Getingen
V75-1 KOMMENTARER I SISTA STUND
1 Emirate,, T. Skutnabb 1%
– Hon satt fast med alla krafter kvar senast i Umeå. Emirate är lite ojämn i loppen men vi har fått ett fint läge och jag hoppas vi kan få en bra rygg och försöka hänga på så bra som möjligt. Hon hade norskt huvudlag senast men det rycktes inte, så den växeln är fortfarande ny, säger Tamara Skutnabb.
2 Barkåks Nero, L-Å Svärdfeldt 0%
Elvaåring som inte räcker till på V75.
3 Crazyforareason Ås, P. Linderoth 1%
Nyttig form. Får lifta med på innerspåret och hoppas på en peng.
4 Arras Beluga Wine, M E Djuse 21%
– Han fick inte chansen senast och gick i mål med lite krafter sparade. Här tror jag att han har bra chans att nå ledningen ochy skulle han få bestämma en bit är han nog helt inte borta även om det är några tuffa hästar på tillägg. Inga ändringar, säger Oskar Florhed i stallet.
2 660 m:
5 Il Boscaiolo, B. Goop 3%
– Det har väl inte varit rätta trycket i honom och formen är väl inte på topp. Annars brukar han springa lika fort på vintern som på sommaren. Vi testar V75 då det är hemmaplan och plockar han en peng är jag mer än nöjd, säger Linda Fastesson.
6 Jetline, N. Westerberg 1%
– Jetline har bra form för dagen men det behövs också när det kommer till V75. Startspåret är jag nöjd och målsättningen i första hand är att smyga med och kunna sluta topp fem. Mer än så vågar jag inte hoppas på, säger Nils Westerberg.
7 The Big Bang, J-O Johansson 0%
Lyckades inte vinna några lopp under fjolåret och känns mest som utfyllnad den här gången.
8 Grant Hall, R. Bergh 18%
Läs vad Robert Bergh tror om chanserna på annan sida.
9 Cab Frontline, T. Pettersson 15%
– Han gör jämna och bra lopp hela tiden. Vi har siktat lite hit och trimmat på ordentligt i träningen. Spår fem är inte optimalt men han brukar gå iväg felfritt. Inga ändringar, säger Tomas.
10 Secret Celebration, D. Wäjersten 15%
– Han har gått bra på slutet och formen är lite bättre än vad raden vill göra gällande. Han var även bra i måndagens jobb. Spåret är passande när det handlar om voltstart. Om han sköter sig och får bra ryggar kan han slåss om en plats bland de tre, säger Oskar Florhed i stallet.
2 680 m:
11 Xanthis Coktail, R N Skoglund 21%
– Han känns bra för dagen och håller fin form. Han gjorde ett bra lopp senast men det är aldrig lätt att stå med dubbla tillägg. Blir det inte allt för många i vägen och vi får bra ryggar ska han kunna dyka upp en bit fram. Inga ändringar förutom vagnen, säger Hanna Forslin.
12 Down and Dirty, J. Blekkan 0%
– Han har haft ett litet uppehåll och är nog inte i toppform redan nu. Jag hoppas att han får fina ryggar och kan han är vara bland fem första är det bra, säger Tor Arne Eggen.
2 700 m:
13 Hard Times, T. Jansson 4%
Härdad i Gulddivisionen men uppgiften känns ändå tuff. Kan sluta trea eller fyra i bästa fall?
TIDSRANKEN: 14,9: 13 Hard Times. 15,4: 11 Xanthis Coktail. 15,9: 8 Grant Hall. 16,0: 9 Cab Frontline.
V75-2 KOMMENTARER I SISTA STUND
1 Lokomotiv, V. Lyck 1%
– Det är en fin häst som varit med där framme varje gång sedan han kom till mig. Spår ett blev perfekt då han är startsnabb. Över sprint hade jag kanske testat i tät, men nu är känslan att jag laddar och sen släpper till en bra rygg. Han ska tävla i jänkarvagn och med norskt huvudlag för första gången i min regi, säger Viktor Lyck.
2 Weightlessness, B. Goop 6%
Har vunnit sina lopp i lite enklare sällskap. Inte jättehet trots att Björn Goop kör på lördag.
3 In Your Time, K. Svedlund 2%
Oftast med där framme och har ett bra läge. Typisk outsider.
4 Chitchat, D. Wäjersten 70%
– Hästen har gjort det bra i båda starterna hos oss och loppet senast blev en perfekt genomkörare inför detta. Han ska duga bra i klassen och måste räknas tidigt, säger Oskar Florhed i stallet.
5 Sun’s Exciting, U. Ohlsson 7%
– Det är en häst som gör det mesta rätt. Han kan se seg ut men går alltid hela vägen in i mål och det känns helt klart som en V75-häst. Han var betydligt rappare i värmningen senast och formen är fortsatt på väg uppåt. Han kommer inte ha några problem med underlaget, säger Joakim Elfving.
6 Eau de Vie, P. Eriksson 0%
– Formen är okej, men hon fick ett spår lite för långt ute på vingen. Jag tycker att hon är bäst i ledningen men dit får vi npg svårt att komma. Vi får hoppas på en slant i första hand, säger Peter Eriksson.
7 B.B.S.Avicii, J A Björk 5%
– Han känns fortsatt väldigt fin för dagen och vi är väldigt nöjd med hur han varit på sistone. Spår sju är lite sämre än vad han haft innan på V75 och det krävs kanske lite mer tur härifrån. Vi ändrar ingenting, säger Jenny A Björk.
8 Kocu Boko, B. Svedlund 1%
– Känns precis lika fin som inför när han vann på Bergsåker. Senast var det mycket tester med täta starter, snömodd och bakspår och det fungerade inte så det är bara att glömma. Självklart är det tufft från spår åtta på V75 men vi får prova en bit och se hur det utvecklar sig. Det blir helstängt huvudlag och urryckare i kombination för första gången, säger Billy Svedlund.
9 Myrsjös Timeout, O L Nielsen 3%
– Hästen var lite down näst senast men vi fräschade upp honom efter det och senast var han bra igen så formen ska sitta där. Jag tar hellre det här läget än ett spår långt ut på vingen och hästen är rätt hård av sig. Spikar man inte Wäjerstens häst ska min räknas tidigt bakom, säger Liselott Olsson.
10 Debonair Mary, M E Djuse 4%
– Debonair Mary felade senast men är egentligen inte osäker och jag tror att han kommer att sköta sig den här gången. Klaffar det bara tror jag att han kan vara ett platsbud, säger Oskar Florhed i stallet.
11 Oktam Håleryd, R. Dunder –%
STRUKEN!
12 Magic Nightrider, P O Larsson 0%
Bra form men har gjort sina bästa lopp på kort distans och har ett iskallt läge. Knappast aktuell.
TIDSRANKEN: 15,3: 7 BBS Avicii. 15,5: 10 Debonair Mary. 15,7: 9 Myrsjös Timeout. 15,9: 4 Chitchat. 16,0: 3 In Your.
V75-3 KOMMENTARER I SISTA STUND
1 Mr Birkenstock, L. Gilljam 15%
– Vi är jättenöjda med läget och kör från start och ser vad som händer. Han fungerar bra i ryggar men jag tror inte jag sett honom från ledningen någon gång, taktiken får ge sig. Han vann nyligen på broddar och den biten oroar inte. Topp tre ska han kunna vara, säger Lisa Gilljam.
2 Backwood’s Boogie, U. Ohlsson 17%
– Hon har suttit fast några gånger och jag hade på känn att det skulle komma en bra insats senast och hästen vann på bra sätt. Från det här läget kommer jag att testa från start och jag tycker inte att hon ska vara helt borta, säger Ulf.
3 Inge B.Svärlig, P. Lundberg 11%
– Han har gått bra i de senaste starterna och visat form. Han har aldrig tävlat barfota och är nog mer gynnad än många andra om det krävs broddar. Läget är perfekt och jag hoppas att vi kan slåss om en plats, säger Petter Lundberg.
4 A.W.’s Kicklight, P. Wikström 4%
– Han har haft en skada i bogen men på sistone har han visat uppåtform i varje start och spurtade bra efter att ha fått backa sig loss senast. Han brukar tävla med brodd även på sommaren så det gynnar oss om nu inte banan blir för lös. Han har visat startsnabbhet på slutet och vi hoppas på en framskjuten placering, säger Mats Viklund.
5 Shut Up and Dance, B. Goop 4%
Vinner sällan och har inte startat för sulky på länge. Känns bara aktuell vid lite större gardering.
6 Bourne Dominion, M E Djuse 25%
– Har aldrig varit så bra som han är nu. Vi hittade ett problem i ryggen på hästen som sannolikt stört honom en längre tid. Nu travar han betydligt bättre och känns väldigt laddad i jobben. Jag tror att han gör sitt bästa lopp i karriären, så får vi se hur långt det räcker, säger Oscar Berglund.
7 Florence Ima, P. Eriksson 8%
– Hon har gått riktigt bra i båda starterna hos mig och är den av mina tre på kupongen som ska ha bäst vinstchans. Jag måste ladda framåt då hon är startsnabb och hoppas att det löser sig, säger Peter Eriksson.
8 Mysterious Lucifer, R. Bergh 11%
9 Whispering Pines, J. Sidbäck 2%
– Han gjorde första starten efter uppehåll senast o h kändes finare än någonsin. Han är startsnabb så det var synd med bakspåret, men löser det sig kan han vara värd ett streck, säger Jessica Sidbäck.
10 Jazmine B.R., J. Blekkan 3%
– Hon gick jättebra senast och kommer med full form. Det är säkert några bra emot här, men jag tycker att min är så pass bra att hon ska ha lite vinstchans om det klaffar under vägen, säger Tor Arne Eggen.
11 Ontario Bro, R N Skoglund 1%
Vann från ledningen senast och visade fortsatt bra form. Sämre förutsättningar nu. Tufft vinna.
12 Ola Islet, T. Pettersson 0%
– Ola Islet har gått bra varenda gång sedan han kom till oss. Men den här gången blev det dock ett iskallt läge och vi får köra på chans och ta vad vi får med oss. Inga ändringar, säger Tomas Pettersson.
TIDSRANKEN: 13,6: 8 Mysterious Lucifer. 13,7: 7 Florence Ima. 14,0: 2 Backwood’s Boogie, 6 Bourne Dominion.
V75-4 KOMMENTARER I SISTA STUND
1 Miss Mighty, D. Wäjersten 24%
– Har inte startat på ett tag men fick ett banjobb förra veckan där hon kändes bra. Även om hon är ganska stor kan hon öppna och når hon ledningen kan det hålla länge, tror Oskar Florhed i stalllet.
2 Helena Fagra, S. Edin 0%
Brukar ha det svårt på V75-spelet.
3 Sparkling Night, L-G Söderberg 1%
– Det finns viss fart i henne men här står hon hårt inne och jag har inga segerambitioner. Jag hoppas kunna spetsa och släppa till någon bra rygg, säger Lars-Göran Söderberg.
4 Bottnas Hope, B. Svedlund 0%
– Har varit fin varenda gång på sistone. Kevin körde senast och tycker hon tog lite högertöm i slutsvängen, men sedan gick hon bra till slut och känns så fin här hemma att vi testar igen. Hon har haft det svårt från snäva spår tidigare men går hon iväg felfritt kan hon öppna okej. Det känns i träningen som att formen är på topp och vi kommer testa helstängt för första gången, säger Billy.
5 Queen, B. Goop 13%
– Jag var bombsäker på att jag skulle vinna 200 kvar senast men när hon blev ensam in på upploppet lade hon ner rörelsen och hon har gjort så en gång förut också. Den här gången är ambitionen att köra henne i ryggar och låta henne gå till slut. Klaffar det är hon inte borta och spåret är inget problem, säger Peter Zadel i stallet.
6 Hera Hammering, P. Lennartsson 10%
Bra form och Lennartsson reser med en häst till Östersund. Tidigt streck.
2 160 m:
7 Vilja T.Y.C., M E Djuse 15%
– Har kunnat starta kontinuerligt och verkligen hittat formen. Jag tycker hon gjorde en fin prestation senast och känns fin hemma efter det. Risken från innerspår är att vi blir fast, men vi får se hur det löser sig. Tycker hon är bäst när hon får gå på rulle, säger Stefan Arvidsson.
8 Just More Fun, H. Svensson 11%
– Hon hade varit ifrån lite inför senaste starten men vann på strålande vis och hon var bättre än jag förväntat mig. Hon är allmänt bra och jag hoppas att hon ska duga även på lördagar, säger Lars Wikström.
9 Whitsun Madonna, S H Osterling 0%
Väger lite för lätt. Jagar en matlapp.
10 R.K.Queen, P. Mahony 2%
Har skrällt på V75 förut. En luring.
11 Dandruff, P. Eriksson 0%
– Vi har ett besvärligt läge och jag måste ligga väldigt lågt med henne, säger Peter Eriksson.
12 Digital Literacy, J. Ivarsson 3%
Visat fin form. Ska inte glömmas bort.
13 Carroty, R. Bergh 15%
14 Invidia, P. Linderoth 2%
– Invidia ska ha gått framåt med det förra loppet i kroppen. Men från det här utgångsläget måste allt gå hennes väg om hon ska ha någon chans, säger Oskar Florhed i stallet.
15 Nymke Brigadoon, P. Zadel 2%
– Är jämn och säker och gör sällan ett dåligt lopp. Hon är som bäst med ett lopp på rulle och när hon får gå för fullt sista 300. Med tanke på läget blir det svårt att vinna, men en fin slant kan det bli, säger Peter Zadel.
TIDSRANKEN: 14,7: 8 Just More Fun. 14,8: 12 Digital Literacy. 15,0: 15 Nymke Brigadoon. 15,1: 13 Carroty.
V75-5 KOMMENTARER I SISTA STUND
1 Wallbase, S. Frilén 1%
Tufft anmäld och räcker inte till.
2 Huddlestone, H. Svensson 42%
– Allt är bra med Huddlestone och han gör det bra oftast varenda gång. Han går bra i alla positioner förutom dödens. Han har visat att han duger och från ett bra läge är han en av dem som ska räknas, säger Lars Wikström.
3 Axel Ruda, U. Ohlsson 18%
– Hade vi fått spår innanför Huddlestone hade jag varit väldigt optimistisk. Nu är det väl så att han får bestämma i ledningen och blir svårslagen, men blir det fart i loppet så kommer vi in i matchen, jag har inte gett upp, säger Pär Ländin.
4 Vacqueyras, T. Åhlund 0%
Har stagnerat. Inget för spelarna.
5 Shapes, B. Goop 19%
– Jag vet inte vad som häst de senaste månaderna men han har blivit som en helt ny häst åt det positiva hållet. Han är inte den som ska gå först i tredjespår sista 700 men får han ledningen eller en bra ryggresa tror jag definitivt att han kan slåss om segern här också, säger Peter Zadel i stallet.
6 Dizzy River, P. Linderoth 0%
– Dizzy River verkar det bra med, men i det här sammanhanget får jag vara glad om han kan knipa en mindre slant, säger Malin Åberg.
7 Västerbo Lexington, R. Bergh 1%
8 G.K.Justus, P. Lennartsson 0%
– Har blivit bättre med varje lopp på sistone och tycker han var bra på Solvalla senast. Jag tror G.K.Justus är redo för en bra prestation här, men han får väl ändå tufft mot det bästa, säger Stefan Arvidsson.
9 Solkattens Chiron, R N Skoglund 2%
Hårt inne på pengarna och får vara nöjd med en slant från bakspår.
10 Dwayne Zet, M E Djuse 10%
– Dwayne Zet känns också betydligt fräschare än tidigare så jag förväntar mig en bra insats även om det är tufft att begära seger från bakspår efter så lång vila, säger Oscar Berglund.
11 Iceland Radio, H. Forslin 7%
– Har varit jäkligt bra på sistone. Jag är helnöjd med hur hon känns för dagen men från detta spår krävs det väl högt tempo och all möjlig tur om vi ska ha en chans. Bike, helstängt och rycktussar, säger Hanna Forslin.
TIDSRANKEN: 13,5: 2 Huddlestone. 13,8: 3 Axel Ruda. 14,1: 5 Shapes. 14,2: 9 GK Justus, 11 Iceland Radio.
V75-6 KOMMENTARER I SISTA STUND
1 Tekno Viking, P. Linderoth 7%
– Han var som väntat lite seg senast och behövde det loppet i kroppen. Senast han kom tillbaka efter paus tog det tre lopp innan han var riktigt i form, men förhoppningsvis har han tagit ett ordentligt steg redan till denna start. Läget blev åtminstone bra och vi ändrar inget, säger Marcus Lilius i stallet.
2 Backegubben, B. Karlsson 1%
– Kändes riktigt bra i veckans jobb och skulle han gå felfritt från start kan han vara en riktig kantboll för spelarna, säger Björn Karlsson.
3 Pave Sokken, B. Goop 4%
– Jag har varit jättenöjd med de senaste prestationerna och formen ska vara lika bra den här gången. Han fick stryk av Alma Prins senast men den kommer nog att få fler bra hästar att runda den här gången och med tanke på vårat fina läge borde Pave Sokken kunna vara med och slåss om en plats, säger John Mogset.
4 Valle Storm, M. Lilius 0%
– Jagar väl en peng denna gång. Vi har pratat om att testa rycktussar men vi får se hur det blir, säger Marcus Lilius.
2 160 m:
5 Moeses, R N Skoglund 0%
Ska vara chanslös mot dessa.
6 Soldhöjdens Drake, T. Jansson 12%
Var duktig aom tvåa senast bakom tipsettan i ett V75-lopp. Långt framme igen om formen är intakt.
7 Kavaleren, M E Djuse 28%
– Har tjänat fina pengar och då hamnar man ju tuffare till, men att stå samma start som t.ex. Tekno Jerven är så klart en ny uppgift för honom. Vi fortsätter dock att tro på honom och blir inte förvånade om han vinner, även om man får erkänna att det kanske är tuffare nu än vid segrarna i raden, säger Marcus Lilius.
8 Kalmar, H. Svensson 3%
Vunnit på V75 förut men dagsformen ett frågetecken efter en paus. Får slå ur underläge denna gång.
9 Bonaldo, T. Pettersson 1%
Tufft inne och är ingenting för vinnarspelarna att tänka på.
10 Tekno Jerven, K. Åkerlund 25%
– Allt verkar fortsatt bra med hästen. Kenth är en bra kusk och går han bara felfritt så tror jag nog att han är med och gör upp om segern igen, säger Alf Jonsson.
11 Bokli Rapp N.O., D. Wäjersten 3%
– Känns jättebra och ska inte vara sämre än senast. Även om det är tuffare emot nu tror jag att han har bra chans att vara med bland de tre främsta. Är snabb ut och borde hamna bra till, säger Björn Karlsson.
2 180 m:
12 Brenne Banker, U. Ohlsson 3%
– Han var med i en väldigt tuff öppning senast och jag tycker trzots allt att han höll godkänt. Brenne Banker såg bra ut i måndagens jobb och jag tror att formen kommer att vara lite bättre nu. Men från 40 meters tillägg blir det tufft att vinna loppet, säger Öystein Tjomsland.
13 Alma Prins, J. Blekkan 13%
– Hästen har toppform och även om uppgiften ser tuff ut på papperet känner jag mig inte slagen med Alma Prins. Har vi bara lite flyt under vägen ska han vara med och kriga om segern, säger Jomar Blekkan.
TIDSRANKEN: 23,9: 10 Tekno Jerven. 24,4: 6 Soldhöjdens Drake. 25,0: 7 Kavaleren. 25,3: 12 Brenne Banker.
V75-7 KOMMENTARER I SISTA STUND
1 Borups Victory, D. Wäjersten 53%
– Han gick med full spänst över mål senast och det blev ett perfekt lopp för hans del inför detta. Han kan öppna och håller han upp ledningen borde det vara en bra chans, säger Oskar Florhed i stallet.
2 Rocket Man, J. Blekkan 1%
– Hästen har ingen toppform utan följer mest med som sällskap och jag tror inte att det är något för V75-spelarna, säger Tor Arne Eggen.
3 Conch on Inn, M. Forss 9%
– Han kom upp för tidigt bakom bilen senast och blev alldeles för het, det är bara att glömma det loppet. Han har ju visat form länge innan det och har fått ett bra läge. Han tål även lite jobb och borde kunna sluta långt framme, ju längre brodd det kommer att krävas desto mer gynnas han, säger Joakim Elfving.
4 Reven Dejavu, M E Djuse 7%
Inget extra näst senast men var lite förbättrad i den senaste starten på Axevalla. Kan öppna snabbt och kan vara ett rysarbud.
5 Graces Candy, B. Goop 19%
Kommer med tre rak segrar varav den senaste på V75. Dock längre distans nu och får nog svårare att vinna den här gången. En outsider.
6 Mellby Galanga, R N Skoglund 2%
– Var mycket fin i Norge senast, även om det kanske såg bättre ut än det var i ganska beskedlig konkurrens. Jag tror att de täta starterna är ett plus för formen. Skor ett minus nu. Däremot fortsätter vi med goggles-huvudlaget som han hade senast, säger Oscar Berglund.
7 Axl Brown, P. Lennartsson 1%
– Han har en tuff uppgift framför sig. Axl Brown är inte snabb från start och kommer förmodligen hamna bland de sista i fältet. Han är väldigt beroende av att det blir bra tempo på loppet och jag har svårt att se att det ska räcka hela vägen fram till vinst, även om formen är på topp, säger Stefan Arvidsson.
8 Mission Beach, M. Lilius 0%
– Åttondespåret drar förstås ned förväntningarna en hel del. Det fanns krafter kvar vid galoppen senast så formen är jag inte orolig över. Kusken får ladda framåt och hoppas att det löser sig och jag tror att Mission Beach kan tjäna en peng trots spåret, säger Thomas Lönn.
9 L.L.Labero, R. Bergh 5%
10 Power Blaster, U. Ohlsson 1%
– Hästen har gått bra i de två senaste starterna och håller bra form. Nu blev det några riktigt bra hästar emot, bland annat Borups Victory som jag kört och har stor respekt för. Men klaffar det från bakspåret kanske Power Blaster kan vara ett platsbud, säger Ulf Ohlsson.
11 Happy Confess, T. Jansson 0%
Enkel sort som inte rundar hela fältet från ett elftespår.
12 Marlon Boko, P. Linderoth 1%
– Marlon Boko gör det bra varenda gång och verkar bibehålla formen. Jag tycker att han är bäst med en ryggresa, men spår tolv är ju ändå inte vad vi hade önskat oss. Kan hästen vara trea eller fyra från det här läget är det bra, säger Oskar Florhed i stallet.
TIDSRANKEN: 13,9: 4 Reven Dejavu. 14,2: 1 Borups Victory. 14,5: 5 Graces Candy. 14,6: 10 Power Blaster.