getingen
V86-1 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Power Håleryd, R. Bergh 7%
– Han galopperade senast och är inte att lita på. Jag tror att han sköter sig nu när det är autostart och hästen är inte så tokig från början. Löser det sig ska han inte vara helt borta, kusken tyckte att han kändes fin senast bortsett från galoppen. Troligen inga ändringar, säger Helena Johansson i stallet.
3 Distant Thunder, P. Eriksson 3%
– Formen är jättebra och läget är jag också nöjd med. Hon ska helst ha ryggar då hon har lätt för att bli het och det optimala vore att ta ledningen och släppa till Wäjerstens häst. Jag tycker att hon ska ha bra chans att vara bland de tre främsta och vi ändrar ingenting, säger Hans Swedin.
4 Because the Night, D. Wä. 43%
– Hästen har presterat bra på sistone och höjt sig lite under vintern. Formen ska vara fortsatt god och han är kvick i benen. Vi är nöjda med spåret och kort distans ska fungera, säger Olle Wäjersten i stallet.
5 Dreamlines, M. Nilsson 1%
– Hästen var varit struken för feber efter förra loppet men han stod inte över så mycket. Jag hade gärna haft ett lopp i kroppen inför det här men formen känns helt okej. Dreamlines är en humörhäst som inte ska göra så mycket jobb själv. Distansen går bra och rygg ledaren vore optimalt. Jag har inte planerat några ändringar, säger Magnus Nilsson.
6 Hypnotize, I. Nyberg 1%
– Hade inte varit in till banan inför comebacken och både vi och kusken var nöjda med hästen. Jag var framöver allt belåten med att han öppnade förbättrat och formen ska vara uppåt med loppet i kroppen. Hypnotize är stark och jag hoppas på full körning hela vägen, säger Joakim Claesson.
8 Gone Fishing, S H Osterling 4%
– Fick trava utvändigt ledaren senast och höll bra. Han känns fin efteråt och håller bra form. Det var blott andra gången hästen provade kort distans i förra loppet och 1 640 meter är inte negativt. Härifrån hoppas jag att många kör tufft för ledningen och Gone Fishing hittar vettigt slagläge. Vi kan inte backa och jag hoppas hästen han slipper dödens den här gången, säger Ulrica Håkansson.
11 Debonair Mary, M E Djuse 27%
– Var rejäl vid segern näst senast men i förra loppet borde han ha vunnit. Deboinair Mary var lite seg och det blir intressant att se honom med lite tätare starter. Det känns som en bra häst, säger Olle Wäjersten.
TIDSRANKEN: 14,2: 4 Because the Night. 14,3: 11 Debonair Mary. 14,5: 3 Distant Thunder. 14,9: 1 Power Håleryd.
V86-2 TRÄNARKOMMENTARERNA
2 Oliver Our Star, C. Sjöström 19%
– Hästen hamnade helt fel på det senast och det är bara att glömma det loppet. Han känns jättefin i träningen och jag tror att Claes får bra fart på Oliver Our Star från början. Hästen är mer stark än snabb och han har gått bra över lång distans. Det blir åter norskt huvudlag, säger Josefine Ivehag.
3 Wings Level, M. Djuse 29%
– Har gjort tre starter efter uppehåll och jag tycker att hästen har höjt sig ett snäpp. Han var jättefin i fredagens träning och går över alla distanser. Wings Level vann över 2 640 meter näst senast och distansen är ingen nackdel, säger Mattias Djuse.
5 Billy Idol, Ö. Kihlström 4%
– Det är ingen fara med formen, vi hade transporthinder förra veckan och det var inga fel på hästen. Jag har en kusk som är stark och lugn och det känns bra, men man är lite orolig över distansen som han ska prova för första gången. Billy Idol är naturligt startsnabb och kan vara en outsider om han hushåller med krafterna, säger Susanna Richter.
6 The One, B. Goop 23%
– Det löste sig bra från rygg på ledaren vid segern senast och han är effektiv när han får gå på rulle. Han hade gått bra även innan det men då suttit lite sämre till i loppen. Han ska inte göra så mycket själv men får The One spara speeden så är han i regel giftig. Att det är 500 meter längre ska inte vara någon nackdel. Inga ändringar är planerade, säger Kim Pedersen.
7 Campari, M. Schön 0%
– Hästen har fått tuffa lopp på sistone men jag hade inget annat val senast och Campari höll bra. Formen är det inga fel på och han är ganska kvick bakom bilen. Jag siktar på att hitta slagläge och försöker att undvika utvändigt ledaren den här gången, säger Marcus Schön.
11 Håna Am, K. Widell 0%
– Har hög kapacitet och tränar bra men presterar ojämnt och har startat i monté på sistone. Nu har hästen tråkigt läge och vi får se vad han får med sig härifrån, säger Mattias Djuse.
TIDSRANKEN: 15,4: 9 Solkattens Eros. 15,6: 12 Living-stone. 15,8: 7 Campari. 16,2: 3 Wings Level, 4 Global Above All.
V86-3 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Järvsöodin, M. Lilius 2%
– Jag var jättenöjd med hästen senast och vi har passande spår och autostart. Hästen kan öppna och höjer sig i ledningen. Jag hoppas att vi slutar långt framme här, säger Marcus Lilius.
2 Tekno Jerven, J. Jonsson 20%
– Allt har varit bra efter V75-segern på Romme och jag tror att formen är densamma på onsdag. Sköter han sig är han givetvis en av de som kan vinna, men samtidigt blir han lätt hetare bakom bilen än i voltstart så det är klart att det finns lite galopprisk. Man får låta honom sköta sig själv och hoppas att det går vägen. Det blir inte så många starter till innan avelssäsongen börjar för honom, säger Alf Jonsson.
4 Don Viking, O A Lindqvist 7%
– Tävlade utan brodd och var ursäktad näst senast men i förra loppet var han inte som bäst. Han fick fin resa där. Hästen har annars kommit tillbaka bra efter skada och var förtjänt av lite återhämtning under jul och nyår. Nu har det inte varit det bästa att träna på och jag misstänker att Don Viking inte håller toppform. Det är tufft motstånd på onsdag och vi är nöjda om Don Viking slutar bland de tre-fyra främsta. Eventuellt blir det norskt huvudlag för första gången, säger Stefan Dellbro.
5 B.W.Sture, P. Linderoth 4%
– Gick ut i ett lite billigare lopp senast och vann enkelt. Formen är fin för dagen och läget är passande. B.W.Sture trivs i ledningen och är värd att passa, säger Marcus Lilius i stallet.
6 Bellfaks, J-O Persson 56%
– Har haft långt uppehåll men tränats igång och jobbat bra inför comebacken. Bellfaks har grundkapacitet för att segerstrida men det blir ett snällt upplägg den här gången, säger Marcus Lilius.
8 Brenne Banker, D. Wäjersten 2%
– Har stått på gården i Sundsvall ett par veckor. Han har tränat fint och allt känns bra. Brenne Banker har jobbat 1.26 full väg. Det är svårt att sätta in honom mot det här motståndet men vi känner att han har hög kapacitet och hästen är en outsider trots ett tufft utgångsläge. Hästen tävlar med aluminiumskor fram och järn- på bakhovarna, säger Öystein Tjomsland.
9 B.W.Rune, M E Djuse 7%
– Presterade mycket bra senast och är den av stallets hästar i loppet som har bäst form. Utgångsläget passar och han känns hetast av våra, säger Marcus Lilius.
TIDSRANKEN: 24,0: 9 BW Rune. 24,4: 1 Järvsöodin, 2 Tekno Jerven, 5 BW Sture. 25,1: 7 Faks Nils. 25,2: 4 Don Viking.
V86-4 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Stinaalvina Zonett, R N Skogl. 1%
– Hon gick bra lite i skym-undan senast och formen ska vara uppåt med två lopp i kroppen efter en halsoperation. Hon är snabb ut och har ett intressant läge den här gången. Jag har svårt att sätta in henne chansmässigt men tror på en bra insats, säger Helena Johansson i stallet.
6 Nettan Sånna, S. Persson 1%
– Hon är lite missgynnad på vintern när man måste tävla med skor. Men jag tycker att hon har ett passande läge då hon ska ha ett smyglopp och vi hoppas på lite pengar. Inga ändringar är planerade, säger Mikael Selin.
8 Chantal Jet, K. Haugstad 4%
– Hästen var bra senast men kördes snällt och blev fast med mycket krafter kvar. Nu har hon fått två försiktiga upplägg och jag tror att formen ska vara bra. Chantal Jet tål att göra en del jobb själv och jag hoppas att det blir lite mer offensivt upplägg här. Vi kör åter helstängt huvudlag och hon har inga problem med brodd, säger Stefan P Pettersson.
9 Nymke Brigadoon, B. Goop 10%
– Jag tror inte att fjärdespåret kommer att vara något problem för henne. Hon är jämn och säker och borde kunna slåss om en plats bland de tre främsta, säger Peter Zadel i stallet.
11 Ninja’s Kiss, P G Norman 14%
– Hon gick ett lättare jobb under måndagen och allt kändes som det skulle. De har lovat lite mildare väder och det passar henne bra i sådana fall. Jag tror att formen ska vara ungefär som senast och kommer vi bara iväg bra från start tycker jag det ser intressant ut på förhand, säger Peter G Norman.
12 Loaded Leila, Ö. Kihlström 44%
– Kunde avgöra trots tredjespår sista varvet senast och prestationen var bra. Allt var okej i måndagens träning och det ser oförändrat bra ut inför den här uppgiften. Loaded Leila är inte jättekvick och behöver pricka perfekt för att få en bra start från springspår. Stoet är oöm och inga ändringar är planerade, säger Markus B Svedberg.
15 Dixie Brick, A. Lövdal 4%
– Jag vet inte varför hon galopperade senast men hon började tveka med hästar kring sig in i första sväng. Det är tufft motstånd och många att runda men Dixie Brick känns fin formmässigt och jag förväntar mig en bra insats. Det var blinkers senast och vi kör med någon form av stängt huvudlag igen, säger Philip Di Luca.
TIDSRANKEN: 14,2: 10 Cala Mayor de B, 15 Dixie Brick. 14,6: 9 Nymke Brigadoon, 11 Ninja’s Kiss. 15,0: 12 Loaded Leila.
V86-5 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Heavely May, M. Lilius 0%
– Hon har haft dåliga spår på sistone och formen är bättre än resultatraden ger sken av. Motståndet är dock tufft och jag hoppas på rygg ledaren eller tredje inner. I så fall kan hon tjäna pengar, säger Thomas Lönn.
2 L.L.Labero, R. Bergh 6%
– Han gjorde ett jättebra lopp i V75-finalerna senast och visade att formen sitter där. Från det här läget tror jag att Robert kommer att sikta på ledningen och köra där. Löper han bara upp till sitt bästa måste han räknas tidigt, säger Helena Johansson i stallet.
3 M.T.Montpelier, M E Djuse 20%
– Hästen var riktigt bra senast och vann med krafter sparade. Det har inte varit några fel efteråt och han känns riktigt på hugget i jobben. Jag tror att han svarar för en bra insats och skor fungerade fint senast. Det blir inga ändringar, säger Magnus Träff.
5 Ready Lane, I. Nyberg 3%
– Har tränat på här hemma och brukar alltid gå bra efter uppehåll. Han trivs under vintern och har inga problem med brodd. Nu är det tufft motstånd och med klaff kan han sluta bland de tre främsta, säger Joakim Claesson.
6 Invidia, P. Linderoth 5%
– Hästen har varit struken efter förra loppet och stått över lite inför den här uppgiften. Invidia känns i alla fall fin i träningen och öppnar okej. Hon gör alltid bra lopp när hon sköter sig och hon duger åtminstone i klassen när hon möter ston, säger Olle Wäjersten i stallet.
7 Secret Celebration, L. Gilljam 8%
– Jag vet inte varför han galopperade senast men hästen laddades in i första sväng. Formen är helt okej och hästen kan öppna vettigt bakom bilen. Han brukar gå bra till slut när han får en fin resa, säger Olle Wäjersten.
8 Underbarosåfin, H. Svensson 36%
– Jag valde att stå över V75-finalen på Solvalla i mellandagarna och hästen känns fin i jobben inför det här. Nu har vi tyvärr tråkigt utgångsläge och det kommer att bli en snällt upplägg och köra till slut. Inga ändringar är planerade, säger Henrik Svensson.
9 Marlon Boko, D. Wäjersten 19%
– Har varit duktig i V75 under hösten och jag tror att formen är fin. I förra loppet var han inte dålig men hästen kan bättre. Marlon Boko tränar bra och går från alla positioner. Han har fått hårdhet i tuffa lopp och känns hetast av våra tre hästar i loppet, säger Olle Wäjersten.
TIDSRANKEN: 13,9: 8 Underbarosåfin, 9 Marlon Boko. 14,3: 6 Invidia. 14,4: 2 LL Labero. 14,5: 7 Secret Celebration.
V86-6 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Mellby Jewel, P. Zadel 23%
– Hon har höjt sig ett snäpp i de senaste starterna och vi hoppas att hon ska kunna fortsätta på den vägen. Jag tror inte att vi kommer att prova i spets utan jag kör hellre i ryggar. Om det stämmer kan hon säkert slåss om en plats, säger Peter Zadel.
2 Lucky Flevo, B. Goop 6%
– Insatsen senast var riktigt bra med tanke på att han tappade en sko mitt i loppet. Han kan öppna snabbt om Björn vill och har nog lite bättre vinstchans än den jag kör. Inga ändringar, säger Peter Zadel.
3 Cash Forever, M. Djuse 15%
– Hästen blev generad senast och det var inte hans fel att han galopperade. Han fick gå tufft efteråt och höll bra och har stabiliserats på sistone. Nu blir det lite över en månad mellan starterna men vi har siktat hit och han har tränat bra. Jag tror att formen ska vara fin, säger Mattias Djuse.
4 Extremely Sweet, P G Norm. 1%
– Han blev muskeltrött senast men det var första gången han tävlade med brodd i skorna. Nu hoppas jag på en bättre bana för hans del och han kan öppna rätt så bra. Med ett bra lopp tror jag att han kan dyka upp bland de fyra-fem främsta, säger Peter G Norman.
5 Bugatti Hall, C. Sjöström 40%
– Jag har varit nöjd med hästen och han var lika bra senast som i starterna innan. Det känns som att Bugatti Hall tar loppen rätt och utvecklas. Allt känns normalt i träningen och jag förväntar mig en likvärdig insats som senast men motståndet borde vara lite tuffare här, säger Claes.
9 G.K.Dobzon, Ö. Kihlström 4%
– Fick en ganska tuff inledning senast och han höll bra. Det är en fin häst under utveckling och utgångsläget är helt okej. Härifrån får han smyga med och jag tycker att G.K.Dobzon räcker en bit i klassen. Inga ändringar, säger Stefan Arvidsson.
10 Breidabliks Bombay, C. Lu. 1%
– Hästen var bra senast men blev rädd av rycktussarna. Hästen jobbar fint och vi får se hur vi gör med tussarna på onsdag. Läget är ett minus, säger Conrad Lugauer.
11 Spitfire P.C., O J Andersson 6%
– Gjorde en fin insats senast och fick endast stryk av en bra häst för klassen. Formen är god men uppgiften betydligt tuffare nu när vi fick bakspår och möter flera bra hästar. Han bör göra ett nytt bra lopp. Senast hade han amerikansk sulky och blinkers, nu blir det halvstängt huvudlag och vanlig vagn, säger Oskar J Andersson.
TIDSRANKEN: 14,5: 3 Cash Forever. 15,4: 12 Kattens Aladin. 15,6: 4 Extremely Sweet, 10 Breidabliks Bombay.
V86-7 TRÄNARKOMMENTARERNA
1 Dark Roadster, I. Riesterer 40%
– Kom till ledningen trots bakspår senast och över full väg tycker jag att han är bäst i ryggar. Dark Roadster känns som vanligt i jobben och han gillar kort distans. Över kort distans är ledningen mycket värt men hästen är även speedig med ryggresa och han borde få fin resa härifrån. Jag ändringar inget, säger Emma-Sara Sjöberg.
3 Västerbo Lexington, R. Bergh 2%
– Hästen har ju varit borta länge och har bara ett kvallopp i ryggen inför detta. Även om han tränat på en längre tid så tror jag att det kommer att behövas ett par lopp i kroppen innan han är tillbaka i full form igen, säger Helena Johansson i stallet.
4 Dizzy River, I. Olsson 1%
– Det är svårt att hitta passande lopp åt gamlingarna. Han möter ett par som förmodligen är lite för bra och vi hoppas kunna smyga med till en slant. Inga ändringar är planerade, säger Malin Åberg.
6 Esprit Sisu, D. Wäjersten 37%
– Hästen gick mycket bra i guldfinalen på Solvalla senast och svarat för många fina insatser på sistone. Kort är väl kanske inte hans bästa distans men han kan öppna vettigt bakom bilen och får prova från början. Esprit Sisu möter ett par bra hästar men är van ännu tuffare motstånd än han möter här, säger Olle Wäjersten i stallet.
7 Weekend Fun, M. Lilius 1%
– Var otroligt fin senast och det var bra tryck över mål. Det är skoj att jag får köra igen men synd på spåret. Från ett bättre läge hade jag gärna provat för ledningen, säger Marcus Lilius.
9 Fortune Mearas, J H Anders. 9%
– Han fick gå sig riktigt trött senast men det behöver inte vara fel heller om det slår på rätt sätt. Han stod upp på fyra friska ben efter loppet och jag är inte orolig för formen. Nu blev läget passande med en bra rygg och löser det sig som det borde kunna göra ska det vara en bra platschans. Jag tar hellre en hård bana än en lös, säger Jimmy H Andersson.
TIDSRANKEN: 12,3: 6 Esprit Sisu. 12,5: 9 Fortune Mearas. 12,7: 1 Dark Roadster. 12,9: 2 Hard Times. 13,6: 5 Mellby Hoffa.
V86-8 TRÄNARKOMMENTARERNA
2 Appasso, Å. Lindblom 2%
– Han var fin vid segern senast även om det var ett enklare lopp. Han kändes riktigt bra i ett jobb i fredags och jag tror att formen ska vara bra. Det var tänkt att han skulle vara med i V75 på hemmaplan mellan jul och nyår men poängen räckte inte. Han är ganska bra iväg även i voltstart och slipper vi bara dödens kan han avsluta rejält. Helt borta är han inte och vi ändrar inget, säger Åke Lindblom.
3 Flirting Diamond, P. Lennarts. 2%
– Hamnade illa till senast och det är bara att glömma den starten. Han var jättefin och oberörd efter loppet. Flirting Diamond tar loppen allt bättre och självförtroendet växer för varje start. Nu har vi bättre läge och det känns spännande. Inga ändringar, säger Emma E Johansson.
6 Ploquepin, R N Skoglund 29%
– Det blev konstigt kört senast och jag vet inte vad jag ska säga om insatsen. Han känns fin efteråt och jag tror att hästen är bra i ordning. Springspår passar och jag hoppas att Ploquepin ska komma iväg fint. Han är inte beroende av någon speciell position och förutom vanlig vagn har jag inte planerat några ändringar, säger Fredrik Wallin.
7 Bat Marke, S. Persson 1%
– Han har ett okej läge och trivs med när han får vara med där framme. Han hade krafter kvar senast så formen ska vara bra. Jag tycker att han borde ha platschans. Inga ändringar, säger Mikael Selin.
8 Newlight Coger, U. Ohlsson 0%
– Det blev fel senast och är bara att glömma det loppet. Allt känns bra och det kan vara passande med en smygresa. Det är pengar som gäller, säger Thomas Lönn.
9 Mia Vince, B. Goop 6%
– Hon är jämn och bra och inget tyder på att formen ska vara sämre denna gång. Tyvärr blev det bakspår men hon kan avsluta snabbt och blir det bara högt tempo i loppet kan hon fälla många till slut, säger Peter Zadel i stallet.
10 Loveley Lasse, C. Lugauer 32%
– Var fin senast och tränar bra. Hästen är lika bra bakifrån som i ledningen och det blir inga ändringar, säger Conrad Lugauer.
11 Weather Chart, C. Sjöström 2%
– Var inte som bäst näst senast men i förra loppet tyckte Claes Sjöström att hästen travade bättre. Det var inga fel på hästen men svårt från spår tolv på kort distans och läget är inte så mycket bättre den här gången, säger Markus B Svedberg.
TIDSRANKEN: 14,3: 10 Loveley Lasse. 14,7: 9 Mia Vince. 14,8: 11 Weather Chart. 14,9: 12 Without a Doubt. 15,1: 5 Xerxes M.