Gocciadoro
Solvalla onsdag 10 maj
– Eros Jet (lopp 3) tillhör det absoluta toppskiktet av treåringar i mitt stall och är i samma kategori som Expo Wise As, Enzo Jet, Elton Wise och Executiv Ek. Spår sju är aldrig enkelt, men även om det handlar om en unghäst så har han redan hunnit tävla i olika positioner och klarat av det utan problem. Det gör mitt arbete enklare och det är stor potential i den här hästen. Han kommer tävla med skor runt om, jänkarvagn och helstängt huvudlag som vanligt, säger Alessandro Gocciadoro.
– Eli Jet (lopp 5) är ett starkt sto. Hon gick 1.13,9 utvändigt ledaren i karriärens andra start och vann utan problem senast i Neapel. Jag har en häst som alltjämt är grön, men för framtiden tror jag mycket på henne och gillar verkligen hennes styrka. Kapacitetsmässigt är hon i nivå med Esperia Font och Esmeralda Bez, men inte riktigt lika långt kommen mentalt ännu. Det blir helstängt huvudlag, skor runt om och jänkarvagn som tidigare, säger Alessandro Gocciadoro.
– Esmeralda Bez (lopp 6) är en mycket bättre häst än det ni fick se på Jägersro. Jag gjorde ett misstag som körde henne med de tunga skor hon som hon brukar ha hemma i träningen, men på svensk mark där banorna är så fina så är det barfota som gäller. Nu tar vi av skorna och jag tror hon kommer vara mycket förbättrad i denna start. Öppet huvudlag och jänkarvagn precis som tidigare, säger Alessandro Gocciadoro.
– Danao degli Dei (lopp 8) var den bästa treåringen i mitt stall ifjol, men fick problem med skada. Nu är han tillbaka och han är fortsatt en av de absoluta bästa hästarna jag har i den här kullen. I förra starten visade han verkligen att han är tillbaka i bästa form och jag tror han kommer få en fin säsong i Sverige. Spår tolv över sprinterdistans är inte det bästa, men hästen är väldigt startsnabb och kraftfull så jag kommer söka mig fram utvändigt ledaren så fort som det bara går. Jag tror att min häst kan gå runt 1.10,5 över den här distansen och gör han det inte denna gång så gör han det i nästa gång. Det blir åtminstone barfota fram som han gått i de senaste starterna, öppet hvuudlag och jänkarvagn som vanligt, säger Alessandro Gocciadoro.
– Zacon Gio (lopp 10) var det ingen bra dag för senast i Örebro och jag tror det fanns flera olika anledningar. Det var ett förskräckligt väder, starten blev försenad, han hade ett dåligt startspår och fick ett tufft lopp på en bana som inte alls var bra. Jag tror helt enkelt att allt bara gick emot honom den dagen för i träningen efteråt har allt varit precis normalt. Från spår ett tror jag att vi tar ledningen och där tänker jag köra. Senast i Örebro tog jag ett sent beslut med att stänga in honom och även det blev fel så nu kör jag med öppet huvudlag. Det blir barfota fram och jänkarvagn som tidigare, säger Alessandro Gocciadoro.
– Celiaz (lopp 11) gör första starten i vår regi. Hon har vunnit på Vincennes och även övertygat vid flera segerlopp här hemma i Italien. Från spår åtta får vi se hur loppet utvecklar sig. Det här blir ett lopp där jag får lära känna hästen. Hon kommer tävla barfota runt om och med jänkarvagn, men jag vill avvakta med val av huvudlag tills efter värmningen då jag vill se hur hon känns på Solvalla, säger Alessandro Gocciadoro.