Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Unionskampen Färjestad 21 september
V75-1, Silver, 2 140 m, auto
1 Canopus N.O. (Vidar Hop) har gjort det väldigt bra i min regi. Han är bra från start och senast vann han enkelt på Bjerke efter 1.10 sista varvet. Han är väldigt bra för klassen i Norge och i jobben verkar det bra, så formen sitter i. Inga ändringar, säger
Frode Hamre.
2 Jikken (Erik Adielsson) gick jättebra senast, han gick en 1.10-tid full väg så det finns ingenting att klaga på. Läget blev perfekt och han gör alltid bra lopp. Det blir Finntack-vagnen som han har gått med på slutet, säger
Daniel Redén.
3 H.C.’s Crazy Horse (Daniel Wäjersten) var duktig senast och han går jämnt och bra mest hela tiden. Han ska hålla samma nivå som tidigare och läget blev jättebra. Inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
4 Zenato (Magnus A Djuse) gick ett jobb under måndagen där han kändes fin och senaste loppet är bara att glömma då positionerna blev fel. Det blir tufft mot bra hästar nu och tar han en bra peng så är vi nöjda. Vi kör barfota runt om, med en amerikansk vagn och så blir det någon typ av helstängt så att han ska kunna öppna snabbare, säger
Bengt Berg.
5 Lozano di Quattro (Tobias J Gustafsson) gjorde ett av sina bästa lopp senast. Han var hyfsat ren i svängarna, avslutade med krafter kvar och det gick väl 1.06,5-1.07 sista 500 metrarna ute i spåren. Vi är inte så vana vid att starta så tätt, men det blir bra att testa och se hur han reagerar på det. Jag tror han kommer göra ett sjuhelvetes bra lopp som det känns. Det är bra hästar med i loppet, men vi har förväntningar. Vi har ändrat lite för att han ska bli snabbare bakom bilen, men näst senast var det inte läge för att köra och senast var det bakspår. Nu tror jag han kommer köra lite från start. Inga ändringar, säger
Per K Eriksson.
6 Sandokan (Emilia Leo) var väldigt bra senast och det var utan tvekan det bästa intrycket hittills. Jag tror han kommer göra något liknande nu och så får vi se hur bra han hävdar sig då han går upp en klass. Inga ändringar, säger
David Persson.
7 Skate Trix (Magnus Teien Gundersen)
STARTAR EJ
8 Joe Dalton (Mats E Djuse) kördes offensivt senast, men han stumnade till slut och var inte som bäst. Fart och kunnande finns för att räcka i loppet, men härifrån krävs det en hel del tur och i första hand får man rikta in sig på lite pengar. Han är anmäld barfota runt om till den här starten.
9 Kinky Boots (Troels Andersen) har gjort det väldigt bra och med minsta klaff kommer han dyka upp där framme igen. Outsider.
10 Kash Keeper (Oskar Kylin Blom) har varit jättefin i montéloppen och vann på väldigt bra sätt senast. Även om det var ett billigt lopp gjorde han det på bra vis. Hästen är rätt ny i silverdivisionen och tanken är att han ska få tävla igång lite. Med rätt ryggar kan han tjäna en fin peng. Barfota runt om, amerikansk vagn och öppet huvudlag på nytt, säger
Oskar Kylin Blom.
11 Grappa Boy (Christoffer Eriksson) har en tuff uppgift framför sig och det blir svårt att räcka till någon framskjuten placering.
12 Mighty Boy (Tom Erik Solberg) är en bra häst, men det var synd med ett dåligt spår. Han har stor fördel av körspö och jag tror han kommer göra ett bra lopp och avsluta bra, men hur långt det räcker är svårt att säga. Inga ändringar, säger
Frode Hamre.
V75-2, Klass II, 2 640 m, volt
1 Smileandwave N.O. (Vidar Hop) är snabb från start i volten och han klarar distansen. Jag känner inte till motståndet i det här loppet, men han är bra för sin klass i Norge, säger
Frode Hamre.
2 Nowhere Fast (Ole Johan Östre) hade varit snorig inför senaste starten och han kanske var något seg, men han gjorde det han skulle och var bra. Nu har han varit frisk och han fick även ett lite vassare banjobb förra helgen. Realistiskt så är jag nöjd om han är bland dom fem, men som han känns så är det klart att jag har lite förhoppningar. Han har varit travsäker och står han bara på rätt ben när dom säger kör så har det inte varit några problem att trycka av från start. Eventuellt barfota runt om, men det bestäms på lördag, säger
Jonas Hallstensson.
3 Clodrique (Eirik Höitomt) var helt okej senast, men det blev dåligt tempo i loppet och så gick alla fort till slut. Allt ser okej ut efteråt i träningen, men han står lite tufft till och får han en okej peng så är vi nöjda. Distansen är bara ett plus. Inga ändringar, säger
Thor Borg.
4 Canadian Club (Ola P Samuelsson) möter för tufft motstånd och jagar pengar.
5 Emothi (André Eklundh) har gjort några lopp för mig och han blir bättre och bättre. Det är en stark rackare som älskar att träna och tävla. Han är startsnabb som tusan så jag hade önskat ett annat spår. Han tar sig nog i väg bra från spår fem ändå även om det blir svårt att ta sig till ledningen. Inga ändringar, säger
Sofia Aronsson.
6 Mooseisloose C.C. (Peter Grundmann) är anmäld barfota runt om, men han ska normalt inte räcka till seger i det här gänget.
7 Staro Raymond (Magnus A Djuse) gjorde det bra senast och efter et ser allt bra ut i träningen. Känslan är att han ska kunna öppna bra från springspåret och förhoppningen är att komma till ledningen. men det får vi ju se hur det blir. Han ska absolut räknas. Vanlig vagn, säger
Clas-Göran Björkroth.
8 Billy the Bronco (Markus B Svedberg) såg bra ut i skymundan senast och är en rolig skräll att plocka med på systemet.
9 Humble and Kind (Erlend Rennesvik) har gjort bra lopp hela tiden och verkar gå framåt med loppen i kroppen. Han är under väldigt fin utveckling. Det är ganska passande för honom med ett bakspår över lång distans och då kan han gå med i ryggar. Jag håller honom ganska högt och han har ännu inte visat sin fulla potential. Jag vet att han möter bra hästar, men jag blir inte chockad om han vinner med klaff. Vanlig vagn i volten, säger
Erlend Rennesvik.
10 Wehadthemall (Emilia Leo) sprang mest och slirade hela loppet senast. Han fick inte fäste på banan, men lite konstigt var det ändå och han är åtgärdad också. Han möter lite för bra hästar nu för att vara segeraktuell och jag hoppas han kan kriga om platserna närmast bakom någonstans. Inga ändringar, säger
David Persson.
11 Nero Schermer (Rick Ebbinge) besitter väldigt hög kapacitet och den långa distansen borde inte vara några problem. Ska räknas mycket tidigt och är ett givet streck.
12 Timecatcher (Björn Goop) fick spår tolv och härifrån är det svårt att vara alltför optimistisk. Han blir annars bättre och bättre och gjorde ett bra lopp senast. Vanlig vagn, säger
Peter Zadel.
V75-3, Kallblod, 2 140 m, auto
1 Månlykke A.M. (Magnus A Djuse) gjorde ett bra lopp senast och formen verkar bra. Han är pigg och glad som vanligt. Det är ett väldigt tufft lopp nu och vi får se hur långt det räcker. Spåret blev bra och han är normalt ganska kvick från start. Tillåter banan så är tanken att det blir barfota runt om, säger
Gunnar Melander.
2 Stumne Fyr (Ole Johan Östre) var jag väldigt nöjd med senast i Finland. Han var väldigt bra och slog banrekord både under fredagen och lördagen, så det var svårt att göra det så mycket bättre. Jag var väldigt stolt över honom. Han fick en veckas semester efter det och nu är han väldigt full av energi och känns mycket fin i träningen. Han möter fantastiska hästar, men han är själv fantastisk och vi ser det som en ära att vara med i loppet. Han gör alltid så bra som han kan och det är alltid mer än gott för mig. Spåret blev jättebra och det blir inga ändringar, säger
Merete Viksås.
3 Balder Odin (Svein O Wassberg) var väldigt bra senast och han verkar fin i träningen efteråt. Det blir spännande nu med ett bra spår, men det är klart att det är ett tufft lopp och det kan vara det bästa kallblodsloppet som har körts i år. Han har visat att han är klart bäst med ett rygglopp och när han får spela ut speeden till slut. Jag hoppas han ska kunna vara med och kämpa om det och tycker i alla fall att han ska ses som en outsider. Det blir inga ändringar på utrustningen, säger
Johan Kringeland Eriksen.
4 Oppgårdsdrängen (Mats E Djuse) har gjort det bra i skymundan under hela året. Han hävdar sig bättre och bättre och senast blev det en snöplig galopp, men han gick bra efteråt. Han är nog inte med och slåss om segern, men bra pengar ska han kunna ta. Jag tycker han ser bättre och bättre ut även i träningen. Det blir inga ändringar, säger
Marcus Lilius.
5 Lysjö Kasper (Kristina Larsson) är som han brukar i träningen, men det är ett alldeles för tufft motstånd nu och vi får agera statister. Det finns för få kallblodslopp att starta i och han kom inte med i andra lopp, så jag anmälde hit lite i protest. Inga ändringar, säger
Kristina Larsson.
6 Järvsöodin (Marcus Lilius) gled undan till en enkel seger senast helt okörd på en 22-tid. Det blev ett bra genrep inför det här och jag tror det blev bra att han inte behövde bruka sig något. Det kommer nog höja honom till det här. Jag har inte lyckats slå vare sig Brenne Borken eller Tangen Bork ännu, men jag tror jag har en häst som i alla fall ska kunna slå Tangen Bork. Han kan öppna bra dom dagarna som han är riktigt i fas och skulle jag komma till ledningen kommer jag inte lägga mig på rygg. Nu blir det norskt huvudlag och rycktussar, säger
Marcus Lilius.
7 Tangen Bork (Tom Erik Solberg) vann Elitkampen i år och han gör bra lopp hela tiden. Senast fick han dock ge sig sista biten mot Balder Odin, men då tävlade han med skor och nu är han anmäld barfota runt om. Är snabb ut och ska ses med fin segerchans.
8 Tekno Jerven (Jimmy Jonsson) går bra varje gång, men nu blev det ett dåligt utgångsläge och jag har inte så stora segerförhoppningar. Jag får backa ner från start och sedan försöka tjäna lite pengar. Inga ändringar, säger
Jimmy Jonsson.
9 Brenne Borken (Öystein Tjomsland) är fortsatt obesegrad efter 14 starter och han har imponerat stort. Möter nu ett stentufft motstånd och får verkligen sitt elddop. Kan visa sig bäst, men jag väljer att gardera.
V75-4, Stayer, 3 140 m, volt
1 Humanity Pellini (Christoffer Eriksson) har bra försättningar och kan nå spets. Tidig.
2 In Love d’Ecajeul (Björn Goop) är en stark häst vilket han visat flera gånger. Han behöver en bit vid starten för att komma in i rytmen, men sedan är det inga problem. Jag hoppas han sköter sig och distansen är ett plus för honom. Det blir inga ändringar, säger
Peter Zadel.
3 Bourbon Brodde (Linda Sedström) känns fin i jobben och han verkar hålla fin form. Han är stark och vi hoppas på ett högt tempo, annars brukar ju dödens vara ledigt. Kapacitetsmässigt kan det räcka hela vägen, men det är bra motstånd och allt ska klaffa. Han kan i alla fall dyka upp på en plats och vid större gardering är han värd ett streck. Inga ändringar, säger
Lars Järpedal.
4 Massaj Käll (Marcus Lilius) är mer stark än snabb och jag hoppas det kommer gå lite fortare i loppet än senast. Spåret tror jag ska gå bra och vi får försöka ta en slant. Inga ändringar, säger
Lars Stenvall.
5 Mercenary (Mats E Djuse) var struken för hosta senast och han hade lite slem i halsen. Formen kanske inte riktigt sitter där, men han ser fin ut i jobben och distansen passar bra, säger
Victor S Sundgren.
6 Smajlis (Magnus A Djuse) är stark och rejäl så han ska tåla distansen. Han håller bra form och jag misstänker att det kommer flyta lite bättre nu då han var nyskodd inför förra starten. Han är ingen blixt, men han kan öppna klart vettigt och jag tror han kommer öppna bra från ensamt springspår. Jag ser honom väldigt gärna i ledningen. Inga ändringar, säger
David Persson.
3 160 meter:
7 Tony Afrika (Micael Stjernström) smyger med och får hoppas på en slant i bästa fall.
8 Starstrucked (Kaj Widell) har galopperat på slutet. Felfri kan hon tjäna en vettig peng.
9 Missing Tooma (Paw Mahony) var väldigt fin i sin montédebut, men man får tänka på att det var en ganska låg klass. Han såg i alla fall fin ut och för självförtroendet var det väldigt bra. Han håller en jämn form och läget blev bra. Jag hoppas komma ner invändigt och sedan får vi smyga med och sikta på att han blir miljonär. Barfota runt om, norskt huvudlag och vanlig vagn, säger
Paw Mahony.
10 Money Smile (Per Linderoth) var duktig senast och han har kunnandet för att överraska om det stämmer bra under loppet.
11 Gilmore Trot (Troels Andersen) har gjort fina lopp och kan hugga om en plats.
12 Ready to Roll (Jan Silvén) fick vila efter starten på Färjestad fram till midsommar och han har bara gått i hagen under sommaren. Tanken var att han skulle få ett lopp i kroppen senast, men det visade sig att han var väldigt bra för dagen och det var en fin comeback. Vi tycker han känns jättefin i träningen efteråt. Han är inte snabb ut och möter ett tufft motstånd så får han en peng med sig hem är vi nöjda med det. Norskt huvudlag, säger
Ulrica Erlandsson.
13 Jalapeno K. (Erik Adielsson) är lite svårbedömd då han varit struken, men normalt blir han svårstoppad under slutvarvet.
14 Vallatonian (Per Oleg Midtfjeld) håller en bra form, men han står svårt till med bakspår på tillägg. Jag tror det blir svårt att räcka till seger och klaffar det optimalt kan han vara en platskandidat. Vanlig vagn, säger
Per Oleg Midtfjeld.
V75-5, Klass I, 1 640 m, auto
1 Jongleur (Magnus A Djuse) fick en bra uppladdning hit vid senaste starten och jag tycker alltid att han känns fin, men det är klart att formen kommer mer och mer då han får starta på. Jag har en god känsla och normalt ska dom ha svårt att ta en längd från start, men jag vet inte riktigt hur innerspåret är på Färjestad. Det blir inga ändringar, säger
Susanne Frang.
2 Mozart B.R. (Magnus Teien Gundersen) hade bakspår i Derbyt senast och nu står han bättre till med spår två. Han har vunnit sina lopp från ledningen och vi provar att komma dit. Han möter några som är bra, men han är okej själv också. Det blir ett helstängt huvudlag för första gången samt en amerikansk vagn och barfota runt om, säger
Geir Vegard Gundersen.
3 Jameson K.W. (André Eklundh) höll undan knappt från ledningen i den senaste starten. Han har fått ett fint läge här och borde få ett bra lopp härifrån. Utan strul så finns bra pengar finns inom räckhåll.
4 Ready Star (Mats E Djuse) gjorde ett jäkla lopp senast och vi var extremt nöjda. Han borde gått framåt med det loppet i kroppen och läget blev också optimalt. Han är den bästa chansen av våra i loppet. Inga ändringar, säger
Victor S Sundgren.
5 Victory Poseidon (Björn Goop) gjorde ett bra lopp senast då han inte hade startat på ett tag. Jag hoppas han gör det bra på nytt och distansen är inga problem. Han är ganska snabb, men jag vet inte om han är snabb nog för att komma till ledningen. Amerikansk vagn, säger
Peter Zadel.
6 Vichel J.C. (Oskar Kylin Blom) möter ett tufft motstånd och spåret blev också lite långt ut bakom bilen. Det blir svårt att räcka till och han får jaga pengar. Han är anmäld med amerikansk vagn och barfota runt om.
7 Going Cash (Erik Adielsson) tränar på bra och det är en kapabel häst. Spåret är lite långt ut, men förhoppningarna finns att han ska komma vettigt till och då ska han vara med där framme någonstans. Inga ändringar, säger
Clas-Göran Björkroth.
8 Ready West (Per Lennartsson) har gjort det bra på slutet. På Jägersro var det tufft motstånd och senast fick han gå bakifrån och gjorde det bra. Han vill helst sitta i ledningen och det blir svårt att komma dit härifrån. Han borde göra ett bra lopp, men det blir svårt att vinna. Det blir inga ändringar, säger
Victor S Sundgren.
9 Enjoythevictory SC (Roy Atle Ruud Nilsen) har ett bra utgångsläge och härifrån kan han hänga med och tjäna lite pengar.
10 Hawk Eye (Tom Erik Solberg) var väldigt bra i senaste starten där han hade krafter kvar i mål. I träningen efteråt så verkar allt lika bra som inför den starten och vi hoppas att formen sitter kvar. Tom Erik får bestämma taktiken, men vi hoppas väl slippa dödens nu då han har gjort två lopp därifrån på slutet. Det är väldigt tufft motstånd och vi hoppas vara bland dom fyra-fem främsta i alla fall. Det är inga ändringar planerade, säger
Alexander Heisholt.
11 Sabasi (Mika Forss) är väldigt bra i ordning för dagen och hon ska inte vara sämre än vid senaste loppet. Hon fick ett tufft utgångsläge och det behövs lite tur för att duga. Hon ska med om man tar några på systemet, men det är ingen spik. Inga ändringar, säger
Veikko Haapakangas.
12 Geestile (Åsbjörn Tengsareid)
STARTAR EJ
V75-6, Stolopp, 2 140 m, volt
1 Borups Vallmo (Paw Mahony) håller toppform. Läget blev bra och jag vill väldigt gärna köra i ledningen. Kommer vi dit och det inte blir något tok så tror jag hon är hästen att slå. Vanlig vagn, säger
Paw Mahony.
2 Global Eyecatcher (Mats E Djuse) har varit struken en gång så det är lite oklart vart jag har henne, men jag misstänker att hon kommer göra ett bra lopp. Jag tror hon kommer lägga i väg bra oavsett spår. Inga ändringar, säger
David Persson.
3 Melrose Draviet (Emilia Leo) är en av flera som kan göra upp om en plats.
4 Kalina des Lucas (Magnus A Djuse) fick lite vila efter att hon kom hem från Frankrike. Nu känns hon stark och fin i träningen och hon har gjort bra prestationer direkt efter uppehåll tidigare. Jag tror hon ska vara väl förberedd. Det ser väldigt öppet ut och jag tycker inte hon ska vara borta. Normalt är hon startsnabb i volten. Eventuellt can’t see back, säger
Viktoria Berntsson.
5 Foira Mail (Stefan Persson) möter äldre ston och borde få svårt att räcka till seger.
6 Mona Moonlight (Dwight Pieters) känns superintressant här. Hon tränar väldigt fint och jag har faktiskt siktat på detta lopp i sju veckor, alltså redan innan senaste starten. Hon är verkligen tränad och förberedd för detta och jag är supernöjd med spåret, vilket jag tror att hon kommer att kunna utnyttja fint. Skulle hon komma till ledning lär hon köras där, men hon är minst lika bra bakifrån. Hästen är för övrigt såld, men den nya ägaren låter henne starta i detta lopp i min regi. Vanlig vagn, säger
Maria Törnqvist.
7 Xanthis Ibiza (Björn Goop) duger bra här och med Goop i sulkyn ska hon streckas.
8 Gejst (Eirik Höitomt) är väl förberedd, men spåret blev nog det värsta som hon kunde få. Hon gillar inte när man tar i henne så ett öppet spår hade varit en fördel. Går starten fint ska hon vara platsaktuell och hon kan också göra upp om segern. Inga ändringar, säger
Kjetil Helgestad.
9 Sparkling Night (Lars-Göran Söderberg) borde inte räcka här och får svårt att vinna.
10 Toppy (Oskar Kylin Blom) trodde jag skulle sköta sig i volten senast, men hon blev för ivrig och hoppade direkt. Täta starter har inte varit några konstigheter tidigare och jag hoppas att hon sköter sig. Då kan hon absolut vara med och strida bland de tre-fyra främsta, säger
Oskar Kylin Blom.
2 160 meter:
11 Future Sox (Jörgen S Eriksson) har vi börjat galoppträna och hon känns spänstig och smidigare. Vid överpace tar hon många till slut, säger
Jörgen S Eriksson.
12 Mi Amore Bros (Erik Adielsson) brukar vara säkerheten själv så det var överraskande att hon galopperade senast. Det är bland de sista starterna hon gör innan hon går till avel, men hon står bra inne i loppet och har bra form, säger
Daniel Redén.
13 Young Mistress (Per Linderoth) kommer spurta fint och kan tjäna en fin slant.
14 Nycora (Markus B Svedberg) rundar en del, men får svårt att räcka hela vägen.
15 Staro Raili (André Eklundh) var jättebra senast. Nu är det lite bökigt med många att runda så det behövs lite flyt. Förmodligen blir det skor runt om och det gör ingen jättestor skillnad, säger
Sofia Aronsson.
V75-7, Brons, 1 640 m, auto
1 The Way I Talk Ås (Erlend Rennesvik) är väldigt kvick i benen och klarar vi att hålla ledningen så provar jag att köra där. Han har tagit ganska stora steg på slutet och blir bara bättre och bättre. Det är ett tufft lopp, men jag tycker jag har en bra häst. Det blir inga ändringar, säger
Erlend Rennesvik.
2 Dats Tore (Mats E Djuse) har gjort jättefina lopp hela tiden och det var inget undantag senast. Det såg ut som ett bra lopp, men det känns som han borde sitta där någon gång framöver. Det blir inga ändringar, säger
Eric Martinsson.
3 Zaxton (Daniel Wäjersten) galopperade till slut senast och han kom aldrig riktigt in i matchen. Det verkar fint efteråt och han har tagit resorna och loppen bra. Jag tycker den här distansen är mer passande för honom än 2640 meter. Han är snabb från start. Inga ändringar, säger
Olle Wäjersten.
4 Bicc’s Tobee (Dwight Pieters) är en häst som jag verkligen älskar. Han har varit oerhört bra hela året och vunnit fem av åtta starter samt tjänat mer än 700 000 kronor. Vi vet fortfarande inte hur bra han är eller rättare sagt inte hur bra kan kan tänkas bli. 1640 meter är inget problem, han är både snabb och stark. Startspåret är perfekt, jag tror att han får en fin position direkt. Sedan ska man ändå ha med sig att han inte han startat på två månader och att han möter tufft motstånd. Jag vill dock poängtera att han kändes mycket läcker i senaste jobbet. Inga ändringar, säger
Maria Törnqvist.
5 Chanel Trio (Linus Lönn) kommer behöva loppet för att vara ännu bättre nästa vecka, men det blir ingen preparé utan hon ska få ett rejält lopp. Antingen blir det öppet eller halvstängt huvudlag och så funderar jag på eventuellt rycktussar och skor runt om, säger
Veikko Haapakangas.
6 Chimi (Björn Goop) har inte startat på ett tag, men det ska inte vara så långt ifrån formen. Han kan öppna bra om Björn väljer den taktiken. Inga ändringar, säger
Peter Zadel.
7 Mellby Jail (Magnus A Djuse) gjorde det bra senast och han kom aldrig riktigt till i loppet. Han är lite flegmatisk i träningen och inget träningslejon, men han brukar göra det bra i loppen. Spåret blev lite långt ut bakom bilen och vi får hoppas dom andra håller tempot uppe. Det blir inga ändringar, säger
Clas-Göran Björkroth.
8 D’Apper (Erik Adielsson) är i kanonslag. Banan var inte som bäst senast och det var därmed starkt av honom att spurta ner dem där från att ha nästan suttit sist. Han såg tämligen obrukad ut i mål också. Han behöver tur med positionerna från det här läget, men när han är bra är han jäkligt bra, säger
Daniel Redén.
9 Orlando Young (Magnus Teien Gundersen) har bakspår över kort distans vilket är svårt, men han är allround och jag tror distansen kommer gå bra. Han håller fin form och gör alltid bra lopp. Det blir barfota och han kan vara aktuell vid gardering, säger
Geir Vegard Gundersen.
10 Spartakus (Christoffer Eriksson) drog ett bakspår och behöver en del tur härifrån.
11 Peter Pan (Stefan Persson)
STARTAR EJ
12 Swish the Cash (Adrian Kolgjini) var grym senast och han har blivit lite rappare då han tävlat barfota. Läget drar ner chanserna rejält och framför allt då det är 1600 meter. Inga ändringar, säger
Dante Kolgjini.