Nedan är kanske inga Tips då man pratar om “alla” hästar utan kanske mer information…….
Söndag 20/5: Fernlund analyserar V75®
GÄVLE
Lördag 20 maj
Start: 16:20
V75-1 • Silverdivisionen 2140 meter, autostart
1 Huddlestone har en mycket passade uppgift. Han är startsnabb, har 8/13 från tätpositionen och med värsta konkurrenterna från bakspår så stiger chansen ännu mer. Senast mötte han Gooner och det var inte så mycket att säga om att han ej vann loppet. Tränaren fortsätter vara nöjd med hästen som måste vara en sund tipsetta och tänkbar spik. 9 Blumen Indal var tvåa i ett lopp som Boccadamo vann senast i Milano och var duktig där bakom. En häst som tål jobb säger man från stallet och han är given bakom favoriten. 11 Borups Tornado blev kraftigt störd till galopp senast och det var bara tur att hästen inte kraschade i banan. Han är bra för klassen och trots spåret ska han inte förbises då formen är på gång och han tål grovjobb. Han vann denna tävlingsdag ifjol. Har tävlat med Björn Goop förut och då slutade det med vinst så de trivs ihop och det är en kusk som passar hästen perfekt. Varning för honom.
Ranking A: 1 B: 9,11
V75-2 • Klass II 2640 meter, autostart
Jag tror mycket på 12 My Honky Tonk Man i den här avdelningen. Det är en häst jag följt under hela karriären och han borde ha väldigt mycket utveckling kvar i sig. Nu var det snack om barfota bak och amerikansk sulky, men så blir det inte. Han ska gå som på sistone är det jag fått till mig och trots det väljer jag att spika hästen från sämsta utgångsläget. Han satt fast i comebacken, ska gå framåt med loppet och jag pratade med kusken i veckan som tror mycket på hästen. Jag tror Magnus kör offensivt om det krävs och det är en rolig häst att gå på i omgången. En eller många – jag tar ställning för fyraåringen. 7 Poleposition förlorade lite överraskande från ledningen senast. Nu blir det lättning i balansen och amerikansk vagn vilket är intressant och det är en bra häst men han får också väldigt mycket spel på sig. 1 Andy Gel är speciell och kan vissa dagar, i ryggar, ge sig direkt medan han ibland är hur grym som helst. Snor han åt sig tätpositionen här blir han inte enkel att besegra. 2 Yavapai Point är i ett toppslag och avslutade fantastiskt bra efter galopp senast. 10 Needle’Em är en skräll. Har blivit valack, ska tävla utan skor och har kapacitet. 4 Önas Rose ska man göra massor av ändringar på, men jag är lite tveksam till om det är en vinnare på V75. 6 Winchester är en häst jag tror är bra nog att vinna rent kapacitetsmässigt, men tränaren ligger lågt. Dock kan man tänka på honom vid bred gardering.
Ranking A: 12 B: 7,1,2,10,8,4,6
V75-3 • Bronsdivisionen 1640 meter, autostart
5 Joe Dalton inledde karriären strålande och verkar ha hittat tillbaka till formen igen. Tvåa bakom snackhästen Double Deceiver senast och såg väldigt fin ut. Vinner han spetsstriden här så är det stor chans att han vinner loppet. Tänk på att han är loppets yngste deltagare 6 Felicia Zet slogs i kulltoppen i fjol och gjorde det med den äran. Ska gå framåt med senaste loppet och spännande att få se henne över korta häcken för första gången i karriären. 1 King of Greenwood fick fritt sent i Norge senast och såg bra ut. Kan öppna fort och jagar ledningen men innerspåret på Gävletravet är inte enkelt. 4 Carry Cash var inte att känna igen senast men hon studsar troligen tillbaka in i form. Med högt tempo blir hon farlig. 9 Illfindmywayhome har det varit mycket snack om men nu glöms han bort. Ska inte nonchaleras och utgångsläget kan vara bra för hans del. Fart finns så det räcker och blir över. 11 Atomic Face gillar jag och han går under radarn. Jag blir inte förvånad om han spurtar ner alla till låg procent. 12 Jet Set Bond vann i Frankrike för fyra starter sedan då den som var först i mål blev diskvalificerad. Skryts upp ordentligt från stallet när han gör debut för ”bålgetingen”.
Ranking A: 5,6 B: 1,4,9,11,12
V75-4 • Gunnar Wallbergs Minne • Kallblodsdivisionen 2140 meter, voltstart
6 Lundåsens Teknik har tjusat mig och publiken på sistone med sin styrka. Senast blev allt fel, men han avgjorde i ett nafs och det är en häst som imponerar. Ska nu lättas i balansen och kommer man iväg vettigt från springspår så blir han tuff att stå emot. 3 Stormyrans Erkki är Oskar Kylin Bloms bästa chans i omgången och det är förmodligen hästen som leder länge, kanske hela vägen. Han kan springa låg 1.25-tid/hög 1.24-tid tror tränaren och det är en häst som har ⅝ från tätpositionen. 1 Klack Molle är inte helt stabil men har bra kunnande och spännande med Björn Goop och spår ett. Kan han få rygg på 3 Stormyrans Erkki så kan han vara vinnaren. 4 Sol Storm ska tävla utan skor och det är ett stort plus. Det finns väldigt bra fart i honom om han sköter sig men startspåret oroar. 2 Guli Em stod 20 meter bättre till mot Kylins häst näst senast, så lite tuffare uppgift nu men intressant med Örjan Kihlström i vagnen. 12 Guli Fantom är en härlig individ men denna gång är jag tveksam till honom. Vann i stark stil senast men travet var inte bra och han är inte helt enkel. Att runda alla i spåren från tillägg på en snabb bana känns tufft. Blir överspelad tycker jag och jag betalar inte för Jörgen Westholms häst denna gång.
Ranking: A: 6,3,1 B: 4,2,12,11
V75-5 • Klass I 2140 meter, autostart
3 Frazze såg jag på plats i Klosterskogen näst senast och det var en härlig upplevelse. Han har en härlig teknik och utstrålning som gör att man lätt tar till sig hästen och Jörgen S Eriksson blev efter segern hyllad som en kung av norrmännen. Det är en mycket fin häst som är väldigt startsnabb och han är loppets troliga ledare. Bra chans att leda hela vägen och i ledningen har han tävlat fem gånger med två segrar som resultat. 8 Doctor Tio ska man köra offensivt med och det är en häst som verkar rätt så rejäl. 10 Brasco Brodde såg väldigt trevlig ut i comebacken senast och det var glädjande. Borde gå framåt med loppet i sig även om han var bra förberedd inför senast. Stämmer det med positionerna och han är lika bra som senast går ingen säker. 7 Denarius har Oskar Kylin Blom gjort ett bra arbete med. Kusken som vann med honom senast var imponerad och hästen har lyft sig på sistone. Nu ska man köra i amerikansk vagn och med norskt huvudlag och kommer man till täten växer chansen, men han kan även vinna med ett bra rygglopp. 1 Untouchable In är tränaren optimistisk kring och med bra resa på innerspår kan han överraska.
Ranking: A: 3 B: 8,10,7,1
V75-6 | DD-1 • Prins Daniels Lopp • Gulddivisionen 1609 meter, autostart
5 Usain Töll tror jag är den hästen som nyper den rosa biljetten som ingår i segern i detta lopp. Han har stångats mot världshästarna på sistone och var senast med i försök och final av Lotterian i Italien där Vernissage Grif vann. För tre starter sedan var han tvåa bakom fjolårets vinnare av Elitloppet, Etonnant, efter en mycket stark insats. Han är startsnabb men det blir tufft att nå ledningen i det här gänget. Han har en vaken kusk, är sylvass även med rygglopp och jag väljer att rekommendera spik på honom. 6 Emoji har en väldigt fin trend för dagen och min feeling är att Flemming Jensen kommer vara offensiv direkt från start. Jag tror hästen duger långt. 3 Imhatra Am såg magisk ut senast, gör inte bort sig här heller. 2 Milliondollarhyme var väldigt blek senast och Fredrik B Larsson tror att anledningen var den långa resan. Nu blir det barfota runt om. Han är startsnabb men det är inte så enkelt att ta en längd på 1 Kia Ora som tränaren spänner bågen med och han vill testa i ledningen i hemmabanans stora lopp. Långsökt tro att Kia Ora ska vinna, men kul de är med för att tävla från det här smaskiga utgångsläget. Helstängt huvudlag utrustas hon med för första gången. 10 Mister F.Daag är lite trög av sig och spännande med Björn Goop i jollen men ska han vinna krävs ett enormt tempo första varvet. 9 Click Bait vann i fjol men spåret denna gång är inget plus för hans del. Många kan vinna loppet, få är chanslösa, men jag har klart mest känsla för Usain Töll sammanfattningsvis.
Ranking A: 5 B: 6,3,2,10,7,9,8,1,4
V75-7 | DD-2 • Diamantstoet 2140 meter, voltstart
9 Jest är en häst jag gillar och senast avslutade hon 1.09 de sista 700 metrarna men kom ändå inte in i matchen. Stor, reslig och rejäl häst som trots sin unga ålder har bra chans i det här loppet. Solklar förstahäst för mig. 2 Cataleya Wise As vann knappt näst senast i Rom efter en rejäl avslutning. Mats E Djuse kör då tränaren ej gillar att köra i svensk voltstart och det känns som hästen duger gott. 1 M.T.Ravishing har laddats mot detta lopp och varit fin i rejälare jobb. Hästen kan öppna bra, men det låter som kusken är inne på att ge hästen ett lopp i ryggar och stämmer det med löpningen kan hon vinna. 4 Mitzy Gold är en stallkamrat till nyss nämnda häst och här snackar vi toppform. Duktig tvåa bakom enorme Danao degli Dei senast och hon ska inte förbises. 6 Golden Opportunity gör det okej men jag förväntar mig lite mer framöver. Spännande med Örjan Kihlström vid spakarna. 7 Young Mistress gillar jag men hon har inte varit bländande på sistone. Lite svårt läge för henne som kräver ryggresa in i det längsta men får man till starten och ryggarna blir de rätta är hon inte borta i det här loppet.
Ranking A: 9,2 B: 1,4,6,7,11,5,3