Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Rättvik 3 augusti
V75-1, Klass II, 1 640 m auto
1 Redzone (Peter G Norman) vann i ett billigt sällskap senast, men jag tycker han gjort bra lopp och att han är på väg uppåt. Läget blev bra och han känns bra i träningen inför det här. Jag hoppas han ska kunna få med sig en bra slant om han sköter sig. Han kan bli lite ivrig från start med spår långt in. Amerikansk vagn, säger Peter G Norman.
2 Maxihill Trot (Johanna Lind) är kanske inte så speedig som en V75-häst behöver vara, men vi kör offensivt och han har varit rätt bra över kort distans. Trots att det är sommar kan han räcka till en fin placering. Inga ändringar, säger Stefan P Pettersson.
3 My Star is Born (Emilia Leo) är väldigt startsnabb och har bra förutsättningar här. Han kan bli svår att ta sig förbi för samtliga och är ett givet streck på kupongen.
4 Mago Launcher (Olle Alsén) värmde väldigt bra senast och då jag ville köra om det så ändrade jag till ett halvstängt huvudlag, men han galopperade bakom bilen. Nu ändrar vi till ett öppet huvudlag och han har känts bra i ett jobb efteråt. Förutsättningarna är näst intill bästa tänkbara och han är en häst bakifrån och en annan i ledningen, så skulle jag komma till ledningen kör jag där, säger Olle Alsén.
5 Chain Reaction (Mats E Djuse) har gått bra under en längre tid utan att fått sätta pricken över i:et. Han är ingen startraket och distansen är i kortaste laget så vi hoppas på överpace och bra ryggar. Då går han hela vägen in i mål. Det blir samma utrustning som näst senast på Romme, säger Kajsa Frick.
6 Jocke Thå (Kajsa Frick) fick en skada efter senaste starten och vi har kört två skarpare banjobb där han känts fin. Jag ligger ändå lite lågt med tanke på att han varit borta länge. Annars gillar han förutsättningarna bra. Det lutar åt att det blir en vanlig vagn, säger Kajsa Frick.
7 Mr Reddington (Jorma Kontio) gjorde i lördags en bra prestation efter att ha travat en del av loppet utvändigt om ledaren. Täta starter är ett litet frågetecken och läget blev lite för långt ute. Dock blev han trea i ett tufft V75-lopp senast och med lite flyt under vägen ska han kunna ta en fin placering. Inga ändringar är aktuella, säger Katja Melkko.
8 Takemetoheaven (Nathalie Blom) har gjort det bra hela tiden. Det var väldigt synd med spåret då han är startsnabb, men vi får söka efter en bra position och hoppas på lite tempo. Då kan han dyka upp där framme. Det blir nog en amerikansk vagn igen, säger Nathalie Blom.
9 Ninepoints Winner (Björn Goop) kan en hel del, men han jagar fortfarande karriärens första seger och det är tveksamt om den kommer nu. I första hand får han ses med en vettig platschans om det löser sig.
10 Ninepoints Lady (Jörgen Westholm) behöver en del tur härifrån och känns inte som något hett bud på förhand.
11 Macao Keeper (Daniel Wäjersten) har varit ute i lite tuffare lopp på slutet och visat att han är att räkna med även där. Han är inne i en fin period tycker jag. Det var synd på spåret och det behövs som alltid ett hårt tempo och även maxklaff från dessa utgångslägen för att räcka hela vägen. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
12 He’s From Heaven (Claes Sjöström) gjorde en stark upphämtning senast och han duger väldigt bra i loppet. Blir väldigt spännande över upploppet om det varit överpace.
V75-2, Kallblod, 1 640 m volt
1 Tiras Perla (Björn Goop) gjorde ett bra lopp senast mot tufft motstånd i norskt mästerskap för ston. Hon är väldigt travsäker och snabb från start, men Björn får lägga upp taktiken. Jag blir inte överraskad om hon går en 23-tid med körspö och Björn i sulkyn, säger Geir Flåten.
2 Mino Tabac (Olle Alsén) blev lite vass senast med open eye-huvudlag och jag kommer värma med det igen, men är han hetsig blir det ett öppet huvudlag. Det blir tufft att vinna och vi jagar pengar, säger Olle Alsén.
3 Klack Vidar (Marcus Lilius) hoppas jag ska få en bra position och då ska han kunna hänga med och tjäna en bra peng. Vanlig vagn, säger Joakim Reiser.
4 Modig Ripa (Mats E Djuse) gör det helt okej och kan tjäna en bra slant med lite klaff.
5 Sör Tinder (Rose-Marie Söderlund) får svårt att räcka hela vägen och jagar pengar.
6 Grådö Bo (Madelene Johansson) är bättre än raden och kan slåss om en plats.
7 Farmpilot (Jessika Sidbäck) var vi jättenöjda med i comebacken senast och han ska gått framåt. Han är snabb ut och jag kommer köra framåt. Jag blir mäkta förvånad om han inte gör en bra prestation, men hur långt det räcker vet jag inte. Det blir barfotaskor fram första gången, säger Jessika Sidbäck.
8 Gompens Hönk (Vidar Tjomsland) har gjort det väldigt bra och ska räknas tidigt.
9 Månbest A.M. (Magnus A Djuse) är allt väl med och formen borde gå åt rätt håll. Det är ett tufft lopp, men han borde kunna få en slant. Han har en bra startrygg och kan säkert hamna hyfsat till. Helstängt norskt och rycktussar, säger Gunnar Melander.
10 Tallmons Wiking (Jonas Bergdahl) kan inte ha bättre form, men läget är ju iskallt och jag får köra lite på chans. Det blir urryckare, norskt huvudlag och eventuellt lättar jag honom till barfota fram och barfotaskor bak, säger Jonas Bergdahl.
1 660 meter:
11 Månremus (Ulf Eriksson) har varit rätt okej i några lopp. Han är beroende av att smyga och då får man ta det man får. Vanlig vagn, säger Joakim Reiser.
12 Dellenit (David Nylander) fick ett struligt lopp senast och hade jag gått ut på bortre lång hade jag varit sämst trea som det känns. Vi tar nya tag nu och det känns positivt, men det får inte strula något. Inga ändringar, säger David Nylander.
13 Olav (Örjan Kihlström) har blivit tillfixad efter senaste loppet och han var fin i tisdagens träningsjobb. Han möter ett par bra norska hästar, men får han ligga på speed har han väldigt bra fartresurser. Inga ändringar, säger Harald Kvåle.
14 Trö Kasper (Ulf Ohlsson) fick ett ganska tufft lopp senast och var bra. Det är svårt att stå med tillägg och det kan bli tufft att vinna, men jag tror han gör ett bra lopp och tjänar fina pengar, säger Jimmy Jonsson.
15 Guli Frodo (Nathalie Blom) var lite blek i lördags och jag tror det var för att han inte kissade mellan värmning och lopp. Tillägg, kort distans och spår fem är väl inte drömmen, men han känns mer stabil så vi siktar på en fin peng. Barfota fram och eventuellt en multicam-vagn, säger Nathalie Blom.
V75-3, Guld 1640 m auto
1 Following (Jorma Kontio) är bättre än raden och kapacitet finns för att kunna vara med där framme. Det är klart det är några bra hästar emot, men jag tror han kommer göra ett bra lopp och kanske kan vara trea-fyra i alla fall. Eventuellt blir det barfota runt om, amerikansk vagn och helstängt huvudlag, säger Stefan Melander.
2 Chestnut Hill (Örjan Kihlström) är man lite sur på, men vi kommer köra barfota runt om och med skygglappar. Jag är jättenöjd om han är trea-fyra, säger Stefan Melander.
3 Dark Roadster (Ida Riesterer) har svårbedömd form och får ses som en outsider.
4 Joe Dalton (Mats E Djuse) blev jag besviken på senast. Han fick sitt drömlopp och han travade bra, men vi har ingen förklaring till varför att han rullade över. Möjligen att det var ett tag sedan han tävlade och att han blev för ivrig. Han är bättre när han får tävla varannan vecka. Taktiken är svår att säga hur det blir, över kort distans skulle man kanske kunna köra där framme även om rygglopp är att föredra. Inga ändringar, säger Stefan P Pettersson.
5 Sourire Frö (Magnus A Djuse) har gjort det fantastiskt bra på slutet och senast var han fyra bakom San Moteur, Mister Hercules och Phoenix Photo. Han har riktigt fin form och har studsat tillbaka till det han kan. Han har ett bra läge för hans del och det ser spännande ut. Jag ser honom gärna där framme, men jag ger inte Magnus några körorder. Det blir amerikansk vagn ut och det är en signal att vi tycker han är i bra form, säger Ulrika Wällstedt.
6 Brambling (Daniel Redén) kändes bra senast, men det var inget tryck i honom och jag var lite besviken på prestationen, det saknades spänst. Vi hade lagt om foderstaten inför det, men nu har vi ändrat den igen. Han känns mycket bättre i jobben och jag tror att han gör en klart bättre prestation. Det känns som gamla Brambling, men med ett nytt fungerande trav. Jag tror att han har mycket kvar att uträtta. Han gick jobb i måndags och kändes jättefin, säger Daniel Redén.
7 High Glider (Carl Johan Jepson) har gjort två mycket bra lopp och verkar vara i ett väldigt bra slag. Vi hade gärna haft ett bättre spår och det gäller att det blir bra fart på loppet, men kommer han rätt till så hoppas vi han kan vara med långt framme. Han har gått med skor bak på slutet och nu blir det barfota runt om vilket ger en liten växel till, säger Ole Björn Hoppestad.
8 Lawmaker (Björn Goop) räcker inte till.
9 Global Badman (Daniel Wäjersten) har fått gå ute på nätterna och vi har ändrat lite i rutinerna inför senaste två starterna. Han var lite seg på Dannero, men jag tycker han studsade tillbaka senast och gjorde en bra prestation, så det går nog åt rätt håll. Amerikansk vagn blir väldigt spännande att se vad det kan göra. Det kanske hade varit ännu mer intressant från ett framspår, men det blir spännande, säger Olle Wäjersten.
10 Catullo Jet (Alessandro Gocciadoro) vill jag testa över sprint igen för att försöka förbättra startsnabbheten på, men den chansen får vi inte nu från bakspår. Senast på Jarlsberg var han inte 110 procentig vilket jag märkte redan i provstarten och det blev inte bättre av att han fick ett tufft lopp. Han kommer vara vassare nu med lopp i kroppen, är allround och klarar av olika typer av upplägg. Att han kan avsluta starkt visade han i Finlandia Ajo. Det blir inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
V75-4, Stolopp, 2 640 m volt
1 Nouchka di Quattro (Mats E Djuse) kom inte till I loppet senast och fick en dålig rygg i sista sväng. Hon gjorde ett bra lopp tycker jag och allt är bara bra i träningen. Hon är okomplicerad och rätt rapp i fötterna så hon borde få en fin resa härifrån. Vanlig vagn, säger Mattias Djuse.
2 Can Can Broline (Emilia Leo) har bra fart om hon sköter sig. Tidig om man garderar.
3 Quinan Tooma (Peter G Norman) går jämnt och säkert tycker jag. Senast blev det fel då jag la speeden på långsidan och inte kom förbi. Distansen är inget som oroar och får hon sitt lopp har hon en vass speed. Inga ändringar, säger Peter G Norman.
4 Midas Mana (Daniel Wäjersten) får normalt svårt att räcka till seger.
5 Dina Spritz (Carl Johan Jepson) är i bra form och hon fungerade bra i voltstart senast. Det är en stark häst och distansen är inga problem, men hon får gärna få en ryggresa fram till slutvarvet. Inga ändringar, säger Manuele Casillo.
6 Queen of the Night (Magnus A Djuse) gick också bra senast, men hon blev tempotorsk och det loppet kan man glömma. Hon kan öppna bra och har ett spännande läge. Kommer hon till ledningen ökar chanserna. Barfota fram, vanlig vagn och norskt huvudlag, säger Mattias Djuse.
7 Melrose Draviet (Alice Molin) fick en perfekt resa senast och avgjorde väldigt enkelt. Hon står bra inne i det här loppet och formen är på topp. Spåret är helt okej och hon går bra från alla positioner och behöver inte hamna i spets. Hon har utvecklats mycket som häst och blivit rejäl så vi tycker distansen ska passa henne bra. Inga ändringar, säger Lina Tallberger.
8 Adele Gel (Ulf Ohlsson) behöver höja sig en del för att vara med i segerstriden.
2 660 meter:
9 Hunting Widow (Claes Sjöström) kan vara med och hugga om en plats vid klaff.
10 Månskenstösen (Björn Goop) var bra i monté vid segrarna och hon gjorde det bra senast också. Tillägg nu är svårt, men hon känns fin i träningen och vi hopps hon gör ett bra lopp igen. Jag tror det blir barfota fram, säger Peter Zadel.
11 Nikita R. (Robin Bakker) har gjort tre starter i Sverige och vunnit samtliga. Nu har hon tjänat en del pengar och möter bättre hästar så det blir inte enklare, men allt verkar bra i träningen och vi förväntar oss att vara bland dom tre främsta, säger Paul J P Hagoort.
12 Over My Shoulder (Jorma Kontio) gick bra senast från bakspår och hon fortsätter att vara jättefin i träningen. Jag tycker hon känns ännu bättre nu, men tyvärr blev det spår fyra i volten och det kan vara lite svårt. Distansen är inga problem. Barfota runt om och norskt huvudlag, säger Jonna Irri.
13 Nycora (Markus B Svedberg) gör klart vettiga lopp hela tiden. Det blir tufft att vinna loppet, men om det stämmer bra under vägen kan hon vara en möjlig platsskräll.
14 Starstrucked (Örjan Kihlström) känns fin i träningen och ser bra ut. Vi har ett bra läge och en bra kusk så jag hoppas hon dyker upp där framme, säger Hans R Strömberg.
15 Lady Silver (William Ekberg) jagar i första hand pengar, men om det löser sig bra är hon en av flera som kan ta en plats.
V75-5, Brons 1640 m auto
1 Speedy Cash Vicane (Kim Eriksson) har gjort ett par riktigt topplopp och håller toppform som det verkar. Spåret är jättebra även om han kanske inte kan utnyttja det till max. Han har börjat öppna vettigt i alla fall. Inga ändringar, säger Kim Eriksson.
2 Behind Lord (Per Linderoth) fick pausa lite efter finalen. Han blev behandlad och har tränat på bra nu. Han är snabb ut och kommer få en bra position, men det blir tufft att vinna i ett sådant här gäng och vi får hoppas på fina slantar. Det blir inga ändringar, säger Stefan Arvidsson.
3 Xerava C.D. (Jorma Kontio) känns fin i träningen och hon har fått ett bra utgångsläge. Han får ladda framåt direkt och det vore roligt att se henne i ledningen. Eventuellt blir det skor bak och det tror jag ger ett bättre fäste, säger Hans R Strömberg.
4 Reshevsky (Mats E Djuse) gör det vettigt utan att riktigt räcka till. Han får sikta på en bra slant på nytt och han är anmäld med skor bak den här gången.
5 Huit (Carl Johan Jepson) är i absolut toppform och jag har stora förhoppningar om att han kommer sluta långt framme. Han har vunnit på V75 över distansen tidigare och kommer tävla barfota runt om och med amerikansk vagn, säger Klaus Kern.
6 Olly Håleryd (Örjan Kihlström) var väldigt duktig senast. Hon har varit hos veterinär efter det, men det var inga stora grejer. Nu tar vi omtag här och loppet ser passande ut. Det är en väldigt fin häst, en bra löphäst som orkar bättre nu här hemma, även om hon inte är helt färdig, säger Daniel Redén.
7 Diva Ek (Alessandro Gocciadoro) var inte perfekt i travet senast, men gick en stark upphämtning. Nu har vi lagt på en annan typ av sko i träningen som jag tror kommer ha positiv effekt för henne då hon haft hovproblem, men hon kommer kunna tävla barfota i själva loppet på lördag. Hon tränar jättebra och jag oroar mig inte över spår sju för hon är väldigt stark. Öppet huvudlag och jänkarvagn, säger Alessandro Gocciadoro.
8 Solöns Skrammel (Daniel Wäjersten) galopperade senast och den tog kusken på sig. Hästen känns jättebra men det går inte att slå dom två invändigt om oss. Det ser omöjligt ut och vi får hoppas på en ny rekordtid. Det blir amerikansk vagn och barfota fram, säger Henning Rustad.
9 Bugatti Hall (Claes Sjöström) har ett vettigt läge och kan tjäna bra pengar härifrån.
10 Joint Chief (Björn Goop) har visat flera gånger hur bra han är, men det är svårt att vara för optimistisk från spår 10 över kort distans mot ett tufft motstånd. I träningen känns han bra, säger Peter Zadel.
11 Gilmore Trot (Troels Andersen) var fin senast. Norsken åkte ner efter 500 meter den gången och det blev fel då han blev väldigt pigg varvet kvar. Han höll farten fint till slut. Efteråt tränar han fint och det är inga konstigheter. Han fick däremot ett dåligt spår, men han kan säkert få med sig en peng hem. Inga ändringar, säger Troels Andersen.
12 Edelweiss (Magnus A Djuse) var fullt godkänd senast i en snabb avslutning. Han hade stått över lite inför den starten då han blivit behandlad och vi får se om han gått framåt lite, men det hjälper nog inte från det här utgångsläget. Det behöver bli hårt tempo och vi får hoppas dom kör som busar och varvar på 1.09. Senast hade han norskt huvudlag, men det hände inget så vi kör med open-eye nu och med en amerikansk vagn, säger Stefan Hofling.
V75-6, Klass I 2 140 m volt
1 Ready Star (Jörgen Westholm) lottades till ett perfekt läge och han ska ses med bra möjligheter att hålla upp ledningen. Därifrån är han absolut en som räknas med chans.
2 Bajaro B.R. (Valentin Prevost) är allt jättebra med. Det är tufft på V75, men han har ett bra spår och vi ändrar inget i utrustningen, säger Valentin Prevost.
3 Hard Center (Kristian Lindberg) har gjort det helt okej, men han möter ett tufft motstånd och räcker normalt inte till seger.
4 Let Me In (Mats E Djuse) var man kanske lite besviken på senast, men han andades inte riktigt korrekt och låg på lite för mycket. Han slappnade aldrig riktigt av och med tanke på det gjorde han det okej. Han är vettig för klassen och kan få med sig bra pengar. Inga ändringar, säger David Persson.
5 Loaded Olle (Markus B Svedberg) har fått två lopp i kroppen efter ett uppehåll och borde bli bättre och bättre. I första hand får han jaga bra pengar och ses med platschans.
6 Antognoni (Jorma Kontio) har gjort bra lopp och senast fick han vandra i dödens. Han hade norskt huvudlag första gången då och det hände inte så mycket, men så kan det ibland vara första gången. Nu är det voltstart och det har han inte startat med på länge, men jag tror det ska fungera bra och att han ska sluta i främre träffen. Vi får se vad det blir för huvudlag den här gången, säger Clas-Göran Björkroth.
7 Västerbo Blizzard (Carl Johan Jepson) gjorde ett bra lopp senast och med det loppet i kroppen borde han vara ytterligare förbättrad. Jepson är riktigt vass i voltstart och han ska räknas ganska tidigt i loppet.
8 Cheeky Doc (Linda Sedström) var bra senast från ett tråkigt utgångsläge. Han har gått lite lugna jobb efteråt och känns som han ska. Jag tycker vi har ett bra utgångsläge och en bra startrygg så drömscenariot vore att hålla ryggen på Jörgens häst. Det är kanske långsökt att tro på seger, men vi hoppas han ska kunna vara trea-fyra. Vanlig vagn, säger Linda Sedström.
9 Rapid Pal (Björn Goop) gjorde bort sig senast. Han tränar på bra här hemma, men i loppen har han lite svårt att sköta sig ibland. Bakspåret kanske gör det lite enklare för honom att sköta sig och felfri ska han vara en platskandidat. Det blir inga ändringar, säger Peter Zadel.
10 Smajlis (Magnus A Djuse) gjorde det riktigt bra i skymundan senast även om man såklart inte vill att han ska galoppera kort innan mål. Formen är bra tycker jag och klaffar det lite kan han komma med en bra avslutning. Vi sätter på en jordbländare igen som vi hade tagit bort i den förra starten, säger David Persson.
11 En Garde (Kim Eriksson) är i en jättebra form och jag var imponerad av honom senast, men han är inte bra bakifrån och får vi pengar är jag jättenöjd. Jag får hoppas Kim kan trolla. Jag måste skydda hovarna lite och det blir nästan som barfota, men då det är med sömmar måste vi anmäla med skor, säger Ante Lisell.
12 Jockes Abbot (Roy Atle Ruud Nilsen) håller en stabil och fin form. Det är klart att vi är ute på lite djupt vatten här, men vi ville prova då han har poäng och då det var voltstart. Förhoppningarna drogs dock ner när vi fick spår tolv och vi är nöjda om han får med sig en matlapp. Vi rycker skorna bak och troligtvis blir det också ett norskt huvudlag, säger Roy Atle Ruud Nilsen.
V75-7, Silver 2 640 m auto
1 Jikken (Örjan Kihlström) var jättebra senast och har inga problem med distansen. Vi kastade på ett norskt huvudlag i sista minuten senast, det fungerade väldigt bra och det blir lika igen. Han kan nog öppna ganska bra. Han hade Finntack-vagnen senast och det blir nog samma, säger Daniel Redén.
2 H.C.’s Crazy Horse (Per Linderoth) gör bra lopp hela tiden och efter segern i finalen på Färjestad gjorde han det bra även senast i Årjäng. Formen ska vara fortsatt god. Spåret är jättebra och distansen ska inte vara några bekymmer då han känns allround. Det ser lite spännande ut i ett jämnt lopp. Amerikansk vagn, säger Olle Wäjersten.
3 Night Art (Ulf Ohlsson) är allt normalt med i träningen. Han har startat en hel del över lång distans tidigare och trivs bra där. Han kanske behöver höja sig lite mot senaste starten, men läget är bra och jag blir inte förvånad om han är bland dom tre. Amerikansk vagn, säger Olle Wäjersten.
4 Jennifer Sisu (Mats E Djuse) gjorde ett riktigt bra lopp senast som tvåa bakom Great Skills och det var inget att klaga på. Hon fick ett hyfsat läge och hon borde gått framåt med senaste loppet. Det är ett tufft lopp, men vi förväntar oss att hon ska sluta i främre träffen. Inga ändringar i nuläget, säger Clas-Göran Björkroth.
5 Cab Frontline (Tomas Pettersson) var bra senast och allt känns normalt i träningen. Läget är bra, men han är inte så snabb ut och vi behöver lite tur för att komma ner i ett vettigt läge. Sedan får vi hoppas att dom gasar på lite så vi kommer in i matchen. Inga ändringar, säger Tomas Pettersson.
6 It’s Peppertime (Jorma Kontio) gjorde senast en väldigt fin insats och spurtade med fin fart in i mål. Han känns fortsatt fin hemma. Vi hoppas hitta till en vettig position i kön. Inga ändringar, säger Katja Melkko.
7 Kinky Boots (Troels Andersen) var väldigt fin i comebacken och jag trodde inte han skulle vara så bra. Tanken var mer att han skulle komma igång. Han har tagit loppet bra och tränar bra efteråt. Han är långsam iväg och det är ett tufft lopp så i första hand jagar vi lite pengar, säger Troels Andersen.
8 Aurelia Express (Magnus A Djuse) var struken på grund av hosta inför en tilltänkt start och det gick fort över. Hon har tränat på och känns fin nu, men man behöver tur från det här spåret. Skulle han hitta bra ryggar tror jag hon kommer avsluta bra. Amerikansk vagn, säger Clas-Göran Björkroth.
9 Parveny (Björn Goop) gör bra lopp hela tiden och han känns fortsatt fin i träningen. Spåret är chansartat, men det kan lösa sig och distansen har han inga problem med. Amerikansk vagn, säger Mattias Djuse.
10 Don’t Say Gar (Alessandro Gocciadoro) fick ett riktigt tufft lopp senast och då bestämde vi oss för att ge henne en månads tävlingsuppehåll. Hon tränar bra, har god styrka och spår tio är inte hela världen för henne då hon ändå är bättre bakifrån. Det viktiga är att hon är fräsch och löpsugen; då brukar hon alltid göra starka insatser. Inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
11 Heartbeat Thunder (Daniel Wäjersten) gör det bra och det känns som att han håller samma jämna fin form som på slutet. Nu blev det bakspår så det behöver bli lite körning för att komma in i matchen. Skulle det lösa sig bra är inte en plats orimligt tycker jag. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
12 Reven Dejavu (Carl Johan Jepson) känns bortlottad och behöver mycket tur.