Inför V75: Travtimmen med Anders Nilsson
HALMSTAD - JACKPOT 44 MILJONER
Stor helg i Frankrike, men innan den stora dagen på kolstybben utanför Paris gäller JACKPOT på V75 i Halmstad. Vi kliver omedelbart på omgången, mycket nöje!
V75-1 • Klass I 2640 meter, autostart
FÖRBÄTTRAS STATISTIKEN YTTERLIGARE?
Stefan Persson skördar enorma framgångar som catchdriver, men vad kanske många inte vet är att han även har två hästar på sin träningslista. En av dessa är 2 Con Crowe som tagit åtta segrar på elva starter varav två raka i sin nya regi. Har ännu inte visat prov på startsnabbhet, men kanske att det finns mer att plocka fram. Oavsett gäller bra läge och distansen är inga problem - ekipaget att besegra! Bakom nämns framförallt 4 Tearsinheaven (vann direkt i comebacken och lär vara ännu bättre nu) samt 6 Boli You S.M. som gick ett vasst lopp senast. Är hetsig, varför lång distans kan vara ett frågetecken, men tidig om lugn.
V75-2 • Klass II 1640 meter, autostart
SPETS OCH SLUT?
1 Barabobbitt har lottats till ett drömläge då han är snabb ut och trivs över aktuell distans. I ledningen och utan en alltför tuff öppning blir han med all säkerhet svårpasserad. 10 Frankie Godiva har tagit sex segrar på åtta försök och kanske är den som imponerat mest i fältet. Men ett bakspår över kort distans är alltid lite chansartat. Notera också första med Markus Waldmüller, men sägas bör att han är vass och i mitt tycke underskattad som kusk. 7 Steady Roger är inte alls tokig och går en spännande fyraåringssäsong till mötes. Men från spår sju är det kanske inte här och nu hästen kommer att leverera sitt allra bästa. Formstarke 2 S.G.Mistral från ett passande utgångsläge måste passas.
V75-3 • Gulddivisionen 1640 meter, autostart
ÄR DET DAGS NU DÅ?
Sätt in 1 Aetos Kronos i full form i detta lopp och merparten hade varit överens om att loppet varit över innan det ens hade börjat. Men så är det den lilla detaljen med hästens dagsstatus, hur är den egentligen? Jerry Riordan meddelar att hans adept ständigt tar steg framåt på formskalan och det är förstås svårt att frångå att Aetos Kronos startar med bra segerchans. Ojämnt guldlopp där trion 6 Chapuy, 7 Four Guys Dream och 9 Pacific Face är hästarna som kan utmana.
V75-4 2140 meter, voltstart
LYCKAS TAKTIKEN?
Jonas Larsson har det taktiska klart för sig, han vill att Peter Ingves laddar mot ledningen med 3 Amazing Hazel och sedan är det inte aktuellt att släppa. Han har klart för sig att 11 Stepping Moneyboy och 12 Wish Me Magic (möttes senast och trea/etta då) är tuffast emot och att det gäller att ha dessa bakom sig loppet igenom… Hästen blev het under uppesittarkvällen i Halmstad, men nu blir det ett norskt halvstängt huvudlag, vilket känns som en spännande växel när det hela ska komma att avgöras. Tuffaste motbudet är redan nämnda, men jag fyller även på med Juul-duon 7 Champions Peak och 8 Frodo Cash där Thomas Uhrberg sitter upp bakom den sistnämnde. Jag har varit inne på det tidigare i denna spalt, men just den kombinationen är jag vansinnigt svag för. Alltid vältränat från den danske championtränaren kryddas med en helvass kusk.
V75-5 • Bronsdivisionen 2140 meter, autostart
INDIGO TROTS VANSKLIGT LÄGE?
7 Indigo har fem av fem i ledningen på svesk mark och trots läget en bit ut lär Ebbinge ha som ambition att ta sig dit så snart det bara går. Kanske att 4 Woodbury Wine är den som kan sätta käppar i hjulet för det, men oavsett hur JU lägger upp det taktiska är ekipaget ett givet bud. 1 Gerben snackas det ständigt om. Bra efter galopp senast, fortsatt form och står fnt inne i klassen - men läget? Jag kan i princip fortsätta tills alla hästar är nämnda, detta då loppet är öppet. Men nöjer mig med 2 Beethoven som senast klev ner i klss och visade prov på delar av sin kapacitet. Pratade med Björn Goop inför debuten och han påtalade då vad han såg för potential och varför man köpt in hästen till stallet. Åter upp i klass till denna start, men inte alls borta ur segerstriden.
V75-6 • Diamantstoet 2140 meter, voltstart
FAVORIT ELLER SKRÄLL I STOLOPPET?
Det har varit mer regel än undantag att det skrällt i stoloppen senaste tiden. Fram till i lördags då favoriten Miss Mighty vann. Och frågan är då vad vi kan vänta oss denna gång? 50/50 om ni frågar mig… Givetvis måste några lyftas fram och då väljer jag en kvintett och etta i form av 3 Wilma Töll (vore extra intressant att se i ledningen), 5 In Style (ny regi senast och då efter tävlingsvila), 6 Feline Burgerheide (gav sig väl enkelt från spets senast, lär nå dit igen och får en ny chans), 12 Love No Pain (tål att göra mycket själv i loppen) samt 13 Olga Utca som håller knallform för dagen. Vill ni ha ett bud utanför boxen blir det 1 Silvertail från ett toppläge. Och hur var det nu igen? Betrodd eller skräll? Börjar luta mot det sistnmnda.
V75-7 • Silverdivisionen 2140 meter, autostart
HÄFTIGT SILVERFÖRSÖK!
Efter att ha bevittnat 4 Unique Creation på slutet så finns det väl inte mycket som talar emot seger i detta silverförsök? Ingen startkatapult, men rejäl på alla sätt och det känns lite som om Johan skulle kunna lägga upp det lite hur han vill och ändå ha en häst som kan vinna. 8 Digital Summit öste JL beröm över näst senast, lovade mer eller mindre seger och det stämde till punkt och pricka. Föll senast tillbaka till gamla “startgaloppssynder” men gick vasst i upphämtningen. Är med garanti en häst för riktigt stora lopp under året och trots läget är han i allra högsta grad aktuell. 3 Eros Zola har Flemming Jensen hållit som stallets mest kapabla häst senaste åren, men utväxlingen har inte bivit som förväntat. Fungerar inte lika bra med skor som barfota, vilket han var tydlig med till mig i en intervju inför senast. Höll ädå bra som trea och garderar man ska ekipaget med på kupongen. Dessa tre höjer sig kapacitetsmässigt, men det finns ett koppel bakom som kan utmana om det skulle strula det minst för nämnda trio.