Tränarintervjuer och kommentarer till V75 Rättvik 2 augusti
V75-1, Klass II/Brons2 140 m, volt
1 Mister Garrincha (Stefan Persson) har gjort bra lopp och han borde stå sig gott i det här sällskapet. Ett givet streck på kupongen.
2 Kind of Blue (Per Nilsson) har gjort fina lopp i år och det har varit lite otur att han inte vunnit. Det här såg inte ut att vara det värsta loppet och spåret blev hyfsat. Vi får se om jag tar mig förbi den invändiga och kommer jag till ledningen så kör jag nog där. Får han en fin resa kan han vara bland de tre. Inga ändringar, säger kusken Per Nilsson.
3 First Class Flight (Marcus Lilius) är en duktig häst som gör det bra nästan varje gång. Vi får försöka komma ner invändigt någonstans och jaga en bra peng i första hand, säger kusken Marcus Lilius.
4 Andinge Zon (Rikard N Skoglund) var fin senast där hon sträckte på sig snyggt från ledningen. Är anmäld med skor nu vilket känns som ett minus, men hon är ändå ett vettigt garderingstreck i ett öppet lopp.
5 Steel Panther (Hans Crebas) kunde vunnit senast om vi kommit loss, så pass fin kändes han. Det var lite synd med spår fem, men jag tror han kommer göra ett bra lopp. Jag tycker han ska räknas. Vanlig vagn, säger Hans Crebas.
2 160 meter:
6 Alfred Zonett (Per Linderoth) har varit fullt godkänd. Det är svårt att säga om han går framåt, men jag tycker han känns bra i alla fall. Han är ute i en tuff klass och vi är nöjda om han får pengar. Eventuellt blir det rycktussar, säger Ingrid Nyman.
7 Quintus Tooma (Andreas Lövdal) har inte vunnit lopp hos mig ännu, men han har gjort det bra och senast spurtade han fint på nytt i Årjäng. Han känns fin hemma och håller nog formen som det känns. Jag hoppas han ska ha platschans. Det blir inga ändringar, säger Andreas Lövdal.
8 Maison Plage (Örjan Kihlström) har gjort det fullt godkänt på slutet. Nu är det dock ett helt annat motstånd och han är dessutom anmäld med skor. Känns inte het.
9 Isla Nga Hari (Claes Sjöström) är i jättebra form och hon fick en riktig urblåsare senast som hon tagit på rätt sätt. Det blir troligen skor nu och härifrån kommer hon inte i väg så snabbt. Förhoppningsvis blir det lite fina pengar, säger Mikael Cedergren.
10 Limoncello Boko (André Eklundh) var bra vid segern senast och gången innan gick han fint som fyra i ett uttagningslopp till SprinterMästaren som var ett riktigt tufft lopp. Han tillhör helt klart A-hästarna i loppet och med minsta klaff kommer han fälla många under slutrundan.
11 Global Caps (Magnus A Djuse) är det bara bra med och allt känns normalt i träningen. Han fick springspår på tillägg och därifrån ska han kunna öppna hyggligt. Förhoppningarna är att han ska vara med där framme och kämpa om det. Finntack-vagn, säger Clas-Göran Björkroth.
12 Hidalgo Simoni (Mats E Djuse) har gjort fina lopp på slutet även om det inte blivit någon seger. Det krävs väl en del klaff på loppet för att han ska vinna den här gången, men han är ändå så pass bra att man inte kan räkna bort honom helt. Får ses som en outsider och en tänkbar skräll.
V75-2, Klass III, 1 640 m, auto
1 Cosmic Candy (Ulf Ohlsson) är en väldigt kapabel häst och senast blev det fel med styrningen. Nu blir det troligen skor runt om, men vi provar amerikansk vagn och rycktussar första gången. Hon är inte lika snabb ut bakom bilen som i voltstart, men förhoppningsvis får hon en bra resa med lucka och jag hoppas det ska räcka till en bra peng, säger Jonas Andreas Ås.
2 Ziva Bris (Jimmy Dahlman) har gjort två jättefina lopp på slutet och hon trivs med voltstart och distansen. Vi har haft tur med spåret och formen är god. Kommer vi till ledningen och om det inte blir någon tokkörning kör jag gärna där, men annars släpper jag nog till nummer 3, säger Jimmy Dahlman.
3 P.G.Persson (Claes Sjöström) öppnar snabbt och kan bli svårslagen i spets.
4 Ramiro Bo (Magnus A Djuse) blev halsopererad när han kom till oss. Jag vet inte varför han galopperade senast, men han gick bra efter det som trea. Jag hoppas han gått framåt med det loppet. Jag vet inte hur han ska kunna öppna, men det borde vara någorlunda i alla fall. Eventuellt någon sort av stängt huvudlag, säger Clas-Göran Björkroth.
5 Mackinac Bro (Mats E Djuse) får rikta in sig på en hygglig slant i första hand.
6 Parish Crooks V.S. (Per Linderoth) har haft ett uppehåll och är inte vässad, men han står så bra inne och vi måste börja någonstans. Distansen är nog ingen jättefördel, säger Per Linderoth.
7 Stella Tooma (Victor Lyck) var bra på Bergsåker när hon vann, men senast var hon lite sämre i E3-kvalen. Jag vet inte om det blev lite för täta starter och hon blev uppfräschad efter det. Nu har hon tränat på riktigt bra senaste tre veckorna och jag hoppas hon kommer göra ett bra lopp. Distansen ska passa då hon är startsnabb och kvick i benen. Skor runt om, säger Viktor Lyck.
8 Ikaros Brick (Andreas Lövdal) gick ett starkt lopp i Mantorp där han fick dra upp spurten. Det är tuffare nu och spår åtta, men det är en häst under utveckling, säger kusken Andreas Lövdal.
9 Behind Hotshot (Linus Lönn) fick gå för tidigt senast och hon tappade spänsten lite till slut. Hon har gått framåt med loppet i kroppen och spåret passar bra för att kunna hänga på, säger Stefan Arvidsson.
10 Stargazer (Kenneth Haugstad) tävlade lite mot sig själv när han kom till ledningen senast och slappnade aldrig av. Det satt i benen till slut och det är inte helt fel med bakspår nu så han är lite lugnare. Bakspår över 1600 meter är ju dock ingen fördel, men jag tror vi kan få en bra position. Han har fått några lopp i kroppen nu och förra året behövdes det också några starter för att komma i form. Tanken är barfota runt om, säger Kenneth Haugstad.
11 Maverick Melody (Fredrik Plassen) känns bra efter senast och han har tagit loppet bra, så jag hoppas att han gått framåt. Förhoppningarna är att få en vettig slant och det blir säkert svårt att vinna. Inga ändringar, säger Erik Lindegren.
12 Lion’s Roar (Anders Eriksson) var jag nöjd med senast och han känns likvärdig efteråt. Det är dåliga förutsättningar såklart och det är alltid svårt att vinna från dåliga spår på V75. Han håller en rätt så bra form i alla fall och vi får göra så gott vi kan, säger Anders Eriksson.
V75-3, Silver, 2 640 m, auto
1 Xanthis Hilton (Ulf Ohlsson) kämpar på tappert och är i bra form. Det blev ett drömläge och han kan vara trea-fyra då det är några som han inte rår på. Han klarar distansen. Eventuellt så blir det barfota fram, säger Stefan Melander.
2 Dexter Ors (Magnus A Djuse) hade inte sin bästa dag senast utan att jag har en bra förklaring till varför. Lyckas han få en position långt fram i fältet här så tror jag att han är med och slåss om tätplatser. Det blir inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
3 Ready Trophy (Iina Aho) var jag väldigt nöjd med senast. Han öppnade bra och gick hela vägen in till mål och det var lite överraskande bra faktiskt. Han är väldigt ojämn i loppen och i träningen känns allt som vanligt. Man kan inte säga där om han kommer vara bra eller dålig i loppet. Han öppnar bra och distansen ska inte vara något negativt. Inga ändringar, säger Mikko Aho.
4 Crazy Life (Mika Forss) klarar distansen. Motståndet är däremot för hårt och jag hoppas hon tar en matlapp. Inga ändringar, säger Stefan Melander.
5 Game Brodde (Rikard N Skoglund) finns det en del kapacitet i och han gjorde det klart godkänt i comebacken. Med det loppet i kroppen kan han dyka upp på en plats.
6 Finn Palema (Hans Crebas) var bra senast, men han blev dragen sist in i sista sväng och sedan var det svårt att plocka längder. Distansen är nog ingen nackdel då han hänger med i de flesta tempon. Kan han vara femma-sexa har han gjort det bra. Inga ändringar, säger Hans Crebas.
7 Night Art (Per Linderoth) var bra senast i Skellefteå och det verkar vara fortsatt bra form på honom. Han gör ofta bra lopp, men får sällan vinna. Det är i alla fall en nyttig häst som förhoppningsvis får vinna snart. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
8 Västerbo Exciting (Åke Lindblom) var fantastiskt fin senast och han känns bra här hemma efteråt. Formen ska nog vara bra. Distansen passar bra och spåret är som det är. Jag får prova från början och se om jag kommer ner någonstans. Jag tycker det ser positivt ut och har god tro på min häst, men det ska väl mycket till för att slå Jobspost. Inga ändringar, säger Åke Lindblom.
9 Jobspost (Mats E Djuse) svarade för en uppvisning senast. Ledaren var bra, men vår häst var ännu bättre och det är en otroligt fin häst. Han drog bakspår, men jag skulle väl gissa att man kör offensivt igen vilket han verkar trivas med. Det blir inga ändringar, säger Victor S Sundgren.
10 Staro Raili (André Eklundh) hade fina förutsättningar senast och hon höll fint som tvåa från ledningen. Nu ser det klart tuffare ut och det kommer behövas en hel del klaff på vägen för att dyka upp där framme.
11 Nelson Greenwood (Örjan Kihlström) såg väldigt bra ut senast och det fanns gott om krafter sparade över mål. Det var ett intryck som lovade mycket inför framtiden och bakom Jobspost måste han räknas mycket tidigt. Han är anmäld med amerikansk vagn.
12 Portofino (Fredrik B Larsson) har en okej form, men han håller ingen toppform och läget blev också svårt. Jag smyger med och kör ett snällt lopp så får vi ta det vi får, säger Fredrik B Larsson.
V75-4, Kallblod, 2 140 m, volt
1 Lundåsens Teknik (Ingvar Nyberg) har varit bra i år och jag har inget att klaga på. Däremot ville jag ha ett annat spår då jag är rädd att han kommer bli fast härifrån. Vi får hoppas på turen och han tål annars att gå ute i spåren sista varvet om det löser sig. Ingvar ville köra med skor fram den här gången då han sprang och rullade lite senast, säger Martin Lundahl.
2 Re Alkapital (Rikard N Skoglund) gjorde ett jättefint lopp i Skellefteå och det känns som formen sitter där för fullt så vi åker med lite ambitioner. Det blir inga ändringar, säger Jan Ove Olsen.
3 Basisten (Jan Ove Olsen) har tidigare tappat lite form under sommaren, men så har det inte varit i år och han känns fortsatt jättefin. Han är startsnabb och kommer få en fin löpning oavsett vad jag väljer att göra. Mina två är jämngoda även om Re Alkapital kanske är lite mer gynnad av distansen, säger Jan Ove Olsen.
4 Mjölner Rönner (Ole-Christian Kjenner) var inte som bäst senast, men jag har inte hittat något fel och hoppas det ska vara bättre nu. Vi får hoppas på bästa möjliga placering, säger Jan Roar Mjölneröd.
5 Guli Em (Marcus Lilius) har varit jättefin på slutet. Han möter bra hästar, men han är inte sämre än någon annan och är en av flera som kan vinna loppet. Han är rätt kvick ut och jag tycker inte spåret ska vara några problem heller. Det blir barfota runt om igen och kanske ett norskt huvudlag första gången, säger Marcus Lilius.
6 Stolt Elmar (Dagfinn Aarum) känns bra och jag hoppas formen sitter. Han möter flera bra konkurrenter så det behöver klaffa, men spåret blev i alla fall bra så det blir spännande. Tar han en fin peng är det bra och allt över det får vi se som en bonus. Inga ändringar, säger Pål Göran Roland.
7 Aske Faks (Tomas Pettersson) har gjort bra lopp och duger normalt gott här.
8 Eld Prinsen (Ulf Ohlsson) har varit riktigt bra och är ett tidigt bud utan strul på vägen.
9 Lysjö Kasper (Per Nilsson) var positiv senast och det var mycket krafter kvar över mål. Han möter väldigt bra hästar och jag får försöka köra lite snällt så kanske han kan få en fin peng, säger kusken Per Nilsson.
10 Keiser C.K. (Per Linderoth) är väldigt stabil och han gör sällan ett dåligt lopp. Det är många bra hästar i loppet och man kan inte tro att han ska vara med i toppen varje gång, men allt tyder på en bra prestation igen och det ser ut som ett väldigt jämnt lopp. Inga ändringar, säger Sverre Hjörneröd.
11 Klack Vidar (Oskar Kylin Blom) har fått samma upplägg som inför senast och han har nog gått framåt lite, men vi har ett dåligt spår och får försöka göra så gott det går. Inga ändringar, säger Joakim Reiser.
12 Rams Bror (Mats E Djuse) håller fin form, men han behöver ha mycket tur under vägen. Inga ändringar, säger Marcus Lilius.
2 160 meter:
13 G.G.Qurre (Örjan Kihlström) står tufft till och det kommer behövas en hel del tur för att komma in i matchen. Pengar.
14 Blixen (Magnus A Djuse) var mycket bra senast och kan vara en platsskräll om det klaffar bra från tillägg.
15 Kajsas Ture (Susanne Österberg) ska normalt inte räcka och jagar pengar.
V75-5, Klass I, 2 140 m, auto
1 Pineapple (Rikard N Skoglund) blev störd senast och Rickard var nöjd med honom. Jag tycker det varit en bra utveckling på honom och att det har släppt fint. Jag hoppas inte det är slut än heller och att han ska duga en bra bit faktiskt. Han har inte öppnat speciellt bra bakom bilen, men den dagen han slappnar av kommer han kunna öppna då han är snabb i benen. När den dagen kommer vet jag däremot inte och det är ett lite lurigt läge. Han ska få ett bra lopp härifrån i alla fall. Amerikansk vagn, säger Henrik Larsson.
2 Basic Structure (Örjan Kihlström) kanske vi kommer köra utan skor den här gången. Han har nästan aldrig haft ett så här bra spår och det ser spännande ut för honom. Han möter säkert någon bra, men han är bra själv. Eventuellt öppet blir det huvudlag, säger Stefan Melander.
3 Edvard Palema (Hans Crebas) var jättefin senast på Mantorp. Det är en bra häst som inte startat så mycket ännu och jag tror det är en häst för framtiden. Spåret passar bra och han kan öppna ganska vettigt. Det är väl ingen som ska gå i dödens eller i spåren för tidigt så ledningen eller rygg ledaren vore roligt. Inga ändringar, säger Hans Crebas.
4 Facetime Love (Per Linderoth) har mött rätt bra hästar och gått bra i skymundan. Det är en nivå upp nu, men han är på väg uppåt, säger Per Linderoth.
5 Nikylon (Ulf Ohlsson) strulade under fjolåret så han blev kastrerad och nu kommer han från fina insatser. Han möter fina hästar, men han drog ett bra spår och flyter det från start ska han kunna sitta rätt bra på det. Vinna kanske blir tufft, men han ska kunna vara i slutstriden med en fin resa. Amerikansk vagn, säger Victor S Sundgren.
6 Staro Quiz (Stefan Persson) möter tufft motstånd och får svårt att räcka här.
7 Sighni Burge (Claes Sjöström) var jättebra senast där hon spurtade kanon efter att hon blivit dragen bakåt i slutsvängen. Hon verkar vara i sitt livs form och borde kunna hitta en bra position då hon är snabb ut. Med ett lopp på rulle så kan hon avsluta hyggligt. Vanlig vagn, säger Mikael Cedergren.
8 Danceinthedark F. (Mika Forss) har gjort fantastiskt fina insatser, men hon drog åter igen ett tråkigt spår. Mika får lägga upp det som han vill och skulle allt klaffa kan hon dyka upp på pallen, säger Katrin K Frick.
9 Noble Express (Per Nilsson) är en fin häst som kämpar och gör sitt. Det var två bra hästar före honom senast och han kanske var lite segare än tidigare. Jag tycker han ändå gjorde ett bra lopp och han är säkert lite bättre nu. Man tror alltid på honom och får han rätt lopp brukar han vara med bland de tre. Han har gått med ryckhuva med bomull under och nu kanske vi tar bort huvan och kör med fast bomull, säger Per Nilsson.
10 Fly Express (Mats E Djuse) är en häst som har ett speciellt sätt att röra sig på, men han är stark och gör alltid sitt bästa. Från spår tio kommer det krävas att han gör en hel del jobb själv vilket han klarar, men det kan ändå bli tufft även om man gör en toppinsats, säger Alessandro Gocciadoro.
11 Mellby Mammon (Magnus A Djuse) var ute i ett tufft sällskap senast. Nu fick han spår elva vilket inte är roligt, men han är så pass bra att om han får ett vettigt lopp ska han räknas, säger Clas-Göran Björkroth.
12 Scorpion Tile (Olle Alsén) har ett iskallt utgångsläge, men hästen är riktigt bra i ordning och vi får hoppas det blir överpace. Inga ändringar, säger Olle Alsén.
V75-6, Stolopp, 2 140 m, volt
1 Bea Palema (Hans Crebas) gjorde ett av sina bästa lopp senast. Hon är väl ingen blixt från start, men skulle jag hålla ut övriga kör jag gärna i ledningen, säger Hans Crebas.
2 Amara Cay Inn (Marcus Lilius) möter ett annat motstånd nu, men det har varit enkelt vid segrarna och hon kändes fin senast. Är startsnabb och jag får se hur man lägger upp det, säger kusken Marcus Lilius.
3 Good Guessing (Stefan Persson) gjorde det bra i kval till Stochampionatet senast. Hon är väl kanske inte lika etablerad som 20-hästarna, men hon är lite på gång, säger Per Linderoth.
4 Ki Ti Vi (Kevin Svedlund) gjorde en jättebra prestation senast och vinnaren var inget att göra åt. Det var tråkigt med spår fyra nu och hon är inte så kvick i väg. Jag tror det blir skor den här gången. Då blir hon mer stabil från start och hon travade också bättre med skor på Bergsåker. Får hon lifta med kan hon gå rejält till slut, säger Kevin Svedlund.
5 Joelynn (Andreas Lövdal) har tränat som hon ska och med lite klaff ska hon vara med där framme, säger Andreas Lövdal.
6 Rocket Queen (Örjan Kihlström) borde vara med och hugga om en plats.
7 Twigs Khaleesi (Ulf Ohlsson) är kvick från början och vill kusken så tror jag hon tar ledningen. Hästarna på tillägg är nog däremot hårdare och tar hon en bra slant är jag nöjd. Inga ändringar, säger Eva Skantz.
8 Fira Vendil (Rikard N Skoglund) var bra senast från dödens och vi var nöjda. Hon har varit bra efter det också och håller samma form. Spåret blev dåligt och härifrån blir hon nog fast på innerspår och det behövs mycket tur. Nu blir det barfota runt om första gången, säger Johannes Denneman.
9 De är Hon (Viktor Lyck) blir bättre och bättre för varje lopp. Jag hoppas hon hamnar hyfsat på det och så får hon spurta till slut. Hon ska i alla fall kunna tjäna fina pengar. Vanlig vagn, säger Viktor Lyck.
10 Mellby Lovely (Kaj Widell) får smyga med och hoppas på lite pengar med sig hem.
2 160 meter:
11 Tracy (Magnus A Djuse) gjorde det jättebra senast. Det en riktigt rejäl märr som ska vara med där framme om det löser sig. Finntack-vagn, säger Clas-Göran Björkroth.
12 Mellby Minerva (Mats E Djuse) går bra hela tiden. Senast var hon nära att galoppera från start och tappade mycket, men hon gick bra efteråt och det var svårt att ta något till slut. Hon känns bara fin i träningen och formen är bra. Eventuellt byter vi huvudlag till norskt, säger Mattias Djuse.
13 Appia Express (Claes Sjöström) är lite framåt av sig och jag tror att det kan vara gynnsam att slippa tävla bakom bilen. I voltstart blir det lugnare inledning och det kan passa bra liksom att tävla bakifrån. Vi kör med finn tack-yankeevagn när det är voltstart, säger Alessandro Gocciadoro.
14 Beauty Evo (Tomas Pettersson) har en fin avslutning att komma med om hon får sin typ av lopp. Hon spurtade bra senast och är i fin form. Eventuellt barfota runt om, säger Andreas Lövdal.
15 J.H.Ellen (Per Linderoth) har varit bland de bästa fyraåringsstona hela säsongen. Hon håller bra nivå, men det krävs naturligtvis flyt från tillägg, säger Per Linderoth.
V75-7, Guld, 1 640 m, auto
1 Phoenix Photo (Svante Ericsson) var klart förbättrad senast i Eskilstuna och han gjorde ett mycket bra lopp i skymundan. Nu drog han ett perfekt utgångsläge då han är väldigt snabb bakom bilen och troligen håller han upp ledningen om kusken vill. En bra dag kan det räcka hela vägen och garderar man loppet ska han streckas tidigt. Är anmäld barfota runt om den här gången.
2 Bordeaux S. (Rikard N Skoglund) kördes fram utvändigt om ledaren senast och han gjorde det klart godkänt som tvåa. Han tål att göra en del jobb själv och vore nog gynnad om det blir hårt tempo på loppet. I första hand får han dock ses som en tänkbar platsskräll och det blir nog lite tufft att räcka hela vägen till seger.
3 Mister Hercules (Örjan Kihlström) glömmer vi senaste loppet i Norge, jag tror vi inte ska ta så hårt på det. Dels att han inte passar på banan och så vidare. Men jag körde honom i måndags, han känns jättefin, han kommer göra ett bra lopp. Vi får nog räkna med att han är som på Kalmar och då var han ju väldigt bra så att jag tror att han gör en sån prestation, säger Daniel Redén.
4 Epsom As (Ulf Ohlsson) har fått ett väldigt bra läge, men tyvärr var det några snabba invändigt också. Han tog senaste loppet på ett bra sätt och där vann han på komfortabelt sätt. Grundtanken har hela tiden har varit att han ska tränas försiktigt och utvecklas med loppen och än så länge har det stämt bra, säger Stefan P Pettersson.
5 Y.Not Diamant (Robin Bakker) gjorde det bra senast och han har tränat på fint efteråt. Spår och distans passar bra och jag hoppas han ska göra upp om det. Inga ändringar, säger Paul J P Hagoort.
6 Betting Pacer (Per Linderoth) har haft ett litet uppehåll och hon kommer säkert behöva det här loppet. Allt verkar normalt i träningen i sina rutinjobb, men hon har inte gått något mer än så, säger Per Linderoth.
7 Global Badman (Mats E Djuse) börjar komma upp lite i ålder, men han nöter på bra tycker jag och senast spurtade han rätt så skapligt. Han är gynnad om han får sitta i ledningen och på innerspår så det behövs flyt för att han ska komma in i matchen härifrån. Han får slå lite ur underläge, men skulle han få ett maximalt lopp är han i grund och botten lika bra som många andra i loppet. Inga ändringar, säger Olle Wäjersten.
8 Ideal San Leandro (Stefan Persson) har haft dåliga utgångslägen och när han senast fick ett vettigt spår så blev det galopp. Han blev för laddad bakom bilen. Han känns annars väldigt fin och springa kan han, det är bara hoppas att det fungerar den här gången, säger Per Linderoth.
9 Joe Dalton (Kenneth Haugstad) vann senast på Tingsryd och den banan gynnar honom. Formen är god och han har ett spännande utgångsläge. Jag hoppas det blir körning hela vägen och då är han väldigt snabb sista biten, säger Stefan P Pettersson.
10 Thereisnolimit (Magnus A Djuse) nöter på fint varje gång. Han är bra, men läget blev svårt den här gången. Eventuellt blir det skor runt om, säger Stefan Melander.