Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Bjerke 15 mars
V75-1, Klass I, 2 100 m, auto
1 Odd Viking (Ole Johan Östre) är snabb bakom startbilen och kan hitta till ledningen. Han borde i alla fall sitta med långt fram på innerspår och är inte helt borta.
2 Humble And Kind (Erlend Rennesvik) är bättre än raden och han kan öppna rappt den första biten. Jag håller honom som spetsfavorit i loppet och därifrån ska han ses med en bra segerchans. Han är anmäld barfota bak och med en amerikansk vagn.
3 Belgique (Björn Goop) gjorde ett bra lopp senast på Åby från dubbla tillägg. Han fick ett bra startspår och det borde kunna bli ett bra lopp härifrån. Han gillar när han inte behöver göra så mycket under vägen och då kan han spurta sista 500-600 metrarna. Inga ändringar, säger
Peter Zadel.
4 Kind Of Steel (Per Oleg Midtfjeld) håller en fin form och senast kom han aldrig in i loppet. Jag hade mycket att köra med då han galopperade, men jag drog lite för hårt i högertömmen och därför galopperade han. Han trivs bäst när han sitter med där framme och han står fint till. Det blir inga ändringar, säger
Patrick Larsen.
5 Norris (Hans Crebas) gjorde ett bra lopp senast och visade fortsatt fin form. Hon har visat klass som borde räcka fint i det här gänget och att det är 500 meter längre den här gången ser jag också som ett plus. Hon är ett tidigt streck på kupongen.
6 Limited Classic (Kristian Malmin) håller bra form, men hon möter för bra hästar den här gången och det är ingen segerchans. Jag är nöjd med en peng. Det blir barfota runt om, säger
Kristian Malmin.
7 Jollywood (Magnus Teien Gundersen) galopperade senast och är lite tillfixad efteråt. Vi glömmer det loppet och han gick ett bra träningsjobb i söndags. Jag tror han håller fin form, men det är klart att spåret är hopplöst. Jag tycker ändå att han är värd att ta med om man garderar då det såg ut som ett öppet lopp. Vi kör med sommarskor nu, säger
Lars M. Sövik.
8 Jackson Trot (Eirik Höitomt) kom aldrig in i loppet senast. Jag var ändå inte helt nöjd med honom, men vi hittar inga fel. Spåret är inte bra och vi får sikta på bästa möjliga placering. Amerikansk vagn och sommarskor, säger
Lars M. Sövik.
9 M.H. Getonmylevel (Patrick Larsen) har tränat bra och är i fin form. Han har ett fint spår för att smyga med och han kan ta en fin peng. Det behöver bli rejäl överpace om han ska vinna loppet. Barfota fram och amerikansk vagn, säger
Patrick Larsen.
10 First to Fight (Carl Johan Jepson) känns strålande fin efter det senaste loppet och han har verkligen gått framåt. Två veckor mellan loppen är perfekt och spåret passar bra. Han är stark och har mött tuffare gäng tidigare. Han tål att köras offensivt och jag tror han är med och slåss om segern. Inga ändringar, säger
Beata Persson.
11 Thanator (Victor Rosleff) har inte startat på ett tag och om det inte hänt något riktigt extra under vintern ska han inte räcka till någon framskjuten placering. Man får hoppas på en slant i första hand.
12 My Honky Tonk Man (Per Lennartsson) har gått bra i alla starter i år och han blir bättre och bättre, men nu från spår tolv blir det tufft och vi får hoppas på hårt tempo. Inga ändringar, säger
Stefan Melander.
V75-2, Kallblod, 2 140 m, volt
1 Nelson Dorris (Tom Erik Solberg) är en kapabel dam som är både snabb och stark, men hon är även osäker och kan galoppera när som helst. Går hon felfritt är hon bra nog. Sommarskor nu, säger
Frode Hamre.
2 Trolljerven (Adrian Solberg Akselsen) har väl ingen riktig superform, men den är stabil och bra. Jag hoppas på en fin resa och pengar då det är bra hästar på tillägg. Barfota fram, säger
Andreas Opheim.
3 Såstad Brage (Ole Johan Östre) kan vara med och slåss om en plats från ett bra läge.
4 Elite Stjernen (Carl Johan Jepson) öppnar snabbt och kan leda loppet hela vägen.
5 Eik Best (Per Oleg Midtfjeld) var godkänd senast i ett enklare sällskap och jag behövde inte dra några tussar. Nu är det helt andra förutsättningar med tuffare motstånd och jag är nöjd med en bra peng. Barfota fram, säger
Kåre Skrugstad.
2 160 meter:
6 Briskeby Pilen (Åsbjörn Tengsareid) var bra utan att vara i toppform senast efter en lång paus. Han har gått en del framåt och allt ser bra ut. Han ska normalt slå min andra häst om det inte blir några trafikproblem och han kan vara med där framme om det klaffar, säger
Andreas Opheim.
7 Skeie Blesen (Vidar Hop) är en riktigt bra häst som är lite osäker. Går han felfritt första 200 metrarna har han kapacitet för att vinna. För dagen är han den hetare av mina två, säger
Frode Hamre.
8 Uberg Kos (Eirik Höitomt) duger mycket bra här och kommer vara i segerstriden.
9 Torö Rasmus (Gunnar Austevoll) behöver höja sig lite för att kännas segeraktuell.
10 Garli Andrea (Magnus Teien Gundersen) får sikta på bra pengar i första hand.
11 Kringelandisak (Johan Kringeland Eriksen) har varit väldigt bra i vinter och senast blev det tyvärr galopp. Han kändes väldigt stark i det läget och hade annars gjort upp om segern. Han ser fin ut i träningen efter det loppet och jag tycker han ska räknas, säger
Johan Kringeland Eriksen.
12 Schufaks (Björn Steine) har varit väldigt fin i träningen och är nog i sitt livs form. Det är många bra hästar i det här loppet och med full klaff är han inte så mycket sämre, men han kan inte heller bara runda övriga. Får han ett fint lopp ska han vara där framme i alla fall. Eventuellt norskt huvudlag första gången, säger
Lene Moen.
13 Aske Faks (Robert Kruse) visade bra fart mellan galopperna senast och jag tror formen är uppåtgående då han tränar bra. Nu är det däremot ett stängt spår och många bra hästar att runda. Jag har inga segerförhoppningar, men jag tror han kan ta en fin slant, säger
Hans-Petter Dammen.
14 Wivar (Tommy Flöysand) kommer nog bli bättre med det här loppet i kroppen, men samtidigt är jag nöjd med honom i träningen och han ligger ungefär där han ska vara. Det behöver klaffa mycket för att det ska bli någon topplacering, säger
Martine Wessel.
15 Gustav Ö.K. (Kristine Kvasnes) var dålig senast och hade något skit i kroppen. Nu har han bakspår med 20 meters tillägg vilket inte är enkelt. Får vi pengar är jag nöjd. Det blir sommarskor nu, säger
Kristine Kvasnes.
V75-3, Brons, 1 609 m, auto
1 Max Håleryd (Juhani Partanen) var bättre senast och gick hyggligt sista biten med tredjespår sista 600 metrarna. Han hade gått framåt med första loppet efter ett långt uppehåll och jag hoppas han gått framåt ännu mer nu. Han är inte så tokig ut egentligen och jag hoppas han öppnar så pass bra att det kan bli rygg ledaren eller tredje invändigt. Realistiskt är att vara fyra-femma, men samtidigt har han bra grundkapacitet. Jag tror det blir skor fram och jag har inte bestämt riktigt hur jag kommer göra bak, säger
Juhani Partanen.
2 Thai Harlem (Åsbjörn Tengsareid) har inte övertygat på slutet och formen ser inte ut att vara på topp. Borde inte räcka till någon framskjuten placering även om han är anmäld barfota runt om nu.
3 Pure Diamond (Björn Goop) såg väldigt fin ut senast och det fanns gott om krafter sparade över mål. Hon har bra fart i benen och levererar hon på topp kommer hon vara långt framme. Given vid gardering.
4 The Way I Talk Ås (Erlend Rennesvik)
STARTAR EJ
5 Mysterious Lucifer (Carl Johan Jepson) var förbättrad senast och han gillar förutsättningarna. Det blir samma balans som senast med barfota runt om. Helstängt och urryckare, säger
Robert Bergh.
6 Tuppen (Victor Rosleff) gick jättebra senast och han har varit jättefin efteråt i träningen. Vi har kommit ner ett spår vilket var bra och vi får vara positiva även om Gocciadoros hästar ibland är ostoppbara, men han ska ju ändå gå runt övriga. Amerikansk vagn, säger
Peter Arnqvist.
7 Kendall Jackson (Tom Erik Solberg) känns bara bra i träningen, men han är svårbedömd för mig i lopp. Vi får prova och se. Amerikansk vagn, helstängt huvudlag och barfota runt om, säger
Håkan K Persson.
8 My Dreams (Kristian Malmin) känns bra, men det behövs nog något lopp i kroppen och han är bortlottad. Jag är nöjd om det blir en fin peng. Eventuellt så kommer han lättas lite i balansen, men det kommer hänga på hur banan är då han är lite känslig i hovarna, säger
Kristian Malmin.
9 Enaoz (Alessandro Gocciadoro) har inga problem att starta i andra ledet. Det är en väldigt stark häst som klarar av att gå i andraspår, på utsidan om ledaren eller anfalla bakifrån. Jag tror han kommer få en mycket bra säsong i Sverige och tror att han är bättre än de här hästar han möter på lördag. Det blir barfota, öppet huvudlag och jänkarvagn, säger
Alessandro Gocciadoro.
10 Waypoint Sequence (Per Lennartsson) blev glad av att springa utan skor senast och hon vann i ett ganska enkelt lopp. Hon räcker nog inte för att vinna det här och kanske kan vara trea-fyra. Det blir en amerikansk vagn, säger
Stefan Melander.
11 Pontiac (Ole Johan Östre) trodde jag mycket på inför en tilltänkt start på Bergsåker, men han slog sig i hagen inför det och blev halt. Det var tråkigt för han var verkligen i toppform till det loppet. Nu har han vilat ganska länge och jag osäker på formen till det här loppet. Visst, han har varit väldigt pigg i träningen och man vet ju aldrig om det även kan gjort gott att inte träna på som vanligt, men det är svårt att veta. Vi får sikta en fin peng. Det blir inga ändringar, säger
Christina Tilp.
V75-4, Klass III, 2 100 m, auto
1 Piney Spring (Frode Hamre) har gjort det fint år och vunnit loppen på bra sätt. Hon tränar fint efteråt och ska kunna prestera bra. Jag får prova testa lite från start, men jag blir överraskad om hon håller ledningen. Det är ett hack upp i klass nu. Inga ändringar, säger
Frode Hamre.
2 Salazar (Tobias Modig) var bra senast och han känns pigg efteråt. Jag tycker han borde prestera något liknande den här gången, men det är svårt att sätta in honom mot de norska hästarna. Jag hoppas i alla fall att han ska vara bland de fyra-fem främsta. Får han ligga på rulle i hårt tempo avslutar han bra. Inga ändringar, säger
Tobias Modig.
3 Great Ruler (Jennie Ek) var riktigt tapper senast och han har tagit loppet bra. Han är glad, smidig och hur fin som helst. Det känns bara som att han slickade åt sig det loppet och att han kommer bli ännu bättre. Det känns som han är under stark utveckling just nu och i grund och botten är han så pass bra att man åker med förhoppningar trots att han möter bra hästar. Jag tycker han kändes stabilare senast när han gick barfota och vi gör inga ändringar, säger
Pasi Aikio.
4 Burmas King (Per Oleg Midtfjeld) var lite för tung i kroppen senast och det blev även lite fel i loppet. Det blev bra klass på det här loppet och jag hoppas på en bra position och en fin peng. Det blir nog barfota fram, säger
Kåre Skrugstad.
5 Arrival Route (Jonas Gylling) är inte så tokig, men det ser tufft ut den här gången.
6 Grand Design (Tom Erik Solberg) är snabb bakom bilen efter att vi ändrat till amerikansk vagn och helstängt. Han har gjort bra lopp hela tiden och nu blir det barfota fram. Han är i bra form och kommer han till ledningen så tror jag kusken vill prova där, säger
Frode Hamre.
7 Sunshine Eagle S. (Carl Johan Jepson) har kapacitet för att slåss där framme vid klaff.
8 Bozeman (Eirik Höitomt) är en fantastiskt fin häst och det blir spännande nu mot bättre hästar. Det är klart det blev ett dåligt spår, men han har inte gjort många fel hittills. Jag tycker inte man ska räkna bort honom. Barfota runt om, säger
Rune Haugen.
9 Illusion of Joy (Marcus Lilius) fungerade inte i volten senast och allt känns bra efteråt. Det är klart det är tufft emot den här gången, men jag hoppas han är tuff själv också. Amerikansk vagn och helstängt huvudlag, säger
Marcus Lilius.
10 Fly Express (Alessandro Gocciadoro) är en väldigt stark häst. Han är stor i kroppen, har en speciell aktion och i bland slår han sig lite, men brukar fortsätta trava. Jag ska försöka ta av alla skorna vad det lider, men just nu leker han med konkurrenter i sin nuvarande klass så jag tycker inte att det behövs utan planerar att köra med skor. Jag tror att det här kommer bli en väldigt bra häst och han har visat att han kan vinna med massa olika sätt. Det blir helstängt och jänkarvagn, säger
Alessandro Gocciadoro.
11 Tix (Vidar Hop) är stark och fin och han har kommit bra sista månaderna. Det var synd på spåret och det blir svårt vinna härifrån. Inga ändringar, säger
Frode Hamre.
12 Napoleon B.R. (Åsbjörn Tengsareid) var svag senast, men det blev ett ganska tufft lopp och man ska inte lägga för stor vikt på den insatsen. Jag tycker det ser svårt ut på förhand och blir överraskad om det räcker till mer än pengar mot det här sällskapet, säger
Jens Kristian Brenne.
V75-5, Klass II, 2 600 m, auto
1 Keep Rolling F. (Olle Alsén) var jag först lite besviken på senast, men han hade fått tung backträning och att han sprang på sig mjölksyra är honom förlåtet. Det var positivt att han skötte sig och hade jag suttit kvar till 300 meter kvar så kanske han hade varit bland de tre. Jag tycker han är bra och nu har han fått en genomkörare. Jag är inte påläst på motståndet, men han duger normalt på V75 i Sverige. Spåret var en skräckblandad förtjusning. Han har spetsat därifrån, men samtidigt ökar galopprisken. Inga ändringar, säger
Olle Alsén.
2 Viking Classic (Tom Erik Solberg) är en bra häst som jag har förhoppningar på. Han gick jobb i måndags och jag var riktigt nöjd. Han är på väg uppåt och ska räknas med segerchans. Senast var det finntack-vagnen och nu kör vi med en amerikansk vagn, säger
Kristian Malmin.
3 K.G.H.Atlas (Erik Braekken) är väldigt stark och han gör fina lopp hela tiden. Det är en klass upp nu för honom, men vi åker inte 100 mil för att vara sjua. Tillåter banan blir det barfota runt om, säger
Rune Haugen.
4 Mystic Star (Eirik Höitomt) blev behandlad efter senaste loppet och har fått ta det lite lugnt. Det saknas nog lite tempo, men samtidigt är han inte typen som är beroende av någon tuffare jobb heller. Jag tror det kommer gå bra ändå. Det skulle kunna bli ledningen och då blir det ett spännande lopp. Barfota runt om, norskt och ryckhuva, säger
Vegard Lundström Wolden.
5 Athletic Sun (Vidar Hop) förlorade som favorit senast, men han gjorde ett bra lopp. Han är bra och distansen klarar han. Vi testar barfota fram på honom och garderar man loppet är han aktuell, säger
Frode Hamre.
6 Louis B.R. (Per Oleg Midtfjeld) har ett spår lite långt ut och möter tufft motstånd. Får svårt att räcka till seger den här gången.
7 Luckisanattitude (Frode Hamre) gör fina lopp varje gång och han gjorde ett bra lopp senast mot bra hästar i en final. Han fick en sen lucka den gången och avslutade bra. Gången innan var han bra över den här distansen och jag tycker man ska passa honom lite. Amerikansk vagn och barfota fram, säger
Frode Hamre.
8 Resilient Reddington (Åsbjörn Tengsareid) duger klart bra om det inte strular från utgångsläget. Ska med vid gardering.
9 Hez Furious (Erlend Rennesvik) gick fint senast, men det kanske var så att det drogs ner lite för mycket på farten då han inte är superspeedig. Gången innan på Orkla tror jag inte han gillade den lösa banan. Han verkar väldigt fin i träningen och jag tror formen är bra. Nu möter han mycket bättre hästar än tidigare och så blir det även ett lopp i ryggar. I samtliga lopp för mig har han tävlat i ledningen eller i dödens. Håller han sig lugn tror jag det går bra, men han slappnar nog av bättre utan ryggar. Eventuellt rycktussar, säger
Julie Ann Gjerstad.
10 Holger (Patrick Larsen) håller fin form, men han har ingen fördel av distansen. Jag får köra på innerspår och smyga med. Det ser tufft ut tycker jag. Inga ändringar, säger
Patrick Larsen.
11 Rough Tile (Björn Goop) är en väldigt bra häst som tränar väldigt fint. Han står lite chansartat till, men med lite tur är han med och kämpar långt framme. Inga ändringar, säger
Kristian Malmin.
12 Run Riddle (Per Lennartsson) gjorde det bra senast och borde vara ännu bättre nu. Läget drar dock ner chanserna mycket.
V75-6, Guld, 2 100 m, auto
1 Stoletheshow (Frode Hamre) verkar det bra med. Han fick en liten paus efter det senaste loppet då vi har siktat mot det här och han känns fräsch och fin i träningen. Han är på gott humör. Chansen till att vinna loppet är att hålla ledningen och lyckas vi med det är det en bra chans, annars blir det mer chansartat. Barfota fram och norskt huvudlag, säger
Frode Hamre.
2 Hell Patrol (Magnus Teien Gundersen) öppnade inget alls från samma spår i den senaste starten, men han fick ändå andra utvändigt innan positionerna var intagna. Han spurtade sedan helt okej som tvåa knappt slagen av Dorgos de Geuez från ledningen, men knappt före King Okay som hade gjort jobbet utvändigt. Öppnar han inte bättre den här gången kommer han sitta en bit ner i fältet och det är mycket långsökt att han sedan ska gå runt dessa till seger. I första hand får man sikta på en hygglig slant.
3 Dolce Viky (Alessandro Gocciadoro) blev störd av en konkurrent till galopp senast och hade troligtvis vunnit annars. Det här är en bra häst som vann grupp I-lopp i Italien i fjol och som jag tror kommer få en stark säsong. Han är startsnabb, men det är det fler som är i det här loppet. Jag tror att han kommer göra en bra insats direkt. Det blir barfota, öppet huvudlag och en jänkarvagn, säger
Alessandro Gocciadoro.
4 King Okay (Erlend Rennesvik) gjorde ett bra lopp senast som trea från utvändigt om ledaren. Han fick stryk av Dorgos de Guez och Hell Patrol den gången, men han fick också det tuffaste loppet. Löser det sig bättre nu så kan han tjäna fina pengar, men det blir normalt svårt att segerstrida.
5 Betting Pacer (Björn Goop) har visat att hon hävdar sig i den här klassen. Jag har inte kollat hur övriga kan öppna från start, men jag skulle tro att Björn kommer testa för ledningen då hon går bra därifrån. Det finns inget att klaga på i träningen inför det här och vi hoppas att hon gör ett bra lopp igen. Inga ändringar, säger
Peter Zadel.
6 Dorgos de Guez (Vidar Hop) fick vinna senast för första gången i Norge och han håller en väldigt fin form. Han möter kanske någon som är lite för bra, men med rätt lopp så kan han vara trea-fyra. Det blir inga ändringar, säger
Frode Hamre.
7 Immortal Doc (Eirik Höitomt) återkommer efter en vinter i Frankrike och han har säkerligen skaffat sig en del hårdhet. Han blir spännande att följa framöver och med lite klaff kan han hugga om en plats.
8 Demon I.T. (Tom Erik Solberg) kom tillbaka till vårt stall för ungefär 1,5 månad sedan. Han tränar på bra, men det är ett tufft lopp och ett svårt utgångsläge. Vi får ta det här loppet som ett led i matchningen mot sommaren. Jag tror inte han kommer göra upp om segern och vi får sikta på en placering. Barfota runt om, norskt huvudlag och amerikansk vagn, säger
Manuele Casillo.
9 Beartime (Carl Johan Jepson) tog en kort galopp från start senast och hamnade sist. Han såg sedan väldigt fin ut hela vägen och över upploppet spurtade han bäst till seger. Han är fortsatt riktigt vass även om han blivit tio år och löser det sig bara vettigt under vägen kommer han avsluta starkt på nytt. Han måste räknas med segerchans och är ett givet streck på kupongen.
10 Super Winner (Åsbjörn Tengsareid) körde sig till ledningen senast och var godkänd som trea. Nu möter han ett tufft motstånd och från bricka tio behövs mycket tur för att komma in i matchen. Ingen het segerchans.
V75-7, Stolopp, 2 600 m, auto
1 Sensation Tile (Tom Erik Solberg) är en bra häst som har lite pengar på sig i förhållande till sitt kunnande. Hon är snabb från start och distansen är inga problem. Hon ska inte glömmas bort här. Amerikansk vagn, säger
Kristian Malmin.
2 Wingait Birgitta (Per Lennartsson) var vi nöjda med i comebacken och hon har garanterat gått framåt. Jag är inte påläst om motståndet, men hon har ett bra läge och jag blir inte förvånad om hon är med där framme. Amerikansk vagn och halvstängt huvudlag, säger
Håkan K Persson.
3 Noa Transs R. (Hans Crebas) kan tjäna bra pengar på nytt, men det blir nog svårt att räcka hela vägen till seger.
4 Nice Steel (Victor Rosleff) fick bestämma i ledningen senast och gjorde det bra. Jag har ingen koll på motståndet den här gången. Inga ändringar, säger
Peter Untersteiner.
5 Gejst (Gunnar Austevoll) har inte startat på ett tag och formen är lite svårbedömd.
6 Konstantia Sisu (Lars Anvar Kolle) var väldigt fin i fjol och hon har bra kapacitet. Vi har haft det här loppet i sikte ett par månader och senast fick hon ett lopp i kroppen inför det här. Hon har visat att hon står distansen och det är nog dagsform och positioner som avgör då det är ett väldigt jämnt och fint lopp. Det blir barfota bak nu, vilket är optimalt, säger
Jan Kristian Överdal.
7 Caramel Volo (Marcus Lilius) kan öppna väldigt snabbt bakom bilen och lyckas man spetsa och släppa kan det räcka till en plats.
8 Princess Philippa (Vidar Hop) vann i årsdebuten från utvändigt om ledaren. Nu förlorade vi spårlottningen och normalt är hon ingen vinnare härifrån. Inga ändringar, säger
Frode Hamre.
9 Västerbo Cookie (Björn Goop) borde dyka upp där framme och vara med i platsstriden.
10 Annabelle (Ole Johan Östre) håller fin form, men det krävs mycket tur för seger.
11 Global Eyecatcher (Carl Johan Jepson) blev det lite strul för senast och det är bara att vända blad och gå vidare. Det känns som hon håller samma form som vid finalerna näst senast och jag tycker hon duger bra i klassen. Barfota runt om hoppas jag ska ge en liten kick, säger
David Persson.
12 Ecstasy (Alessandro Gocciadoro) galopperade på upploppet senast och det är väldigt mycket ”allt eller inget” med henne. Hon tävlar främst mot sig själv och sin egna mentalitet, men är annars väldigt stark och tål distansen. Det har hon redan hunnit visa och formmässigt är jag inte orolig att det saknas något i henne för de senaste prestationerna har varit starka bortsett från galopperna. Bakspår är inte alls så dumt, då kan jag ta en ganska lugn start och attackera efter hand, säger
Alessandro Gocciadoro.
13 Waterloo Bonanza (Åsbjörn Tengsareid) får svårt och tar hon pengar är det bra gjort.
14 Lobella (Eirik Höitomt) har en tuff uppgift härifrån och är inget hett bud på förhand.
15 Maharasha (Per Oleg Midtfjeld) har tränat väldigt bra och kommer väl förberedd. Det känns som hon tagit ett steg till i vinter. Man behöver lite tur på vägen härifrån, men klaffar det lite kan hon dyka upp där framme. Barfota runt om, amerikansk vagn och så blir det norskt huvudlag första gången, säger
Thor Borg.