbud. Mina två i loppet är ganska jämna, kanske lite mer plus för den här. Jänkarvagn nu, säger Thomas Dalborg.
6 Ultimate Brodde, J. Unterst. 4%
– Är nygammal hos oss och har inte startat på ett halvår. Är hos oss för att slippa brodden och han känns fin men behöver nog några lopp i kroppen men jag tror på en vettig insats, säger Johan.
7 Wingait Leif, A. Eklundh 23%
– Var inte fräsch senast och har blivit behandlad efteråt. Jag tror att han behöver loppet och får försöka ge honom ett snällt lopp, säger André Eklundh.
8 Special Topsecret, H. Torvin. 4%
– Det fanns orsaker till den sämre insatsen senast, hon var inte helt kurant och var även missgynnad av under-laget då hon inte gillar blöta banor. Jag tror inte det är någon fara med formen och hon har bra chans att vara bland de tre främsta, säger Mika Haapakangas.
9 Brady D.E., S.Persson 33%
– Har gjort två fina insatser hos mig och jag förväntar mig en ny bra prestation. Han var jättefin i torsdagens jobb och formen ska inte vara sämre än senast, säger Håkan K Persson.
10 Dame de Tailleur, K. Oscars. 3%
– Avslutade bra senast och formen är fin. Utgångsläget är inget jag grämer mig över eftersom hon ska ha ett lopp i ryggar och speeda till slut. Jag tror att hon kommer att göra ett bra lopp och vi ändrar troligen till norskt huvudlag, säger Kevin Oscarsson.
11 Solkattens Daizy, P. Ingves 1%
– Var inte så pigg senast men bra gången före. Hon är inte så snabb ut och läget är helt okej, säger Tomasz Wisniewski.
12 Follow Me Now, J. Juel 2%
– Galoppen senast berodde på att jag krävde lite för mycket i startrusningen. Hästen är normalt sett travsäker och härifrån ska det inte vara någon galopprisk. Men läget är för dåligt för att jag ska tro på vinstchans och vi måste dessutom köra med skor runt om, säger Jeppe Juel.
TIDSRANKEN: 14,0: 9 Brady DE. 14,4: 3 Copen Chuck SM. 14,5: 12 Follow Me Now. 15,0: 1 Exclusive JM. 15,2: 10 Dame de Tai.
V86-6 TRÄNARKOMMENTARERNA
5 Madame Norrgård, R N Sk. 43%
– Hästen har haft problem med fräschören men hade haft en bra träningsperiod inför comebacken. Insatsen var så bra som vi hade förväntat oss om hon skulle sköta sig och Rikard var mycket nöjd. Madame Norrgård var inte trött i mål och allt var väl i fredagens jobb. Jag att tror formen tagit positiv riktning. Volt är inte bra men hon är inte så osäker och det blir ingen snabbstart. Hon är oöm men nu är motståndet tuffare, säger Per Lennartsson.
6 Ess Mahatma, O. Kylin Blom 4%
– Blev fast med alla krafter kvar senast och känns väldigt uppåt för dagen. Hon tränar bra och springspår är perfekt då hon är snabb ut, men sen får kusken lägga upp taktiken. Skor, vanlig vagn och norskt huvudlag precis som senast, säger Fredrik Wallin.
8 E.V.Angie, M. Forss 3%
– Hon var lite trögare senast än i starterna innan men kusken tyckte inte att positionen utvändigt ledaren var hennes melodi. Allt känns i alla fall bra i träningen och läget passar. Vi har kört med öppet huvudlag men denna gång blir det eventuellt halv- eller helstängt huvudlag, säger Matti Nisonen.
11 Bouillabaisse, J. Westh. 13%
– Har tränat på fint en tid och sett stark ut i sanden. Det är en fin häst som gör intressant debut hos oss men Bouillabaisse har inte tävlat på länge och är svårbedömd, säger William Ekberg i stallet.
12 Roubine, B. Goop 5%
– Hon är bra på att hänga med i alla tempon och spår fyra tror jag att hon ska klara av. Men hon är lite svår att få först över mållinjen och det känns mer som ett platsbud än ett vinstbud, säger Peter Zadel i stallet.
13 Isabelle Sisu, M. Djuse 4%
– Underlaget var svårt senast och det är bara att glömma det loppet. Hon har haft fin form en längre tid och det finns inget som tyder på att den ska vara sämre på onsdag. Isabelle är stabil i voltstart och inga ändringar är planerade, säger Mattias Djuse.
14 I’ll Follow Thesun, Ö. Kihlstr. 1%
– Har bra gjort en start för oss och var väl inget extra den gången. Hästen är lite svår-bedömd men får starta på och visa vad hon går för. I första hand får vi vara nöjda med en slant, säger Peter Zadel.
TIDSRANKEN: 14,4: 12 Roubine. 15,5: 13 Isabelle Sisu. 15,8: 2 Hillsborough Flame, 15 Stinaalvina Zonett. 16,1: 9 Mary H.
V86-7 TRÄNARKOMMENTARERNA
3 Muscle Morique, T. Uhrberg 60%
– Muscle Morique var jättefin med krafter kvar vid segern senast och gången före spurtade han bra. Vi har lottats till ett passande spår och han kommer med fin form, säger Thomas Uhrberg.
5 X.O.X.O, G. Lubrano 6%
– Hästen var okej i comebacken, hon var lite seg och jag tror att hon behövde loppet i kroppen. Hon kändes fin i fredagens träning och jag tror att X.O.X.O. har gått framåt formmässigt. Nu är det första gången i voltstart för mig men hon känns stabil och är formen lika bra som i slutet av förra året ska hästen räknas. Skor på hovarna är ett minus men fungerade okej senast, säger Giuseppe Lubrano.
6 Ready Trophy, H. Torvinen 5%
– Jag var lite besviken efter loppet senast. Men jag tror att det kan ha varit banan som gjorde att han gick lite sämre och vi körde med broddar och han kanske grävde ner sig. Hästen kändes bra enligt kusken och han var bra gången innan då han vann via 1.10 sista 800. Löser det sig bara från läget kan han nog vara med i striden här, säger Mikko Aho.
9 Rocky Bear, H E Johansson 2%
– Gjorde en godkänd insats senast och kom undan med hedern i behåll. Det hade blivit lite längre mellan starterna och han var fin i fredagens träning. Formen kommer inte att vara sämre på onsdag men spåret är inte bra. Jag hoppas att Rocky Bear ska gå iväg felfritt och det blir inga ändringar, säger Håkan E Johansson.
10 Vasco de Gama, O. Thorson 1%
– Jag var nöjd med hur han kändes senast och hoppas han är lika bra denna gång. Läget är vad det är och med honom handlar det bara om att åka med i kön och sen köra till slut så får vi se hur många vi kan passera. Vi ändrar inget och jag tycker han går minst lika bra med skor som barfota, säger Olof Thorson.
11 Versace Broline, D. Pieters 3%
– Jag var uppåt på honom senast och han känns jättefin här hemma. Versace Broline har haft mycket stolpe ut och jag tycker att han är en outsider här. Springspår är bra och kusken är startsnabb men han ska helst inte fram i dödens utan går bäst med ryggresa. Inga ändringar, säger Maria Törnqvist.
13 Martin Tooma, K. Oscarsson 1%
– Hästen känns fin men är kanske inte i den absoluta toppformen. Han är startsnabb men fick ett svårt utgångsläge med bakspår på tillägg, säger Dick Robertsson.
TIDSRANKEN: 14,6: 9 Rocky Bear. 14,8: 12 Indigo. 15,1: 13 Martin Tooma. 15,3: 7 Flamenco Fac. 15,8: 6 Ready Trophy.
V86-8 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Kalle Taxam, R. Pöllänen 8%
– Det blev omöjligt från bakspår senast, dessutom var underlaget krävande och jag tycker att han höll bra. Han känns fin och är mer stark än snabb. Lång distans passar men jag tror inte att Kalle Taxam kan hålla ledningen. Han kommer i alla fall att få en snällare resa än senast och sedan är vi beroende av tur, säger Rauno Pöllänen.
2 Feel the Benefit, C. Sjöström 22%
– Han var inte helt på topp senast men hade missat ett jobb inför och banan var dessutom väldigt krävande och han mötte topphästar då. Feel the Benefit har känts fin efteråt, läget är bra och jag tycker väl han är en segerkandidat. Fortsatt vanlig vagn och norskt huvudlag säger Fredrik Wallin.
3 Fortnite, B. Goop 16%
– Fick aldrig chansen på Axevalla senast och hade krafter kvar i mål. Formen är jättebra och läget är jag givetvis nöjd med även om han kanske inte spetsar. Hästen har bra styrka och får han ett fint lopp så tror jag att han kan vara segeraktuell. Vi ändrar ingenting. säger Jeppe Juel.
7 Black and Quick, M. Forss 3%
– Det löste sig inte så bra senast men jag tycker att hästen gick bra till slut och formen är den rätta. Spåret är lite långt ut men 2 640 meter passar och jag hoppas på lite klaff den här gången, säger Matti Nisonen.
9 Babsans Bankir, P. Karlsson 24%
– Avslutade förra året på väldigt bra sätt. Allt känns fint efter vinsten på Axevalla och jag tror att han håller formen. Senast var det debut på kort distans och jag känner mig mer trygg med Babsans Bankir över 2 640 meter. Han tål distansen och jag är nöjd med läget. Hästen sitter i andraspår och får gå till slut. Inga ändringar, säger Niclas Westberg.
10 Brunello Hall, E. Leo 2%
– Jag låg lite lågt inför förra starten men han kändes väldigt bra bortsett från galoppen och därför anmälde jag igen. Han är bra i ordning och distansen klarar hästen bara det blir lite tempo på loppet. Jag är inte främmande för att han kan vara bland de tre främsta om det stämmer under vägen. Inga ändringar, säger Emilia Leo.
12 Nice Knight, J.A.Björk 2%
– Jag var nöjd med hur han kändes senast. Han hade ju varit ifrån lite och blivit behandlad inför det, så Nice Knight kan nog vara ännu bättre nu med lopp i kroppen. Härifrån och mot detta motstånd får vi dock hoppas på en peng, säger Jenny A Björk.
TIDSRANKEN: 15,1: 9 Babsans Bankir. 15,5: 1 Kalle Taxam, 6 Swept Wing. 16,1: 7 Black and Quick. 16,2: 10 Brunello Hall.