Lördag 17/6: Fernlund analyserar V75 Boden
JACKPOT 34 MILJONER- Norrbottens Stora Pris
V75-1 • Bronsdivisionen 1640 meter, autostart
2 Global Dash blir favorit och han har verkligen utvecklats och framförallt tagit flera kliv sedan man utrustade hästen med rycktussar. Han är snabb från start, har 6/8 från ledningen och kan leda loppet från start till mål. Jag tror dock mer på 6 Illfindmywayhome som inte vunnit lopp i år på fyra försök men snart måste det vara dags. Fin spurt senast och motståndet känns passande. Jag tror Örjan Kihlström inte lämnar något åt slumpen denna gång och han har bra chans även om det skulle bli en tung löpning. 5 Mellby Joker vann comebacken på bra sätt. Ovan distansen men ska räknas vid ytterligare gardering. 3 Global Attention laddas mot ledningen men får svårt att ta sig förbi favoriten. Lär nog ha spetspositionen om han ska vinna loppet, det är min känsla.
Ranking: A: 6,2 B: 5,3,4,11,8
V75-2 2640 meter, voltstart
3 One Chance More ser formstark ut och jag pratade med Ulf Ohlsson i veckan som hade bra feeling för hästen. Han passar på distansen och känns intressant. 5 Barolo Gene och 4 Mellby Illusion är två hästar som visade talang tidigt men som haft en hel del problem. Roger Nilsson tränar båda två och han har försökt ställa i ordning till hemmabanans stora dag. Jag tycker hästarna känns jätteintressanta med sina kuskar som förstärker och de ska streckas tidigt. 4 Mellby Illusion var till exempel tredjehandsfavorit i ett försök till Derbyt 2021, ett lopp som San Moteur vann … 5 Barolo Gene var tvåa senast efter 1.13,7 det sista varvet på bra sätt och han känns bättre i år än tidigare hälsar tränaren. 2 Nils Zonett är lite trög och det blir kul att se honom starta tätt. Skulle han nå ledningen kan han sälja sig dyrt, har 2 av 3 därifrån. 8 Holy Moses Mearas slog 4 Mellby Illusion senast men står nu sämre till. Han är stark, tränar bra och Sandra Eriksson är nöjd med sitt hemmahopp. 13 Albert Zonett ska egentligen rankas högre men han har varit riktigt dålig på sistone och halvt gått i mål i de två senaste loppen. Jag har respekt för Robert Berghs yrkeskonst och han kan ha fått hästen tillbaka i rätt slag igen men jag vill se det först. Hästen duger om han är bra, men det är stora frågetecken för dagsstatusen.
Ranking: A: 3,5,4 B: 2,8,13
V75-3 • Klass I 2640 meter, autostart
5 Byron Face är en av få hästar från Daniel Wäjerstens stall som jag varit lite besviken på under året. Han har alltid lovat mycket, men det har inte riktigt släppt men jag väntar på att det ska göra det – då kommer han bli riktigt bra. Mötte för tufft motstånd senast och kliver nu ner i klass. Örjan Kihlström upp är spännande och han får tipset mer på att jag gillar hästen än att han kanske har störst segerchans. Jag ger inte upp med honom, han är en V75-häst. 3 Debonair Mary gjorde comeback senast och vann ett lite enklare lopp men gjorde det på ett rejält sätt efter 1.12,2 det sista varvet och han svarade bra när kusken ryckte extraväxeln. 6 No Limit Express var urstark från utvändigt ledaren och vann i bra stil. Funkar start vecka-vecka så kan han vinna igen för distansen nu känns mer passande trots att han vann senast. 2 Longgone River var blek senast men är piggare i jobben nu inför denna start meddelar tränaren. Han ligger ändå lågt och tror Rackham har bättre chans i huvudloppet.
Ranking: A: 5,3,6 B: 2,10,7,1
V75-4 • Klass II 2140 meter, voltstart
1 Burn Notice tycker jag är en fin häst och trots att distansen inte är bästa möjliga får han tipset. 2/4 har han från ledningen och senast avslutade han 1.11 de sista 400 metrarna på fint sätt. Dock talar statistiken över just medeldistans emot honom men han får ändå tipset på kapacitet, läge och passande motstånd. 5 M.T.Special Girl har tagit två raka segrar från ledningen på riktigt formstarkt sätt och ser väldigt bra ut. Trots ett väldigt lurigt startspår så känns hästen spännande för det är helt rätt kurva på stoet. 6 Across The World har utvecklats hos Oskar Kylin Blom och gick bra som skrälltvåa senast. Är startsnabb, har aldrig förlorat från täten, och når man ledningen är det hästen att slå. 10 Galant Ima har Roger Nilsson vässat för det här loppet och det blir första gången med rycktussar. Avslutningen senast var bra efter 1.13 de sista 400 metrarna. 8 Soccerbox kanske inte är en V75-häst av högsta rang men toppform, fint smygläge och Örjan Kihlström i vagnen gör det spännande.
Ranking: A: 1,5 B: 6,10,8
V75-5 • Silverdivisionen 2140 meter, autostart
3 Devils Tongue är en häst jag gillar och han är van att möta knivskarpt motstånd och har dessutom gjort det bra väldigt bra. Året har inletts försiktigt, men nu är han redo för V75 och Sandra Eriksson låter nöjd med sin stjärna trots att han tappade stilen lite in mot mål senast. Man siktar på ledningen, därifrån är han obesegrad på fyra försök och han är det givna tipset för mig i ett annars öppet lopp. 4 Laredo Boko var klart godkänd senast i en V75-final som Castor The Star vann. Har inlett året starkt och är given igen. 8 Blumen Indal tog hem debuten på svensk mark på styrka och imponerade. Han är klar för V75-final, frågan är om det spelar in i kuskens taktiska val? Han ska räknas men lite småtuff uppgift denna gång. 5 L.A.Boko återgår man till barfota bak med och det ser jag som ett plus. Kommer han till ledningen har han 4/4 därifrån och han vann denna tävlingsdag i fjol. 7 Laradja Vrijthout har körts lite snällt på sistone och han har hittat tillbaka till formen efter en kortare svacka. Bekymmersamt utgångsläge men bra häst. 2 Idomenio Sisu galopperade i comebacken och blir bortglömd här. En kapabel häst med bra kunnande för detta lopp och dessutom utsökt startspår. 6 Marvelous är en härlig tioåring som älskar travlivet. Vunnit årets båda starter och han är snabb ut och hemmahästen skulle kunna vara en storskräll. 9 Santos de Castella är bra nog men tveksam form och bakspår är inga plusfaktorer.
Ranking: A: 3,4,8 B: 5,7,2,6
V75-6 | DD-1 • Diamantstoet 2140 meter, voltstart
13 Invidia körde Olle Wäjersten moget och bra med näst senast då han insåg att loppet var kört. Senast avslutade hon duktigt med 1.09,5 de sista 400 metrarna. Nu är det dags för ett lite offensivare upplägg och jag tror att hon är starkast och slår dessa hästar. Formen är fin, hon tål jobb och trots tillägg känns uppgiften passande. Det enda minuset är att hon måste tävla med en vanlig vagn, men jag tror att det ska fungera. En eller många och jag väljer att rekommendera singelstreck. 11 Mahala har kommi tillbaka fint efter uppehåll och har en lite speciell stil men verkar stark för klassen. Missgynnsamt startspår men hästen duger bra. 6 Twins Lily har 6/7 från ledningen och är loppets klara spetsfavorit. Får Rikard N Skoglund bestämma en bit kan hästen vinna från täten. 2 Samedi galopperade i en ogiltig start senast. Då visade Björn Goop finess, plockade bort checkremmen och sedan skötte hon sig och vann loppet i sin lite säregna stil. Galopprisk från spåret men felfri har hon form och kapacitet för att segerstrida igen men sämre uppgift denna gång gentemot senast. 4 Irma Sisu är en intressant skräll. Toppform och Mats E Djuse i vagnen. Klarar man starten kan det gå. 1 Olea Håleryd har kunnande men var blek senast. Man vill köra hästen i ledningen om man kommer dit. 14 Juno Beach ska tävla utan framskor vilket är bra och en kraftig lättning. Galopprisk i volten men felfri kan hon ta fjärde raka segern.
Ranking: A: 13 B: 11,6,2,4,1,14
V75-7 | DD-2 • Norrbottens Stora Pris • Gulddivisionen 2140 meter, autostart
1 Francesco Zet vann comebacken efter en 1.06-avslutning. Elitloppet var på tapeten, men Daniel Redén avstod det och tog ut landets största snackhäst i Boden i stället. Spår ett kan bli en fälla, jag blir inte ett dugg förvånad om han håller ut de andra, men det finns risk att 2 Castor The Star tar en längd direkt i starten. Örjan Kihlström är dock mannen som normalt löser sådana här situationer. Jag skulle bli oerhört förvånad om han blir fastlåst på innerspår och utan strul vinner han det här loppet. Spik! 2 Castor The Star har utvecklats våldsamt och lekte hem en V75-final senast och utmanade Redéns häst näst senast. Skulle man låsa fast Francesco Zet så kan han vinna loppet, men ändå långsökt att det ska strula så pass för favoriten. Jörgen Westholm kunde ha matchat hästen i silverdisionen, men valde “guld”, det är intressant. 5 Just Believe är en attraktion och heder åt Anders Malmrot som scoutade hästen och tog honom till Sverige. 1.08,5 de sista 700 metrarna senast med bra fart över linjen. Kommer favoriten bort går ingen säker – det vore coolt om han städade av samtliga. 10 Ferrari Sisu är just en Ferrari som ska räknas vid gardering. Han är otroligt hedersam som pigg åttaåring. 4 Power har kommit tillbaka på ett starkt sätt, men blev passerad av Just Believe senast. 9 Rackham är bra på att följa rygg i starten och Christoffer Eriksson är optimistisk kring hästens prestation och känner sig inte besegrad.
Ranking: A: 1 B: 2,5,10,4,9,8