Stallsnack GS75® Boden
- 3 Deliver (GS75-7) var senast ute på V75 och avslutade riktigt vasst. Hästen har gjort flera fina prestationer de senaste månaderna och även om han inte startat på en månad så tror jag att formen ska vara intakt. Vi fick ett bra spår och han kan säkert öppna hyggligt härifrån. Jag låter kusken bestämma taktiken, men skulle det stämma med positionerna så är han nog inte helt avsågad vad gäller segermöjligheterna. Inga ändringar, säger Christian Månsson.
Salmela: ”Under fortsatt utveckling”
Vi fick ett snack med Petri Salmela kring stallets åtta starthästar inom GS75-spelet.
-1 Hesiod GS75-1) trivs bra på vintern, men är väldigt humörbetonad av sig. Formen är nog okey och spåret blev bra. Det blir nog en fin invändig resa härifrån och skulle det bli ordentlig fart på tillställningen kan han avsluta vasst och ta en framskjuten placering om han vaknat på rätt sida.
- 3 Hector Sisu (GS75-1) hade varit ifrån inför senast och gjorde med tanke på det en mycket bra prestation. Hästen känns fin i träningen och ska kunna vara snäppet bättre denna gång. Han är ganska snabb från start och borde kunna få en vettig position. Favoriten kan bli svår att nå, men bakom denne är han med och slåss om pallplatserna. Inga ändringar.
- 11 B.W.L.Ruthless (GS75-1) fick ett dåligt utgångsläge då han är bäst med tätkänning direkt. Vi smyger med och kör för en hygglig slant i första hand.
- 10 Lapland Iceman (GS75-2) har inte startat på ett tag, men gått ett par lite snabbare jobb efter 1.20/ 2000 meter och känts fin på det. Bakspåret kan vara ett minus då han tidigare visat sig vara bäst i ledningen. Vi hoppas att poletten ska ramla ner och att han levererar även bakifrån. Han innehar en del kapacitet och skulle han fungera från detta läge så ska han kunna sluta i den främre träffen.
- 1 Marttistrip (GS75-4) känns verkligen fin för dagen och kommer med fem raka segrar. Han gick i mål med krafter kvar senast och är under fortsatt utveckling. Han känns ganska allround och jag tror han kommer att lösa innerspåret på bästa sätt. Han ska räknas tidigt.
- 7 Backwood´s Baddy (GS75-4) är fin i jobben och formen tror jag ska vara helt okey för dagen. Däremot så är han lite ojämn i sina prestationer och är inte helt att lita på. Spåret blev långt ut, men han är väldigt snabb den första biten så kusken kommer säkert att söka sig framåt direkt. Skulle han ha en bra dag och löpa upp till sitt kunnande så kan han med rätt resa sluta i platsstriden.
- 9 Thank the Maker (GS75-4) har hittills inte fungerat hos oss som vi tänkt. Vi har ändrat lite i hans träningsupplägg och hoppas det ska slå väl ut. Det är en fin häst, men han måste visa bättring innan vi kan tro på honom. Pengar i första hand.
- 12 No Beer Drinker (GS75-6) visade fin form senast vid andraplatsen. Hon duger bra i dessa sammanhang om hon får sina ryggar under vägen och sitta still till senare delen av loppet. Spåret blev som det blev, men som sagt skulle hon få sin resa så avslutar hon vasst och kan vara en platskandidat, avslutar Petri.
Kari Alapekkala har ett par hästar till start under dagens GS75-spel.
- 5 Mr Golden Quick (GS75-1) har varit en besvikelse på slutet. Dock har han haft dåliga startspår och det tog tid att bli van vid de långa broddar han går med. Men nu travar han smidigare och har fått ett bra spår då han är ganska snabb från början. Hästen tränar riktigt bra. Ingen ändras och jag hoppas att han är bättre nu.
- 11 Jerome Di Quattro (GS75-4) tappade fästet i sista sväng senast och galopperade. Han hade krafter kvar då. Allt är bra och hästen känns riktigt fin. Distansen är ingen fördel och spåret blev som det blev. Vi hoppas på en vettig position och att det blir hård körning där framme, då biter hans spurt bra till slut.
Gabriella Laestander och Bert Pettersson har fyra hästar till start, tre av dom i GS75-1.
Vi tror mest på 7 Selmer I.H. Han var bra senast även om han inte vann. Han gillar att tävla på vintern och han är tuff av sig. Han kan öppna bra och det blir ett offensivt upplägg. Han står sig mycket bra i lopp som detta och måste ha en bra chans.
- 6 Nolimitjimit (GS75-1) håller också bra form och vi var klart nöjda med honom senast. Han kan öppna snabbt och får han en bra position så är han med där framme även om han får svårt att slå Selmer I.H.
- 2 Marciano (GS75-1) har inte startat på ett tag. Han känns fin, men slår ur underläge och vi är nöjda med pengar.
- 11 Gelato (GS75-7) har fin form, men är bättre när han är med där framme och spåret drar ner förhoppningarna en hel del. Kan han vara trea-fyra är det bra, säger Gabriella till rikstoto.no.
Sandra Eriksson selar ut ett flertal formstarka hästar på GS75-spelet.
- 10 Magic Cash (GS75-1) börjar komma upp i åren och har väl lite svårt för att sticka nosen först numera. Distansen är inget problem, men det behövs ett rejält tempo under vägen om vi ska kunna vara i den främre träffen. Pengar i första hand. Inga ändringar.
- 4 Apeman (GS75-2) återkom senast efter ett litet uppehåll och bärjade segern på ett fint sätt. Han fungerade även perfekt på underlaget och allt känns bara bra efteråt. Spåret passar utmärkt och strular det inte alltför mycket under vägen så ska han kunna vara en segerkandidat. Samma utrustning som sist.
- 10 Grit Brodda (GS75-3) har gjort det riktigt bra på slutet med två segrar på raken. Ledningen har hon gillat, men jag tror nog att det ska fungera även bakifrån. Vi laddar vad som går från springspåret och tar det därefter. Med rätt resa så är hon bra nog att sluta i platsstriden. Inga ändringar.
- 1 Don Draper (GS75-7) är inte så tokig i grunden. Han kan säkert öppna bra härifrån och borde därmed få en vettig position. Formen sitter där och med lite tempo på tillställningen och lucka till slut så tar han nog en framskjuten placering. Inga ändringar.
- 9 Durello (GS75-7) hade varit ifrån tävlandet några månader då han debuterade för oss. Hästen visade härlig vinnarskalle och känns fortsatt riktigt fin i träningen. Normalt sett så tror jag att han kan vara snäppet bättre till denna start och kommer vi bara någorlunda till under vägen så är han nog med i segerstriden, avslutar Sandra.
Madelene Wikstén låter kapable 5 Maybach W.F. göra årsdebut i GS75-7.
Han känns fin i träningen och är väl förberedd, men det är ju ingen toppform att tala om. Jag hoppas att han får en bra och lång säsong och detta loppet är ett led i matchningen och han är inte toppad på något sätt. Nu är han väldigt bra i grunden och ska ändå räknas med chans, men jag ser gärna att han får ett lite snällare lopp.
- Du har tre hästar till i omgången, status?
- 6 Crazy J.Lo (GS75-2) var jag väldigt nöjd med senast. Allt är bra efter det loppet och jag tror på en bra insats igen och att hon ska kunna vara med där framme igen.
- 9 Someity (GS75-3) är lite upp och ner i sitt humör och ibland så passar det inte. Senast hade jag förväntat mig lite mer. Hästen känns fin i jobben och har tävlat bra innan. Jag tycker att hon är en outsider, säger Madelene till rikstoto.no
- 14 Mindyourvoice W.F. (GS75-6) har inte startat på några månader och behöver lopp i kroppen. Hon får smyga med och får hon pengar med sig är det en bonus, säger Madelene Wikstén.
MARIA BODIN
- 5 Just In Time L.A. (GS75-3) börjar närma sig formen alltmer. Det är en fin häst i grunden och som han kändes senast så tror jag att han kommer att vara minst lika bra denna gång. Han fungerar fint på isen och kommer vi bara till under vägen så kan det bli en plats i den främre träffen. Samma balans som sist och även ett open eye huvudlag, säger Maria Bodin.
Jens Eriksson har härlig stallform. Han har med sig tre hästar till Boden.
- 8 Serious Sam (GS75-3) har jag varit väldigt nöjd med i de senaste starterna. Senast blev det lite för långsamt tempo på loppet och han hade en jobbig uppgift. Nu bet han i hela vägen och det var klart positivt. Han känns jättefin i träningen efter det och jag hoppas att det blir lite fart på loppet. Klaffar det så ska han ses med chans, en outsider.
- 4 Fyrkrafs (GS75-5) hade en bra period förra året och hittade en växel till. Sedan tappade han formen i höstas och fick det inte riktigt att stämma när han tävlade med skor och fungerade inte riktigt på isen heller. Jag ändrade lite på träningen och han fick snabba intervaller dagarna innan starten senast för att han skulle lära sig att springa snabbt och hålla ordning på benen. Det föll väl ut och han vann lätt med krafter kvar och kändes jättefin och gör även så efter loppet.
- 11 Storspjuver (GS75-5) var riktigt bra senast och visade att han trivs väldigt bra på isbana. Han känns fortsatt formstark och kommer att göra ett bra lopp och jag blir inte förvånad om han vinner. Jag har två bra hästar i loppet och har lite svårt att sära på dem, men det är lite fördel med Storspjuver då han fungerar så fint på isbana samtidigt som Fyrkrafs är lite uppanmäld, säger Jens Eriksson till norsk rikstoto.
ROGER NILSSON
- 12 Merrimac S.G. (GS75-3) är inte så tokig kapacitetsmässigt och avslutade helt okey senast. Hästen letar efter den rätta formen och han kommer alltmer för varje start han gör. Spåret sätter ner möjligheterna denna gång och vi får hoppas på ett bra tempo där framme. Med de rätta ryggarna under slutrundan så kan han plocka med sig en hygglig peng hem. Vi lägger på honom ett norskt huvudlag, avslutar Roger Nilsson.