simsalabim:
v75-1
Klass I final 2140m Autostart
7 Namur hade samma spår långt ut på vingen i försöket till den här finalen på Kalmar travet. Var då ungefär lika mycket i tredjespår som i andraspår under loppet och fick ett vråltungt lopp. Kunde trots det avgöra knappt men säkert på ett mycket imponerade vis. Hittar väl körande Djuse ner i banan den här gången är han garanterat med i striden.
1 Borups Tornado var även han mycket bra sist vid vinsten. Innerspåret skulle kunna bli en fälla men klaffar det är han given i striden.
2 Alert Kronos öppnar riktigt bra och har härlig form. Nu blir det bike och barfota runt om och här blir det nog åka av rejält direkt. Kommer han till spets kan han mycket väl hålla undan hela vägen.
10 Fenix Brick bra två bakom vassa Best ofdream Trio som är en av favoriterna i bronsfinalen den här veckan. Härlig form och blir farlig med tempo och de rätta ryggarna sista varvet.
Rank: 7 - 1 - 2 - 10 - 4 - 9 -5 - 6
v75-2
Klass II final 2140m Autostart
5 Darlington Fame var rent ruggig när han visslade ner ett hyggligt gäng över upploppet sist för att ta sin tredje raka seger. Skulle han bara sitta hyggligt till in i sista kurvan blir Niklassons styrning mycket svår att stå mot. Många andra växlar upp med barfota när hon fortsätter med skor på dock och spika känns lite vågat.
9 Corazon De B en maffig Lennartsson 4-årig valack som imponerat i början på karriären. Bara 8 starter men har raden 2-2-2-1-1-1-1-1. Ser ut att gå framåt mer och mer och jag väljer att låsa ett lopp som annars kan kosta rejält att gardera då det finns många formstarka och lovande hästar på 5 / 9
7 Bank Blow har tre raka, spår lite långt ut men kan öppna bra. Tänkbart streck om man garderar.
1 Global Bodyguard var väl okej sist även om man kanske väntat sig lite mer. Bra läge här och ska med på lappen om man tar 4-5 hästar.
12 Hurricane Woodland var finfin sist och kan vara en jätteskräll för den som har ett streck över.
Rank: 9 - 5 - 7 - 1 - 12 - 2 - 3 - 4 - 8 - 11
v75-3
Gulddivisionen 2140m Autostart
2 Who´s Who inledde året med att vinna ganska enkelt på Kalmar sist. Tuffare motstånd nu men den här hårdingen som kommer ta upp kampen om de absolut största pokalerna i år har lottats till ett perfekt läge och måste bli oerhört svårslagen från i stort sett alla positioner. Kommer hit med mäktiga 30595 startpoäng vilket talar om att han mött och levererat i riktigt tuffa gäng. Lopp i kroppen och barfota igen = Toppchans.
1 Stoletheshow var kanske inte som allra bäst senast, låter lite som om man ska testa att köra i ledningen denna gången men har svårt se 7-åringen stå mot tuffingarna här.
12 Click Bait var bra som tvåa i årsdebuten bakom Who´s Who men borde får svårt från spår 12 att vinna.
11 Ble Du Gers är 11 år men är urstark och tuff. Lär kliva på tidigt och är ett platsbud bakom favoriten.
4 Upstate Face avslutade bra som trea i årsdebuten. Mitt första motbud om man vill gardera favoriten.
Rank: 2 - 4 - 9 - 12 - 1 - 6 - 5
v75-4
Stoeliten 1640m Autostart
6 Dear Friend verkar bli favorit och mångas drag i veckans Stoelit över sprinterdistans. Jag köper inte det utan tycker det finns risk för svar och ett tufft lopp. Tycker även Mr. Untersteiner som visserligen vinner mycket lopp även bränt med lite väl mycket betrodda hästar ett tag. Nej, den här garderar jag absolut!
5 Kali Smart är en ruggig flygmaskin, har inte startat på ett tag men det låter som Kolgjini vill köra rejält från start här och chansen att vinna ligger nog i att svara ut Dear Friend. Blir det rejäl körning kan det öppna för skrällar, kommer Kali till ledningen direkt och är i bra slag redan nu tror jag hon blir svårslagen.
2 Carna Sensei, 3 Dixie Brick och 9 Barbro Kronos har alla tre fart att blanda sig i detta om det blir tempo eller favoriterna inte har sina bästa dagar.
Rank: 5 - 9 - 6 - 2 - 3 - 11
v75-5
Silverdivisionen 2140m Autostart
5 Phoenix Photo tycker jag är omgångens bästa spik. En bra silver final detta men lottningen har fallit ut till Phoenixs fördel och han har verkligen visat både form, fart och härlig kapacitet.
Fick stryk av bla. Unico Broline i förra starten men det kändes inte riktigt som Örjan var 100% sugen på det loppet utan har siktats mot denna finalen. Nu rycker man dojjorna och sätter på biken. Toppchans!
11 Unico Broline ruggigt bra på slutet och har nu fyra raka segrar. Hade nog garderat med honom om han han fått bättre spår men har svårt se han rå på en felfri favorit.
7 Eddy West fick stryk knappt av Phoenix sist och är en ruggigt kapabel häst. Spåret lite långt ut och det krävs nog att han får ex. rygg på favoriten och flyt med löpningen för han ska rå på denne. Men garderar man loppet är han för mig utan tvekan första strecket.
Rank: 5 - 7 - 11
v75-6
Diamantsto final 2140m voltstart
15 Eenymeenyminymoedk är långt från det lättaste namnet att skriva, men hur som helst är hon ett mycket dugligt 6-årigt sto från Flemming Jensens stall. Kommer med tre raka och var bra på Axevalla i försöket till detta loppet. De andra två loppen billiga i Danmark och skall inte överskattas. Står lite tufft inne här på dubbla tillägg. Stod bla. på samma volt som 7 Zante Grif i försöket och nu 20m sämre än denna. Kan vinna med hårt tempo och rätta ryggarna sista varvet men inte jätte tidig för mig.
14 Devs Daffodil står även hon på dubbla tillägg men är van tufft motstånd. Ute i ett bra silverlopp sist och avslutade bra som fyra där och visade fortsatt form. Mycket tidigt streck på min kupong och Conrads 8-åring kan mycket väl blåsa ner detta gänget.
10 Kattis J.Boko även hon från Lugauers stall precis som Devs Daffodil. Vass avslutning näst sist och drog på en startgalopp i senaste starten. Tappade massor men gick ett riktigt bra lopp efter och visade att formen sitter där. Barfota runt om igen och det här är lite av en flygmaskin. Conrad upp själv i sulkyn denna gången och går hon felfritt får de andra passa sig. En fräck tipsetta i ett öppet stolopp
7 Zante Grif har hittat formen och står som sagt var bättre till mot bla. nr 15 nu. Erik vass i den här typen av lopp och ekipaget givet att strecka vid gardering.
Rank: 10 - 14 - 3 - 7 - 2 - 15 - 1 - 5 - 9
v75-7
Bronsdivisionen 2140m Autostart
10 Amalencius B.B. och 12 Best Ofdream Trio hade en mäktig fight upploppet ned i försöket på Åby till denna finalen. Känns utan tvekan som båda dessa är i fel klass och kommer duga väldigt bra i Silver och sannolikt guld också.
Amalencius drog längsta strået i försöket och kommer Nurmos tränade 5-åringen genom hygglig från spår 10 och han kan hålla sig före värsta konkurrenten är mycket vunnet och segerchansen god.
Det finns gott om dugliga hästar i loppet men känns ändå på något sätt som favorit duon är strået vassare än övriga trots utgångslägena.
4 Huddlestone kommer med 4 raka och har en härlig form och ett bra utgångsläge. Om man tar fler än två streck given.
8 Bismarck Comery ser läcker ut och var bra vid vinsten näst sist. Blev lite väl hög fart in i första kurvan sist och galoppen kom efter ett par hundra meter. Hade kunnat bli farlig från bättre läge men får svårt härifrån.
Rank: 10 - 12 - 4 - 8 - 2 - 1 - 6 - 3 - 7