Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Umåker 10 maj
V75-1, Stolopp, 2 140 m, volt
1 Slave to Queen Cal (Per Linderoth) får ett bra lopp på innerspår och tar fina pengar.
2 Jorinda (Claes Sjöström) kan gå barfota igen vilket är ett stort plus och med lite tur hoppas jag vi kan vara bland de tre. Hennes bästa bit är till slut, säger Nils Westerberg.
3 Corona K.L. (Susanne H Osterling) får sikta på bra pengar i första hand.
4 Randy Zon (Daniel Wäjersten) gör anständiga lopp, men det kanske inte är så att polletten riktigt trillat ner. Hon tränar bra och med lite flax kan hon dyka upp där framme. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
5 Thankworthy Tile (Mats E Djuse) är under utveckling och känns klart spännande här.
6 Great Knowledge (Björn Goop) tycker jag är ännu bättre i ryggar, men här kan det bli ledningen och får hon bestämma lite kan hon avsluta fint. Det blir nog finntack-vagn, säger Peter Zadel.
7 A Last Chance (Marcus Lilius) har gått bra i många lopp på slutet som inte står i protokollet. Hon hoppade på Bollnäs näst senast och gick jättebra efteråt, då på V75. Senast hade hon spår åtta på 1 600 meter och fick en hård öppning fram till dödens och kunde avgöra ändå, det är starkt av ett sto. Jag tror hon gör ett bra lopp nu. Drömscenariot är att komma ner i ryggen på Björn Goop med favoriten, säger Markus Pihlström.
2 160 meter:
8 Ellen Ripley (Oskar J Andersson) har gjort två fina starter i år och jag hoppas hon fortsatt ska vara uppåt i form. Hon ska ses som en outsider som vi kommer bra till från start. Inga ändringar, säger Oskar J Andersson.
9 Full Speed Forward (Ulf Ohlsson) är allt bra med, men nu är det voltstart och det finns galopprisk. Sköter hon sig i är jag optimistisk och jag tror mest på henne av mina tre i loppet. Vanlig vagn, säger Jonna Irri.
10 Dry Martini Grue (Örjan Kihlström) fick ett tufft lopp senast och det var med tanke på att hon ska vara på tårna nu på lördag. Jag funderar på norskt huvudlag första gången, säger Peter Eriksson.
11 Luckpenny Wine (Rikard N Skoglund) fick en offensiv körning senast. Hon tränar bra, men det finns lite frågetecken på formen för dagen och seger vore en överraskning. Spåret är inga problem. Barfota runt om och vanlig vagn, säger Jonna Irri.
12 Mary Wadd (Jennifer Persson) borde blivit bättre med loppet i kroppen och det blir spännande nu. Blir det körning i loppet brukar hon alltid ha bra styrka. Det är klart minus med voltstart. Norskt huvudlag och ryckhuva, säger Jennifer Persson.
13 Xanthis Ibiza (Magnus A Djuse) har gjort det bra i år och utvecklats på ett bra sätt. Senast mötte hon övermakten, men hon gjorde ett bra lopp. Läget kan bli bra för jag tror hon kan öppna och stämmer det till kan hon vara långt framme, säger Markus B Svedberg.
14 Never to Young (Per Lennartsson) duger gott och ska streckas på kupongen.
2 180 meter:
15 Lake’s Diana (Mika Forss) vann en liknande proposition i vintras, men nu när det börjar bli sommar så är det tuffare. Jag är nöjd med lite pengar härifrån. Vanlig vagn, säger Jonna Irri.
V75-2, 5-åringar, 2 140 m, auto
1 S.G.Dragonfly (Jessika Sidbäck) möter alldeles för tufft motstånd den här gången och tar han pengar är det väldigt bra gjort.
2 K.F.C.Sox (Björn Goop) möter tuffa hästar, men han blir bättre och bättre för varje gång. Han var jättefin senast i Skellefteå då han gick en 13-tid med skor. Nu blir det barfota runt om och även goggles första gången. Jag är nöjd om han kan vara trea-fyra, säger Jonna Irri.
3 Tamacti Jun (Örjan Kihlström) var duktig från spets senast. Vi testade barfota bak då och det flöt mycket bättre i travet för honom då. Vi kör lika igen och nu blir det ett litet test mot det här motståndet. Men det är en spårtrappa så jag förstod att han skulle få bra spår och det blir jäkligt spännande att se honom. Han brukar ju vara duktig och göra sitt så vi testar. Han är inkvalad till V75-finalen och behövde ett lopp i kroppen så det här passar bra, säger Daniel Redén.
4 Heineken Bishop (Mats E Djuse) möter några som är för tuffa såklart, men det var väntat då man anmälde hit. Jag tycker ändå att han är bra i ordning och han var fin senast. Jag är jättenöjd med alla förberedelser och jag hoppas han kommer till ledningen och släpper till någon bra. Då kan han lifta med till en fin slant och ett nytt bra rekord. Barfota runt om, säger Maria Bodin.
5 Cherokee Face (Per Linderoth) har varit ute i vardagslopp på slutet och gjort det väldigt bra. Det har inte varit det här motståndet och han har inte riktigt satts på prov. Han behöver säkert lite klaff nu när det är tuffare, men han är inte avsågad tycker jag. Amerikansk vagn, säger Olle Wäjersten.
6 Not for Sale (Daniel Wäjersten) var bra senast på Bergsåker och gjorde sitt jobb mot lite enklare motstånd. Jag tycker det är en spännande häst som man kan ha en del förväntningar på under året. Han var fyra i Breeders’ Crown-finalen i fjol med full fart över mål och det är en häst som är klart över medel. Han kan göra lite jobb själv och det blir inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
7 Eclipse As (Ulf Ohlsson) sprang fort sista varvet i årsdebuten och det var full fart över mål. Jag var jättenöjd och det har bara varit positivt efteråt i träningen. Det känns att han gått framåt med loppet. Jag tror han kommer göra ett bra lopp och då ska han vara en som kan vinna loppet. Inga ändringar, säger Ville Karhulahti.
8 S.G.Dracarys (Claes Sjöström) fick spår åtta och vi får göra det bästa av det. Vi får sikta på pengar och hoppas det löser sig. Inga ändringar, säger Roger Walmann.
9 Herakles Zet (Rikard N Skoglund) kom inte in i matchen senast men han såg fantastisk fin ut över mål. Allting var oryckt på honom och han gick med full fart över mål så därför fick han åka med hit. Han har bra läge och ska absolut inte räknas bort. Han kommer nog flyga fram sista 600 den här gången. Inga ändringar, säger Daniel Redén.
10 Eloida (Magnus A Djuse) valde jag att köra passivt med på Färjestad när tuffaste konkurrenten nådde ledningen. Det var första loppet för året, hon hade en lång resa bakom sig och jag tror inte det varit smart att tömma henne maximalt efter paus. Hästen kändes fin och kommer vara ännu bättre till denna start. Hon möter hingstar och valacker här, men var med i flera GP-lopp i fjol och tog bra placeringar bakom East Asia och Emma dei Veltri som slutade fyra i Lotteria-finalen så detta är ingen dålig häst. Inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
V75-3, Guld, 2 140 m, auto
1 Gamin Jaba (Rikard N Skoglund) fick en febersläng på tävlingsdagen då han skulle ha startat i Örebro men nu känns han fin igen. Jag körde honom i måndags, han fick gå ganska tufft och var riktigt fint så jag tror inte det ska vara någon fara med formen. Febern gick över på någon dag och efter det har han inte visat något negativt så jag hoppas att han ska ha samma form som han hade på Bollnäs. I så fall känns han väldigt spännande och jag tror att han kommer leverera en bra prestation. Han går som han brukar göra, säger Daniel Redén.
2 Gio Cash (Daniel Wäjersten) gav ett bra kvitto senast tycker jag och nu är det ingen Francesco Zet med i loppet. Det har flutit på som det ska efteråt och vi har inget att klaga på, så lite ska han gått framåt i alla fall. Det är tuff klass och bra hästar, men han har ett bra läge och det är klart man har lite förhoppningar, säger Olle Wäjersten.
3 Jerka Sting (Claes Sjöström) har gjort flera bra lopp och nu har han fått ett bättre utgångsläge än han haft på många starter. Han får nog tufft att besegra min spik, men bakom honom ska han räknas tidigt och väljer man att gardera loppet är han given.
4 Bengan (Örjan Kihlström) blev rullig tvärt till slut senast. Han var inte direkt körd då så det var en märklig galopp och vi hoppas att det berodde på att vi körde honom utan boots. I tar omtag nu, han borde ha gått framåt och han känns mycket bättre här hemma nu än innan det loppet. Eventuellt får han ett par lätta boots, eller så kör vi som senast, det beror på hur banan är. Annars inga ändringar, säger Daniel Redén.
5 Phoenix Photo (Ulf Ohlsson) höll klart godkänt från ledningen senast och det var en väldigt lurig bana den dagen. Han kan öppna riktigt snabbt, men trots det tror jag det blir svårt att ta längden på Gio Cash. Löser det sig är det ändå en bra platschans. Han är anmäld barfota runt om nu.
6 Dundee As (Magnus A Djuse) gjorde en mycket stark prestation senast. Det gick fort till slut i loppet och han fick göra jobbet själv i tredjespår. Han kan vara ytterligare förbättrad med loppet i kroppen. Hästen är ingen raket från start så startspåret spelar inte så stor roll. Han hävdar sig väl i de här loppen när han slipper möta de allra bästa och kan ta en placering bland de tre främsta. Inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
7 Mellby Joker (Mats E Djuse) gjorde det bra senast och han var riktigt läcker. Det var ett riktigt formintryck. Det är flera riktigt bra konkurrenter med den här gången, men han har gjort det jättebra och får växa in lite i högsta klassen. Det blir inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
8 Thereisnolimit (Per Lennartsson) har suttit fast i tre guldlopp på slutet. Han känns jättefin, men det blev inget bra utgångsläge och det blir tufft härifrån. Är han trea-fyra så är jag nöjd. Får han något annat läge framöver så kan det bli bra, men med spår åtta blir det som sagt svårt. Eventuellt barfota fram, säger Stefan Melander.
9 Rome Pays Off (Oskar Florhed) är nyttig och tjänar mycket pengar. Det är tufft motstånd och han är lite handikappad av läget då han är så startsnabb. Förhoppningsvis kommer han göra ett bra lopp igen och tjänar fina pengar. Det blir inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
V75-4, Klass III, 2 140 m, auto
1 Mastroianni (Claes Sjöström) har inte startat på ett tag och blir nog över härifrån. Han är anmäld barfota runt om.
2 Hero Godiva (Rikard N Skoglund) har gjort det bra och kan tjäna en fin slant härifrån.
3 Grand Safari (Santtu Raitala) möter tufft motstånd och får nog sikta på lite pengar.
4 Urgent Beat (Örjan Kihlström) var med i loppet som det var en olycka i senast och det loppet är bara att glömma. Han var riktigt bra innan det, men han kanske hade behövt genomköraren i senaste loppet så det var synd att det blev strul. Han blev behandlad efter den starten och har fått ett lite skarpare jobb på banan där allt verkade bra. Det blir aluminiumskor fram i stället för järn, säger Malin Strinnlund.
5 Flight Sequence (Ulf Ohlsson) öppnar bra och ska inte räknas bort. Han är anmäld barfota bak och med amerikansk vagn.
6 Global Everglow (Björn Goop) galopperade tyvärr på Romme, men senast vann han enkelt. Det kan bli svårt att få en bra position härifrån då Björn kanske tar det lite lugnare också med tanke på tidigare galopper. Löser det sig bör han vara en av de bättre hästarna i loppet, säger Peter Zadel.
7 Face to Face (Stefan Johansson) var jag jättenöjd med senast och jag tycker han gjorde ett kanonlopp. Han fick elda på lite för att komma till ledningen från spår åtta och sedan fick han aldrig riktigt andas. Han hade varit borta i två månader och sänkte rekordet med 2,3 sekunder. Han har aldrig varit så här fin och känns riktigt, riktigt bra. Jag tycker han är väldigt bra för klassen och han borde vara en av två-tre som kan vinna. Stefan bestämmer taktiken, men om han vill så tror jag han tar ledningen ganska enkelt. Han har en ny vagn som är lättare och som är mer anpassad efter honom och nu blir det även sommarskor. För första gången ska han också ha urryckare. Han ska kunna springa en låg 13-tid och så får vi se hur långt det räcker, säger Mikael Lindqvist.
8 Crowe Motion (Daniel Wäjersten) var Daniel inte missnöjd med senast, men han tycker att det finns lite mer att hämta och han har därför fått en träningsperiod. Det rör sig om en kraftfull och fin häst så honom är jag lite spänd på inför lördagen. Han borde ha vettig chans att göra upp om det. Eventuellt rycktussar, säger Olle Wäjersten.
9 Filling Fuel (Magnus A Djuse) var jag jättenöjd med i årsdebuten och det var en klar nivåhöjning mot förra året. Loppet har han tagit bra, men det har blivit en månad mellan loppen vilket är i längsta laget. Han tålde inte mer pengar för att inte gå ur klassen så vi har trimmat på. Barfota runt om och amerikansk vagn, säger Roger Nilsson.
10 Merillion (Markus B Svedberg) hade krafter kvar senast, men spurtade bra till slut. Jag tycker han är bra för klassen och senaste prestationen var ett steg åt rätt riktning. Planen är att sätta på jänkarvagn för första gången och det blir spännande att starta honom, säger Markus B Svedberg.
11 Hunting Sober (Mats E Djuse) gör debut på V75 och det är tuffare än vad han är van vid. Det blir ett litet elddop och så får vi se hur han står sig. Han verkar vara väldigt ärlig även om han inte alltid har stilen med sig. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
12 Second Breakfast (Mika Forss) fick inget drömspår precis och vi får se hur långt det räcker. Han gick med rycktussar för första gången senast som aldrig rycktes och det kör vi med igen, säger Mats Rånlund.
V75-5, Klass II, 1 640 m, auto
1 Black Bourbon (Magnus A Djuse) var bättre än jag hade förväntat mig senast och vi hade ryckt alla skor och körde med urryckare. Han har gått sina ordinära backjobb efter och allt känns precis som det ska. Det är risk att han hamnar lite knöligt på det och jag har väldigt svårt tro att han ska hålla ledningen. Löser det sig kan han få en fin slant och jag tror inte han är sämre än någon annan. Inga ändringar, säger Anders Stenman.
2 Legacy U.M. (Rikard N Skoglund) har bra förutsättningar med kortlopp och ett bra spår. Hon kanske var en liten besvikelse senast, men samtidigt hade hon varit borta i nio veckor och hon kanske behövde loppet i kroppen. Vi har haft det är loppet lite i sikte och vi får se hur långt det räcker. Vi går lite all in och tar bort skorna och kör med amerikansk vagn, säger Sören Lennartson.
3 Andiamo (Jaakko Alamäki) har gjort tre starter efter ett uppehåll och jag räknar med att formkurvan fortsatt ska vara stigande. Det finns flera startsnabba och jag har inte bestämt taktik. Amerikansk vagn och så lättas han i balansen, säger Jaakko Alamäki.
4 Valencia (Mats E Djuse) kan öppna och bakom min spik är hon en av flera som känns aktuella på förhand.
5 Satisfiction (Markus B Svedberg) gjorde ett bra lopp senast med tanke på att murphybländaren störde honom. Han kan öppna bra och jag är inne på att sätta på någon form av stängt huvudlag och en jänkarvagn den här gången. Tycker han är bra för den här klassen, säger Markus B Svedberg.
6 Orwar J.C. (Stefan Edin) är i väldigt fin form och han har haft lite otur vid galopperna. På Gävle var det materialfel och senast blev han lite generad i starten av en galopperande häst. Det är bra motstånd, men med rätt lopp kan vi ta en placering i alla fall. Barfota runt om, säger Thomas Cedervall.
7 Winner’s Game (Jens Eriksson) får tufft att matcha dem bästa. Pengar i första hand. Han är anmäld barfota bak.
8 Skorpan Ruda (Ulf Ohlsson) fick ett dåligt spår och det blir nog skor bak och även vanlig vagn igen. Han har bara startat en gång över distansen tidigare och då vann han. Han är hygglig från start, men jag vet inte hur snabbt hästarna invändigt öppnar, säger Pär Ländin.
9 Elvis T.C.B. (Daniel Wäjersten) körde jag senast och han blev rädd för något vid startbilsvingen. Han skyggade till och så var den dagen förstörd. Han kändes riktigt fin efteråt så det var synd. Det kan lösa sig bra härifrån, fast samtidigt är man lite utelämnade. Jag vill i alla fall säga att det var ett riktigt bra intryck senast. Det blir inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
10 Mando Gowan (Henrik Svensson) har gjort fina lopp två gånger på rad och varit plusbetonad. Han känns fortsatt fin i träningen och är lite uppåt. Det blir intressant att se hur han står sig här. Amerikansk vagn första gången och eventuellt helstängt, säger Tomas Pettersson.
11 A Perfect King (Petter Lundberg) var duktig senast och han känns bra efteråt. Jag tycker förutsättningarna ser mörka ut och för att kriga om det så kanske man hade behövt ett betydligt bättre läge. Det blir barfota runt om och eventuellt en hybridvagn, säger Petter Lundberg.
12 Master (Claes Sjöström) har ett trist läge och har dessutom varit struken inför en tilltänkt start. Det blir normalt tufft härifrån. Han är anmäld med amerikansk vagn.
V75-6, Brons/Silver, 2 640 m, volt
1 Make Or Break Zaz (Mats E Djuse) gick bra senast och han börjar närma sig en seger som det känns. Det kan vara lite läge för det den här gången. Han är lite framåt av sig och är nog naturligt snabb från start om man vill. Han känns allround så distansen ska inte vara några problem. Han var inte fläckfri i aktionen senast och Daniel tror det blir bättre med skor bak, säger Olle Wäjersten.
2 Gordini Brick (Magnus A Djuse) kommer mer och mer i form. Det är väl långsökt att tro på seger, men han kan absolut vara med och slåss om en plats. Inga ändringar, säger Jasmine Ising.
3 Micke Sting (Claes Sjöström) gjorde ett bra lopp senast och det känns som han ska duga klart bra den här gången. Skräll.
4 Viva la Vida Face (Petter Lundberg) är det bra med och han har varit duktig på slutet. Normalt ska han fixa spåret utan problem. Jag tycker han möter några som är bra här, men han mötte bra hästar i senaste starten också och borde vara bättre den här gången, säger Petter Lundberg.
5 Dalens Elvis (Ulf Ohlsson) möter ett tufft motstånd och känns inte som något hett segerbud på förhand.
6 Mon’s Tornado (Henrik Svensson) får normalt tufft att räcka hela vägen till vinst och får jaga lite pengar den här gången.
7 Caughtredhanded (Markus B Svedberg) hade varit bland dom tre utan galoppen senast vilket var surt. Jag tycker det är en riktigt fin häst, men han är känslig i munnen och frågan är om vi kan ta oss till ledningen. Skulle jag komma dit då vill jag köra där. Jag har en bra känsla kring honom om vi kommer i väg bra från start. Inga ändringar, säger Markus B Svedberg.
2 660 meter:
8 King of Djazz (Santtu Raitala) har ett fint smygläge för att ta lite pengar med sig hem.
9 Kingen Mearas (Daniel Wäjersten) satt en bit bak senast på Örebro och det var ett väldigt snabbt slutvarv. Daniel var väldigt nöjd med hur han gick och han har tagit det loppet bra, säger Olle Wäjersten.
10 H.C.’s Crazy Horse (Per Linderoth) var med i samma lopp som Kingen Mearas senast och han gick också bra i en snabb avslutning. Det var svårt att ta så mycket, men han fullföljde loppet bra och det verkar bra även med honom efteråt. Barfota runt om, säger Olle Wäjersten.
11 B.Sacamano (Mika Forss) står väldigt tufft till och rundar inte hela gänget. Han är anmäld barfota runt om nu.
12 Ornello (Johan Östman) var sugen på att springa senast vilket var glädjande. Det går inte att jämföra motståndet den här gången, men det är inte omöjligt att vi kan plocka lite pengar, säger John Östman.
13 Hankypanky Pinkman (Örjan Kihlström) var inte bra på Axevalla så vi gjorde omstart med honom. Han var så ful i pälsen då och han har väl inte riktigt hittat tillbaka vad det gäller det men han tränar väldigt bra och är löpsugen i jobben, det brukar vara att gott tecken på honom. Jag vill komma i gång med honom nu då han känns fin. Han är inte så van vid voltstart men jag hoppas och tror att han ska sköta sig och göra ett bra lopp. Det är tufft att stå 20 på bronshästar men han har haft dåligt med lopp att starta i så vi provar. Han går som han gjorde senast, säger Daniel Redén.
V75-7, Klass I, 2 640 m, auto
1 Nordic Beauti (Jens Eriksson) har ett bra smygläge, men motståndet är alldeles för tufft och hon får svårt att segerstrida.
2 Arn Silvio (Per Lennartsson) kommer med tre raka segrar. Klart tuffare motstånd nu.
3 Popeye Tooma (Örjan Kihlström) har galopperat i konstigt läge två gånger i rad nu. Jag körde honom i jobb i måndags och han känns så jäkla fin så jag blir brydd om han gör likadant igen. Vi har även varit hos veterinären och kollat upp honom men det var inga stora grejer. Vi kör som tidigare vad det gäller balansen och det känns bra så jag hoppas att han hoppar tillbaka i gamla gängor igen. Det blir bike den här gången, säger Daniel Redén.
4 Just Fontaine (Björn Goop) är väldigt stark och distansen är ett plus. Han känns fin efter senaste loppet och vi har inget att klaga på. Jag tycker det är en bra häst för klassen. Inga ändringar, säger Peter Zadel.
5 Imperator Godiva (Per Linderoth) imponerade stort senast då han gick i tredjespår hela sista varvet. Stod ensam på 20 och fick runda fältet och kom i mål på 1.12,4 över volt. Prestationen var väntad, han hade tränat väldigt bra. Med lite tur kan han vara med och slåss om en finalplats i Derbyt senare i år. Det är ett tufft Klass I-lopp, men efter förra insatsen tror jag han kommer räcka långt. Amerikansk vagn nu, senast hade han yankee, säger Markus Pihlström.
6 Hercules Godiva (Marcus Lilius) fick inte vinna på 1.11,7 på lunchtrav från bakspår senast, man blir nästan förbannad. Daniels häst var jättebra och vann nyligen i Finland också. Min häst duger i klassen. Kanske att Imperator är lite bättre men jag tror det är löpningsförloppet som avgör mellan mina hästar, säger Markus Pihlström.
7 Young Yack (Daniel Wäjersten) vann ett vanligt lopp på Bollnäs senast och jag tycker det är en fin häst. Det känns som det finns en hel del utveckling kvar och allt känns bra med honom. Det är lite annat motstånd mot senast, men han har visat att han klarar att tävla på lördagar tidigare. Amerikansk vagn blir väldigt spännande och förhoppningsvis gör det att han kanske kan öppna lite bättre från start så han kan få en bättre position i loppet, säger Olle Wäjersten.
8 Noble Ale (Santtu Raitala) ska normalt inte räcka till här. Anmäld barfota fram.
9 Pennywise (Oskar J Andersson) gjorde comeback senast och han gick väldigt bra till slut. Det blev lite långt mellan loppen, men han står så bra inne i klassen och vi fick vänta in ett bilstartslopp på V75 för att prova en gång. Det är ett tufft lopp såklart och han får räknas som en outsider. Eventuellt barfota runt om, säger Oskar J Andersson.
10 Diablo (Mats E Djuse) gör det bra mest varje gång och han höll strålande senast. Han har varit minst lika bra som vid segrarna och det har inte varit något formtapp. Bakspår är tufft givetvis och det behövs lite flyt med loppet, men han är stark och går även bra bakifrån. Amerikansk vagn första gången och det blir också jättespännande, säger Olle Wäjersten.
11 General Silvio (Ulf Ohlsson) är en väldigt fin sort som kan vara en platsskräll.
12 S.G.Dangerous (Stefan Johansson) verkar allt bra med och det känns som han gått framåt efter senaste loppet där han var väldigt bra. Det var däremot lite tråkigt med spåret och det är även bra motstånd, så det kan bli lite knivigt. Det blir inga ändringar, säger Stefan Johansson.