V86-1 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Cassiopeia, J. Sjunnesson 12%
– Hästen gick okej utan att glänsa senast men vi har siktat hit och jag tycker att lite tätare starter är ett plus. Formen ska vara bra och hon är som bäst när hon får springa på innerspår. Stoet är lika bra i ledningen som ryggar och taktiken är upp till kusken att bestämma. Hon är lite vassare barfota men hästen är inte mycket sämre med skor. Cassiopeia duger i klassen och hoppas att hon slutar bland de tre främsta, säger Magnus Ladegaard.
2 Romero, C. Lugauer 31%
– Vi har varit nöjda med hästen. Formen är fin och han har passande utgångsläge. Jag tror även att kort distans ska fungera och det ser bra ut, säger Markus Waldmüller i stallet.
3 Sato, H E Johansson 2%
– Jag har varit nöjd med honom på sistone även om det inte blivit några framskjutna placeringar. Det blir ett nytt upplägg den här gången, jag körde fyra intervaller med honom under måndagen varav den sista i 1.17-fart och han kanske vaknar till lite av det jobbet. Det är några bra emot men vi har ett bra läge och jag skulle inte bli förvånad om han dyker upp bland de tre främsta. Inga ändringar, säger Håkan E Johansson.
4 FromHeaven Idzarda, C J Jep. 9%
– Det var inget vidare tempo senast men hästen gick bra till slut och var duktig även gången före. Han känns fin i träningen och formen är rätt så bra för dagen. Vi har vettigt spår och han gynnas om det blir lite mer körning. Hästen borde fin platschans och inga ändringar är planerade, säger Per Henriksen.
8 Orkan von Haithabu, M. Wald. 8%
– Jag tycker att hästen gick bra i debuten för oss. Han gick med träningsbalans och vi var nöjda med insatsen. Förhoppningen är att hästen har gått framåt med loppet i kroppen och jag tror att kort distans är en fördel men tyvärr har vi svårt utgångsläge. Eventuellt kommer Orkan von Haithabu utrustas med norskt i stället för öppet huvudlag den här gången, säger Markus Waldmüller.
9 Special Major, V. Haapakangas 3%
– Vi var inte nöjda med insatsen senast, han ska kunna bättre än så och att det blir lite tätare mellan loppen nu ska vara en fördel. Han känns som han ska i träningen och vi får hoppas att det löser sig från bakspår. Han kan springa fort på distansen och stämmer det med resan är han inte borta. Inga ändringar, säger Mika Haapakangas.
TIDSRANKEN: 12,8: 2 Romero. 12,9: 3 Sato. 13,1: 9 Special Major. 13,2: 5 Uncle Töll. 13,5: 4 Fromheaven Idzarda.
V86-2 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Silver Load, J. Westholm 2%
– Var inte som bäst senast och har fått träna på efteråt. Läget är passande och vi hoppas att han öppnar snabbare än i förra loppet och inte hamnar för långt bak. Vi provar igen och Silver Load kan sluta bland de fem-sex främsta, säger William Ekberg i stallet.
2 Forever Ice, M E Djuse 15%
– Hästen har bra form och det har bara varit tillfälligheter att det inte blivit någon seger på sistone. Kort distans är en fördel och han är snabb ut men ska gå i ryggar. Jag tror inte på seger utan det är pengar som gäller. Vi har kört barfota på sistone men balansen spelar ingen roll, säger Gordon Dahl.
3 Quantity of Time, M. Forss 22%
– Jag var otroligt nöjd senast. Även om det gått en tid mellan starterna har det inte varit några fel på henne och jag tror att formen är densamma. Helt borta ska hon inte vara, säger Petri Salmela.
4 Drizzle, R N Skoglund 17%
– Han krokade ihop med en konkurrent i sista sväng senast och då var den dagen förstörd. Han kändes som han skulle, och eftersom han inte behövde gå sig tom så är inte täta starter något som oroar. Förutsättningarna kan inte bli bättre, framspår på 1 640 meter är det bästa och jag är smått optimistisk, säger Fredrik Wallin.
7 Comanches, Ö. Kihlström 18%
– Har fått en paus men nu känns han bra igen och kommer väl förberedd. Jag tror att kort distans är ett stort plus och han är mycket snabb bakom bilen. Däremot har han agerat humörsbetonat och jag vill helst att han går i ryggar. Det blir åter amerikansk sulky, säger Roni Paldan.
8 Don’t Disturb, O. Kylin Blom 2%
– Nu blir det start för tredje veckan i rad men det ska inte vara något problem då han känns så fin. Hästen är ganska startsnabb och det kan hända att vi är lite offensiva från början. Han kommer göra en bra insats igen och jag ändrar till amerikansk vagn, säger Oskar Kylin Blom.
11 Jeppas Uppercut, T. Jansson 6%
– Jag var mycket nöjd med hästen senast men gången före var han inte på topp. Vi är inte säkra men jag tror att det blev fel med träningsupplägget inför starten. Innan Gävle hade han jobbat normalt och allt känns fint inför det här, säger Elisabet Fellman.
12 Mirci A’lir, M A Djuse 4%
– Hästen har tränat bra under uppehållet och är normalt förberedd. Skor på hovarna är ett litet minus, säger Andreas Lövdal i stallet.
TIDSRANKEN: 14,1: 10 Ontario Bro. 14,2: 3 Quantity of Time, 4 Drizzle. 14,8: 8 Don’t Disturb. 14,9: 6 Fruit Costashorta.
V86-3 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Bahia, G. Johansson 61%
– Jag tycker att hästen gick bra senast och hon känns fin i träningen. Formen är helt okej och Bahia är en lite bättre segerchans än Leanne Schermer. Hästen kan öppna snabbt och inga ändringar är planerade, säger Rick Ebbinge.
2 Selma’s Tanita, O J Östre 3%
– Hon känns fin i träningen och det är en häst som kan en del. Vi fick ett bra spår och jag tror att vi har goda möjligheter att dyka upp bland de tre främsta om det stämmer. Hon är hygglig från start men jag kör gärna i ryggar. Vi går tillbaka till norskt huvudlag som har fungerat bra tidigare, säger Ole Johan Östre.
3 Leanne Schermer, E. Ebbinge 4%
– Det har strulat lite och hon kan behöva loppet i kroppen. Hästen känns i alla fall fin i träningen och kan öppna okej bakom bilen. Skor runt om är ett litet minus och tanken är att köra med vanlig sulky, säger Rick Ebbinge.
4 Mazuocco Boko, V. Rosleff 2%
– Hästen har gjort flera bra insatser utan att vinna och jag tror att hon snart kommer att ta första segern. Hon är travsäker och öppnar okej. Jag kommer att ladda för att få en fin positioner och ser helst att Mazuocco Boko får ett lopp i ryggar. Vi har bra läge och jag tycker att hon är ett outsiderbud här, säger Victor Rosleff.
5 Targaryan, F. Jensen 13%
– Hon har varit lite förbättrad i de senaste starterna. Men det är ett tag sedan hon startade och det är kanske ingen toppform den här gången. Men hon känns ändå fin i träningen och får prova här. Kan Targaryan sluta bland de fyra-fem främsta är jag nöjd, säger Flemming Jensen.
7 Quita Futura, C J Jepson 4%
– Gick okej i comebacken men hon galopperade när kusken drog öronkappan. Hästen har tränat vettigt och formen är på väg uppåt. Kort distans borde passa Quita Futura bra, säger Tomas Malmqvist.
10 Debutante, C. Lugauer 2%
– Vi var lite besvikna på henne senast. Det viktigaste är att hästen sköter sig och jag tror att hon går felfritt från det här utgångsläget, säger Markus Waldmüller i stallet.
12 Elva Rapid, A. Svanstedt 1%
– Hästen ströks inför en tilltänkt start. Hon känns fin men jag är osäker på formen och från det här utgångsläget känns Elva Rapid inte het. Uppgiften är tuff och det krävs mycket tur. Nu blir det amerikansk sulky men det brukar hon gå med i autostart, säger Anders Svanstedt.
TIDSRANKEN: 15,2: 1 Bahia. 15,4: 10 Debutante. 16,1: 11 Uberty Face. 16,3: 8 Wiki Waki Woo. 16,7: 6 Legacy HH.
V86-4 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Buzzed Driving, P. Lennartsson 4%
– Han gjorde ett jättebra lopp senast men fick se sig slagen kort fore mål, jag var dock väldigt nöjd med hästen. Jag kan inte klaga på innerspåret och tror att han är som effektivast när man kör i ryggar och låter honom gå till slut. Vi kör med samma utrustning som senast och han är nog inte helt borta, säger Stefan Arvidsson.
3 Cash Number, M. Johansson 2%
– Han hade gått bra i skym-undan ett par gånger och fick äntligen vinna senast och hade krafter kvar. Han är under utveckling och distansen har han visat att han klarar. Han kan öppna någorlunda bra och få en fin position. Jag tycker att han är jämngod med den jag kör själv, säger Robert Wilhelmsson.
4 Say No More Zaz, M A Dj. 41%
– Hästen är bra när han presterar på topp men han är lite ojämn. Allt verkar bra och lång distans ska inte vara några problem. Say No More Zaz är med långt framme om han har en bra dag men är lite svårbedömd. Eventuellt vanlig sulky, säger Andreas Lövdal i stallet.
6 Establishment, E. Adielsson 3%
– Har gjort fyra starter hos mig och gått bra varje gång. Han har fått fina resor och inte var helt tom. Hästen har varit struken för hosta men det gick över snabbt och han känns fin i träningen. Han är inte så snabb och min förhoppning är att lång distans ska vara en fördel. Det blir inga ändringar, säger Peter Cederin.
7 Andy Gel, P G Norman 2%
– Var inte nära att kliva iväg senast men värmde fint och vi provar igen. Hästen har ingen toppform men jag är nöjd med honom och distansen borde fungera. Andy Gel kan öppna ganska snabbt och jag laddar även om spåret blev väl långt ut, säger Peter G Norman.
8 Gasparito, M. Forss 2%
– Han håller bra form och har blivit allt bättre. Men vi har ingen tur med spåren och härifrån ligger jag lågt. Hästen gick med broddar senast och kan vi slippa dem på onsdag så vore det nog en fördel, säger Mikko Aho.
9 Alabama Slammer, R. Wilh. 3%
– Han stod hårt inne i loppet senast men gjorde det riktigt bra. Han är inte så speedig och jag hade stor respekt för ledaren men tycker att han fullföljde bra i en snabb avslutning. Jag tror att det kan lösa sig från niondespåret och täta starter ska fungera bra. Han står bättre inne i det här loppet och ska inte räknas bort, säger Robert Wilhelmsson.
TIDSRANKEN: 15,3: 8 Gasparito. 15,9: 4 Say No More Zaz. 16,0: 5 Marea. 16,3: 1 Buzzedd Driving. 16,5: 9 Alabama Slammer.
V86-5 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Kirby Starlake, R. Ebbinge 2%
– Hästen sköter träningen fint, han känns stark och är pigg. Jag tror inte att 3 140 meter är någon nackdel och jag ser gärna att Kirby Starlake får ett lopp i ryggar, säger Rob T de Vlieger.
2 Haut Doctor, F. Jensen 30%
– Han möter lite bättre hästar den här gången än vid segern senast. Men Haut Doctor är i bra form och fungerar bäst över längre distanser och att det bara är två hästar på volten är en fördel. Jag hoppas nå ledningen och då borde han räknas. Skor runt om hoppas jag ska fungera, men det är nog inget plus, säger Flemming Jensen.
4 Fortnite, J. Juel 38%
– Hästen var för laddad bakom bilen senast och slog ihop, vilket han även gjort tidigare. Han fungerar bättre i voltstart och nu skiftar jag från halvstängt huvudlag till öppet. Fortnite har inte haft den rätta turen men allt känns okej och han klarar distansen. Jag tycker att hästen är seger-aktuell, säger Jeppe Juel.
5 First One In, S. Boel 6%
– Det var synd att hästen fick gå först i tredjespår senast men jag tycker att insatsen var godkänd. Han har jobbat fint och håller formen. Distansen ska inte vara några problem bara slipper att köra allt jobb själv, säger Tony Jönsson.
7 Ian B.R., O J Östre 7%
– Formen ska det inte vara något fel på och han ska kunna komma iväg fint från ett springspår, men jag kan inte de andra och är osäker på om vi kan komma till ledningen, det skulle i alla fall öka chanserna att vinna loppet. Distansen har han inget bekymmer med. Vanlig vagn eftersom det är voltstart men det tror jag ska fungera, säger Ole Johan Östre.
8 Give Me Five F.R., S. Persson 2%
– Hästen var dålig i comebacken och insatsen på Bjerke senast var heller inte bra. Han tränar hyggligt och har klarar distansen men jag har inga större förhoppningar utan är nöjd med pengar, säger Per Henriksen.
9 Humble Stance, C J Jepson 3%
– Har bra kapacitet och var mycket fin i fredagens träning. Hästen kan mycket och börjar mogna. Distansen passar och jag både tror och hoppas på en framskjuten placering, säger Tomas Malmqvist.
10 Flamenco Fac, C. Lugauer 2%
– Har haft strul med startpoängen och inte kommit med i loppen. Vi får prova här och hoppas att han ska hitta formen, säger Markus Waldmüller i stallet.
TIDSRANKEN: 16,2: 3 Fighter Marke. 16,3: 5 First One In. 16,4: 4 Fortnite. 16,7: 10 Flamenco Fac. 17,3: 9 Humble Stance.
V86-6 TRÄNARKOMMENTARERNA
4 Mitzy Gold, O. Kylin Blom 55%
– Var jättebra senast. Hon har fått träna på lite längre efter det och tanken är mest att hon ska ha lopp i kroppen inför finalen av Solvallaserien den 15 februari. Hon är jättesnabb från start och tar enkelt hand om ledningen om jag vill. Dock vill jag gärna ge henne ett lopp i ryggar. Hon håller bra form och stämmer det under vägen kan hon segerstrida. Det blir norskt huvudlag som senast, säger Oskar Kylin Blom.
5 Samaritana, A. Lövdal 7%
– Hon var mycket bra när hon vann från utvändigt ledaren över kort distans för mig i förra loppet. Hästen är mer stark och full väg är en fördel. Samaritana har fått en paus efter segern senast men tränat fint. Skor är inga bekymmer och jag hoppas på segerchans, säger Andreas Lövdal i stallet.
8 Hunting Widow, C. Sjöström 1%
– Hästen tränar bra men är inte vässad inför den här starten. Formen är svår-bedömd men hon brukar kunna gå bra direkt efter paus, säger William Ekberg i stallet.
9 Carelya, J. Westholm 12%
– Brukar alltid prestera bra när hon håller sig till rätt gångart. Jag tycker att utgångsläget är en fördel för Carelya och formen är bra. Hästen ska räknas med chans, säger William Ekberg.
10 Bouillabaisse, W. Ekberg 1%
– Det var full fart över mål senast och jag tycker att det var en bra comeback och debut hos oss. Det är en fin märr som ska ha gått framåt med loppet i kroppen. Vi kan säkert vara med en bit fram med fin resa, säger William Ekberg.
11 Al’s Starlicious, M E Djuse 1%
– Hästen missgynnades av lågt tempo senast men gick klart godkänt till slut och jag tror att formen är fin för dagen. Nu hoppas jag på högre tempo och hon är beroende av rätt draghjälp från det här utgångsläget. Inga ändringar, säger Mattias Djuse.
13 Vilja T.Y.C., P. Lennartsson 3%
– Hon fick ju inte chansen förrän det var för sent i V75-loppet senast och var inte trött i mål. Hästen är i fortsatt bra form och skulle hon få bra ryggar under vägen så knäpper hon många till slut. Vi ändrar ingenting till den här uppgiften, säger Stefan Arvidsson.
14 Indira Split, M A Djuse 9%
– Står svårt till i den här spårtrappan och hon har varit allra bäst med tidig tätkänning. Hästen har tränat normalt inför årsdebuten och vi hoppas på en vettig insats, säger Andreas Lövdal.
TIDSRANKEN: 14,4: 14 Indira Split. 14,8: 11 Al’s Starlicious. 15,0: 9 Carelya. 15,3: 8 Hunting Widow. 15,4: 4 Mitzy Gold.
V86-7 TRÄNARKOMMENTARERNA
2 Chantal Jet, M. Jakobsson 4%
– Hon uppträdde konstigt och var en besvikelse senast. Vi har inte hittat några fel och hästen känns fin i träningen. Det finns bra kunnande och Chantel Jet ska köras offensivt den här gången men är däremot svårbedömd både för mig och spelarna, säger Stefan P Pettersson.
3 Miriam Håleryd, P. Unterst. 9%
– Gjorde ett väldigt fint lopp senast och känns fortsatt bra i träningen. Uppgiften är passande, hon öppnar bra och jag hoppas att vi slåss om segern, säger Johan Untersteiner.
5 Honor, F. Jensen 56%
– Motståndet var kanske inte så tufft senast men hästen fick göra jobbet själv och svarade för en rejäl insats. Hon känns fin och kommer med bra form. Att det är full väg spelar ingen roll och hon är allround. Honor har vunnit från ledningen, dödens och bakifrån och spåret blev passande. Hästen har gått med skor runt om i de två senaste starterna, säger Marc Baek Nielsen.
6 Athena Face, A. Kolgjini 5%
– Jag körde henne i come-backen senast och hon var lite seg som trea. Men hon kommer att gå framåt ordentligt med det loppet i kroppen. Jag tror att Adrian kommer att ladda framåt direkt och hon är lite mer åt det starka hållet. Jag tycker att hon ska duga bra och det blir bike, vilket är en fördel, säger Dante Kolgjini i stallet.
8 Global Diplomacy, C J Jepson 2%
– Hästen har känts på gång. Näst senast blev det tyvärr galopp men senast visade hon att formen sitter där. Global Diplomacy känns faktiskt ännu bättre efteråt. Från det här läget blir det jobbigt men jag är trygg med att hon kommer att göra den hittills bästa insatsen för mig. Senast var det debut med ryckhuva och det blir samma igen, säger David Persson.
9 Carlos Stephanie, S. Persson 1%
– Hon brukar inte vinna så ofta men är ofta med en bit fram och tjänar pengar. Hästen går okej och jag tror inte på seger men hon kan sluta fyra, femma eller sexa igen, säger Tomas Malmqvist.
11 Darlington Fame, T. Uhrb. 15%
– Är inte helt att lita på men bättre än resultatraden visar. Senast var hon inte i balans, hästen var inte sig själv och vi har gått igenom henne efteråt. Nu känns Darlington Fame fin och jag hoppas främst att hon sköter sig. Även om hon gått bra tidigare efter paus kan hon behöva loppet i kroppen, säger Per-Emil Henriksson.
TIDSRANKEN: 15.2: 10 Joyo. 15,3: 3 Miriam Håleryd. 15,4: 2 Chantal Jet, 4 Tourzo. 15,7: 8 Global Dilopmacy.
V86-8 TRÄNARKOMMENTARERNA
2 Final Whistle, M. Djuse 10%
– Har fått en träningsperiod inför den här starten. Jag är nöjd med hur hästen sköter jobben och han kommer ganska bra förberedd. Final Whistle öppnar lite över medel, spåret är perfekt och jag förväntar mig en bra insats direkt. Skor runt om är ett litet minus. Det lutar åt att vi åter kör med blinkers-huvudlag, säger Mattias Djuse.
3 Ciak Bi, M A Djuse 52%
– Har haft ett litet längre uppehåll och han känns helt okej i träningen inför comebacken. Det har inte varit några konstigheter och vi förväntar oss en vettig insats. Ciak Bi har tävlat mycket barfota men skor är inget stort minus, säger Andreas Lövdal i stallet.
4 Ready Trophy, J. Kontio 5%
– Han kan bättre än vad han visade senast och det norska huvudlaget fick inte önskad effekt. Vi kommer att köra med ett halvstängt den här gången plus att vi testar med jänkarvagn för första gången. Om ändringarna faller väl ut kan han säkert sluta långt framme för formen ska vara bra, säger Mikko Aho.
7 Kalle Taxam, R. Pöllänen 12%
– Det löste sig perfekt senast och kändes bra när vi fick fritt. Hästen var jättefin och tränar som vanligt efteråt. Det är inga konstigheter. Spåret är lite väl långt ut och han är inte jättesnabb, därför brukar Kalle Taxam få tuffa resor. Jag tror på en bra insats och vi kör som senast, säger Rauno Pöllänen.
8 Teton Miss Annie, T. Dalborg 1%
– Jobbar fint och jag tror att hon är rätt bra i ordning men hästen har dåligt med lopp och det blir tuff mot hingstar och valacker från sämsta utgångs-läget. Den här gången kör vi med amerikansk sulky och jag tror att det är ett plus, säger Thomas Dalborg.
10 Xerxes Millpond, R N Skogl. 7%
– Det var lågt tempo senast och såg mörkt ut men Xerxes Millpond gick bra till slut och jag var nöjd med insatsen. Nu startar vi tätt och sedan blir det två veckor till finalen i Solvalla-serien. På nytt har hästen fått ett dåligt spår, vi får hoppas på turen och han får gå till slut igen. Jag gör inga ändringar, säger Mia Wahlberg.
11 Rally Inge, P G Norman 6%
– Det var lågt tempo senast och kusken fick inte ur tussarna men insatsen var klart godkänd och hästen trivs med att starta vecka-vecka. Tyvärr är han bortlottad och det blir ett snällt upplägg härifrån. Inga ändringar är planerade, säger Peter G Norman.
TIDSRANKEN: 14,6: 7 Kalle Taxam. 14,8: 6 Swept Wing. 15,1: 11 Rally Inge. 15,5: 11 Xerxes Millpond. 15,6: 4 Ready Trophy.