NETTAVISEN
V75-1 - Varmblodshester. STL Klass 1. 2100 meter autostart.
Ganske fin klasse på V75-innledningen der vinneren kan kvittere ut hele 125 000 kroner. 2 Humble And Kind blir min favoritt. Den seksårige Coktail Jet-sønnen har et meget bra toppnivå, men har gjennom hele karrieren prestert litt ujevnt. Satt bom fast med krefter spart nest sist på Bjerke og så strålende ut etter startgalopp sist på Jarlsberg. Er veldig flink fra start og Erlend Rennesvik er garantert på tetjakt i dette løpet. På sitt beste kan han lede dette løpet hele veien. 5 Norris har radet opp med sterke løp i Sverige i det siste og vunnet tre av sine fire siste løp. Unngår Crebas dødens, kan han vinne dette. 3 Belgique kommer også til Bjerke med toppform i bagasjen og står fint til i tredjespor. 12 My Honky Tonk Woman er i kanonform, men har trukket det kjedelige tolvtesporet på sprint. Blir det tempo, er ikke Melander-traveren ueffen i seierskampen. Jeg stenger V75-1 på denne kvartetten,selv om det finnes flere riktig bra hester med i løpet.
Rangering V75-1: A: 2 B: 5-3-12 C: 1-7-4-10-8-9-6-11
V75-2 - Kaldblodshester. 2140 meter voltestart.
Et veldig fint kaldblodsløp venter i V75-2 og her står jeg på fem hester på samtlige V75-forslag. 11 Kringelandisak galopperte trolig fra seg seieren i V75-finalene på Jarlsberg for to uker siden. Det etter å ha innledet året med tre strake V75-seire på imponerende vis. Jeg tror Kringeland Eriksen-traveren kan få sin revansje lørdag. 7 Skeie Blesen gjorde en voldsom opphenting til fjerde sist på Bjerke etter å ha tapt bortimot 100 meter på startgalopp. Gjentar han den prestasjonen er han han høytaktuell her. 6 Briskeby Pilen vant direkte i årsdebuten etter lang pause sist på Bjerke og er en kapasitetshest. Står litt sjanseartet til i førstespor på 20 meter tillegg, løser det seg noenlunde underveis er han tøff i sisterunden. 8 Uberg Kos fikk seieren i gave sist da Kringeland Isak galopperte i tet. Satt i førstespor hele veien da. Andre forutsetninger lørdag med 20 meter tillegg og en klart tøffere oppgave, men ikke helt umulig med ny seier. 1 Nelson Dorris er den eneste strekhesten jeg betaler for. Galopprisikoen er overhengende på Hamre-hoppa, men skulle hun trave feilfritt kan hun vinne.
Rangering V75-2: A: 11 B: 7-6-8-1 C: 2-12-9-4-3-5-15-13-10-14
V75-3 /V5-1 - Varmblodshester. STL Bronsdivisionen. 1609 meter autostart.
Ny kanon fra Gocciadoro.
Den fem år gamle vallaken 9 Enaoz er et nytt bekjentskap fra den svært kvalitetsfylte stallen til Alessdandro Gocciadoro. Galopperte seg bort i debuten for Gocciadoro fjerde sist i Italia, ble deretter toer på San Siro tredje sist etter en flott spurt tredje sist. Men deretter har det blitt to strake seire i splendid isolation på San Siro. Gocciadoro skryter fælt av denne hesten og er ikke bekymret for baksporet. Det er ikke superklasse på dette bronsedivisjonsløpet og det er snakk om en klart motivert favoritt. Når i tillegg den største hovedopponenten på forhånd, 4 The Way I Talk Ås, er blitt strøket ser dette veldig bra ut på forhånd. 9 Enaoz blir min hovedbanker lørdag og den ene av mine to V75-bankere og blir også min V5-banker.
Rangering V75-3/V5-1: A: 9 B: 3-10-6-7 C: 5-8-1-11-2
V75-4/V5-2 - Varmblodshester. STL Klass III. 2100 meter autostart.
Ny storfavoritt fra Alessandro Gocciadoro på farten i V75-4. 10 Fly Express kommer til Bjerke med fem strake seire i bagasjen. Travet dog ikke perfekt i årsdebuten for to uker siden og har i tillegg trukket bakspor. Ingen tvil om at det er en motivert favoritt og han kan være klink overlegen. Men jeg velger å spekulere og tar med seks hester på det største V75-forslaget. Hardest imot tror jeg kapasitetstraveren 3 Great Ruler er. Fikk et helt umulig løp av sin trener Pasi Aiko sist på Halmstad, men selv etter tredjespor hele veien holdt fireåringen koken strålende til tredje. Lørdag setter flinke Jennie Ek seg opp som kusk, det er en klar kuskeforsterkning. 9 Ilusion Of Joy er en få varmblodshester i Jan Olov Perssons stall, men fireårsvallaken er bra og har vunnet fire av elleve løp i karrieren.
Ytterligere tre hester får plass på det største V75-forslaget. 1 Piney Spring har utviklet seg mye de siste månedene, men blir overfløyet fra sitt førstespor og da er det mer sjanseartet. 6 Grand Design er god fra start og kan være tethesten i løpet. Frode Hamre tror mest på denne av sine tre hester i løpet. 8 Bozeman har imponert på Varig Orkla Arena og er bra. Fra åttendespor bak bilen, er det mer sjanseartet men som lite spilt tar jeg også med denne trønderen på det største V75-forslaget.
Rangering V75-4/V5-2: A: 10 B: 3-9-1-6-8 C: 12-11-7-2-5-4
V75-5/V5-3 - Varmblodshester. STL Klass II. 2600 meter autostart.
Helskummelt løp venter i V75-5 der jeg sjanser på¨å komme meg gjennom på fire hester. 7 Luckisanattitude blir mitt førstevalg. Den svenskfødte fireårsvallaken som trenes og kuskes av Frode Hamre levert helt på det jevne i årsdebuten på Solvalla tredje sist, men var veldig forbedret som toer i et V75-løp på Sørlandets travpark nest sist. Ble sittende stengt i det lengste i et sterkt V75-løp sist på Jarlsberg, men spurtet strålende til fjerde når det endelig løste seg kort før mål. 2600 meter er neppe noe minus og han tåler også å bli brukt underveis. 8 Resilient Reddington gikk helt greit til fjerde i årsdebuten, men med det løpet i kroppen er nok vallaken forbedret til lørdagens løp. 2600 meter er lite spørsmålstegn, men toppnivået er bra. Det er det også på Olle Alsens 1 Keep Rolling. Skuffet kanskje litt i årsdebuten på Solvalla for halvannen uke siden, men er matchet for dette løpet startsporet er ypperlig. Formsterke 2 Viking Classic står nydelig til i andrespor bak bilen og har vinnerform i kroppen. Blir min fjerde og siste hest på forslagene i V75-5.
Rangering V75-5/V5.3: A: 7 B: 8-1-2 C: 4-5-6-12-11-3-9-10
V75-6/V5-4/DD-1 - Varmblodshester. STL Gulddivisionen. Gunnar Eggens Minneslopp . 2100 meter autostart.
Stoletheshow hele veien
Han har vært et eventyr for Frode Hamre de siste årene, hedershesten 1 Stoletheshow. Vant som kjent Nettavisen Oslo Grand Prix i 2022 og har holdt koken på imponerende vis etter det. Løp inn godt over 3 millioner kroner i fjor og vant 14 løp på kun 20 starter. I følge trener og kusk Frode Hamre har Stoletheshow aldri misset teten fra førstespor over 2100 meter på Bjerke og da er det perfekte forutsetninger i nyinnstiftede Gunnar Eggens minneløp i V75-6/V5-4/DD-1 på Bjerke lørdag. Det er ikke det tøffeste eliteløpet og det må være svært gode sjanser for at Frode Hamre leder hele veien med sin verdensstjerne. 1 Stoletheshow blir min andre V75-banker på Bjerke lørdag og bankerspilles også i DD-spillet. Rangering V75-6/V5-4/DD-1: A: 1 B: 3-9 C: 7-5-8-4-2-6-10
V75-7/V5-5/DD-2 - Varmblodshester. Hoppeløp. 15 bak bilen. 2600 meter autostart.
Alessandro Gocciadoro har med seg fire hester til lørdagens V75-løp, tre av dem blir klare favoritter i sine respektive løp og i V75-7 er det 12 Ecstasy som er seiersvåpenet til den “gule kusken”. Toppnivået er nok best i V75-finalen, men hun har ikke levert som best i sine to første starter i år. Galopperte fra start i årsdebuten på Eskilstuna for Mats E Djuse som kusk nest sist og galopperte uten vinnersjanse på oppløpet på Solvalla for drøye to uker siden. Bakspor og 2600 meter lørdag og Gocciadoro tilbake som kusk, gjør dette til en sårbar favoritt i V75-7 på Bjerke lørdag.
9 Västerbo Cookie blir min første garderingshest. Imponerte i seiersløpet sist på Gävle tross tungt løp og trener Fredrik Wallin har god tro på sin hest lørdag. 6 Konstantia Sisu fungerte ikke som best i årsdebuten på Sørlandets travpark for to uker siden. Trener Jan Kristian Øverdal tror på en klart forbedret prestasjon lørdag og viste i fjorårssesongen at hun duger i slike omgivelser. 4 Nice Steel har allerede vunnet to V75-løp i år, begge fra tet. Er under utvikling og kan vinne igjen.
Ytterligere fire hester får plass på de to største V75-forslagene. 11 Global Eyecatcher var mye betrodd sist, men forsvant i dundrende startgalopp. Er bra for klassen og kan vinne med klaff på veien. 8 Princess Philippa vant på solid vis i årsdebuten og er en garderingshest sammen med årsdebuterende 15 Maharasha og formsterke 7 Caramel Volo.
Rangering V75-7/V5-5/DD-2: A: 12 B: 9-6-4-11-8-15-7-2-1-3-5-10-14-13