Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Kalmar 22 juni
V75-1, Stolopp, 2 140 m, volt
1 Kristall Sisu (Gustav Johansson) tror jag kommer vara ännu bättre nu på söndag. Hon har bara gått i spets en gång och då vann hon. Det hade varit roligt att se henne där även om Gustav får köra precis som han vill. Det blir nog skor igen, säger Mikael Florin.
2 Cayenne Gel (Anders Zackrisson) gör hyfsade lopp hela tiden och formen är uppåtgående. Läget är passande och jag har inget emot att köra i ledningen om vi skulle komma dit, säger Anders Zackrisson.
3 Pica Pica (Victor Rosleff) känns ännu finare efter senast och hur långt det räcker på V75 får vi se. Vill man ladda är hon snabb ut, men taktiken lämnar jag till Victor. Vanlig vagn, säger Maria Rosenberg.
4 Mare Mareh (Örjan Kihlström) hade en del sparat senast och hon värmde väldigt bra också. Det känns som formen sitter och spåret ska inte vara några problem. Halvstängt norskt första gången, säger Joakim Elfving.
5 Anna Mae (Micael Stjernström) gjorde det bra senast. Det ser ut som ett jämnt lopp och får hon ett vettigt lopp eller ledningen så ska hon kunna vara med där framme. Det blir barfota bak första gången och lite lättare framskor, säger Micael Stjernström.
2 160 meter:
6 Power Vacation (Carl Johan Jepson) har inte övertygat på slutet och får tufft här.
7 Nice Steel (Johan Untersteiner) gör bra dagsverken hela tiden utan att vinna. Får hon lite fina ryggar att gå i så kan hon ta en god placering, säger Peter Untersteiner.
8 Raya Maya (Magnus A Djuse) har växlat upp efter att vi hittade att hon hade allergi i våras som hon blev behandlad för. Vi åker till Kalmar med en häst som har bra form och det ser ut som ett ganska öppet lopp. Norskt huvudlag, säger Markus Hamberg.
9 Ellen Ripley (Oskar J Andersson) har gjort det klart godkänt i år även om hon inte riktigt kommit upp i samma nivå som vid topparna i fjol. Hon visar ändå att hon står sig bra i klassen och har hon kommit upp ytterligare ett snäpp kan hon absolut blanda sig i segerstriden, säger Oskar J Andersson.
10 Perfect (Per Nordström) var bra senast på Åby där det fanns krafter kvar och det här ser ut som en bra uppgift, säger Elke Frinta.
11 M.T.Tomorrows Hope (Anders Svanstedt) var ute i ett långlopp senast, men det blev väl mer som ett lopp över 350 meter med ett speedryck och det passar inte henne. Det behövs lite flyt med tempot, men stämmer allt tror jag hon kan segerstrida. Inga ändringar, säger Anders Svanstedt.
12 Bys Rosy Nunc (Thomas Dalborg) kommer mer och mer. Hon är nog minst lika bra som övriga och klaffar det lite så kan hon nog vara långt framme. Springspår passar bra då hon kliver i väg fint. Barfota runt om och norskt huvudlag, säger Emil Sandblom.
13 J.H.Ellen (Björn Goop) avslutade fint senast efter en sen lucka. Nu blev läget dåligt så det blir tufft att vinna, men hon gör säkert ett bra lopp, säger Per Linderoth.
14 Ebba Kuce (Stefan Persson) har jag en bra känsla kring. Läget blev tråkigt, men hon går ner lite i klass och med minsta klaff borde hon vara tidig, säger Thomas Madsen.
15 Global Election (Markus Waldmüller) känns bortlottad den här gången.
V75-2, Klass III, 2 640 m, auto
1 Knight Journey (Ulf Ohlsson) öppnar bra och kan nog hålla upp ledningen härifrån. Ska ses med en vettig segerchans.
2 Format Kronos (Johan Untersteiner) går helt okej utan att riktigt släppa till. Han blir lite bättre för varje gång och det är allmänt en lite sen häst. Distansen är nog ingen nackdel för honom. Det blir inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
3 Von Lloyd (Mika Forss) STARTAR EJ
4 Jackson Storm (Jonathan Bardun) blir bättre och bättre för varje start som han gör. Han spetsade enkelt näst senast från ett liknande läge, men taktiken lägger jag mig inte i utan det får väl bli på känsla från Jonathans sida. Han fungerar med olika upplägg så det går att både köra i ledningen eller släppa. Distansen ska passa honom då han inte lägger bort några krafter i onödan. Inga ändringar, säger Claes Svensson.
5 Konstapel Sisu (Victor Rosleff) har gjort tre fina lopp för oss, även om han var något sämre senast då han tappade travet i slutkurvan när tempot växlades upp lite. Han kom tillbaka fint på upploppet och dagsstatusen är ändå bra tycker jag. Han ska kunna vara med och göra upp om det om han går i väg felfritt. Han är mer stark än snabb så distansen är ett plus. Det blir finntack yankee den här gången, säger Lowe Reldén.
6 Zipora C.D. (Christian Cracchiolo) har inte startat på ett tag och känns svårbedömd. Får sikta på lite pengar i första hand.
7 Wheeljack P.W.R (Anders Zackrisson) borde inte räcka till i det här gänget och läget blev inte heller det bästa. Får tufft.
8 First for Me M.H. (Thomas Dalborg) är allt bra med förutom spåret. Hon är lite vass så det blir lätt att man hamnar lite framåt, men över distansen brukar det inte vara lika mycket strid om positionerna. Distansen är väl inte den bästa, men hon står så bra inne i klass III att jag vill testa nu när det är autostart då voltstart passar sämre. Hon är bra för klassen och ska ändå räknas. Eventuellt kör vi med ett stängt norskt huvudlag, säger Thomas Dalborg.
9 Xanthis J.R. (Ken Ecce) gör det bra varje gång även om det strulat lite med galopper. Nu är det bilstart och bakspår så det borde bli en felfri avgång tycker jag. Han är bäst i spets, men vi hoppas han kommer igenom på ett bra sätt och då är han väl inte helt borta. Troligen blir det halvstängt norskt huvudlag för första gången och finntack yankee, säger Johanna Bodevind.
10 BlaBlaBlaa (Carl Johan Jepson) känns allt formstarkare så det borde bli en förhöjd prestation snart. Det blir lite förändringar på bett och eventuellt går han mindre dövad, men det bestäms efter värmning. Det blir lättare balans fram och barfota bak, säger Robert Bergh.
11 Prince of Darkness (Stefan Persson) verkar allting bra med och det är inga konstigheter. Vi hade varit gladare med ett framspår och vi får se vart han hamnar härifrån. Rent tekniskt ska han inte ha några problem med distansen då han är stark, men man vet aldrig förrän man provat. Det blir inga ändringar, säger Solbritt Åkerblom.
12 Twigs Like U. (Björn Goop) var jättefin senast på Solvalla på en bra tid. Han tål distansen, men samtidigt är han lite bortlottad, säger Per Linderoth.
V75-3, Klass II/Brons, 2 140 m, volt
1 Maranichi (Joakim Lövgren) har varit jättebra efter kastrering. Han var lite nervös som hingst i volten och har inte tävlat i voltstart sedan dess, så vi får se hur det är nu som valack. Jag har respekt för Christoffers hästar, men vår häst kommer med några fina segrar också. Han är ingen spik, men jag tycker han är en de tre bästa hästarna i loppet. Eventuellt finntack yankee, säger Tyler Mifsud.
2 Nevermind River (Örjan Kihlström) var lite segare än förväntat senast och det kanske blev lite för tight med loppen. Han har fått tagit ett omtag och är nog med långt framme. Inga ändringar, säger Christoffer Eriksson.
3 Global Flashback (Hanna Lähdekorpi) är i en bra form och han fungerar fint i voltstart. Jag hoppas han kan få en vettig resa och tanken är att köra med halvstängt huvudlag. Jag kommer även värma barfota runt om och bestämmer efter det hur det blir, säger Hanna Lähdekorpi.
4 Caspian Bro (Markus B Svedberg) har visat fint kunnande för klassen och han är en av flera som ska ses med en vettig platschans om det bara klaffar hyggligt.
5 Otto Sotto (Stefan Persson) hade varit ifrån lite inför senast och gjorde det helt okej. Han borde gått framåt lite med det loppet. Jag tror han klarar spåret, men det blir väl inte den snabbstarten som jag hade hoppats på. Vi vill gärna ner till plankan så jag hoppas han hittar ner och får smyga lite. Tjänar han fina pengar har han gjort det bra. Vanlig vagn, säger Thomas Madsen.
6 Go Kenneth Go (Johan Untersteiner) var ivrig från start senast och krånglade till det. Allt känns normalt i träningen efteråt och läget är vi nöjda med. Allt tyder på ett bra lopp, säger Peter Untersteiner.
7 Mcllroy (Gustav Johansson) har gjort två rätt bra lopp på slutet. Han är rätt lat och trög i träningen så där märks det ingen större skillnad, men jag hoppas han går framåt. Inga ändringar, säger Thomas Uhrberg.
2 160 meter:
8 Incase of Fire (Magnus A Djuse) var jag jättenöjd med senast då han inte hade startat på länge. Det verkar bra efteråt och när han är frisk och fräsch finns det bra kunnande för klassen. Det blir inga ändringar, säger Joakim Elfving.
9 Mysterious Lucifer (Carl Johan Jepson) var lite sämre senast och det blir annat upplägg inför den här starten. Det blir barfota runt om mindre stängt huvudlag än senast, säger Robert Bergh.
10 I Can Win Gardenia (Johnny Takter) gjorde det bra senast vid seger i Danmark och med lite klaff under loppet så är han en tänkbar platsskräll.
11 Cross Lane (Christoffer Eriksson) är fin och det blev en bra genomkörare senast. Allt känns bra efteråt och han tävlar lika bra bakifrån som i ledningen. Jag har inte bestämt om det blir vanlig eller finntack yankee, säger Christoffer Eriksson.
12 Bowler Day (Victor Rosleff) var en besvikelse senast då han var seg, men vi tar på oss det då vi hade varit alldeles för snälla i uppladdningen. Till den här starten kommer vi vässa upp honom rejält och det ska vara ett plus för honom. Vi kommer dessutom rycka framskorna och förmodligen testa norskt huvudlag för första gången. Det blir även finntack yankee, säger Lowe Reldén.
V75-4, Stolopp, 2 140 m, auto
1 LaFerrari Dimanche (Ulf Ohlsson) har fått två alldeles för tuffa lopp på slutet. Hon återhämtar sig väldigt fort och det är inget hemma som tyder på att hon ska vara sämre än tidigare. Jag vill att hon ska få ett snällare lopp den här gången och det perfekta hade väl varit att hålla upp ledningen och sedan släppa till Olly Håleryd. Det blir inga ändringar, säger Viktoria Berntsson.
2 Olly Håleryd (Örjan Kihlström) köper jag Örjans teori om varför hon blev så konstig till slut senast. Vi har bara dragit tussarna på henne en gång, det var när Per Linderoth körde henne i årsdebuten i år. Nu drog Örjan i fel snöre först, han drog tussarna före norsken och då blev hon som skärrad och fick hundra ben. Hon hade krafter kvar men blev som paralyserad av det som hände. Hon hade till och med slagit sig på ett ben så det var bra gjort av henne att hålla sig i trav. Jag tror vi sätter upp det som ett olycksfall i arbetet. Jag körde henne i måndags i ett lite skarpare jobb och hon kändes jättebra. Hon går som hon brukar, säger Daniel Redén.
3 Kitty Hawk (Carl Johan Jepson) smyger med och kan säkert tjäna fina pengar, men det känns långsökt att det ska räcka hela vägen till seger i det här gänget.
4 Lady Beluga (Joakim Lövgren) tränar bra, men det gör hon alltid. Kommer vi till ledningen så tror jag han vill köra där eftersom hon har bra statistik därifrån. Inga ändringar, säger Tyler Mifsud.
5 Nortolanda (Michel F Rothengatter) STARTAR EJ
6 Cathrinelle (Thomas Dalborg) fick jag ett bättre intryck av första gången jag körde, men det är svårt med voltstart och tillägg som det var senast. Det är riktigt tuffa hästar som hon möter och jag får väl ligga lite lågt, säger kusken Thomas Dalborg.
7 Countess Face (Adrian Kolgjini) håller väldigt bra form, men hon har haft otur och raden är totalt missvisande. Hon kan vara rolig att plocka med för hon är bra i ordning. Inga ändringar, säger Dante Kolgjini.
8 Marabou Brodda (Gustav Johansson) går bra varje gång och hon håller fin form. Nu är det hårt emot och ett väldigt dåligt läge så det behövs mycket tur härifrån. Inga ändringar, säger Thomas Uhrberg.
9 Creek’s Nu Love (William Ekberg) blev det lite fel för senast och hon hamnade lite punschigt på det. Hon kändes jättefin och gick som snabbast över upploppet. Läget är perfekt i det här sällskapet då hon inte har mött den här typen av hästar tidigare. Tanken är att hon ska växa in i klassen och vi får sikta på en bra resa. Det blir barfota runt om, amerikansk vagn och helstängt huvudlag, säger William Ekberg.
10 Betting Pacer (Björn Goop) gör bra lopp varje gång och allt är fortsatt normalt i träningen. Hon är missgynnad av bakspåret, säger Per Linderoth.
11 Clarissa (Magnus A Djuse) var äntligen tillbaka på en ganska hög nivå senast. Jag tror hon kommer vara mycket bättre nu än hon var i Oslo för jag tyckte hästen var lite tung och överviktig. Hon var sjuk på Vermo och hade inte fått någon riktig chans i lopp tidigare i år med tanke på att hon dessutom galopperade i årsdebuten. Nu vill jag tävla med henne varannan eller var tredje vecka och få mer kontinuitet i tävlandet för det kommer föra henne framåt mycket. Inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
12 Ester Degli Dei (Robin Bakker) fick inget roligt utgångsläge och härifrån får man sikta på en hygglig slant i första hand.
V75-5, Klass I, 1 640 m, auto
1 Gourmet Brodde (Ulf Ohlsson) kommer få ett bra lopp härifrån och löser det sig fint till slut så är han absolut platsaktuell.
2 Le Roi Mearas (Johan Untersteiner) hade slem i halsen vid starten på Årjäng och senast var han riktigt positiv tycker jag. Det blev ett bra läge, säger Peter Untersteiner.
3 Fantom Jet (Magnus A Djuse) gjorde en stark insats i Tingsryd och har tränat på bra efteråt. Det känns troligt att han är ytterligare lite bättre med det loppet i kroppen. Han har tävlat mot riktigt bra hästar i Italien så även om han möter tuffare motstånd nu än han gjorde i Tingsryd så ska kunna hävda sig väl. Hästen är startsnabb utan att vara supersnabb första biten. Det blir inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
4 Julius Cortina (Björn Goop) var fin i Tingsryd och är den av våra i omgången som fått bäst utgångsläge. Det är bara hoppas han får ett bra lopp och då ska man nog inte nonchalera honom, säger Per Linderoth.
5 Ivan Mauger (Victor Rosleff) var bra senast där han gick ett snabbt slutvarv. Han var lite tunt jobbad inför det och kommer vara bättre den här gången. Det blir stängt huvudlag den här gången och då kommer han öppna bättre också. Det är ett öppet lopp och med rätt lopp kan han vara med där framme, säger Victor Rosleff.
6 Mega Occagnes (Stefan Persson) kan öppna riktigt bra och lyckas han komma till spets kan det räcka hela vägen. Är en rolig skräll som man inte för glömma bort. Han är anmäld barfota runt om.
7 Gustav Simoni (Tyler Mifsud) är ute över 1600 meter vilket är hans bästa distans, men vi blev bortlottade den här gången. Han är väldigt startsnabb och det finns inget annat än att köra på från start och se vad som händer, säger Tyler Mifsud.
8 Kreadlys Lew (Joakim Lövgren) gjorde ett av sina bästa lopp senast. Även han är bortlottad nu när det blev spår åtta. Han tränar bra, men det är tufft att vinna härifrån över kort distans när det finns hästar med bättre spår som håller samma nivå. Jag hoppas det blir tempo och att han kommer till i loppet, säger Tyler Mifsud.
9 Tornado O.C. (Gustav Johansson) var duktig senast och han är pigg och fin efteråt i träningen. Jag hade såklart hoppats på ett framspår då han är väldigt startsnabb och trivs i främre träffen, men det kanske kan lösa sig hyfsat och jag hoppas han inte hamnar alltför långt bak. Då ska det kunna räcka till en fin slant i alla fall. Inga ändringar, säger Ida Lindberg.
10 Spirit of Love (Kevin Oscarsson) gjorde det jag hoppades på senast då han var med i klungan och jag var mycket nöjd. Han känns bra efteråt och det verkar som han har gått framåt med loppet. V75 är alltid tufft och det är bra motstånd som vanligt. Jag hoppas i alla fall att han ska kunna vara med och få med sig någonting. Han kändes bra senast så tanken är att det blir samma utrustning. Vi får se om det blir någon ändring på huvudlaget efter värmningen, men han gick bra med det halvstängda senast så det är planen, säger Helén Blomberg.
11 Nightrain Boko (Rick Ebbinge) är inte så tokig, men det behövs mycket tur för att komma in i matchen den här gången.
12 Waco Sixx (Carl Johan Jepson) har fått ett lopp i kroppen och kommer säkert vara i bättre form nu. Läget drar dock ner möjligheterna rejält och det känns väldigt långsökt att han ska runda hela fältet.
V75-6, Guld, 1 640 m, auto
1 A Fair Day (Oscar Ginman) har man varit väldigt nöjda med i träningen efter Elitloppet och även massören har varit väldigt nöjd med hur han känts i musklerna och i kroppen. Det är klart att jag får prova från start då han går bra i ledningen. Trampar han rätt ska det vara en bra chans att hålla upp ledningen och därifrån brukar han inte vika ner sig, säger kusken Oscar Ginman.
2 Devs Definitif (Gustav Johansson) tar inte ut sig till hundra procent i träningen, men det känns som en löphäst. Han känns fin och vi får ta det här loppet som ett test. Han kommer tävla barfota runt om, med amerikansk vagn, helstängt huvudlag och rycktussar, säger Gustav Johansson.
3 Hustle Rain (Magnus A Djuse) gick bra senast och det känns som han kan ha gått framåt ytterligare lite med loppet då han känns pigg i träningen efteråt. Läget blev bra då han är snabb ut så han ska förhoppningsvis få en fin position. Inga ändringar, säger Mattias Djuse.
4 Karat River (Johan Untersteiner) var vi nöjda med på Tingsryd där han gick strålande och han har varit fin i årets båda starter. Förhoppningsvis är han inne i en fin period och det är en bra häst. Det blir skor bak nu, säger Peter Untersteiner.
5 Winner Brodde (Peter Untersteiner) är en härlig häst som fortsätter att utvecklas. Allt är bara bra i träningen med honom och våra två i loppet är båda bra. Inga ändringar, säger Peter Untersteiner.
6 Thereisnolimit (Ulf Ohlsson) var fruktansvärt fin senast, han gick 1.10 sista varvet och Örebros bana brukar inte vara supersnabb heller. Bricka sex är svårt och det är risk för strul, men skulle han komma ner och tävla häst mot häst är han nog inte så mycket sämre än övriga. Inga ändringar, säger Stefan Melander.
7 Pour Mea Double (Markus Waldmüller) har gjort tre lopp i år, men han blev struken inför en tilltänkt start och formen är svårbedömd. Han drog dessutom ett dåligt spår och han ska normalt inte räcka till för att göra upp om segern. Får sikta på ett smyglopp och tar han pengar är det bra gjort.
8 Mister Hercules (Örjan Kihlström) är tillbaka och han känns fin. Han var jättefin senast och han såg otroligt fin ut i måndagsjobbet. Nu hade han otur med spåret men det är bara att gilla läget så han får starta på. Han känns i alla fall så bra som han kan göra. Inga ändringar, säger Daniel Redén.
9 B.A.Superhero (Björn Goop) hade tränat bra inför comebacken i Bologna, men jag var inte säker på att han var så pass redo att prestera som han visade sig vara. Jag var väldigt nöjd med honom och efter det tog vi beslut att skicka upp honom till Sverige där han har ett bättre tävlingsprogram med regelbundna chanser att tävla i gulddivisionen. När vår häst fick spår nio och står med bakspår samtidigt som A Fair Day fick drömläge med spår ett kan jag inte tro på seger, men hästen kan spurta till sig en bra placering om det stämmer med positionerna för han är riktigt snabb med ett rygglopp. Han tävlade barfota runt om i Bologna och det blir samma sak nu så vi gör inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
V75-7, Silver, 2 140 m, auto
1 Fusion Eagra (Victor Rosleff) har fått ett perfekt läge för att smyga med. Han får normalt tufft att blanda sig i segerstriden, men med tanke på spåret kan det ändå bli en hygglig slant med sig hem.
2 Tearsinheaven (Peter Untersteiner) är fint i ordning och äntligen har han fått ett bra utgångsläge. Det skulle vara jätteroligt att prova honom i ledningen här. Det är några bra emot såklart, men han har härdats i tuffa sällskap och jag har sagt att han kommer vinna i Silver en vacker dag när det klaffar, säger Peter Untersteiner.
3 Let Me In (Björn Goop) hade ett litet sår som gjorde att vi fick stryka inför en tilltänkt start, men han har inte stått över något och tränat på. Jag tror att det bara är till godo för honom och att han kommer med ny energi. Han är ny i klassen så vi kommer troligtvis vara lite försiktiga och känna av läget den här gången och se hur han duger till. Inga ändringar, säger David Persson.
4 King of Everything (Magnus A Djuse) känns fortsatt fin i träningen efter senaste loppen och han gick ett lite skarpare jobb under onsdagen. Vi är nöjda med utgångsläget och det är ju viktigt i dessa lopp med ett bra läge. Vi får se om han kan komma till spets. Jag tycker han ska prova för det i alla fall och det blir ett helstängt huvudlag nu och en amerikansk vagn för första gången på länge, säger Claes Svensson.
5 Isseymiyake Secret (Ken Ecce) tycker jag var en aning svag senast, men han har faktiskt gått bättre i Sverige än i Danmark då banorna är lite fastare här. Jag provar en gång till så får vi se. Det blir inga ändringar, säger Thomas Uhrberg.
6 Jikken (Örjan Kihlström) såg fin ut över mål senast och blir spännande här med det loppet i kroppen. Örjan drog nog inte särskilt många växlar heller. Jag tror att han kommer göra ett bra lopp här. Han var lugn i Bollnäs också, precis som på Örebro, och han är mycket lugnare nu sedan han blev valack. Det kan ta lite tid efter kastreringen innan de hittar tillbaka och Jikken verkar göra det nu. Han går som senast, säger Daniel Redén.
7 Laredo Boko (Mika Forss) var bra i sin minicomeback från ett dåligt läge. Det är svårt spår nu också, men ändå ett öppet spår. Troligtvis kommer han att gå med ryckhuva och det testas i veckan i träning. Barfota runt om och amerikansk vagn, säger Robert Bergh.
8 Dats Tore (Carl Johan Jepson) duger bra i klassen, men han har inte haft någon tur med spåren på slutet och även denna gång blev det en nitlott. Löser det sig ändå på något vis är han bra nog för att vara med i platsstriden. Är anmäld med amerikansk vagn.
9 Savastano (Adrian Kolgjini) var grym senast. Han kanske inte är lika formtoppad nu, men det finns absolut kapacitet för att vinna ändå. Feelingen är att han får gå bakifrån den här gången och så får vi se hur långt det räcker. Skor runt om, säger Dante Kolgjini.
10 Call Me Gleipner (Johan Untersteiner) känns fin i träningen efter att han haft en liten skada. Han har tränat på rejält under en månad och allt är bara bra. Det är ändå lite svårbedömt och det är väl risk att han inte är helt på topp, säger Peter Untersteiner.
11 Humanity Pellini (Christoffer Eriksson) gör alltid bra lopp och det är en hedershäst. Härifrån behövs det tur och att det löser sig, men han gör säkert ett bra lopp igen. Inga ändringar, säger Christoffer Eriksson.
12 Kevin Prince (Michel F Rothengatter) STARTAR EJ