Getingen
V86-1 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Southridgeclayborn, T. Petter. 2%
– Jag tror att formen är lite uppåt men han kan inte hålla upp någon ledning utan det blir ett invändigt lopp. Hästen är mer stark än snabb och skulle vara gynnad av ett hårt tempo, men något vinstbud är det nog inte, säger Henrik Svensson.
2 Flap Setting, U. Ohlsson 6%
– Han gick ett intervalljobb under måndagen och det känns som en väldigt bra häst. Nu är det ändå svårt att veta exakt hur han påverkas av miljö- och foderbyte, men skulle allt stämma så är det den hetare av mina två på V86, säger Malin Åberg.
3 Byron Face, D. Wäjersten 72%
– Har vi alltid gillat men han är stor och inte varit så tidig. Hästen har startat sporadiskt och blev allt bättre under slutet av fjolåret. Med tanke på att Byron Face inte varit tidigt har vi siktat mer mot fyraåringssäsongen. Det finns bra grundkapacitet och han har jobbat 1.18 full väg men det kan behövas lopp i kroppen, säger Olle Wäjersten i stallet.
5 Kohinoor Boko, M E Djuse 3%
– Det har strulat mycket men nu känns hon fräsch och fin. Hästen var bra i fredagens jobb, hon är lättränad och jag tror inte att hon behöver lopp i kroppen. Kohinoor Boko kan gå fort till slut med lopp på rulle, säger Åke Eriksson.
7 Dazzling Diva, P. Eriksson 4%
– Var inte bra senast men jag vet inte varför och allt är normalt i träningen. Det blir ett snällt upplägg och jag ligger lågt, säger Peter Eriksson.
8 Alabama Slammer, R. Wilhel. 0%
– Hade mycket krafter kvar näst senast och i förra loppet kämpade han till sig en tredjeplats trots att banan inte passade. Hästen är mer stark än snabb men blir allt kvickare och kan öppna okej. Alabama Slammer är lite uppanmäld men motståndet känns inte tuffare än han mött på sistone och med vettig resa är han med och slåss om en framskjuten placering. Det blir rycktussar för första gången, säger Robert Wilhelmsson.
11 Southridgde Jeremy, I. Nyb. 3%
– Allt känns bra men han har inte startat på länge. Hästen har gått många jobb över 3 000 meter och det är ingen toppform men han är van tuffare motstånd och jag förväntar mig en vettig insats direkt. Att Southridge Jeremy måste tävla med skor spelar ingen roll, säger Lena Fritz.
12 Goldever, H. Svensson 0%
– Han har ingen toppform och från det här läget kan jag inte tänka mig att vi ska kunna vinna, säger Henrik Svensson.
TIDSRANKEN: 15,4: 1 Southridgeclayborn. 16,1: 7 Dazzling Diva. 16,3: 2 Flap Setting, 6 Dreamines. 16,4: 8 Alabama Slam.
V86-2 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Zenith Millpond, R N Skoglund 1%
– Fick ett fint lopp senast men hon fullföljde bra och vi var nöjda. Hästen går bara lugnt mellan loppen och borde gå framåt för varje start. Läget passar men hon är inte helt stabil den första biten. Jag förväntar mig en liknande insats som senast och det blir inga ändringar, säger Mia Wahlberg.
3 Vega Hall, Z. Jonasson 6%
– Ströks inför en planerad start men stod inte över så mycket och har tränat på. Det känns som att hästen är under utveckling och jag tror på en bra insats. Vega Hall är nog ingen raket ut, säger Zeb.
4 Andy Gel, M A Djuse 14%
– Känns förbättrad i träningen och har gått ett banjobb efter 1.20 full väg. Jag är osäker på hur snabbt han kan öppna härifrån men skulle han ha tur och komma till ledningen är han inte borta. En platschans borde det vara oavsett, säger Peter G Norman.
5 Sandokan, C J Jepson 31%
– Jag kände i början när vi hade köpt hästen att han skulle ha lätt att tjäna pengar i början och förra insatsen var ett stort plus. Jag hade gjort lite ändringar och han såg fin ut och det flöt bra. Hästen är stor och spår fem är inte vad jag hade hoppats på men jag tror att Sandokan kliver iväg fint. Vi kör precis som senast, säger David Persson.
7 Kattens Aladin, T. Rosén 1%
– Det blev fel senast och gången före vann vi från ledningen. Hästen kan öppna och jag hoppas att vi får bra position. Formen är fin och jag tycker att han är allround. Med tanke på ett bra spår hoppas jag åtminstone att han kan dyka upp på en plats. Inga ändringar är planerade, säger Tomas Rosén.
9 Bjorn, A. Eriksson 37%
– Han har kommit igång sent men det är en bra häst som jag varit väldigt nöjd med i de två senaste loppen. Han behövde inte gå i botten vid segern senast och jag räknar med att formen ska bli allt bättre för varje start. Han ska inte ha några problem med spåret och har gått bra bakifrån förut. Jag känner mig inte slagen, säger Anders Eriksson.
10 Portofino, J. Dahlman 0%
– Var mycket fin i comebacken förra veckan och det var full fart över mål. Hästen var pigg dagen efter loppet och jag tror att han har gått framåt ganska mycket med genomköraren i kroppen. Utgångsläget känns helt okej och för dagen passar full väg bättre än sprinterdistans. Inga ändringar, säger Jimmy Dahlman.
TIDSRANKEN: 15,2: 10 Portofino. 15,4: 7 Kattens Aladin. 15,7: 1 Zenith Millpond. 16,0: 2 John Dee. 16,1: 9 Bjorn.
V86-3 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Minea, T. Pettersson 9%
– Hon gick starka sista 700 senast och visade fin form. Nu har hon ett spännande läge och jag tror det skulle passa att få dra på i ett jämnt tempo. Med tanke på läget och formen tycker jag att hon måste vara lite intressant den här gången och hon går bra på alla typer av underlag, säger Anders Hafstad.
2 Pysola, M. Lundahl 1%
– Blev diskvalificerad i tre raka starter och har fått kvala inför den här uppgiften. Hästen kändes fin i kvalloppet och jag tror att formen är bra. Jag tycker att Minea är en tuff konkurrent och siktar på att ge Pysola ett fint lopp i rygg på henne. Jag ligger lågt angående segerchansen, säger Martin Lundahl.
4 Tekno Jerva, J. Jonsson 12%
– Ströks inför en planerad start på grund av att hon hade problem med en hov. Hästen är inte vässad inför comebacken och möter tufft motstånd. Jag ligger lågt och är nöjd om Tekno Jerva tjänar pengar, säger Jimmy Jonsson.
7 Sundbo Grann, M E Djuse 5%
– Hon tål inte att gå i tredjespår i ett varv och det är bara att glömma förra loppet. Det blir ingen snabbstart från spår fyra och hon behöver köras på chans men formen är bra och jag tror på fin segerchans om det löser sig, säger Robert Skoglund.
10 Tangens Lilja, U. Ohlsson 1%
– Har haft hosta och dåligt med lopp men den här propositionen med bara ston passar. Tangens Lilja känns bra och ska vara okej i ordning men jag har inga stora förväntningar den här gången. Tanken är att hon ska betäckas framöver, säger Lina Melin.
12 Ängsthea, R. Skoglund 25%
– Hade övernattat dåligt och trivdes inte på underlaget senast. Det blev fel men hon känns fin i träningen och formen är bra. Ängsthea är snabb ut men står tufft till med dubbla tillägg och jag tror mer på Sundbo Grann, säger Robert Skoglund.
13 Pyckolina, M O Jonsson 24%
– Fick öppna rejält för ledningen senast. Banan var moddig och normalt trivs hon inte på det underlaget. Insatsen var fin och form är bra. Pyckolina räknas tidigt bakom Minea och är ett outsiderbud, säger Martin Lundahl.
TIDSRANKEN: 27,1: 11 Bara Snygg. 27,8: 13 Pyckolina. 28,0: 1 Minea. 28,4: 7 Sundbo Grann. 28,5: 12 Ängsthea.
V86-4 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Sahara Sweetdreams, K P J. 1%
– Hon har inte startat på ett tag och kan nog behöva lopp i kroppen. Jag tror inte att hästen kan hålla ledningen från innerspår men det kan passa bra med ett snällt lopp så här i comebacken. Kan hon plocka en hyfsad slant är jag nöjd, jag ser Lady Cheri som en bättre chans, säger Roni Paldan.
2 Madewithlove, Z. Jonasson 5%
– Är en trevlig häst och allt har rullat på normalt efter segern i debuten. Hon är okomplicerad och jag tror inte att det ska vara några bekymmer med autostart. Global Etalon blir svår att slå men jag hoppas att Madewithlove slutar långt framme, säger Zeb Jonasson.
3 Midas Magic, O. Kylin Blom 2%
– Hästen är krånglig med voltstart och auto- passar mycket bättre. Hon tränar bra och känns lite spänstigare än innan. Midas Magic ska ner på innerspår och jag tror att hon får svårt att vinna, säger Fredrik Moxness.
7 Lady Cheri, J. Kontio 27%
– Hon var jättebra senast med tanke på att hon fick gå i dödens en bit av loppet och jag tycker att hon är bra för sin klass. Stoet borde kunna gå från de flesta positioner och vi kan bara hoppas att hon kommer till från sjundespåret. Troligtvis kommer hon att gå med lättare skor på onsdag, vilket borde vara ett plus, säger Roni Paldan.
8 Global Etalon, M A Djuse 22%
– Är en rätt så fin treåring som har behövt ett par lopp i kroppen. Han är stor och tung. Allt känns fint i träningen och det känns som att Global Etalon blir allt bättre för varje start. Nu är det spår åtta bakom bilen och gäller att försöka hitta vettig position. Inga ändringar är aktuella, säger Fredrik Wallin.
9 Lyckans Sunchaser, Ö. Kihls. 7%
– Jag har varit nöjd med honom hittills. Det är en stark häst som är ett fint ämne. Senast travade han inte som bäst men vi hittade lite muskelära problem som vi har jobbat med. Lyckans Sunchaser tränar fint och jag tror att han kommer att trava bättre på onsdag. Inga större ändringar är planerade, säger Stefan Arvidsson.
11 Midas Mana, W. Ekberg 2%
– Är en bättre häst än Midas Magic men Mana har stått över träning efter förra loppet. Normalt är hon snabb ut men galopperat mycket och läget kan vara passande. Vi hoppas att hon sköter sig och får en genomkörare i kroppen. Båda hästarna jagar pengar, säger Fredrik Moxness.
TIDSRANKEN: 16.2: 12 Kong du Dalm. 16,5: 10 L Way Joli. 16,8: 3 Midas Magic. 17,3: 4 Ni Hao Bros. 18,0: 6 Custom Charly AF.
V86-5 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Didicoy, R. Dunder 56%
– Var dålig senast men vi har inte hittat några fel och hon känns okej i träningen. Jag tänker, en gång är ingen gång, och förväntar mig att Didicoy är lika bra som vid segrarna och då är hon en av de som är med och gör upp om segern. Vi hade spår åtta bakom bilen i Umeå näst senast och då laddade jag inte. Jag tror inte att hon frontar men borde få en fin resa, säger Robert.
3 Västerbo Ajax, H. Svens. 20%
– Har förvisso varit struken efter förra loppet. Det var en trampskada som han fick redan innan han vann den senaste starten men det gick bra ändå. Han känns fint förberedd och jag ska låta honom starta på en gång i månaden fram till sommaren. Det känns som en bra häst för klassen och med tanke på läget bör man strecka honom, säger Lars Wikström.
5 Emperor Godiva, P. Eriksson 0%
– Han är åtgärdad efter förra loppet och har varit ifrån ett tag. Jag ser helst att han går felfritt och får ett snällt lopp den här gången. Jag tvivlar på att han kan vinna, säger Mikael Cedergren.
7 Kipling River, M E Djuse 14%
– Han var kanske lite seg senast men hade inte startat på ett tag och behövde nog loppet. Han gick med ett open eye-huvudlag senast men vi kör nog med ett öppet nu. Det blir nog ett lite mer offensivt upplägg denna gång och han trivs lite bättre när han får vara med där framme. Löser det sig bara från start ska Kipling River räknas tidigt, säger Magnus Träff.
8 Bravo Umit Rodi, R. Bergh 5%
– Har fin grundkapacitet och är bra för klassen men det har strulat och tagit tid att få tillbaka honom till tävlings-banan. Nu har han gjort två fina insatser och formkurvan pekar uppåt. Han går tungt balanserad och ska eventuellt lättas lite, säger Helena Johansson i stallet.
9 Olivia C.H., P. Linderoth 3%
– Det var skoj att hon fick vinna senast. Då sprang hon i ledningen och hästen gillar inte när hon får grusstänk på sig. I autostart ska det inte vara någon galopprisk men Olivia är bäst utan ryggar och den här gången får vi träna på att gå bakifrån. En platschans med lite tur, säger Mats Bäckström.
11 Zoega, V. Eliasson 0%
– Presterade bra senast, insatsen var över förväntan och hon känns normal i träningen. Läget är trist och Zoega behöver tur men hon är rapp till slut med ryggresa, säger Tamara Skutnabb.
TIDSRANKEN: 16,2: 7 Kipling River. 16,3: 5 Emperor Godiva. 17,0: 6 Ess Ess. 17,1: 1 Didicoy. 17,3: 9 Olivia CH.
V86-6 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Rally Inge, Ö. Kihlström 24%
– Han gör sällan ett dåligt lopp och nu är det spännande förutsättningar. Även om han inte kan hålla upp ledningen så borde han kunna få ett bra lopp. Klaffar det kanske han kan slåss om segern, säger Peter G Norman.
5 Heavenly May, L. Lönn 1%
– Har inte så tokig form men hon vinner inte så ofta och jag tror inte på någon segerchans, säger Thomas Lönn.
6 So Far Away Ås, K. Haug. 25%
– Var bra utan att imponera senast. Han tränar fint och känns piggare än innan. Jag är nöjd med förutsättningarna med framspår och kort distans. Eventuellt skiftar jag från norskt till helstängt huvudlag för att So Far Away Ås ska bli lite rappare från början, säger Kenneth Haugstad.
7 Global Attention, J. Westholm 3%
– Har fått en träningsperiod. Han har varit fin i jobben och allt verkar bra. Global Attention har inte gått något rundbanejobb men lite snabbare intervaller och han är lättränad. Hästen är både stark och snabb och går över alla distanser, säger William Ekberg i stallet.
8 Ploquepin, C J Jepson 3%
– Blev för het i ledningen senast och lade bort för mycket krafter. Allt är normalt i träningen men tyvärr har han dåligt läge. Vi kör nog med jänkarvagn men skiftar troligen från helstängt till öppet huvudlag, säger Fredrik Wallin.
9 Feel The Benefit, M A Djuse 29%
– Är bra och tuff och min känsla är att hästen kommer att vara ännu bättre än förra veckan. Jag hade hoppats på framspår och ladda från början men nu får vi se hur vi lägger upp det härifrån. Eventuellt blir det amerikansk sulky och jag har inte bestämt om det blir norskt huvudlag som senast eller om vi utrustar Feel The Benefit med helstängt, säger Fredrik Wallin.
11 Xerxes Millpond, R N Skogl. 2%
– Hästen är beroende av att få rätt resa och det var kul att det räckte till seger senast. Allt känns bra efteråt och kort distans är helt okej men tyvärr är han bortlottad och beroende av att det löser sig under vägen. Inga ändringar, säger Mia Wahlberg.
12 Newlight Coger, M. Lilius 0%
– Formen är det inget fel på men det är första gången han är ute över kort distans och med tanke på läget är jag rädd för att han kan få svårt. Det är väl bara om det blir ordentlig överpace som han kan tänkas dyka upp bland de tre, säger Thomas Lönn.
TIDSRANKEN: 13,2: 1 Rally Inge. 13,5: 6 So Far Away Ås. 13,6: 9 Feel the Benefit. 14,0: 10 Hacker Am. 14,1: 11 Xerxes Millpond.
V86-7 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Bird Lane, R. Bergh 4%
– Fick aldrig se dagens ljus senast och hade krafter sparade. Hon är kvick i benen och jag tycker inte att kort distans är någon nackdel. Hästen har bättre läge än senast, är rätt så snabb ut och det finns en chans att Bird Lane frontar, säger Helena Johansson i stallet.
2 Stinaalvina Zonett, U. Ohls. 21%
– Det blev för tufft senast men nu är det bättre läge och kort distans är ett större plus för Stinaalvina Zonett än Bird Lane. Det borde bli en bra position men Bird Lane är lite jämnare och känns som en hetare vinstchans, säger Helena Johansson.
4 Loveyouecus, P. Lundberg 10%
– Hästen tar loppen på rätt sätt och formen är på väg uppåt. Det känns som att han fått lite nytändning av att möta lite enklare motstånd och sedan verkar han trivs på vinterbanorna. Loveyoueucus bör öppna snabbt och är allround. Inga ändringar, säger Josefine Beckman.
6 Kissinger Boko, R. Dunder 13%
– Var inte som bäst senast. Hästen är behandlad efteråt och vi har tränat på. Han känns fin och vi provar att starta igen. Kissinger Boko är snabb ut och jag tror att han kan göra en fin insats direkt men vill se att hästen fungerar innan vi kan spänna bågen, säger Robert Dunder.
7 Borups Umami, P. Linderoth 1%
– Han är fin för dagen och även om spåret inte är det bästa så tycker jag inte att man ska räkna bort honom helt. Hästen kan öppna snabbt men kusken får bestämma taktiken, han är i alla fall inte sämre bakifrån, säger Malin Åberg.
10 M.T.Montpelier, M E Dju. 34%
– Jag tycker att han var otroligt bra senast, speciellt med tanke på att han inte hade startat på ett tag. Jag tror inte att han kommer att vara sämre den här gången, kanske rentav bättre. Hästen hade gått en 1.11-tid på distansen utan galopp för en tid sedan och det är ingen nackdel med 1 640 meter. Jag tror på M.T.Monpelier trots bakspår, säger Magnus Träff.
12 Jamaica Boko, P. Eriksson 1%
– Jag vill att hon ska få ett lopp på rulle i comebacken och valde den här spårtrappan eftersom jag visste att vi skulle få bakspår. Jamaica Boko kändes bra i fredagens jobb där hon fick gå 1.20 över tre varv med en 1.16-avslutning. Hästen har gjort skapliga lopp efter uppehåll tidigare och kan vara en outsider, säger Mikael Cedergren.
TIDSRANKEN: 13,9: 7 Borups Umami. 14,2: 10 MT Montpelier. 14,5: 2 StinaAlvina Zonett, 8 Fleet Admiral, 11 Dollar H.
V86-8 TRÄNARKOMMENTARERNA
2 Everglo Lemon, A. Eriksson 46%
– Jag har varit väldigt nöjd med honom på sistone och han har fin inställning. Läget kan jag inte klaga på, han har två av två från ledningen och jag måste ladda från start. Det fanns krafter kvar vid segern senast och jag tycker det ser lovande ut på förhand. Inga ändringar är aktuella, säger Anders Eriksson.
4 Ceboruco, J. Ehlers 13%
– Han var fin senast och jag tyckte att han stod på tur för en seger. Nu blir det täta starter men det tror jag inte ska påverka honom negativt och vi kör bara lugna jobb mellan loppen. Han trivs med tätkänning och spåret är jag nöjd med. Han kan vara bland de tre även om det är lite tuffare emot än senast och vi ändrar inget i utrustningen, säger Jimmi Ehlers.
5 Drizzle, R N Skoglund 12%
– Han fick det inte att stämma senast och till slut blev det galopp. Hästen fungerade inte balansmässigt och var för rullig. Vi ska göra lite ändringar till den här starten och jag tror att han är bra i ordning, säger Fredrik Wallin.
9 Zinon Dream, Z. Jonasson 1%
– Var inte som bäst i comebacken men det är en humörhäst och vi har inte hittat några fel. Allt verkar bra i träningen men jag tycker att han höjer sig ett snäpp i ledningen och spåret är ett minus. Härifrån kommer jag att köra på chans, säger Zeb Jonasson.
10 Rio Alta Wine, W. Ekberg 2%
– Är mycket jobbad och känns fin inför debuten hos oss. Formen är svårbedömd men jag har ändå en god känsla. Rio Alta Wine är inte snabb ut och jag tycker att han varit allra bäst i dödens men det är comeback och han går även fint bakifrån, säger William Ekberg i stallet.
11 Global Above All, Ö. Kihlst. 5%
– Han ska ha gått framåt med förra loppet eftersom det hade blivit lite längre mellan starterna och jag tror att han kommer att vara bättre på onsdag. Spåret är inte hela världen, han hade hamnat en bit bak oavsett. Hästen gynnas om det blir högt tempo och han är inte så mycket sämre än stallkamraten, säger Anders Eriksson.
12 Don’t Disturb, O. Kylin Blom 1%
– Galopperade från start senast men han har varit stabil i voltstart tidigare. Tyvärr blev läget iskallt och det blir att köra på chans. Det lutar ändå åt att jag byter huvudlag till blinkers i stället för halvstängt för att få honom mer framåt, säger Oskar Kylin Blom.
TIDSRANKEN: 14,6: 8 Ductus. 14,7: 5 Drizzle. 14,9: 2 Everglo Lemon. 15,5: 1 Oliver Our Star, 7 Billy Idol. 15,6: 3 Mr Kindic.