Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Bergsåker 13 april
V75-1, Klass I, 2 640 m, auto
1 Mellby Knekt (Jorma Kontio) har spår ett och jag vet inte hur övriga öppnar, men han får en fin resa härifrån. Han har inte startat på ett tag men är rejält jobbad och kommer göra ett bra lopp. Han är stark och rejäl. Barfota bak, säger
Clas-Göran Björkroth.
2 The Pirate (Andreas Lövdal) gjorde ett bra lopp senast och ska streckas tidigt.
3 Swosh (Henrik Svensson) gör det fint, men möter flera tuffa motståndare och får svårt.
4 The Flying Eagle (Magnus A Djuse) gick bra senast och jag var nöjd med prestationen. Han har fått ett bra spår och jag tror inte distansen ska vara några problem. Näst senast var han pigg, men senast var han lugn då han hade lite annan utrustning. Jag skulle väl tro att Magnus kan testa i ledningen, men det där bestämmer han själv. Inga ändringar, säger
Mattias Djuse.
5 Lukanos (Claes Sjöström) har gjort det bra och vunnit på rejält sätt i alla tre starter på slutet. Jag har inget att klaga på i träningen och han borde gå framåt lite för varje start. Han behöver några steg i starten och öppnar snabbare från spår lite längre ut, så bricka fem kunde inte varit så mycket bättre. Han möter bra hästar, men vi kommer inte med någon dålig aspirant och man måste ha förhoppningar, säger
Ulf Eriksson.
6 Kapten Nemo (Erik Adielsson) gick väldigt fort in i kurvan senast och banan var väl inte helt passande med tanke på vädret. Han fick inte det rätta fästet och rullade över. Det var i alla fall inga fel på hästen och han tog resan bra. Jag är nöjd med hur han känns för dagen. Man hade önskat ett lite bättre spår, men det blev helt okej och Erik får lägga upp det som han vill. Han gör debut över distansen och håller han sig bara lugn är det inga problem, säger
Peter G Norman.
7 Mellby Kaliber (Daniel Wäjersten) har varit bra i två raka segrar och senast var det även lite tuffare motstånd på Solvalla. Han har infriat förväntningarna kan man säga. Det är klart det är ännu tuffare nu och han fick också spår lite långt ut som man ska ha respekt för. Han kan dyka upp bland de tre-fyra främsta. Barfota fram känns som ett klart plus, säger
Olle Wäjersten.
8 Inshallah d’Estino (Per Lennartsson) känns bortlottad och får sikta på en peng.
9 Luca di Quattro (Örjan Kihlström) får Örjan i sulkyn och kan slåss om en plats.
10 Nikylon (Jörgen Westholm) galopperade från start senast, men han kan vara lite dum i voltstart. Han gick ju jättebra efteråt och såg ruskigt fin ut. Håller fin form och det blir inga ändringar, säger
William Ekberg.
11 Spader (Björn Goop) gjorde det bra senast där han fick gå utan rygg en bit och det var även bra hästar med i loppet. Han gick jobb under onsdagen där han känns stark och rejäl. Läget är tråkigt, men jag hoppas han kan dyka upp där framme om han har lite flyt med positionerna. Amerikansk vagn, säger
Hans R Strömberg.
12 Jackpot (Mats E Djuse) började året på bästa vis och han var lite bättre än jag trodde då han var väldigt lugn tagen inför det. Det var klart positivt och han kommer vara många meter bättre på lördag. Han är inte så beroende av spåren utan tål att göra mycket jobb. Lite utelämnad blir man ju trots allt härifrån, men jag tycker han tillhör A-gruppen i loppet. Amerikansk vagn och open-eye, säger
Oscar Berglund.
V75-2, Klass II, 1 640 m, auto
1 Popeye Tooma (Mika Forss) har gjort flera bra lopp och härifrån borde han få ett bra lopp. Borde dyka upp i platsstriden.
2 Spike M.M. (Anders Eriksson) var jag helt nöjd med senast där han höll bra från dödens. Han känns bara bra efteråt i träningen och vi är nöjda med honom. Spåret kan inte bli så mycket bättre och det ser bra ut. Han är ju ganska snabb från start, men vi får se hur pass snabb han är nu när det handlar om V75. På förhand tror jag distansen kommer passa bra då han tar i själv. Inga ändringar, säger
Morten Waage.
3 Ninepoints Lady (Jörgen Westholm) satt fast senast och gjorde det jättebra. Hon har varit fin på slutet och håller en fin form. Spåret blev perfekt. Det blir inga ändringar, säger
William Ekberg.
4 Kingen Mearas (Daniel Wäjersten) hade inte sin bästa dag senast och var sämre än man hade förväntat sig. Allt har annars varit som det ska och vi laddar om. Det är bra förutsättningar då det är en kvick häst, men jag har respekt för Spike M.M. som är bra. Amerikansk vagn och barfota runt om första gången, säger
Olle Wäjersten.
5 Dalens Elvis (Henrik Svensson) är anmäld barfota runt om nu och höjer han sig lite med den balansen kan han tjäna fina pengar.
6 Diego (Robert Skoglund) var helt okej senast och han känns bättre i träningen efter den starten. Han är smidigare och det är bättre tryck, så han är nog på gång. Jag tycker det ser bra ut och är ganska nöjd med spåret då han är snabbare från ett spår lite längre ut. Jag kommer skicka i väg honom från start och det känns som en häst som har mycket utveckling kvar. Barfota runt om första gången och eventuellt helstängt huvudlag, säger
Robert Skoglund.
7 Even Younger (Pasi Aikio) gjorde det bra senast och kändes fin, men allt blev fel i loppet. Spåret var tråkigt och det gör det lite chansartat. Med lite tur är jag inte förvånad om han dyker upp bland de tre. Inga ändringar, säger
Pasi Aikio.
8 Summernight Devil (Peter O Larsson) har ett trist läge och ska normalt inte ha något med segerstriden att göra.
9 J.J.Detgårbranu (Mats E Djuse) är fortsatt obesegrad efter fem starter. Är inte alls tokig, men det ser ut som en tuff uppgift nu och i första hand är det en platschans.
10 Cala Bona (Rikard N Skoglund) har fått ett lopp i kroppen och han ska säkert gått framåt med loppet. Nu gör vi lite ändringar på utrustningen och det blir barfota runt om, amerikansk vagn och ett helstängt huvudlag. Bakspåret var lite tråkigt och han får smyga med härifrån. Vi hoppas han grejar en bra slant och distansen tror jag ska fungera, säger
Joakim Elfving.
11 Patton (Kenneth Haugstad) håller fin form, men härifrån blir det svårt att vinna.
12 Brandy T.N. (Susanne H Osterling) har gjort det bra i år och visat lite bättre tåga än tidigare. Senast hamnade han lite byngligt på det och han var även behandlad i ett framknä inför det och hade missat något jobb. Han trivs bra med att starta hyfsat tätt som det blir nu då han är lite småtrög i träningen. Hade han haft spår ett till tre hade jag trott på en vettig slant och skulle han få pengar härifrån vore jag jättenöjd. Planen är att det blir barfota runt om eller barfota bak, säger
Susanne H Osterling.
V75-3, Brons, 2 140 m, auto
1 Kingslayer Pellini (Björn Goop) har gjort två bra lopp. Han galopperade förvisso senast, men han gick oerhört fort över upploppet och hade annars varit trea. Han har två lopp innanför västen och ska kunna vara ännu lite rappare den här gången. Inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
2 Sally MacLennane (Jan-Olof Johansson) väger för lätt här och räcker inte till seger.
3 Riet Hazelaar (Daniel Wäjersten) är en häst med bra meriter och hon har känts bra sedan hon kom hit. Jag vet inte hur hon gått tidigare när hon varit ifrån lite, men det är ju en rejäl häst som varit härdad mot tufft motstånd. Hon står ju bra inne i propositionen och jag tror hon duger. Barfota runt om och amerikansk vagn, säger
Olle Wäjersten.
4 Mahala (Örjan Kihlström) gjorde två enormt bra lopp för vagn i Frankrike, montéloppet kan vi glömma. Hon fick lägga speeden lite för tidigt i sulkyloppet, hon hade lika gärna kunnat vinna de båda loppen. Hon tränar fint och känns fin, det känns som hon har tagit rejäla steg i utvecklingen. Hon borde vara redo att göra en bra prestation direkt så hon blir spännande. Hon har utvecklat det mesta och kan nog öppna. Hon går som i Frankrike, barfota, vanlig vagn och samma huvudlag, säger
Daniel Redén.
5 No Limit Express (Erik Adielsson) gjorde ett bra slutvarv senast och hade full fart över mål. Det blev ett stenhårt lopp nu, men han kan nog vara med i främre träffen och läget blev bättre den här gången. Han kommer vara i bra slag med två lopp i kroppen. Inga ändringar, säger
Oscar Berglund.
6 Balotelli Face (Claes Sjöström) gick ungefär som förväntat senat. Det blev en dålig och lite tung bana så han fick gå med skor. Han ska gått framåt ytterligare och det är större chans att vi kan köra barfota den här gången, säger
Claes Sjöström.
7 Blues Brother (Per Linderoth) har jag haft en månad ungefär och han känns bra. Vad jag sett tidigare är han nog lite för osnabb för V75, men vi får prova och han har visat en bra moral. Tar han en fin slant är jag nöjd. Amerikansk vagn, troligen öppet huvudlag och barfota fram, säger
Lars Wikström.
8 Icon Mearas (Jörgen Westholm) galopperade från start senast, men han såg jättefin ut efteråt och vi hoppas han håller sig på benen den här gången. Kommer han bara till från ett dåligt utgångsläge så borde han vara klart streckvärd då han inte blir lika hårt betrodd nu, säger
William Ekberg.
9 Xerxes Millpond (Jorma Kontio) känns som vanligt och vi får lita på turen och att det löser sig. Då kanske han kan få en hyfsad placering, säger
Mia Wahlberg.
10 Kaxig In (Mats E Djuse) var inte helt bottnad senast och prestation var väldigt bra. Både jag och kusken var dock överens om att det inte flöt lika bra och nu kör vi med framskor som det var näst senast på Solvalla. Det har inte varit några konstigheter i träningen och jag misstänker att formen fortsatt är stabil, säger
David Persson.
11 Underbarosåfin (Henrik Svensson) kommer fälla många med klaff. Tänkbar skräll.
12 Kendall Jackson (Magnus A Djuse) har tränat ihop med Mellby Knekt och känns fin han också. Han fick spår tolv och man måste ha lite flyt, men har han det tycker jag han ska kunna vara med i främre träffen. Barfota runt om, säger
Clas-Göran Björkroth.
V75-4, Kallblod, 2 140 m, volt
1 B.G.Ramona M. (Ricky Eklund) möter sjukt bra hästar och jag är glad för en peng. Det blir rycktussar och i alla fall barfota fram, säger
Robert Calissendorff.
2 Tekno Tana (Robert Skoglund) känns väldigt fin och härifrån blir det att försöka hålla ett jämnt och bra tempo så vi inte släpper in tilläggshästarna för enkelt. Halvstängt norskt huvudlag, barfota bak och en liten lättning fram, säger
Robert Skoglund.
2 160 meter:
3 Tekno Filur (Rikard N Skoglund) är lite osäker, men han har skött sig fint på slutet. Han duger bra i klassen och ska vara topp fem tycker jag, säger
Marcus Lilius.
4 Prinsen af Sola (Björn Goop) var lite sämre på Åby och vi förväntar oss en bättre prestation den här gången. Han öppnar inte så snabbt och vi får sikta på en fin peng i första hand, säger
Marcus Lilius.
5 Brageson (Per Linderoth) får vi väl vara lite smygoffensiva med nu när det är fina pengar att köra om. Vi rycker skorna runt om och håller han sig lugn tror jag Per kan prova i ledningen, men det där får han känna efter själv, säger
Lars Wikström.
6 Blomsterprinsen (Mats E Djuse) tror jag mest på av våra och han har radat upp segrar. Han är inte så snabb ut så vi hoppas han kommer vettigt till, säger
Marcus Lilius.
7 Klack Vidar (Magnus A Djuse) duger en bra dag och känns inte helt avsågad.
8 Basisten (Jan Ove Olsen) är ute i ett jämnt och tufft fält så han kan vara allt från vinnaren i loppet till att bli femma och ändå göra ett kanonlopp. Eventuellt lite lättare skor, säger
Jan Ove Olsen.
9 Grude Trygve (Öystein Tjomsland) gick helt okej senast och det var inte riktigt hans bana eller distans. Det är ganska tufft nu också och tjänar han fina pengar är vi nöjda. Skor runt om, säger
Jimmy Jonsson.
10 Mustang (Lars-Erik Karlsson) får svårt.
11 Kruson (Wiktor Kylin-Blom) tycker jag var bra senast på nytt rekord. Jag hoppas formen blivit ännu lite bättre, men det ser svårare ut med ett bakspår. Tanken är barfota runt om, säger
Wiktor Kylin-Blom.
2 180 meter:
12 Grådö Bo (Robert Wilhelmsson) avslutade väldigt bra senast. Vi står väl 20 meter fel egentligen, men är det bra fart plockar han många på upploppet. Vi får vara nöjda om han är bland de fyra-fem. Tanken är barfota första gången, säger
Robert Wilhelmsson.
13 Sol Storm (Hanna Forslin) känns jättefin för dagen och vi har siktat mot det här loppet. Jag tror han kommer leverera en mycket bra insats, men värsta motståndaren, Blomsterprinsen står bättre till än oss. Han är bra för klassen och jag är optimistisk, även om det är många att runda. Det blir skor runt om och vanlig vagn nu när det är voltstart, säger
Hanna Forslin.
14 Guli Em (Marcus Lilius) var stark och rejäl senast. Han hade lite problem med travet, men banan var hård och det slet mycket hov. Vi får köra med skor runt om nu och han har vunnit med det också, säger
Marcus Lilius.
2 200 meter:
15 Järvsö Kurt (Daniel Wäjersten) gjorde det jättebra senast. Han är stor, flegmatisk och stark, men jag tycker han är bättre när han går med i ryggar, säger
Marcus Lilius.
V75-5, Silver, 2 640 m, auto
1 Cab Frontline (Tomas Pettersson) fick en tuff inledning senast och det satt lite i benen till slut, men jag hade ändå hoppats på lite mer. Det känns inte som något för vinnarspelarna utan i så fall behöver han rycka upp sig. Vi får se om det blir norskt eller helstängt huvudlag, säger
Tomas Pettersson.
2 Jerka Sting (Claes Sjöström) fick ett optimalt läge för honom och skulle han få sitta i ledningen vore det väldigt spännande. Jag tycker distansen är ett plus på honom också. Det var lite dålig bana senast så vi behöll bakskorna, men nu blir det barfota runt om, säger
Claes Sjöström.
3 O’Mara Zon (Daniel Wäjersten) gick med skor och hade mycket tillägg senast i årsdebuten. Jag tycker hon såg fin ut och hon gick skapligt. Hon bör gått framåt en del och även om jag inte tror distansen är den bästa för henne så är det bättre förutsättningar än senast. Amerikansk vagn och barfota runt om, säger
Olle Wäjersten.
4 Albert Zonett (Jorma Kontio) har tränat på bra efter senaste starten och han drog ett spår som passar honom. Det blir barfota fram, amerikansk vagn och öppet huvudlag, säger
Robert Bergh.
5 Hannibal Face (Björn Goop) hoppas vi får ett bra lopp och löser det sig okej borde han vara med långt framme. Han får ses som en platskandidat och det är inte heller omöjligt att vinna om det löser sig bra samtidigt som det strular för några andra. Barfota bak, säger
Peter Zadel.
6 Winterburn (Örjan Kihlström) var riktigt bra senast och det var kul. Allt verkar bra efteråt och han tog loppet väldigt bra. Han känns pigg och fin och jag har samma feeling som tidigare. Det känns inte som distansen ska vara något minus. Inga ändringar, säger
Mattias Djuse.
7 King of Djazz (Sandra Eriksson) känns fortsatt väldigt fin hemma i träningen och det är som en ny häst. Det är några pansarvagnar med i loppet, men han är inte så tokig om han inte behöver göra grovjobbet. Jag åker helt klart med förhoppningar och med lite tur tror jag han har en bra chans. Blir det grovt material kanske det behövs bakskor, men planen är barfota runt om och amerikansk vagn, säger
Sandra Eriksson.
8 H.C.’s Crazy Horse (Per Linderoth) var väldigt bra senast. Spåret blev lite väl långt ut, men annars är han på gång. Amerikansk vagn första gången, säger
Olle Wäjersten.
9 Corazon de B. (Per Lennartsson) gick bra senast och gick i mål osliten. Han är inte helt iskall bakom hästar, men det gäller att det flyter på med en jämn fart. Stämmer det och om han har en bra dag kan han vinna, men stämmer det inte så kan han lika gärna vara sexa-sjua. Vi har en bra startrygg i alla fall och han borde slinka igenom ganska bra. Inga ändringar, säger
Per Lennartsson.
10 Marre’s Dreamboy (Jörgen Westholm) borde flytta fram formen. Han är i en tuff klass och med rätt löpning kan han vara bland de tre, säger
William Ekberg.
11 Xanthis Hilton (Mats E Djuse) kunde inte Mats köra för fullt på senast och vi kanske kör med skor runt om den här gången. Han har inte varit speciellt bra barfota tycker jag och det kanske blir vassare när det är en riktigt bra bana i sommar. Över distansen hinner han väl ändå med trots skor. Han håller toppform, men spåret är inte bra och vi får hoppas på tempo, säger
Stefan Melander.
12 Otroligosåfin (Lars-Göran Söderberg) är bortlottad då han inte är lika vass bakifrån.
V75-6, Guld, 2 140 m, auto
1 Kentucky River (Örjan Kihlström) var mycket bättre i travet och var stabilare senast än tidigare sa Örjan så han kan nog öppna bättre än han gjort men kanske inte tillräckligt för att kunna utnyttja innerspåret. Han bör dock inte hamna för långt bak. Han kommer nog spurta väldigt bra för det känns som han bara blir bättre och bättre. Han går precis som han gjorde senast, säger
Daniel Redén.
2 Mellby Jinx (Daniel Wäjersten) gick riktigt bra senast. Det blev visserligen lite stiltje mitt i loppet, men det var en tuff öppning och han gick fort till slut, så det var en väldigt bra prestation. Han har tagit loppet bra och allt verkar som vanligt efteråt i träningen. Mycket kommer avgöras i starten som det känns och skulle han komma till ledningen är mycket vunnet. Därifrån är han hästen att slå och jag har en bra känsla. Inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
3 Hard Times (Erik Adielsson) fick ett virus runt jul och sedan blev han lite hingstig och slog av en bit av skenbenet, så han fick stå på box ett tag. Han har sedan fått jogga ett tag och det tuffaste som han gått är 1.19,5 i långvagn i ett banjobb. När jag såg att det bara var sju hästar anmälda till det här loppet så tänkte jag att han kunde få starta här. Det blir barfota fram och är han hetsig i värmningen blir det öppet huvudlag. Annars kör vi med open-eye och amerikansk vagn som vanligt, säger
Ola Åsebö.
4 Castor the Star (Mats E Djuse) tycker jag var bra senast i årsdebuten. På förhand hade han en passande uppgift då, men det blev ändå ett tufft lopp eftersom han fick svar. Han hade sedan tur som kom ut och avgjorde till slut säkert. Han behövde säkert loppet i kroppen och kommer vara bättre till den här starten. Möter några bra, men han besitter en väldigt hög kapacitet. Det blir inga ändringar, säger
William Ekberg.
5 Weekend Fun (Rikard N Skoglund) har gått bra under vintern. Han är lite upp och ner, men det har varit riktigt bra nu i tre starter på rad och har han en bra dag ska han vara långt framme. Han är snabb ut från start, men det är det fler i loppet som är och Rickard får köra som han vill. Inga ändringar, säger
Lars Wikström.
6 Order to Fly (Joakim Sternsjö) är en gamling som nöter på och han gör det fortsatt fullt godkänt. Han matchar däremot inte det här gänget och han får troligen vara nöjd med sista slanten.
7 Diamanten (Björn Goop) var okej senast på Romme och här hemma känns han bra i träningen. Nu har han fått ett dåligt utgångsläge och möter också ganska bra hästar. Jag tror vi får sikta på lite bra pengar. Inga ändringar, säger
Peter Zadel.
8 Mister Hercules (Magnus A Djuse) fick jag inte att trava hundraprocentigt och det krånglade med honom i fjol. Nu har jag testat massa nytt och ändrat balansen för att hjälpa honom. Det känns bra. Jag körde ett riktigt hårt jobb med honom i måndags och det var länge sedan jag var så nöjd med honom som i det jobbet. Det ska bli spännande att se honom på lördag, nu är han kanske redo för toppfarterna men han har dåligt med passande lopp så det är blir bra att börja med. Det jag gjort är att jag försökt att få honom att dra ett annat ben än han gjort tidigare och det känns bra. Han har ändrat stil och det har gått att släppa av honom för fullt i jobben är hemma, det har aldrig gått att göra tidigare, säger
Daniel Redén.
V75-7, Stolopp, 2 140 m, volt
1 Polar Operation (Jens Eriksson) har gjort gedigna insatser och kan vi hålla ledningen vore det ett plus i kanten. Förhoppningarna är att vi kan slåss om en plats. Barfota bak, säger
Jens Eriksson.
2 Icicle Am (Erik Adielsson) är piggare än på länge och det känns som en helt ny häst. Jag får hålla i mig nu mot att tidigare haft slaka tömmar. Får hon ledningen växer hon en klass. Vanlig vagn, säger
Lars Hallberg.
3 Conrads Anette (Mika Forss) duger här och är med och slåss om en plats.
4 Dino Cream (Mats E Djuse) bör gått framåt väldigt mycket med senaste loppet i sig. Fjärdespår är okej, även om det inte lär bli någon snabbstart. Med klaff kan hon absolut dyka upp där framme för jag tror som sagt att hon kommer ha höjt sig ganska mycket på formskalan, säger
Oskar Kylin Blom.
5 Mercedes Hall (Magnus A Djuse) gjorde en fin prestation senast och borde gått framåt en hel del med loppet. Spåret ska inte vara några problem, men det är blir ju svårare att få en kanonstart och köra om spets. Vanlig vagn, säger
Mattias Djuse.
6 Twins Lily (Hanna Forslin) är ny i min regi och har tränat på ordentligt. Vi möter bra hästar i årsdebuten och det räcker nog inte till seger. Jag hoppas kunna komma ner till sargen. Hon får gå i ryggar och så kör jag till slut, säger
Hanna Forslin.
7 Never to Young (Per Lennartsson) var omöjlig att få i trav senast. Det borde vara enklare från spår sju, men samtidigt måste det stämma för att komma iväg. Hon kan i så fall öppna bra och jag tycker hon har form för att vara med och strida om en riktigt bra placering, säger
Per Lennartsson.
8 Zally Gel (Kajsa Frick) får sikta på en slant.
9 Mi Amore Bros (Örjan Kihlström) är redo att göra ett bra lopp direkt, speciellt med tanke att banorna vi tränar på börjar bli riktigt bra nu, säger
Daniel Redén.
10 Dutchess Sun (Daniel Wäjersten) har varit hos oss ett tag och tränat på enligt plan. Hon har gått ett rutinjobb på Bergsåker, men jag vet inte riktigt hur hon varit tidigare efter vila. Barfota runt om, säger
Olle Wäjersten.
11 I Love Faux Depart (Rikard N Skoglund) var ett huvud från att vara tvåa i mål senast. Läget blev tråkigt igen så det krävs lite flyt. Halvstängt norskt huvudlag och vanlig vagn, säger
Joakim Elfving.
2 160 meter:
12 Vilja T.Y.C. (Claes Sjöström) värmde inte bra inför finalen så vi fick stryka och behandla henne. Det känns bra igen och hon brukar inte tappa något. Det ser krångligare ut än vanligt med många på start och innerspår för oss, men jag tror hon gör en bra prestation. Barfota fram, säger
Stefan Arvidsson.
13 Florence Ima (Peter Eriksson) känns bra och vi kör barfota igen som gav en extra växel senast. Förhoppningsvis blir det även rycktussar första gången. Hon kan vara bland de tre, säger
Peter Eriksson.
14 Olly Håleryd (Björn Goop) känns starkare i år än i fjol. Hon har tränat på rakbanan och i backen, men jag var inne på Boden och körde 1.16/1600 meter för två-tre veckor sedan. Hon har 20 meters tillägg på bra hästar som hon ska runda, men jag tror hon står sig väl i klassen, säger
Ove A Lindqvist.
15 Young Mistress (Per Linderoth) har ett lopp i kroppen. Platsbud om det klaffar.