Stallsnack Grand Slam 75® Axevalla
Johan Untersteiner: ”Är obesegrad i år – med i striden”
Johan Untersteiner har uppdaterat sin hemsida söndag morgon med den sensate informationen om stallets två hästar på Grand Slam 75 och vi saxar följande information därifrån.
– 1 Bikana Wine (GS75-4) har sällan haft bra lägen bakom bilen och min känsla är att hon är medelsnabb. Hon gjorde det bra i skymundan i ett ”Margaretalopp” senast. Att besegra de tuffaste märrarna blir kanske tufft, men hon kan ta en bra placering.
– 4 Mary Ann Lane (GS75-5) är obesegrad i år och har gjort det bra. Hon har utvecklats fint under vintern och öppnar bra bakom bilen. Hon möter hingstar nu men kan vara med i striden ändå.
Petri Salmela: ”Känns faktiskt ännu bättre än i fjol – riktigt fin”
Petri Salmela har fyra hästar till start på Grand Slam 75 och där Idomenio gör en spännande comeback.
– 2 Idomenio Sisu (GS75-3) har under hela karriären så här långt haft lite bekymmer med sina knän, så efter förra säsongen blev det en lite enklare operation i Finland för hans del. Sedan blev det rejäl vinterträning i Norrland från årsskiftet och nu har han varit nere i Stockholm i 1,5 månad. Där har han tränat i djupsand och känns faktiskt ännu bättre än i fjol. Han har varit inne på Solvalla en gång, då körde jag 1.18/2600 meter med honom inklusive en lite snabbare avslutning. Han var riktigt fin. Han har dock varit borta länge från tävlandet och jag vill inte ha för bråttom med honom, tanken är ju att han ska hålla i några år. Det blir barfota runt om, helstängt huvudlag och jänkarvagn. Vill kusken, så kan hästen lägga iväg bra från start, säger Petri Salmela till Axevallas banprogram.
– 9 Quantity of Time (GS75-4) var helt okej i Breeders ́ Crown på Solänget. Hon gick med i rygg på ledaren och fick maxutdelning som trea utan att vara helt tom i mål. Hon tävlade i en del tuffa gäng i fjol och har nog haft nytta av det. Hon har utvecklats fint under vintern och våren och blir stadigt bättre. 2640 meter är absolut inga problem för hennes del.
– 10 Joy Sisu (GS75-4) var riktigt bra som treåring, men har verkligen haft ”stolpe ut” så här långt i år. Hon blev för ivrig i årsdebuten, därefter var hon nära att kvala in till Drottning Silvias Pokal, men det räckte inte med under 1.11 sista varvet. Nu senast, i Breeders ́ Crown på Solänget, fick hon aldrig luckan ordentligt, men blev ändå fyra efter att ha travet 1.11,3 sista varvet. Hon har verkligen form och kommer rimligen att lyckas snart. Hon vill gärna ha det lite serverat, men tål i alla fall att göra lite jobb själv på vägen.
– 8 Käraste Sisu (GS75-7) var ute i Breeders ́ Crown på Solänget och blev möjligen lite för laddad på vägen. Luckan kom väldigt sent och då fattade hon inte riktigt vad hon skulle göra. Vi byter från stängt till norskt huvudlag den här gången för att se om hon blir lite lugnare. Spåret är inte roligt, men hon har absolut kapacitet för att duga i det här gänget. Hon behöver dock en del tur såklart. Vi sätter dit en jänkarvagn, men behåller skorna på. Det stora målet i närtid är E3, så vi tar det som ett uppbyggande lopp inför det om inte annat.
Wäjersten: ”Är med och krigar om de främsta placeringarna”
Daniel Wäjersten är som vanligt högaktuell och idag kommer han med två spännande hästar till Axevalla som är hårt betrodda på Grand Slam 75.
– Gizelliore (GS75-1) är en kapabel häst, som har startat lite sporadiskt så här långt och därför inte har så mycket pengar på sig. Det är en kraftfull typ av häst, som vi tror det finns ytterligare utveckling i. Allt verkar bra för dagen, hon har tränat fint under sitt lilla tävlingsuppehåll, så det är inga konstigheter. Skor runt om fortsätter vi med. Hon är framåt av sig och ska kunna lägga iväg bra från start, säger stallets försteman Olle Wäjersten till Axevallas banprogram.
– 4 Jurista (GS75-4) är en häst vi har hållit högt hela tiden. Vi matchade henne mot några storlopp i fjol, men det var lite ”stolpe ut”, främst på grund av att hon fick dåliga utgångslägen i viktiga lopp. Kapacitetsmässigt kunde hon absolut ha varit med i exempelvis Svenskt Trav-Oaks. Hon har nu inlett den nya säsongen mycket bra, senast var hon tapper som tvåa utvändigt om favoriten Queen Belina i ett Breeders ́ Crown- lopp på Solänget. Äntligen har hon fått ett vettigt startspår. Det är en plusvariant till häst och hon är både stark och rejäl, så 2640 meter ska inte behöva ställa till det. Jag tror säkert att hon är med och krigar om de främsta placeringarna här. Hon går fortsatt med skor.
Timo Nurmos: “Hästarna känns väldigt fina – tror på en bra insats direkt”
Timo Nurmos har två högklassiga ston som båda gör årsdebut i Grand Slam 75. En av dem är fjolårets Oaks-vinnare Bonneville W.I. och den andra segervana Ivanka Amok.
– 11 Bonneville W.I. (GS75-4) hade en fantastisk säsong i fjol och var bara bäst av alla när hon vann Oaks från dödens. Nu kommer hon efter en lång och rejäl vinterträning och det känns som att hästen har utvecklats en hel del. Hon har mestadels gått styrketräning i backen och även ett rundbanejobb efter 1.21 som snabbast med träningsbalans. Hon är väl förberedd men har ingen toppform på en gång. Det hoppas jag att hon ska ha i de större fyraåringsloppen för ston som kommer längre fram. Stochampionatet är det första stora målet och det ska bli kul att se henne nu i comebacken. Jag tror på en bra insats direkt, även om läget är dåligt och hon har som sagt ingen toppform ännu men hästen känns i alla fall jättefin. Barfota runt om och jänkarvagn igen, säger Timo Nurmos.
– 9 Ivanka Amok (GS75-7) utvecklades otroligt mycket i fjol och gjorde flera topplopp. Jag håller den här märren väldigt högt och det ska bli spännande att se henne tävla igen. Hon har precis som våra övriga hästar mestadels tränat styrketräning med intervaller i backen i vinter och även gått ett par rundbanejobb varav det snabbaste efter 1.21. Jag tror att hon gör en bra insats direkt och hon måste räknas för hästen känns väldigt bra. Barfota runt om igen och eventuellt jänkarvagn.
David Persson: ”Är riktigt fint i ordning – vore kul se honom l ledningen”
David Persson har två hårt betrodda hästar till start i Grand Slam 75 på hemmabanan Axevalla idag.
– 11 Mister Vredebest (GS75-2) är ny hos mig och ganska svårbedömd, då han i princip inte har gått fortare än 1.30 i jobb. Men han känns stark och fin. Han travade 1.13,7 på medeldistans redan i mars, sedan är det svårt att göra jämförelser med svenska förhållanden. Jag hoppas dock att han kan gå en snabb tid och göra en bra prestation direkt. Det verkar vara en okomplicerad och travsäker häst, galopperna i raden tycks bero på att han har blivit störd. Det ska vara en bra häst för klassen, säger David Persson till Axevallas banprogram.
– 3 Oxidizer (GS75-3) har lyft sig mycket på slutet och med formen har också hans startsnabbhet kommit tillbaka. Jag är mycket nöjd med spåret och det skulle vara riktigt kul att få se honom i ledningen här. Hästen är riktigt fint i ordning nu och fortsätter att träna bra efter senast. Jag hoppas att han fortsätter att leverera på hög nivå.
Oskar Kylin Blom: ”Det ser ut som en väldigt bra chans”
Oskar Kylin Blom delger utförlig information på sin hemsida om dagens hästar på Grand Slam 75. Vi saxar följande information därifrån.
– 5 The Bald Eagle (GS75-3) kändes jättefin senast och intrycket var bra när han fick luckan väldigt sent och accelererade hela vägen in i mål i ett annars lite konstigt lopp. Han är väldigt startsnabb och då han känns så fin och har fått några snälla lopp provar jag att skicka iväg honom från start. Når han till spets skulle det vara roligt att testa där om det inte blir för tuff körning. Samtidigt är det ett litet fält och långt upplopp så det kan uppstå luckor ändå. Formen är väldigt bra och han ska ses med chans. Barfota runt om, amerikansk vagn och blinkers-huvudlag som senast. Chans ⅗
– 12 Önas Rose (GS75-4) har tyvärr fått tråkigt utgångsläge med tanke på att hon är väldigt startsnabb, men jag vill starta här för att det är 2640 meter då hon gick bra senast mot hingstar och valacker över aktuell distans. Nu är det bara ston emot, även om det är några bra konkurrenter med. Min häst är bra själv, men med tanke på förutsättningarna är det bara att köra på chans så får vi ta det som det kommer. Vi återgår till skor runt om, i övrigt blir det amerikansk vagn, halvstängt huvudlag och rycktussar på nytt. Chans ⅖
– 4 Denarius (GS75-6) var kanonfin senast vid segern. Han öppnade väldigt raskt och fick sedan ett snällt lopp, men avslutade otroligt kvickt sista 50 meterna. Det är väldigt spännande förutsättningar då jag tror att hästen tar sig förbi konkurrenterna invändigt utan att kusken behöver ladda för fullt. Hon bör också ha rätt stor respekt med sig i ett sådant här lopp och får hon bestämma lite vill jag gärna se att hon kör i spets med hästen. Det ser ut som en väldigt bra chans. Barfota bak, amerikansk vagn och norskt huvudlag som senast. Chans ⅘
Fredrik Persson: ”Hon gjorde en kanonprestation senast”
Fredrik Persson berättar följande om sina två hästar på Grand Slam 75.
Kalmartränarens kandidat i Guldstoet i år är 1 Janita Silvio (GS75-7) som verkligen tagit klivet fram i år som treåring. Efter två raka segrar provade hon senast den tuffare konkurrensen med en start i Margaretas Tidiga Unghästserie. En utflykt som renderade i en fjärdeplats efter en tung resa i spåren.
– 1 Janita Silvio (GS75-7) har verkligen ryckt upp sig och var jättefin senast. Hon gjorde en kanonprestation på Solvalla senast då hon väl var ute i tredjespår nästa ett helt varv, säger Fredrik. Det här är en sort som du har förhoppningar på inför framtiden? –Jo, hon har ju utvecklats hela tiden, hästen är inte så stor i kroppen men är väldigt snabb och följer med i alla tempon. Hon har förutsättningarna att vara med i de lite större loppen framöver.
Det blev ett innerspår bakom bilen i Guldstoet. Hur funkar det?
– Det är ett perfekt smygläge för henne. Hade jag fått välja spår, så hade jag valt det här för henne, helt perfekt. Det är en ”smyghäst” och hon kommer få rätt lopp härifrån.
”Verkar vara en bra uppgift – ser intressant ut”
– 3 Olivia Coger (GS75-4) har tränat på bra men strulat till det för sig i loppen de två senaste gångerna. Det var synd senast, för jag tror det var ett andrapris som rök där precis innan mål. Jag tycker hon gått bra lopp varje gång, men som sagt hon strular till det och behöver bli lite stabilare.
Vad har de här galopperna berott på?
– Hon har väl inte varit riktigt i form helt enkelt, hon har varit trött den sista biten och fått mjölksyra. Kusken har velat mer än vad hästen har kunnat och då får hon lite svårt att hålla ihop travet.
Är det något som oroar inför söndagen start?
– Lite gör det väl det. Så det blir i första hand att köra på säkerhet den här gången, står det och väger så tar vi inga stora chanser. Annars verkar det som en bra uppgift för henne, vi fick ett bra spår och hon är tuff och rejäl, så det ser intressant ut på det viset.