Söndag 23/7: Fernlund analyserar V75®
AXEVALLA
Söndag 23 juli
Start: 15.00
V75-1 • Stoeliten
2140 meter, autostart
Två hästar höjer sig markant i inledningen. 6 Blackflash Bar var mäktig att skåda senast och kunde vinna på ett imponerande sätt. Hästen ser ut att vara väldigt bra och det är god chans till seger igen, men det finns ett motbud jag ej vill spricka på. Det är 8 Glamorous Rain som fick öppna tufft senast och då valde kusken att släppa ledningen. Hängde med duktigt bakom vinnaren över upploppet och hon har i stort sett gjort fina lopp hela tiden. Förlorade spårlottningen men tål jobb på egen hand och de här två utgör ett stabilt lås – det är känslan på förhand. Vid ytterligare gardering kan du ta med 2 Barbro Kronos. Fin form och perfekt startspår.
Ranking: A: 6,8 B: 2,7
V75-2 • Fyraåringslopp
2140 meter, voltstart
6 Goodwin Zet hade ingen kanondag senast och förlorade som megafavorit. Vann på ett imponerande sätt gången innan det och han har haft ögonen på sig sedan ett snabbt kvallopp som treåring. Når man ledningen, vilket mycket talar för, är det hästen att slå och det kan vara spets och slut. 15 My Honky Tonk Man ska tävla utan bakskor vilket jag väntat på och då kan man även lätta i frambalansen. Han har tränats på Stefan Melanders nylagda sandbana på sistone och kusken gillar hästen. Han kan fälla alla över det långa upploppet och det är mycket som är spännande kring hästen. 14 Nyras Lars R. trodde jag hårt på senast efter en mäktig svepning gången innan det men då var han kall tidigt och märkligt svag. Är han tillbaka i form duger han gott för speeden är av bästa märke. 4 Hickory verkar hopplöst osäker men också väldigt bra. Felfri tror jag att de andra kan få svettas rejält. 10 Sparky’s Dream höll inte ihop stilen i sista sväng senast, fin gången innan det. Det finns i hästen som inte ska underskattas.
Ranking: A: 6 B: 15,14,4,3,1,10,5
V75-3 • Spårtrappa
2140 meter, autostart
6 Doctor Bio avslutade 1.08,3 de sista 600 metrarna senast bakom Lindysmusclemania och såg fin ut. Den prestationen räcker långt här och han får tipset. 4 Longgone River var seg för några starter sedan men betydligt mer rapp på Solvalla näst senast bakom Ready Tonight. Galopp direkt i starten senast men felfri är han i form nog för att vinna, det är en riktigt kapabel häst. 11 Farfars Dream var tapper som tvåa senast. Plockade ner ledaren senast men fick ge sig mot en smygkörd konkurrent. Han ska återigen tävla i en amerikansk vagn. 3 Doutdes är fartfylld och kapabel. Tas med vid ytterligare gardering. 10 Fade To Black Ås är en luring. Snabb i benen och långt upplopp är gynnsamt.
Ranking: A: 6,4,11 B: 3,7,10
V75-4 • Treåringslopp
2140 meter, autostart
2 Empire As har varit fin i Sverige och vunnit på bra sätt. Kan öppna fort bakom bilen och det skulle förvåna mig mycket om kusken inte körde till ledningen i ett tidigt skede. Det kan vara så enkelt att han leder det här loppet hela vägen. 8 Eclipse As gillar jag dock och barfota fram borde vara helt perfekt för den här hästen som är trång i gången. Reijo Liljedahl skryter om hästens styrka och han tål jobb på egen hand. Jag blir inte förvånad om han utmanar den klara favoriten. 9 Nehemiah Boko var godkänd men inte mycket mer än så senast. Nu ska hästen tävla utan skor runt om vilket är spännande. Sätter Ulf Ohlsson upp farten med sin starka häst kan det bli bra för Örjans styrning som kan spurta vasst. Tre hästar streckar jag på kupongen.
Ranking: A: 2 B: 8,9
V75-5 •
2140 meter, autostart
4 Jewilla sprang 1.13,2 den sista kilometern i sitt uttagningslopp till Stochampionatet. Nu har hon läge för ledningen, en position hon tävlat i fem gånger med två segrar som resultat, och frågan är vem som sedan ska sätta upp tempot? Bra chans till spets och slut. 2 Olivia Coger tappar travet till slut i loppen vilket är ett problem. Skulle hon sköta sig hela vägen finns styrka och fart för att vinna. Hon kan öppna klart vettigt bakom bilen och har bra förutsättningar. Spännande med ny kusk i vagnen. 9 Ninepoints Birdie fick gå utvändigt ledaren hela vägen i sitt uttagningslopp och gav sig enbart de sista 200 metrarna. Jättefin i två raka segrar innan det och trots att bakspår är ett minus så kan hon duga en bit, kanske hela vägen. 10 Carbonfiber gick fort runt slutsvängen senast men stumnade rejält de sista 100 metrarna. Med tempo och ett lopp i draget kan hon spurta förbi samtliga för det finns fart i henne men det måste stämma med löpningen. 5 Sparven är den med bäst meriter i fältet men hon var svag senast och jag sätter frågetecken för formen. Dock är distansen positivare för hennes del denna gång.
Ranking: A: 4 B: 2,9,10,5
V75-6 | DD-1 • StoChampionatet 2023
2640 meter, autostart
1 Joviality är den största favoriten i Stochampionatet på många år. Hon har tjusat publiken i USA, nu tjusar hon oss svenskar och tävlar mest mot sig själv. Kretsen kring hästen valde spår ett och det på grund av att de tror hon tar ledningen och sedan vinner. Uttagningsloppet blev en gäspning trots att hon fick en rätt så tuff inledning men intrycket var helt bländande över upploppet då hon joggade ifrån sina konkurrenter. Det krävs galopp, sjukdom eller att hon blir fastlåst för att hon ska förlora och det känns som omgångens klart bästa förslag till singelstreck. 4 Queen Belina är den som skulle kunna utmana. Vann i sin lite småsega stil i uttagningen och har svarat för några enormt svettiga lopp under karriären. Har favoriten en sämre dag är hon troligen den som hugger och vinner. 9 Jennifer Sisu var tapper i Stosprintern och duktig i uttagningen inför denna final. Om inte flertalet täta lopp gör sig påminda kan hon också vara aktuell vid favoritfall. 5 Aurelia Express satt fast i comebacken i Rättvik och vann trots en mentalt tung löpning senast.
Ranking: A: 1 B: 4,9,5
V75-7 | DD-2 • Diamantstoet
2640 meter, voltstart
Svårt lopp avslutar. Jag chansar och låser på två hästar som ska tävla utan skor runt om för första gången. 7 Stellas Bellezza gör debut för Thomas Uhrberg som skryter lite om sitt nyförvärv och hon har tränat 1.19 inför detta och ska göra ett bra lopp direkt. Utan skor känns spännande och det är en fin häst av det jag sett i lopparkivet. Kul drag! 1 Escama har man matchat mot detta och hemmahästen ska även hon tävla utan skor. Bra kusk, perfekt läge och fastlåst senast. 5 Joanna Sisu är rätt stark och borde gynnas av distansen. 6 For Real är bara tre år och distansen känns lite tveksam men hästen har mött tuffa konkurrenter. 15 Swept Wing kliver ner lite i klass till den här starten. 10 Starstrucked är stark och gillar förutsättningarna. Felfri kan hon fälla många.
Ranking: A: 7,1 B: 5,6,15,10